poslal Nepřihlášený Manažeři ve všech manažersky orientovaných sborech mají ve zvyku zkracovat
výrazy na úspornější délku a používat amerikanismy, tedy pojmy, které nasáli při
intenzivních školeních od amerických věrozvěstů manažerských technik v církvi. V
takovýchto sborech, tedy "čerčech", se mluví tzv. "menedžr spíkem".
V čerčech můžete například slyšet: "Během krismesu se lončovala spousta ofrů
a promo stíhalo promo. Byl jsem tak byzy, že jsem nestíhal ani pořádný lanč!"
Nerozumíte tomu? Zkuste si osvojit pojmy ze slovníčku církevní manažerštiny,
aby vám neujel vlak, který je v tomto případě opravdu proklatě rychlý.
Atraktivní pekyč
Balíček výhod k evangeliu při misijní akci. Zamilovaný výraz lidí z ejčár, kteří
se jeho nadužíváním v náborových misijních akcích snaží zastřít skutečnost, že
nedostanete příležitost k poctivému pokání. V praxi má atraktivní pekyč
nejčastěji podobu teplé večeře zadarmo, slabomyslných vtipů nebo výuky
angličtiny rodilým mluvčím.
Autsorsing
Pitva čerče zaživa. Nucený výsek fungujícího vedení čerču a jeho nahrazení
externí partičkou šéfových charismatických kamarádů zpravidla z KS, JB, KAM,
nebo podobných zdrojů, kteří budou intenzivně pracovat na demontáži stávající
sborové teologie.
Badžet
Rozpočet. Musí to být ta nejmenší věc na světě, protože ať už přijdete s
jakýmkoli misijním nápadem, do badžetu charismatických kamarádů se nikdy nic
nevejde.
Brejnstorming
Bouře mozků. Módní výraz pro mítink, během něhož jeden borec stojí u flipčartu a
vyzývá ostatní členy čerče ke kreativitě s tím, že žádný nápad není špatný,
zatímco skupinka jeho vedoucích kolegů usvědčuje o opaku.
Byzy
Vytížený. Správný člověk v čerči si neustále stěžuje, že je totálně byzy. Na
druhou stranu kdyby nebyl byzy, tak by z něj byl lúzr, což je ještě horší.
Vzniká tak začarovaný kruh, který ukončí až milosrdný infarkt někdy kolem roku
2050.
Čelinž
Výzva. Přátelské označení pro evidentně nesplnitelný misijní úkol, který vám
zadal váš sborový manažer. No a protože tomu hajzlíkovi nemůžete říct do očí, že
byste ho i s tím jeho rozmarem nejradši poslali někam, řeknete prostě jen, že je
to tak trošku čelinž.
Dedlajn
Okamžik, kdy začínáme na misijním projektu OPRAVDU pracovat.
FMCG (EFEMSÍDŽÍ)
Rychloobrátkové zboží a s ním spojený propagandisticko/nátlakový průmysl. FMCG
tvoří banda uštvaných frikulínů, jejichž životním posláním je vnutit v srpnu
lidem na ulici o 1,7 procenta biblí víc než v červenci. Roky strávené v FMCG se
u sborového marketingového pracovníka počítají jako očistec – kdo prožil pár let
jako sborový džúnjr brend menedžer, jde po smrti rovnou do nebe.
Ejčár (HR)
Lidské zdroje. Jediné sborové oddělení, které bere práci snad ještě ležérněji
než marketing. Přesto vám v ejčár nikdy nezvednou telefon ani neodpoví hned na
e-mail – oblítat všechny kadeřnice a solárka totiž stojí hodně času.
Hedhantr
Lovec lebek, přesněji člověk, který žije z úspěchu jiných členů sboru.
Záludnější a lépe placená obdoba kanibalů z tichomořských ostrovů, kam ostatně
úspěšní hedhantři často létají na dovolenou.
Imič
Nejdůležitější majetek každého člena čerče. Imič je třeba pěstovat tím, že
chodíme v kůl křesťanských tričkách, nadšeně mluvíme o konferenci ohně v Brně, a
když voláme k zubaři, abychom se objednali na zákrok, jdeme raději na chodbu.
Kerír menedžment
Jistota, že pokud z čerče neodejdete misijně pracovat do jiné denominace, budete
až do šedesáti dřepět na stejné židli a žádnou vedoucí funkci ve sborovém
menedžmentu nedostanete.
Keš
Prachy. Jediná, a tedy i nejušlechtilejší pohnutka k práci pro korporaci. Keš se
získává z obyčejných členů čerče různými sofistikovanými metodami a je to
jediná silná motivace zůstat v čerči a manažersky pracovat dál.
Konzultant
Člověk, který v církevní kariéře dospěl do bodu, kdy už má tolik známých, že
nemusí pracovat a stačí mu jen plkat v čerčích svých přátel. Největší přínos
konzultantů spočívá v tom, že když někam dorazí, lidé v čerči se cítí
občerstveni a ve sboru tak znovu zavládne lepší atmosféra.
Korporace
Forma duchovního násilí, kterou sbory a církve zvou, aby v nich implantovali
manažerské techniky. Korporace koncentrují spoustu arogantních lidí, kteří by
jinak dělali nepříjemnou atmosféru na ulici.
Kosty
Náklady. Katování sborových kostů je první rozhodnutí, ke kterému ve své
genialitě dospěje každá nová autorita. V dalších letech se sborové kosty zase
nenápadně šplhají nahoru, ale o tom se nemluví, dokud nepřijde jiná autorita,
která je bude katovat.
Krismes
Hlavní roční období v církevním marketingu. Začíná v září, ideálně hned po
velkém svátku podzimní charismatické konference. Během krismesu se lončuje
spousta misijních ofrů a promo stíhá promo. Jsme tak byzy, že kolikrát nestíháme
ani pořádný lanč.
Kůl
Univerzální pozitivní výraz. Kůl člen sboru se pozná podle toho, že má kůl
misijní triko, pořádá kůl misijní akce a vůbec vede kůl zbožný život. Nad 30 let
je možné být kůl, ale už to leze dost do peněz a výsledky jsou diskutabilní. Nad
40 let už na stav kůlovitosti není možné pomýšlet.
Lončovat
Spustit nějaký misijní proudžekt, misijní promo či misijní produkt. Třeba když na
starý známý biblický verš napatláme z jedné strany nějaké proroctví a zároveň
snížíme platnost biblického verše o 25 procent nějakým aktuálním zjevením
autority, můžeme říct, že jsme právě lončli nový produkt Happy Active Gods Kids
With Holy Spirit Fruits.
Lúzr
Člen sboru, který není jako my a naši charismatičtí kamarádi. Častým znakem je,
že ještě nebyl na charismatické konferenci, na školení KAMU, byl málo na English
campech a vůbec tak nějak zaostává.
Marketing
Skupina halasících misijní aktivistů, kteří jsou ambiciózní, ale nechtělo se jim
studovat obtížnou teologickou školu.
Midl menedžment
Střední sborová menažerie. Členové sboru, kteří mají tak vysoké církevní ambice,
že pro svou kariéru musí udělat cokoli – bez ohledu na páteř, svědomí a centrální
nervovou soustavu.
Mítink
Porada. Kus vorku na charismatické konferenci mládeže bez chval, často spojený s
posloucháním cizích prezošek a především kreslením kytiček, autíček a obličejíků
do poznámkového bloku.
Ofsajt
Výjezdní zasedání. Pro dnešní mladé a úspěšné charismatiky je ofsajt tím, čím
byl pro pionýry Artěk. Přes den se ručkuje přes potok (neboj, tým tě podrží!),
večer je ideologie KAMu a družba s vedoucími chválících skupinek.
Pablik rílejšns (PR)
Parta usměvavých lhářů, kteří tráví dopoledne čtením křesťanských časopisů a
webovských stránek a odpoledne proplácením paragonů za včerejší misijní mecheche
se středoškolskou mládeží v nějakém pubu.
Prezoška
Budovatelské charismatické nadšení a smělá sci-fi převedená do podoby slajdů. V
mnoha sborech jediný způsob, jak něco srozumitelněji odkomunikovat.
Proudžekt
Chaotický sled charismatických prezošek a mítinků, který může skončit lončem
nějakého proma.
Rep
Pěšák charismatického marketingu, česky prodavač charismatické ideologie.
Zatímco rep by skoro vždycky zvládl práci svých šéfů, jeho šéfové by nasazení v
terénu obvykle nepřežili.
Soljúšn
Řešení. Prodávat charismatické zboží nebo nabízet duchovní služby už není in,
teď je třeba poskytnout komplexní charismatické soljúšn. Třeba charismatické
chvály jsou komplexní soljúšn sborového zpěvu a tak podobně.
Spam
Nevyžádaná e-mailová evangelizující pošta, nejčastěji od lidí, kteří si myslí,
že na velikosti záleží. Nejvýznamnější položka charismatické korespondence vůbec.
Pokud náš sbor sám rozesílá spam, neříká se mu spam, ale ímejlový ňůsletr.
Technolodži/ajtý
Oddělení IS/IT. Spolu s financemi jediné sborové oddělení, jehož členové opravdu
studovali. Odhaduje se, že až čtyři pětiny návštěv sborových stránek a dvě
třetiny diskusí na netu tvoří členové IS/IT, což vysvětluje i chronicky nízkou
produktivitu tohoto sborového oddělení.
Tým
Sada dynamických charismatických floutků, kteří přemýšlejí, jak svou misijní
práci dynamicky přesunout na jiné týmmembry.
Veb
granosalis.cz či notabene.granosalis.cz, místa, kam si chodíme na 2–3 hodinky
denně odpočinout od misijního vorku. Veb bystří naše smysly tím, že nás nutí
bleskově překlikávat okna, jakmile se ve dveřích objeví naše sborová autorita.