Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 476 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485928
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Autorita písma
Vloženo Středa, 13. leden 2010 @ 17:48:04 CET Vložil: Stepan

Historie poslal cizinec

   Mezi lidmi se vyskytuje mnoho dezinformací ohledně křesťanů a jejich základního učení, písma svatého a jeho příkazů. Často slyšíme různé hlášky ve stylu: "Nebýt církve, nebylo by žádné písmo", "hlavní autoritou je církev, ne písmo", "první církev měla jen ústní tradici, která byla vrchní autoritou, neznali žádné písmo a tradice byla teprve postupně zapisována", "písmo není nějaká systematická křesťanská výuka", "bible vznikla ve 4. století" a podobné hlouposti.

   V tomto příspěvku bych rád ukázal vztah Ježíše, apoštolů a prvních církví k autoritě svatých písmem a uvedl alespoň pár základních citací z těch mnoha destítek, které se tohoto tématu týkají.

   Na závěr chci uvést svědectví apoštola k tomu, že pravidlo "sola scriptura" ve smyslu plnosti a dostatečnosti Písma pro osobního čtení a osobního promlouvání písma svatého ke každému člověku je velmi důležitý princip, pravdivý a funkční (přesto, že sám jsem spíše zastánce důkladného poučení z církevní tradice a neopakování stále stejných chyb)

   Článek mám v hlavě dlouho a dávám ho do písmenek spíš z donucení, protože jsem ho slíbil našemu nic něvedoucímu moudrému, co nás před časem k mé lítosti i lítosti jiných opustil a ještě jsem nepřišel na to, co je teď za nick. Čímž se i já loučím a budu se snažit číst méně a psát ještě míň.



   Ježíš a písmo

   Ježíš přišel naplnit písmo

   Od začátku do konce evangelia nás ani jeden evangelista nenachává v pochybách k tomuto tématu a všichni svědčí o tom, že vše, co Ježíš dělal a co se s Ježíšem dělo, bylo naplněním písma svatého. Pro příklad jeden citát z úvodu evangelia Marka:  

Marek 1, 1 Počátek evangelia Ježíše Krista, Božího Syna. Jak je napsáno v Prorocích: "Hle, já před tvou tváří posílám svého posla, jenž připraví tvou cestu před tebou." "Hlas volajícího na poušti: Připravte Pánovu cestu! Napřimujte jeho stezky!"

   Učedníci Ježíše byli židé a když později sepisovali zprávu o Ježíši, vše, co se dělo jim od počátku do konce svědčilo o tom, že se naplnila písma. Stejně to pochopil i apoštol Pavel, vzdělanec v písmech:  

1 Kor 15, 3 Předal jsem vám totiž především to, co jsem také přijal: že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem a že byl pohřben a třetího dne byl vzkříšen podle Písem.

Ježíš sám vydal svědectví o písmu ve stejném smyslu - písmo svaté svědčí o něm samotném.
 
Jan 5, 37 A sám Otec, který mě poslal, o mně vydal svědectví. Vy jste nikdy neslyšeli jeho hlas ani neviděli jeho tvář. A jeho slovo ve vás nezůstává, neboť nevěříte tomu, koho on poslal. Zkoumáte Písma, neboť se domníváte, že v nich máte věčný život, a ona svědčí o mně.  

   Když Ježíš vyučuje apoštoly, učedníky i zástup o sobě a svém díle, vyučuje ne nějaké svoje nové nápady, do té doby neznámé, ale vyučuje je písmo, vyučuje je o tom, že přišel, aby se právě na něm naplnilo písmo.

Lukáš 18, 31 Tehdy vzal k sobě těch dvanáct a řekl jim: "Hle, jdeme vzhůru do Jeruzaléma a tam se Synu člověka naplní všechno, co je napsáno skrze proroky. Neboť bude vydán pohanům a bude zesměšněn, pohaněn a popliván. Zbičují ho a zabijí, ale třetího dne vstane z mrtvých." Oni však nic z toho nepochopili. To slovo bylo před nimi skryto a nerozuměli, co bylo řečeno.

   Až později učedníci proroctví písma o Ježíši pochopili, přijali je a uvěřili jim.

Lukáš 24, 44 Tehdy jim řekl: "Toto jsou slova, která jsem k vám mluvil, když jsem ještě byl s vámi, že se musí naplnit všechno, co je o mně napsáno v Mojžíšově zákoně, v Prorocích a v Žalmech."  Tehdy jim otevřel mysl, aby rozuměli Písmům, a řekl jim: "Tak je to napsáno a tak musel Kristus trpět a třetího dne vstát z mrtvých a v jeho jménu musí být kázáno pokání a odpuštění hříchů všem národům počínaje od Jeruzaléma. A vy jste toho svědkové. A hle, já na vás pošlu zaslíbení svého Otce. Vy však zůstaňte ve městě Jeruzalémě, dokud nebudete oblečeni mocí shůry."

   Ježíš vyučoval a citoval písmo

   Od počátku do konce Ježíš cituje písmo, vyučuje písmo. Najdete desítky míst, kde Ježíš mluví o písmu, o to, co je napsáno o něm či o životě.

Lukáš 4,16 A tak přišel do Nazaretu, kde byl vychován, a podle svého zvyku vstoupil v sobotní den do synagogy a povstal, aby četl. Byla mu tedy podána kniha proroka Izaiáše, a když knihu otevřel, nalezl místo, kde bylo napsáno: "Duch Pánův je nade mnou, protože mne pomazal kázat evangelium chudým; poslal mne uzdravit zdrcené v srdci, vyhlásit propuštění zajatým a prohlédnutí slepým, propustit zdeptané na svobodu a vyhlásit Pánovo milostivé léto."

   Při prvním veřejném vystoupení doma čte Ježíš ze zaslíbení Nové smlouvy, z proroctví knihy Izaijáše. Vyhledal si místo, které bylo napsáno o něm v té nové smlouvě, místo, které se týkalo právě jeho služby.

   Ještě před tím byl Ježíš vyveden na poušť a vystaven útokům pokušitele.

Matouš 4, 3 Tu k němu přistoupil Pokušitel a řekl: "Jsi-li Boží Syn, řekni, ať se z tohoto kamení stanou chleby." Ale on odpověděl: "Je napsáno: 'Nejen chlebem bude člověk živ, ale každým slovem, které vychází z Božích úst.'"
 
   A tak odpovídá několikrát po sobě. Při svojí obraně se neodkazuje na člověka, neodkazuje se na Otce, ani sám na sebe, ale odkazuje na svaté písmo jako autoritu, které se drží.  

Matouš 5, 17 "Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit. Amen, říkám vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani nejmenší písmenko, ani jediná čárka ze Zákona, než se všechny ty věci stanou. Proto, kdokoli by zrušil jedno z těchto nejmenších přikázání a tak by učil lidi, bude v nebeském království nazýván nejmenším. Ale kdokoli by je plnil a učil, ten bude v nebeském království nazýván velikým."

   Ježíš vydává o písmu jasné svědectví. Z evangelií je zřejmé, že Ježíšovo učení stálo na Zákonu a prorocích, že bral vážně i spisy.

Matouš 11, 12 Ode dnů Jana Křtitele až dosud nebeské království snáší násilí a násilníci ho uchvacují. Neboť všichni Proroci i Zákon až po Jana o tom prorokovali.  

   Z několika míst písma je zjevné, že Ježíš bral vážně knihu rodů a docela opravdu si myslel, že to, co je v ní napsáno, je realita a jako takovou se na ní odvolává. Podle mnoha citací písma to vypadá, že Ježíš byl kreacionista, biblický fundamentalista a evoluční psychologii moc neznal.

Marek 10, 5 Ježíš jim tedy odpověděl: "To přikázání vám napsal kvůli tvrdosti  vašeho srdce. Ale od počátku stvoření je Bůh 'učinil muže a ženu'. 'Proto člověk opustí svého otce i matku a přilne ke své manželce. A ti dva budou jedno tělo,' takže už nejsou dva, ale jedno tělo. Co tedy Bůh spojil, ať člověk nerozděluje."



   Apoštolové, učedníci a autorita písma

   Učedníci očekávali zaslíbení písma

   Ježíšovi učedníci byli Izraelité, takže samozřejmě věřili písmu. Očekávali zaslíbení písma svatého, té Nové smlouvy. Při prvním setkání někteří rozponali, že o Ježíši svědčí písmo.

Jan 1, 44 Filip našel Natanaele a řekl mu: "Našli jsme toho, o kterém psal Mojžíš v Zákoně a proroci - Ježíše, syna Josefova z Nazaretu!"

   Mnoho věcí, které Ježíš podle písma udělal, nebo které se podle písma staly, však učedníci nerozpoznali. Ta místa písma rozpoznali až později, po vzkříšení, když si vzpoměli na to, co bylo napsáno a co o tom Ježíš říkal.

Jan 12, 14 A když Ježíš nalezl oslátko, vsedl na ně, jak je napsáno: "Neboj se, dcero Sionu, hle, tvůj král přichází, sedě na hříbátku oslice." Jeho učedníci tomu však nejprve neporozuměli; ale když byl Ježíš oslaven, tehdy si vzpomněli, že to o něm je napsáno a že mu to učinili.


   Ještě ve chvíli vzkříšení učedníci stále nechápali písmo a to, že se vše, co bylo napsáno v písmech, muselo na Ježíši vyplnit.

Jan 20, 6 Tehdy přišel Šimon Petr, který šel za ním, vešel do hrobu a spatřil položená plátna a roušku, která byla na jeho hlavě, položenou ne s plátny, ale zvlášť svinutou na jednom místě. Potom tedy vešel i ten druhý učedník, který přišel k hrobu první, a uviděl a uvěřil. (Ještě totiž nepochopili Písmo, že Kristus musí vstát z mrtvých.)

   Učedníci uvěřili písmu

   Teprve když byl Ježíš vzkříšen, vysvětluje učedníkům co se stalo a muselo podle Písem stát, otevírá písmo.

Lukáš 24, 25 On jim tedy řekl: "Ó nechápaví a srdcem pomalí věřit všemu tomu, co mluvili proroci! Copak Kristus nemusel vytrpět tyto věci a vejít do své slávy?" A počínaje od Mojžíše a všech proroků vykládal jim ve všech Písmech, co bylo o něm.

   A učednici uvěřili. Čemu? No, písmům, samozřejmě a slovu, které o něm Ježíš řekl.

Jan 2, 21 On však mluvil o chrámu svého těla. Proto když vstal z mrtvých, jeho učedníci si vzpomněli, že jim to říkal. A uvěřili Písmu a slovu, které Ježíš řekl.



   První církev a autorita písma

   Akce číslo jedna: Před sesláním Ducha svatého.

   Ještě, než vznikla první církev, po vzkříšení a nanebevstoupení Ježíše, se schází apoštolové, modlí se a prosí. V těch dnech povstal Petr a udělal to, co křesťané dodnes: odvolal se na písmo.

Sk 1, 16 16 "Bratři, muselo se naplnit to Písmo, které Davidovými ústy předpověděl Duch Svatý o Jidáši, který se stal vůdcem těch, kdo zajali Ježíše. ..."  "V knize Žalmů je přece napsáno: 'Jeho příbytek ať zpustne a ať není, kdo by v něm bydlel' a: 'Jeho pověření ať přijme jiný.' Proto musí jeden z těch mužů, kteří s námi chodili po celý čas, kdy Pán Ježíš přebýval mezi námi,  počínaje Janovým křtem až do toho dne, kdy byl od nás vzat vzhůru, být s námi svědkem jeho vzkříšení."

   Už první rozhodnutí, které apoštolové učinili, učinili na základě písma a toho, co v něm bylo napsáno.

   Akce číslo dvě: Seslání Ducha svatého.

   Pár dnů na to, na den Letnic (výročí Zákona) nastalo vylití Ducha svatého. Poslechněme si opět svědectví Petra, co si o tom myslel:

Skutky 2, 14 Petr však spolu s jedenácti povstal, pozvedl svůj hlas a promluvil: "Muži z Judska i všichni, kteří přebýváte v Jeruzalémě, toto ať je vám známo a vyslechněte má slova: Jistěže tito nejsou opilí, jak se domníváte. Vždyť je teprve třetí denní hodina! Ale toto je to, co bylo předpověděno ústy proroka Joele: 'A stane se v posledních dnech, praví Bůh, že vyliji ze svého Ducha na veškeré tělo a vaši synové i vaše dcery budou prorokovat; vaši mladíci budou vídat vidění a vaši starci budou mívat sny. Také na své služebníky a na své služebnice v těch dnech vyliji ze svého Ducha, a budou prorokovat. A ukážu zázraky nahoře na nebi a znamení dole na zemi, krev a oheň a oblaka dýmu.  Slunce se obrátí v temnotu a měsíc v krev, než přijde ten veliký a zjevný Pánův den. A stane se, že kdokoli by vzýval jméno Pána, bude spasen.'"

   Petr jednoznačně rozpoznává danou událost jako naplnění písma a odvolává se opět na písmo jako autoritu, která rozsuzuje co se děje a zda je to v pořádku. A následuje kázání, prošpikované písmem, na jehož základě se obrátilo 3000 lidí.

   Akce číslo tři: Petr a Jan na schodech chrámu

   Petr nenese zlatou korunku ani zlatý pečetní prsten, takže když ho žebrák poprosí o pomoc, musí ho uzdravit z nevyléčitelné nemoci, což vyděsí všechen lid a způsobí obrovské pozdvižení.

   Petr následně vydává svědectví o Ježíší, které opět podpírá písmem.

Skutky 3,18 Bůh však takto naplnil, co předpověděl ústy všech svých proroků: že Kristus bude trpět. Proto čiňte pokání a obraťte se, aby vaše hříchy byly smazány a přišly časy osvěžení od Pánovy tváře a aby poslal Toho, který vám byl předem kázán, Ježíše Krista, kterého musí nebe držet až do časů nápravy všech věcí, o nichž Bůh mluvil od věků ústy všech svých svatých proroků. Mojžíš přece řekl otcům: 'Pán, váš Bůh, vám vzbudí z vašich bratrů Proroka jako mne; toho budete poslouchat ve všem, cokoli vám řekne. A stane se, že každá duše, která by toho Proroka neuposlechla, bude vyhlazena z lidu.' Ano, také všichni proroci, kteří mluvili od Samuele a po něm, předpovídali tyto dny. Vy jste synové proroků a smlouvy, kterou Bůh uzavřel s našimi otci, když řekl Abrahamovi: 'Ve tvém semeni budou požehnána všechna pokolení země.' Vám jako prvním vzbudil Bůh svého služebníka Ježíše a poslal ho žehnat vám, aby každého odvrátil od jeho nepravostí."

   A tak by se dalo pokračovat snad vším, co první církev zažila a co máme dodnes zapsáno ve skutcích apoštolů: Následným chvalozpěvem z písma a novým naplněním Duchem, kázání Štěpána jenom z písma, Filipovo vysvětlení písma Etiopskému komorníkovi, Pavlova kázání protkaná citáty z písma, rozhodnutí apoštolů a starších podložená písmem, učedníky v Berii, kteří se vší dychtivostí zkoumali písma...

   Z desítek míst skutků apoštolů je zjevné, že pro apoštoly a učedníky bylo písmo stejným měřítkem věcí, jako je pro křesťany dodnes, že pokud činili nějaké rozhodnutí, činili je buď přímo na základě písma, nebo alespoň ve shodě s písmem. Uvedu ještě alespoň jeden příklad navíc.

   Akce číslo 4: Problém s pohany (nebo spíš s lidskou tradicí).

   V Jeruzalémě povstali někteří ze sekty farizeů (to byli ti, co nebrali písmo moc vážně a nadevše upřednostňovali svoje lidské tradice a nutili je jiným lidem). Petr pak vydal svědectví o kázání evagelia a o tom, že pohané uvěřili, stejně jako Pavel a Barnabáš. Pak povstal Jakub a řekl:

Skutky 15, 13 Jakub řekl: "Bratři, poslouchejte mě. Šimon vyprávěl, jak Bůh poprvé pohlédl na pohany, aby z nich přijal lid svému jménu.  A s tím se shodují slova proroků, jak je napsáno: 'Potom se navrátím a znovu postavím stánek Davidův, který padl. Jeho trosky znovu postavím a pozdvihnu jej, aby zbytek lidí hledal Pána, i všichni pohané, nad nimiž je vyhlášeno mé jméno, praví Pán, jenž činí všechny tyto věci.' Bohu jsou známé od věků všechny jeho skutky.


   Svědectví Ježíše a apoštolů o písmu

   Už jsem uváděl základní svědectví Ježíše o Písmu svatém, ze kterého je zjevné, jaké úctě, vážnosti a autoritě se těšilo písmo v jeho očích:
 
Matouš 5, 17 "Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky. Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit. Amen, říkám vám: Dokud nepomine nebe a země, nepomine ani nejmenší písmenko, ani jediná čárka ze Zákona, než se všechny ty věci stanou. Proto, kdokoli by zrušil jedno z těchto nejmenších přikázání a tak by učil lidi, bude v nebeském království nazýván nejmenším. Ale kdokoli by je plnil a učil, ten bude v nebeském království nazýván velikým."


   Jednou za Ježíšem přišli saduceové (kteří moc nevěřili písmu a některým věcem v nich) a dali mu přetěžkou otázku ohledně vzkříšení.
 
Matouš 22, 29 Ježíš jim však odpověděl: "Bloudíte, protože neznáte Písma ani Boží moc."

   Zajímavé místo, které výstižně vysvětluje, proč lidé bloudí (a dodnes).


   Podobný názor na písmo měl i Pavel:

Římanům 1, 1 Pavel, služebník Ježíše Krista, povolaný apoštol, oddělený pro Boží evangelium, které Bůh předem zaslíbil skrze své proroky ve svatých Písmech, ...
Římanům 15, 4 Neboť vše, co bylo předem napsáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom skrze trpělivost a skrze potěšení Písem měli naději.  

   Pavel jasně svěčí o písmu a jeho autoritě a užitečnosti v jeho době. S tímhle svědectvím souhlasí desítky a desítky míst v evangeliích či listech, která začínají:

"proto také v písmu stojí...", "Písmo totiž svědčí:...", "...podle písem", "je napsáno, ...", "... anebo si myslíte, že písmo mluví naprázdno?", "Neboť co říká Písmo?", "Nevíte snad, co Písmo říká o...", "Tak se naplnilo písmo, které říká...", "Jestliže vskutku plníte královský zákon podle Písma..."

   Snad každou věc, kterou svatopisci sdělují, poctivě a dobře podkládají písmem - jasné svědectví toho, že v době prvních církví mělo písmo docela stejnou autoritu, jako má pro křesťany dnes.

   Můžeme se také podívat na to, jakou autoritu přisuzoval proroctvím v písmu Petr:

2 Petr, 1, 20 Vězte především to, že žádné proroctví Písma nespočívá v něčím vlastním výkladu. Proroctví přece nikdy nepřišlo z lidské vůle, ale Boží svatí lidé mluvili, jak byli unášeni Duchem Svatým. ... (následuje precizní výčet charakteru lidí, kteří se postaví nad písmo, platný dodnes) ...  probouzím vaši upřímnou mysl, abyste pamatovali na slova předpověděná svatými proroky a na přikázání vydaná námi apoštoly Pána a Spasitele.


   Sola scriptura

   Sám mám velmi rád tradici a historii Božích církví k poučení a dokonce věřím, že k našemu poučení může sloužit historie toho, co by se rádo nazývalo "církví" a není. Přesto uvedu jedno místo, které svědčí o tom, že písmo obsahuje dostatek k vyučování a k dokonalosti člověka:

   2 Tim 3,13 Zlí lidé a podvodníci však budou postupovat stále k horšímu - svůdci i svádění. Ale ty zůstávej v tom, čemu ses naučil a o čem jsi přesvědčen. Věz, od koho ses to naučil, a že od dětství znáš Svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení skrze víru, jež je v Kristu Ježíši. Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k vyučování, k usvědčování, k napravování a k výchově ve spravedlnosti, aby byl Boží člověk dokonalý a vybavený ke každému dobrému dílu.

   Z mého pohledu je tak písmo spolu se zásadou "sola scriptura" docela dostačující. Pokud někdo přijal věčný život a Ducha svatého, zná písmo svaté, ví, co bylo o Ježíši napsáno dlouhé roky před tím, než přišel na svět a co o něm svědčí apoštolové a poslouchá jejich učení, je to dostatečné k tomu, aby byl člověk dokonale vybavený k Božímu dílu.


   Některé známé argumenty zpochybňující autoritu písma svatého

   Ještě stojí zato trochu odpovědět na pár argumentů, často uváděných na podrytí autority křesťanských písem.

"Bible vznikla ve třetím (čtvrtém, pátém...) století a vymysleli jsme ji my, předtím byla jen tradice"

   Dostatečně nesmyslný názor, který kroutí realitu k poslušnosti ideologie. Je pravda, že velká část písma svatého se nejdříve tradovala a pak byla teprve zapsána. Ale skutečnost je taková, že celá bible vznikla několik století před čtvrtým stoletím.

   Asi 70% bible vzniklo dlouho před tím, než přišel Ježíš na svět a než se objevila církev. Někteří badatelé tvrdí, že knihu rodů sepsal pravděpodobně Mojžíš z knihovny, kterou posbíral. Jazykový styl prvních částí odpovídá době a místě, ve které žil Abram a je dost pravděpodobné, že tato část pochází jako písemná už z doby 2000 let před Kristem nebo ještě starší. Většina knih dnes označovaných nepřesně jako "Starý zákon" byla napsána mnoho století před Kristem.  

   Na ostatních částech bible - evangelićh, skutcích, epištolách - se naprostá většina odborníků shoduje na tom, že byly napsány v prvním století a to s vysokou pravděpodobností okolo poloviny tohoto století, tedy v opravdových počátcích prvních církví, kdy bylo na světě několik set svědků Ježíšova života a vzkříšení a mohli tak snadno kontrolovat pravost toho, co bylo napsáno.


"Ale Ježíš nám neodkázal žádné písmo, ale církev a tradici."

   Tohle snad může napsat jen ten, kdo se leknul rodokmenů na začátku Matouše a dál už nečetl, protože to bylo moc dlouhé a nesrozumitelné. Kromě toho, že že Ježíš se nespočetněkrát odkazoval na písmo, stejně jako učedníci a apoštolové, kromě toho, že Ježíš nepřinesl nějaká nová učení, ale přišel naplnit písmo, kromě toho, že apoštolové sami napsali ten příběh naplnění písma Ježíšem či dopisy prodchnuté citacemi z písma máme jako křesťané jednu knihu, kterou nechal napsat Ježíš osobně.
 
Zjevení 1, 10 A v Pánův den jsem byl ve vytržení Ducha a uslyšel jsem za sebou mocný hlas, jako zvuk polnice, jak říká: "Já jsem Alfa i Omega, Ten první i poslední. Co vidíš, napiš do knihy a pošli sedmi sborům, které jsou v Asii: do Efezu, do Smyrny, do Pergamonu, do Thyatir, do Sard, do Filadelfie a do Laodikeje."  ...  "Neboj se. Já jsem Ten první i poslední, ten Živý. Byl jsem mrtvý, a hle, jsem živý na věky věků. Amen. A mám klíče pekla i smrti. Zapiš věci, které jsi viděl, a ty, které jsou i které se mají dít potom. ..."


"Ale v době apoštolů měli jen Starý zákon a to se nás netýká, my jsme křesťani a máme Ducha (ještě lépe: jako Jediní)"

   Pěkný nesmysl pramenící nejspíše z neznalosti obsahu písma a historie.

   V době apoštolů i před ní měli samozřejmě nejen Zákon, ale i knihu rodů (stvoření světa, Noe, Abraham a tak), historické knihy, spisy (žalmy, píseň písní) a hlavně prorocké knihy.

"Ale to je přece Starý zákon, to se nás netýká, my jsme křesťani"

   Hmm. Zajímavý argument. O co je víc Zákona v Žalmech či Písni písní, než v evangeliu Matouše a Lukáše? O co je víc Zákona v Danielovi, Izaijášovi či Jeremijášovi než v listu Židům? Přes půlku Izaijáše a Jeremiáše je Nová smlouva, nepíše se tam skoro o ničem jiném, než o Ježíši, jeho smlouvě a zaslíbeních v něm.

"Ale všechno to, co jsi uvedl, platí jen o Starém zákoně"

   Jejej, když už teda argumentátor nepochopil, co je Zákon a ještě ke všemu starý a co zákon není, pojďme se podívat na názor apoštola Petra:

2 Petr 3, 15 Trpělivost našeho Pána pak mějte za spásu, jak vám také podle moudrosti, jež mu byla dána, psal náš milovaný bratr Pavel,  jako to činí i ve všech ostatních epištolách, v nichž mluví o těchto věcech. Jsou v nich některá nesnadno srozumitelná místa, která nevědomí a nestálí lidé ke své vlastní záhubě překrucují, tak jako i ostatní Písma.

   Petr ve své době počítá Pavlovy dopisy mezi písma. Uvádí zajímavé historické skutečnosti: Kromě toho, že už v té době existovala písma, která známe pod označením "NZ" tak už v té době existovali lidé, kterým byla autorita písma k smíchu a kteří písmo překrucovali ...


Podobná témata

Historie

"Autorita písma" | Přihlásit/Vytvořit účet | 130 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 13. leden 2010 @ 18:19:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ahoj Toníku,
 
díky za tento článek, s nímž sis dal evidentně dost práce. Snad bude zúročena užitkem pro jeho čtenáře.

willy



Re: Autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 14. leden 2010 @ 08:07:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To že je tradice a autorita NADŘAZENÁ Písmu uslyšíte nejspíš od lidí kteří se staví proti Bohu a podsouvají své myšlenky těm kteří se k němu hlásí.  Pro příklady nemusíte chodit nikam daleko, dost takových najdete i na tomto serveru. Skutečná autorita je dána Kristem a zakotvena v Písmu a tradice je s ním v souladu. Kdyby nebyla zapotřebí žádná autorita tak by bylo stačilo vymyslet knihtisk a poštu o něco dřív, vyrábět Bible ve velkém a posílat je do celého světa. Namísto misonářů kteří při svém polání nacházeli mučednickou smrt. Jedním z prvních příkladů  souladu Písma a autority je etiopský dvořan. Ten potřeboval a také dostal obojí. Písmo i autoritu která s ním byla zajedno a která mu ho pomohla pochopit. Bez ní by to bylnedokázal.
Kdybychom neuznávali nic z toho co přišlo po Písmu tak bychom museli zavrhnout také z principu všechny reformátory, katolické i evangelické.
V Kumránu se dávno našly podstatně starší zlomky Evangelia než ze 4. století. Ten kdo tvrdí že neexistují zaspal dobu.
Zvláštní je kolik lidí vykládá bez jakéhokoliv reálného důvodu že Starý zákon vychází z božstev Babylonu nebo Kanaanu a podobně mluví i o původu Vyvoleného národa.Popírá Bibli jako celek i jednotlivé části a dělají to přímo pod svícnem. Tam kde byste to asi čekal nejméně.
Zkuste prosím svůj čas a pozornost věnovat takovým věcem.



Re: Autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 14. leden 2010 @ 10:39:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toníku, díky za námahu.
Článek, který má cenu číst.

Tradice není Písmu nadřazená, ale Písmo z Tradice vychází, je jejím potvrzením.
Písmo tedy v žádném případě není podceňované, není k smíchu. Jeho smysl lze však správně vyložit jen díky Tradici. "Uvěřit Písmu" ve skutečnosti znamená správně pochopit Tradici - skutečný život církve.

"Solla scriptuta" bez správného výkladu (bez Tradice) není k ničemu. Správný výklad Písma podává kontinuálně jen žitá Tradice. Bez ní lze z Písma odvodit cokoli, třeba návštěvu mimozemšťanů.


..." Když Ježíš vyučuje apoštoly, učedníky i zástup o sobě a svém díle, vyučuje ne nějaké svoje nové nápady, do té doby neznámé, ale vyučuje je písmo, vyučuje je o tom, že přišel, aby se právě na něm naplnilo písmo."...

Kdyby byla pravda, že sola scriptura je sama o sobě dostačující, nemusel Ježíš vyučovat!
Apoštolové Písmo znali velmi dobře, neznali však úplně jeho výklad. Ten jim osvětlil až Pán Ježíš a obohatil tak i pro nás dosavadní židovskou tradici.


Už Abraháma Hospodin nejdříve povolal - a Abrahám musel nejdřív svůj život prožít. Až mnohem později to bylo zapsáno. Ale stejně tomu správně rozuměli zase jen ti, kteří žili v židovské Tradici, kterou si kontinuálně předávali z generace na generaci, postupně ji doplňovali o Mojžíše, proroky, Babylonské zajetí - až po Krista.

Tedy Tradice není neměnná, zakonzervovaná, ale žitá.

Znakem skutečného života víry je změna v rozvoji, pokrok v jejím chápání, při zachování původního DNA víry. To je znakem působení Utěšitele v církvi.


Bible nevznikla až ve čtvrtém století, to snad nikdo nemyslí vážně. Ale až ve čtvrtém století byl katolickou církví stanoven závazný kánon Bible, Starého i Nového zákona. Protože kvůli mnoha herezím vyvstala nutnost písemně zajistit čistotu víry.

Myslím, že odborníci se shodují, že písma Nového Zákona byla sepsána v rozmezí zhruba od poloviny prvního století, do začátku století druhého.

"Ale Ježíš nám neodkázal žádné písmo, ale církev a tradici." - To je zcela nepopiratelně historická pravda.
Kristus založil církev, vyučil apoštoly radostné zvěsti. Až oni toto Kristovo učení následně zaznamenali i písemně. Proto nejdřív žitá apoštolská Tradice církve - až potom její písemná podoba. A protože písemná podoba je vždy nedokonalá (je ji možno vyložit v rozličném smyslu), neustále je třeba Písmo vykládat v původní apoštolské Tradici. Bez Tradice vznikají hereze.

Starý zákon se nás pořád bytostně týká, protože Nový zákon je jeho pokračováním, jeho naplněním
.




Re: Autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 14. leden 2010 @ 11:41:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Cizinče, tak jsem přemýšlel, co mám s tím tvým článkem dělat. Na jednu stranu jsem slíbil nekalit tu už vody, ale na druhou mám takový pocit, že bych měl reagovat na článek, se kterým jsi si dal opravdu hodně práce a v jehož úvodu mě oslovuješ. No, nakonec jsem se tedy rozhodl porušit své slovo a reagovat. Těm, kteří si oddechli, že mají ode mne pokoj, se omlouvám:-)

Vymezení pojmů

Aby bylo to, co chci sdělit, srozumitelné, definuji napřed pár klíčových termínů. Biblí se nadále myslí vymezený kánon knih, kterým je přiznáno postavení Písma. Biblí SZ (respektive Biblí NZ) myslím vymezený kánon SZ, respektive NZ. Písmy Bible myslím jednotlivé knihy, které dnes v Bibli máme (opět rozlišuji Písma Bible SZ a NZ), tj. bez ohledu na nějaký kánon. A konečně za Písma označuji knihy, které si činí nebo činily nárok na to být inspirované a normativní.

Vznik Bible SZ


Ačkoli Písma Bible SZ byla všechna sepsána ještě před narozením Krista, neexistovala v jeho době Bible SZ. Jediná židovská skupina, u které lze mluvit s naprostou jistotou o uzavřeném kánonu, byli Samařené, jejichž kánon se skládal výhradně z pěti knih Mojžíše s tím, že jsem se setkal i s názorem, že k nim snad měl být místy řazen i Jozue. Tento jejich kánon nám však nepomůže, protože Ježíš tak striktní očividně nebyl. Obvykle se uvádí, že i saduceové zastávali takto úzký kánon, ale setkal jsem se s názory odborníků, že to není úplně jisté. V porovnání s nimi farizeové (a z nich pocházející zéloti) a esénci neměli žádný uzavřený kánon v době Ježíše. I pro ně bylo pět knih Mojžíše naprostou a nezpochybnitelnou autoritou, ale vedle Písem Bible používali i Písma.

Skutečnost, že žádná Bible SZ v době Ježíše neexistovala svědčí fakt, že se ještě ve 2. století mezi židy a ve 4. století mezi křesťany diskutovalo o tom, co do Bible SZ vlastně patří. Takže není nesmysl tvrdit, že Bible SZ vznikla ve 2. století (pokud chceme vzít za závazné rozhodnutí rabínů-farizeů) nebo ve 4. století, pokud chceme vzít za závazné rozhodnutí křesťanských církví.

Raná církev hojně používala překlad Septuaginty. Existovalo několik různých "kánonů" Septuaginty, o čemž svědčí jednak rukopisy a jednak rozdílné kánony církví, které přijaly za svůj ten či onen kánon Septuaginty (katolíci a různé ortodoxní církve). Sám Ježíš očividně otázku kánonu nijak neřešil. Poměrně výmluvná je jeho debata se saduceji, která je zaznamenaná u Mt 22,23nn. Jeho oponenti nevěřili ve zmrtvýchvstání. Všimni si, že Ježíš argumentuje v rámci jejich kánonu (patřím k těm, kteří se stále domnívají, že saduceové měli ten úzký kánon), i když by bohatě stačilo povědět jim:"Jo, hošánkové, vy jste nepoznali autoritu Izajáše, kde se o zmrtvýchvstání píše."

Vznik Bible NZ

Tak tady platí totéž, co u Bible SZ. Apoštolové nám nezanechali žádnou Bibli NZ. Po první 4. století křesťané se stejnou váhou citovali Písma NZ i texty, které dnes v Bibli NZ nejsou. Postupem času se dospělo k potřebě nějak Bibli vymezit. Důvodů spatřuji několik. Jednak začal být problémem časový odstup od událostí. V prvotní církvi to fungovalo tak, že člověk musel doložit posloupnost až zpět k apoštolům. Takže nějaký biskup byl autoritou, protože byl žákem jiného, který byl žákem dalšího ..., který byl žákem apoštola. Tím, že se uzavřel kánon, umožnilo se předávání toho, co bylo považováno za učení apoštolů, bez nutnosti sledování přenosu. Když ty dnes budeš tvrdit, že Ježíš řekl:"Já jsem ta cesta, pravda i život.", nemusíš dodávat sáhodlouhý seznam svých učitelů, ale můžeš v klidu za svého svědka označit přímo apoštola Jana. Existence nějakého sepsaného autoritativního učení byla rovněž nutná k obraně i těch nejzákladnějších pravd Evangelia.

Otázka nadřazenosti Bible

Bible jako taková opravdu vznikla ve 4. století.  Ježíš a ani apoštolové nám žádnou Bibli nezanechali. Církev jako taková existuje nejpozději od Letnic. Takže církev a její tradice je starší než Písma NZ a ne Bible. Současně to byla právě tradice církve, která uchovávala, předávala Písma Bible. A byla to opět církev a její tradice, kdo sestavil Bibli. Vztah církve a její tradice k Bibli je tedy stejný jako vztah parlamentu k zákonům. Parlament jako takový je nadřazen zákonům v tom smyslu, že je vytváří, upravuje a vyhlašuje. Tyto zákony pak však následně platí pro každého poslance i parlament jako takový. Parlament může zákon změnit či zrušit, ale zase jen v rámci existujících zákonů. Spolučinné jsou tady i další orgány státu - např. vláda, prezident, ústavní soud. V případě církve je tedy církev a její tradice do vzniku Bible nadřazena. Od okamžiku, kdy byla Bible sestavena, je právě ona tou autoritou, kterou se církev řídí. Jistý problém je v tom, že máme několik rozdílných Biblí. Poněkud zvláštní postavení tu má tzv. protestantský kánon, tj. protestantská Bible. Ona je totiž protestantská Bible SZ starší než katolická či pravoslavné, ale zase je tuparadox, že se Luther rozhodl podřídit názorům lidí, kteří křesťany označovali za rouhače a ještě ve 2. století odmítali jakkoli uznat Ježíše.

Stát má k výkladu svých zákonů aparát. Složitou otázkou je, kde je ten aparát k výkladu Bible. Katolická a pravoslavné církve (obecně ty z apoštolskou posloupností) tvrdí, že oni nadále disponují autoritou, která vedla ke vzniku Bible. Většina protestantských pak spoléhá na vedení Duchem (Bohem) a přiznává de facto právo výkladu každému věřícímu.

Tvoje dokazování

Doupouštíš se toho, čemu říkáte dokazování kruhem. Cituješ nějakou verzi Bible na podporu existence té verze Bible. Jenže píše-li se někde "Písmo", nevíme, co to znamená. Jenže sama ta Bible označuje za Písmo Bible i knihy, které tam podle tebe nepatří. Známý je třeba Henoch z NZ, ale celkem se Bible jako na Písmo Bible odvolává na spoustu knih, a to vesměs ve své židovské části. My si můžeme udělat představu o tom, co považoval Ježíš za spisy Bible z toho, co citoval a na co se odvolával. Pokuk vezmeme jen citáty, vyjde nám Bible SZ užší než je i u protestantů (Ježíš dost knih necituje ani jednou). Pokud vezmeme i aluze, je to dost neprokazatelné, ale vyjde nám něco mezi protestantskou a pravoslavnou verzí Bible SZ.

Jenže k tomu, abys mohl vůbec uvažovat o tom, co Ježíš citoval, potřebuješ vědět, která z písem jsou pravdivá, jinými slovy rozhodnutí někoho (zde církve a její tradice), které budeš považovat za autoritativní a Písmu nadřazené.



Re: Autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Čtvrtek, 14. leden 2010 @ 18:19:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborné.
Třeba, s ostatními tvými články, vydat knižně.
Ještě by mě, pro objektivitu, zajímal podobný pohled na liberání protestantismus: Ježíš nevstal z mrtvých......



Re: Autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Čtvrtek, 14. leden 2010 @ 18:21:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborné.
Třeba, s ostatními tvými články, vydat knižně.
Ještě by mě, pro objektivitu, zajímal podobný pohled na liberání protestantismus: Ježíš nevstal z mrtvých......



Re: Autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pátek, 15. leden 2010 @ 05:19:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím všechny,
někdy je lepší počkat až se vyjádří základní směry. Všechny přispěvky jsem nečetl, ale ani to nebylo třeba. Snad jen jeden vyjádřil základ.
Autorem písma je Duch Svatý.
A jen on může dát komu chce schopnost posoudit co patří a nepatří do kanonu. Když mi někdo dal poprve číst deuterokanonické knihy, ihned jsem věděl proč nejsou v Písmu. Zpočátku jsem tomu tak nerozuměl, ale jak mi Duch dával schopnost rozumět duchovním principům, tak jsem začal i rozumět proč tam nejsou a nemůžou být.
Možná je tady na místě vyjádřit co to jsou duchovní principy. jiným slovem jsou to duchovní zákony, které nejsou napsané zjevně a slovy v Písmu. Vyučuje je přímo Duch Svatý a jen toho, kdo se dá vyučovat.
Na překážku takovému vyučování je "vlastní" nebo převzatý názor. Podotýkám, že to co vyučuje Duch Svatý musí být plně v souladu s Písmem. Jedno druhému nesmí odporovat.
O tradici tady nejde.
Jan někde píše slova Pána Ježíše "jestli budete zachovávat mé slovo, ...." Mnozí toto místo chápou a rozumí plnit.
V orginále je řecké slovo, které má i jiné významy, např: zavřít do vězení a střežit aby se nic nezměnilo.
Apoštolové dostali jednoznačný příkaz: budete chránit má slova, aby je nikdo a nikdy nepřekroutil a nezměnil.
Většina příspěvku tady je pokus zmenšit nebo změnit význam Písma a podřídit ho tradici, nebo jiným autoritám.
Jedinou  a rozhodující autoritou je Slovo Boží!



Re: Autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 15. leden 2010 @ 09:37:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ahojte...

,,ktorí sú Izraelci, a im prináleží synovstvo, sláva, zmluvy, im bol daný zákon, služba Božia i zasľúbenia; Rim9...


...židovský národ je jedinečný v tom, že Písmo bolo dané iba im, alebo skrze nich...o tom čo má byť v kánone starého zákona musia rozhodnúť židia, nie je to vecov pohanov ani cirkvi...
Ježiš stanovil rozsah kánonu starej zmluvi slovami:

Lk11,51...Mt 23,35

,,Od krvi ˇAbelovej až po krv Zachariášovu...,,   

Ábel je martýr ktorého spomína písmo 1M4,8....Zachariáš je posledný menovaný martír židovskej starej zmluvy, ktorý bol ukameňovaný, keď prorokoval ľuďom ,,na nádvorí domu Hospodinovho,, (2Kron 24,21)
Genesis bola prvá kniha st. kánonu a Kronická posledná. Takže Ježiš vlastne povedal ,,od Genesis po Kronickú,, alebo podľa nášho poradia ,,od Genesis po Malachiáša,,

úrivok z knihy: ,,Nové dôkazy ktoré vyžadujú rozhodnutie,, od Josh Mc Dowella (teraz vychádza aj c češtine, okrem iného komplexne rieši otázku kánonu NZ a Starého zákona):

,,Dôkazy jasne potvrdzujú teoriu, že židovský kánon mal dobré postavenie dávno pred prvým st.pr.n.l. Je dosť pravdepodobné, že tomu tak bolo už v 4.st.pred n.l. a určite nie neskôr ako v roku 150 pred n.l. Hlavný dôvod pre toto tvrdenie pochádza od židov samotných, ktorí boli od č.st. pred n.l. presverčený že ,,boží hlas prestal priamo prehovárať,, Inými slovami ,,prorocké hlasy zamlkli,, Znamenalo to teda nemožnosť nového Božieho Slova. Bez prorokov neexistuje zjavenie v Písme..

ivanp



Stránka vygenerována za: 0.94 sekundy