 |
Zaznamenali jsme 112028755 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Nebezpečná učení: Ježíš je normální, hlásají ovečky ve filmu Hnutí víry
Vloženo Čtvrtek, 30. říjen 2008 @ 00:10:55 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Ježíš je normální, úplně normální, vykřikují skupinky kytarou
vybavených věřících na pražských stanicích metra Anděl či Národní třída
i jinde po republice.
Jsou to členové organizace Hnutí víry, kteří jsou také hrdiny nového
filmu Ježíš je normální. Na jihlavském festivalu dokumentů si premiéru
odbude ve středu. Přes některé limity velmi působivě odkrývá život
uvnitř svérázné radikální náboženské skupiny.
Debutující režisérka Tereza Nvotová vychází z osobní zkušenosti -
jako malá navštěvovala tzv. školu budoucnosti vedenou organizací
spadající pod Hnutí víry. K zážitku se po letech vrací prostřednictvím
videorachivů i sezváním bývalých spolužáků k diskuzi.
Hlavní osu filmu ale tvoří záběry z několikadenní "konference víry a
ohně". Věřící tu freneticky zpívají oslavné písně o Ježíšovi a společně
se modlí; výstupy jejich pastorů připomínají cosi mezi exhibicí
popových ikon a slizkostí obchodních cestujících.
Zrůdnější jsou záběry z přidruženého dětského koutku, kde mají
ratolesti věřících vlastní lektorku: komunikuje s nimi podobným
stylem, opět se snahou se jim přiblížit prostřednictvím rádoby
mladistvé mluvy a používání teenagersky zabarvených výrazů.
Děti mátožně hledí na pastorku, která je častuje větami "ježíš je
borec borců", a nejnadšenější je v okamžiku, kdy se zdeptané děti
zhroutí v slzách na zem. Tady už jednání církve zavání manipulací a
týráním.
V těchto záběrech také film nejvíc připomene podobně zaměřené dokumenty ze zahraničí, jako byl i v Česku uvedený Ježíšův tábor.
Cenné je to, co si vetkl film Ježíš je normální do podtitulu. Pohled
zevnitř, tedy zobrazení světa svérázného společenství. Díky osobní
zkušenosti se režisérce podařilo natočit pozoruhodné, velmi působivé
záběry zevnitř komunity, která slučuje radikální víru s rádoby cool
prezentací.
"Ježíš je normální, úplně normální," zpívají si účastníci
konference, které poté pastor počastuje větou "pěknej víkend a hledejte
boha". Bůh je prostě totálně dobrej, usmívají se s vymytými úsměvy
ovečky, které tu jsou vyzývány, aby "zažily Boha v akci".
"Je tu někdo, kdo má problém s dolní částí levé nohy," vyzve pastor
jako samozvaný vyslanec boha a lidový léčitel sugestivně publikum.
Nastoupené ovečky poté léčí výkřiky typu "migréno, zmiz ve jménu Ježíše
z jejího těla teď" a promluvami v "andělském jazyce".
V těchto scénách je film nejsilnější, ale o moc víc než tyto záběry
nenabízí. Chybí mu názor a režisérka ho často nedokáže ukočírovat. Na
setkání s bývalou třídou a bývalým učitelem si častěji kouše nehty,
nedá proudu názorů svých spolužáků dát směr a nedokáže se vymezit vůči
učitelovým žvástům o tom, že Beatles jsou satanisté a že je učil
kreacionismus i Darwinovu teorii, protože "nikdo přece nikdy nedokázal,
že by měl Darwin pravdu".
Nejvíc dokument postrádá komunikaci s objekty zájmu; ti jsou jen
pozorováni ve svém umělém světě, režisérka se ale ani jednou nepokusí
je konfrontovat s pohledem zvenčí.
S tím, jak je nejspíš bude vnímat většina diváků - jako pomatené
stádo vykřikující věty o tom, že ježíš je borec a bůh je náš táta.
Chybí i víc fakt nebo názory odborníků, téma filmu zůstává neukotvené a
bez souvislostí.
"Ježíš je normální" se na Mezinárodním festivalu dokumentárního filmu Jihlava promítá mimo soutěž Česká radost.
http://aktualne.centrum.cz/kultura/film/clanek.phtml?id=620376
|
Re: Ježíš je normální, hlásají ovečky ve filmu Hnutí víry (Skóre: 1) Vložil: eleonora v Čtvrtek, 30. říjen 2008 @ 07:58:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | V těchto scénách je film nejsilnější, ale o moc víc než tyto záběry nenabízí. Chybí mu názor a režisérka ho často nedokáže ukočírovat. Na setkání s bývalou třídou a bývalým učitelem si častěji kouše nehty, nedá proudu názorů svých spolužáků dát směr a nedokáže se vymezit vůči učitelovým žvástům o tom, že Beatles jsou satanisté a že je učil kreacionismus i Darwinovu teorii, protože "nikdo přece nikdy nedokázal, že by měl Darwin pravdu".
Pisatel článku prostě chce, aby režisérka dokumentu natočila něco, co by se mu líbilo a mělo to hlavu a patu. Drobný problém je však v tom, že to, o čem je tento film opravdu hlavu a patu nemá a líbí-li se to prvotně, druhotně je z toho jen těžká hlava. Na místě režisérky bych si také kousala nehty a neusměrňovala názory spolužáků a to bych jí naopak já přičetla k dobru, protože se nechovala jako součást toho, o čem ten film je, ale jako samostatně myslící bytost. Naopak komunita, o níž je tento film se vyznačuje nadměrným sebevědomím, to však vychází ze stádnosti a je produktem kolektivní jistoty. Jinými slovy i anarchisté nebo nacionalisté atd. si dokáží vytvořit konformní prostředí, ve kterém se vzájemně ujišťují, že oni jediní jsou ti praví a všichni okolo jsou mimo. Je to naprosto obecný jev a není se čím honosit.
V evidovaných církvích ČR se nevyskytuje nikdo kdo by tento fenomén nazval správnými jmény (pokusy zde na granu pomíjím, neboť to není nic oficiálního a má to dopad jen na pár jedinců). Celé TCV je ale směsí lásky a psychické manipulace a pravdy a polopravdy, lži a bezpráví. Problémem je, že ti co jsou uvnitř to naprosto nevidí a ti, co jsou venku jsou zmateni. Kredibilní prvky, jako je láska a pravda, je znejisťují. To, že se někdo válí po zemi je neutrální jev, málokdo je schopen posoudit, jestli se tam válí kvůli Kozohorskému, nebo kvůli Bohu. Smůlou je, že je to většinou kvůli tomu prvnímu i když je to navenek prezentováno opačně.
Nejvíc dokument postrádá komunikaci s objekty zájmu; ti jsou jen
pozorováni ve svém umělém světě, režisérka se ale ani jednou nepokusí
je konfrontovat s pohledem zvenčí.
S tím, jak je nejspíš bude vnímat většina diváků - jako pomatené
stádo vykřikující věty o tom, že ježíš je borec a bůh je náš táta.
Chybí i víc fakt nebo názory odborníků, téma filmu zůstává neukotvené a
bez souvislostí.
Komunikovat s objekty zájmu nelze, neboť objekty zájmu mají jediný cíl: překomunikovat, přeargumentovat, pře ... a pře ...., hlavně se už na nás přijďte podívat, jak jsme úžasní a normální, jako Ježíš a hlavně u nás už zůstaňte, protože my jsme to jediné společenství, kde je láska a pravda. Pár zázraků a máte "církev". Protiklady jsou to, co lidi na tomto pojetí církve přitahuje i odpuzuje, přitom právě tyto projevy jsou základní definiční rovinou. Může li se někdo válet po zemi, smát jako plašan a říkat, že jenormální, může úplně stejně vydávat normalitu za nenormalitu, bílou za černou, právo za bezpráví, lásku za lež. Máme tady "c írkev" nového věku.
Eleonora
|
|
|
Re: Ježíš je normální, hlásají ovečky ve filmu Hnutí víry (Skóre: 1) Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Čtvrtek, 30. říjen 2008 @ 09:29:34 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | jj vcera v 17:00 byla premiera, kdyby mel nekdo link, kde by se to dalo stahnout, a ztratil ho tady, tak budu vdecny :)
|
|
|
Re: Ježíš je normální, hlásají ovečky ve filmu Hnutí víry (Skóre: 1) Vložil: jakobin (jakobin@zelo.cz) v Čtvrtek, 30. říjen 2008 @ 20:45:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.zelo.cz | Většina mých známých jsou ateisté a na jakýkoli hovor o víře, či spiritualitě reagují pobaveným zdvořilým obličejem (ajo, no musíme to respektovat, ale všichni víme, že je to celé pitomost). Dnešní člověk je materialista. Rytmus doby je udáván penězi a tím, co si všechno za ně lze koupit od věcí po zážitek. A tak tato snaha přiblížit se pouliční mluvě „snad“ teenagera (Ježíš je borec borců) sleduje jistý cíl, a sice upozornit zákazníka na dosud neobjevené zboží, zážitek, který je navíc „zadarmo“, zážitek uzdravení, „Božího dotyku“, lehkého transu, pařby při chvalách, zážitek spásy, mluvení v jazycích, křtu duchem apod. Hnutí víry zážitek akcentuje a zprostředkování zážitku je základní evangelizační strategií. Bohužel takto pojatá spiritualita působí na přemýšlivého ateistu značně antievangelizačně, na druhou stranu nepřemýšlivému týnejdžrovi to může připadat cool, či „správně ujetý“ a zaplete se. A pak se bude roky vyplétat. Bude-li mít štěstí, ve zdraví to přežije.
|
|
|
Re: Ježíš je normální, hlásají ovečky ve filmu Hnutí víry (Skóre: 1) Vložil: Cernaveverka v Pátek, 31. říjen 2008 @ 12:06:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tohle je hnus. Za ty kejkle s dětmi by dotyční měli být vyšetřováni policií pro poškozování duševního zdraví. Pokud je tomu vystavují rodiče, děti odebrat - jistě jim bude lépe v domově než mezi sektáři a rouhači. Tak hnusou manipulaci a rouhání jsem zatím viděl pouze v Triumfálním centru víry, skoro lituji že již nefunguje speciálně pro takové zmetky klasická Inkvizice! |
Re: Re: Ježíš je normální, hlásají ovečky ve filmu Hnutí víry (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pátek, 31. říjen 2008 @ 13:40:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | S tou invizicí mě to taky napadlo, (např. státní dozor a nutnost souhlasu s veřejnou činností duchovních), ale ten, kdo by tim byl postiženej, by byly svobodný sbory slušnej lidí, který nikomu nic nedělaj, zatimco Kozorožec a další, co se natomchtěj jenom napakovat by si tu bumažku dycky ňak sehnali.
|
]
Re: Re: Re: Ježíš je normální, hlásají ovečky ve filmu Hnutí víry (Skóre: 1) Vložil: isim v Pátek, 31. říjen 2008 @ 14:34:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Možná to zůstane na některých pastýřích, aby je napomenuli. -
isim
|
]
|
|
Re: Ježíš je normální, hlásají ovečky ve filmu Hnutí víry (Skóre: 1) Vložil: terno v Sobota, 13. prosinec 2008 @ 21:12:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | "Podle ovoce je poznáte ..." Vytržená slova z Božího slova. Opravdu vytržená? Pán Bůh již v době proroka Jeremijáše říká: "Já Hospodin zpytuji srdce a zkoumám ledví, já každému splatím podle jeho cesty, podle ovoce jeho skutků." (Jeremijáš 17,10) a ještě dvakrát to opakuje (Jeremijáš 21,14 a 32,19). Ty dva další citáty jsou ještě silnější: "Já (Hospodin) vás ztrestám podle ovoce vašich skutků." Můžete namítnout, že to jsou Boží slova ze Starého zákona. Můžete namítnout, že narozením, ukřižování a vzkříšením Pána Ježíše Krista jsme pod Boží milostí. A že nás Pán Bůh "odmění" nebo ztrestá na základě naší víry. Dovolím si však namítnout, že "Spasení není z vás, je to Boží dar; není z vašich skutků, takže se nikdo nemůže chlubit." (Efezským 2,9) Pán Bůh si nikdy neprotiřeší, i když to tak někdy při čtení Bible (tedy Božího slova) vypadá. Proto stále platí, že naše skutky jsou jasným znakem, jak naše víra vypadá ve skutečnosti. My křesťané rádi říkáme (nebo není lepší říci "rádi opakujeme"?): "Poznají nás po lásce." Ale dle listu Galatským láska přináším ovoce. Ano, fundamentální křesťané namítnou, že Duch svatý přináší ovoce: "Ovoce Božího Ducha však je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, tichost a sebeovládání. Proti tomu se zákon neobrací." (Galatským 5,22-23) Nám tu jde o ovoce, viditelné ovoce toho, jak žijeme. A tou je láska a její praktické skutky. Po zhlédnutí videa si kladu první otázku: "Jaké je ovoce tohoto shromáždění?" A v zápětí další: "Jak mne takovéto setkání upevní ve víře v Pána Ježíše?", "Z čeho mne vysvobodí to, že padnu na zem po přiblížení nebo dotyku ruky k čelu (na čelo)?" Podobných otázek po ovoci bude více. Další otázky se týkají svědectví druhým lidem. "Kdo z těch, kteří do takového shromáždění přijdou, padnou a řeknou: 'Mezi vámi je Bůh?'". Apoštol Pavel píše v listu do Korintu, že by si přál, aby každý mluvil jazyky, ale že je důležité, aby tomu každý rozuměl. Tedy aby zde zazněla jasná, srzumitelná řeč, spíše bych měl říci svědectví, o Pánu Ježíši Kristu. Ano, apošty provázzela znamení. Ale po tom, co jasně zvěstovali, že Pán Ježíš přišel, aby spasil hříšné. Hlásali, že my lidé, Boží stvoření, jsme zhřešili proti Bohu a důsledkem hříchu je smrt - nejen ta fyzická, ale hlavně oddělení od Pána Boha. A že Ježíš Kristus byl ukřižpován, že ho ukřižovali naše hříchy - tedy i moje a Tvoje - ale že po třech vstal z mrtvých a dnes sedí v nebi po pravici Boží, odkud přijde znovu soudit živé i mrtvé. Poté přišla znamení a Boží zázraky. Proto nevěřím tomu, že slova typu "Jeříš je absolutní borec borců ..." vyvolají víru a potřebu Pána Ježíše přijmout. Ale nejsem soudcem. Už král David věděl, že soud patří Bohu. Neodvážil se zabít Saula, i když hi pronásledoval, ale soud přenechal Pánu Bohu. Ano, Pán Bůh nám dal skrze Ducha svatého dar rozpoznání. A Duch svatý také dává správné otázky. Dává je nám osobně, aby nás nutil vidět náš život¨z Božího pohledu, ale i otázky k rozsouzení. Je pravda, že zmíněné ukázky jsou krátké a možné vytržené. Sám jsem byl svědkem několika podobných setkání, prožil jsem to, že mne přiblížení ruky k čelu "složilo" na zem. V jiném shromáždění jsem prožil to, jak se lidé modlili za druhého člověka v jazycích Duch svatý dal "vysvětlení" ve srozumitelné češtině. V tom prvním jsem byl spíše osloven tím, co jsem prožil, v tom druhém tím, že jsem rozumněl tomu, co Pán Bůh říká - i když to bylo Boží slovo k druhému člověku. Z reakcí všech, co psali, vidím, že nereagují na Boží slovo, ale na to, co vidí a slyší. Vysmívají se desátkům a ne Pánu Ježíšipřestože určitý výsměch Pánu Ježíši je tam také). Reagují i lidé, kteří mají co do činění s manipulací. Proto má rekace je jasná: chybí mi tu to nejdůležitější: srozumitelné Boží slovo, jasné svědectví o Pánu Ježíši. (Ale je otázkou, zda nebylo z videa záměrně odstraněno - za to je pře Boží tváří odpovědná redaktora a všichni, kteří video připravili. "Neboť je psáno: 'Jako že jsem živ, praví Hospodin, skloní se přede mnou každé koleno a každý jazyk vyzná, že jsem Bůh.'" - Římanům 14,11) Nemám dar rozeznání duchů. Ani po zhlédnutí tohoto videa mi ho Duch svatý nedal, abych jasně řekl, co a jak. Ale co vím jistě, je to, že Duch svatý mi po přečtení reakcí na YouTube i GranoSalis uložil na srdce, abych řekl to, co jsem popsal: 1) Pán Bůh každého z nás bude soudit i podle našich skutků. 2) Jaké je ovoce onoho shromáždění? 3) Ptáme se my, ostatní křesťané, jaké je ovoce našich shromáždění? Jaké reakce (komentáře) budou od nich po shlédnutí videa z našeho shromáždění? 4) Jaké závěry přijmou odovědní jedinci onoho shromáždění z videa jako reakce na komentáře? Jak se to odrazí v jejich skutcích?
|
|
|
|
|