Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 401 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116562208
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Autorita Písma - od čeho je odvozená autorita písma (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 01. únor 2013 @ 23:02:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale vždyť jsi v té pasáži o používání Písma psal, že mi můžeš snadno ukázat, jak se používalo od prvního století po dnešek. A protože se bavíme o době před uzavřením kánonu, předpokládám, že jsi nějak schopný doložit, že to nebylo až rozhodnutí církve, kdo nám tu Bibli dal. Klidně si tu dobu rozšiř od toho prvního století po století třetí. Mně jde o to ukázat ti, že to nebyla písma, co hrálo klíčovou roli - byla to tradice církve, která se odvolávala na písma (některá dnes kanonická, jiná ne), protože ta byla v souladu právě s tou tradicí. Vždyť i soulad s tradicí (nauka, praxe a bohoslužby) bylo jedno ze dvou kritérií při rozhodování o kanoničnosti. A tady je právě jádro sporu.

Jak kánon KC tak kánon PC byl uznán celou církví jako platný, hodnověrný a věrný. Asi výš i o dalších kánonech (třeba nestoriánská pešita), ale ti nakonec také přijali jeden z těch 2 kánonů. Etiopané tedy mají jakoby dva kánony, z nichž jeden je o pár knih bohatší (a to včetně NZ), ale v praxi se používá zase jeden z těch kánonů. Jenže to jsme už zase u autority a jednoty církve. Pokud by si dnes katolíci do kánonu přidali něco, co není v kánonu PC, pak by šlo o stejně neoprávněný krok jako to Lutherovo škrtání. Pokud Lutherův kánon schválí KC a PC, pak prosím. Do té doby je to jen výsledek teologické lenosti pana Luthera, který než by vyvracel nějaké nauky, radši škrtal ve stylu:"nevěřím v očistec, vyhodím Makabejské" (kdyby se obrátil na Východ, zjistil by, že tam nikdo v očistec také nevěří a nic kvůli tomu nemuseli vyškrtávat) a "sola gracia - hmm, vyhodím ty skutkařské epištoly z NZ."

Ad otázky:

1) Mojžíš a Izajáš jsou autoritou, protože jejich knihy jsou v souladu s vírou církve - navíc je to podpořeno samotným Kristem, který právě Izajáše a Deuteronomium citoval velmi často. Odkud víš, že evangelium podle Matouše napsal Matouš? Z tradice církve, že? Vždyť právě z tradice podpořené apoštolskou posloupností můžeš i ty dnes vědět, že to či ono napsal apoštol. Některé knihy nejsou vůbec podepsány a i u těch, kde se autor podepsal, nemáme jistotu - existuje spousta podvrhů falešně podepsaných apoštolským jménem. I ty NZ knihy jsou autoritou, protože církev je shledala věrným vyjádřením své víry a praxe = obsahují pravdu a garantuje jejich původ. Ne vše, co napsal někdo z první ruky či apoštol bylo do Písma zařazeno. A naprosto stejnou autoritou jsou dogmatická usnesení ekumenických koncilů, i když tam nebyl žádný apoštol a ani nikdo, kdo by se na zemi potkal s Ježíšem.

2) Církev sestavila kánon jako zvláštní formu předávání tradice. Písmo není ani nad tradicí ani pod tradicí - je to nedílná součást tradice. Církev přijala měřítka od Krista, apoštolů a jejich následovníků - v ústní i písemné formě. To žila, promýšlela a rozvíjela a Písmo se ukázalo jako dobrý způsob ukotvení té tradice, tj. pravdy Evangelia, což je poklad, který církvi odkázal Kristus.


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy