Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 662 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481982
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru?
Vloženo Úterý, 09. listopad 2010 @ 19:20:14 CET Vložil: Stepan

Studijní materiály poslal karels

Vzhledem k tomu, že jsem byl nepřímo vyzván k tomu, abych se vyjádřil k tomu, zda Jiftách obětoval svou dceru jako zápalnou oběť Hospodinu, činím tak v tomto článku. Pro mnohé čtenáře bude existence podobné myšlenky – zápalná oběť člověka jako dar Hospodinu s největší pravděpodobností překvapujícím objevem. V článku ale dokážu pravý opak, Hospodin si určitě nelibuje, neliboval a nebude libovat v zápalných obětech lidí. Celý příběh je zaznamenán v Bibli a my si ho nyní přečteme celý:


„Jiftách složil Hospodinu slib: Vydáš-li mi Amónovce opravdu do rukou, ten, kdo mi vyjde naproti z vrat mého domu, až se budu vracet v pokoji od Amónovců, bude patřit Hospodinu a toho obětuji v zápalnou oběť. Nato táhl Jiftách do boje proti Amónovcům a Hospodin mu je vydal do rukou. Připravil jim zdrcující porážku mezi Aróerem a cestou do Minítu a až po Ábel-keramím, totiž dvaceti městům. Tak byli Amónovci před syny Izraele pokořeni. Když přicházel Jiftách do Mispy ke svému domu, hle, vychází mu naproti s bubínky a s tancem jeho dcera. Měl jenom tu jedinou, kromě ní neměl syna ani dceru. Jak ji uviděl, roztrhl své roucho a zvolal: Ach, má dcero, srazilas mě do prachu, uvrhla jsi mě do zkázy! Zavázal jsem se svými ústy Hospodinu a nemohu to vzít zpět. Ona mu odpověděla: Můj otče, když ses svými ústy zavázal Hospodinu, učiň se mnou, co jsi vyřkl, za to, co Hospodin pro tebe učinil, abys mohl vykonat pomstu nad svými nepřáteli, nad Amónovci. Požádala pak svého otce: Nechť je mi dovoleno toto: Ponech mi dva měsíce. Ráda bych odešla do hor a oplakávala se svými družkami své panenství. On jí řekl: Jdi. Propustil ji na dva měsíce a ona odešla se svými družkami, aby na horách oplakávala své panenství. Po uplynutí dvou měsíců se vrátila k otci a on splnil slib, který o ní učinil. Muže nepoznala. V Izraeli se pak stalo zvykem, že izraelské dívky vycházívají rok co rok po čtyři dny v roce opěvovat dceru Jiftácha Gileádského.“ (Bible, kniha Soudcům 11:30-40)

Příběh nám říká, že jakýsi muž, jménem Jiftách, slíbil za vítězství v boji obětovat v zápalnou oběť to první, co potká při svém návratu z války do svého domu. Jako první mu přišla v ústrety jeho dcera, takže to vypadá, že bude muset obětovat v zápalnou oběť svoji dceru.

Všimněme si dovětku Jiftákova slibu: „… bude patřit Hospodinu a toho obětuji v zápalnou oběť.“ (Bible, kniha Soudcům 11:31)

Opět nám přijde vhod naše znalost hebrejštiny.
Nepřišel jsem na to já sám, ale mám tuhle myšlenku od Richarda Anthonyho [1]. Všimněte si na obrázku onoho červeného znaku. Je to hebrejské vav, které má obvykle význam „a“. V tomto případě však Anthony navrhuje přeložit ono hebrejské „vav“ výrazem „nebo“. Jednoduše namísto slučovací spojky „a“ bude v textu spojka „nebo“ v poměru vylučovacím. Význam podobně přeložené věty pak ale dostává naprosto odlišný smysl:

„… bude patřit Hospodinu, nebo to obětuji v zápalnou oběť.“

Smysl je pak jasný, Jiftách zaslíbil Bohu, že to, co mu vyjde jako první vstříc v ústrety bude patřit Hospodinu Bohu. Pokud to bude člověk, bude zasvěcen Bohu, pokud to bude zvíře, bude obětováno jako zápalná oběť. V žádném případě při vyslovení slibu Jiftách neuvažoval o obětování člověka v zápalnou oběť!

Abych opět příliš „nešermoval“ s hebrejštinou, dokážu v poznámkovém aparátu ke článku, na který si můžete kliknout zde, že překlad hebrejského „vav“ můžeme přeložit rovněž tak i českou vylučovací spojkou „nebo“.

Dle textu z Nového Zákona [2] byl Jiftách jedním ze spravedlivých božích mužů podle zákona. Jak by pak mohl tento muž porušit tak základní přikázání desatera - „nezabiješ“? Opravdu je v tomto případě překlad nepřesný, odkud se pak v mnoha nekřesťanských hlavách zrodil nápad, že Hospodin Bůh potřebuje ke svému životu zápalné oběti lidí...

Jiftáchova dcera mu řekla: „… Ponech mi dva měsíce. Ráda bych odešla do hor a oplakávala se svými družkami své panenství.“ A „Jiftáchova dcera se vrátila k otci a on splnil slib, který o ní učinil. Muže nepoznala.“

Texty, které jsem právě uvedl, dokazují, že v naplnění slibu šlo o něco naprosto odlišného, než o zápalnou oběť člověka. Jiftáchova dcera se musela podvolit vůli otce a celý život sloužit Bohu na modlitbách a postech bez možnosti uzavřít manželství s mužem. (je to Jiftáchův slib, respektive první část výpovědi, že bude patřit Hospodinu) Katastrofa pro Jiftácha spočívala v tom, že jeho dcera byla jeho jediným potomkem, proto jeho jméno zůstalo v Izraeli zapomenuto. Neměl pak od své dcery potomky - totiž vnoučata.

V Izraeli tehdejší doby byl možná zapomenut, to ano, ale my jsme se o Jiftáchovi dočetli v Bibli… Před všemohoucím Bohem nikdo není a nebude zapomenut.

Překlad stěžejního textu s ohledem na smysl článku:


„Jiftách složil Hospodinu slib: Vydáš-li mi Amónovce opravdu do rukou, co mi vyjde naproti z vrat mého domu, až se budu vracet v pokoji od Amónovců, bude patřit Hospodinu, nebo to obětuji v zápalnou oběť.“  (Bible, kniha Soudcům 11:30-31)


Podobná témata

Studijní materiály

"Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 35 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 09. listopad 2010 @ 20:56:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dneska mi jeden čtenář napsal v komentáři:

Jeden jsem dostal od svého bratra (faráře ČCE): »»Postřeh pěkný, čistě lexikálně má pravdu. Váv je tak rozhodně možno překládat. Zbytek je po mém soudu předem dané rozhodnutí, které se takto dokázat dá.Právě tak, jako se dá "dokázat" předem dané rozhodnutí, že tady jde o velmi starou vrstvu, kdy lidské oběti ještě byly možné.Další z výrazu "zasvětit" vyvozují, že děvče se stalo kultickou prostitutkou v chrámu Hospodinově - opět co do čistého významu slov možné. Leč zase to naráží na předem daný předpoklad (či rozpor), jestli je něco takového principielně možné v kulturním prostředí Izraele. ««Druhý od Mikuláše Vymětala (taktéž faráře ČCE; prý Vás osobně zná a nazývá Vás „hlavou dumající“): »»Je to zajímavý článek, výklad je možný, i když netypický. Podobně to vykládá např. Balabán, já z různých kontextů (např. Jiftachův nářek, jeho panování 6 let, podivná zpráva o tom, že byl pohřben v Gileádských městech) soudím naopak.««Tolik citace. Vrah.

(Vrah je jeho nick)




Re: Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 10. listopad 2010 @ 08:04:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Překlad Jeruzalémské Bible:

A Jefte učinil Jahvovi slib:"Vydáš - li mi do rukou Amonity, bude ten, kdo mi vyjde naproti z bran mého domu, až se budu vracet jako vítěz z boje proti Amonitům, náležet Jahvovi a já ho přinesu v oběť jako celopal".



Překlad Bible Kralické r.1613.

(Učinil pak Jefte slib Hospodinu, a řekl: Jestliže jistotně dáš mi Ammonitské v ruku mou:
I stane se, že což by koli vyšlo ze dveří domu mého mně vstříc, když se vrátím v pokoji od Ammonitských, bude Hospodinovo, abych to obětoval v obět zápalnou.)



Je třeba brát ohled na smysl celého textu, nevytrhávat části, se kterými pak spekulovat (že v naplnění slibu šlo o něco naprosto odlišného, než o zápalnou oběť člověka.):

(Sd 11,39-40)
Když uplynuly dva měsíce, vrátila se k otci a on na ní splnil slib, který pronesl. A odtud pochází v Izraeli tento zvyk: rok od roku odcházejí Izraelovy dcery po čtyři dny naříkat nad dcerou Galaaďana Jefta.



Cožpak byla pro Izraelity opravdu tak hrozná představa osudu sloužit v panenství Hospodinu, že si vysloužila nad takovým osudem nářek?
Pokud by se Jeftova dcera vdala a i měla děti, nesly by jméno jejího manžela a Jeftákovo jméno by stejně bylo zapomenuto. To by vyšlo úplně nastejno.



Re: Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 10. listopad 2010 @ 10:11:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nedávno jsem četl jednu knihu biblických  příběhů která  Jeftaha popisuje celkově dost negativně. Nevím jestli je to pravda nebo ne, co z toho pochází z Bible nebo z apokryfů a rabínské literatury. Podle té knihy byl synem prostitutky kterého se otcova rodina zřekla a vyhnala ho bez podílu na dědictví. Odešel do pustiny kde shromáždil tlupu psanců která se postupně rozrostla v obávané elitní vojsko které se živilo lupem, většinou na území nepřátel  Israele. Ve chvíli největšího ohrožení   ze strany Amonovců vzkázali známému zbojníkovi aby  převzal velení  armády, posílil jí svým oddílem a za odměnu přijal funkci soudce.  Nebyla tam zmínka o tom že by k tomu vyzval Boží prorok nebo synové Leviho.  Jeftah prý chvíli dělal drahoty a vyčítal jim že za ním přilezli poté co ho vyhnali prakticky na smrt ale nakonec přijal a učinil ten neuvážený  slib.  Který by mohl odpovídat výbušné povaze a zoufalé situaci. Nepřátel byla záplava a jediné vojsko které za něco stálo byla to jeho. Ostatní byli demoralizovaní a špatně vyzbrojení. Bylo by hezké kdybyste měl pravdu ale obávám se že by pak opravdu nebyl důvod k pozdějšímu oplakávání.  Kdyby dívka sloužila Bohu tam kde tehdy obětovali nebo se stala prorockou žákyní. To by spíš radostně slavili, i kdyby to jí samé bylo tehdy líto.




Re: Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru? (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 10. listopad 2010 @ 11:42:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jiftách svou dceru neobětoval, nemohl přinést Hospodinu lidskou oběť. Jeho dcera se nesměla vdát a sloužila Bohu modlitbami a posty - jako prorokyně Anna v chrámě po smrti svého manžela.



Re: Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru? (Skóre: 1)
Vložil: chani v Středa, 10. listopad 2010 @ 14:40:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Katolícke vydanie Biblie poukazuje v komentári podčiarou, že Jiftach bol nábožensky nevzdelaný vojak. Evanjelické komentáre píšu, že to bol prihlúply, hrubý muž. To smeruje k tomu, že dal upáliť svoju dcéru. Najprv si všimnime, že o Jiftachovi je pochvalná zmienka v 1Sam 12,11 a tiež v liste Žid 11,32 je vo veľkom oblaku svedkov. Jiftach nebol ľavobočkom, ale právoplatným dedičom dvoch podielov podľa Zákona, inak by ho jeho nevlastní bratia nemali dôvod násilne vyhánať. Ich dôvod bol nezákonný. Zrejme jeho mama bola bývalá prostitútka, podobne ako Rachab. Podľa Zákona 5M 23,3 Jiftach by nesmel ako miešanec ani vstúpiť do zhromaždenia židov. Sudca židov nemohol byť ľavoboček. Jiftach prejavil výborné poznanie Izraelských dejín a zemepis, čo svedčí o jeho vzdelanosti. Ako vojak sa nesnažil hneď bojovať ale veci si vysvetliť. Sľub ktorý dal nemohol byť nerozumný, pretože ho vyriekol, keď na neho začal pôsobiť Boží Duch. V prospech Jiftacha hovorí tiež postoj jeho dcéry. Keby mala pred očami len svoju smrť, záležalo by jej na tom aby oplakala panenstvo? Okrem toho zisťujeme, že keď jej otec splnil svoj sľub voči nej, ona nepoznala muža. Tejto správe môžeme porozumiet iba tak, že ďalej žila ako panna. A ako máme rozumieť tomu, že Jefta obetoval dcéru? Keď Jefta priviedol svoju dcéru do Svätyne, která bola v tom čase v Šiloe, bezpochyby ju sprevádzal zvieracou spalnou obeťou. Podľa Zákona spalná obet bola zabitá. Podobne aj Chana sľúbila, že obetuje svojho syna Samuela. Samuel od mala slúžil v chráme, spolu s ním doniesla aj zvieraciu obeť. V EP 40. verši sa píše, že rok, čo rok chodievali dcéry Izraela -opěvovat dcéru Gileádčana štyri dni v roku. V katolíckom preklade sa píše -.oplakávať, a v evanjelickom preklade - žalostiť. Tu je použité hebrejské slovo - tanah. Toto slovo sa vyskytuje častejšie v Biblii, napríklad aj v Sud. 5,11. Tu ho už aj katolicky preklad prekladá -pochvaľne sa vyslovujte a evanjelický preklad ho prekladá slovom – ospevovať. Vidíme, že izraelčanky vzdávali chválu Jiftachovej dcére, pretože v tom čase ostať slobodnou pre službu v svätostánku, bolo niečo neobvyklé. Námietka, veď sa mohla vydať a tak slúžiť neobstojí, pretože izraelčanka, ktorá je vydatá sa celkom určite musí starať o deti.   



Jiftách dceru upálil. (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 10. listopad 2010 @ 20:21:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, z toho článku, na který jsi dal odkaz, jsem jaksi nepochopil, kde bereš ten poměr vylučovací u hebrejského "vav". V Ex. 21,17 se jedná o poměr slučovací. Jedná se tam o zaměnitelné eventuality. Zlořečíš otci nebo matce a ne otci, nebo matce. Je to stejné jako reklama cestovky:"Vezmeme vás do Egypta nebo do Francie. (můžeš do Francie, ale to nevylučuje, že tě vezmou i do Egypta) Vylučovací poměr by to byl tehdy, kdybych já řekl:"Dovolenou prožiju v Egyptě, nebo ve Francii." (mám jen jednu dovolenou a mohu být v Egyptě a pak nebudu ve Francii a naopak). Mohl bys tedy uvést nějaké případy z Bible, kde jde opravdu o poměr vylučovací? Když už se oháníš LXX, bylo by fair napsat, že v inkriminované pasáži Sd 11,31 je použito slovo kai = a. 

Jak už název komentáře napovídá, jsem přesvědčen, že tam došlo k reálné zápalné oběti. Když ponecháme stranou otázku gramatiky, nasvědčuje tomu i kontext. Tvoje argumentace přikázáním "nezabiješ" nemá s takovou obětí nic společného. Přečti si pozorně třeba 21 kapitolu 2.Sam. Tam nejde o nic jiného než o lidskou oběť s cílem usmířit si Hospodina. Bůh uvalil na zemi hlad. David se ptá proč a je mu sděleno, že kvůli Gibeoňanům. David se jich ptá, co jako má udělat, aby oni žehnali Hospodinovu dědictví. Oni chtějí před Hospodinem obětovat sedm lidí a David jim je k tomu v pohodě vydá. A ono to funguje, Bůh se usmíří a je konec hladu - všimni si, kdy k oběti došlo.



Re: Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru? (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Čtvrtek, 11. listopad 2010 @ 14:29:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Karelsi, ty jsi osel! Překrucuješ Písmo i jeho význam jen proto, aby se "neprohřešilo" proti tvému myšlení!

" Opravdu je v tomto případě překlad nepřesný, odkud se pak v mnoha nekřesťanských hlavách zrodil nápad, že Hospodin Bůh potřebuje ke svému životu zápalné oběti lidí..."

Bůh snad Jiftácha vyzval, aby mu někoho obětoval, ty "křesťanská" hlavo? Nebo to spíš byla čistě Jiftáchova iniciativa?

34  Když přicházel Jiftách do Mispy ke svému domu, hle, vychází mu naproti s bubínky a s tancem jeho dcera. Měl jenom tu jedinou, kromě ní neměl syna ani dceru.
35  Jak ji uviděl, roztrhl své roucho a zvolal: „Ach, má dcero, srazilas mě do prachu, uvrhla jsi mě do zkázy! Zavázal jsem se svými ústy Hospodinu a nemohu to vzít zpět.“
36  Ona mu odpověděla: „Můj otče, když ses svými ústy zavázal Hospodinu, učiň se mnou, co jsi vyřkl, za to, co Hospodin pro tebe učinil, abys mohl vykonat pomstu nad svými nepřáteli, nad Amónovci.“
37  Požádala pak svého otce: „Nechť je mi dovoleno toto: Ponech mi dva měsíce. Ráda bych odešla do hor a oplakávala se svými družkami své panenství.“
38  On jí řekl: „Jdi.“ Propustil ji na dva měsíce a ona odešla se svými družkami, aby na horách oplakávala své panenství.
39  Po uplynutí dvou měsíců se vrátila k otci a on splnil slib, který o ní učinil. Muže nepoznala. V Izraeli se pak stalo zvykem,
40 že izraelské dívky vycházívají rok co rok po čtyři dny v roce opěvovat dceru Jiftácha Gileádského.

Jen idiot může toto vykládat jinak, než že Jiftáchova dcera byla spálena pro fanfarónství a pitomost svého otce... :-(








Re: Obětoval Jiftách Hospodinu Bohu svou dceru? (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Sobota, 13. listopad 2010 @ 16:30:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vykonání trestu na někom, není přinesení libé oběti Hospodinu.

Hospodinu se neobětovali lidé. Lidé se obětovali pohanským božstvům.



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy