Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 504 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116491252
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické
Vloženo Středa, 12. leden 2011 @ 12:56:07 CET Vložil: Olda

Historie poslal Nepřihlášený

Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické, s důkazy písma svatého.

Vzdělán od mnoha duchovních krajské synody Duisburské.

Vydán od jednoty Wupperthálské pro rozšiřování vzdělavatelných kněh křesťanských.

Psáno dne 11 Prosince 1843.




"Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické (Skóre: 1)
Vložil: kurCZak v Středa, 12. leden 2011 @ 14:07:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč to nemůžou psát normální češtinou??  Proč si autoří libují  v psaní textu tak hloupě archaicky??? Dyť se to čte hůř jak matematická skripta, která taky nutno číst 5x každou větu, aby člověk tušil, o čem tam asi tak je řeč...



Re: Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Středa, 12. leden 2011 @ 15:12:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hmm,dobré, poučné.

Za těch 170 let se skoro nic nezměnilo.
Jakoby člověk četl články a diskuse k ním zde na GS.



Re: Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 12. leden 2011 @ 15:14:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co do obsahu bych to datoval ještě dřív, tak na konec sedmnáctého století.



Re: Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické (Skóre: 1)
Vložil: Kjubik (forrest.gump.junior@gmail.com) v Středa, 12. leden 2011 @ 22:16:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajimavé církvi evangelické se nevytyká, že taky má svůj katechismus. Konečně nějáký rozumný článek na kterým by šlo rozumně a bez přehnáných emocí diskutovát.



Re: Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 13. leden 2011 @ 08:47:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
17. V čem vyslovila církev evangelická víru svou?

Ve svých spisech vyznávacích (symbolech); přede vším ve vyznání augsburském (augsburské konfesí), v Lutherovém a Heidelberském katechismu.

Tady se píše o dvou dalších evangelických katechismech, které jsou presentovány jako vyznání víry. Tak by mohl být chápán každý katechismus.




Re: Katechismus o učeních rozdílu církve evangelické a římsko-katolické (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Čtvrtek, 13. leden 2011 @ 11:47:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
10. Co se stalo bojovníkům pro pravdu?
Valdenští byli téměř docela vyhubeni ohněm a mečem, Viklef pronásledován a do klatby dán, Hus v Kostnici za ţivu upálen.


Trošku politická agitka, která podle mě do katechismu nepatří. Světe div se, katolíci řeší v katechismu Boha a ne politiku, kdy jaký papež měl pravdu a kdy bylo jakému katolíkovi ublíženo. Ale budiž, když to považují za tak nosné, že je třeba tím začínat. A taky je třeba přihlédnout k tématu katechismu a jeho cíli - vymezit se a odlišit se.

Rád bych se nad tímto článkem 10 zamyslel. Říká se tam tedy, že měli Valdenští pravdu? Mě to tak vyznívá, že se tedy tento katechismus hlásí k učení Valdenských a k tomu, že tito byli ti spravedliví a ve víře pravověrní. Všímám si, že se účelově vybírají "ti správní" bojovníci za pravdu, tedy ne sv. František a spol., ale ti, kteří byli perzekuovaní. A nosným tématem není jejich učení jako fakt, že byli oficiální církví perzekuováni. Nechci snižovat jejich pronásledováni, katolíci jsou si vědomi toho, že šlo o historickou křivdu a omyl. Ale pojdme se bavit o víře Valdenských. Souhlasili by autoři tohoto katechismu, ptám se, s učením samotných Valdenských, když je označuje za bojovníky za pravdu, nebo se k nim hlásí ne na základě jejich víry, ale jak již bylo řečeno, na základě toho, že si z nich udělal své mučedníky?

Z vyznání víry Valdenských z roku 1180

Věříme v jednu katolickou, svatou, apoštolskou a neposkvrněnou církev, mimo niý nedojde nikdo spasení. Také svátosti, jež se v ní slaví za spoluúčasti nepozorovatelné a neviditelné síly Ducha svatého, v žádném případě nezavrhujeme, ani když je uděluje hříšný kněz, pokud jej církev přijímá. Rovněž nebráníme jeho církevnímu působení nebo požehnání, jež udílí, nýbrž je ochotně přijímáme, jako by byl zcela počestný. Uznáváme křest dětí, a tak stvrzujeme a věříme, že dojdou spásy, zemřou-li po křtu dříve, než se dopustí hříchu. Avšak ve křtu, jak věříme, budou všechny hříchy odpuštěny, jak onen dědičný hřích, tak i hříchy vědomě spáchané. Jsme také pro to, aby bylo jako svaté a důstojné uznáno biřmování udělované biskupem čili vkládání rukou. Pevně věříme a upřímně vyznáváme, že oběť, tj. chléb a víno, se po proměnění stávají tělem a krví Ježíše Krista, přičež si nemyslíme, že by dobrý kněz přinášel lepší oběť a špatný horší. Vyznáváme, že hříšníci, kteří hříchů srdcem litují, ústy je přiznávají a skutky podle Písma odčiňují, mohou od Boha získat milost. A ochotně s nimi budeme sdílet společenství. Cítíme jako posvátné pomazání nemocných posvěceným olejem. Souhlasíme s tělesným manželstvím podle apoštolských slov, ale v žádném případě nepřipouštíme rozvázání řádně uzavřeného manželství, druhá manželství ovšem nezavrhujeme. Církevní úřady, biskupský úřad, kněžský úřad a všechny ostatní nižší a vyšší úřady a vše, co je v církvi podle náležitého ustanovení čteno nebo zpíváno, pokorně chválíme a věrně ctíme. O ďáblovi věříme, že se stal zlým nikoli ze své podstaty, nýbrž svou vůlí. Pojídání masa v žádném případě nekáráme. Srdcem věříme a ústy vyznáváme zmrtvýchvstání tohoto našeho těla, jež nosíme, a žádného jiného. Rovněž pevně věříme a stvrzujeme, že axistuje budoucí soud, při němž každý jednotlivec přijme odměnu nebo trest za to, co zde v tělesné podobě učinil. Nepochybujeme o tom, že almužny a oběti a jiné dobré skutky mohou být užitečné zemřelým věřícím. A jelikož víra je podle apoštola Jakuba "bez skutků mrtvá" (Jk 2,26), zřekli jsme se světa a svůj majetek jsme rozdali chudým, jak to radil Pán, a rozhodli jsme se pro chudobu, a tak jako se nestaráme o zítřejší den, nepřijímáme od nikoho ani zlato ani stříbro ani něco podobného kromě každodenní stravy a ošacení. Učinili jsme také předsevzetí dodržovat evangelijní rady jako přikázání. Přiznáváme však zcela a úplně a věříme, že také ti, kteří ve světě zůstávají a svůj majetek si zachovávají a z něho almužny rozdávají a jiné dobré skutky řiní, plní přikázání Páně a dojdou spásy.

Ptám se, zda tohle opravdu považují autoři tohot katechismu za pravdu a boj za ni. Mně to jako pravda připadá, ale problém je, že já jsem katolík.

9. Kteříž to byli mužové, jenž témuž odporovali neřádu?
Ačkoliv nikdy, v době i nejtemnější, nescházelo muţů, čisté Evangelium zvěstovavších, byli to však zvláště Petr Valdus ve Francouzku († 1197),


Tento text, který jsem uvedl, spadá do doby Petra Valduse a byl oficiálním stanoviskem, kterým odpovídali a svědčili o sobě na 3. lateránském koncilu.



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy