Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Michal.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 9, článků celkem: 16224, komentáře < 7 dní: 392, komentářů celkem: 399134, adminů: 60, uživatelů: 5084  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 32 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
109592000
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Lze opravdu věřit Gregovým svérázným názorům?
Vloženo Středa, 21. leden 2009 @ 10:18:42 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Standa

Gregorios777 (výtah z odpovědi):


Ve školství (jako učitelky) ženy podle mne nemají co dělat. Nemají na to nervy. Učitelství by měla být ryze mužská záležitost. V minulosti tomu tak také (správně) bylo.

Já ale, milý Stando mluvím o učitelství v Církvi. A tam to má žena zapovězeno. Protože učitelství je spojeno s vládnoucím postavením, s autoritou. Činí-li to, nečiní Boží vůli, a Duch Boží v tom s ní NENÍ. Proto také učí v JINÉM duchu a proto to jsou také většinou BLUDY.

Na rovinu vzato - vyučující žena v církvi, či spíše v "církvi", provozuje ČARODĚJNICTVÍ (Zj 2,20 - typologie Jezábel).




Stando,


píšeš:

///Pokud má žena takové schopnosti a prokáže je před bratry a sestrami, nevidím nejmenší důvod proč by nemohla vyučovat nebo kázat Boží slovo. ///


No, toto je přímo strašlivá ingorace Božího Slova a příklad té nejhorší svévolnosti (ale nejsi v tom sám...) - apoštol Pavel si to nemyslel a nepřipustil ŽÁDNOU VÝJIMKU. Použil přitom jasný příklad pádu z Ráje (1Tim 2,11-14).

A jinak máš pravdu. Ve svém přístupu k ženám jsem zůstal ne několik, ale 19. století pozadu. Ke cti Pána Ježíše



zdroj (celá Gregova odpověď):  z d e

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bratrská jednota baptistů:

Události: První řádná kazatelka v historii Bratrské jednoty baptistů
Posted on Středa, 21. květen 2008 @ 18:38:29 CEST Vložil:
Mainstream

poslal Nepřihlášený
První řádnou kazatelkou (nejen kázající ženou) v dějinách Bratrské jednoty baptistů se stala sestra Martina Matysová, která slouží na poloviční úvazek jako kazatelka sboru v Brništi.
Spolu s ní se na této službě podílí jako kazatel na poloviční úvazek ještě bratr Miloš Matys.
O této přelomové události informuje Zpravodaj BJB Brniště - prosinec 2007.

http://www.bjb-brniste.cz

Zdroj:   z d e


Rozhovor se sestrou kazatelkou Martinou Matysovou a jejím manželem  -   z d e


------------------------------------------------------------------------------------------------

Církev adventistů sedmého dne:

Největší přínos těchto voleb podle mého názoru je, že byla poprvé zvolena sestra jako místopředsedkyně GK.
Když se tento návrh objevil ve jmenovacím výboru, pak skoro celé odpoledne probíhala diskuze, ne o jméně, ale o tom, jestli žena může zastávat tuto služebnost. Delegáti z některých oblastí Jižní Ameriky, Afriky, i asijských zemí, tam kde pozice ženy je vnímána pouze v rodině, se těžko přizpůsobovali této možnosti. Nakonec tento návrh prošel. Tím je ukázáno sestrám v naší církvi, že mají místo nejen jako kazatelky, ale že jejich vliv je důležitý i ve vedení církve. Zítra proběhnou volby vedoucích oddělení na jednotlivých divizích. Napíši Vám ihned zprávu a své dojmy. Věřím, že tentokrát s mým osobním pozitivnějším a radostnějším závěrem. Radostně mohu končit i nyní. Pánem této církve je Ježíš. O tom jsem přesvědčen a s tím jsem nejvíce potěšen. S pozdravem ze St. Louis a Boží požehnání Vám všem. Pavel Šimek

zdroj (celý článek) -  z d e

------------------------------------------------------------------------------------------------

Českobratrská církev evangelická:

K 30. dubnu 2006 zaměstnávala ČCE v zaměstnaneckém poměru 251 duchovního, z tohoto počtu bylo 58 kazatelek (5 kazatelek na MD) a 193 kazatelů. Z celkového počtu 251 osob bylo 23 pracujících důchodců a 5 částečně nebo zcela invalidních kazatelů.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Církev bratrská:

Jiný problém, který také částečně souvisí s kontakty s oněmi presbyterními misionáři, je otázka možnosti volit do staršovstva také ženy. Církev bratrská je na jedné straně tvrdě kritizována od některých teologů ekumeny (např. Milan Opočenský z ČCE) také od pracovníků Světového reformovaného svazu, že neordinuje ženy za kazatelky. Samozřejmě, že kdyby nebyli v této službě muži, museli bychom své stanovisko přehodnotit. Zatím ale Pán Bůh povolává ke službě Slova a svátostí Kristových muže a tak zůstává v platnosti naše rozhodnutí neordinovat ke kazatelské službě ženy. Máme proto své biblické i praktické důvody. Na druhou stranu se Církev bratrská rozhodla, že do staršovstva mohou být voleny i ženy. Došli jsme k závěru, že žena může v církvi sloužit i vyučováním, pokud zůstává pod autoritou vedení svého sboru. Naše dnešní staršovstva také nejsou zpravidla povolána k tomu, aby autoritativně stanovovala a prosazovala učení církve, jako tomu bylo v době apoštolů. To se děje v pracovních komisích a na církevních konferencích. Naše staršovstva pracují v určitých mantinelech, které byly vymezeny církví. Práce našich staršovstev má často také charakter diakonické služby. Jáhenky – diakonky, samozřejmě sloužily i prvotních sborech (1Tm 3,11). Z těchto důvodů se ve staršovstvech mohou objevovat také ženy a být přínosem podle svých obdarování v oblasti pastorační, katechetické vyučovací) i diakonické. Žádný sbor ale není tlačen k tomu, aby to takto činil. I v této případné“ věci je svoboda a každé členské shromáždění rozhodne svobodně o svém staršovstvu. Není proto poctivé, aby volební komise předem vylučovaly z volby ženy, tak jak se to v některých sborech (v rozporu s Řádem CB) již stalo. Pokud jde o liturgii, tak v Církvi bratrské je velká svoboda.

zdroj (Předsednická zpráva 2003):  
z d e

















"Lze opravdu věřit Gregovým svérázným názorům?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lze opravdu věřit Gregovým svérázným názorům? (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 21. leden 2009 @ 20:28:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Poukázáním na heretickou praxi českých denominací jsi chtěl dosáhnout čeho?! Znevěrohodnění Písma, zejména toho, co na adresu žen napsal apoštol Pavel?

w.



Re: pro Willy (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 08:23:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy:

Poukázáním na heretickou praxi českých denominací jsi chtěl dosáhnout čeho?! Znevěrohodnění Písma, zejména toho, co na adresu žen napsal apoštol Pavel?

Standa:

Místo ostrých a útočných slov by ses měl hluboce zamyslet  a položit si několik otázek. Lze chápat Písmo svaté jen doslovně, bez souvislostí a vytrhávat ho z kontextu? Nehovořil pán Ježíš také obrazně? Platily slova apoštola Pavla pro všechny ženy, bez rozdílu doby, vzdělání a schopností? Myslíš si, že máme právo odmítat Boží slovo a poselství z úst a rukou žen, které ho opravdově milují a cele mu slouží?
Willly, mysli hlavou a měj se hezky. Tož tak. Standa.
 
 


]


Re: Re: pro Willy (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 08:51:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Milý Stando,

evidentně neuznáváš Písma jako jedjiný zdroj Pravdy. V otázce žen ve vedoucích postavení, by jsi si klidně mohl vzít kritizované katolíky za vzor, protože ti v této věci zůstávají vytravle bibličtí.

Vždyť nemáme ani jeden příklad ze SZ ani z NZ, že by žena byla ve vedení Božího lidu. Např. ve SZ nebyla ani jedna žena knězem. Místo žen bylo ve výzdobě chrámu. V NZ zase ani jedna žena enbyla apoštolskou nebo starší místní Církve. Pro ty, kdo respektuji BOŽÍ ZJEVENÍ v Písmech jsou to samozřejmé věci.

Postup odpadnutí od Božích principů, navíc velmi jasně řečených apoštolem Pavlem, pokračuje a proto není divu, že protestantské denominace nebo anglikáni se již nestydí světit ženy za kazatelky a za kněze. Nestydí se dokonce ani světit praktikující homosexuály....

Navíc u CASD to ani jinak nejde, protože žena se nachází v základech této denominace. Popření vedení žen či vyučování žen v Církvi, by bylo popřením celé CASD.




]


Re: pro Grega (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 10:01:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Obávám se, že patříš mezi tu skupinu lidí, která pokládá svůj výklad Písma za jediný, správný zdroj pravdy. Vidět hereze a odpadnutí, bez podání kvalitních argumentů a svědectví, pokládám ve Tvém případě za troufalé a schizofrenní. Míchání protestanských denominací s anglikány do jednoho pytle je podle mě jasným projevem amatérství a demagogie. S Tvou odpovědí nesouhlasím a Tvůj názor na ženy a hodnocení protestatských církví zásadně odmítám. 
Tak jako Willy, tak i Ty by ses místo ostrých a útočných slov měl hluboce zamyslet a položit si několik otázek.
Lze chápat Písmo svaté jen doslovně, bez souvislostí a vytrhávat ho z kontextu? Nehovořil pán Ježíš také obrazně? Platily slova apoštola Pavla pro všechny ženy, bez rozdílu doby, vzdělání a schopností? Myslíš si, že máme právo odmítat Boží slovo a poselství z úst a rukou žen, které Ho opravdově milují a cele mu slouží?   
Jen tak na okraj by mě zajímalo, zda jsi šťastně ženatý (jsi-li vůbec) a k jaké církevní denominaci ses přihlásil (nebo jakou navštěvuješ)?



]


Re: Re: pro Grega (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 10:29:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Milý Stando,

tvému kategorickému nesouhlasu se vůbec nedivím. V opačném případě bys musel popřít své členství v CASD. Musel bys jít proti své vlastní podstatě. My všichni máme tendenci, když jsme v něčem v rozporu s Písmem (tedy v hříchu), vytvořit si odpovídající učení, které zdůvodní před naším svědomím naši neposlušnost.

Jsou třeba věřící muži (dokonce tzv. kazatelé), kteří mají kromě své manželky trvalý vztah ještě s další ženou. Pochopitelně, že si to musí zdůvodnit tím, že přece i David či Šalomoun měli více žen...

Podobně jako katolíkům, ti nezbývá, než popřít jasné výroky (zjevení) Písma a hovořit o zabíjející liteře, doslovnosti a obraznosti. Vše musíš hodit do abstrakce. Toto musí s Písmem udělat každý, kdo ho v nějaké části (nebo více částech) nerespekuje.

Jsem 22 let ženatý, žel s nevěřící ženou a církevní denominace jsou pro mě skutkem těla (rozdělením), proto se od nich držím dál a mám sporadické obecenství s několika bratry v mém okolí, kteří také vyšli z denominací (byl jsem v BJB a založil jsem pak 40-ceti členné Křesťanské společenství v našem městě), všichni jsme bývalými staršími KS ze sborů v naší oblasti.

Jdeme cestou návratu k biblickému zjevení o Církvi v Písmech, avšak se vším všudy a bez výjimky. A již brzy vstoupíme do naší hlavní služby. Nyní jsme zatím v "aktivní záloze", obrazně řečeno.

Ženy-sestry, které milují Pána Ježíše mají ve službě široké pole působnosti. Překročit však hranice stanovené tím samým Pánem, kterého (jak říkají) milují, a vstoupit na pole vedení a vyučování, však nemohou. Tedy pokud Pána skutečně milují. Pokud ano, pak také zachovávají Jeho Slovo a přikázání, což je tím nejlepším testem lásky k Pánu (Jan 14,21.23).

Pokud ne, pak by měly slyšet Slovo Páně, že "poslouchat je lepší než obětovat" a že "vzpoura je stejný hřích jako čarodějnictví"(1Sam 15,22-23). Co má Pán z obětí obětovaných ve vzpouře a neposlušnosti? Skutečná služba ve vzpouře a neposlušnosti ani neexistuje, protože ve skutečnosti je to obětováni CIZÍHO OHNĚ. Taková žena-sestra, ale i ti starší, kteří jí toto obětování umožnili z toho budou vydávat Pánu počet a cesta do Království (do odměny) je jim uzavřena, pokud neučiní pokání.


]


Re: Re: Re: pro Willy (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pátek, 23. leden 2009 @ 14:29:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gregorio,

a co prorokyně a soudkyně Debora ? - Soudila izrael, máš nedostatečné znalosti Písma.

isim


]


Re: Re: pro Willy (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 19:43:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Položil jsem ti dvě poměrně prosté otázky - žádná ostrá ani útočná slova. Dokud na ně neodpovíš, nedočkáš se odpovědi na ty své.

Tož tak.

willy


]


Re: Lze opravdu věřit Gregovým svérázným názorům? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 10:55:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


A jinak ještě malá VÝZVA:

"Nevěřte mým svérázným názorům ani názorům nikoho jiného, věřte Písmům!!! (Sk 17,11).




Re: Gregu! Svérázné, fundamentalistické a radikální názory nelze brát vážně! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 14:22:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cesta k lepšímu pochopení Bible

K lepšímu pochopení Bible nám mohou pomoci různé věci - dovedeme-li jich správně použít. Patří sem především zdravý rozum se všemi jeho schopnostmi, dobrý překlad Bible s výkladem, různé praktické pomůcky, jako je konkordance, biblický slovník, atlasy a jiná literatura, která nám přiblíží biblický svět. To vše by nemělo zastiňovat, ale posilovat postoj víry, který je pro přijetí biblické zvěsti nejdůležitější.

Používání zdravého rozumu Používání zdravého rozumu v běžném životě je něčím samozřejmým. Jednou ze základních vlastností zdravého lidského rozumu je schopnost zjistit harmonii ve věcech, které vzájemně ladí, nebo naopak. "Souhlasí!" je buď naším vysloveným nebo třeba jen myšleným závěrem při posuzování nějakého problému, zjistíme-li, že jednotlivé výpovědi a stanoviska jsou vzájemně v souladu. Vidíme-li však, že si výroky vyřčené k téže věci vzájemně odporují, zní náš závěr naopak:

"Tady něco nesouhlasí!" I lidé, kteří v běžném životě používají zdravého rozumu zcela samozřejmě, činí totéž - jde-li o náboženství - jen velmi zřídka. To vede často k závažným důsledkům, k lhostejnosti, náchylnosti vůči omylům, k lehkomyslnému přijímání nedoložených nebo dokonce mylných tvrzení. Bez zdravého rozumu nevidí člověk rozdíl mezi Mojžíšovým zákonem a Kristovým evangeliem, mezi katolicismem a protestantismem, mezi rozličnými sektami a křesťanstvím podle Nového zákona a dokonce za určitých okolností nepozná ani rozdíl mezi islámem nebo budhismem a křesťanstvím. Ve všech těchto systémech pro něho zůstane pravda stejně skrytá, není schopen ji rozlišit od omylů. Dokázal by to, kdyby použil svého rozumu stejně jako při posuzování jiných věcí.


Několik příkladů špatného přístupu k Bibli:


Fundamentalismus, neboli doslovná interpretace každé biblické výpovědi.
Tato metoda výkladu přehlíží skutečnost, že Bůh mluví k lidem jejich vlastní řečí a že zejména orientální způsob vyjadřování je velmi poetický a obrazný. Vidí v Bibli jakousi magickou knihu, jejíž výroky mají platnost samy o sobě, bez ohledu na širší kontext a dějinné souvislosti. Při této metodě je velmi těžké pochopit různé nesouladné, ba dokonce odporující si výroky, které se v Bibli objevují, a proto musí fundamentalistický čtenář často výpovědi Bible znásilňovat, aby je uvedl do dokonalého souladu. Pro nalezení správného smyslu biblické výpovědi je nutné si uvědomit:
1. O jaký literární druh nebo prostředek se jedná (je pochopitelné, že nemáme vykládat doslovně slova žalmu 22: Já však jsem červ, ne člověk..., ale musíme doslovně brát příkaz zákona Nepokradeš. Říká-li Pán Ježíš pohoršuje-li tě tvá pravá ruka, utni ji a odhoď pryč, jde o metaforu, nikoli o příkaz).
2. Jakou bezprostřední souvislost má tento výrok v textu a jakou má širší souvislost s ostatními biblickými tvrzeními na toto téma a s učením církve,
3. kdo mluví, v jaké době, v jaké situaci, na jakém místě,
4. komu byla tato slova v první řadě určena.


Radikálně přehnaný "duchovní" výklad
naopak dává možnost vysvětlit "duchovně" všechno, co je v Bibli obtížné a nepříjemné nebo nehodící se do vlastního pojetí vykladače. Mnohá slova Bible jistě vyžadují duchovní výklad, zvláště tam, kde jde o obraznou řeč (srv. Já jsem dveře...). Mnohá místa dokonce dovolují i alegorický výklad, to znamená, že se slova Bible aplikují na úplně jiný případ, podobný pouze ve vztazích (sama Bible tohoto výkladu užívá - např. apoštol Pavel používá příběh Hagar a Sáry jako obraz situace mezi církví a synagogou jeho doby). Ale střízlivě uvažující člověk bez obtíží pozná, kdy si může dovolit duchovní nebo alegorický výklad, a kdy je nutné brát slova Písma doslovně. Kdyby Bible nemínila to, co říká, pak není žádným "zjevením", které vede člověka k pravdě, ale naopak "utajením" a zakrýváním pravdy.


Dogmatický výklad
zneužívá Bible k podložení nějakého předem daného učení. Bible v takovém případě neslouží jako pramen Zjevení, ale jako určitý druh dokladu pro vlastní teorii. Mnohem důležitější než Boží slova je tu ona teorie, která musí být podložena a dokázána. S tímto přístupem se setkáváme především v různých sektách. Ty mívají za tímto účelem i vlastní překlady, nebo spíše parafráze Bible, kde jsou nepohodlná místa přeložena takovým způsobem, aby odpovídala dané nauce.


Překlad Písma

Každý překladatel zná těžkosti, s nimiž je spojeno správné převedení slovních obratů z jedné řeči do druhé. Často je pro správné vystižení smyslu třeba opsat jediné slovo originálu mnoha jinými slovy. Proto každý překlad je zároveň výkladem. Tato obtíž se vyskytuje i v Bibli. Nemůžeme předpokládat, že všichni, kdo se zajímají o přesný biblický text, začnou kvůli tomu studovat hebrejštinu, aramejštinu a řečtinu. Tak zůstává většina čtenářů Bible odkázána na překlady. Je dobré si příležitostně různé překlady porovnat - jednak uvidíme velkou rozdílnost, jak se dá biblický text chápat, jednak tak nejsnáze přijdeme k bohatství obsahu, který text skrývá.

Dostupné české překlady: Bible kralická (1579-1593): poměrně přesný překlad, ale zastaralý jazyk, obtížně čitelný pro dnešního čtenáře
Novější překlady: Starý zákon: J. Hejčl, J. Heger, Jeruzalémská Bible (zatím po Žalmy)
Nový zákon: J. L. Sýkora, R. Col, P. Škrabal, A. Petrů
celá Bible: Bogner (liturgický text - neúplný překlad), Ekumenická Bible


Pomocná studijní literatura


Velmi cennou pomůckou pro práci s Biblí je biblická konkordance, tedy slovní rejstřík k Bibli. Jednotlivá slova, která se v Bibli vyskytují, najdeme seřazena v abecedním pořádku (jako ve slovníku) s udáním textových míst, v nichž jsou použita. Potřebuji-li vědět, kde se nachází určitý výrok, stačí hledat nějaké klíčové slovo, které se v něm vyskytuje. Navíc může pomoci k pochopení významu biblických témat a pojmů. Chci-li např. zjistit, co míní Bible pod slovem "spravedlnost", stačí najít toto slovo v konkordanci a hned mám před sebou celou řadu míst, ve kterých je použito. Srovnáním jednotlivých užití mohu získat plnější představu, co se tímto slovem v Bibli míní. U nás je dostupná pouze Biblická konkordance k textu kralické Bible (Česká biblická společnost 1993). Jako konkordance se dá využít i elektronická verze ekumenického překladu. Existují také slovníky biblických pojmů, kde jsou uvedena nejen místa výskytu daného pojmu, ale podávají i jeho výklad pomocí ostatních míst, která mají s daným pojmem nějakou logickou souvislost. Český čtenář má k dispozici především Slovník biblické teologie (Velehrad - Křesťanská akademie, Řím 1991), Encyklopedii Bible (Gemini, Bratislava 1992) a Biblický slovník (Návrat domů, Praha 1996).

Všeobecné vzdělání je při výkladu Bible dobrou pomocí, máme-li správný vnitřní postoj a nepovyšujeme-li své znalosti na "vševědoucnost". Od jejího vzniku nás dělí 3000 let, bereme-li v úvahu její nejstarší části. Během tak dlouhé doby se může hodně změnit. S těmito změnami musíme počítat, chceme-li její výpovědi správně pochopit. Už při čtení nějakého románu napsaného v minulém století za tehdejších společenských, kulturních a historických podmínek narážíme na podobné potíže. Tím spíše při tak staré knize. Starý zákon byl napsán během 1. tisíciletí př. n. l., Nový zákon zhruba během 1. století po Kristu. Čím lépe známe dějinné pozadí této doby, zeměpis, způsob života, kulturu, tím snadnější bude náš přístup k biblickým textům. Těžiště Bible však spočívá v jejích věroučných a náboženských výpovědích. Známe-li náboženské představy a praktiky starých národů, mezi nimiž Židé žili, osvětlí se nám lépe jedinečnost a výlučnost biblické víry. Např. - vyprávění o potopě není v písemnictví starých národů ojedinělé; zcela ojedinělá je však její interpretace jako snaha o mravní obrodu lidstva.

K tomuto lepšímu pochopení nám mohou pomoci různé komentáře k Bibli, biblické atlasy a encyklopedie, úvody do četby Písma. Musíme však najít správnou míru - člověk může mít vynikající znalosti a znát celou Bibli, a přesto zůstat vzdálen od její pravdy. Naopak je mnoho lidí bez jakéhokoliv vzdělání, kterým Bible otevřela cestu k novému životu.

Vposledku tedy vždy záleží na přístupu - jestli má Bible moc nade mnou, nebo já nad ní.


S použitím publikace Třikrát o Bibli, Vídeň 1984, zpracovala Eva Fuchsová



]


Re: Re: Gregu! Svérázné, fundamentalistické a radikální názory nelze brát vážně! (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 14:53:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stando,
 tohle hezký článek - díky. Opravdu se při čtení Písma vyplatí používat i hlavu a více než jinde zde platí. "Litera zabíjí - Duch oživuje"
Honza


]


Re: Re: Re: Gregu! Svérázné, fundamentalistické a radikální názory nelze brát vážně! (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 15:01:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Milý Noname,

ještě tak vědět, co Pavel míní tou literou. Nikoli jasné příkazy Pána, které je třeba zachovávat. Literou je míněn Zákon, jako prostředek k ospravedlnění, který není schopen člověka oživit, ale jen odsoudit a zabít. Pouze Duch dává Život. Ale pouze s literou učení Nového Zákona. Duch svatý nikdy nejde proti liteře apoštolského učení.


]


Re: Re: Re: Re: Gregu! Svérázné, fundamentalistické a radikální názory nelze brát váž (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 15:12:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No vidíš, položil jsi si hezkou otázku  "ještě tak vědět, co Pavel míní tou literou."  tak se nad ní zamysli a neunáhli se, jako se zbytkem odpovědi. Zatím jsi podle mého soudu poněkud vedle.

H.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Gregu! Svérázné, fundamentalistické a radikální názory nelze brát (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 15:22:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Tak jistě Noname,

podle tvého soudu a z tvého pohledu je to logické. Proto také říkám, že k usmíření našich nekompatibilních učení nemůže nikdy v žádném případě dojít.


]


Re: Re: Gregu! Svérázné, fundamentalistické a radikální názory nelze brát vážně! (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 22. leden 2009 @ 14:58:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Milý Stando,

učení Nového Zákona o ženách-sestrách není žádnou alegoriií, ale doslovně míněnými příkazy a pokyny, vyučované univerzálně ve všech místních Církvích. Od mlčení žen ve shromáždění, po pokrývání hlavy, až po zákaz vést a vyučovat.

Ne nadarmo, je právě za touto pasáží o ženách jasně míněné slovo Pavla: "Zdá-li se někomu, že je PROROK neb DUCHOVNÍ, nechť POZNÁ, že to, co vám píši, je PŘÍKAZ Páně" (1Kor 14,37). Pro tělesnou, liberálně zaměřenou lidskou mysl, je to však nepochopitelné, ba přímo nemožné pochopit.

Promiň, ale já nebudu ředit své víno vodou. Chci si své víno zachovat čisté.

A proti Pravdě nic nezmůžeš.




]


Re: Lze opravdu věřit Gregovým svérázným názorům? (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pátek, 23. leden 2009 @ 15:00:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Stando,

myslím si také, že ženy mohou i sloužit jako evangelistky nebo i "kazatelky," pokud je u nich skutečně rozpoznané takovéto obdarování.

A má to také i určitou oporu v Písmu ve SZ, - je to prorokyně a soudkyně Debora. I v NZ bychom nalezli určitou oporu. -

Ap. Pavel však zmiňuje, že by žena neměla učit (mít moc nad mužem), přesto si myslím, že služba ženy je možná. Ale někteří to neuznávají, jak vidíš.

isim



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy