Prostě tomu nerozumím. Připomíná mi to článek ze ZODU, kde p.Steiger nádherně popsal fatalistické náboženství, pak končil vykřičníkem, že o žádný fatalismus nejde. že ... Víš to je pro mne nepochopitelné. Pokud Bůh vyvolil svrchovaným Božím úradkem nezávislým na ničem jiném než na samotném Bohu, tak jde dle mne o fatalismus a obrázky to nezmění. Tak je fatalismus definován a je jedno, že jej někdo fatalismem nenazývá. Fatalismus je nemožnost změny. Takto chápu. Pokud jsme byli vyvoleni Bohem, jak se píše v Písmech, na základě předzvědění, tak o fatalismus nejde, ale pak nejde ani o kalvinismus. Tedy myslím.
Můj (můj není ve vlastnickém smyslu) Bůh udělal pro záchranu člověka vše. Pro záchranu každého člověka a každému nabízí milost a každý ji může přijmout. To, že ji někdo nepřijme, není dáno tím, že jej Bůh zapomněl vyvolit. Spasení v Kristu je totiž dokonalé a z Boží strany je v něm vše. Je potřeba připojit lidskou stranu, což není skutkem, aby se nebylo čím chlubit. Bůh nabízí možnost změny každému a každý ji může využít. Ne každý to však učiní, a není to zapomenutým vyvolením.
Tak to vnímám já, jestli je to armianismus to ovšem netuším. Já to nemám od Armina. |