Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116475593
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty
Vloženo Úterý, 06. září 2011 @ 22:01:10 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

------------------------------- Motto: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty. Je to velmi jednoduché. Máme zde instituci od Krista =Církev, která jediná má nepřetržitou apoštolskou posloupnost, všechny svátosti atd.  2000 let. Pak zde máme odpadlíky cca. 500 let, kteří vykřikují, že oni jsou ti vyvolení a ta pravá církev. Bůh obdařil člověka rozumem a svobodnou vůlí. Zdravý rozum, musí logicky, pokud je logika nauka o souvislostech, dozrát k jistotě, že být přítomen ve společenstvích, která trvají 500 let, je v rozporu jak se zdravým rozumem, tak s Písmem svatým, ale i s Boží vůlí. Odpadnutí od Krista=jeho Církve, je největším pádem člověka. Je to jednání člověka, který se zřekne nejvzácnější perly na světě a vymění ji za kuličku z bláta. Uživatel Martino v reakci na tento článek ------------------------- Když sleduji místní diskusi katolíků s protestanty, napadá mne několik věcí. Jakoby se zdálo, že mnozí katolíci jsou chytřejší, kultivovanější a zřejmě velmi dobře vědí, proč dělají to, co dělají. Naproti tomu protestanti se jeví jako názorově roztříštění, často nekoncepční a zdá se, že při diskusích nejsou vedeni jiným cílem, než zde vyjádřit své chápání biblických skutečností. Napadlo mne, čím je to způsobeno. Nalézám zde tři příčiny resp. tři roviny. Eklesiologickou, pramennou a u eschatologickou.

Rovina eklesiologická

Zatímco katolická církev se považuje za v exkluzivním slova smyslu Církev Kristovu, potažmo za Matku všech církví, a římského biskupa chápe jako garanta jednoty všech křesťanů, u protestantů tomu tak není. Pro protestanty není žádná církev exkluzivní nebo neřku-li skrze své představitele hierarchicky nadřazena ostatním. Pro protestanta jsou si všechny církve rovny, mají ve stejné plnosti podíl na vykoupení i plnosti Ducha a charismat. Protestanti se sice dokáží takřka „do krve“ přít o podobu milénia, o predestinaci, křest Duchem svatým, ale své církve respektují ve stejné kvalitě, maximálně kvantifikují míru poznání. Katolík proto bude „blahosklonně“ pohlížet na odloučeného bratra (dříve heretika) a otcovsky ho kárat a laskavě napomínat. Starší bratr je přeci k mladšímu laskavý, poučující a shovívavý. Naproti tomu protestant nemyslí „eklesiologicky“. Neuznává prostřednickou úlohu kněžstva a církevního aparátu, jakožto garanta pravosti svátostí a nauky. Protestant hledí k osobní spáse jedince a nemá vyvinutý cit pro členství „v jediné pravé církvi“. Na katolíka hledí buď jako na rovného, případně pomýleného, ale necítí se ani jako starší nebo mladší bratr nebo dokonce nevlastní bratr. V diskusi je proto přímočarý.

Rovina pramenů

Pro katolíka spočívá víra v přijetí učení, které mu je předloženo magisteriem. Nebude tedy zpochybňovat to, čemu „musí věřit“, aby mohl být za katolíka považován.  Primárním pramenem víry tudíž není nějaký biblický kánon, ale až jeho petrifikovaný výklad. Jeví se proto jako nemožné přesvědčit katolíka o předmětech víry, kterým je povinen věřit. Z jednoho spisu tehdy ještě kardinála Ratzingera jsem pochopil, že po katolíkovi se nežádá, aby učení své církve pochopil nebo detailně znal, ale aby věřil, že to, co je mu církví předkládáno, je pravé učení.  Pro protestanta je naopak pramenem víry Kristus, nikoliv církevní dogma a jediným zdrojem je mu Písmo. Pravověrný protestant (ne modernista nebo liberál) proto bude věřit všemu, co si přečte v Bibli. Když katolíka přesvědčíte, že nějakou věc učí jejich magisterium, okamžitě tomu uvěří a začne to obhajovat to. A kdybyste protestantovi dopsali něco do Bible a on věřil, že to tam patří, i on tomu začne věřit a obhajovat to. Je zde ale podstatný rozdíl. Katolík se bude pro potvrzení obracet k církevní hierarchii, zatímco protestant přímo k Bohu. V prvním případě je korekcí (v případě podstrčeného omylu) konfrontace s neomylnou institucí, ve druhém případě jde o konfrontaci s neomylným Bohem. Jinými slovy katolíka usměrňuje Duchem svatým vedená církev, ve druhém případě se protestant obrací přímo k Bohu. Zatímco v prvním případě bude katolík uchráněn například před historickými reminiscencemi christologických experimentů, celá katolická dogmatika je z principu nereformovatelná a neměnná. Ve druhém případě, zvláště u některých nových hnutí, bude protestant zmítán stále stejnými herezemi, které už církev za staletí překonala, nicméně je zde snadná redukce omylu a v různé míře možná případná reformace. A tak paradoxně oba tábory ctí principy, které je rozdělují. V prvním případě je to neměnnost dogmatu a ve druhém případě je to jeho možná reformovatelnost.

Zde tedy z principu existuje pouze jediná možná věroučná jednota, a to je přijetí katolické nauky. Katolík na jiné učení přistoupit z principu nemůže, zatímco protestant věří, že poznává z části a je ochoten opustit vše, čemu dosud věřil, pokud nalezne pravdivější výklad. Katolík je proto ve stádiu osvojování nalezeného poznání, zatímco protestant je otevřen hledání a poznání (resp. biblické poznání) pro něho není- do jisté míry - kvalitativně i kvantitativně uzavřeno. Neměnná je pro něho jen Bible, nikoliv církevní dogma.

Eschatologická rovina

Laik je hierarchií nabádán k ekumenismu. CIC sice nemá kánony zavazející k ekumenismu laiky jako CCEO, nicméně Ekumenický direktář a biskupové a ordináři se k nim obracejí. Ekumenismus je v řkc proto z principu nahlížen jako návrat odloučených bratří k plnosti resp. plnému intercommuniu. Laici jsou proto vybízeni k osobní angažovanosti v médiích a jmenovitě i na internetových diskusních fórech k prezentaci a vysvětlování katolické víry právě za tímto účelem. Mají k tomu přistupovat odpovědně. Domnívám se proto, že za tímto účelem i na Grano Salis vystupuje online – doslova ve dne v noci – v různých „historických etapách“ řada nicků. Vystupují kultivovaně, bratrsky, s přehledem a jsou náležitě poučeni o své víře, znají katechismus, částečně i CIC. Pokud se podíváte i po jiných serverech, jejich argumenty jsou často podobné jako vejce vejci a já osobně takřka nepochybuji o tom, že jsou k této činnosti školeni a možná i pověřeni. Mají ryzí úmysly, jsou velkodušní a tolerantní. Pokud byste v jejich komentářích chtěli najít společného jmenovatele, jde o vytváření dobrého jména řkc, určitou snahu o exegezi historie stranící katolickým pohledům (zejména na dobu husitství) a hledání vztyčných bodů s věroukou diskutujících. Dobře si povšimněte, jak intenzivně jsou zde diskutována právě témata ohledně řkc, historie a kolik času zde jednotlivé nicky na obou „stranách“ tráví.

V praxi to pak vypadá, že proti roztříštěné skupině protestantů, často teologicky, filosoficky a jazykově neškolených, stojí skupina obratných profesionálů, možná školených k tomu, jak dávat odpovědi. Tito lidé jsou jistě dobrosrdeční a ochotní. Vystupují přátelsky a civilně, ale jejich úkolem je ovlivnění veřejného mínění. A tak zatímco protestant si zde chodí tříbit názory, je často církevním disidentem, obvykle není trénován ve znalosti dogmatu a historie, může se mu stát, že stojí proti profesionálovi, který má svůj cíl a poslání a hlavně časové možnosti. Člověk, má-li poslání a cíl, dovede být i velkorysý, protože cítí svoji domnělou duchovní a etickou převahu. Koná totiž dobro a přivádí, zatím ne otevřeně, na cestu nalezeného poznání.

Výsledkem těchto diskusí proto nikdy nebude přesvědčení katolíka o mylnosti jakékoliv katolické doktríny, protože by přestal být katolíkem a jeho katolictví by se rozpadlo jako domeček z karet. Protestant zde však může načerpat inspiraci a tříbit si své názory, zatímco katolík zde nemůže nic jiného, než si jen upevnit svůj, již předem daný názor, je-li v souladu s tím, co řkc předkládá k věření.

P. S. Ačkoliv určité věci jsou zde pouhou spekulací, tyto spekulace jsem se snažil postavit na reálných a zřejmě - jak doufám - z obou stran přijatelných pozicích.


"Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty" | Přihlásit/Vytvořit účet | 228 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: Grace v Středa, 07. září 2011 @ 09:28:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle se mi zdá opravdu dobré. To musel napsat nějaký univerzitní profesor.

"Ve druhém případě, zvláště u některých nových hnutí, bude protestant zmítán stále stejnými herezemi, které už církev za staletí překonala, nicméně je zde snadná redukce omylu a v různé míře možná případná reformace."

Nemohl byste tady zůstat a pomáhat nám s odhalováním těch starých herezí v novém kabátě?

Ale nesouhlasím s Vámi, že zdejší katolíci působí vzdělaně a kultivovaně. Já mezi nimi vidím plno napadání a povyšování se, přičemž mnohé jejich argumenty se často nelogicky vrství a odvádějí pozornost - jakoby oponenta vůbec neposouchali.




Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 07. září 2011 @ 11:37:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všichni lidé jsme bratři a sestry, ať se nám to líbí nebo ne. Děti Boží stvořené k obrazu Boha a synové a dcery prvního lidského páru, Adama a Evy. Pokud Vám připadají někteří katolíci chytřejší a kultivovanější než někteří protestanti tak byste se měl v první řadě zamyslet nad tím koho vlastně považujete za protestanta. Jestli je možné zařadit do jedné takto pojmenované skupiny kultivovaného evangelíka s kladným vztahem k Bohu a k lidem který čte Bibli společně s arogantním sprosťákem a rouhačem který se záměrně snaží zavést jakéhokoliv křesťana do záhuby a vyvolat vzájemné spory nebo je pod vlivem nebezpečné sekty, zlého ducha  nebo své vlastní pýchy. Na opravdické evangelíky dobré vůle si nestěžuji a připadají mi dostatečně kultivovaní.
Co se týče vlivu Magisteria na nás tak ten značně přeceňujete. Církevní právo a spisy vydané Magisteriem zná dopodrobna opravdu málokdo, přestože o tom máme určité povědomí. Asi jako pravděpodobně máte vy o právních předpisech a normách ve všech možných světských odvětvích. Také  víte že do špekáčků patří mimo jiné i maso ale neznáte příslušnou normu a chemické vzorce nazpaměť v celém rozsahu. Magisterium neboli učitelský úřad církve a jeho výnosy také někteří lidé zneužívají jako imaginární veličinu na kterou se odvolávají když chtějí církvi uškodit nebo třeba zpochybnit konkrétního Svatého otce. Podobně jako když v biblických dobách farizejové "biblicky" nebo na základě vlastních lidských předpisů s odpuštěním zpochybňovali že Ježíš je Mesiáš nebo tvrdili že přísahat při Chrámu není závazné ale při chrámovém pokladu ano.
S organizovanou přípravou na misijní činnost v podobě jak si to představujete jsem se nesetkal, Bohu žel nebo Bohu dík. Aby nám někdo vykládal jak máme vystupovat na veřejnosti. Nedělalo to pokud vím ani tovaryšstvo Ježíšovo v historických dobách. Jejich příprava spočívala především v modlitbě, postu, askezi, duchovním cvičení a životu s Bohem a v Bohu. Na to aby se člověk vzdal úplně všeho a nebál se pro Krista umřít se těžko dá připravit jinak. Naše amatérské dišputace tady na Granu i jinde by u mnohého kněze vyvolaly spíš obavy, co za osloviny tu nakecáme a kolik škody na vinici Páně napácháme.
To co si představujete pod názvem katolická nauka nebo názor pravděpodobně také moc neexistuje. Názorové spektrum v naší církvi je velice široké. Běžný věřící si poslechne při mši část Bible (na celém světě v určitý den prakticky až na určité vyjímky stejný) a homílii kněze (která je naopak zcela individuální). Kněz může zopakovat a vyložit co jsme zrovna slyšeli, uvést libovolné biblické souvislosti, nebo naopak souvislosti s našimi životy a situací. Žádný centrální systém výuky ani výkladu neexistuje. Občas se čtou listy od Svatého otce nebo od biskupů ale těch je jen několik do roka. Oficiálně vyhlášená dogmata stejně jen dávají certifikát obecně známým skutečnostem a i těch je jen velice málo. Všechno ostatní je individuální a dobrovolnou záležitostí. Ten kdo nechce se nemusí zúčstnit vůbec ničeho a nikdo to neeviduje.




Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 07. září 2011 @ 12:47:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No a protože jsem časově omezen a nemohu zde psát celé dny, můžete - milí čtenáři -  v komentářích sledovat, zda článek uhodil do černého nebo byl zásahem mimo terč.



Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: Legulda v Středa, 07. září 2011 @ 13:58:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 
...zatímco protestant věří, že poznává z části a je ochoten opustit vše, čemu dosud věřil, pokud nalezne pravdivější výklad.

U protestantů a jiných nekatolických věřících hraje také důležitý fakt jak vlastně vykládat Písmo svaté. Pravděpodobně většina může říct: vede mě Duch svatý. Ptám se pak ale, proč je tolik různých výkladů a teorií? Je Duch svatý rozdělen, učí snad rozdílně nebo má několik výkladů pro různé skupiny věřících? A nebo je to učení jen z člověka, který si myslí, že ho vede Duch svatý?
Asi nejzákladnější je zda máme vykládat Nový zákon Starým zákonem nebo naopak. To pak jedni můžou vycházet z Písma a druzí také, ale nikdy se nedomluví. Výklad Nového zákona skrze Starý zákon preferují např. adventisté. Opačný výklad používají např. reformovaní kalvinisté. A věřte, nikdy se nedomluví...
Písmo svaté představuje (by mělo představovat) u protestantů pouze jediný zdroj duchovní pravdy a každý protestant by měl Písmu věřit. Není ovšem v lidských silách zabránit, aby to těchto mantinelů nevniklo něco cizího, něco co tam nemá být. Myslím tím lidské učení, lidský výklad určité části Písma, byť je upřímně myšlený.
Pokud mezi protestanty a jinými nekatolíky existuje společný základ, kterým je Ježíš Kristus a pokud v něho věří, tak je to v pořádku. Mám na mysli, že ti věřící se ve věrouce shodnou v základních doktrínách, viz např. Apoštolské vyznání víry a vůbec budou mít fundamentální pohled na Bibli. K ostatnímu učení, byť je více či méně důležité a zároveň definuje nebo vyhraňuje skupinu věřících (denominaci, sbor, místní církev, tj. nedenominaci apod.) by měli být k sobě více či méně tolerantní. Církev Kristova je přece tvořena znovuzrozenými věřícími a není podstatné do které církve se hlásí. Sektářství (tj. jen my jsme ti praví, jen nás má Bůh rád) je nebiblické a je to známka tělesnosti a nebo spíše známka neznovuzrození.
Kdo má Ducha Kristova, ten je součást Církve Kristovy. Nejsou to lidé, kdo určuje kdo je a kdo není v Církvi Kristově. Např: tak ty nemáš jazyky? Tak to nejsi znovuzrozený! (Tato odpověď je velmi tělesná). A nebo: ty nevěříš na pěti-bodový kalvinismus a za to věříš na budoucí 1000-leté království Krista zde na Zemi? Tak to jsi chlapče ve velkém bludu a nemáš ten správný výklad Bible! (To je také docela ulítlá odpověď) A nebo ještě: vy používáte hudební nástroje při chvále? Vy nemáte Večeři Páně každý týden v neděli? Vy věříte na duchovní dary i v dnešní době? Vy se řadíte k evangelíkům, metodistům apod.? Tak to nejste křesťani!! (skutečně, i s těmito názory jsem se setkal u věřících lidí)
Pokud ten druhý člověk je také znovuzrozený a tím věří v zástupnou oběť na kříži a ve vzkříšení Ježíše Krista, tak je součást Kristovy Církve a já ho mám považovat za svého bratra. K jeho dalšímu učení které nás rozděluje můžu být tolerantní, můžu být kritický, můžu se pousmát a doufat, že se toho brzy vzdá. Záleží na důležitosti toho učení a kolik času mu věnuje (zda si z toho učení doslova nevytvoří modlu).  
Písmo je základ a nikdo by neměl učit nad to co je napsáno. V Písmu není napsáno o Bohu a duchovních věcech vše, ale jen to podstatné, důležité pro nás všechny a pro tento věk Církve. Zatím vidíme jako v zrcadle zastřeně a poznáváme částečně. Jsou sice tací, kteří poznali již plně a uviděli v tváří tvář, ale já se k nim určitě nehlásím. Znám několik okruhů věřících, kteří už jsou na tom tak dobře, ale je stejně zajímavé, že i tito věřící se navzájem nemohou dohodnou a to někdy i na docela důležitých věcech.

Evangelíci věří v ausburgské vyznání víry, ale dále už nejdou, kalvinisté pak o něco dál, hlouběji do Písma, adventisté zkoumají Písma skrze zkušenosti a vidění paní EGW, někdo zase čte moc Steigerovy ZODy, letniční mají dané učení Assemblies of God, někdo má doma spoustu knížek od Watchmana Nee, ten zase nedá dopustit na knihy od L. P. Křesiny, ten má zase literaturu od amerických kazatelů o zázracích, uzdravování, dnešních apoštolech, proroctvích, o síle víry apod.

Pokud výše uvedeným je ovlivněn nějaký věřící, tak je to někdy i poznat. Pokud je ovlivněn příliš moc, ale Písmo je pro něho stále jedinou autoritou, tak věřím, že Bůh je natolik milostiví, že určité nebiblické body z jeho duchovního poznání prostě odstraní, pročistí, spálí ohněm.

Závěrem: každý z nás je něčím ovlivněný. Někdo víc a někdo méně. Někdo má lepší vhled do té oblasti víry a někdo prostě nemá. Jednou však, pokud patříme Kristu, tak se ukážeme před soudnou Kristovou stolicí, kde bude tohle naše nedokonalé a dočasné poznání nahrazeno poznáním dokonalým. Tam už nebudou evangelíci, kalvinisti, letniční, nezávislý apod., tam si už s sebou nikdo nevezme nějaké to číslo ZODu, leták nebo krédo té a té denominace, nebo něco jiného. Tam budeme jako jedna Kristova Nevěsta :-)!!




Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 07. září 2011 @ 23:17:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Jestli mohu dodat pár informací k tématu, je tu ještě více rovin.

   Rovina praktická a virtuální.

  Křesťané jsou obvykle velmi silně zaměření na praktickou stánku učení. Ptají se ve stylu: Jak to funguje? Jak se to projevuje? Jaké to má ovoce? K čemu je to užitečné? Jak si to mohu ověřit? Co jsi při tom prožil? Co ti to přineslo, co druhým? Jak se změnil tvůj život? K čemukoliv co píší se snaží vyjadřovat co dělá ta která věc v jejich životě, co prožili, jaká u nich nastala změna.

  Lidé v různých bigotních virtuálních naukách (to se zdaleka netýká jen ŘKC, ale zde například komunistů či adventistů) reálnou rovinu zcela pomíjí a baví se jen a pouze na rovině virtuální: Na rovině pouček, učení, kliček, háčků, dohadů. Jakmile přijde řeč na reálné působení jakéhokoliv učení v životě, tak se odmlčí, otázky ignorují, téma skončí. Pokud o realitě a fungování učení svědčí někdo, jehož svědectví neodpovídá teoretickým poučkám, je okamžitě vysmíván, jeho svědectví snižováno.

  Tyto dvě roviny se zcela míjejí: lidé ve virtuálním světě bigotních nauk ani zanic nesestoupí do reality (tuší, co by je tam čekalo), lidem, kteří mají reálnou zkušenost z duchovního světa - ať už z té dobré či špatné strany - jsou virtuální poučky postavené přísně mimo realitu života poněkud k smíchu.


  Rovina davová a individuální.

  Lidé z ŘKC tu jsou za ŘKC a dávají to znát. Jakmile zjistí, že je někdo jiný také z ŘKC, okamžitě je "jejich", jedno, jestli je to slušný a komunikativní člověk, či manipulativní lhář nebo hrubián, který má zjevně množství zkušeností s prostředím psychiatrie. Pokud se o někoho zajímají, tak téměř zásadně ne na osobní rovině (co ty děláš, co si myslíš, co tvůj život ...) ale zásadně opět na rovině kolektivní (Z jaké jsi církve? jakou používáte značku? Kdo je váš vůdce? Jaké máte učení? Kde si ho mohu přečíst?...). Jakmile se nějaký člověk přihlásí jakokkoliv k čemukoliv (hnutí víry, evangelíci, charizmatici, lutheráni,...), je okamžitě zařazen do dané škatule a tak je sním zacházeno. Podobně se samozřejmě chovají jiné podobně skupiny zaměřené na davový způsob uvažování.

  Proti tomu jsou tu různé skupiny individualistů, kteří jsou tu sami za sebe a sem si přišli vytříbit názor a nijak zvlášť je nezajímá, kdo odkud je. Mnohem radši si přečtou, jaké má kdo zkušenosti a sami také sdílejí svoje vlastní zkušenosti a myšlenky. Otázky po davu, do kterého patří, nechápou. Lidi neposuzují podle davové příslušnosti, ale podle toho, jestli si spolu rozumí. To, že má někdo na nějakou věc učení stejný názor pro ně není překážka, aby se pěkně zostra nesouhlasili v tom, v čem se neshodnou.


  Cvičení pro komunikaci s ideologickým nepřítelem.

  V téhle věci je moje zkušenost jiná. Jistě tu jsou lidé, kteří jsou placení a jsou a slouží tu z příkazu těch, kdo je ovládají. Pak tu jsou lidi, kteří se převlíkají za protistranu, aby v davu získali argumenty, nejspíše pro jinou diskuzi.

  Ale pokud jde o úroveň diskuze, tak mnohé argumenty zde použité si velmi dobře pomatuji z doby, kdy jsem byl pod stejnou davovou nalejvárnou také. Některé z argumentů z internetových diskuzí v 90 letech, které uváděli ŘK, jsem si pomatoval na zpaměť přesně slovo od slova.

  V této věci navíc funguje davový samoučící mechanismus spolu se ztotožněním s davem. Pokud je tu nějaký ŘK, který na cosi argumentuje (např oko, elo, jmk) a jiný ŘK danému tématu nerozumí nebo rozumí málo, stává se ten argumentující pro druhého ŘK etalonem, jehož víru přijímá. Několikrát jsem tu tenhle zajímavý jev zahlédl právě u oka, který se v diskuzích dostává velmi daleko za hranice ŘKC orthodoxie a následně jeho argumenty i uvažování, už mimo ŘKC nauku, používají další ŘK v diskuzích, opět doslova převzaté.

  Takže tu úlohu placených cílených informátorů bych nepřeceňoval: Celý systém funguje tak, že jich není potřeba příliš mnoho, zbylou práci odvedou dobrovolníci.



Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 08. září 2011 @ 08:22:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně jako katolík mám mezi evangelíky i mezi Českými bratry moc dobré přátele (celoživotní) a netvrdil bych tedy, že platí, že se NIKDY nedohodnem
Naprosto bez výhrad se třeba shodujeme v celoživotním zakotvení v Ježíši Kristu.

..." Pravověrný protestant (ne modernista nebo liberál) proto bude věřit všemu, co si přečte v Bibli."...

Bez příslušného učitele církve je nemožné pochopit skutečný smysl Bible, pochopit její svědectví.
Proto bylo potřeba apoštolů, proto bylo potřeba založit církev!

Berijští měli už svého učitele (apoštola Pavla a Silu) a až následně jejich slova prověřovali Písmem (Sk 17,11).

Etiopan měl zase apoštola Filipa.
(Sk 8,30-31)
A když Filip přiběhl, uslyšel ho, jak čte proroka Izaiáše, a řekl: "Rozumíš snad tomu, co čteš?"
A on řekl: "Jak bych mohl? Jedině, kdyby mě někdo vedl." A prosil Filipa, aby nastoupil a posadil se k němu.



Každému křesťanu by mělo být jasné, že nejdřív je hlásání evangelia (víra je totiž ze slyšení, nikoli ze čtení - Ř 10,17)a až potom následuje ověřování slyšeného z Písma, potvrzení hlásaného slova (Ř 10,17).




..." Nesdílím učení o ikonách, ale také o kněžích a biskupech a ještě vzdálenější je mi pravoslavná nauka o vykoupení včetně pravoslavné mystiky. Nesdílím totiž stěžejní nauku deifikace (theiosis) o zbožštění člověka."...

Nesdílíš, protože nerozumíš. To je pochopitelné.
Pokusím se najít čas a vysvětlit to v článku.

Naprosto nerozumíš ani katolické víře. Ta není vůbec zakonzervovaná, ale naopak živá a otevřená novým poznatkům. My nevěříme v nějakou dokonale zjevenou pravdu, ale v Pravdu, zjevovanou postupně, po částech - kolik jsme schopni unést. Víme proto, že výklad Písma není ani zdaleka ještě uzavřen - bude tomu tak až s posledním žijícím člověkem na zemi.

Když se dojde ve vědě k nějakým výsledkům, stanou se zcela nezávislými na historii, na podmínkách svého vzniku. Nikdo se nemusí stát pythagorejcem, aby pochopil a uměl použít Pythagorovu větu. Poznatky odkládají své dějinné předpoklady a vytvářejí společně pevnou strukturu narůstajícího vědění. Suma dat se neustále zvětšuje a struktura existuje jako samostatný útvar přírodovědného bádání. Dějiny, ve kterých se určitá myšlenka vytváří, nejsou součástí oné myšlenky. Nejsou pro myšlenku historií, ale prehistorií. Přírodovědec je nepotřebuje.


Exegetické poznatky nelze chápat jako sumu fixních výsledků - nevyvratitelně získané vědění a použít je podobně, jako naměřená data.

Duchovní data jsou jiného druhu, než data hmotná; chápat je jako jistoty mimo dějiny by znamenalo popřít je od základu.
 Historický výsledek tak není uspořádaná suma formulí, ale celá řada průniků do hloubky bytí, podle dobových možností.
Historie, ve které se to stalo, není prehistorií, ale zůstává historií.
Augustin, Tomáš Akvinský, se ani v dalším vývoji nestanou prehistorií, nýbrž zůstanou originálními postavami stálého dobírání se základů věcí. V původnosti jejich myšlenkové formy se odráží určitý aspekt skutečnosti, jedna stránka bytí.

V mnohavrstevné výpovědi celých dějin a jejich kritickém náhledu se odkrývá pravda a současně vzniká možnost nového poznání.


Bez života, bez zkušenosti vlastního prožitku se tedy k pravdě nelze vůbec přiblížit. Katolictví je tedy zcela otevřené inspiraci Ducha i tříbení názorů. Uvnitř církve probíhá živý konstruktivní dialog.
Je pravdou, že katolík není nucen do podrobného teologického vzdělávání, protože má záruku dvoutisícileté kontinuity víry, nicméně vzdělávání ve víře je církví naléhavě doporučováno.



Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: martino v Čtvrtek, 08. září 2011 @ 08:56:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty
Je to velmi jednoduché. Máme zde instituci od Krista =Církev, která jediná má nepřetržitou apoštolskou posloupnost, všechny svátosti atd.  2000 let.
Pak zde máme odpadlíky cca. 500 let, kteří vykřikují, že oni jsou ti vyvolení a ta pravá církev.
Bůh obdařil člověka rozumem  a svobodnou  vůlí. Zdravý rozum, musí logicky, pokud je logika nauka o souvislostech, dozrát k jistotě, že být přítomen ve společenstvích, která trvají 500 let, je v rozporu jak se zdravým rozumem, tak s Písmem svatým, ale i s Boží vůlí. Odpadnutí od Krista=jeho Církve, je největším pádem člověka. Je to jednání člověka, který se zřekne,  nejvzácnější perly na světě a vymění ji za kuličku z bláta.



Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 08. září 2011 @ 15:17:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zatímco katolická církev se považuje za v exkluzivním slova smyslu Církev Kristovu, potažmo za Matku všech církví, a římského biskupa chápe jako garanta jednoty všech křesťanů, u protestantů tomu tak není. Pro protestanty není žádná církev exkluzivní nebo neřku-li skrze své představitele hierarchicky nadřazena ostatním. Katolík proto bude „blahosklonně“ pohlížet na odloučeného bratra (dříve heretika) a otcovsky ho kárat a laskavě napomínat. Starší bratr je přeci k mladšímu laskavý, poučující a shovívavý. Naproti tomu protestant nemyslí „eklesiologicky“. Neuznává prostřednickou úlohu kněžstva a církevního aparátu, jakožto garanta pravosti svátostí a nauky.

Tento modelový katolík by se spíš než jako starší bratr, měl cítit jako Jákob potom, co svého bratra okradl připravil o prvorozenectví. Viz Velké Schisma apod.



Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: rive v Čtvrtek, 08. září 2011 @ 22:48:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

zcela osobní pozn.: (jestli tohle psal pastýř, jak je naznačováno, - ten stejný komentátor z r. 07, detailista na podstatné věci víry v Krista, tak myslím, že bude časem prožívat neklid, ten článek není  košer )

rive



Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 09. září 2011 @ 23:05:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když sleduji některé komentáře, a to nejen zde. Domnívám se, že jsem zřejmě protestantům ukřivdil a naopak slušnost katolíků - alespoň některých - přecenil. Člověk dělá chyby.



pan ssns je lhář, manipulátor a pravda v něm není (Skóre: 1)
Vložil: martino v Neděle, 11. září 2011 @ 20:44:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ssns v Neděle, 11. září 2011 @ 19:53:06 CEST
„Katolíci neznají ani správnou odpověď na otázku, jakou lidskou přirozenost na sebe Kristus při svém vtělení vzal - v jejich podání bylo třeba pokušení Páně na poušti jen divadlem a ne skutečným pokušením, což ale jistě víš sám.“
Martino komentář:
Když ssns něco napíše, tak to jsou opravdu “perly“. Tento pán se snaží jako věrný sluha Satana, /přiznal se zde totiž v minulosti, že praktikoval, možná praktikuje stále, svatokrádežná svatá přijímání/ plivat svoji žlučovitou hořkost zloby na Církev Kristovu. Zatím mu to moc nejde i když zde má svůj klub obdivovatelů a následovníků v boji proti ŘKC.
Není to pro nás ŘK problém, je “diskusně sestřelit“, neboť své bláboly tvoří lží, manipulací a nevědomostí. Takže pane ssns, ten váš výklad o pokušení Spasitele, je dobrá pohádka pro klub nějakých blbounů. Je mi líto, že křesťanský server zaplevelujete takovými zvratky, kdy vědomě lžete a manipulujete. Jste ubohý lhář, protože NZ je v ŘKC vydáván s výkladem Církve a vaše lži a pomluvy zde nenajdete.



Re: Proč se katolíci – nejen na GS - nikdy nedohodnou s protestanty (Skóre: 1)
Vložil: vlastik v Středa, 14. září 2011 @ 23:31:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://www.youtube.com/watch?v=M3ju3JFr-I0



Stránka vygenerována za: 1.29 sekundy