Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429542, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116465522
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Mezináboženský dialog není možný
Vloženo Úterý, 16. prosinec 2008 @ 23:32:25 CET Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Elo

Papežova předmluva ke knize Marcella Pery

Italský filosof a politik, Marcello Pera, představil minulou sobotu (22. listopadu) novou knihu „Proč se máme považovat za křesťany. Liberalismus, Evropa, etika“ (Perché dobbiamo dirci cristiani. Il liberalismo, l´Europa, l´etica. Mondadori.), s předmluvou od papeže Benedikta XVI.

Někdejší předseda a dnešní člen italského senátu už v titulu parafrázuje koncept Benedetta Croceho „proč se nemůžeme nepovažovat za křesťany“. Croce vysvětloval, jak moderní kultura a idea svobody mohla vzniknout jen v civilizaci založené na křesťanském humanismu.

Marcello Pera jde o krok dál. Vztahuje ideu svobody ke konceptu osoby, nejen jako k přínosu křesťanské civilizace, ale přímo k obrazu Stvořitele, odkud se odvíjí také důstojnost a jedinečnost každého člověka. Právě tento koncept osoby je ohrožen, když se Evropa vzdaluje svým křesťanským kořenům a popírá je. K tomu dochází italský intelektuál, který se označuje za nevěřícího.


Neméně relevantní a aktuální je předmluva Benedikta XVI. „Mezináboženský dialog v přísném slova smyslu není možný, stále naléhavějším se však stává dialog mezi kulturami, který zkoumá kulturní důsledky základní náboženské volby. Zatímco o té není možné vést skutečný dialog, aniž bychom uzávorkovali vlastní víru, je žádoucí vystavit veřejné konfrontaci její důsledky. V této oblasti je možný a nezbytný jak dialog, tak vzájemná korektura a obohacování “ – píše Papež v úvodu k Perově knize.

Křesťan nemůže „diskutovat“ o Kristově vzkříšení, stejně jako muslim nemůže zpochybnit božské poslání Proroka. Nicméně z těchto náboženských kořenů vyrostly kultury, civilizace, právní a morální systémy – a diskuse o nich, říká Papež, je víc než na místě. Nejde rozhodně o věc zanedbatelnou. Naopak Papež postuluje přechod od salónních diskusí k tomu, jak se to které náboženství projevuje v každodenním životě společnosti.

Přestože je na první pohled zřejmé, kam Papež míří, ihned po prezentaci knihy bylo třeba vysvětlovat. Vatikánský mluvčí P. Federico Lombardi musel pro New York Times opakovat, že současný pontifikát je známý podporou dialogu, že Papež navštívil mešitu a různé synagogy. Zpochybnění možnosti dialogu vyvolává podezření. Na kultovní termíny se nesahá! Není ale podezřelé spíš to, že dnešní novinář nedokáže vyčíst z textu pravý obsah?

Co tedy vlastně říká Papež? Rozhodně nevyhlašuje novou křížovou výpravu. Ostatně svým postojem neustále potvrzuje, že základem vztahů mezi lidmi je vzájemná úcta - i k protivníkům. Když Benedikt XVI. navštívil istanbulskou mešitu, nešlo o kompromis nebo společenskou nutnost. Je to postoj hluboce náboženský. Vždyť jsme všichni děti jediného Nebeského otce, bez ohledu na to, jakou představu jsme si o něm vytvořili, nebo stojí-li mezi Ním a námi dokonce někdo, kdo jej „pomluvil“.

Na druhou stranu se ovšem Papež jednoznačně ohrazuje proti náboženskému synkretismu. Snadnost s jakou do něj lze upadnout, je totiž jednou z charakteristik našich časů. A je to nemoc především evropská. Jména má různá: neznalost, naivita, povrchnost, ale také rozbujelé ego instinktivně odmítající jakýkoliv náznak autority a s tím nutně související krize vlastní identity, protože navzdory stejně rozšířené jako laciné maximě „buď sám sebou“ je identita tím, co jsme si sami nedali.

Benedikt XVI. vystupuje proti burze s náboženskými prožitky, proti náboženskému konzumismu, k němuž by mohl svádět obnovený zájem o transcendenci. Ale vystupuje také proti zdání, že je možné povznést se nad konkrétní náboženství, s jeho žitou praxí, a vystačit si s pouhou ideou náboženskosti. Jedině z hlediska akademické religionistiky je možné považovat náboženství za sobě rovná. Žádný člověk poctivě praktikující svou víru – jako víru, tedy to, v co skutečně věří – nemůže tvrdit, že ve skutečnosti je zaměnitelná s vírou úplně jinou.

„Církev po koncilu otevřela celou řadu kanálů teologického dialogu. Mezi křesťanskými vyznáními částečně fungoval, ale s jinými náboženstvími sloužil pouze ke stanovení několika společných, velice obecných hodnot, jako modlitba nebo vědomí hříšnosti. A tyto koncepty pak každý po návratu domů přeložil do vlastního náboženského kontextu,“ komentuje Papežův text ředitel agentury AsiaNews, P. Bernardo Cervellera.

Na lámání chleba naopak dochází tam, kde se má diskutovat o konkrétních otázkách, jako lidská důstojnost, náboženská svoboda, postavení žen ve společnosti, koncept spravedlnosti. Škoda, že si novináři z New York Times nepoložili otázku, proč za této situace naši přátelé jiných náboženských tradic vždy rychle zatouží po teologické reflexi.

Johana Bronková

Zdroj: radiovaticana.cz

"Mezináboženský dialog není možný" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 17. prosinec 2008 @ 17:24:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
„Mezináboženský dialog v přísném slova smyslu není možný, stále naléhavějším se však stává dialog mezi kulturami, který zkoumá kulturní důsledky základní náboženské volby. Zatímco o té není možné vést skutečný dialog, aniž bychom uzávorkovali vlastní víru, je žádoucí vystavit veřejné konfrontaci její důsledky. V této oblasti je možný a nezbytný jak dialog, tak vzájemná korektura a obohacování “

Nením, nevím, toto se Gojímovi líbit nebude.
Vůbec to nezapadá do jeho pracně vytvořené koncepce o údajném oportunismu v ŘKC.

Papež by neměl říkat tak jasná stanoviska, Pak jsou z něho někteří nešťastní.  :o))



Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 17. prosinec 2008 @ 17:37:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
myslim ze v katolicizme nie je ani tak smerodatne co sa oficialne tvrdi, ako skor to co sa prakticky robi ... napriklad katolik modliaci sa k Marii a klaciaci pred jej sochami bude vzdy tvrdit ze nerobi to co robi ... to sa vola doublethink a rimsky katolicizmus je na nom postaveny.


pozri:

EU v Biblických proroctvách ?     Cíle Iluminátu, dosadit na místo papeže svého cloveka, se zdá být dosaženo!     Zoznam slobodomurárov katolíckej cirkvi v Taliansku     Zahadna smrt papeže Jana Pavla I.     Zednáři ve Vatikánu     prof. Eric Jon Phelps: Vatikanski vrahovia


]


Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 17. prosinec 2008 @ 18:04:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gojíme
To ty robíš doublethink. Tvrdíš, že bereš Písmo doslova a neděláš to!


]


Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 17. prosinec 2008 @ 18:22:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ale ved tomu ani sam neveris ... :-)



]


Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 17. prosinec 2008 @ 19:42:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To se přece dá lehce dokázat. Ještě máš ruce, nohy i oči.   :-))


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 18. prosinec 2008 @ 09:43:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
nikdy si to nedokazal a ani nedokazes :-)



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 18. prosinec 2008 @ 19:08:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli sis vyloupl oči, kdo ti čte mé vzkazy? Nebo tě oko nikdy nesvádělo?

Já nemám potřebu něco dokazovat, nebo se tě zesměšnit. Jde mně jen o to, aby ses nad některými svými postoji zamyslel, nic víc.

Necítím se jako tvůj nepřítel.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 18. prosinec 2008 @ 21:07:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
... az na to ze Tvoja interpretacia danej casti Pisma je lož. A všetko co si na to postavil je prekrúcanie vyznamu. Odborne sa to vola sofistikacia. Ale inac ok, ja chapem ze inu moznost nemas ...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 19. prosinec 2008 @ 05:02:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Psychologicko-gramatická poznámka:

Gojime, nauč sa používať, prosím ťa , správne  slová lož a omyl /nie si v tom sám.../ Omyl je neúmyselná, lož je úmyselná. Ak niekto má názor, o ktorom je presvedčený úprimne /čo je zrejme aj prípad Oka a iných/, tak z tvojho pohľadu sa môže ponajviac mýliť. Ak to ty nazveš lož, ty sa mýliš a krivdíš mu, lebo jeho omylu prissudzuješ úmyselnosť, čo zrejme nie je pravda...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Sobota, 20. prosinec 2008 @ 08:15:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-) je to pravda. Ty MUSIS klamat. Inu moznost nemas ...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Sobota, 20. prosinec 2008 @ 18:24:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Zdravím Gojim,

ještě bys měl vzít v úvahu, že někdo může být tou lží OKLAMÁN od ďábla, sám však může být zcela upřímný.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Sobota, 20. prosinec 2008 @ 12:07:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Elo.
Tady názorně vidíš, co třeba také měl dávný autor na mysli, když napsal: " Marnost nad marnost, všechno je marnost . . . . " jak vidíš lidé se příliš nemění :)  Nepředpokládám, že by G. přijal tvůj názor, ale zamyslet se nad tím nebo dokonce přemýšlet než něco než napíše by mohl.
Přeji a vyprošuji Ti trpělivost a hlavně dar moudrosti do další diskuze.
Honza


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mezináboženský dialog není možný (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Sobota, 20. prosinec 2008 @ 14:18:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Srdečná vďaka. Ja to tak chápem, že Gojím, aj keď "rýpe", zastupuje určitú skupinu ľudí jeho typu, ktorých nie je málo, a on? Gojím, vyjadríí presne ich otázku, ktorá napadne len ľudí ich typu... No, a ved aj oni sú ľudia, či ne?... Čo s tým narobíš?... Pán ti žehnaj.


]


Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy