No, mně ty pojmy nebyly jasné, resp. se za nimi může skrývat cokoliv.
Nemyslím si, že uvažuješ obecně správně: Pokud je něco náhodné, tak to přece vůbec nutně nemusí znamenat, že je to zcela nezávislé. Vlastně všechny náhody jsou ve skutečnosti produktem konkrétních procesů, fyzikálních zákonů. Ale říkáme jim náhodné, jeví se nám to tak. Ať už jde o tvar skály nebo hod kostkou.
Chceš-li to vztáhnout na myšlení, neřekl bych, ani že je náhodné, ale ani ne striktně definované příčinami. Tedy, že by se člověk v žádném okamžiku nemohl rozhodovat jinak, nebo jednat jinak - tato představa je vysoce pradvěpodobná, či přesněji očekávatelná v případě ateistického pojetí světa i života (i když to málokterý ateista uzná). Ale pokud do živé složky vesmíru vstupuje duchovní podstata (duše, vědomí, duch, atd.), pak přece nemůžeme tak snadno přejímat zákonitosti hmotného světa a aplikovat je na svět duchovní. Okamžitě se dostáváme do řady problémů, které jinak musí řešit hlavně ateistmus (ale většinou je neřeší).
Svobodná vůle je podle mne pojem trochu vágní, ale když se dva shodnou na jeho významu, resp. obsahu, dá se s ním docela dobře pracovat, i když ta svoboda je limitována různými tendencemi a dalšími faktory. Myslím jsi to zmiňoval v tom článku.
Otázka předurčení vlastně naráží na další problémy, a myslím si, že si zaslouží hlubší vysvětlení, Může evokovat dojem, že Bůh úmyslně stvořil některé lidi tak, aby byli zatraceni, resp. že Bůh úmyslně stvořil člověka tak, že se stane hříšným, a nedá mu žádnou jinou možnost. Samozřejmě, kdyby Bůh nestvořil nic, tak by neexistovalo ani Zlo. Ovšem je rozdíl tvrdit, že Bůh existenci zla naplánoval, i když mohl učinit jinak, nebo tvrdit, že zlo je vedlejším produktem Božího stvoření - a Bůh z nějakého důvodu stvořil svět právě takový, jaký je. Ostatně žádné pojmy jako předzvědění, předurčení, podobně jako třeba Trojice v Bibli nenajdeme, proto je třeba s nima pracovat velmi opatrně.
Zeptám se třeba takto:
1) Mohl Bůh stvořit lepší svět než takový, jak jej známe my?
2) Pokud ano, proč to tedy neudělal?
3) Pokud ne, proč?
PS: Jsem názoru, že na ty otázky sice lze hledat odpovědi, poměrně blízké skutečnosti, nicméně přímo z Bible je vyčíst takto přesně nelze. Přesto otázky předurčení s tímto natolik blízko souvisí, že když se jí chceme zabývat, měli bychom mít relativně jasno i v těchto základních věcech. |