|
Právě je 269 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116554204 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
| Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
|
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 03. říjen 2022 @ 10:56:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ty jsi hrdý na katolickou církev, že jsi katolík. To já být
na ni hrdý nemohu. Když si uvědomím, kolik zla napáchala a jak zneužívala svoje
postavení…, ta to prostě nejde. Navíc jsem v ní nenašel tolik hodných lidí
jako jinde. Do roku 89 mne rozdíl mezi církvemi ani nezajímal,ale pak jsem
poznal a poznával víc a víc. Mám z ní
strašný pocit duchovního podvodu a není v tom sama. Jistě vytvořila si
svoje učení jako každá jiná církev. Jediné, co mne těší a čemu věřím a za co
Bohu děkuji , je toto:
·
Jan 3, 16 [www.biblenet.cz]Neboť
Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří,
nezahynul, ale měl život věčný.
T
o je základ a skála, ale ne fyzická organizace plná zlých
lidí, kteří páchají zlo. |
| Nadřazený |
|
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 (Makarios5@seznam.cz) v Pondělí, 03. říjen 2022 @ 15:41:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Oko píše:
Protestanti tedy věří, že: " Písmo dokonale, plně a dostatečně obsahuje vše, co je potřebné k víře a životu křesťanskému a v důsledku toho k věčné spáse duši".
No samozřejmě, to píše i Písmo samo, skrze apoštola Pavla:
2 Timoteovi 3:16 Všeliké zajisté Písmo od Boha jest vdechnuté, a užitečné k učení, k trestání, k napravování, k správě, kteráž náleží k spravedlnosti17 Aby byl dokonalý člověk Boží, ke všelikému skutku dobrému hotový. |
| NadřazenýRe: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Pondělí, 03. říjen 2022 @ 16:46:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | G777 pokud trváte jen na Písmu, proč pak máte Katechismus? Neznáš a nevíš, že Luther pro své fanoušky jako náhradu katolického katechismu zanechal svůj známý jako Lutherův katechismus. prvotní Církev měla jako první právě Katechismus známý jako Učení dvanácti apoštolů nebo-li Didaché. Didaché a následné KKC vždy byly a jsou jasným orientačním bodem v nauce Církve. jsou to pokyny a normy platné pro každého věřícího Církve. |
]
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Úterý, 04. říjen 2022 @ 16:26:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | G777
Vždyť vy ani ten svůj Lutherův Katechismus neznáte a nikdo z vás nikdy nečetl ani Didaché, což je první Katechismus ani ten poslední z roku 1992 natož ten Lutherův z roku 1529 zvaný Malý katechismus, který si můžeš koupit v Antikvariátech cca. za 400,-Kč a má 26 stran, velký pak 60 stran. Ten pravý KKC má přes 500 stran. Jinak Didaché známé před rokem 60 n.l. Dnes ho někteří posouvají do období 70-100, tedy stále ještě za života apoštola Jana, ale já sám se přikláním, že je z období před rokem 60, jak se uvádělo vždy, což potvrzuje i Eusebius nejstarší církevní historik, díky kterému máme přesně a pevně zmapované první tři století Církve. Byl žákem Origenovy školy. Datuje rok Kristova narození do 42. roku vlády Augusta a 28. roku
po podmanění Egypta, kterým končilo panství Ptolemaiů v Egyptě. Čerpá z židovského spisovatele Flavia atd. Studuje římské archivy a listiny z doby Piláta a do dnes je neuznávanějším historikem církevních dějin. To, že máš své názory a úvahy ti nikdo nevyčítá a můžeš je klidně reprezentovat na anonymním serveru GS, ale pokud by se mělo jednat o veřejnou diskusi byl bys k smíchu. |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 (Makarios5@seznam.cz) v Úterý, 04. říjen 2022 @ 18:11:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | to Martino,
tak se směj, prodloužíš si život a přerušíš aspoň na chvíli svůj negativismus.... |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Úterý, 04. říjen 2022 @ 16:31:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Gregorios777 Někde se tu zamýšlíte nad zemřelými, jestli se za vás přimlouvají Je to učení církve Bůh je Bohem živých a ne mrtvol V kapitole 15 - 2. knihy Makabejské je vyjádřeno, jak se za nás zemřelí přimlouvají Máš tam o Oniášovi Evangelíci ale nemají knihy Makabejské v kánonu, což je potom ochuzuje
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 (Makarios5@seznam.cz) v Úterý, 04. říjen 2022 @ 18:12:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | to Akuaztiv:
no to si piš, že se neřídíme neinspirovanými spisy... |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Úterý, 04. říjen 2022 @ 18:27:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Gregorios777 No jo, jenomže to je učení Písma svatého To lze hledat i v jiných knihách Písma svatého Bůh je Bohem živých |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 05. říjen 2022 @ 07:37:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."
Toto ovšem Pavel psal v době, kdy
1.) část Písma ještě napsána vůbec nebyla.
Žádný z tehdejších křesťanů (včetně apoštola Pavla) ještě neznal úplný kánon Písma (a znát nemohl).
Tak o jakém Písmu tedy apoštol vlastně hovoří?
Zřejmě hlavně o Septuagintě - o židovském překladu Starého zákona do řečtiny (existoval už nějaké dvě století před Kristem), který křesťané tehdy používali.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Středa, 05. říjen 2022 @ 17:38:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko
|
]
|
|
| NadřazenýRe: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 05. říjen 2022 @ 07:21:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Učitelská autorita Církve spočívá tedy pouze ve správném výkladu Písem..."...
Ahoj Gregu.
Evidentně píšeš rychleji, než stačíš domýšlet.
Jestliže církev (podle tebe) nemůže učit, tak jakápak "učitelská autorita"? K čemu by jí asi tak byla?
To nevidíš, že si sám odporuješ?
Samozřejmě, že zjevení Písma skončilo s apoštoly!
Ale toto nahlas vyslovila právě až katolická církev tím, že r. 397 ustanovila seznam knih Písma svatého - tedy kánon Písma.
A jak to víš?
Jako evidentně polovzdělanec v této oblasti, zastáváš pak hlouposti.
Deuterokanonické spisy jsou nedílnou součástí Septuaginty - tedy židovským překladem knih Starého zákona z hebrejštiny do řečtiny (pro židy, mluvící řecky). Je to tzv. "Alexandrijský kánon.
První křesťané používali prokazatelně Septuagintu (v Novém zákoně je přes tři sta odvolávek právě na Septuagintu - liší se od hebrejských spisů drobnostmi - hebrejština např. uvádí číslovku semdesát - Septuaginta pak dvaasedmdesát). Podle těchto malých rozdílů lze rozpoznat, který Starý zákon první křesťané tehdy používali.
Kánon, který převzal Luther od židů, je mnohem mladšího původu. Byl ustanoven až r. 92na synodě židů v Jabne (jako tzv."masoretský text"). Klíčem k jeho sestavení byl ukazatel, že existuje originál v hebrejštině nebo aramejštině. Jak se později ukázalo, tento zvolený klíč byl zcela mylný - mezi kumránskými svitky se totiž později nalezly i fragmenty dalších biblických spisů, které v židovském kánonu vůbec nejsou (protože tehdy je židé prostě jen neměli v hebrejštině k dispozici a tak je do svého kánonu nezařadili).
Luther tedy převzal sice tento židovským kánon (okleštěný, postkřesťanský - z r. 92!), ale protestanté mají stejně pořadí jednotlivých knih Bible nikoli jako židé, ale jako katolíci.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 (Makarios5@seznam.cz) v Středa, 05. říjen 2022 @ 10:52:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | to Oko:
Naopak, ty nemůžeš pochopit, že učitelská autorita má Písma pouze vykládat v Duchu a Pravdě a nikoliv k nim cokoliv přidávat. |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 09:02:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Za celou historii církve ke kánonu z r. 397 nikdo nic v katolické církvi už nepřidal.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 (Makarios5@seznam.cz) v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 09:15:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | to Oko
Přidáváte stále se rozvíjející tradici, stále nová a nová učení, která ale nejsou v souladu s tím původním. |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 09:20:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jako katolík nic o žádném přidávání nevím.
Ty, jako nekatolík, ano?
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 (Makarios5@seznam.cz) v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 09:35:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | to Oko:
jasně, že ano, jsou to desítky učení. Jedno z posledních je z roku 1950 - Nanebevzetí Marie.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 14:32:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Gregorios777 To tu k vaší diskuzi ani nepatří, ale je zjevení Panny Marie v Medžugorji Panna Maria říká, ať prosíme Boha o pokoj v srdci o pokoj v rodinách, o pokoj ve světě Člověk to neumí |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Gregorios777 (Makarios5@seznam.cz) v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 15:12:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | to Akuzativ:
zajímavé, všude kde se zjevil tento váš démon za čas vypukla strašlivá válka.
Existuje takový vtip: Apoštol Petr se z Nebe s Marií dívají na zem. A Petr se ptá: "Kam by ses chtěla podívat na zemi, kdybys mohla, na jaké místo? A ona říká: "Do Medžugorie." A Petr: "A proč zrovna tam?" A Marie: "Protože jsem tam ještě nikdy nebyla." :-))))
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Akuzativ v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 15:22:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Gregorios777 No jo, jenomže my to neděláme Kdyby to člověk dělal, je na světě líp |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 20:34:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | G777
Přidáváte stále se rozvíjející tradici, stále nová a nová učení, která ale nejsou v souladu s tím původním.
martino
Máš to popletené. Zjevení je ukončeno NZ. Učení máme od Didaché až po polseldní KKC. Učení se mění podle potřeby v průběhu století. Jsou to dvě rozdílné věci. |
]
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Pátek, 07. říjen 2022 @ 10:53:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | G777
Hele G777 mám tě rád, ale nedělej ze sebe idiota. NZ je definitivní a konečný. Učení je vždy ve shodě s dobou ve které žijeme. Učení o středečním a pátečním půstu je dnes přizpůsobeno tak, že přísné řády zachovávají dobrovolně půst ve středu a laici také. Půst páteční je platný pro celou Církev, že ti, kteří se stravují ve společných jídelnách na pracovištích, školách apd. nemusí páteční půst od masa zachovávat, ale nahradí ho jinou ujmou jako je např. odřeknutí si televize, zábavy, sladkostí apd. Nebo další. Před přijetím Eucharistie paltil půst od půlnoci. Dnes je to dvě hodiny jídlo, hodina pití. atd.atd. jsou věci které se v učení mění, ale nemení se NZ tak to neslučuj, neboť pak vypadáš zjevně dezorientovaný. Někteří i katolíci slučují významově koncil a synodu a ty zase NZ s KKC. jsou to dvě rozdílné věci. Aby jsi v tom měl jasno, zanechal ti i Luther pro tebe jako nekatolíka svůj katechismus zvaný Malý a Velký Lutherův katechismus. To není NZ, to je praktické učení pro věřící, jak v životě řádně žít a naplňovat pravdy Evangelia.Už se nehádej, když víš, že to nemůžeš dát dohromady a souvislostí pro absenci vědomostní. Doplň si vzdělání ohledně dějin Církve a budeš v pohodě. |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: martino v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 20:22:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko
|
]
|
|
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 06:24:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ |
Sola scriptura vyjadřuje víru protestantů, že veškerá pravda o Bohu vychází pouze z Bible.
Odkud máš Stando tuto "informaci"? Můžeš uvést zdroj?
Sola Scriptura, tedy pouze Písmo (Bible), neznamená, že bychom snad nemohli číst s užitkem jiné knihy než bibli. Neznamená to ani odmítnutí jakékoliv tradice v našich církvích, která není v bibli zmíněna. Neznamená ani to, že co není zmíněno v bibli by se nesmělo činit.
Princip Sola Scriptura by tedy mohl být definován takto:Bible je jediným měřítkem, podle kterého poznáváme pravost nebo nepravost všeho ostatního. Nebo také: Písmo svaté je jediným neomylný zdroj autority pro křesťanskou víru a praxi.
To je tedy podobný postoj, jako měli biskupové na sněmu v Kartágu ve 4. století, když stanovili pravidlo řekli: 'Jen tyto bible a nic jiného se má číst v církvi jako inspirované Boží písmo.' či jako Addai v prvním století, když píše 'Čtěte knihy bible a žádné jiné, protože v nich je Boží pravda, která vás udrží ve víře, do které jste byli povoláni.'
Nikoli už tedy i z učení církve založené apoštoly.
Bible, Písmo svaté, je zcela jistě učení církve založené apoštoly.
Protestanti tedy věří, že: " Písmo dokonale, plně a dostatečně obsahuje vše, co je potřebné k víře a životu křesťanskému a v důsledku toho k věčné spáse duši".
Tak pokud tomu skutečně protestanti věří, dobře činí! Tomu věřil už další člověk v prvním století, když psal o Písmu toto: ' Od dětství přece znáš svatá Písma, jež ti mohou dát moudrost k záchraně skrze víru, která je v Kristu Ježíši. Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učení, k usvědčování, k napravování, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl takový, jaký má být, důkladně vystrojený ke každému dobrému skutku.' A to psal dobře a pravdivě.
Bratrké vyznání: "v Písmích svatých všecka vůle Boží a cokoli nám k spasení věděti, činiti potřebí, vyjeveno a osvědčeno jest, bez čehož žádné spasitedlné známosti ani víry, ani přístupu k Bohu není ..."
Tak to je moc dobré vyznání. A pravdivé. To je letitá zkušenost Církve od svatého Pavla až podnes.
Toník |
| NadřazenýRe: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 06. říjen 2022 @ 08:34:10 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Není to postavené na hlavu?
Písmo svaté, jako celek, je známo křesťanům až cca. od r. 400. A to jenom těm z nich, kteří uměli číst. (analfabetismus byl ovšem problémem i v Evropě až do 19 století! A někde ve světě je problémem dosud!)
Co tedy měli křesťané do té doby jako neomylný zdroj autority pro křesťanskou víru i praxi?
Snad jen ručně opisované jednotlivé fragmenty z dnešního Písma?
Církev se narodila do světa o letnicích (r.33.) Od té doby se lavinovitě šířila a prosperovala navzdory pronásledování. A to i bez všech písem Nového zákona!
Ta byla sepsána až daleko později - cca. mezi léty 56-92. Během celé této doby měli křesťané k dispozici pouze septuagintu - židovský překlad knih Starého zákona do řečtiny.
Podotýkám septuagintu - nikoli daleko pozdější okleštěný masoretský pozdější kánon židů, který převzali protestanté!
Já ti to tedy prozradím, co měli křesťané tehdy (i dneska) jako neomylný zdroj autority pro křesťanskou víru i praxi: měli život církve ve shromážděních, měli svátosti těla a krve Páně. V případě nejasností měli sbor apoštolů, kteří vydali závazné stanovisko církve (rozhodli oni a Duch svatý).
Tedy tehyd ještě žádná kniha (mimo septuagintu), žádné Písmo! To přišlo až později, protože se ukázalo jako užitečné pro život křesťana.
Také o tom ale rozhodli nástupci apoštolů a Duch svatý. Vám nějak onen Duch svatý se z církve a z jejího řízení vytratil - vám dneska stačí Písmo a kdejakou svoji interpretaci podsouváte působení Ducha svatého ve vás. A to je zároveň smutné a zároveň je v tomto postoji i osobní pýcha.
|
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 07. říjen 2022 @ 07:32:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Není to postavené na hlavu?
Ne, není. Někdy je takové pravidlo potřeba. Proto také biskupové stanovili takové pravidlo na koncilu v Kartágu.
Někdy je zkrátka prostředí, kdy je takové pravidlo potřeba - to byl i případ středověku a tehdejšího sektářství, které probíhalo právě na nově vymyšlených učeních, na dodatcích k vyznání, na očistcích, odpustcích, na papežích ... a co vše další si za nová učení lidi vymysleli
Písmo svaté, jako celek, je známo křesťanům až cca. od r. 400.
To je často tradovaný omyl. Někdo si dokonce myslí, že Písmo bylo sepsané ve čtvrtém století.
Písmo svaté je známé jako celek z prvního století, bylo celé sepsané v prvním století. Od prvního století křesťanům bylo známo a od prvního století rozpoznávali křesťané písmo jako Boží autoritu. Citace k tématu zde byly uvedeny - viz Adai a jeho dopis, který psal arménskému králi, viz Petr, který se vyjadřoval k dopisům Pavla.
Co tedy měli křesťané do té doby jako neomylný zdroj autority pro křesťanskou víru i praxi?
Dobrý dotaz.
Psal jsem k tomu článek " Autorita písma [www.cizinec.com]", kde jsem téma podrobně popisoval. Pro tebe ještě tedy ve stručnosti.
"Křesťané", to jsou učedníci Pána Ježíše. Učí se podle Ježíše, přebrali praxi Ježíše.
Jak to bylo s Ježíšem je zaznamenané v písmu: Ježíš byl počat podle písma, narodil se podle písma, podle písma byl přiveden z Egypta, podle písma mu Jan připravoval cestu, podle písma začal svou službu a podle písma pokračoval, podle písma byl odsouzen, podle písma zemřel a podle písma byl vzkříšen. Autoritu písma Ježíš vyučoval, lidem říká například: "Bloudíte, protože neznáte Písma ani Boží moc." A to říkal dobře.
Dá se zjednodušeně říci, že celý život Pána Ježíše byl podle písma.
No a učedníci Pána Ježíše to dělali po něm - učednici uvěřili písmu, podle písma vybrali Matěje, podle písma přijali Ducha svatého, první kázání, které měl Petr o letnicích bylo skoro celé z písma, na konci kázání pak cituje zaslíbení písma, podle písma pak Petr pokračuje ve službě Ježíše, podle písma rozsuzují situaci pohanů, ....
Toník |
]
Re: Je možné věřit POapoštolským zdrojům? (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 08. říjen 2022 @ 13:48:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Knihy Nového zákona byly sepsané většinou v prvním století (o Janově Zjevení to není tak jisté, kdy ho dokončil).
Nebyly
ovšem ještě známé jako celek, jako Bible. Některé více, jiné vzácněji - se
šířily mezi křesťany opisováním. Mimo to se ale šířily a opisovaly i
věci jiné - vhodné pro utvrzování ve víře a pro šíření zbožnosti. Také
ty se četly při bohoslužbách podobně jako Boží slovo (např. listy papeže
Klimenta Korinťanům).
To až synoda v Hippo regiu je oficiálně už vyřadila z kánonu.
A právě k takovýmto zdrojům (nebiblickým) se tehdy církev vyjádřila ústy svých biskupů.
Nejstarší výčet spisů Nového zákona pochází z Muratiriho fragmentu až z konce druhého století. Předtím nic! |
]
|
|
|
|