Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 02. říjen 2024 @ 07:55:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Protože jsem byl takto ve víře vyučen.
Lítost nad hříchy je nejdůležitějším prvkem pokání, protože taková lítost proměňuje srdce a navrací hříšníka na správnou cestu.
Bez lítosti nad zlem, které jsem spáchal, by nemohlo být žádné pokání ze hříchů.
Tato lítost nad hříchy vůbec není jenom nějakým pocitem mysli (jak ji zlehčuje Cizinec) - je komplexní - zahrnuje také rozhodnutí lidské vůle změnit svůj život. Obrací člověka k Bohu. Lítost nad hříchy je rozhodnutím člověka, rozhodnutím lidského srdce pro jiný způsob života v čistotě.
Normální je nehřešit.
Pokání spojené s lítostí srdce nad spáchaným zlem je impulzem k obrácení - k odvrácení se od zla. Je tedy vlastně návratem člověka do normálnosti.
|
| NadřazenýRe: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: martino v Středa, 02. říjen 2024 @ 10:47:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko a ty si po lítosti sám sobě diktuješ pokání? Pokání ti stanovuje kněz po vyznání hříchů a pokání nemá nic společného s lítostí, protože lítost je první, lítost skrze DS motivuje hříšníka ke svátosti smíření, tam kajícník přijme rozhřešení Krista skrze kněze a kněz jako poslední součást svátosti smíření ti uloží pokání např. modlitbu, krátkou duchovní četbu, návštěvu nemocného, atd.atd. A ty stále opakuješ: Lítost nad hříchy je nejdůležitějším prvkem pokání
Ale správně by jsi se měl vyjádřit: Lítost nad hříchy je nejdůležitější část svátosti smíření, protože bez lítosti, nemůže hříšník obdržet platnou svátost smíření. |
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 03. říjen 2024 @ 09:18:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."oko a ty si po lítosti sám sobě diktuješ pokání?"...
To si nerozumíme.
Pokání - takto označujeme ten dar svátosti od Boha - svátost smíření, kterou v člověku iniciuje Duch svatý - vzbuzuje touhu po čistém životě s Bohem.
U této svátosti pak rozlišujeme pět různých úkonů, které následují po sobě, aby pokání bylo úplné - ten poslední je úkon pokání - tzv. dostiučinění.
Zpovědník ukládá kajícníkovi: za pokání učiníš to, či ono ....
To podle charakteru osobnosti kajícníka tak, aby to prospělo jeho duchovnímu růstu.
|
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 03. říjen 2024 @ 09:30:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Stando, to už to zase máte jinak?
Když ti to vysvětlí Martino, tak už tu situaci chápeš?
Porozuměl bys, o čem jsem psal, že pokání jsem činil poté, co jsem přijal odpuštění? Že je normální, když Boží odpuštění dovede člověka k tomu, že činí pokání?
Nebo v tom máš pořád nějaké spory?
Toník |
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 04. říjen 2024 @ 09:54:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku, nic nemáme jinak - a já píšu pořád stejně.
Toníku, znovu zdůrazňuji, že já tě tu neberu jako nějakého ideového protivníka, kterého třeba ponížit, rozdrtit.. Nikoho , kdo tu má odlišné vidění takto neberu. Pokud tu někdo něco formuluje pravdivě, nemám tu žádný problém souhlasit s kýmkoli.
Mým cílem je rozpoznávat pravdu, poučit se i z chyb druhých a naučit se tu pravdu formulovat jasně a jednoznačně - abych s Boží pomocí dospěl k moudrosti srdce.
..."Že je normální, když Boží odpuštění dovede člověka k tomu, že činí pokání?"... .
Ty jsi tehdy psal, že až ti Bůh odpustil hříchy, teprve pak jsi byl schopen činit pokání. A já tehdy protestoval.
Problém je tedy v tom, že ty opomíjíš, že Božímu odpuštění musí pokání hříšníka už předcházet!
Ninivští jsou typickým příkladem:
"Ještě čtyřicet dní a Ninive bude vyvráceno!" Oznamuje prorok Jonáš.
A Ninivští začali činit pokání; postili se, změnili hříšné způsoby ...
Nejdříve tedy hříšníci učinili pokání - následně jim pak Bůh odpustil.
Nikoli naopak, jak jsi to psal ty - zapřáhl jsi totiž kočár před koňským spřežením, místo za něj! A já na toto poukázal jako na chybný názor.
Pokání je proces v člověku, jehož výsledkem je změna smýšlení, změna lidského srdce. (To je ta změna, o které prorok píše, že nám Bůh vymění srdce kamenné za srdce z masa).
Pokání hříšníka začíná už před odpuštěním hříchů Bohem (pokání je vypůsobeno dotekem Ducha svatého v lidském srdci, který vzbuzuje touhu po čistém životě) a přetrvává jako nový životní postoj křesťana i po odpuštění hříchů Bohem. Této poslední části pokání říkáme "dostiučinění".
|
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 04. říjen 2024 @ 18:45:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
nic nemáme jinak - a já píšu pořád stejně.
Takže ti kněz po rozhřešení stále neukládá pokání. Nemáte tedy to, co je normální v ŘKC, o čem píše Martino, co jsem psal já?
Toníku, znovu zdůrazňuji, že já tě tu neberu jako nějakého ideového protivníka, kterého třeba ponížit, rozdrtit.. Nikoho , kdo tu má odlišné vidění takto neberu. Pokud tu někdo něco formuluje pravdivě, nemám tu žádný problém souhlasit s kýmkoli.
To je dobře, Stando. Dobrá změna postoje.
Mým cílem je rozpoznávat pravdu, poučit se i z chyb druhých a naučit se tu pravdu formulovat jasně a jednoznačně - abych s Boží pomocí dospěl k moudrosti srdce.
To ti Stando moc přeju. Ať cíle dosáhneš.
Ty jsi tehdy psal, že až ti Bůh odpustil hříchy, teprve pak jsi byl schopen činit pokání. A já tehdy protestoval.
No, právě, protestoval jsi.
A já se tě tehdy ptal, jestli to tak nemáte v ŘKC taky. Že ti kněz dá rozhřešení (což by jakoby mělo být to odpuštění) a až potom ti uloží pokání. A ty jdeš a vykonáš to, co ti za pokání uloží.
Tedy že jsi protestoval tak maximálně proti běžné ŘKC praxi.
Tak mne zajímá, zda protestuješ stále.
Toník |
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 05. říjen 2024 @ 10:26:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." A ty jdeš a vykonáš to, co ti za pokání uloží. Tedy že jsi protestoval tak maximálně proti běžné ŘKC praxi. "...
Celý život křesťana je v postoji pokání. Protože žiji s vědomím, že stále mám na sobě co zlepšovat, že stále jsem jenom hříšníkem. Sice kajícím hříšníkem, ale přesto pořád jen hříšníkem.
Stále jsi nepochopil, že pokání je procesem návratu člověka do Boží náruče. Že jako proces má tedy svoje jednotlivé části:
Zpytování svědomí, lítost coby zármutek srdce nad hříchy, opravdové předsevzetí změnit svůj život, vyznání hříchů (zpověď) a dostiučinění (= další život obráceného křesťana v Boží milosti).
Úkon, který zpovědník po rozhřešení ukládá kajícníkovi (za pokání), má za cíl podpořit skutkem tuto změnu obrácení člověka k Bohu.
|
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 05. říjen 2024 @ 11:16:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Zpytování svědomí, lítost coby zármutek srdce nad hříchy, opravdové předsevzetí změnit svůj život, vyznání hříchů (zpověď) a dostiučinění (= další život obráceného křesťana v Boží milosti).
To píšeš o svátostí smíření v ŘKC, ne, Stando? Rozumím ti dobře?
A Martino ti správně vysvětluje, že tomu "dostiučinění" se v ŘKC říká "pokání".
V ŘKC obsahuje svátost smíření několik kroků, zhruba:
- zpytování svědomí (sebepoznání)
- lítost, předsevzetí
- vyznání hříchů (zpověď) →
- rozhřešení (odpuštění)
- pokání (kající skutek, zadostiučinění)
Tedy že pokání se v ŘKC dělá po rozhřešení.
Když jsem ti psal, že v mém životě bylo nejdřív odpuštění v Ježíši Kristu, to odpuštění jsem přijal, vydal jsem Bohu život, B;h mi dal nové srdce, nový život, a až pak jsem mohl činit pokání, tak ty jsi protestoval, že to tak být nemůže.
Psal jsi, že podle tebe "správně" je to tak, že má být nejdřív pokání a pak teprve odpuštění.
Já ti psal, že v ŘKC to je taky tak, že nejdřív je odpuštění a až pak se činí pokání.
A ty jsi dál protestoval, že to je podle tebe "špatně".
Je to tak? Protestoval jsi proti tomu, ne?
Tak se ptám, jestli dál protestuješ, když člověk nejdřív přijme odpuštění od Boha a pak činí pokání. Nebo jestli už jsi změnil postoj.
Toník |
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 05. říjen 2024 @ 19:10:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..." Já ti psal, že v ŘKC to je taky tak, že nejdřív je odpuštění a až pak se činí pokání. "...
Toníku,
svátosti smíření se v katolické církvi říká také svátost pokání.
Smiřte se s Bohem! (2 Kor 5,20).
Odpuštění od Boha se nepřijímá - o odpuštění hříchů se nejdříve Boha prosí a hříchy se vyznávají! Vyznávají se Bohu a církvi.
Pokání je změna smýšlení v člověku, obrácení, odvrácení se od zla.
Pokání je Božím darem člověku. Zde působí Bůh vždycky jako první - Duch svatý v lidském srdci vzbuzuje touhu po životě s Bohem, po správném prožití pozemského života.
Pokud člověk tento Boží hlas uposlechne, činí pokání ze svého života - zpytuje své svědomí, prožívá zármutek srdce nad špatnostmi, které spáchal - vyznává své hříchy - napravuje špatnosti, které mu napravit jdou, zbytek svěřuje Božímu milosrdenství.
Po rozhřešení (odpuštění hříchů) přichází na řadu "dostiučinění" - poslední část pokání. (Za pokání se pomodli , nebo vykonej) to a to...
|
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 06. říjen 2024 @ 12:49:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Tak snad ti to jedou Martino vysvětlí, jak je to "správně" v ŘKC a proč se po rozhřešení ukládá pokání.
Toník |
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 08. říjen 2024 @ 08:42:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Vždyť já ti to, Toníku, vysvětlil. Já to právě takto žiju!
Pokání je už nepřetržitý stav křesťana až do smrti - proces zbavování se hříšných sklonů a návyků - zároveň proces růstu víry a svatosti křesťana.
Pokání je proces, který popisuje Ezechiel (36,26) jako "výměnu srdce kamenného za srdce z masa. To vůbec není jednorázový úkon, po kterém bychom tu rázem měli zázračně dokonalého křesťana - tím se člověk postupně může stát (přibližovat se ideálu) svým životem.
|
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 08. říjen 2024 @ 11:43:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Pokání je už nepřetržitý stav křesťana až do smrti - proces zbavování se hříšných sklonů a návyků - zároveň proces růstu víry a svatosti křesťana.
No, vidíš. Zajímavě píšeš.
Může se ti tedy stát, že máš nějaký "stav pokání", který je po odpuštění?
Když jsem ti před lety psal, že jsem činil pokání po tom, co mi Bůh odpustil, přijal mne, dal mi nový život, tak ty jsi statečně protestoval.
Co teď, protestoval bys dále?
Nebo bys porozuměl, že pokání je stav člověka a pokání se činí a to potom, co člověk přijme odpuštění od Boha?
Pokání je proces, který popisuje Ezechiel (36,26) jako "výměnu srdce kamenného za srdce z masa. To vůbec není jednorázový úkon, po kterém bychom tu rázem měli zázračně dokonalého křesťana - tím se člověk postupně může stát (přibližovat se ideálu) svým životem.
Píšeš zbytečně o něčem, co zjevně neznáš, Stando a co jsi nezažil.
To, co píše Ezechiel, to je jednorázová záležitost, jednorázová změna, byť na celý život.
Toník |
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: martino v Čtvrtek, 03. říjen 2024 @ 16:58:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko
Pokání - takto označujeme ten dar svátosti od Boha - svátost smíření, kterou v člověku iniciuje Duch svatý - vzbuzuje touhu po čistém životě s Bohem.
martino
oko já ti rozumím, že vycházíš z textu Písma sv. "Čiňte pokání a věřte evangeliu" (Mk 1,14).
I nauka Církve používá výraz pokání, které upřesňuje významem je to "změna smýšlení" takže to biblické čiňte pokání a věřte evangelium je hlasem volajícím směrem k pohanům tedy k nevěřícím a do řad judaismu. Ale respektuji, že Církev uchovává "pokání" jako vyjádření potřebnosti smíření s Bohem ve vyznání hříchů „dosáhnout pokoje a klidného svědomí spolu s velmi hlubokou útěchou ducha“.
Církev tak po lítosti, vyznání hříchů a rozhřešení vkládá do slova pokání i když pokání není jen lítost, vyznání hříchů, ale i jak píšeš zadostiučinění. Copak obyvatelé Ninive nečinili za své hříchy pokání, že si sypali popel na hlavu a neoblékli se v žíněné roucho? Proto vnímám toto pokání skutkem - zadostiučinění jako v celé řadě jako poslední část jednání zkroušeného hříšníka. Slyšel jsi někdy po svaté zpovědi, jako zadostiučinění se pomodlete toto a toto nebo udělejte to a to? Já ani jednou, vždy jen za pokání se pomodlete nebo udělejte. Proč jsem na to tak diskusně citlivý? protože když vidím jak Cizinec a někteří další v tom lítají protože nevědí která bije považuji za rozumné nemotat jim hlavu. Nikdo si nesype popel na hlavu, než jeho srdce zaplavila lítost. Já bych to shrnul do vyjádření že návrat zpět k Bohu po hříchu, který vede ke smrti jak konstatuje Písmo, je vždy nové obrácení v lítosti, vyznání hříchu a zadostiučinění a to je tedy to biblické pokání a uvěření Evangeliu, " komu hříchy odpustíte, tomu jsou odpuštěny, komu je neodpustíte, tomu odpuštěny nejsou" A toto souhlasím, je biblické pokání. |
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 04. říjen 2024 @ 08:33:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ano, pokání se dovršuje tzv. "dostiučiněním" - tedy skutky, které vyjadřují změnu smýšlení srdce.
Zpovědník ukládá "za pokání" obvykle nějakou modlitbu - je to pro něho nejjednodušší, v tom nemůže pochybit a oni jsou také jenom lidé s omezenými silami.
Dobrý zpovědník ovšem může podle svého uvážení a podle charakteru hříchů kajícníka mu uložit i jinou formu pokání - dostiučinění. Takovou, která bude ku prospěchu jeho duchovního růstu. Tato praxe je v církvi odjakživa.
Když přišli Soluňští bratři na Moravu (r.863), tak už tehdy si sebou ze svojí vlasti přinesli penitenciář. Tam byly k jednotlivým hříchům přiřazeny odpovídající skutky činěného pokání - jako návod pro nově vysvěcené kněze, aby snáze přijali tuto církevní praxi. Např.: Za opilství se tam ukládalo 8 dní o chlebu a o vodě. Za vraždu 8 let o chlebu a o vodě!
Zpovědník má v tomto širokou škálu možností pro užitek kajícníka v duchovním vedení; může např někomu za pokání uložit, aby učinil skutek lásky vůči konkrétnímu člověku, kterého bytostně nesnáší... Kdysi jsem se zastavil v Brně na Petrově a zpovědník mi "za pokání" místo modlitby uložil, abych nějakým skutkem učinil radost svojí ženě ... A já pak celý měsíc vymýšlel, čím ji ještě potěšit, jestli jsem to už splnil. :-)
|
]
pokání chléb a voda / Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Pátek, 04. říjen 2024 @ 16:08:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
|
]
Re: O datum nejde, pocitová hodnocení (Skóre: 1) Vložil: Tolstoj v Středa, 02. říjen 2024 @ 15:36:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Lítost je prvním krokem a impulsem, pokání je trvalým úsilím a trvalým nasměrováním. I přesto je ale lítost tvalá a nikdy nepolevuje od toho prvního okamžiku. Právě tato lítost je motorem trvalého pokání, se kterým nebudeme do konce života hotovi. Lítost zapaluje pokání.
Život křesťana není jiný než kající.
|
]
|
|