Bible a hinduismus
2
5
2002-08-30T18:40:00Z
2002-08-30T18:40:00Z
2
987
5628
privat
46
11
6911
9.2812
21
Bible
a hinduismus
Už se
scházíme po čtvrté, abychom si srovnávali biblickou víru s různými
náboženstvími. V posledních dvou pořadech jsme si v krátkosti porovnali
biblickou víru s židovstvím a islámem. Pokračujme dnes s prvním a největším
východním náboženstvím - hinduismem.
Nejprve
si však musíme vysvětlit zásadní rozdíl v západním a východním myšlení. Západní
způsob myšlení počal v Řecku Sokratem, Platem a Aristotelem. Tito muži věřili,
že vesmír má svůj účel. Židovství, křesťanství, Starý a Nový zákon, tedy Bible
doplnila tento správný pohanský názor tím, že vesmírný plán a účel je očividný
důsledek povahy rozumného a odhodlaného Boha. Bibli věřící lidé pochopili
správnou rovnováhu duchovního a hmotného světa. Před reformací byl totiž duchovní
svět autonomní, svéjmenný. A naopak, dnešní po reformační doba činí autonomním
zase hmotný svět. Oppenheimer, jeden z nejvýznamnějších fyziků 20. století,
ačkoliv nebyl křesťanem, řekl, že reformace porodila moderní vědu. Skutečně,
kde zavládla Bible, zájmy o přírodu, vědu, umění a kolonizační úsilí nebývale
vzrostly. Rozdíl trvá dodnes!
Dnešní
posttotalitní země mají sice křesťanskou, ale většinou nebiblickou minulost.
Česko, Slovensko, Polsko, Rusko, Maďarsko, Rumunsko, křesťanští Arabové,
Itálie, Španělsko, Portugalsko, Mexiko a celá jižní Amerika. Naopak země, které
stály v technologii a umění po více než 300 let v popředí, mají biblickou
minulost. Dnes už jenom dojídají ovoce dědů a setrvačností uchovávají
"jakous takous" demokracii a vědecký pokrok, kde má jednotlivec ještě
nějakou hodnotu v souladu s Biblí. Jsou to Anglie, Dánsko, Holandsko, Norsko,
Švédsko, vystrčené Finsko, částečně Francie a Německo, Švýcarsko, Kanada a
Spojené Státy. Jestliže tyto země opustí biblického Boha, což se rozhodně děje,
vzduchoprázdno bude vyplněno jistě jenom zvůlí.
Zapovídal
jsem se, chci jen zdůraznit, že západní biblické myšlení klade určitou váhu na
hmotný svět. Spíše hledá rovnováhu mezi duchovnem a hmotnem. Východní myšlení
žijí v říši mimo tento hmotný svět. Dosáhnutí této mimohmotné říše je možné jen
skrze popření našeho hmotného světa, včetně našeho těla. Proto ani
předreformační, ani ortodoxně idealistické východní myšlení nebyly uzpůsobeny
vyprodukovat ani vědu, ani technologii, ani si nevážily života jedince. Tento
přístup umožnil vznik řádu mnichů, sebemučitelů a jogínů. Ortodoxní východní
člověk žije v autonomním duchovnu. Ortodoxní západní člověk dnes už přichází k
životu v autonomním hmotnu.
Podívejme
se ve zkratce na nejvýznamnější východní náboženství - hinduizmus, jenž je ve
skutečnosti více filozofií než náboženstvím. Hinduisté věří v převtělování
duše. Nejdřív duše vstoupí třeba do červa, a potom v cyklu smrtí a převtělování
se evolučně vyvíjí ve vyšší duchovní a tělesné formy - až v člověka. Ale i tam
je duše rozškatulkována do kast. Nějak mi to připomíná evoluční domněnku. Tak
tedy i v lidské formě se postupuje od nižší kasty k vyšší a od ženy k muži.
Každá kasta má svůj morální a sociální kód, nebo-li karmu, jejímž naplněním se
hinduista propracovává, samozřejmě až po převtělení, výše a výše. Cvik, jak
vzestupný koloběh urychlit je, mimo jiné, také jóga. Ta uvolňuje duši z těla a
převtělovací cyklus se urychlí přeskočením vývojových článků. Až duše úplně
ztratí svou osobní totožnost, stane se vším v nekonečnu, v podstatě bohem!
Přátelé, moc dobře tomu všemu nerozumím. Pro nás je hinduismus neuvěřitelná
míchanice. Avšak hinduisté i když se jim jejich filozofie neustále před očima
vyvíjí, jsou nadmíru spokojeni! Zvyk je železná košile. Několik forem hinduismu
přijalo křesťanské prvky. Na příklad ve Vedantě, stvořitel Brahman se vtělil do
mnoha smrtelníků: V Krista, Buddhu, nebo Krišnu. Stvořitel Brahman se prý
naposledy vtělil v Sri Rámakrišnu, který žil v Bengálsku ke konci minulého
století. Rámakrišna učil, že mnohá náboženství jsou pouze různé cesty, které
vedou k realitě Boha. To mi připadá, jako by někdo řekl, že nezáleží na tom,
jaké houby jíme, hlavně, aby to byly houby. Vedanta odmítá Ježíše jako jediného
Božího Syna. Ježíš je pouze jeden z Avatarů - učitelů. Dokonce i slavný Ghándí
řekl:
Jestliže
je Ježíš jako Bůh, potom všichni lidé jsou jako Bůh, a mohli by být sami bohem.
Tak, a
máme už po kolikáté na světě prvotní satanův a Adamův hřích - být totiž bohem.
Ghándí nepřijal biblické učení, že Ježíš Kristus zemřel na kříži, aby na sebe
vzal naši špínu - náš hřích. Přesto Ghándí pociťoval svírající hlad po skutečné
spáse. Ghándí vyslovil následující nezapomenutelnou myšlenku:
To, že
jsem daleko od Boha, který ovládá každý dech mého života, jsou pro mne
neutuchající muka. Vím, že jsou to mé zlé vášně, které mne od něho oddělují a
přesto se jich nemohu zbavit!
Apoštol
Pavel, konec konců každý věřící a mnoho nevěřících, mají stejné pocity. Pavel
napsal Římanům:
Jak
ubohý jsem to člověk! Kdo mne vysvobodí z tohoto těla smrti? Jedině Bohu buď
dík, skrze Ježíše Krista Pána našeho! A tak tentýž já sloužím svou myslí zákonu
Božímu, ale svým jednáním zákonu hříchu. (Řím. 7:24-25)
Pavel
nebo Ghándí, všichni jsme na stejné lodi hříchu. Ani Pavel, ani Ghándí se
nemohli zla zbavit. Rozdíl vězí v tom, že Ghándí se snažil Bohu přiblížit,
kdežto Pavel nechal přiblížit Boha k sobě. Nechal do sebe vstoupit Svatého
Ducha. Kde pracuje člověk, tam se spása nedostavuje. Kde zapracoval jednou a provždy
Bůh-Syn na kříži, tam spása nemůže uniknout! Hinduismus je panteistická
filozofie skutků, jež vedou k evolučnímu převtělování, kde všichni a všechno se
vyvíjí v boha. Hinduismus je jediné východní náboženství, které je masově
přijímáno západním světem, počínaje jógou. Hinduismus je evoluce! Hinduistický
bůh Brahman je beztvará věčná abstraktní existence bez povahy a vlastností, jež
se převtěluje v miliony bohů, tedy i v Krista! To je teda silné kafé. Dobro a
zlo jsou relativní, což je voda na mlýn dnešnímu kvazivědeckému
relativistickému světu. Co pomáhá, je ctnost, co brzdí, je neřest. Jestliže se
člověk dost nevynasnažil v tomto životě, má příležitost nápravy v dalším
převtělení. Proto jsou hinduisté vegetariáni, aby náhodou nesnědli někoho, kdo se
právě nižší zvířecí formou propracovává v něco nebo v někoho.
Přátelé,
myslím si, že toho dnes bylo až-až. Nemyslím časově, ale obsažně. Věřte, děsí
mne, když vidím západního člověka propadat hinduistické filozofii. Před 15ti
léty jsem sám o životních cyklech přemýšlíval, aniž bych si uvědomoval, že si
pohrávám s hinduismem. Prozřetelně měl Pán Bůh se mnou jiné plány. Jestliže se
západní člověk nenavrátí k Bibli, jsme ztraceni - podívejme se na Indii.
Tím
jsme zakončili čtvrté pokračování našeho malého srovnávacího semináře. Vím,
není to dostačující, ale nejsme universita, a potom by moje povídání bylo
příliš rozvláčné a nudné. Příště se zevrubně podíváme na buddhismus.