//Věřím, že Adamův pád byl v Božím plánu a přesto za něj nese plnou zodpovědnost Adam.
Jenže to by ze strany Boha byl alibismus. Jasně jsem Ti vysvětloval, že by Adam vlastně neměl na výběr. Buď by Boha neposlechl v Jeho plánu padnout, nebo by ho neposlechl v zákazu jíst ze stromu poznání dobrého a zlého.
//Boží myšlení převyšuje myšlení mé
Vztáhl bych to klidně na lidi obecně, ať to nevyznívá vůči Tobě osobně: Jasně, mnohé věci jsou před námi skryté a mnohé nepoznatelné a nepředstavitelné. Ale taky vycházejme z toho, že to byl Bůh, kdo nám dal rozum, a že ten při hledání výkladu a porozumění Jeho Slovu nemůžeme úplně potírat a zatratit. Zejména, když se to dá vyložit jiným způsobem, který je více v souladu s Písmem, řekl bych.
//Centrem křesťanské víry je Kristus a právě Kristus je protějšek Adama. Nebýt Adamova pádu, nebyl by ani příchod Krista.
Jenže příchod Krista dává smysl až v nějakém konkrétním kontextu dějin. Proč by Bůh měl mít apriorní zájem vytvořit 'dobrý' svět, do něhož sám ze své vůle naplánuje spousty zla, aby následně mohl poslat svého Syna a vyvýšit Jej skrze potupné utrpení a oběť na kříži. Vždyť je to podobné uvažování jako by sis přál někomu zachránit život (to mi jako své přání říkala má matka, ale nikdy tu příležitost nakonec nedostala). A tak bys prostě někoho svým přičiněním, kterém bys předem naplánoval, dostal do takové situace, kdy by byl v ohrožení života. A pak bys ho v poslední chvíli zachránil a udělal tak ze sebe uměle hrdinu.
To slovo uměle opravdu zdůrazňuji, protože je pro skutečnou představu takového smýšlení docela zásadní.
Příklad, představ si, že bys měl na kolejišti výhybku. Jedna kolej by byla kusá, prakticky se nepoužívala a na jejím konci by byla skála, nebo hluboký sráz. A Ty by ses cestující z vlaku pokusil zachránit tak, že bys v noci přehodil výhybku na tu kusou kolej a věděl bys, že pokud si to ráno České dráhy nezkontrolují, tak ten vlak vjede na kusou kolej a téměř jistě všichni cestující zahynou. To by byl Tvůj plán. Nebyla by však Tvoje chyba, že zahynou, ale chyba těch, co si výhybku ještě před průjezdem vlaku nezkontrolovali. Myslíš, že kdybys pak 10 vteřin před průjezdem vlaku šel a tu výhybku vrátil do správné polohy, že by Tě pak ti zachránění lidi nadosmrti obdivovali a byli Ti vděčni za Tvou 'záchranu' - pokud by samozřejmě příběh znali celý, včetně Tvého plánu?
Jistě ten příklad není dokonalý, vymyslel jsem si ho těsně před odesláním, pro lepší ilustraci toho, co jsem se Ti snažil sdělit. Bůh, který by takto jednal, by ovšem rozhodně nestál za uctívání, a nevím, kam bych před ním měl utéct, abych nebyl ani pokrytec vůči Němu, protože někoho takové bych uctívat nechtěl, a abych ani netrpěl v pekelném ohni... Pro mne je to vyloučené, pakliže nepřineseš nějaký nový pohled, který zatím nevidím. Nezapomeň, že aby lidé Boha dobrovolně uctívali a milovali ho, tak to musí dával smysl právě z pohledu člověka - tak už proto mi zde ten argument typu, že ne všemu rozumíme, zrovna na tuto oblast připadá krajně nevhodný. Právě toto by lidem mělo být jedno z nejjasnějších, mají-li na tom základě velebit Boha. //Mohl bys mi prosím odpovědět zda věříš, že pokud se někdo rozhodne pro Krista, tak byl nějak méně v padlém stavu než ten kdo Krista odmítne?
Samozřejmě, rád Ti odpovím: Podle mne to spolu přilíš nesouvisí. Navíc je otázkou, co by přesně mělo znamenat 'méně padlý stav' - to jsem si spíše domyslel. A přesto si nemyslím, že zde panuje konkrétní či statisticky významná závislost. Pokud by to znamenalo třeba 'slušnost', 'dobrotivost', nebo to, o kom říkáme 'dobrý člověk', tak je to mnohdy přesně naopak. Jeden doplatí na samospravedlnost, zatím 'hodně' hříšného nakonec vědomí hříchu a tíživé svědomí ke Kristu přivede. |