Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 168, komentářů celkem: 429694, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 550 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

oko
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116578691
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Re: Re: Svoboda nebo otroctví (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 28. duben 2011 @ 18:40:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo no, na dlouhej článek dlouhej komentář;-)

Používáš nekonzistentně slovo "svoboda".

  • Člověk je otrokem Krista nebo otrokem hříchu. Není to tak, že je buď otrokem hříchu nebo svobodným. Jediný, kdo svobodný je Bůh.
  • Jako křesťané mluvíme o "svobodě v Kristu", což ale už jen naše subjektivní interpretace naše otroctví v Kristu. Pro nevěřícího je naopak svobodou otroctví hříchu (nebude samozřejmě mluvit o takovém otroctví) - z jeho pohledu nás nějaká prastará kniha obsahující zastaralé názory pár lidí omezuje.
  • Úplně jinou otázkou je "svoboda volit dobro a zlo (hřích)." Tuhle svobodu má každý člověk. Jako otrok hříchu můžeš napojit a ve vězení navštívit Krista, jako otrok Krista můžeš smilnit a vraždit. Tato svoboda je samozřejmě omezena kulturou, výchovou, genetickými dispozicemi atd. Podle mě je omezena i tím, že v člověku žije (i třeba živoří) Kristus, což člověka proměňuje (třeba maličko). Tady je pak mluvím o teoretické možnosti a možnosti reálné, ale to jsem už opakovaně vysvětlil výše.
  • Není pravda, že pokaždé, když neprojedeš křižovatku na červenou, neděláš volbu mezi dobrem (zastavit) a zle (projet). Mluvíme tu o volních procesech. Ty neděláš rozhodnutí, jestli ti bude tlouct srdce, jestli bude nějaká žláza něco vylučovat atp. Nejet na červenou je výsledkem hodně složitého procesu, který začíná vnímáním, pokračuje analýzou (vnímaný fakt si spojíš s tím, co si myslíš a co víš) a končí rozhodnutím. Ačkoli je obecně na konci mého rozhodovacího procesu to, že když je červená, stojím, když je zelená, vjedu do křižovatky, před pár dny jsem do křižovatky vjel na červenou. Stál jsem na červené a zezadu se hnala sanitka. Jediný způsob, jak ji pustit, bylo vjet kousek do křižovatky na červenou a sjet stranou. To, jak se rozhodujeme, je ovlivněno spoustou faktorů, o kterých jsem toho u tohoto článku napsal hodně (např. charakter, vědomosti atd.)
  • To, že v krámě něco neukradneš je také výsledkem rozhodovacího procesu. U nich platí, že opakováním se zrychlují a automatizují. Pěkný příklad je jízda autem. Když jsi byl v autoškole, měl jsi obrovské problémy s řešením otázky, jestli a jak moc sešlápnout ten či onen pedál. Teď ta rozhodnutí děláš mnohem rychleji a efektivněji. Tohle je právě naprosto neuvěřitelné na lidském uvažování a myšlení. V mžiku děláme rozhodnutí s tím, že jsme schopni šmahem a automaticky zavrhnout jejich obrovskou spoustu. Dnešní šachové programy jsou už "lidštější", ale dříve fungovaly tak, že vyhodnocovaly všechny možné tahy. V nějaké pozici tak počítač počítal třeba sto tahů, průměrný hráč pět, výborný hráč jen dva.  Když chceš předjet auto, rozhodneš se na základě zkušeností a vjemů rychle, jestli je to bezpečné. Takové rozhodnutí paradoxně dělají lidé, kteří by nedokázali spočítat úlohu, kde by se vyskytovaly veličiny jako moje rychlost, rychlost předjížděného, vzdálenost a rychlost protijedoucího. výkon motoru, zrychlení, hybnost vozů atd. Kdykoli vezmeš v krámě cokoli do ruky, máš skoro nekonečné množství, co s tím udělat. Velmi pravděpodobně uděláš to, co jsi zvyklý, tj. vložíš to do košíku (kam to ale dáš, bude třeba jiné než u mě).
K otázce zla:

Bůh dal do zahrady ten zakázaný strom. Proč? Protože chtěl dát člověku možnost volby mezi dobrem (poslechnout a nejíst) a zlem (neposlechnout a jíst). Snad se shodneme, že Bůh již před stvořením věděl, jak se člověk rozhodne. On už dokonce stvořil člověka tak, že ten podlehl. Nesouhlasím s Leibnitzem, že Bůh nemohl stvořit člověka imunního pokušení, tj. neposlušnosti. Bůh tedy člověka staví před volbu mezi dobrem a zlem a současně ví, jak to dopadne. Věřím, že Bůh má pro vše dobrý důvod. Ale o těch důvodech jsem už psal výše.


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy