Nepsal jsem, že se rozhoduje bez příčiny, ale autonomně. Závislé je třeba na okolnostech, to ano. Ale přeci jenom, za zcela stejných podmínek se dva lidé mohou rozhodnout zcela jinak. A věřím, že i jeden člověk sám se může teoreticky rozhodovat, řekněme 'jak chce', tj. různě - není to tedy ani náhodně, ani bez příčiny, ale ani to není 'naprogramované' (předem dané) Bohem.
To reaguji na to Tvé, nicméně jednu věc tam vůbec nechápu:
//jak by se mohly rozhodnout různě? To mi nedává smysl. Dělo by se rozhodování bez příčiny? Tedy náhodně? Lze vůbec najít alespoň náznak něčeho takového z praktického pozorování?
Přečti si, jak tu o bytostech píše Myslivec - hlína je tělo, ale ta nerozhoduje - rozhoduje se duch, který spolu s tělem tvoří lidskou duši živou. Představa, že se celá bytost podléhá pouze hmotné podstatě, se mi jeví jako ateistická, či materialistická a jenom tento předpoklad by mohl být důvodem předpokládat ryze zákonité výsledky lidského myšlení. A praktické pozorování svého vlastního rozhodování nám přece dává zkušenost, že to tak doopravdy je, že se tedy rozhodujeme sami - i když jsme závislí na různích věcech, včetně společenského tlaku, či vlastní osobnosti, návyků, atd.
A to, že se bytost může rozhodnout různě, přece neimplikuje, že se rozhoduje bez příčiny (jak jsi na to přišel?), a už vůbec to neznamená, že by se rozhodovala náhodně. Přece mezi těmito dvěma extrémy je řada dalších možností - pominuli skutečnost, že náhoda je v podstatě lidský konstrukt, který se používá v souvislosti s výsledkem operace působení hmotných předmětů či částic. Např. los sportky, nebo ruleta - ve skutečnosti to o náhodě není, ale konečný stav je výsledkem konkrétních přírodních zákonitostí, nicméně nám se to jeví jako náhoda. Aplikovat podobný přístup na lidské myšlení, resp. na věci duchovního světa, by však bylo chybou. |