Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 180, komentářů celkem: 429681, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 262 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116551878
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee
Vloženo Středa, 14. leden 2009 @ 15:59:50 CET Vložil: Olda

Ekumenismus poslal nitram

Narazil jsem na velmi pěkně vyjádření vztahu křesťanství k jiným náboženstvím, které básnickým způsobem podává teolog Shafique Keshavjee. A protože mi jeho básnička připadá velmi výstižná dovolím si ji zde odcitovat:


Se všemi našimi bratry a sestrami křesťany vyznáváme,
že Jediný Bůh je Otec,
který je nad každým a nade vším,
Syn, který je blízký každému a všemu,
a Duch svatý, který je v každém a ve všem.
Vyznáváme, že třikrát svatý Bůh je Tajemství nekonečnosti a blízkosti,
Společenství a Sdílení, Něžnosti a Spravedlnosti.

Spolu s našimi bratry a sestrami judaisty vyznáváme,
že Bůh je Stvořitel vesmíru, a že je Svatý.
A na rozdíl od nich vyznáváme,
že se Stvořitel stal tvorem,
a že Svatý se vtělil.

Spolu s našimi bratry a sestrami muslimy vyznáváme,
že Bůh je Všemohoucí, Dokonalý a Nesmrtelný.
A na rozdíl od nich vyznáváme,
že Všemohoucí přijal zranitelnost, Dokonalý nesl naše nedokonalosti
a Nesmrtelný skrze Ježíšovu smrt a vzkříšení přetvořil naši smrtelnost.

Spolu s našimi bratry a sestrami hinduisty vyznáváme,
že Bůh je nepopsatelná Jedinost.
A na rozdíl od nich vyznáváme,
že jeho Jedinost je mnohočetná,
a že mnohotvárný svět se v této Jedinosti nerozplývá.

Spolu s našimi bratry a sestrami buddhisty vyznáváme,
že Poslední skutečnost je nevyjádřitelná.
A na rozdíl od nich vyznáváme,
že Nevyjádřitelný se vyjádřil ne jako neosobní velké Prázdno,
ale jako Osobnost, která se úplně vydala.

Také se všemi východními náboženstvími vyznáváme,
že Bůh je Ticho a Vanutí dechu.
Spolu s judaismem a islámem vyznáváme,
že Bůh je Slovo.
A na rozdíl ode všech vyznáváme,
že Bůh je zároveň Ticho i Slovo i Dech:
Otec a Syn a Duch Svatý,
že Pramen ticha se stal Slovem,
Slovo se stalo tělem
a skrze Dech Slova se může každé tělo stát oživeným slovem
ke chvále Boha.

Spolu s našimi bratry a sestrami, lidmi dobré vůle,
kteří nevyznávají žádné náboženství, vyznáváme,
že práva muže a ženy jsou nezcizitelná.
A na rozdíl od nich vyznáváme,
že člověk je Božím obrazem.

Spolu s apoštolem Pavlem a všemi křesťany všech dob vyznáváme
božství, vtělení, smrt, vzkříšení a povýšení
Ježíše, Božího Syna, Mesiáše,
který přišel a znovu přijde.

Toto společné vyznání nám dává hlubokou radost.

(v překladu S. Prokopy Tomáškové OSU otiskl časopis Amen, ročník 2000, č. 1)


"Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 14. leden 2009 @ 18:41:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Božie slovo učí, že kresťania sa musia držať stranou od akejkoľvek formy náboženstva, ktoré podkopáva alebo protirečí centrálnym doktrínam kresťanskej viery, na ktorých závisí spasenie duší. Toto je primárny a záväzný príkaz a nachádzame ho v mnohých pasážach. Žiadna z nich sa nevyznačuje ani tým najmenším stupňom nejakej nejasnosti či diskutabilnosti. V krátkosti sa pozrieme na desať z nich.


Začnime príkazom, že máme byť odlíšiteľní a oddelení ľudia. Jasne nám to predkladá 2. Korintským 6:14-17:

„Neťahajte cudzieho jarma s neveriacimi. Lebo čo má spoločného spravedlivosť s neprávosťou? Alebo jaké je obecenstvo svetla s temnosťou? A jaký súhlas Krista s Beliálom? Alebo jaký má podiel verný s neverným? A jaká je shoda medzi chrámom Božím a medzi modlami? Lebo veď vy ste chrámom živého Boha, jako povedal Bôh: Budem bývať v nich a prechádzať sa, a budem ich Bohom, a oni mi budú ľudom. Preto vyjdite zpomedzi nich a oddeľte sa, hovorí Pán.“


Grécke slovo, preložené ako „oddeľte sa“, hovorí pôvodne o vytyčovaní hraníc. (Slovo „horizont“ pochádza priamo z tohoto gréckeho slova.) Pavol nám vraví, že máme byť oddelení v tom zmysle, ako keď je postavená istá hranica, ktorá nesmie byť nikdy prekročená. Falošní učitelia a ich omyly musia byť voči nám za hranicami či ináč za horizontom. Nikdy s nimi nesmieme mať spoločenstvo, a to na žiadnej úrovni. Apoštol používa najsilnejšie možné slová, aby nám prikázal nikdy nevstupovať do spoločenstva s náboženskými učiteľmi, ktorí zapierajú Božie slovo a zastávajú falošné doktríny.



Pokracovanie:





Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Nitram v Středa, 14. leden 2009 @ 22:34:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když píše Peter Masters o hranicích, tak má v důsledku pravdu. Ale to, že s jinými náboženstvími máme některé věci společné není z tím v rosporu. I budhisté mají dvě oči jeden nos a jedenu pusu. Taky musí jíst, pít nebo chodit na záchod. Uplně stejně jako křesťané. Proto i nekřesťané mohou mít díl pravdy. A ten díl pravdy je to co nás spojuje a o čem můžeme spolu diskutovat. Jenže my máme něco navíc a o tom právě mluví ona básnička - Ježíše Krista.

Podívej se na příkladu izraelského náboženství. Pohané nosili svým bohům oběti. Stejně i izraelité nosili Hospodinu oběti. Nemuseli být za každou cenu úplně jiní. Ale přesto oni měli něco víc než ostatní pohanská náboženství.


]


Re: Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 12:22:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nitrame,
 to, že s jinými náboženstvími máme některé věci společné, musí být v rozporu. Vždyť Bůh přece není všemohoucí a nabízející se všem lidem - náš křesťanský Bůh je jedním z malých regionálních bůžků, jehož moc je omezena pouze na území Evropy a Ameriky, jinde jen sporadicky. Proto muslimové, hinduisté, židé ani jiní obyvatelé planety nemohou poznávat stejného Boha (ten náš totiž není mocný natolik, aby se jim dal poznat na východ od Bosporské úžiny), takže pravdu máme jen a výhradně my, zatímco ostatní jsou ďábelští modláři.
 Připsal bych Ti "zkus to některým vysvětlit", ale protože už tu některé znám až příliš dobře, připisovat to nebudu.


]


Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Středa, 14. leden 2009 @ 22:52:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
   Myslím, že tohle je devalvace slov. Klasické naplnění slov jiným obsahem.

   V tomto případě se jedná o slovo Bratr a Sestra. Tato slova se běžně používají k vyjádření přímé příbuznosti, t.j. pro lidi, kteří mají společného otce, matku nebo nejlépe obojí.

   V případě této básně jsou dvě možnosti (a asi nějaké další):

   - Dotyčný básník a teolog je opravdový křesťan se snaží zastřít význam slova "bratr" a rozmělnit ho do nějaké vágní podoby.

   - Dotyčný básník a teolog je opravdový bratr lidí z těch různých náboženství. T.j. má s nimi společného otce, nebo matku.

   Z toho co píše, mi ta první možnost nepřipadá tak pravděpodobná (mám rád slovo lžipodobná, ale to jsem si vymyslel, tak ho nebudu používat)


]


Re: Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 08:01:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Není to devalvace slov.
Lidská slova jsou nedokonalá, proto mohou mít více významů. Bratr - sestra může mít význam přímého pokrevního příbuzenství, nebo označovat příbuzenství - příslušnost k jedinému Kristovu tělu - církvi. Může být také použito k vyjádření toho, že všichni lidé mají stejný původ - pocházejí ze stejné matky.

Právě až kontext celého textu určuje, v jakém smyslu je výraz použit. Ježíš je bratrem pro všechny lidi, ne jenom pro křesťany. Jeho výkupná oběť platí stejně pro celé lidstvo, tedy i pro pohany.


]


Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 08:09:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...Božie slovo učí, že kresťania sa musia držať stranou od akejkoľvek formy náboženstva, ktoré podkopáva alebo protirečí centrálnym doktrínam kresťanskej viery, na ktorých závisí spasenie duší. Toto je primárny a záväzný príkaz a nachádzame ho v mnohých pasážach...

(Sk 17,16-31)
Když pak na ně Pavel čekal v Athénách, rozněcoval se v něm jeho duch, když viděl, jak je to město oddané modlám.
Rozmlouval tedy každý den s Židy a pobožnými lidmi v synagoze i s těmi, které potkal na tržišti.
Setkávali se s ním také někteří epikurejští a stoičtí filosofové a někteří z nich říkali: "Co nám chce ten žvanil povídat?" A jiní: "Zdá se být zvěstovatelem cizích božstev." Kázal jim totiž Ježíše a vzkříšení z mrtvých.
Popadli ho tedy a vyvedli na Areopág se slovy: "Můžeme se dozvědět, co je to za nové učení, které hlásáš?
Přinášíš totiž našim uším nějaké podivné věci. Chceme tedy vědět, co to má být."
Všichni Athéňané i cizinci, kteří tam pobývali, totiž netrávili čas ničím jiným, než aby říkali nebo poslouchali něco nového.
Pavel se tedy postavil uprostřed Areopágu a řekl: "Muži athénští, vidím, že jste v každém ohledu velice nábožní lidé .
Když jsem tu totiž procházel a pozoroval, co uctíváte, našel jsem také oltář, na kterém je napsáno: 'Neznámému bohu'. Koho tedy uctíváte nevědomě, toho vám já zvěstuji.
Bůh, který stvořil svět i všechno, co je v něm, ten, který je Pánem nebe i země, nebydlí v chrámech udělaných rukama.
Ani si nedává sloužit lidskýma rukama, jako by něco potřeboval, protože on dává všem život i dech i všechno.
A učinil z jedné krve celý lidský rod, aby přebývali na celém povrchu země; vyměřil jim uložené časy a hranice jejich přebývání,
aby hledali Pána, zda by se ho snad mohli dotknout a nalézt ho, ačkoli není daleko od žádného z nás.
Jím totiž žijeme, hýbeme se a trváme, jak to řekli i někteří z vašich básníků: 'Vždyť jsme jeho potomstvo.'
Když tedy jsme Boží potomstvo, nesmíme se domnívat, že by božská bytost byla podobná zlatu, stříbru nebo kameni, výtvoru lidské zručnosti a důvtipu.
Bůh ale přehlédl časy této nevědomosti a nyní přikazuje lidem, aby všichni všude činili pokání,
protože určil den, v němž bude spravedlivě soudit svět skrze muže, kterého k tomu ustanovil, o čemž podal každému důkaz, když ho vzkřísil z mrtvých."


Gojíme, toto je návod, jak jednat s cizími náboženstvími. Ne se držet stranou, ale zvěstovat evangelium. A výsledek?

(Sk 17,34)
Někteří muži se však k němu připojili a uvěřili; mezi nimi i Dionýsius Areopágský, žena jménem Damaris a s nimi
ještě jiní.


]


Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 08:08:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A kde je o HRICHU? To "spolecne vyznani", ktere se zda nekomu tak pekne neni uplne, protoze vubec nemluvi o hrichu a o ukrizovanem a vzkrisenem Beranku bez vady, ktery zaplatil za nase hrichy a ktery jediny je cesta k Bohu Otci, ktery je nas Pan Jezis Kristus. On je ten pravy Buh a pravy Kristus.



Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 08:10:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co ti brání ho doplnit?


]


Re: Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 08:24:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je otazka pro mne pane Oko? Jest-li ano, tak ja nehodlam neco doplnovat a byt spoluucastnici na vytvareni jednotneho nabozenstvi. Ja mam zustavat v Pravde a ne vytvaret neco spolecneho. Drzim se Pisma a Ducha Svateho.


]


Re: Re: Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Nitram v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 12:40:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Libby, zkus si přečíst onu říkanku ještě jednou a možná zjistíš, že není "spoečným vyznáním" v pravém slova smyslu. Sice říkanka mluví o tom co nás sjednocuje s ostatními lidmi, ale v každém verši ještě přidává "my navíc věříme". No a zkus přijít co je to to "navic"...
O co se týče toho, že se tam nemluví o hříchu, tak si myslím, že nemusí se mluvit jenom o hříchu.


]


Re: Re: Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 12:44:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Libby.
Pokud zůstáváš v Pravdě, máš potřebu se o ni podělit s dalšími, jak dokazuji na příkladu Pavla v Athénách.

Ekumenismus není o vytváření jednotného náboženství, to je absolutní nesmysl, ale o dialogu mezi věřícími. O hledání společných věcí a nabízení evangelia. Protože křesťané mají co nabídnout pro obohacení jiných.


]


Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 19:02:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Směsice pravdy se lží. Blábol - navíc blábol směřující k vytvoření světového univerzálního náboženství.
BA



Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 21:11:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


NO, TO JE KLASICKÁ UKÁZKA TEOLOGA.... Není co dodat. Každý Kristovec ví, o co tady jde. A ví, že tento teolog nemás Kristem pranic společného. Že navzdory svým krásným frázím je jen duchapustý rouhač.





Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 21:13:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Podobnou ohavnost už jsem dlouho nečetl. To je skutečná křesťanská "pornéia".



Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Neděle, 18. leden 2009 @ 12:57:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Na postoji katolíků k takovým věcem (uvedeným v článku) např. můžeme vidět, kde stojí ŘKC. Vidíme, že stojí na nevyřčené jednotě s pohany a že má k pohanským kultům velmi blízko. Vždyť vrána k vráně sedá, že?

Dalo by se to vyjádřit jedním slovem - náboženský synkretismus. ŘKC již od počátku integruje neobrácené pohany do svých řad. Vždy s využitím jejich původních model, které jim vrací zahalené do křesťanského pláštíku.

Viz. kult matky a syna např. ŘKC využila k integraci neobrácených pohanů téměr na celém světě. Od Ameriky po Čínu.



Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Nitram v Neděle, 18. leden 2009 @ 14:59:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím Gregu, že nechápeš o čem tato básnička je. Nuže dovol, abych vyložil její smysl. Dnešní doba je ve znamení globalizace, která zmenšuje svět a na jedno místo klade mnoho různých náboženství a myšlenkových proudů. No a vzhledem k tomu, že tomu tak po staletí nebylo, musíme se s tím nějak vyrovnat. To musí každý i ty. A jedením teologickým proudem je směr, který říká, že nikdo nemá monopol na Boží pravdu. Tím myslím tvrzení, že křesťané mají celou pravdu a nekřesťané se ve všem mýlí. Každýé náboženství nebosměr může participovat aspoň na kousku Pravdy. Například islám hlásá jednoho Boha. To je pravda, i my věříme v jednoho Boha, ALE my máme povinost dodat Bůh je absolutně monoteistický, je trojiční - Bůh, který je dialogem sama v sobě, který poslal svého Syna, aby se Bůh sklonil k člověku, atd.

Už chápeš? V takto chápané ekumeně nejde o integraci nekřesťanských směrů, ale je to dialogu - interakci mezi lidmi. Ve vzájemném sdílení se. A to se samozřejmě neděje jenom na půdě mezi náboženského dialogu, ale vlastně v běžné mezi lidské komunikaci. Nejprve je snaha pochopit partnera v dialogu, jak chápea vnímá skutečnost, jaké jsou jeho názory a jak jim rozumí. Toto jsou nutné předpoklady pro jakoukoli diskuzi. Je to jako na chvíli si obléci bačkory partnera v dialogu. A na základě tohoto můžeš vydat stanovisko: v tomto spolu souhlasíme, zde se rozcházíme a to z toho a toho důvodu. A z toho vyplývá, že nebudeme po sobě házet kameny, ale na základě shod ke které jsme si uvědomili, máme o čem se bavit a zakopeme válečné sekyry, i když nikdy spolu nebudem plně souhlasit a somozřejmě naše strana má pravdu.

Ještě nedávno jsem si myslel, že dialogem se dá všechno vyřešit, a dnes je mi jasné, že je občas čas jednat. Ale přesto je dialog i mezináboženský, důležitý.

Dále píšeš, že větší ohavnost jsi dlouho nečetl. Tak ti napíšu něco, co se ti možná bude líbit: "Bratři, vzůhuru na heretiky, opdadlíky, pohany, a já nevím co ještě všechno, a bij je, morduje je, nič je, upaluj je, top je. Žádnou lásku, ale jen nenávist. A to vše pro větší slávu boha." Líbilo? Ne? Tak co třeba tohle: "Bratři, sice je nepřístojné, abychom je fyzicky upalovali, ale mlaťme je údernými slovy, těžkými tlustospisy o jejich zatracení. Hledejme co všechno dělají špatně a odstraňme to z naších životů. Chodí-li pohan na stranu na záchod, my tam chodit nebudeme!" To už je lepší? Myslím si, že ano. Takhle přesně mi připadá tvoje rétorika. A to je přesně to, s čím nesouhlasím. Možná jsem naivní, ale já věřím v lásku. Neříkám nic o synkretismu ani přebírání pohanských vlivů. Ale přesto si myslím, že navzdory různým vyznáním můžeme spolu hovořit a nacházet naše společná stanoviska. A ta jsou.

Uf to jsme se rozkecal
Martin

P.s. jestli jsem si moc rejpal, tak se omlouvám. Mám dnes rejpavou náladu.


]


Re: Re: Re: Vztah křesťanství k ostatním náb. podle teologa Keshavjee (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 18. leden 2009 @ 15:39:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Martin, nič si z toho nerob, to je pre Gregoriusa príliš vysoká matematika. Jemu vadia vlastne skoro všetci: katolíci, protestanti, ba aj adventisti... Tak čo chceš, aby mal zmysel pre notrnálnu ľudskosť, že jednoducho prijímať ľudí, neodsudzovať  a nehľadieť na nich len cez prizmu ich názorov, ale jednoducho byť človekom. Je to vždy lepšie ako viesť náboženské vojny a dokonca dialógom sa im môžu otvoriť oči k pravde o Kristovi. Oni sú však proti všetkým, lebo "sú proste proti"/-vní/...


]


Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy