Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 181, komentářů celkem: 429682, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 266 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Willy
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116555347
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně
Vloženo Středa, 11. leden 2012 @ 19:33:47 CET Vložil: Olda

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

Jen velmi málo náboženských organizací zaznamenalo od posledního sčítání růst. Dvě desetiletí v nových podmínkách změnu ve srovnání s komunistickou érou nepřinesla. Pokles náboženství pokračuje stejným tempem jako před tím.

Český statistický úřad uveřejnil po překvapivě dlouhém zpracování některé výsledky dubnového sčítání lidu, domů a bytů. Již ve třetím sčítání po sobě jsou lidé bydlící v době sčítání na území České republiky dotazováni na náboženskou příslušnost. Předtím naposledy byl tento údaj zjišťován roku 1950, ale ještě téhož roku přijal komunistický režim překvapivý zákon, který státním orgánům zakazoval ptát se na náboženství. Bylo prohlášeno, že náboženství je soukromou věcí občana. Proto nám chybí údaje z let šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých.


Za čtyři desetiletí mezi dvěma sčítáními (1950 a 1991) došlo k velkým změnám. Došlo k poklesu počtu lidí, kteří se hlásí k nějakému náboženství. Nemuselo k němu docházet plynule, ale lze se dopočítat toho, že každý rok ubylo náboženským společnostem zhruba jedno procento obyvatel. Někdo by možná rád tento náboženský sesuv připsal ateizačním kampaním režimu ve školách i v osvětovém působení na dospělé. Dalším důvodem by měly být represe vůči významným náboženským představitelům. Též v některých oborech (např. učitelé a vedoucí hospodářští pracovníci) vedla náboženská aktivita k potížím.

Zajímavé ovšem je, že prakticky stejná politika vůči náboženství byla uplatňována např. v Polsku zcela neúspěšně a součástí změn po říjnu 1956 bylo její stornování a zavedení nezvykle široké svobody vyznání. Podobně rozkladný vliv na náboženství neměly ani identická opatření na Slovensku v rámci společného státu. Po změně režimu tam (v protikladu k Česku) má příklon lidí k náboženství mírně stoupající tendenci.

Dvě desetiletí v nových podmínkách a již také s novou generací ovšem změnu ve srovnání s komunistickou érou nepřinesla. Pokles náboženství v prvním desetiletí po sametové revoluci pokračoval stejným tempem jako doposud. Zatímco roku 1991 se k jakékoli náboženské příslušnosti hlásila téměř polovina obyvatel, o desetiletí později už to jen mírně přesáhlo třetinu.

V podmínkách mimořádně liberálního českého konfesního práva (i ve srovnání se zeměmi Evropské unie), s intenzivní přítomností náboženství v médiích veřejné služby, a také v armádě, ve vězeních a nemocnicích v posledním desetiletí odchod lidí od náboženství akceleroval.

Nápadně ubylo lidí, kteří se hlásí jako příslušníci k nějakému konkrétnímu pojmenovanému náboženství (k některé z 31 registrovaných náboženských společností nebo k jinému konkrétně určenému). Počet nábožensky orientovaných lidí se za poslední desetiletí propadl na polovinu, dnes jich není ani 15%.

Situaci nevylepšuje ani dříve nesledovaná skupina věřících bez uvedené náboženské příslušnosti. Těch je jen 707 649, tedy 7%.

České státní orgány jsou mimořádně vlídné vůči náboženským společnostem, zejména vůči těm, které dodají přesvědčivá procenta voličů, ale nutno přiznat, že i vůči minoritním náboženským směrům. Přitom se ale v nových poměrech lidé od náboženství odvracejí více než za minulého režimu. Podle všeho česká populace protináboženská opatření komunistů od konce čtyřicátých let minulého století přivítala, a když opatření pominula, odchází dobrovolně.

Tyto úvahy nemohou zasahovat daleko, jsou to spíše předběžné sondy. Musí následovat pečlivé srovnávání údajů a jejich odborná interpretace. Na věrohodnost všech uvedených čísel má vliv to, že téměř polovina obyvatel, zaokrouhleně 48% se nevyjádřilo.

Nebude snadné identifikovat důvody, zejména když víme, že tento údaj byl relativně vysoký (18%) v prvním sčítání rok a čtvrt po změně režimu a připisovalo se to ještě nepřekonaným obavám z otevřené deklarace názoru. Tím spíše ne, že o deset let později jejich počet klesl téměř na polovinu, konkrétně na 9.5%.

Asi jsou předčasné spekulace, jde-li o propad důvěry ve státní orgány (např. ve skutečnou anonymitu sčítání) nebo pro demokracii typická zvýšená ochrana soukromí proti úřednické zvědavosti. Znám z osobních debat konkrétní informaci, která je těžkou obžalobou ne-li českého státu, pak určitě české společnosti.

Velmi nízký počet lidí přihlašujících se k židovským obcím prý neodpovídá skutečnému počtu. Velká část náboženských Židů prý nevyplnila (dobrovolný) údaj o náboženské příslušnosti z obavy z možného budoucího vývoje. Pokud by větší politický úspěch než doposud získal autoritativní, konzervativní nacionalismus, dovedl bych si představit antijudaistické excesy a jsem zklamán z toho, že musím obavy Židů potvrdit.

Nemáme-li údaje o téměř polovině obyvatelstva, mnohou být získané údaje od ostatních být pokládány za nevěrohodné. Opravdu nic nevíme o těch, kdo otázku na náboženskou příslušnost vynechali. Tento stav věcí se velmi hodí náboženským organizacím, kterým nastavily údaje ze sčítání velmi nepříjemné zrcadlo.

Římskokatolická církev se ocitla za dvě desetiletí nového režimu na čtvrtině dosavadního stavu. Hlásí se k ní dnes desetina obyvatel a stala se okrajovou náboženskou minoritou, i když zůstává daleko nejsilnější mezi ostatními.
Další dvě církve podle počtu přihlášených následující (evangelíci a husité) už nedávají společně zdaleka ani 1% české populace.

První reakce z římskokatolické strany se snaží hledat ztracené příslušníky mezi miliony těch, kteří se k ničemu nepřihlásili. Představa, že se v ultraliberálním českém právním prostředí a v tolerantní české společnosti nepřihlásil větší počet obyvatel k římskokatolické příslušnosti ze strachu, jak se někteří debatéři serverech (např. diskuse na ChristNetu) uvádějí, je absurdní. Z výzkumů, které si tato církev sama provedla již kolem poloviny devadesátých let je zřejmé, že pravidelnými účastníky jejího církevního života (její vnitřní předpisy ukládají účast na bohoslužbě jednou týdně) je sotva 400 tisíc.

Jisté je, že sčítání nezkoumá teoretickou příslušnost (např. neznámý počet pokřtěných) nýbrž ty, kteří se k tomu či onomu vyznání hlásí. Jde o náboženskou sebeidentifikaci. A ta nepochybně dopadla pro římskokatolickou církev katastrofálně.

Jen velmi málo náboženských organizací zaznamenalo od posledního sčítání růst. Mírně, totiž asi o tisíc lidí stoupl počet příznivců Církve bratrské. Její tryskový růst z předchozího desetiletí (tehdy se dostala na trojnásobek výchozího stavu) se zpomalil, ale přehoupla se přes 10 tisíc. Podobný růst sledujeme u pravoslavných, pokud sečteme obě pravoslavné církve, které jsou u nás registrovány (česká a ruská). Tam však lze předpokládat rozhodující účast cizinců na součtu přesahujícím 25 tisíc osob a posouvajícím tuto církev na čtvrté místo uvolněné svědky Jehovovými, kteří ztratili více než 10 tisíc stoupenců (nebo se možná dostali ve sčítání na reálný stav).

Není tak nepravděpodobné, že by sčítání lidu dopadlo pro církve lépe, kdyby jinak naplňovaly svou pozici v širší společnosti, totiž kdyby tolik nepěstovaly bezbožný kult moci a bohatství a spíše realizovaly své prorocko-kritické poslání. V zemích, kde se tohoto svého úkolu nebojí, např. v Latinské Americe, ale i v některých evropských zemích k takovému úpadku nedochází.

Je velmi pravděpodobné, že současná česká varianta politické angažovanosti církví působí na to, že Česko se ohledně náboženství ocitá v pozici evropské a snad i světové anomálie.

Ivan Štampach


Diskusní příspěvek Evy Hájkové k článku:

Spousta Čechů jsou v skrytu duše jakýmisi anarchisty, aniž si to sami uvědomují. Pokud jim to nedělá větší problém, tak dlouhou dobu vydrží chovat se zcela loyálně a nenápadně (je to jakási strategie přežití), ale čas od času jim dojde trpělivost, postaví si hlavu a přestanou chtít se přizpůsobovat. Platí to jak ve vztahu ke státu, tak k církvi, prostě ke všemu organizovanému.

Historický vývoj v tom jistě sehrál svou roli. Desítky až stovky let na našem území existovalo jisté napětí mezi státem a lidem, přičemž církevní moc se většinou přikláněla na stranu státu, ne na stranu lidu. Dnes se zdá, že to bude stejné. Myslím, že církevní představitelé ani nemají zájem získat nové věřící, patrně se daleko více potřebují hmotně zabezpečit.

V průběhu dějin na našem území na různě dlouhou dobu zapustily kořeny kromě křesťanství i různé jiné ideje: osvícenské, národně osvobozenecké, revolučně romantické, sociálně demokratické i komunistické. Římskokatolická církev byla v rozporu v podstatě úplně se všemi. Odklon od církve začal již za první republiky, ne-li dřív. Lidé buď úplně vystupovali nebo se stávali (třeba kvůli rodině) pouze matrikovými katolíky.

V dnešní době značná část lidí ani není pokřtěná, čímž je jejich cesta k církvi prakticky uzavřená. Myslím, že málokdo přistoupí na to, že se dá pokřtít ve zralém věku. Přitom je zajímavé, že hodně Čechů, když se jich zeptáte na víru, údajně věří v "něco", ale neví přesně v co.

Zdroj: http://www.denikreferendum.cz

"Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně" | Přihlásit/Vytvořit účet | 34 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Středa, 11. leden 2012 @ 19:48:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vynikající článek.


1/ Nyní , kdy má ŘKC jen třetinu příznivců  než před 10-ti lety, sníží se na třetinu i počet duchovních, kteří jsou zatím placeni státem?

(Například ve škoství pokud ubydou děti, automaticky jsou propuštění nadbyteční pedagogové, někdy i rušeny školy).



2/ Půjde ŘKC po úbytku příznivců do sebe, nebo bude hledat vinu v těch druhých, kteří z ŘKC  odešli?

(Též jsem v tomto desetiletí  přešla od příznivců ŘKC do skupiny věřících nehlásících se ke konkrétní církvi.)



















Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Středa, 11. leden 2012 @ 21:47:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
---Je velmi pravděpodobné, že současná česká varianta politické angažovanosti církví působí na to, že Česko se ohledně náboženství ocitá v pozici evropské a snad i světové anomálie.---

Pane Ivane,
osobně to vidím jako ne velmi pravděpodobné, ale zcela pravdivé.Můj osobní názor je ten ,že občané české republiky nemusí být až takoví hlupáci a neznabohové,jak vyplývá z různých statistik,nebo jak si někteří "církevníci" namlouvají. Při pohledu občanů českého národa na totálně opilou ženu,která se prohání na dravé šelmě,mě osobně tahle "evropsko-světová" anomálie nijak nepřekvapuje.

---Přitom je zajímavé, že hodně Čechů, když se jich zeptáte na víru, údajně věří v "něco", ale neví přesně v co.---

Paní Evo,
přesně,to je intujitivní hledání-touha a hlad po Bohu.Myslím  ,"že to ,ale neví přesně co" ,je TO, že potřebují uvěřit radostné zvěsti o svém spasení! V Ježíši Kristu,že ON je to ,který dává ,ta pravá voda a chléb věčného života.

Ale od koho mají slyšet pravdu - EVANGELIUM O (SVÉM) JEJICH SPASENÍ?  (MÍSTO ZPRÁV O CÍRKEVNÍM MAJETKU).
Od těch opilých  státních "úředníků" ? Vždyť  místo Boha zvěstují a oslavují jen sami sebe, navzájem.Kromě toho, právě v době probíhajících církevních restitucí.To vše lidé velice dobře a citlivě vnímají..

Ř 10,14  Ale jak mohou vzývat toho, v něhož neuvěřili? A jak mohou uvěřit v toho, o kom neslyšeli? A jak mohou uslyšet, není-li tu nikdo, kdo by ho zvěstoval?



Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 11. leden 2012 @ 23:34:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Z výzkumů, které si tato církev sama provedla již kolem poloviny devadesátých let je zřejmé, že pravidelnými účastníky jejího církevního života (její vnitřní předpisy ukládají účast na bohoslužbě jednou týdně) je sotva 400 tisíc.

pan Dominik Duka uvádí:

Kvůli poklesu způsobenému demografickou křivkou lze hovořit o poklesu pokřtěných asi o čtvrt milionu. Dostáváme se tak k necelým 4 milionům...

  Přesné číslo praktikujících je nejspíš vedení ŘKC známé, ale zjevně neveřejné.

  Obě výše uvedená čísla jsou od informovaných lidí a budou zřejmě odpovídat realitě mnohem více než výzkum čsú provedený s maximální kvalitou za účelem "aby se nic nezjistilo". K tématu a číslům ještě zbývá dodat, že "praktikujících" je opět zhruba 1:10 proti "účastníkům", přičemž ostatní lidové církve na tom jsou +/- podobně.

  Ještě jeden zajímavý článek k tématu: Česko bude první země bez náboženské víry, říká americká studie (sice ve stylu "tvrdí vědci", ale vypadalo to, že informace má jako podklad blíže nespecifikovaný nějaký matematický model)



Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 10:11:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Autor se skromností sobě vlastní opoměl uvést jaké "procento" mezi všemi věřícími zaujímá církev starokatolíků, ke které se on hlásí a jako znalec místních poměrů nás mohl informovat o stavu jejího růstu.  :-)


Úbytek věřících nejenom v Česku, ale obecně v celé Západní Evropě je odrazem umírání celé naší civilizace a jejím odchodem na smetiště dějin. Krize není ani zdaleka jenom ekonomická, ale hlavně morální - je ignorací životních hodnot nezbytných pro lidské žití.

Naše malé smetiště ale není obrazem stavu celého světa!






Římskokatolická církev je celosvětově co do počtu pořád nejrychleji rostoucím náboženským společenstvím!




Za posledních šedesát let se počet katolíků ve světě zdvojnásobil  (zhruba z 600 milionů na téměř 1,2 miliardy!


Která z vašich církví může toto o sobě říci podobně?



Re: Ivan Štampach: Dramatické změny na náboženské scéně (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 12. leden 2012 @ 13:16:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V průběhu dějin na našem území na různě dlouhou dobu zapustily kořeny kromě křesťanství i různé jiné ideje: osvícenské, národně osvobozenecké, revolučně romantické, sociálně demokratické i komunistické. Římskokatolická církev byla v rozporu v podstatě úplně se všemi. Odklon od církve začal již za první republiky, ne-li dřív. Lidé buď úplně vystupovali nebo se stávali (třeba kvůli rodině) pouze matrikovými katolíky.
V dnešní době značná část lidí ani není pokřtěná, čímž je jejich cesta k církvi prakticky uzavřená. Myslím, že málokdo přistoupí na to, že se dá pokřtít ve zralém věku.

To nepotřebuje další komentář. Kéž by si to pan Odilo Štampach přečetl a povšimnul  si co přitahuje. Co asi vedlo toho kdo sem ten článek vložil k tomu aby okopíroval zrovna tenhle komentář ? Přiznám se že to opravdu nevím. Jestli mu stačilo že je proti a ani si ho nepřečetl, okopíroval ho jako varování nebo nás chtěl pochválit za to že jsme se nikdy nespojili se zlem ?



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy