Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 243, komentářů celkem: 429559, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 541 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116482476
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka
Vloženo Pondělí, 15. červen 2009 @ 23:03:25 CEST Vložil: Olda

Kázání poslal Nepřihlášený

Písmo nám přibližuje Boží charakter skrze Hospodinovy činy, ale také skrze přirovnání, metafory. A jedním takovým připodobněním, které není zcela běžné, se budeme dnes zabývat. A sice: Bůh jako matka. Zvláštní? Přivykli jsme tomu, že se o Hospodinu mluví jako o otci, pánu, králi, vojevůdci, nebo pastýři. Zkrátka vypadá to, že Bůh je muž, nebo alespoň je podobnější spíše muži, než ženě. To ale není tak úplně pravda.

Ano - v patriarchální kultuře, kde muž obvykle zaujímal společensky významnější pozici než žena, je pochopitelné, že se o Bohu mluví v mužském rodě. Izrael navíc čelil vlivu uctívání pohanských bohů a bohyní spojených s řádem kultických kněžek - a proto bylo spojování Hospodina s ženstvím podezřelé. I přesto se ale v Písmu setkáváme s obrazy, ve kterých jsou Bohu připisovány ženské, nebo mateřské rysy.

Hned na začátku si tedy ujasněme - Bůh není žena, ale není ani muž. Čteme, že Hospodin stvořil člověka - tedy muže a ženu - ke svému obrazu. V mužství i v ženství se tedy odráží Boží sláva a jeho charakter. V Písmu jsou Hospodinu přisouzeny některé typicky mužské i typicky ženské rysy. Ty ženské jsou vzácnější a zároveň, v překladu do češtiny, mnohé z nich zaniknou. Rád bych vás dnes upozornil alespoň na tři.

1) Boží duch - ruah je v hebrejštině spojován se slovesy v ženském rodu. Před stvořením se tedy nad propastnou tůní vznášela ona - Boží Duch. Skrze svého Ducha se Hospodin skláněl(a) k člověku jako odpouštějící a smiřující moc. Duch Boží dával(a) a odebíral(a) lidem sílu, tak jak je o ženě řečeno, že je pomocí, nebo silou muže. Také pro tuto svojí ženskost, je v evangeliích Duch vypodoben jako holubice (Boží trojici tedy není třeba doplňovat Marií, abychom měli u Hospodina nějaké “ženštější” zastoupení).

2) Podobně v knize Přísloví čteme o Moudrosti, která byla s Hospodinem již od počátku a stála mu věrně po boku. Tato moudrost je nedílnou součástí Božího jednání, jeho charakteru. Moudrost je v Příslovích zpodobněna jako starostlivá, volající a pečující žena. Tak zvaná “chvála ženy statečné”, kterou končí kniha Přísloví je především chválou této Boží Moudrosti. V novém zákoně čteme u evangelisty Jana o tom, že Kristus je vtěleným Slovem, které bylo na počátku u Boha. Tímto Slovem není míněn nějaký neosobní řád, nebo princip, ale spíše tato pečující, volající a starostlivá Moudrost. To je Kristus, který s mateřskou bolestí volá: “Jeruzaléme, Jeruzaléme, který zabíjíš proroky a kamenuješ ty, kdo byli k tobě posláni; kolikrát jsem chtěl shromáždit tvé děti, tak jako kvočna shromažďuje kuřátka pod svá křídla, a nechtěli jste!”

3) Slovo, které hebrejština používá pro Boží slitování rachamim je odvozené od slova rechem - mateřské lůno (podobně jako třeba české slovo pokoj připomíná stav dítěte po - kojení). Hloubku Božího slitování nelze přiblížit lépe, než obrazem matky, která nemůže jinak, než se slitovat, když se jejímu dítěti děje něco špatného - bez ohledu na to, jestli si to zlé samo způsobilo, nebo ne.

Právě takový mateřský vztah má Hospodin ke svému lidu. Mojžíš si v těžkostech Hospodinu stěžuje - cožpak jsem všechen tento lid počal já? Cožpak jsem ho porodil já, že mi říkáš: Nes jej v náručí, jako chůva nemluvňátko, do země, kterou jsi přisáhl dát jeho otcům? (Nu 11:12) Boží lid nepočal a neporodil Mojžíš, jeho matkou je Hospodin, který skrze proroka zaslibuje: Slyšte mě, dome Jákobův, a všichni ostatkové domu Izraelova, které chovám hned od života, které nosím hned od narození - až do stáří - já sám, až do šedin vás ponesu. Já jsem vás učinil a já vás ponesu. (Iz 46:3-4)

Není žádná matka, která by byla ke svému dítěti pečlivější, starostlivější, nebo láskyplnější, než jaký je Hospodin ke svému lidu. Vždyť i mateřství je stvořeno k obrazu Božímu - ve vší své něžné kráse a vzácnosti je pouze odrazem Hospodinovy péče. Jak jsme dnes četli u proroka Izaiáše - Bůh nese svůj lid v náručí, mazlí se s ním na svých kolenou, utěšuje jej tak, jako matka těší své dítě.

Možná, že na ty, kteří jsou o Hospodinu navyklí uvažovat jako o někom, kdo je přísně chladný a vzdálený - působí takové obrazy příliš přejemněle a sladce. Ale právě tak se Hospodin dává poznat těm, kteří k němu přicházejí. A jestli nechceme zůstat povýšenými puberťáky, kteří pohrdají mateřskou láskou, nezbývá než přijmout tuto Boží lásku a péči.

Tato Boží láska proměňuje i naší macešskost vůči bližním. Text z Izaiáše, který jsme dnes četli mluví ještě o jedné matce - o Jeruzalému, který všem přináší mateřské potěšení. Ale k tomu, abychom byli učiněni tímto novým Jeruzalémem, městem ve kterém je mateřskou řečí láska v Moudrosti Božího Ducha, nemůžeme začít sami od sebe. Díky Bohu nás k tomu zmocňuje Hospodinova mateřská péče. Amen.

Blahoš Fajmon

Zdroj: blahovej.cz


"Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 16. červen 2009 @ 13:02:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Písmu je mnoho myšlenek a přirovnání kterým se dá někdy porozumět spíš s pomocí srdce než rozumu. K ženě a nevěstě přirovnává Bůh často i celý Vyvolený národ. Nebo ke zlé a hříšné nevěstce která se poskvrnila smilstvím z cizími bohy. Zkuste si ale uvědomit co vlastně v důsledku říkáte. Některým lidem podsouváte že svévolně přibrali do Trojice i Pannu Marii a jiným zas že upravili Starý zákon i Boha ke svému obrazu despotických strejců. Už jsem se mnohokrát setkal s názory typu že Bible odpovídá představám starých (a hloupých) orientálců. Jejich vůdcové jim zakazovali vepřové protože neznali ledničky a obřezávali se protože neměli na poušti dost vody na intimní hygienu. Podobným představám se raději vyhýbám. I když uznávám jako autoritu i svoji církev. Kdybych uznával Bibli jako jedinou a výhradní sutoritu tak bych byl opatrný podstatně víc a měl bych z podobných myšlenek i veliký strach.




Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Úterý, 16. červen 2009 @ 13:14:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

"Hned na začátku si tedy ujasněme - Bůh není žena, ale není ani muž."

To je blbost.

1. Korintským 11:7  Muž si nemá zahalovat hlavu, protože je obrazem a odleskem slávy Boží, kdežto žena je odleskem slávy mužovy. 8  Vždyť muž není z ženy, nýbrž žena z muže. 9  Muž přece nebyl stvořen pro ženu, ale žena pro muže.

Muž je obraz Boha. Bůh není žádný hermafrodit... :-)

 
 emeth.tk



Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1)
Vložil: Felix v Úterý, 16. červen 2009 @ 21:56:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ozeáš 11:9  
"Nedám průchod svému planoucímu hněvu, nezničím Efrajima, protože jsem Bůh, a ne člověk, jsem Svatý uprostřed tebe; nepřijdu s hněvivostí."

tam, kde překlady užívají slovo "člověk", tam je v hebrejském textu ÍŠ , což znamená v první řadě "muž" , v další řadě "člověk" (viz anglický "man")

dvojice ÍŠ (muž) a IŠŠÁ (žena) - viz např. v druhé zprávě o stvoření člověka - Genesis 2,23; 2,24

V první zprávě o stvoření člověka - Genesis 1,27 - je dvojice "samec" a "samice"
Pokud by byla hlavním atributem Božího obrazu vloženého do člověka jeho pohlavnost, pak by Bůh musel být hermafrodit, v tom má Mikael pravdu.
Pokud je tomu jinak, tak vězme, že Bůh není muž (ani žena)


]


Re: Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Středa, 17. červen 2009 @ 08:51:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

V Ex 15,3 stojí, že JHWH je "muž boje", tedy v hebrejském originále... :-)


]


Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 16. červen 2009 @ 14:05:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Písmo nám přibližuje Boží charakter skrze Hospodinovy činy--

kdyby to tak bylo,tak by mnozí křičeli hrůzou-oslavovat se vražděním malých dětí připomíná nacistické praktiky  



--Písmu jsou Hospodinu přisouzeny některé typicky mužské i typicky ženské rysy. Ty ženské jsou vzácnější a zároveň, v překladu do češtiny, mnohé z nich zaniknou--

to je dáno tím,že než se prosadil monoteismus Izraelité vyznávali polyteismus včetně nejrůznějších bohyní  


http://www.myty.cz/search.php?rsvelikost=sab&rsrazeni=priorita&rstext=all-phpRS-all&rstema=34



Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 16. červen 2009 @ 19:33:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nulo, opakovaně jsem tě vyzval k věcné debatě ke konkrétním otázkám. Ty to však stále odmítáš - proč? Jsem tu už asi pomalu jediný, kdo se s tebou ještě chtěl seriózně bavit. Ach jo.


]


Re: Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 17. červen 2009 @ 07:35:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Nulo, opakovaně jsem tě vyzval k věcné debatě ke konkrétním otázkám.--

co by jsi chtěl konkrétně probrat? K výše uvedeným bodům jsem se konkrétně vyjádřil


]


Re: Re: Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 17. červen 2009 @ 19:29:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nulo, třeba ty údajné zdroje Bible. Už toho bylo víc - i těch 200 evangelií. Člověk ti řekne o seznam, ty mě odkážeš na nějakou stránku, kde jich je maximálně 20 s tím, že už jsi to číslo viděl i jinde, takže to asi bude pravda. A vlastně i ta tvoje oblíbená "panna" z Izajáše. Ty prostě vždy jen něco nadhodíš a pak reaguješ dalším nekonkrétním tvrzením a následně se odmlčíš.

Teď jsi sem dal okaz na x článků z těch stránek. Objevilo se mi jich 15. Pokud se o tom chceš vážně bavit, tak i třeba okopíruj pár konkrétních věcí a pak argumentuj. Některé jsem si pročítal (jsou tam dobré postřehy i naprosté nesmysly), ale copak se dá současně bavit o 15 textech? Na takovéto věci se dá reagovat snad jen tím, že ti dám taky odkaz na dlouhé knihy či aspoň stránky. Svého času tu býval jistý Gojim a ten to dělal stejně jako ty. Dal spoustu odkazů a odmítal se bavit o konkrétních věcech.

No nic, nechám svých snah nějak rozumně s tebou mluvit ...


]


Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy