Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473042
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Církevní restituce: stát se má omluvit i za T. G. Masaryka a Josefa II.
Vloženo Pátek, 18. listopad 2011 @ 17:18:30 CET Vložil: Olda

Církevní restituce poslal Informator

Církevní restituce jsou evergreenem české politiky již od roku 1990, kdy stát vrátil Katolické církvi sakrální stavby, fary a přilehlé pozemky. Zemědělská půda, lesy a hospodářský majetek jsou součástí politických sporů ještě v roce 2011. Je čas i tento problém vyřešit a to nejméně ze dvou důvodů:

1. řada obcí nemůže použít pro svůj rozvoj státní půdu blokovanou pro případné církevní restituce,

2. je čas zavřít Pandořinu skříňku restitucí.

To jsou důvody praktické proč ukončit církevní restituce. Může vzniknout otázka, proč je vůbec dělat? Odpověď je jednoduchá: komunistický režim se zachoval vůči velmi ohavně. Koncentrační kláštery, kněží v kriminále anebo alespoň dlouho na vojně u Černých baronů, konfiskace majetku to jsou odsouzení hodné věci.

Křivdy, které provedl komunistický režim po 25. únoru 1948 vůči církvím, by měly být zmírněny.


A zde je první velký problém vládního návrhu církevních restitucí. Nečasova vláda by chtěla Katolické církvi kompenzovat i majetky o které přišla díky pozemkové reformě T. G. Masaryka a Antonína Švehly z roku 1919. Navržený zákon toto restituční období významně zpochybňuje a prolamuje tak restituční lhůty před 25. únor 1948 protože předmětem navracení a náhrad je i majetek, který přešel na stát na základě Masarykovi pozemkové reformy a její revize z roku 1947. Zákon přiznává církvi náhradu za 72000 ha zemědělské půdy a 181000 ha lesní půdy, přitom podle historických pramenů církev přihlásila do pozemkové reformy v roce 1919 cca 58000 ha zemědělské půdy a 178000 ha půdy lesní.

Navíc se zdá, že v některých případech chce nahradit Katolické církvi i křivdy způsobené činností velkého rakouského císaře a reformátora Josefa II. Katolická církev chce do svého vlastnictví majetek, který před 25. únorem 1948 plně nevlastnila. Díky Josefovy II měla Katolická církev omezené vlastnictví – mohla jeho plody používat pro náboženskou, sociální a školní činnost, nesměla však tento majetek bez souhlasu státu prodávat a zatěžovat závazky.

Jinými slovy Nečasova vláda chce, aby Katolické církvi byly kompenzovány nejen křivdy způsobené Klementem Gottvaldem, ale i „křivdy“ způsobené TGM a Josefem II.

Kompenzovat křivdy spáchané komunistickým diktátorem je legitimní, kompenzovat „křivdy“ spáchané prvním demokratickým presidentem Československa a dobrým katolíkem, Habsburgem a rakouským císařem NIKOLIV.


Navrhovaný zákon absolutně vybočuje z filozofie restituční legislativy přijaté po roce 1989. Její základní premisou bylo částečná náprava křivd a jejich odškodnění za období od 25.2.1948 do 17.11.1989. Zákon vnáší do českého právního řádu výraznou nerovnost před zákonem mezi restitucí církví a náboženských společností v porovnání s restitucí fyzických osob. Fyzickým osobám byly navráceny pouze některé majetky a poskytnuto částečné odškodnění na základě konkrétně prokázaných skutečností – církvím a náboženským společnostem je majetek navracen na základě rozhodnutí komise.

Zatímco fyzickým osobám byl a je dodnes restituční nárok a nárok na odškodnění stanoven podle konkrétního oceňovacího předpisu z roku 1990 ( 316/1990 Sb.), kdy se za výchozí stav bere skutečnost ke dni odnětí majetku – církvím a náboženským společnostem se majetek i nárok na náhradu počítá podle současných tržních cen. Při stanovení hodnoty majetku církví byly účelově použity ceny zemědělské půdy a lesů, které neodpovídají ani současné tržní realitě. Metr čtvereční zemědělské půdy je oceněn 44,48 Kč, zatímco reálná průměrná cena zemědělské půdy se pohybuje reálně od 6 Kč do 13 Kč. Lesní pozemky byly oceněny cenou 27,74 Kč, zatímco podle studie VÚZE je průměrná cena pohybuje 11,26 Kč. Nadhodnocení nároku pak činí okolo 53 mld. korun. V případě použití stejného oceňovacího předpisu jako u fyzických osob by bylo snížení nároků církví a náboženských společností ještě vyšší.

Zvláštní pozornost si zasluhuje fakt, že návrh zákona ruší dekrety prezidenta republiky dr. Beneše podle kterého byl zabaven majetek zrádců a kolaborantů po druhé světové válce, když umožňuje restituci majetku Řádu německých rytířů (dnes Řád bratří domu Panny Marie Jeruzalémské). Jedná se o rozsáhlý majetek na severní Moravě, který zahrnuje cca 28000 ha lesa, 6000 ha zemědělské půdy a hrady Sovinec a Bouzov. Mimochodem tento řád se domáhá této restituce soudně a neúspěšně již od roku 1996. V tomto případě by se moc výkonná neměla vměšovat do kompetencí moci soudní. Řádu německých rytířů nebyl do 25. února 1948 umožněn přezkum rozhodnutí, na jehož základě přišel o své majetky. Je třeba nechat soudní systém, aby tento přezkum, alespoň dodatečně provedl. Český stát by však v neměl sám aktivně zpochybňovat dekrety presidenta republiky.

Závěry:

    Církevní restituce je třeba dokončit, avšak spravedlivým způsobem, který nepoškodí české daňové poplatníky, neprolomí restituční hranici 25. února 1948 a nezpochybní dekrety prezidenta Beneše.

    Optimálním řešením je převod církevního majetku respektive finančních kompenzací do Církevního fondu. O který by se starala správní rada složená ze zástupců českých církví a státu. Výnosy fondu by byly používány na náboženské, školní a sociální funkce českých církví. Majetek fondu by mohl být prodáván či zatěžován závazky pouze se souhlasem státu a na rozběh tohoto fondu by měl stát vložit hotovost ve výši 1 mld. Kč.

Jan Mládek

Zdroj: www.cssd.cz


"Církevní restituce: stát se má omluvit i za T. G. Masaryka a Josefa II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Církevní restituce: stát se má omluvit i za T. G. Masaryka a Josefa II. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 21. listopad 2011 @ 08:59:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Velice zvláštní je základní myšlenka proč dělat restituce. Jako kompenzaci "ohavného" zacházení ? To co bylo někomu odcizeno by mělo být majiteli vydáno jenom tehdy kdyby na něho pachatel nebo někdo jiný byl ošklivý ? Kdyby ho zbil nebo mu bezdůvodně vynadal ? Nejsem sice právní expert ale domnívám se že jestliže nějaký jednotlivý případ údajně "překračuje" nějaké údajné hranice tak by neměl být problém vydat něco jiného v odpovídající hodnotě nebo to proplatit. Rozhodující je celkový objem.



Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy