Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 174, komentářů celkem: 429700, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 549 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Willy
Frantisek100
ivanp
rosmano
martino

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116588191
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Porozumnění smyslu.
Vloženo Pátek, 21. listopad 2008 @ 17:25:49 CET Vložil: Olda

Etika poslal oko

Je důležitější forma, nebo pravý smysl?

Pravý křesťanský vztah ke druhému je podmíněn úctou.  Chci – li tedy hodnotit projev, který vyjadřuje myšlenky toho druhého, musím se snažit pochopit především pravý smysl jeho sdělení. Forma lidského vyjadřování je nedokonalá a proto ,  mám – li předsudky, mohu její smysl vyložit úplně jinak.  Budu – li hledat chyby s úmyslem je nalézt, naleznu je třeba i ve starozákonním Desateru.


Jsou místa v Bibli, která (neberu – li v úvahu smysl celkového sdělení) si vzájemně odporují.
(Dt 5,8-9)  Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit.
( Ex  34,17) Neodlévej si sochy bohů.
Toto jsou známé argumenty protestantské části křesťanů a důvod, proč v jejich kostelích a modlitebnách nejsou sochy a obrazy. Je to však správný výklad? A co jiné Boží příkazy?
(Ex 18,20) Vytvoříš také dva cheruby. Zhotovíš je z tepaného zlata na obou koncích slitovnice:  jednoho cheruba na jednom konci a druhého na druhém konci. Uděláte cheruby tak, aby vystupovali ze slitovnice na obou jejích koncích.  Cherubové ať mají rozpjatá křídla, jimiž budou zastiňovat slitovnici. Ať jsou obráceni čelem k sobě a tvářemi se sklánějí nad slitovnici
Co příklady spravedlivých Starého zákona? Byl snad jeruzalémský chrám postaven proti příkazům Božím?( 1.Kr 6,23-35) Pro svatostánek zhotovil dva cheruby z olivového dřeva; jejich výška byla deset loket. Pět loket měřilo jedno křídlo cheruba a pět loket druhé křídlo, od jednoho konce křídla ke druhému bylo deset loket.  Také druhý cherub měřil deset loket. Oba cherubové měli stejnou míru a stejný tvar.   Výška prvního i druhého cheruba byla deset loket.   Cheruby umístil do nejvnitřnější části domu. Rozprostírali křídla tak, že křídlo jednoho se dotýkalo jedné stěny a křídlo druhého se dotýkalo druhé stěny; jejich druhá křídla se uprostřed domu navzájem dotýkala.   Také cheruby obložil zlatem.   Na všechny stěny přední i zadní části domu dal vyřezat dokola řezby cherubů, palem a věncoví z květin.   Rovněž podlahu přední i zadní části domu obložil zlatem.  Vchod svatostánku opatřil dveřmi z olivového dřeva; pilíř a veřeje byly pětihranné.  Obě křídla dveří byla z olivového dřeva. Na ně dal vyřezat řezby cherubů, palem a věncoví z květin a obložil je zlatem. I na cheruby a palmy nanesl zlato.  Podobně dal zhotovit i pro vchod do chrámové lodi veřeje z olivového dřeva, ale čtverhranné,   a dvojité dveře z cypřišového dřeva; jedno dveřní křídlo bylo dvojdílné a otáčelo se, též druhé křídlo bylo dvojdílné a otáčelo se.   A dal na nich vyřezat cheruby, palmy a věncoví z květin a vyryté pak obložit tepaným zlatem.

Jiný příklad rozporu v příkazech Bible.
(Gn 2,23-24) Adam tenkrát řekl: "To je konečně ona: je z mých kostí, je z mého těla! Bude se nazývat manželkou, neboť je vzata z manžela!"  (To proto muž opouští otce i matku - aby přilnul ke své manželce a stali se jedním tělem.)
(Mk 10,5-9) Ježíš jim tedy odpověděl: "To přikázání vám napsal kvůli tvrdosti vašeho srdce.  Ale od počátku stvoření je Bůh 'učinil muže a ženu'. 'Proto člověk opustí svého otce i matku a přilne ke své manželce.  A ti dva budou jedno tělo,' takže už nejsou dva, ale jedno tělo. Co tedy Bůh spojil, ať člověk nerozděluje."

Boží vůle je zde zcela jednoznačná, jeden muž má mít jen jednu ženu. Nikdo nemůže říct, že by Bůh povolil, aby měl muž více žen, nebo žena více mužů. Jsou dva, a mají spolu vytvářet jednotu.

Přitom  patriarcha (Jakub) i králové (David, Šalomoun) měli více žen a nebylo jim to počítáno za hřích.
Tím jen dokazuji, jak snadno lze z pouhého výkladu textu učinit mylné závěry. A přitom vše vypadá tak věrohodně, "biblicky."


"Porozumnění smyslu." | Přihlásit/Vytvořit účet | 49 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 21. listopad 2008 @ 22:49:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty stavíš cheruby na roveň Bohu? 



Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 22. listopad 2008 @ 11:38:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já je na roveň Bohu samozřejmě nestavím a proti jejich zobrazování nic nemám, ale ti, kteří se jich bojí zobrazit, asi nerozlišují mezi Bohem a cheruby.
Nebo kolik cherubů máte ve vašem kostele?


]


Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 22. listopad 2008 @ 21:17:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To, že nemáme obrazy cherubů neznamená, že můžeme zobrazovat Boha a porušovat přikázání.


]


Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 23. listopad 2008 @ 10:51:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bůh je duch, nelze ho zobrazit. Jen tělesná podstata Ježíšovu, ta zobrazit jde. Pokud se tedy někdo pokusil zobrazit Boha Otce (Rublev - božská Trojice), má to evidentně zcela symbolický a duchovní význam.


]


Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Pátek, 21. listopad 2008 @ 23:37:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  oko, nechci ti do těch tvých konstrukcí moc mluvit, jemi jasné že se tu snažíš obhájit neobhajitelné, ale přeci jen:

  Mohl bys někde třeba v bibli najít, že mít více manželek je hřích? (když už tak pracně dokazuješ, že něco, co nikdy bible za hřích nepočítala, nebylo někomu za hřích počítáno.)

  Mohl bys třeba někde v Novém zákoně najít nějaký Ježíšův příkaz, nebo třeba jen příkaz prvního papeže či prvních biskupů k výrobě soch či obrazů, které by se měly ctít nebo které by měly plakat krvavé slzy? To by byl myslím argument na úrovni, nad kterým se dá nějak rozumě bavit.




Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Sobota, 22. listopad 2008 @ 05:51:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec, pretože vy ste uzavretý veľmi úzkym priestorom v rozmýšľaní, tojest iba slovne Bibliou, ťažko vám niekedy pochopiť úplnosť skutočnosti. Pretože k Božiemu zjaveniu my počítame aj ľudský rozum osvietený vierou a prirodzenosť vecí/tzv. prirodzený zákon/. A to nám jednoducho velí čítať aj v Biblii "medzi riadkami" a hľadať pravý zmysel v celkovej súvislosti /nielen úzko doslovnej, ale naozaj obsahovej/. Ak na začiatku Boh stvoril človeka ako muža a ženu a ustanovil manželstvo ako manželstvo jedného muža a jednej ženy, z toho nám vyplýva, že toto je pôvodná a originálna Božia vôľa. Všetko ostatné môže byť nanajvýš Božie dopustenie "pre tvrdosť srdca" ľudí, ktorí sú ešte veľmi telesní a nedorástli. Tak to vyjadril aj Pán... Presne túto "taktiku" a prístup Boh v skutočnosti použvíva aj v živote každého jedného z nás. Chce od nás ideál, ale nie naraz. Aj svoj SZ-ný Boží ľud si vychovával len postupne, preto prechodne "zatváral oči", dopúšťal, ale zároveň posielal prorokov a poučoval. Len totálny zazobaný "biblista" potrebuje ešte mimoriadny zákaz a príkaz na všetko, aj na polygamiu...
.
Podobne je to aj tými obrazmi a sochami. Starozákonný Boží ľud bol obklopený národmi, ktorý naozaj uctieval bohov v sochách, obrazoch a rôznych inýh podobách a doslova sa klaňal týmto modlám, ktoré "majú oči a nevidia"... To súvisí s mentalitou, ba aj určitým vývojom ľudstva v dobách SZ. Ale odkedy Boh zobrazil sám seba v podobe človeka Ježiša Krista, odkedy aj sa zmenila mentalita a vyspelosť ľudí v tejto veci /dnes ani dnešní kultúrni pohania sa neklaňajú modlám z dreva.../, zákaz zobrazovania stráca zmysel.
.
V skutočnosti bohom je pre človeka to, čomu slúži celým srdcom, a to môže byť aj peniaze, kariéra, auto, sex, žena, muž, sláva a pod. Vystaviť v kostole pekný obraz alebo sochu je pre dnešného človeka presne to isté ako mať pri sebe fotografiu človeka, ktorého milujem alebo si vážim, a nikto nikoho neobviňuje z modloslužby. Pomáha mi to uvedomiť si blízkosť tohto človeka, jeho črty. To platí aj o sochách a obrazoch Krista, Márie a svätých. Je to forma umenia, ale aj forma evanjelizácie, lebo ikony a sochy umelecky vyjadrujú vždy určitú ideu, ktorú je niekedy ťažké vyjadriť slovom... Len umelecky negramotný, alebo "literou" zalepený človek dnes hľadá za tým nejaké idolopoklonstvo /žiaľ, sú tu, a tvária sa navyše veľmi horlivo a zbožne.../.
.
Isteže môže byť modloslužbou, ak by tá láska k tomuto zobrazenému človeku bola zaslepená a nezriadená, teda až nad lásku k Bohu /resp. ak by človek bol viac fascinovaný krásou umeleckého diela, a nevidel za tým krásu a dobrotu Boha, Pôvodcu tejto krásy.../. Ale ak budem chápať túto lásku k človeku zobrazenému na obraze ako lásku k niekomu "v Bohu", "v Kristovi", teda ako lásku, za ktorú vďačím jemu, a milujem jeho láskou, nie je to žiadna modloslužba. Nikoho z nás /katolíci, pravoslávni/, verte, ani nenapadne klaňať sa tomu materiálu sochy, obrazu, či kríža. Ale vidieť a dovoliť zmyslom vnímať tieto materiálne podnety, môže byť pre nás inšpiráciou plnšie, obsažnejšie, a preto i ľahšie klaňať sa, ďakovať, uctievať Boha a dielo Krista na kríži, za Máriu a jej svätosť, či obetavosť svútca v službe Kristovi...
.
Modloslužobník môžeš byť aj nesprávnym chápaním a zbožňovaním litery Biblie, ba aj papierovej knihy Biblie samu pre seba, a nie to, čo je za tým, teda nie "v Bohu" /my to niekedy naozaj na niektorých protestantoch pozorujeme.../. Preto my tvrdíme, a je to súčasť aj nášho katechizmu, že naše náboženstvo nie je nábožebnstvo knuíhy, ale náboženstvo živého Božieho Slova...
.
Toto asi aj Oko myslel, keď napísal tento článok. My sa držíme celého zmyslu biblickej, ale aj historickej, psychologickej súvislosti, a nie "litery" napísanej síce v Písme, ale v celkom inej súvisloti, a pre inú kategóriu ľudí..
.
No, my vám nebránime. Prosím, neozdobujte si svoje kostoly, majte hoci aj holé steny. Ale nevnucujte nám svoju logiku o idolopoklonstve, že ju máme. My ju naozaj nemáme, ona existuje len vo vašej fantázii choro zaujatej voči nám. A nám sa zdá táto logika, nehnevajte sa, neurastenická, mezrelá, lebo nevidí celú skutočnosť, ale lipne na litere mimo všetkej reality...
.
Cizinec, verím, že to nemyslíš zle, ale naozaj triafaš vedľa a obhajuješ naozaj neobhájiteľné.../spôsob na základe "litery", ktorá v našich súvislostiach už dávno nie je aktuálna v tej podobe, ako sa tebe zdá... ale v inej, ako som ti vysvetlil, teda že modlárom môžem byť tisícimi spôsobmi aj bez sôch a obrazov.../.
.
Ak by si čítal dejiny, tak by si sa dozvedel, že v Byzantskej Cirkvi východnej vyše 100 rokov trvalo ikonoborectvo, tj. ničenie a zákaz ikon a toto bolo nasilu robené cisárom /z politickyých dôvodov, lebo si chcel nakloniť heretikov, ktorí sa odlučovali z jeho cirkvi a impéria.../. A najhlavnejšie postavy vtedajšej Cirkvi, vrátane mnohých svätcov, vrátane rímskeho biskupa sa stavali proti cisárovi, a ten zápas po 130 rokovch vybojovali, a dnes je to sviatok Pravoslávia na Východe /myslím že v roku 843/ ... Ty si myslíš, že všetci títo o tomto nepremýšľali, a všeticiboli hlúpi a nerozumeli Biblii, a to len vy poreformátori ste objavili všetku biblickú múdrosť Božiu?... Skús pochopiť ...





]


Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Sobota, 22. listopad 2008 @ 18:05:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Elo, ty pravý syn ŘKC, jsem tak rád za to, že tě tu máme a za to, co předvádíš. Díky, že ukazuješ ŘKC takovou, jaká je.

  Napsal jsi ten začátem moc hezky. Vlasně první věc, kterou katolík musí udělat, když uvěří bibli, je opustit tu domýšlivost do bible. Všelijaké myšlenky-domyšlenky, které v bibli nejsou, a které římský katolík z příkazu církve z u dlouhého ohýbání myšlenek prostěmezi řádky musí vidět.

  Napíšu ti o sobě jednu věc. Víš, četl jsem dějiny. Dokonce jsem kromě dejin církve Boží četl i dějiny ŘKC a i dějiny jiného Božího lidu.

  Napsal jsi to hezky. Dějiny jsou zajímavé. Zvláštní - všude, kde se lidé obrátí k živému Bohu, pálí svoje modly a okultní předměty, likvidují posvátné sloupy a návrší. Jen známých a rozsáhlých případů bude přes desítku. Tak to kdysi udělal Gedeon, tak se to dělo ve skutcích apoštolů a tak je to dodnes ve velikém množství příkladů. Ten příklad východní církve, který jsi uvedl, je jen jeden z mnoha. Zkús pochopit...

  Naposledy jsem obrazoborectví zažil u nás ve městě, když se tu obrátila k Ježíši Kristu romská komunita. Jestli znáte jejich byty, víte, jak to tam vypadá - desítky sošek Marie, "svatých" obrázků "svatých", různých okultních magických a věšteckých předmětů. Když se obrátili k Ježíši a uvěřili bibli, dopadly ty modly úplně stejně, jako ty, co je potkal Gedeon a jako ty ve skutcích. Co šlo spálit, spálili, co nešlo, roztřískali do popelnice.

  Zkrátka Boží lidé jsou od doby, co Bůh zakázal modly, stále stejní barbaři, co si neváží opravdového umění.


]


Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 23. listopad 2008 @ 05:07:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec, vôbec si nechceš nič pripustiť, a v odpovedi to vytáčš radšej iným smerom, a radšej útočíš, ako by si sa mal vyjadriť k veci. Ak ty úctu obrazov nazývaš modlárstvom, tak ja ti hovorím presne to isté, že ty si svojim postojom modlár Biblie. Tak isto môže byť človek modlár uctievaním svojej cirkvi, ktorá je pre neho božstvom. Viac vníma cirkev ako Boha. Takisto je dnes veľa modlárov toľko druhov, koľko je rôznych hriechov, ktoré všetky odpútavajú pozornosť od Boha.
.
Vaše biblické modlárstvo je v tom vašom - s prepáčením - obmedzenom, zazobanom prístupe k nej, ktorý mi - nemôžem si pomôcť - veľmi pripomína farizejov. Oni boli tiež horliví, mnohí top ani nemuseli myslieť zle, ale Pán ich karhá, pretože "pre stromy nevideli les", teda podstatné veci ako láska, milosrdenstvo, vernosť nevideli kvôli prehnanému sústredeniu sa na svoje fixné idey, ktoré si sami vytvorili a vymysleli a boli plní vnútorenej zloby. Pre vás je "litera" viac než samotný zmysel, duch, podstata toho, čo sa chcelo povedať... Škriepenie sa o slovíčka, to je vaša najobľúbenejšia disciplína, to je takmer podstata vášho prístupu k Biblii...

Vy mne naozaj pripadáte farizejmi, keď na nás vidíte len samé takéto "bokovky", prkotiny, ale nevidíte nič normálne v KC, že je takm kopu ozajstných kresťanov, ktorým - nehnevaj sa - nesiahate ani po členky, sú to ozjastní dobrodincovia ľudsta, plní viery, obetavosti... No to je nič... pretože nezachovávajú "sobotu", "klaňajú sa Panne Márii" uctievajú obrazy" a pod. , hoci toto je všetko blbosť, pretože ich viera bola na svete dávno, ked ešte nebolo žiadnej reformácie, a bola tu táto Crkev. Vy ste si sami povymýšľali idey, ktoré v Cirkvi nikdy neboli, a zrušili ste to, na čo vám nikto nedal právo - po svojom... A teraz sa domnievate, že s vami prišla všetka viera a spása, a vyše 1010 rokov tu nič nebolo, alebo bolo všetko falošné... Naozaj si veľmi fandíte...
.
No v poriadku. Ja rešpektujem vaše názory. POdľa nás sú to omyly, nepochopenia, ochudobňuje vás to / podľa nás/. Ale dá sa s tým žiť, takže v poriadku.... Ale prečo vy neustále rýpete do nás, a zazlievate nám to, čo bolo už dávno súčasťou našej viery, je to osvedčené životom, a vnucujtete nám princíp /Sola Scriptura/, ktorý je podľa nás jeden z najškodlivejších, ktorý v historii najviac rozštiepil Cirkev, spôsobil v praxi najviac individulalizmu a subjektivizmu vo vzťahu k Bohu, k Jeho Slovu, k chápaniu Biblie a pod...? Prečo si nepoviete analogicky ako my /ktorí vám to vaše Sola Scriptura neberieme.../, ak im pomáhajú tie ďalšie sviatosti, tá Tradícia, tá mariánska úcta, úcta obrazov, apoštolská postupnosť atď. nech si to nechajú. Veď to bolo tu už dávno. /Majú to aj v Pravosl. cirkvi.../
.
Ty vypichneš nejakýžch cigánov... POchádzam z obce, kde ich bola aspoň 300. istý čas som dokonca chodil do rodín. Toto chceš dať ako príklad na potvrdenie toho, čo chceš dokázať? Veď cigáni, to je samá mágia, samá povera. Ale chceš tvrdiť, že to je štandardný dnešná normálny človek? To, že nejaká malá skupinka zaostalých ľudí čosi zle užíva, ešte neznamená, že tá vec je zlá. Zakážeme obrazy a sochy len preto, že nejakí to s nimi preháňajú? Povedz mi, čo nepreháňajú ľudia? Je nejaká vec, ktorú by všetci používali správne? Všetky sekty, herezy vzniklai odvolávaním sa na svätú Bibliu. NO nikoho z nás nenapadne zakazovať preto Bibliu...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 23. listopad 2008 @ 08:42:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Elo, odpevěděl jsem ti na otázku přímo - psal jsi o modlách a ptal jsi se, jestli jsme objevili všechnu biblickou moudrost Boží. Tak jsem ti odpověděl jako to vidím. Všude, kde se lidé obrátili k živému Bohu, modly likvidovali. Nejčastěji svoje vlastní modly. V bibli to najdeš mockrát, v dějinách taky. Tím jsem chtěl říci, že tato skutečnost není o nějaké malé skupince sektářů dnes, ale o mnoha skupinách v dějinách, jestli jsi to nepochopil.

  Zbytečně sem pořád pleteš reformátory vaší katolické církve. Proč to děláš? Ke mně se nijak nevztahují, to je vaše interní katolická věc, stejně tak jako sekty, na které se ŘKC neustále celá staletí štěpí, boje okolo toho nebo dlouhá období temna, ve kterých žije. Na tyhle věci ti nebudu reagovat.

  Já reformátor ŘKC nejsem, několikrát jsem tu napsal, že si myslím, že reformace ŘKC ve smyslu návratu k bibli a křesťanství je nesmysl. Že se námaha na takovou věc dá napřít užitečnějším směrem. Taky jsem tu několikrát psal, že si můžeš jako katolík věřit, čemu chceš. Podléháš svému biskupu a jeho poslouchej. Nikdy jsem ti nic nepřikazoval, ani jinému katolíku. Klidně si věř sochám a obrazům a tomu, co si domyslíte mezi řádky do bible, to je tvoje věc, jako kohokoliv jiného římského katolíka. Tvoje příspěvky jsou v tomhle dost zmatené, měl by sis to srovnat.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 23. listopad 2008 @ 10:37:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec, vidím, že to s témou modlárstva nemá konca kraja, a radšej to nechajme. Problém je len v tom, že vy stále hádžete modlárstvo pohanov v dobách SZ do jedného vreca s naším uctievaním obrazov a pod. Opätovné naše vysvetlenia vám nič nepomáhajú, lebo jednoducho nemáte "uši na počúvanie" a vy nám stále podkladáte modlárstvo. Preto sa nečuduj, že niekedy človek reaguje aj s podráždením, pretože si pripadá, ako keby hovoril s hotentotom...
.
Jednoducho prestaňte so Semiramis, s modlárstvom, vyvolávaním mŕtvych a pod. v súvislosti s nami hovoriť, ale používajte naše pojmy (úcta obrazov, mariánska úcta, úcta svätých a pod./, presne tak ako to robia slušní ľudia so slušnými a zdvorilými.
.
POkiaľ ide o čítanie Biblie medzi riadkami, tiež si to celé zhovadil. My pod tým chápeme nič viac nič menej než to, že čítame Bibliu v ráci celej súvislosti s využitím poznania aj toho, čo je známe z kontextu biblického textu, iných častí Biblie o tom istom, z kontextu histórie. A ty hneď nám podsúvaš nejaké fantazíovanie a domýšľavosť. To je tiež neseriózne.
.
Ja som len prosil, aby ste rešpektovali, že naša katolícka viera je oveľa staršia, aj pokiaľ ide o úctu Márie, svätých, obrazov a pod. ako vaša viera v Sola Scriptura, Sola gratia a pod. Berte nás takých, akí sme, aj ked s niektorými vecami nesúhlasíte, tak ako my vás prijímame, hoci nesúhlasíme s mnohým. Len ked vy útočíte, a začnete hovoriť o Semiramis, modlárstve, o vyvolávaní mŕtvych a pod., tak my sa tiež bránime, a reagujeme adekvátne. Je to kolotoč, nemá to naozaj zmysel, je to strata času. Akonáhle nás však nezačnete napádať hanlivými výrazmi, z našej strany sa nedočkáte nijakej nezdvorilosti. Buďme teda najprv slušnými ľudmi, a nehrajme sa na kresťanov, pokiaľ ani toto nevieme.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 23. listopad 2008 @ 12:53:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Elo, ale vždyť na spoustě věcí jsme se shodli.

  Tvojí víru respektuji. Vím, že víra v obrazy, sochy, sloupy, zemřelé a jejich moc a různé mocnosti je mnohem, mnohem starší, než naše víra Ježíši Kristu, víra jeho slovu a milosti, kterou přinesl. Jestli věříte starší víře, nijak vám v tom nebráním, věřte si. To, že nějaká víra je starší pro mne není argument. Radši budu mít víru starou jen 2000 let a jistou, než víru v kde-co starší.

  Je zvláštní, že když začne někdo hovořit o modlách, Semiramis, Aštartě či Královně nebes, že se tak čertíte? Jestli se tě to netýká, proč na to ty, oko, area a další reagujete? To nedává logiku.

  S tím čtením mezi řádky jsi přišel ty a myslím, žes to napsal dobře. Tak to znám z ŘKC a tak to funguje - když něco není v bibli, je to tam potřeba domyslet nebo přemyslet. Papeže, kardinály, kněze tam, kde nejsou, církevní lidskou hierarchii, miminka tam, kde se křtilo a tak podobně.

  Tvoje pojmy ŘKC používat nebudu, i když znám jejich obsah. Pokud budu, tak jen abych zdůraznil rozdíl mezi jejich obsahem a obsahem, který v daném pojmu mají křesťané. Pojmy jsou pojmy a jedním ze základních principů a úkolů ŘKC je právě to, že naplnila slova jiným obsahem. Nemám vůbec chuť diskutovat nad obsahem pojmů, které ŘKC vytvořila. To můžeš s ostatními katolíky na nějakém katolickém portálu. Pokud budeš chtít diskutovat s křesťany na portále křesťanském, musíš si zvyknout na jejich pojmy a zkusit se vžít do nich.

 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 23. listopad 2008 @ 17:10:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec, tváriš sa nevinne, ale nehnevaj sa, teraz si sa ukázal ako pravý demagóg, pretože na jednej strane pritakávaš, ale na druhej strane to myslíš, úplne opačne, než som to ja jasne vysvetlil. Ziaľ, ssom nútený ti to znova vyjasniť:
.
Píšeš: "Vím, že víra v obrazy, sochy, sloupy, zemřelé a jejich moc a různé mocnosti je mnohem, mnohem starší, než naše víra Ježíši Kristu, víra jeho slovu a milosti, kterou přinesl. Jestli věříte starší víře, nijak vám v tom nebráním, věřte si. To, že nějaká víra je starší pro mne není argument. Radši budu mít víru starou jen 2000 let a jistou, než víru v kde-co starší."

-
My neveríme v obrazy, sochy, stĺpy, zomrelých a ich moc. To je len v tvojej  predstave.
My veríme v Ježiša Krista, a iba z lásky k Nemu prejavujeme aj úctu k Jeho obrazom a sochám, prípadne aj k obrazom a sochám tých, ktorí ho nadovšetko milovali, teda Márii a svätých. Pretože táto ich svätosť je nič iné, ako prejav Božej Boci a Kristovej milosti v ich životoch. Žiadni zomrelí nemajú moc. Moc má jedine živý Boh, ktorému však všetci žijú, a u Neho žijú hlavne tí, čo zomreli s Ním v spojení vo viere a láske. Práve preto? že veríme, že "Jemu všetci žijú", veríme aj v to, že analogicky, ako môžem poprosiť o pomoc živého brata vo viere, môžem poprosiť o príhovor a podporu mojej modlitby k Bohu aj týchto svätých, ktorí sú už u Boha, pretože my všetci patríme do Cirkvi Kristovej, sme súčasťou tohto Jeho Tela, a sme si "navzájom údmi"./To je aj viera v "aspoločenstvo svätých" podľa Kréda.../. Môžeme za týchto svätých Bohu ďakovať, chváliť ho... Toto my nazývame úcta svätých. No vy to vedome dehonestujete na nejaké vyvolávanie duchov ako to robia špritisti a spojenci diabla. To je hrubé osočovanie a prekrúcanie pravdy.

Ja som tvrdil, že naša viera katolícka a pravoslávna, v ktorej je zahrnutá aj úcta obrazov, sôch svätých, a modlitby k tým, ktorí sú už u Boha, pochádza z prvých storočí kresťanstva, teda ešte z čias prenasledovania Rímskej ríše /2. stor. a nasl./ a v tomto zmysle je staršia ako vaša viera reformátorská, v ktorej ste úctu obrazov, sôch a svätých svojvoľne "vyhodili cez palubu". Naše viera je stará teda skoro 2000 rokov, ale vaša /bez tejto úcty/ iba niekoľko storočí... Čiže to si celkom demagogicky prekrútil/chod za politika KSČM - urobíš lepšie.../
.
Píšeš: "Je zvláštní, že když začne někdo hovořit o modlách, Semiramis, Aštartě či Královně nebes, že se tak čertíte? Jestli se tě to netýká, proč na to ty, oko, area a další reagujete? To nedává logiku."
- Preto, že nereagovať by pre niektorých znamenalo súhlasiť. Keby teba verejne pred všetkými osočovali, a pripisovali ti to, čo ťa ani nenapadne, ty by si sa zrejme nebránil? POchybujem, keď tvoj charakter je charakter, ktorý tu na GS je schopný osočovať aspoň x-tý ráz v tej sitej veci ... Prepáč, ale tvoj prístup naozaj nie je nevinný a ak si to neuvedomuješ, tak sa spamätaj...
.
Píšeš: "
S tím čtením mezi řádky jsi přišel ty a myslím, žes to napsal dobře. Tak to znám z ŘKC a tak to funguje - když něco není v bibli, je to tam potřeba domyslet nebo přemyslet. Papeže, kardinály, kněze tam, kde nejsou, církevní lidskou hierarchii, miminka tam, kde se křtilo a tak podobně."
- Cizinec, tváriš sa, že poznáš KC, ale jej vôbec nerozumieš, a zrejme si nikdy ju nechápal v podstate. Nechceš si stále uvedomiť, že pohľad "Sola Scriptura" - to je váš postreformátorský pohľad. No celá predreformátorská Cirkev vníma Bibliu ako svoju kanonizovanú príručku viery, ale spolu s i apoštolskou tradíciou. Nauč sa, prosím ťa prijímať nás takých akí sme, podobne ako prijímaš človeka, ktorý chodí s dvomi kapsami, kým ty len s jednou. To je proste podľa nás tvorí súčasť  "vybavenia" Božieho zjavenia ako ho od prvých storočí /keď ešte nebola žiadna Biblia/ prijala jediná Katolícka Pravoslávna Cirkev, teda: Písmo + Podanie = Prameň Božieho zjavenia, a to všetko v rámci Cirkvi pod vedením jej predstaviteľov, biskupov /nazývame to učiteľský úrad Cirkvi/. Ked my rozmýšľaame v tomto rozsahu, ber to, že to sme my, to je naša "prirozenosť", a rešpektuj ju., hoci nemusíš ju prijať vnútorne.  Len považovať to za blud nemôžeš, nie je to rozumné, ani správne, pretože toto je pôvodná viera a presvedčenie pôvodnej Cirkvi, len vy ste to zmenili...
.
Toto je pôvodné kresťanstvo od prvých čias. Presne tak je to aj v Pravoslávnej Cirkvi. Aspoň kvôli tomu by si nemal absolutizovať to vaše chápanie a s určitou úctou toto prijímať, /aj keď môžeš mať iný názor/... Práve toto nám umoňuje plnšie chápať Bibliu. Čiže tam, kde vy sa domýšľate doslova, tam my môžeme siahnúť za apoštolským podaním, a spoznať, ako verila stará Cirkev. Vy si vysvetlíte slová Biblie po svojom/napr. "Toto je moje telo" - podľa vás metaforicky.../, kým my sa dozvieme napr. od Cyrila Jeruzalemského, alebo sv. Justína /2. stor./, že to chápali doslova ako Ježiš pod spôsobom chleba a vína. Vlastne vy sa viac subjektívne domýšľate. My sa nedomýšľame, ak je priamo doložené apoštolské podanie v nejkom starom spise... Pochopil si?.. Nie sú dôležití súčasné slovné označenia. Dôležitá je skutočnosť, ktorá je určite vyjadrená v Písme alebo v apoštolskej tradícii.Teda namiesto "pápež", ktľudne si môžeš dosadiť prvý spomedzi biskupov /"protos" alebo "primus" - starocirkevne.../. Kňaz je Písme ako presbyteros. Kardinál to je episcopos so zvláštnou službou. Takisto nie je v Biblii farár, dekan, superinntendent, a i.
.
"Pokud budeš chtít diskutovat s křesťany na portále křesťanském, musíš si zvyknout na jejich pojmy a zkusit se vžít do nich."
- Ja vaše pojmy poznám , a rešpektujem. Ale to isté sa žiada aj od teba: rešpektovať toho s kým diskutuješ. Ale presne toto som ti teraz dokázal, že nerobíš, že nám podsúvaš čosi iné, ako to my myslíme s našimi vlastnými pojmami...
Tváriš sa kresťansky, Cizinec, ale chýba ti, nehnavaj sa, normálnej ľudskej slušnostii.





]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 23. listopad 2008 @ 19:31:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Víš, Elo, máš to volaké změtěné. CO to je "jediná Katolícka Pravoslávna Cirkev"? Proč sem pořád pleteš reformaci, diskutuješ se mnou a píšeš "vy" (asi tím myslíš i mne?) když jsem ti několikrát vysvětlil, že tu nad reformací ŘKC nijak diskutovat nehodlám? Reformace ŘKC je vaše věc, diskutujte si jí, jak potřebujete.

  Víš, máme tu vzácnou milost, že můžeme z dějin vědět, co tu bylo od počátku, a co tu bylo později. Víra Ježíši kristu, jeho slovo a milost je jistě víra, která je od počátku křesťanství. A víra živému Bohu je víra, která je ještě starší. Dobře chápeš, že naše víra není stejným věcem, jako víra ŘKC, ale demagogicky sem neustále pleteš, že víra Bohu, jeho slovu vznikla při nějaké reformaci ŘKC.

  "Vaše víra" možná pochází z prvních storočí křesťantví. Tohle není věc, kterou bych chtěl s tebou diskutovat to je vaše věc, kde jste jí vzali. Není pro mne nijak podstaté, odkud pochází vaše víra, ze které doby (i když je to zajímavé vědět).

  Pro mne je podstatné, že součástí zvěsti Ježíše a jeho apoštolů na počátku nebyla ani Královna nebes, ani Neposkvrněné početí, ani obrazy, ani sochy a sloupy. V tomhle je moje víra stejná jako jejich - věřím živému Bohu a jeho slovu.

 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 06:38:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"CO to je "jediná Katolícka Pravoslávna Cirkev"?"
- V prvé storočia kresťanstva sa tá jediná Cirkev, ustanovená Kristom na apoštoloch začala volať "katolícka" pre jej všeobecnosť pre všetkých, ale používali občas na vyjadrenie jej totožnosti aj slovo "pravoslávan", aby ju odlíšili od nepravých cirkví gnostických a heretických siekt, ktoré vo veľkom sa rozmáhali...
.
Ak si si všimol, úmyselne som spomínal slová "predreformátske" a "postreformátske". Chceš povedať že tvoja cirkev nezapadá do kategórie postreformátska?... Predsa vy ste váš princíp "Sola Scriptura" jednoducho prevzali od prvých reformátorov ako všetky postreformátske cirkvi, aj keď sa formálne už možno k reformátorom nepočítate.
.
"demagogicky sem neustále pleteš, že víra Bohu, jeho slovu vznikla při nějaké reformaci ŘKC"
- To som ja nikde takto neformuloval. To je tvoje prekrútenie... Ja viem, že vaša viera je kresťanská. Naša viera je presne tak kresťanská ako vaša. To, že v našej viere máme niektoré /podľa mňa nie najpodstatnejšie/ prvky, ktoré nie sú u vás, je to jednoducho prirodzený dôsledok toho, že Cirkev prvých storočí premýšľajúc nad Božím zjavením a vo viere v prítomnosť a pôsobenie Svätého Ducha postupne hlbšie chápala niektoré súvisloti a vyjadrila ich. Cirkev si predsa bola vedomá, že Pán jed dal "Ducha, ktorý ju vyučí všetkej pravde...", a v tejto viere to robila. Vy ste jednoducho toto neprijali. My to chápeme. Pochop aj ty nás, ktorí s,me to prijali od starej Cirkvi prvých storočí... Jednoducho v niektorých veciach /úcta svätých, obrazov a pod./ sa obsah našej viery trochu líši. No v podstatných /Svätá Trojica, božstvo Ježiša Krista, jeho jediné prostredníctvo a spása jedine skrze neho.../ sme si úplne rovnaký. Neviem prečo sa tváriš, akoby sme my neboli kresťania. Vari aj medzi mnohými postreformátskymi cirkvami nie sú rozdiely v nepodstatných veciach /svätenie soboty, chápanie eucharistie, sviatosti a ich vysluhovanie, ustrojenie cirkvi, výklad niektorých biblických pasáží a i./...
.
"Není pro mne nijak podstaté, odkud pochází vaše víra, ze které doby (i když je to zajímavé vědět)."
- Správne. Ak sa máme poznať, bolo by užitočné vedieť čosi aj o o tom, kde sa vzali naše rozdielnosti, teda ako sa vyvíjali naše cirkvi. Možno ja /ak mi čas dovolí/ pokúsim sa ppstupne predstaviť, ako sa ti či oné prvky v Cirkvi vyvíjali. A mňa by napr. tiež zaujá´ímala aj tvoja cirkev, a ako sa ona vyvíjala. Človek sa síce možno dočíta o tom niekde. Ale viem, že ľudia niekedy informáciu, ktorú podávajú nemusia čerpať z dobrých objektívnych zdrojov, ale tendenčných. A pretože každý najleošie rozumie sebe, jednoducho by podľa mňa nebolo zlí, aby sme sa predstavili vo vývoji, a bez predsudkov a zaujatosti sa začali a snažili lepšie chápať a prijímať. Možno sa tak odstáni alebo zmenší určité napätie, ktoré je jednoducho dôsledok ztoho, že sa nepoznáme, nechápeme a preto "strieľame" po sebe...
.
"
na počátku nebyla ani Královna nebes, ani Neposkvrněné početí, ani obrazy, ani sochy a sloupy..."
- Je to logické: V čase písania Biblie Panna Mária bola na zemi, žila s Jánom apoštolom. Ona sa stala "Kráľovnou nebies" podľa presvedčenia a tradície starej Cirkvi až potom, keď sa zistilo, že usnula v Pánovi, jej telo sa však nerozložilo, ale zmizlo. Ak si uvedomíš, že Mária žila s Jánom v Efeze posledné roky a to sa blížil koniec prvého storočia, jednoducho tieto informácie sa nedostali do spisov biblických. Niečo je v apokryfoch, niečo ostalo len v ústonom nezapísanom podaní. Cirekv túto Kristovu Matku. keďže verila, že je u svojho Syna v nebi, pre jej zo všetkých ľudí najväčšiu blízkosť ku Kristovi začala považovať za Kráľovnú, akonághle Krista považovala za Kráľaa. Je to úplne prirodzene ľudský a pochopiteľný prístup. A nie je na tom nič magického ani okultného. To, že v SZ nejakí pohania uctievali ako svoje božstvo nejakú Semiramis, ktorrej piekli koláče a prinášali obety, uznáš, že to je úplne "iné kafe", al len zlomyselník môže tieto dve veci spájať a pliesť dohromady. /Žiaľ vy ptáve toto na GS často robíte.../.
.
Ohľadom obrazov, sôch som ti už vysvetlil. A pokiaľ ide o Nepoškvrnené počatie, to je neskôršie presvedčenie, ktoré má pôvod už v prvých storočiach, ale bolo uzavreté a celkom domyslené až neskôr. A má pôvod v tom, že Boží Syn, ak chcel prísť na zem ľudským spôsobom, teda narodiť sa ako každý človek, teda ako dieťa skrze Matku, nemohol, respp. nebolo by dôstojné, ak by vstúpil do ľudského príbytku /tela/, ktoré by bolo hriešne, pretože hriech je niečo, čo prakticky prišlo na svet za asistencie krisovho najväčšieho protivníka, diabla...
.
Preto sa už niektorým cirkevným otcom zdalo, že Mária musela byť celá svätá od samého počiatku. Len nevedeli dlho nájsť spôsob ako dať do súvisu všeobecnosť dedičného hriechu s totuto pôvodnou nepoškvrnenosťou Márie, Ježišovej Matky. Preto do stredoveku boli aj teológovia nejednotní v tomto. Máriu považovali síce za celú svätú, no niektorí jej pripisovali dedičný hriech /napr. tak je to dodnes aj vo väčšine Pravoslávnej Cirkvi/., teda svätú, ale s dedičným hriechom. No nakoniec niektorí teológov osvietil Duch Svätý /františkán Duns Scotus a i./ a pochopili, že je možné, aby vzhľadom na to, že Mária je matka Krista, Božieho Syna a Spasiteľa, vzhľadom na Neho Boh akoby vopred, anticipovanie uchránil Máriu od dedičného hriechu. Teda: kým všetci ostatní ľudia aú od neho na základeviery a krstu oslobodení, Mária je akoby "oslobodená vopred", teda preventívne uchránená, aby sa mohla stať čistou, nepoškvrnenou svätyňou, ako sa aj patrí na Matku Božieho Syna.
.
PO tomto osvietení naozaj v celej Cirvkvi čoskoro prevládlo toto presvedčenie, a toto vysvetlenie sa stalo všeobecným, no medzi teológami. Až ke´d opäť v novoveku začali sa vynárať pochybnosti, pápež začal znova prešetrenie, štúdium celj historie spolu s teológami, biblistami, odborníkmi a po dlhšej dobe vyhlásil "ex cathedra", t.j,. slávnostne v mene celej Cirkvi 8. decembra 1854 článok viery o tom, že Mária, Matka Kristova bola od samého začiatku, teda počatia, uchránená každej škvrny hriechu kvôli tomu, že sa mala stať Matkou Vykupiteľa....
.
O štyri roky neskôr sa Mária /18-krát/ zjavovala dievčatku 13- ročnému, so zapadlej dediny v Lurdoch, Bernadette Soubirou. Zjavovala sa ako veľmi pekné dievča s ružencom v ruke... Ona nevedela, kto je to a ani nevedela nič o teológoch a o Nepoškvrnenom počatí Márie... Pán farár sa kázal spýtať Berdatetty na totožnosť osoby, ktorá sa jej zjavuje. A predstav si, tá osoba sa predstavila takto /v provensálskom nárečí/: "Som nepoškvrnené počatie". Samozrejme, Bernadetta nerozumela, čo to je. Ale pán farár pochopil, že to je Panna Mária, ktorá týmto potvrdila Cirkvi správnosť vyhlásenia článku viery o Nepoškvrnenom Pačatí Márie. No Cirkev, ktorá je veľmi opatrná, bola veľmi nedôverčitá, a vec prešetrovala dlhých 32 rokov, kým schválila pravosť tohto zjavenia. V Lurdoch sa odvtedy uzdravilo na rôzne nevyliečiteľné toisícky osôb. Cirkev však zo všetkých uznala za "nevysvetliteľné vedou" na základe vyšetrovania medzinárodnej lekárskej komisie /kde sú aj ateisti... kto chce.../ iba okolo sto. Ja som aj čítal túto knihu. Je to dosputné každému, a verejné... Lurdy je naozaj mniesto požehnané, kde sa obracia mnoho ľudí... "Strom poznať po ovocí"...
.
Teda presvedčenie o Nepoškvrnenom počatí vzniklo taktiež v tom istom procese prehĺbeného chápania viery a Božieho zjavenia v Duchu Svätom cez krista a apoštolov, ako iné javy, ktoré neboli prítomné v Cirkvi na počiatku v prvom storočí, resp. neboli ustálené, jednotné a presne formulované /Vyznanie viery a učenie o Svätej - formulované na snemoch v 325 a 381 roku, kánon kníh N.Z. - koncom 4. storočia, Mária - Bohorodička - po prechodnom spochybnení opätovne potvrdení efezským koncilom v roku 431, úcta obrazov - po prechodnom spochybnení potvrdené na viacerých prvých ekumenických konciloch, naposledy po asi 130-ročnom prenasledovaní a ničení obrazov v Byzantii cisármi v 9. storočí/

















]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 08:14:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Dáváš si práci hned ráno psát takové dlouhé maily, díky.

  Já ti Elo rozumím. Možná to nevíš, ale zjevené Neposkvrněné v Paříži, následné vyhlášení dogmatu a zjevení Neposkvrněného početí znám velmi dobře. Vždyť Neposkvrněnému početí patřil několik let můj život.

  Rozumím ti i v tom vývoji. Spousta věcí, o kterých se bavíme, na počátku křesťanství nebyla. Postupem času byly domyšleny, přesně jak to píšeš ty. Ani já nic jiného neříkám, tak to je, souhlasím s tebou.

  Co se týče toho křesťanství, už jsem to tu psal několikrát:

  Křesťané jsou lidi, kteří patří Ježíši Kristu. Narodili se znova a patří do Božího království. Nemusí neustále řešit, jestli je Ježíš jejich pán, nebo není. Ježíš je jejich majitel a Pán. Je napsané, že nikdo nemůže sloužit dvěma pánům. Člověk nemůže patřit Neposkvrněnému početí a Ježíši zároveň. Moje vlastní zkušenost. Buď patříš jednomu, nebo druhému. Buď se spoléháš na milost živého Boha, nebo na zázračnou medailku Neposkvrněné. V těchto věcech není průnik. Jestli ho tam někdo vidí, nebo má, vím že je "na jiné lodi", protože mám s tímhle tématem vlastní, velmi silnou zkušenost.


  O uvažovaní křesťanů vzhledem k bibli jsem tu napsal docela dost článků. Třeba článek o církvi a církvích (i o naší), článek o rozdílu mezi novým narozením a svátostmi, článek o přesvědčení že Boží víra není složitá, nebo článek o modlách.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 11:58:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Člověk nemůže patřit Neposkvrněnému početí a Ježíši zároveň. Moje vlastní zkušenost. Buď patříš jednomu, nebo druhému. Buď se spoléháš na milost živého Boha, nebo na zázračnou medailku Neposkvrněné. V těchto věcech není průnik."
- Nie je to tak. Človek môže patriť svojej manželke, svojim rodičom, svojej vlasti, svojej skupne priateľov, svojmu cirkevnému zboru, svojej hudobnej skupine, svojmu podniku, a v rámci tohto - vo vyššej rovine - môže patriť Bohu, Kristovi. Presne takto analogicky ja môžem patriť aj Panne Márii, a v rámci toho - vo vyššej rovine, a analogickom zmysle - patriť Ježišovi, Bohu. Duchu Svätému...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 21:53:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Elo,

Cizinec má pravdu. Bůh je žárlivě milující Bůh a Pán se o tebe nehodlá s nikým dělit. Jestli chceš patřit někomu nebo něčemu jinému než Pánu Ježíši Kristu, nejsi Ho hoden; nejsi-li ochoten opustit všechno a všechny kvůli Pánu, nejsi Ho hoden. Miluješ něco nebo někoho více než Pána?, pak Ho nejsi hoden! Tady neexistují žádné roviny, nižší či vyšší. Zde je Pán naprosto nekompromisní - žádné Já a ještě někdo jiný na "nižší rovině", o něčem jiném nemluvě.

Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 25. listopad 2008 @ 02:59:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy, to chceš sná%d tvrdiť, že manželaská láska je v rozpore s láskou l Bohu? Veď ja som povedala, že aj manželku môžeš lúbiť v Bohu, t.j. Božou láskou, podľa Boha... A takto to platí o všetkom, čo nie je v rozpore s Bozám zákonom. Takto predsa človek  môže milovať prírodu, domácu kočku,hudbu. To sú 2 roviny, alebo úrovne, v ktorej tá nižšia je nesená, preniknutá vyššou Božou... Samozrejme tá Božia láska je vyššia, a ňou miluješ oatatné v"v Bohu", jeho láskou... Nechápem, čo je na tom nelogické. Rád by som vedel, ako ty prežívaš tieto lásky...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 25. listopad 2008 @ 07:51:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky bych byl zvědav. Kéž by nám Willy odpověděl.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 25. listopad 2008 @ 14:10:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Elo,

když apoštol Pavel píše Efezským ženatým bratrům: milujte svou ženu, nemá na mysli nic jiného, než milujte je Boží láskou, o níž napsal svatým v Korintu ve známé 13. kapitole 1. listu k¨Korintským. Já prožívám především svou neschopnost milovat svou ženu tak, jak chce Pán, a proto musím vzývat Pánovo jméno a prosit Ho, aby On byl mou láskou k mé ženě, protože já sám toho nejsem schopen, ale vím, že Pán Ježíš ve mně ji miluje Boží láskou a chce, abych byl a zůstával v duchu, v Kristu, protože pak není problém. Problém nastane vždy, když jsem v těle(duši).

Jinými slovy řečeno, kdyby Pán Ježíš Krtistus ve mně nebyl mou láskou k mé ženě, žádnou lásku k ní bych neměl. To samé se týká našich dětí, zvířat a podobné je to i ve vztahu k bratrům a sestrám v církvi a ostatním lidem. Prostě všechny vztahy jdou přes moji Hlavu. Když ne, je tu malér.

Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 23. listopad 2008 @ 18:01:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Je zvláštní, že když začne někdo hovořit o modlách, Semiramis, Aštartě či Královně nebes, že se tak čertíte? Jestli se tě to netýká, proč na to ty, oko, area a další reagujete? To nedává logiku"....

Tvoje tvrzení je postavené na hlavu.

Já napíšu: "Cizinec je jen pedofil"...
Když to není pravda, není logické a přirozené, tak se budeš takovému nařčení bránit? Že budeš říkat: "Dokažte ten nesmysl!"


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 23. listopad 2008 @ 19:11:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Oko, když napíšeš: "Cizinec je pedofil" tak se budu bránit. Je to logické a přirozené. A taky to dělám, pokud někdo napíše lež o mne, klidně ho nazvu lhářem.

  Když napíšeš: "Pedofilie je špatná", nebo "člověk by neměl být pedofil", nebo "někteří protestanti jsou pedofilové" nebo něco podobného, nijak se mě to netýká a nebudu na to reagovat.

  Kdybys napsal: "Pedofilie je špatná" a já bych na to odpověděl: "Ale já se s malými kluky jen kamarádím! Žádný člověk v naší církvi není pedofil! Ty jsi takový lhář a demagog, oko, že o mne říkáš, že jsem pedofil!!!", nepřipadlo by ti to podezřelé?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Colin v Neděle, 23. listopad 2008 @ 19:28:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Klidně si věř sochám a obrazům a tomu, co si domyslíte mezi řádky do bible, to je tvoje věc

Mohl bys třeba někde v Novém zákoně najít nějaký Ježíšův příkaz, nebo třeba jen příkaz prvního papeže či prvních biskupů k výrobě soch či obrazů, které by se měly ctít nebo které by měly plakat krvavé slzy? To by byl myslím argument na úrovni, nad kterým se dá nějak rozumě bavit.

Tvojí víru respektuji. Vím, že víra v obrazy, sochy, sloupy, zemřelé a jejich moc a různé mocnosti je mnohem, mnohem starší, než naše víra Ježíši Kristu, víra jeho slovu a milosti, kterou přinesl.

Tvoje pojmy ŘKC používat nebudu, i když znám jejich obsah. Pokud budu, tak jen abych zdůraznil rozdíl mezi jejich obsahem a obsahem, který v daném pojmu mají křesťané
.

Tak takhle se vyjadřuje Cizinec v přímé řeči s katolíkem Elo, a to všechno je vyňato z této jediné diskuse. Ostatních výroků, z nichž by byly celé noviny, si nevšímám. Ale Ela se to netýká, že, ani katolíků se to přece netýká, ta kdě, nemají na to reagovat...

Matko rozsviť! /to není mariánská invokace, to je Šimek, Cizinče./


]


Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 22. listopad 2008 @ 11:52:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Elo to vyjádřil lépe, než bych to já dokázal. Díky.

V Římě, v Kalixtových katakombách jsou dodnes dochovány na stěnách křesťanské obrazy a z prvního a druhého století.

K těm krvavým slzám. Z evangelia známe, že jen Ježíš se potil krví. To, že ale po celém světě v různých dobách obrazy a sochy Panny Marie ronily v určitém období slzy, či krev, je mnohokrát doloženým faktem. Většinou se to úzce vztahovalo k území, či kraji, kde se ten podivný úkaz objevil, a bývalo to v souvislosti s velkým umíráním lidí.
Připravuji na toto téma článek.


]


Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Colin v Sobota, 22. listopad 2008 @ 12:26:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko: "na světě se děje spousta divnejch věcí, a tohle asi bude jedna z nich!"   pravil motýl Emanuel.

Napiš tedy článek, chceš-li, na toto téma, ale kéž bys ho napsal z pozice religionisty. Jakákoli obhajoba s těmito věcmi související je kontraproduktivní.


]


Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Pátek, 21. listopad 2008 @ 23:46:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ještě k té otázce: její odpověď je jasná. Obě věci jsou stejně důležité. Pravý smysl a podstata věcí jsou důležité pro každého konkrétního člověka, vnější forma a projevy podstaty jsou důležité pro lidi okolo něj.

  Pravý smysl, pravá podstata věcí se vždycky ukáže, dřív, nebo později navenek.

  Klasicky se uvádí prasátko. Pokud ho umeješ a navoníš, vypadá moc hezky a může běhat po bytě. Naučí se různým kouskům, chodit na záchod a tak.  A když vyjde ven a uvidí haldu bahna, první co udělá je to, že se v ní vyválí.

  Stejné je to s duchovními věcmi. Když má člověk pokoj s Bohem a Boží moc ke spasení každému kdo věří, nepotřebuje ke svému životu jedinou modlu a jediného prostředníka (kromě toho Jediného), což se projevuje i navenek. Když tenhle Boží pokoj lidi nemají, berou zavděk zázračnými medailkami, svíčkami, soškami, obrazy a různými mocnostmi a Prostředníky a Prostřednicemi za nimi stojícími. Ke komu jsou prostředníci víme jako křesťané docela dobře.

  Tyhle věci jsou charakterově buď-a-nebo a dříve nebo později vyjdou vnější formou navenek. A je to tak dobře.





Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 22. listopad 2008 @ 12:11:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
My svaté ale vůbec nevnímáme jako prostředníky naší spásy!

Odešels z ŘKC a toto nerozlišuješ? Víš k čemu je společenství všech tvorů, včetně svatých v nebi a andělů? Aby se mohla láska projevovat v praxi. Láska opravdová není jen vztah, ale i jeho vyjádření skutkem.

Tolikrát jsem to zde už vysvětloval. Naučme se rozlišovat směr.

 Do nebe se můžeme dostat jen skrze jednoho prostředníka, Ježíše Krista.

Ale ve směru obráceném, v Božím působení na lidi, není Bůh ničím omezen.
Svoje milosti rozdává skrze lidi žijící, i svaté v nebi, skrze anděly, nebo i přímo. Proč tomu tak je, je nasnadě. Prostředníci mají možnost projevit svou lásku, podílet se na úžasné Boží dobrotě.
Bůh nestojí jen o nějaký uzavřený vztah člověka k němu, ale o to, aby ovzduší lásky kvetlo v celém společenství jeho tvorů. Nejen láska k Bohu, ale i k bližním. Proto tolik prostředníků, kteří se podílejí na rozdávaní Božích darů.

Školský příklad - zázračné rozmnožení chlebů.

 Na roznášení chleba se podíleli prostředníci
- apoštolové.
Až tak vzniká opravdové společenství křesťanů - vzájemným sdílením Boží lásky. Zde platí, že čím víc rozdáš, tím také víc dostáváš.


]


Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Sobota, 22. listopad 2008 @ 12:48:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Výborne, Oko. Myslím, že teraz si priam názorne vyjadril podstatu katolicizmu, ako celkovosti pohhľadu na skutočnosť, ale aj na Božie pôsobenie. Teda nie úzky, veľmi obmedzená vzťah ja a Boh. Ale Boh v spoločenstve svätých, t.j. všetkých, ktorí Mu patria, ktorí sú s Ním spojení. To je opravdivá plnosť, celkovosť, gréckym slovom katolicita. V tomto zmysle by som katolicizmus nevymenil za nič. Keď my sme presvedčení, že v KC je chápaná plnosť Božej pravdy /nakoľko je to len ľu´dom možné.../, je to hlavne v tomto zmysle, že nehlásame nejaký obmedzený, príliš úzky pohľad, ale plný, všetkoobjímajúci pohľad Boží na skutočnosť...


]


Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Sobota, 22. listopad 2008 @ 18:25:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Víš, oko, ty dokonale umíš mást pojmy. Hlavní to úkol řkc.

  Když ti číšník nese v restauraci jídlo, je to pro tebe nejspíš ne číšník, ale prostředník kuchaře, případně prostředník majitele. Když je pak napsáno, že "Mariino mateřství v plánu milosti trvá neustále, až do věčného dovršení spásy všech vyvolených a nadále nám Marie získává dary věčné spásy svými mnohonásobnými přímluvami" tak pro tebe není Marie prostředníkem spásy.

  Je dost těžko ti rozumět.

  Mám-li ti napsat co si myslím, tak je to tohle: Píšu oko o Římsko-katolické církvi, ne o hereticích, jako jsi ty, kteří nevěří ani základním prvkům ŘKC nebo se je snaží zatemnit.


]


Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 22. listopad 2008 @ 20:49:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Víš, oko, ty dokonale umíš mást pojmy. Hlavní to úkol řkc."...

Při vší úctě, nejsem odborník, ale takhle si představuji projev stihomamu. Hlavním smyslem ŘKC je pomáhat lidem ke spáse.
Dary věčné spásy jsou míněny Boží milosti, hřivny, které dostáváme a na nás záleží, zda je dokážeme zúročit. Snad už porozumíš líp.

Pokud mě něco opravdu vadí, že pochybuješ o mé upřímnosti, podsouváš mně manipulaci a nečestné úmysly.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 23. listopad 2008 @ 08:52:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ne, ty se jen vší silou a ze vší své upřímnosti snažíš obhájit římskokatolické učení. Psal jsem ti několikrát, že ti věřím, že jsi upřímný.

  Ale s těmi prostředníky si to fakt nějak srovnej.

  Nejdřív říkáš, že když učedníci roznášeli chleby, že to jsou prostředníci. Zkus se nad tím zamyslet -  používáš slova ve smyslu, ve kterém by je normální člověk v normálním hovoru nikdy nepoužil. Pak se o Marii, Královně nebes, skrze kterou mnozí římští katolíci berou vše a ve kterou skládají všechnu svou naději, snažíš dokázat, že to není prostřednice. Snažíš se do slov dostat jiný obsah. Proč to děláš, když ne proto, abys jen násilně obhájil katolické učení?

  Jako upřímnost v tom chápu to, že ty se upřímně ze vší své síly snažíš obhájit víru ŘKC, jak jí ze svého pohledu vidíš. Ale některými formulacemi už zacházíš od opravdové víry ŘKC dost daleko. Tam už mi to tvoje chování tak upřímné nepřipadá.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 23. listopad 2008 @ 11:11:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prohlašuješ, že si myslíš, že jsem upřímný.
..."Víš, oko, ty dokonale umíš mást pojmy. Hlavní to úkol řkc."..

Tak si to srovnej, upřímný člověk se přece takto nechová. Nemůže být konspirátorem podle tvého mínění pokleslé světské organizace, jejíž cílem by mělo být mást lidem hlavy.


..."Pak se o Marii, Královně nebes, skrze kterou mnozí římští katolíci berou vše a ve kterou skládají všechnu svou naději, snažíš dokázat, že to není prostřednice"...

Jestliže, jak správně říkáš, berou skrze ni a ne přímo od ní, je to jen prostřednice. Prostřednice Božích darů a milostí. To je přesný význam slova PROSTŘEDNÍK.
Ale skrze ni se nikdo nemůže dostat do nebe, jen s její pomocí může snadněji. Ona nás nebude soudit, nebude o nás rozhodovat.

Jsou jen jedny dveře - Kristus.

Komunikací s Marií, jejím vlivem a příkladem se stáváme svatějšími, snáze se přikláníme na stranu dobra a jistěji odmítáme hřích.


]


Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 23. listopad 2008 @ 08:45:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Když ti číšník nese v restauraci jídlo, je to pro tebe nejspíš ne číšník, ale prostředník kuchaře, případně prostředník majitele"....

Nevím, zda si uvědomuješ, jak je tento příklad zkreslující a zavádějící. Mně přitom vyčítáš manipulaci.
V jaké měně platíš Bohu za jeho dary?
V restauraci nakonec za tebou přijde vrchní (prostředník majitele) a zaplatíš mu do poslední koruny.

Jsme rodina Božích dětí, proč nevezměš za příklad rodinu?

Když tě hlava rodiny pozve na oslavu svého výročí a pozvánku ti přinese jeho syn, je syn v roli otcova prostředníka. Když pozvání přijmeš, jídlo ti neuvaří ani nepřinese ten, kdo tě pozval, ale obsluha (prostředník). I ty se můžeš stát ve společenství u stolu prostředníkem, když budeš oslavenci tlumočit pozdravy od dalších jeho přátel, když se dokážeš podělit o myšlenky, které ti vnukl Duch svatý, či dáš k dobru veselou historku, kterou jsi někde slyšel. Společenství je o vzájemném sdílení bytí a vymněňování darů. Jsou to projevy aktivní lásky k bližnímu.

Stejně tak i Matka Boží rozdává ne ze svého, ale z toho, co v plné míře obdržela.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Neděle, 23. listopad 2008 @ 20:24:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  oko, ten příklad s apoštoly, co roznášeli chleba jako "prostředníky" jsi použil ty. Ty to nazýváš zkreslující a zavádějící. Já také. V tomhle smyslu by nikdo normální to slovo nepoužil.

  Já tě chápu, co chceš říci. Zkusím to posvém. Nějaký příklad bliž situaci než "prostředníci" co roznášejí chleba.


  Řekněme, že máme dva státy - ČR a Čína. Oba státy mají spolu diplomatické styky. Dá se bez nadsázky říci, že velvyslanectví Číny v ČR tvoří prostřednictví mezi Činou a ČR a velvyslanec Číny v Čechách je "prostředníkem" Číny. Tohle je běžný smysl, ve kterém se slovo "prostředník" používá.

  Pak tu máme na Praze 4 velikou čínskou tržnici. Lidé v ní také tvoří prostřednictví, zprostředkování číny tady v Čechách. Ale asi nikdo by je nenazval "prostředníky". Tohle je smysl, ve kterém se slovo "prostředník" nepoužívá.

  Co jako katolíci věříte, je asi to, že Marie je taková vedoucí čínské tržnice, která má monopol na dovoz zboží z Číny. T.j. když se chcete dostat do Číny, jdete na velvyslanectví (to je to, že Ježíš je jediný prostředník jedním směrem) a když chcete nějaké zboží z Číny, jdete za Marií (protože je prostřednice všech milostí druhým směrem). V tomto smyslu se Marie nazývá "prostřednice".

  Je to asi tak?


  Já chápu podstatu, kterou se snažíš svými "prostředníky" vyjádřit, a tvrdit, že tohle je jediný a hlavní smysl, ve kterém se to označení "prostřednice" pro Marii v ŘKC využívá. Ale nesouhlasím s ní. Základní důvodu jsou tyhle:

  1. Slovo prostředník se běžně používá v jiném smyslu
  2. Označení Marie jako prostřednice druhým směrem se běžně používá v ŘKC i v tom prvním smyslu, jako velvyslankyně.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 08:05:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, že pořád nemáš jasno.

Prostředník je od slova zprostředkovat, vytvořit podmínky aby jiné dva subjekty k sobě našly cestu (ať už komunikace, nebo čehokoli jiného).

Marie není vedoucí tržnice, ta nic neprodává. Dává zdarma. Zadarmo jste dostali, zadarmo dejte - vyjadřuje pravou funkci prostředníka a zároveň uskutečňování pravé křesťanské lásky.

Vytrhování pravého smyslu verše
(1. Tim 2,5)
Je přece jediný Bůh a jediný prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš,...

některými z protestantů je naprosto chybné a svědčí jen o jejich malé znalosti Písma.

Ježíš je jediným prostředníkem naší spásy, prostředníkem nové smlouvy, to on zemřel za všechny lidi. Jen on má právo říci, kdo bude spasen a kdo zavržen. To je pravý smysl této věty.

Že není prostředníkem obecně jediným (když už nestačily moje příklady proroků a pod.) dosvědčuje i Písmo.

(Ga 3,19)
K čemu tedy Zákon? Byl přidán kvůli přestoupením, dokud by nepřišlo to símě, jemuž bylo dáno zaslíbení.
 Byl ustanoven skrze anděly, rukou prostředníka
...


]


Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Sobota, 22. listopad 2008 @ 18:26:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko,
až budou z kostelů zmizej sochy lidí (Ježíše, Panenky Márii, světců....), tak se pro mě za mě třeba ucherubujete. Sošky andělíčké s křidýlkama mi nevaděj.
eleazar



Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 22. listopad 2008 @ 20:58:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, že máš taky potíže s rozlišováním mezi Bohem a sochami lidí...

Tak pro jistotu všechny obrazy a sochy roztřískáme, ať jsme na jistější straně. Ale jak se vyrovnáš s obrazy po prvních křesťanech v Kalixtových katakombách i jinde? Že by už oni byli heretici a nevěděli, kdo je opravdu Bůh?


]


Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 22. listopad 2008 @ 21:21:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidím, že máš taky potíže s rozlišováním mezi Bohem a sochami lidí...

Ale ne, to jen Ty v tom nevidíš rozdíl. Argumentuješ: vidíte, cheruby zobrazovat můžeme, takže zobrazíme i Boha. A máme-li zničit sochy Boha, pak raděj zničmě všechno.


]


Re: Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Colin v Sobota, 22. listopad 2008 @ 21:47:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dědečkové na obláčku, shlížející z vrcholu barokních oltářů, nadělali v hlavách lidí spoustu nekřesťanských představ. Ale sochu Boha jsem ještě neviděl.


]


Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: isim v Neděle, 23. listopad 2008 @ 16:55:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistě je zapotřebí porozumět pravému smyslu sdělení, jinak bychom mohli také i odsoudit něco i někoho neprávem.

isim



Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Colin v Neděle, 23. listopad 2008 @ 17:34:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano. V první řadě si ale musíme ujasnit, kdo ten smysl nějakému sdělení dává. Buď je autor, nebo čtenář. To není ve všech případech jednoznačné: - v případě beletrie je to častečně autor ale s konečnou platností až čtenář nebo posluchač. ON rozhodne, jaký je smysl sdělení, co z toho autorova záměru přijme, co pomine a co ze sdělení vytvoří.

 - v případě vědeckého diskursu je prioritní ten smysl, který do sdělení vložil autor, v následné interakci ve vědecké obci je však smysl dopracováván tak, že se ve sdělení objeví smysl, který autora ani nenapadl.

 - v případě dalších druhů sdělení, jako je například zákon, nebo strategie nějakého podniku, politická vize, "porozumět pravému smyslu sdělení" znamená bezvýhradně respektovat ten smysl, který do sdělení vložil autor. Teprve pak přichází nějaké zpracování tohoto sdělení a posluchačův vklad do smyslu je třeba originální, ale nemá rušit ten původní smysl. Anebo je smysl sdělení odmítnut.

Tak je to teoreticky. V praxi se setkáváme velmi často se zparchantělým přístupem. Nejčastěji v politických debatách v televizi. Tam je často hlavním cílem nějakého sdělení snaha zatemnit smysl jiného sdělení anebo nedovolit, by vůbec zaznělo - televizní čas je krátký a politici často mluví tak blbě jen proto, aby se ke slovu nedostal ten druhý, anebo aby ten duhý neměl čas na své sdělení a musel se před něčím bránit. Proto tolik křivých nařčení před kamerami.

I v internetových diskusích to bývá časté, přičemž taktika je obrácená: protože místa je tu nekonečně, je třeba odhalený, ale nepohodlný smysl svést z cesty mnohými, zavádějícími řečmi. Když to nejde, tak zase: křivým nařčením. Z čehokoli, protože jde jen o změnu smyslu původního sdělení jakýmkoli účinným směrem.

V internetových debatách je to vzácné jako šafrán - podívejte se někdy na Neviditelného psa třeba, hned vám na granu stoupne sebevědomí - ale to co otvírá možnosti a buduje něco mezi lidmi je hledání toho smyslu, který má autor nějakého sdělení na mysli. Ať už ho přijímám nebo ne, je třeba si ho aktivně ověřovat. Kdo takto nekomunikuje, vytváří na internetu jen komedii  k pobavení čtenářů.



]


Re: Re: Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pondělí, 24. listopad 2008 @ 09:18:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
- Pokud jde o Písmo a jeho výklad, pak jistě velmi záleží na tom, aby takový výklad byl pravdivý.

isim


]


Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: Cernaveverka v Pátek, 21. listopad 2008 @ 19:35:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezké díky za krásný článek, nezklamals!



Re: Porozumnění smyslu. (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 25. listopad 2008 @ 08:23:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Boží vůle je zde zcela jednoznačná, jeden muž má mít jen jednu ženu. Nikdo nemůže říct, že by Bůh povolil, aby měl muž více žen, nebo žena více mužů.--

:-) Jak je patrné ze SZ Židé běžně provozovali mnohoženství a tamnímu božstvu to dlouho nevadilo.Židé znají také vyprávění o Lilit -první Adamově ženě,které se později stala démonkou 



Jeden z typických biblických rozporů (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 25. listopad 2008 @ 08:27:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hospodin znovu vzplanul proti Izraeli hněvem a podnítil Davida proti nim: "Jdi, sečti Izraele a Judu!" (2. Samuelova 24:1)


 

Proti Izraeli povstal satan a podnítil Davida, aby sečetl Izraele. (1. Letopisů 21:1)




Re: Jeden z typických biblických rozporů (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 25. listopad 2008 @ 09:01:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Perfektní připomínka. Máš bod.

Jen aby to někoho nepopletlo, hned k tomu vložím komentář:

(2.Sam 24,1)
Výraz, jehož je použito o podnícení Davida k tomuto kroku, znamená původně lákat a svádět, většinou ke zlému. Autorům knih Paralipomenon připadalo nemožné připisovat Bohu, že svedl Davida ke zlu, a proto přiřkli nápad sečíst lid satanovi. To ovšem jen zdánlivě řeší otázku původce zhouby přesunutím odpovědnosti na Božího soka. Pravým pánem všeho stvoření je Bůh. Ten přikazuje i satanovi tak, že bez jeho povolení se nesmí např. Jóba ani dotknout. Hospodin se na Izraele rozhněval a dopustil na Davida pokušení. (Proto Ježíš učil apoštoly modlit: ..."neuveď nás do pokušení..." ).


]


Re: Re: Jeden z typických biblických rozporů (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 26. listopad 2008 @ 06:58:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Ten přikazuje i satanovi tak, že bez jeho povolení se nesmí např. Jóba--
 
Ano,tedy  loutkohra podobně jako v Genesis bylo do  Edenu nastrčeno vychytralé polní zvíře stvořené Hospodinem.Trochu to připomíná mafiánskou organizaci - šéf si "nešpiní" ruce ,rozhoduje špinavou práci za něj vykonají jiní

--Autorům knih Paralipomenon připadalo nemožné připisovat Bohu, že svedl Davida ke zlu--

Je to pravděpodobné,obecně nevěděli koho za tou událost  vidět ,z toho jde pěkně vidět rozdilnost lidského myšlení a morálky- zatímco jedna mysl hodnotí konkrétní událost kladně,jiná ji může vnímat negativně.   


]


Re: Re: Re: Jeden z typických biblických rozporů (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 26. listopad 2008 @ 09:05:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Není pravda. Loutka nemá svou vůli, možnost se rozhodnout. Job tuto možnost měl. A o tom to je.

Rozdílnost lidského myšlení v Bibli samozřejmě je. Je to Boží slovo inspirované, ne sdělené. Proto je třeba při výkladu přihlížet k lidskému prvku vyjadřování toho kterého pisatele i doby, ve které žil.


]


Re: Re: Re: Re: Jeden z typických biblických rozporů (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 26. listopad 2008 @ 09:34:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
---Není pravda. Loutka nemá svou vůli, možnost se rozhodnout. Job tuto možnost měl. A o tom to je.---

Bylo to myšleno jinak-dopředu bylo přece jasné kdo v té sázce vyhraje,Job se stal takovou figurkou v jejich hře
Otázka je na základě čeho se vlastně rozhodl


--Rozdílnost lidského myšlení v Bibli samozřejmě je. Je to Boží slovo inspirované, ne sdělené--

to jsou umělé církevní definice,řekl bych takový kočkopes


]


Stránka vygenerována za: 0.53 sekundy