Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 26. březen 2014 @ 09:25:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Mt 7,15-29 varuje před nepravými proroky, před naprosto konkrétními lžiučiteli, kteří svádějí lidi falešným zdáním zbožnosti a přitom sledují jen své zištné cíle, své nízké cíle. Má to svoji návaznost skutečného smyslu na Mt 24,4. Tak si to porovnej. Nepravý prorok je ten, kdo se lživě vydává za Božího mluvčího a učí nesprávným náboženským naukám. A k tomu máme rozlišení stromů podle jejich ovoce - to abychom tyto lžiučitele dokázali rozpoznat.
Vzít si Písmo a aplikovat jeho místa na jiné životní situace je zavádějící. Vždyť si vaše závěry srovnejte s realitou! Jaká je skutečnost?
Nelze toto přece napasovat obecně na každého člověka tvrzením, že když je člověk ve hříchu, nemůže udělat vůbec žádný dobrý skutek (argumentací, že špatný strom nese jen špatné ovoce). Kdyby to takto obecně byla pravda, žádný z hříšníků by už ani nemohl učinit pokání. Nechceš mi snad namluvit, že samotné pokání hříšného člověka ze hříchů je jeho špatným ovocem?
Mt 12,45 pak hovoří konkrétně o pravém proroku Ježíši Kristu a zde se Ježíš právem odvolává na ovoce svého působení.
Toto je tedy zásadní omyl Wickleffův, omyl Husův a zjevně i omyl váš. Člověk ve hříchu ještě nemusí být oním špatným stromem, za který jej vy pokládáte. I milosrdný Samaritán mohl ten samý den předtím zhřešit a přece byl schopen vykonat dobro.
Převádíte situaci v Písmu na docela jinou rovinu - z návodu jak rozpoznat nepravé proroky jste (v rozporu s dosavadním učením církve) učinili návod na rozlišení lidí na skupinu vyvolených a nevyvolených - a hned zde máme herezi.
|
| NadřazenýRe: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 26. březen 2014 @ 17:09:29 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Mt 7,15-29 varuje před nepravými proroky, před naprosto konkrétními lžiučiteli, kteří svádějí lidi falešným zdáním zbožnosti a přitom sledují jen své zištné cíle, své nízké cíle.
Ano, to byla přesně situce, kterou ve své knize komentuje Jan Hus. Zkus si tu jeho knihu někdy přečíst. Nebo alespoň tu kapitolu, kde píše to, co ty považuješ za úlet přímo neskutečný.
Nelze toto přece napasovat obecně na každého člověka tvrzením, že když je člověk ve hříchu, nemůže udělat vůbec žádný dobrý skutek (argumentací, že špatný strom nese jen špatné ovoce).
Stando, pokud to nelze, tak jednoduchá rada pro tebe: nedělej to a nepasuj to takto obecně.
Nechceš mi snad namluvit, že samotné pokání hříšného člověka ze hříchů je jeho špatným ovocem?
Stando, já určitě nejsem ten, kdo ti takové věci do hlavy namlouvá. Ale někdo to určitě bude. Pokud ty podivné myšlenky teda nevymýšlíš sám.
Toto je tedy zásadní omyl Wickleffův, omyl Husův a zjevně i omyl váš.
Co přesně je můj omyl?
To, že věřím, že "není dobrý strom, který nese špatné ovoce, ani není špatný strom, který nese dobré ovoce." a že na trní se nesklízí hrušky a na bodláku nerostou meruňky?
Člověk ve hříchu ještě nemusí být oním špatným stromem, za který jej vy pokládáte. I milosrdný Samaritán mohl ten samý den předtím zhřešit a přece byl schopen vykonat dobro.
Pokud nemusí, tak si to nemysli, ne?
Převádíte situaci v Písmu na docela jinou rovinu - z návodu jak rozpoznat nepravé proroky jste (v rozporu s dosavadním učením církve) učinili návod na rozlišení lidí na skupinu vyvolených a nevyvolených - a hned zde máme herezi.
Je fakt, že jsi schopen vymýšlet různé nesmyslné hereze docela rychle a ještě se omylem domnívat, že ten nesmysl, co sis vymyslel, přiřknou spoludiskutujícímu.
Teď zpět k otázce. Asi jsem se špatně zeptal.
Ježíš řekl:
Platí ta slova pro vás ještě dnes? Nebo ta slova platila jen v době Ježíše?
Pokud platí dnes, jak těm slovům rozumíš? Jak se vztahují k tvému životu?
Toník
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: ssns v Středa, 26. březen 2014 @ 19:51:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Převádíte situaci v Písmu na docela jinou rovinu - z návodu jak rozpoznat nepravé proroky jste (v rozporu s dosavadním učením církve) učinili návod na rozlišení lidí na skupinu vyvolených a nevyvolených - a hned zde máme herezi.
A jak jste na to vy přišli, Toníku? :-) Pokud to "vy" pro mě znamená "my", pak jsem zralý dát si zase půl roku pauzu od zdejších debat. Tohle netvrdil ani Hus a netvrdím to ani já a ty to asi schválně tvrdíš v komentářích, o kterých víš, že je přehlédnu.:-)
Skutky přece nejsou indikátorem pro vyvolenost. Proč byl asi tak odsouzen Husův článek 2? Skutky jsou indikátorem spasení a tuto nehoráznost tvrdí docela zajímavá kniha, které se obvykle říká Bible (Jk 2,14-26) Je to docela dobrý návod, jak člověk pozná, jestli má spásnou víru živou, nebo bezcennou víru mrtvou.
A jen tak mimochodem, neřekl bych, že Ježíš po verši 7,20 řekl:"Tak, teď si dáme pauzu, protože za pár set let tady bude končit podkapitola evangelia, a pak budeme pokračovat." Myslím, že je lepší číst celé kázání jako celek a vidět v něm vnitřní logiku. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 26. březen 2014 @ 21:23:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | A jak jste na to vy přišli, Toníku? :-) Pokud to "vy" pro mě znamená "my", pak jsem zralý dát si zase půl roku pauzu od zdejších debat. Tohle netvrdil ani Hus a netvrdím to ani já a ty to asi schválně tvrdíš v komentářích, o kterých víš, že je přehlédnu.:-)
A jak jsi na to přišel, Slávku? Pokud to "vy" a "ty" znamená jako já, Toník, tak jsi fakt asi zralý dát si zase půl roku pauzu ;-)
To sis fakt nevšiml, že ten kousek, na který reaguješ, si vymyslel Standa v rámci klasické ŘK taktiky "když jsme v úzkých začneme si o spoludiskutujících vymýšlet nepravdy a psát je do diskuze abychom odvedli řeč od tématu"? To přeci dělají stále. Já ten jeho výmysl jenom citoval a pak na něj reagoval. To jsi nečetl mojí reakci? Já přeci s tím Standovým výmyslem nesouhlasím!
Skutky přece nejsou indikátorem pro vyvolenost. Proč byl asi tak odsouzen Husův článek 2? Skutky jsou indikátorem spasení a tuto nehoráznost tvrdí docela zajímavá kniha, které se obvykle říká Bible (Jk 2,14-26) Je to docela dobrý návod, jak člověk pozná, jestli má spásnou víru živou, nebo bezcennou víru mrtvou.
Přesně tak.
Toník |
]
Sorry Toníku (Skóre: 1) Vložil: ssns v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 18:49:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A jak jsi na to přišel, Slávku? Pokud to "vy" a "ty" znamená jako já, Toník, tak jsi fakt asi zralý dát si zase půl roku pauzu ;-)
Promiň, to byl takový asi nepovedený vtípek. :-)
Právě že všiml. A marně jsem se pokoušel najít, kdo je to Standovo "vy". A tak jsem to pojal v nadsázce.
To jsi nečetl mojí reakci? Já přeci s tím Standovým výmyslem nesouhlasím!
Já vím. Mohl jsem buď napsat rovnou, že Standa snad vůbec nevěnuje pozornost tomu, co mu říkáme, nebo to pojmout tak, že ty to asi říkáš, ale schválně v komentářích, o kterých víš, že je přehlédnu a nepřečtu. :-)
Nevím totiž o nikom, kdo by tvrdil to, co tvrdí ti "oni", o kterých píše Standa. Vždyť on si odporuje. Nedávno nám vytýkal, že svůj život před obrácením líčíme v přehnaně temných barvách, a teď zase tohle. Je-li člověk vyvolený, pak je takovým od stvoření světa, což ovšem neznamená, že před obrácením se to pozná - natož podle skutků. To je přesně to, o čem je ten 2. odsouzený článěk. Pavel byl vyvolen před svým početím a přesto až do cesty do Damašku konal věci, které jsem třeba já nikdy neudělal. |
]
Re: Sorry Toníku (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 19:51:48 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Promiň, to byl takový asi nepovedený vtípek. :-)
Slávku, tak to jsem tě nepochopil. Taky promiň.
Nevím totiž o nikom, kdo by tvrdil to, co tvrdí ti "oni", o kterých píše Standa. Vždyť on si odporuje.
Tak nějak. Stále stejná "taktika". Něco si sám vymyslí a pak svému výmyslu statečně oponuje.
Nedávno nám vytýkal, že svůj život před obrácením líčíme v přehnaně temných barvách, a teď zase tohle.
Tak nějak. Nedávno nám líčil, jak je hrozné, když člověk zřeší smrtelným hříchem, jak ho to vede k zatracení a odloučení od Boha a když se ho na to teď zeptáme, nějak nereaguje... |
]
Re: Re: Sorry Toníku (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pátek, 28. březen 2014 @ 18:08:42 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak nějak. Stále stejná "taktika". Něco si sám vymyslí a pak svému výmyslu statečně oponuje.
Je to zvláštní přístup. Ale zase to není tak hrozné jako byla svého času Jaela.
Slávku, tak to jsem tě nepochopil. Taky promiň.
No jo, stane se.:-) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 08:47:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Co přesně je můj omyl? "...
Už to, že vůbec nerozlišuješ, co je v tomto případě stromem a co není.
A zjevně v tom nejsi sám, nerozlišoval to ani Hus: "Dále je třeba poznamenat, že se lidské skutky bezprostředně
rozlišují bud na ctnostné nebo na neřestné. To je jasné,
poněvadž je-li člověk neřestný a podniká-li něco, jedná neřestně,
a je-li ctnostný a podniká-li něco, jedná ctnostně, protože tak jako
neřest, která se nazývá zločinem nebo smrtelným hříchem, nakazí zúplna
činy toho, kdo je koná, čili člověka vůbec, tak ctnost obživuje všechny
činy ctnostného člověka do té míry, že je-li v milosti, získává
prý si zásluhy a modlí se, i když spí nebo dělá cokoli".
Hus si zde vytvořil (podle Wickeffa) jakousi konstrukci a odvolává se přitom ještě na sv. Řehoře a Augustina - ale jejich výroky samozřejmě upravil do zcela jiné roviny mimo učení církve.
V kontextu tohoto Husova učení "je-li člověk neřestný a podniká-li něco, jedná neřestně" je vyloučeno, aby neřestný člověk učinil pokání ze hříchů a obrátil se. Protože jestliže každý čin neřestného člověka je neřestný, pak i jeho pokání a obrácení by bylo neřestností.
Na druhé straně "je-li ctnostný a podniká-li něco, jedná ctnostně" pak Hus vlastně učil o nemožnosti cnostného člověka zhřešit.
Do takových absurdit to Hus dotáhl ve svém zbožném rozjímání.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 09:15:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Všem paličům Věnuje Myslivec
Tak ve jménu římského boha, Hus upálený, ba víc, zatracený musí být, a po něm každý kdo v pravdě Ducha žije. Co na tom, že satan z nenávisti vaší jako prase tyje.
Hus je problém, víry Říma věčné dilema. Vždyť on v uctě vrchnost má, a tak starý římský had se mu na to, za pět set let veřejně omlouvá.
Že Hus Boha poslušnější, to trnem v oku šiku hlupců davu, shromážděných na popravu, před urážkou Ducha těsně, jenž dokoná se v času smrti jejich přesně.
Hloupou útěchou jim hadům slib, "nebojte se, nezemřete, i po smrti budete žít". Však ke vzkříšení smrti spánku, něco by to chtělo.. Aha! Že by na Krista se zapomnělo? Rozkaz Krista Syna Boha který z temnot smrti k životu povolá nás znova. Rozkaz ten zatím nepadl, proč tedy věříš v posmrtný život, satanu?
Vraťme se nyní k soudu mrzkému, ve službě k antikristu římskému, jenž před tebou zahaluje mordu vlčí v rouno beránčí..
A tak tedy odsuďte každého Husa, odsuďte za tvou víru v lež a slova kusá. Odsuďte ho za úctu, za pravdu, za lásku, třeba i za svědomí které probouzí. Suďte ho pro cejch pekelný vypálený v duši katolické. Odsuďte ho ve jménu lháře boha smrti, který Kristu patu drtí.
A pak když už není za co tak pošpiňte a zhanobte ho. Spalte ho a popel rozmetejte hlupci.
Vaše náboženská zášť obrátí se jako plášť jednou proti vám. Tuto odměnu připravuje pekelný pán. Kdo z čím zachází, tím i schází. To slova pravdy Slova, a tak v pravdě Ducha poslyšte je pro lásku, znova a znova.
Cožpak bojovat lze s božím svatým, nemůžete zatratit ho, nemůžete vůbec nic, a to spaluje ve svědomí víc a víc. Kde asi se tento oheň bere?
Žár ten nikdy neustane, jedině pak, že se občas boží zázrak stane. A vy hlupci antikristova davu, poznáte že nejste v božím právu.
Poznáte pravdu a ta vás osvobodí. To v pravdě Ducha si své vyvolené Kristus vodí. Vždy bez soudu a zatracení, Bůh ponejvíce lásky cení.
V čem že urážka Ducha spočívá? To jistojisté zatracení o němž již i Jidáš věděl. Úkonu činícího věčné smrti od života předěl. Nevíš to? Pak zatracuj dál ve jménu lásky Boha, upaluj, špiň, pohoršuj a antikristu služ. A Boha přitom jako by nic- na ústa líbej. A božím poslům do heretiků spílej..
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: tele v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 15:53:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nečteš to dílo Husovo dobře, oko.
Asi přeskakuješ kapitoly.
Já teď už nemám čas, ale Hus učil o dvou milostech. Přečti si, co psal o
Petrovi a Pavlovi.
Zareaguji později.
tele
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 17:10:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
A na to jsi přišel jak, Stando? Zas ta tvoje "logika"? (neboli v překladu pojmů do češtiny "Standova logika" = budu ignorovat, co Toník píše, vymyslím si o Toníkovi nějakou lež a napíšu jí do diskuze)
Na druhé straně "je-li ctnostný a podniká-li něco, jedná ctnostně" pak Hus vlastně učil o nemožnosti cnostného člověka zhřešit. Do takových absurdit to Hus dotáhl ve svém zbožném rozjímání.
Asi si nebudeš schopen uvědomit, že absurdity, do kterých jsi to zatáhl, jsou jen v tvé hlavě?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 28. březen 2014 @ 20:24:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku vzdal jsem to už s tebou, protože věci zjevné ti unikají. Proč si myslíš, že jsou jen v mé hlavě?
Tohle přece říkal Hus!
je-li člověk neřestný a podniká-li něco, jedná neřestně,
a je-li ctnostný a podniká-li něco, jedná ctnostně, protože tak jako
neřest, která se nazývá zločinem nebo smrtelným hříchem, nakazí zúplna
činy toho, kdo je koná, čili člověka vůbec, tak ctnost obživuje všechny
činy ctnostného člověka do té míry, že je-li v milosti, získává
prý si zásluhy a modlí se, i když spí nebo dělá cokoli".
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 28. březen 2014 @ 23:22:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | vzdal jsem to už s tebou, protože věci zjevné ti unikají. Proč si myslíš, že jsou jen v mé hlavě?
Stando, mě je samozřejmě neuniká a je mi zjevné, že jsi tu Husovu knihu nečetl, takže si vymýšlíš věci, které v ní nejsou, podobně jako si vymýšlíš lži o nás, když nečteš naše příspěvky. K těm věcem si pak vytrháváš kousky textu, aby sis sám sobě dokázal, že lež, kterou sis zamiloval, je "pravda".
Zkus si přečíst tu knihu Jana Husa a podívat se, jestli Hus danou věc aplikoval "obecně do všech životních situací", nebo jestli psal o neřestných lidech, kteří se tváří jako Boží služebníci a mluví jménem boha a přitom žijí v hříchu. Nebo se podívej, jestli učil něco "o nemožnosti cnostného člověka zhřešit".
Na mou otázku už asi neodpovíš, viď? Už si jen budeš vymýšlet a odpovědi se vyhýbat?
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 31. březen 2014 @ 07:16:26 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Toníku, tenhle nesmysl ale není z mé hlavy: "je-li člověk neřestný a podniká-li něco, jedná neřestně,"
Ne, Stando. To není. Totéž říkal už Ježíš. Každý strom se pozná po svém ovoci. Vždyť z trní nesbírají fíky ani z trnitého keře nesklízejí hrozny. Dobrý člověk vynáší z dobrého pokladu svého srdce dobré a zlý člověk vynáší ze zlého pokladu svého srdce zlé; neboť jeho ústa mluví z přebytku srdce.“
A je zajímavé vědět, že tohle základní poznání, které Ježíš vícekrát zdůrazňoval, je pro tebe "nesmysl".
Někdy si tu Husovu knihu přečti a podívej se, na jaké situace Hus to slovo vztahoval, jestli to aplikoval "obecně do všech životních situací", jak sis ty omylem "vyložil", nebo jestli to aplikoval jinak. A třeba se zkus zamyslet, jestli to slovo Ježíše platilo i v době Jana Husa nebo jestli dokonce platí i dnes.
Toník |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: tele v Pondělí, 31. březen 2014 @ 21:34:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj, oko,
asi jsi chtěl říci, že Husův kontext je toto ne?:
Dále je třeba poznamenat, že se lidské
skutky bezprostředně rozlišují buď na ctnostné nebo
na neřestné. To je jasné, poněvadž je-li člověk neřestný
a podniká-li něco, jedná neřestně, a je-li ctnostný a podniká-li
něco, jedná ctnostně, protože tak jako neřest, která se nazývá zločinem
nebo smrtelným hříchem, nakazí zúplna činy toho, kdo je koná, čili člověka
vůbec, tak ctnost obživuje všechny činy ctnostného člověka do té míry,
že je-li v milosti, získává prý si zásluhy a modlí se,
i když spí nebo dělá cokoli, jak říkají svatí Augustin, Řehoř
a jiní. A tento výrok má svůj základ ve slově
Spasitelově v 11. kapitole Lukášově: „Bude-li oko tvé prosté, všecko tvé
tělo bude světlé," to znamená, bude-li tvůj úmysl
ke skutku dobrý v milosti, tehdy celé tvé tělo, to jest úhrn
všech tvých skutků, bude světlý, poněvadž bude čistý před Bohem.
„Bude-li však tvé oko špatné," to jest úmysl zkřivený
neřestí, „celé tvé tělo", rozuměj úhrn skutků, „bude tmavé", to jest
neřestné. Proto Apoštol dobře přikazuje v 10.
kapitole 1. listu Korintským slovy: „Všecko čiňte
k slávě Boží !", a na jiném místě v poslední kapitole 1.
listu Korintským: „Všecko ať se u vás děje v lásce."
Proto celý způsob lidského života založený na lásce
je ctnostný a celý způsob lidského života mimo lásku
je neřestný. Z toho vyplývá, že jako nikdo nemůže být
nestranný, pokud jde o ctnost nebo o neřest, poněvadž musí být bud
v milosti Boží nebo mimo milost, tak žádný lidský život nemůže být
nestranný.
Kde jsi přišel na toto své, oko:
Mně připadá, že do těch absurdit to dotahuješ ty a ne Hus. Pokud já tomu
rozumím dobře, pak Hus na základě Kristových slov říká, že pokud jsou tvé úmysly
neřestné, pak tvé činy budou neřestné. Pokud jsou tvé úmysly čisté
(ctnostné), pak i veškeré tvé skutky budou ctnostné (čisté) před Bohem.
Jestliže činíš dobře druhému člověku, protože se chceš zviditelnit (aby si o
tobě druzí mysleli, že jsi dobrý), pak sice dobře před lidmi vypadat budeš, a
druhému člověku skutečně i v dané situaci pomůžeš, ale nikoliv před Bohem
budeš dobrý. Pokud budeš jednat prostě, tedy bez postranních sebestředmých
úmyslů, pak všechny tvé skutky budou čisté před Bohem. Jde tedy o to, jak
smýšlíš. Podle toho, jak smýšlíš, tak budeš i jednat.
Nečtu, že by Hus psal o tom, že by ctnostný člověk nemohl zhřešit, či
neřestný nemohl činit pokání. Ale čtu, že pokud člověk smýšlí ctnostně,
pak vše co činí, činí (v takovém smýšlení) ctnostně, a smýšlí-li neřestně,
pak vše co činí (v takovém smýšlení) činí neřestně. Obráceně to přeci platí
také: Jestliže člověk, který činí veškeré své skutky prostě bez postranních
sebestředných úvah, pak smýšlí čistě, a jestli činí veškeré své skutky hříšně,
pak smýšlí neřestně.
A v tom jsme dosud rozdílní ve čtení. Mně připadá, že ty to čteš úplně jinak:
Člověk, který činí neřesti, nemůže se obrátit, člověk který jedná čistě, nemůže
se zkazit. Jenže Hus to tak neučil. Zmiňoval případ Pavlův, i Petrův. On nepsal,
že Pavel, když pronásledoval církev, jednal svatě, a že i Petr, když zapřel
Krista, jednal svatě. Psal o tom, že ačkoliv Pavel jednal zprvu jako dočasně
jako předzvěděný, přesto byl vyvolen jako předurčený, což se potvrdilo. A
ačkoliv Jidáš byl vyvolen jako astatní apoštolé - jako předurčení - přesto byl
předzvěděný - a to se také potvrdilo.
Nevím tedy, jak jsi přišel na to, že Hus učil něco takového, co
tvrdíš.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: tele v Středa, 26. březen 2014 @ 20:03:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, pasal jsi:
"Mt 7,15-29 varuje před nepravými proroky, před naprosto konkrétními
lžiučiteli, kteří svádějí lidi falešným zdáním zbožnosti a přitom sledují jen
své zištné cíle, své nízké cíle. Má to svoji návaznost skutečného smyslu na Mt
24,4. Tak si to porovnej. Nepravý prorok je ten, kdo se lživě vydává za Božího
mluvčího a učí nesprávným náboženským naukám. A k tomu máme rozlišení stromů
podle jejich ovoce - to abychom tyto lžiučitele dokázali rozpoznat."
Jó souhlasím, že se jedná o lživé proroky. To ano. Ale že se jedná o
naprosto konkrétní lžiučitele? Tedy každý strom, není každý strom? Ne každý - to
platí jen o lžiučitelích? Podobenství o stvbě domu na skále se nevztahuje na
každého? Takže Ježíšova slova o světle těla, platí jen pro některé? A jeho výrok
o neslučitelnosti službě dvěma pánům také neplatí pro všechny? O zasezení
dobrého či špatného stromu a jejich ovoci, také neplatí? Co takhle - čím srdce
přetéká, to ústa mluví, jak může být vaše řeč dobrá, když jste zlí....
A co takhle:
Když nečistý duch vyjde z člověka, bloudí po
pustých místech a hledá odpočinutí, ale nenalézá. Tu řekne: ‚Vrátím se do svého domu, odkud jsem vyšel.‘ Přijde
a nalezne jej prázdný, vyčištěný a uklizený. Tu jde a přivede s sebou sedm jiných duchů, horších, než
je sám, vejdou a bydlí tam; a konce toho člověka jsou horší než začátky. Tak
bude i s tímto zlým pokolením.“
Zlé pokolení, lidé, ze kterých vyšli nečistí
duchové, znovu se do nich navrátí i s dalšími nečistými duchy a zabřednou ještě
ve větší nečistotě. To neplatí?
Jinak odkaz na Mt24,4 sedí - takto to učil Hus o
kněžích i papežích, kteří žijí ve smrtelném hříchu. Trefa.
"Vzít si Písmo a aplikovat jeho místa na jiné životní situace je zavádějící.
Vždyť si vaše závěry srovnejte s realitou! Jaká je skutečnost? Nelze toto přece
napasovat obecně na každého člověka tvrzením, že když je člověk ve hříchu,
nemůže udělat vůbec žádný dobrý skutek (argumentací, že špatný strom nese jen
špatné ovoce). Kdyby to takto obecně byla pravda, žádný z hříšníků by už
ani nemohl učinit pokání. Nechceš mi snad namluvit, že samotné pokání hříšného
člověka ze hříchů je jeho špatným ovocem?
Nic takového ti nenamlouvám. Asi bude ten problém v tom, jak vidíš to
pokání. Jestli je to takové pokání jako u těch, ze kterých vyšel zlý duch a zpět
se do nich navrátil i s kamarády, pak to asi nebylo to pravé pokání. Nebo
ano?
Jinak doporučuji přečíst si Mt 6 kapitolu - zde je kontext i ke kapitole
7. Kázání na Hoře.
"Mt 12,45 pak hovoří konkrétně o pravém proroku
Ježíši Kristu a zde se Ježíš právem odvolává na ovoce svého působení."
Zde nerozumím, musel ses přepsat, nemyslím že máš na mysli toto: Tu jde a
přivede s sebou sedm jiných duchů, horších, než je sám, vejdou a bydlí tam; a
konce toho člověka jsou horší než začátky. Tak bude i s tímto zlým
pokolením.“ Chyba, která se běžně stává, :o) potěší, že nejen mně. :o)
Promiň, to je jen vtipem. Když tak to uveď znovu.
Toto je tedy zásadní omyl Wickleffův, omyl Husův a zjevně i omyl váš.
Člověk ve hříchu ještě nemusí být oním špatným stromem, za který jej vy
pokládáte. I milosrdný Samaritán mohl ten samý den předtím zhřešit a přece byl
schopen vykonat dobro. "
Spíše omyl tvůj, oko. Já s tím nemám problém, a ani Hus. Za Viklefa
nepíšu, moc jsem toho od něho nečetl, spíše o něm, nemám zdroje. Debatuji o
Husovi. Za Husa i sebe píšu, že s tímto: Člověk ve hříchu ještě nemusí být oním
špatným stromem... a s tímto: I milosrdný Samaritán mohl ten samý den předtím
zhřešit a přece byl schopen vykonat dobro", souhlasíme.
Převádíte situaci v Písmu na docela jinou rovinu - z návodu jak rozpoznat
nepravé proroky jste (v rozporu s dosavadním učením církve) učinili návod na
rozlišení lidí na skupinu vyvolených a nevyvolených - a hned zde máme
herezi.
Pokud budu psát za sebe, pak žádný návod na to, jak rozlišit lidi, na
vyvolené či nevyvolené, jsem nikomu nepodával. Ale slova Kristova, včetně slova
KAŽDÝ jsou pro mne platná. Každý strom, který nenese dobré ovoce, bude
vyťat (to už je snad v k.3 Matouše?). Platí to? Či pro tebe platí, že když se na
špatném stromu objeví dobré ovoce, pak ten špatný strom zůstává špatný? Není to
tak, že se strom uzdravil? A jestli pak nakonec ponese zase špatné ovoce, pak
bude zanechán, protože přinesl jednou dobré ovoce? Není to tak, že se zase
zkazil? Opravdu si myslíš, že pokud budeš sloužit majetku, sloužit svému chtíči
- pak můžeš zároveň sloužit i Bohu? Kázat o věrnosti manželství a cizoložit? Být
chamtivý a rozdávat se? Závidět a druhým dopřávat? Mít v sobě nenávist a milovat
druhé? Není snad každý takový "dobrý skutek" činěný zlým člověkem pokrytecký
- zaměřený na sebe sama? To nedokážeš pochopit?
Jinak si začínám zvykat na to, že jsem heretik. Ještě chvíli to
dokola piš, a tím mne dozajista usvědčíš.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 09:42:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."ó souhlasím, že se jedná o lživé proroky. To ano. Ale že se jedná o
naprosto konkrétní lžiučitele? Tedy každý strom, není každý strom? "...
Každý člověk, který se vydává za Mesiáše, je lživým prorokem. Každý, kdo učí rozdílně od Krista na apoštolů, je lžiučitel. Toto jsou stromy, které nesou špatné ovoce.
Aplikovat však podobenství obecně do všech životních situací je vždy zavádějící. Tak může být třeba kvas v jednom podobenství brán jako věc dobrá (záleží na smyslu, co je třeba podobenstvím sdělit - Mt 13,33) a v jiném se zase před kvasem varuje (Mk 8,15).
..." Asi bude ten problém v tom, jak vidíš to
pokání. Jestli je to takové pokání jako u těch, ze kterých vyšel zlý duch a zpět
se do nich navrátil i s kamarády, pak to asi nebylo to pravé pokání. Nebo
ano?"...
Pokání udělá s "domem" lidského srdce jedno: vyčistí jej a vymete. Uspořádá. To je pravé pokání. Zda se do toho domu zlí duchové opět pozítří vrátí nebo nevrátí nijak nesnižuje kvalitu dnešního vyčištění "domu" pokáním.
Cožpak ty máš schopnost vidět budoucnost, abys dneska určil, co je skutečné pokání a co skutečné pokání není ve smyslu toho, kam se zlí duchové navrátí?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 10:52:28 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Učil Kristus v Jeho jménu zabíjet a upalovat?! Chceš svůj oheň svědomí pošetile do lží schovat? Chceš snad popřít zločinnou hlavu "církve" římské? Odpovědnou za smrt lidí co v Duchu pravdy Boha vidí?
Chceš hájit vraždy ve jménu Krista? Varuj se! Bloude! Může se lehce stát, že v nebi nebude již pro tě místa!
Jak jednou podíváš se do očí těm, které k smrti odsoudil římskokatolický sněm? Kteří pro svědectví pravdy život položili, v bolesti ohněm strávení byli. Za potlesku papeženců, za přihlížení římského biskupa jenž nemaje vůči zločinu žádného vzdoru.
A ty svou hubou prašnou popel mučedníků jako dávní kati rozptyluješ v marné snaze zapomnění. To na slávě jejich nic neubere, ba právě naopak a to tě jako katolíka v duši žere.
Odměnou jim bude život v Pánu. Ty svou odměnu vybíráš již nyní, žvaníš tak, že i tvá klávesnice stydí.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: tele v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 13:38:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Předem děkuji, oko, za odpovědi. Chci, abys věděl, že ačkoliv s tebou v
přemnohém nesouhlasím a to až příkře, vážím si tě.
Promiň ale, opět s tebou neúplně souhlasím.
Ano týká se to antikristů (anti-mesiášů, lži uřitelů), ale týká se to úplně
každého člověka.
A nejedná se pouze o učení, ale i o činy, protože svými činy člověk
potvrzuje, co učí.
Tak lžiučitel může kázat slova krásná uším o morálce, o spáse v Kristu, o
odpuštění hříchů, prohlašovat dokonce slova Boží, potvrzovat je vyháněním zlých
duchů a činěním mocných skutků. Tak i apoštolé kázali morálce Boží, o spáse v
Kristu, o pokání, a jejich slova byla potvrzována zázraky. Ti lžiučitelé i
apoštolé měli ovčí srst, vzhled ovcí náležejícího do stádce Kristova.
Jak je tedy odlišit? Ti i oni vypadají jako ovce, kážou jako ovce, činí mnohá
znamení jako ovce Kristovy. Po čem je tedy rozlišit? Podle slov? Podle znamení?
Podle vzhledu? Nikoliv, vše to může být zavádějící.
Takže podle čeho tedy? No a já jsem přesvědčen, že to Ježíš v kázání na hoře
pověděl jasně. Podle jejich ovoce - podle toho, zda slyší Kristova slova,
která řekl v tom "kázání na hoře" a plní je. Jistě, že všechna slova Kristova
jsou závazná, ale zde on mluví hodně o morálce a způsobu života!
Kristus řekl, že žádný, kdo mu říká Pane, Pane nevejde do nebeského
království, když nečiní vůli jeho Otce v nebesích. A následuje podobenství o
stavbě domu na skále. A tak slova docházejí naplnění ve skutcích, které je buď
potvrzují nebo vyvracejí. A zde je nutno pohlížet na činy, které nejsou
zázračnými znameními. Lžiučitelé se totiž v tom Kristově podobenství oháněli
tím, že nejen mluvili v Jeho jménu, ale i tím, že v Jeho jménu vyháněli zlé
duchy a činili mnohé mocné skutky.
Takže tvrdím, že to podobenství o dobrých a zlých stromech s dobrým a zlým
ovocem platí prostě pro všechny.
Pokud si myslíš, že ne, už tě v tom nechám. Už Jan Křtitel (v Mt 3) učil, co
Kristu bude činiti. A řekl také, co je tím dobrým ovocem dobrých stromů a co se
stane se stromy, které nenesou dobré ovoce. O vytětí těch stromů a jejich
spálení učili oba. A Ježíš řekl, že dobré ovoce nemůže nést špatný strom,
a učil, co je životem pokání - dobrým ovocem, a co špatným ovocem.
Pokud stále tvrdíš, že se jedná jen o konkrétní situaci lžimesiášů či
učitelů, pak ještě uvedu, že evangelista Lukáš také zaznamenává to, co o Kristu
prorokoval Jan Křtitel a co jsem již zmínil, ale také píše o Kristově "kázání na
hoře". Zde však nepíše o střežení se lžiučitelů, ale o tom, že slepý vede
slepého a oba spadnou do jámy, a že žák není nad učitele, ale je-li plně vyučen,
bude jako jeho učitel. Proč to zmiňuji? Vedený slepec skončí ve stejné jámě jako
ten slepec, který jej vede, a žák bude mít stejné poznání jako jeho učitel. Tedy
stejné ovoce. Prostě každý člověk bude poznán po svým činech, zda jsou v souladu
s Kristovou morálkou. Ne podle toho, že káže slovo boží a že má moc, ale podle
svých osobních skutků a zda jsou v souladu s Kristovými slovy.
Ohledně pokání: opět píšu, nesouhlasím - zapomínáš, že ten dům, ze kterého
vyšel zlý duch, byl nejen očištěn a vyklizen, ale především zůstal prázdný,
a proto se do něho ten zlý duch mohl vrátit i s kamarádíčky. A tak to bude s
každým zlým. Podle přítomné milosti Boží může být vyčištěn a vyklizen a zbaven
zlého ducha, a že je tím domem zlé pokolení, zůstává prázdný a opuštěný, proto
se do něj zlý duch zase navrátí. Kdyby byl ten dům obydlen svatým Duchem, nebyl
by prázdný a zlý duch by se do něj nevrátil.
Oko, já nemám tu schopnost vidět do každého jako Bůh a proto nepohlížím na
lidi (a pravda i na sebe) jako na konečně zavržené či ospravedlněné. Pohlížím na
každého podle jeho současného stavu (podlé přítomné milosti - tak i Petr byl
osloven Kristem jako ďábel), ale s tím vědomím, že každý může být konečně
spasen. Proto nevynáším nad žádným svůj soud - a to ani nad jednotlivými
muslimy, jako jiní - neboť ačkoliv to nyní nevíme - i oni mohou být konečně
spaseni, protože v Krista uvěří. Co dnes v našich očích tak nevypadá, to Bůh
dávno zná. A v Jeho všemohoucnosti a všeznalosti - On již zná a vždy znal
ty, kdo jsou svaté církve obecné v konečné milosti, zná (znal) ty, kdo jsou
(byli i budou) jen podle přítomné spravedlnosti.
Proto konečné soudy člověku nenáleží a současné se odehrávají podle Boží
vůle. I Hus byl odsouzen podle Boží vůle, aby ti kdo jsou Boží došli pravého
poznání. Ty si to vyložíš po svém, a já si to vykládám také po svém. Milost Boží
s tebou, oko.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 28. březen 2014 @ 20:16:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Vedený slepec skončí ve stejné jámě jako
ten slepec, který jej vede, a žák bude mít stejné poznání jako jeho učitel. Tedy
stejné ovoce. Prostě každý člověk bude poznán po svým činech, zda jsou v souladu
s Kristovou morálkou. Ne podle toho, že káže slovo boží a že má moc, ale podle
svých osobních skutků a zda jsou v souladu s Kristovými slovy."...
U vědomí toho, že každý z nás má původní pramen Božího zjevení ( ve svědomí), tak každý žák evidentně má více učitelů. A zde záleží na tom, komu popřeje sluchu. Nikdo se nemůže vymlouvat, že nepoznal Kristovu morálku, protože měl špatného učitele. Nikdo se nemůže vymlouvat, že nepoznal vůli nebeského Otce. Tak to vidím já.
Upozorňoval jsem na to, že skutečně nelze narazit šablonu (špatný strom nese špatné ovoce) jen tak obecně na člověka. Jsou situace, kdy to neplatí. Díky tomu prvotnímu pramenu Božího zjevení v našem svědomí může špatný strom rázem ozdravět a přinést dobré plody. To se stalo třeba celníku Zacheovi.
..."Lžiučitelé se totiž v tom Kristově podobenství oháněli
tím, že nejen mluvili v Jeho jménu, ale i tím, že v Jeho jménu vyháněli zlé
duchy a činili mnohé mocné skutky. "...
Nepravý prorok je ten, kdo se lživě vydává za Božího mluvčího a učí nesprávným náboženským naukám. Přicházejí v rouše ovčím (aby nebyli poznáni), zavádějí ale do bludů a nemravnosti, v záhubu časnou i věčnou. Nicméně dají se poznat nikoli po květu a mnoha listí (po slibech a mnoha slovech), nýbrž po ovoci t,j, po jejich skutcích a po těch následcích, jenž mají jejich nauky a zásady na život lidí, kteří se jimi nechali pomýlit.
..."zapomínáš, že ten dům, ze kterého
vyšel zlý duch, byl nejen očištěn a vyklizen, ale především zůstal prázdný"... Žádný zlý duch neodejde dobrovolně. Musel být vyhnán Bohem. Tedy v tom určitém okamžiku života byl tento dům nejen očištěn a vyklizen, ale určitě ani nebyl prázdný. Uprázdnil se, až láska vychladla a znovu se rozmohl hřích (Mt 24,12). Satan se jen tak nevzdává. Vrací se do duše, ze které musel vyjít. A když mu to člověk dovolí, je to s ním horší potom, než před tím. "Prázdný" je tedy ve smyslu, že se ten člověk ani úplně neoddal Bohu, ani se dostatečně nebránil ďáblovi.
Ohledně muslimů s tebou souhlasím. Rozlišuji mezi islámem - falešným učením a mezi muslimy - lidmi.
Neshodneme se v mnohém. Ale podstatou křesťanství není věrouka, ale především živý vztah k Bohu a bližním. A zde si myslím, že jsme si dost blízko.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: HUS TO UČIL - přesné odkazy (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 27. březen 2014 @ 17:14:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Stando, a jak jsi přišel na to, že by se mělo to podobenství aplikovat do všech situací? To sis vymyslel?
Jak ta tvoje myšlenka "Aplikovat podobenství obecně do všech životních situací" souvisí s učením Jana Husa, který tu věc aplikoval speciálně na neřestné kněze, kteří si kněžství koupili, nevěří na svátosti, žijí v těžkém hříchu atd.? Jakou "logikou" jsi to zase k té své myšlence došel? |
]
|
|