Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Leoš.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 12, článků celkem: 15250, komentáře < 7 dní: 514, komentářů celkem: 327248, adminů: 60, uživatelů: 4859  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 117 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

cizinec
Willy
pomo
wollek

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Paul Washer: Biblické mužství
·Žádné restituce!
·Otevřený dopis Martinu Glaserovi
·Jižní baptistická konvence pořádá národní kongres
·Paul Washer: Randění je nebiblické
·Baptisté a identita
·Modlitební řetěz BJB - červen 2018
·Rezignace Radka Pospíšila na člena Výkonného výboru BJB s odůvodněním
·Bouřlivý Sjezd delegátů
·Pomalá genocida křesťanské komunity v Myanmaru

více...

Počítadlo

Licence Creative Commons

GRANO SALIS
 podléhá licenci
Creative Commons
Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported

Zaznamenali jsme
94 389 769
přístupů od 17. říjen 2001

Založeno L.P. 1997


ATELIÉR PROMĚN Jitka Černíková, kosmetika, vizáž, proměny, svatební líčení
BWF Protec
BWF Profiles
technické plsti
profily PMMA PC
plexi desky
aramid
kevlar Michaela Křivánková svatební fotografie, portréty, portrétní fotografie, fotografování novorozeňat a dětí, dětská fotografie, portrétní fotografie, svatba, svatební přípravy, fotograf

Teologie: Blazí chudí duchem
Vloženo Úterý, 29. duben 2008 @ 14:37:05 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Mikael

Matouš 5,3
"Blazí chudí duchem, neboť jejich jest království nebeské."

Určitě jste se již setkali s výkladem, že jde o lidi, kteří mají omezené chápání, o lidi slabomyslné, či nějak jinak duševně postižené. Tento výklad je nesmyslný. Proč by měl být blahý (makarios - blahý, blažený) člověk, který má potíže s chápáním, a bude tedy sotva rozpoznávat dobré od zlého?





Matouš 5,3
"Blazí chudí duchem, neboť jejich jest království nebeské."


Určitě jste se již setkali s výkladem, že jde o lidi, kteří mají omezené chápání, o lidi slabomyslné, či nějak jinak duševně postižené. Tento výklad je nesmyslný. Proč by měl být blahý (makarios - blahý, blažený) člověk, který má potíže s chápáním, a bude tedy sotva rozpoznávat dobré od zlého? Takový člověk má přirozeně právo na soucit, slitování, a ohleduplnost, ale blahým, tedy vlastně šťastným bych jej určitě nenazval.


Podívejme se blíže na řecké slovo, které je zde překládané jako "chudí". Jde o slovo "PTÓCHOI". Jaký význam má?


"Řecké slovo PTÓCHOS má docela jiný původ, je daleko ostřejší a znamená spíš 'žebrák'. Vzniklo ze slovesa, které označuje postoj člověka, který se lekne a utíká, který má strach, je zkroušený, prosí o smilování, o almužnu." (J.Sokol, Křesťanská revue 6/1991, str. 123)


V Septuagintě jsou tímto výrazem přeložena slova odvozená od pojmového kořene ANH - být skloněný, sehnutý, ohnutý.


"Výrazy 'chudí' a 'chudí v duchu' užívali členové soudobých židovských komunit, aby jimi označili sami sebe, jak ukazují ŽŠal 10,6; 15,1 a kumránský válečný řád 14,7." (Daniel J. Harrington, Evangelium podle Matouše, str. 100)


"Chudí duchem" jsou tedy lidé, kteří nechodí pyšně, nevyvyšují se, nedělají ze sebe to, co nejsou, ale očekávají milost a slitování, zkrátka, JSOU POKORNÍ. A takoví jsou dle slov Pána Ježíše Krista, našeho Učitele, BLAZÍ, blažení. Jim patří Království Nebes.


Izaiáš 66,2
Všechny tyto věci učinila moje ruka. Tak vznikly všechny tyto věci, je výrok Pánův. Laskavě pohlédnu na toho, kdo je utištěný a na duchu ubitý, kdo se třese před mým slovem."


Matouš 11,29
Vezměte na sebe mé jho a učte se ode mne, neboť jsem mírný a pokorného srdce; a naleznete odpočinutí svým duším.


Matouš 5,5
Blazí tiší (praeis - mírní, krotcí), neboť oni zdědí zemi.


Pokoj vám!


 
Příbuzné odkazy
· Více Zamyšlení
· Novinky od Bolek


Nejčtenější článek Zamyšlení:
Soulož v rajské zahradě


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Průměrný
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Zamyšlení

Podobná témata

Doporučené odkazy:

Biblická apologetika

Michaela Křivánková - Portrétní fotografie


Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Blazí chudí duchem" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Prohledat diskusi

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Blazí chudí duchem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 29. duben 2008 @ 19:59:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mikaeli,
dej sem prosím i odkaz z ŽŠal. Navíc sem slyšel i o člověku, co má tak nízký IQ, že si absolutně neuvědomuje, co se vokolo něho děje, a tak je immer wahre šťastnej nezávisle na sym okolí. To rozhodně má něco do sebe.
eleazar



Re: Re: Blazí chudí duchem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 29. duben 2008 @ 20:04:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
co má tak nízký IQ, že si absolutně neuvědomuje, co se vokolo něho děje, a tak je immer wahre šťastnej nezávisle na sym okolí.

Tak to mu závidím, protože jsem v podlední době docela nešťastný... (srdeční záležitosti)


]


Re: Re: Blazí chudí duchem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 30. duben 2008 @ 08:41:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj E., s tím štěstím u toho člověka si nejsem tak jistý. Víš, že mám zkušenost se stacionářem. Než jsem to tam poznal, taky jsem si myslel, že lidé, kteří jsou postiženi např. demencí, jsou v podstatě šťastní a že je to pro ně svým způsobem milosrdná choroba, což tedy rozhodně neplatí pro jejich okolí. Jenže pak jsem s těmi lidmi dělal a mluvil a zjistil jsem, že to tak není. Mnozí trpěli strašnými stavy, protože každé ráno měli pocit, že je dovezli na nějaké naprosto neznámé místo mezi cizí lidi, i když tam chodili už několik let.


Ten případ s nízkým IQ asi bude o něčem jiném, ale ono je dost těžké a problematické usuzovat, jak se takový člověk cítí a jak vše okolo vnímá. Určitě ho netrápí mnohé z toho, co trápí nás, ale jeden takový případ jsem poznal a ten člověk byl vždy vyděšený z každé změny. Když někdo z jeho okolí, koho miloval, od něj třeba na půl hoďky odešel, byl zmatený, protože neuměl pochopit, že to není na pořád, že se dotyčný zase vrátí.


]


Re: Re: Re: Blazí chudí duchem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Libby v Středa, 30. duben 2008 @ 09:02:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Timto svym komentarem, Hyperion jen dokazuje, ze takovym lidem patri kralovstvi nebeske nebot nemaji dostatecne schopnosti na to, aby si uvedomili co je hrich a vychodisko z neho. Souhlasim take s nazorem, ze nemuzeme vedet, jest-li jsou tito lide stastni. Silne o tom pochybuji. Podle jejich vyrazu tvare, pohybu a zvuku co nekdy vydavaji, kdyz treba ani mluvit nemohou, to vypada ze trpi. A protoze jsem pracovala v prostredi, kde jsem osetrovala umirajici lidi, tak mohu rict, ze jsem vypozorovala, ze i kdyz mnohdy nereaguji, jejich spirit vnima, co se o nich mluvi. Byla jsem nekdy dost otresena, kdyz rodina stala okolo sveho blizkeho a mluvila si mezi sebou bez ohledu na neho. Naopak, kdyz k umirajicimu mluvili pekne, bylo poznat, ze vnima nejak vnitrne, co se mu rika.


]


Re: Re: Re: Re: Blazí chudí duchem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: nula v Středa, 30. duben 2008 @ 11:52:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Timto svym komentarem, Hyperion jen dokazuje, ze takovym lidem patri kralovstvi nebeske nebot nemaji dostatecne schopnosti na to, aby si uvedomili co je hrich a vychodisko z neho.--

čili nejsou poskrněni nějakými církevními teoriemi  

--Souhlasim take s nazorem, ze nemuzeme vedet, jest-li jsou tito lide stastni. Silne o tom pochybuji. Podle jejich vyrazu tvare, pohybu a zvuku co nekdy vydavaji, kdyz treba ani mluvit nemohou, to vypada ze trpi.--

Ono zdání někde klame ,stejně tak u většiny zvířat se kolikrát zdá,že trpí ale jelikož nemají "já" jen tu bolest pozorují z pohledu třetí osoby podobně malé děti  



]


Re: Blazí chudí duchem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: nula v Středa, 30. duben 2008 @ 10:08:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--který má potíže s chápáním, a bude tedy sotva rozpoznávat dobré od zlého?--
 
to nemusí být o potížích s chápáním,ale naopak o poznání dotyčného ,že rozlišování dobrého a zlého vzniká až v člověku ,samo o sobě nikde ve vesmíru není.Toto rozlišování pak vede k utrpení k prožívání dobrého a zlého .I v židovském (sumerském) mýtu v Genesis (kap.2-3) je patrné,že dokud lidé neznali dobré ani zlé ,tak byli v ráji.   



Re: Blazí chudí duchem (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: skalaa v Středa, 30. duben 2008 @ 12:52:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prehovoril a začal ich učiť:
Blahoslavení chudobní v duchu,
lebo ich je nebeské kráľovstvo.

(Mat 5,2.3)

Tieto slová zazneli žasnúcemu zástupu ako neslýchane nové. Niečo také od kňazov a rabínov dosiaľ nikdy nepočuli. Nebolo v tom nič, čo by lichotilo ich pýche alebo v nich utvrdzovalo ctibažné nádeje. Z toho nového Učiteľa však prúdila moc, ktorá si ich podmaňovala. V jeho prítomnosti cítili prívetivosť Božej lásky ako vôňu kvetov. Jeho slová padali „ako keď dážď padá na pokosenú lúku a ako keď rosa zvlažuje zem(Ž 72,6). Všetci akosi mimovoľne vnímajú, že číta tajnosti duše, ale blíži sa k nim s nežným súcitom. Ich srdcia sa mu otvárajú a pri počúvaní jeho slov im Duch Svätý zjavuje význam učenia, ktoré ľudstvo v každom čase tak naliehavo potrebuje.

V Kristovej dobe sa náboženskí predstavitelia Izraela pokladali za duchovne bohatých ľudí. Farizejova modlitba: „Bože, ďakujem ti, že nie som ako ostatní ľudia(Luk 18,11), vyjadrovala nielen pocity príslušníkov jeho spoločenskej triedy, ale aj duchovný stav väčšiny národa. Niektorí spomedzi tých, čo sa zišli okolo Ježiša, si uvedomovali svoju duchovnú chudobu.  Keď sa pri zázračnom rybolove prejavila Kristova božská moc, Peter padol Spasiteľovi k nohám a zvolal: „Pane, odíď odo mňa, lebo som hriešny človek(Luk 5,8). Aj v zástupe tých, čo sa zhromaždili na vrchu, boli ľudia, ktorí si v blízkosti Kristovej čistoty uvedomovali, že sú „biedni, úbohí, chudobní, slepí,a nahí(Zj 3,17) a túžili po spásonosnej „Božej milosti“ (Tít 2,11). Kristove slová prebudili v týchto ľuďoch nádej a oni pochopili, že života sa dotklo Božie požehnanie.

Ježiš ponúkol kalich požehnania tým, čo sa nazdávali, že sú „bohatí, zbohatli a nič nepotrebujú(Zj 3,17). Oni sa však opovržlivo odvrátili od tohto daru milosti. Kto sa pokladá za dokonalého, kto si myslí, že je dosť dobrý a so svojím duchovným stavom môže byť spokojný, ten netúži stať sa účastníkom Kristovej milosti a spravodlivosti. Pýcha si neuvedomuje nijaký nedostatok, a preto zatvára srdce pred Kristom a nezmerným požehnaním, ktoré priniesol. Tí, čo sa pokladajú za bohatých a úctyhodných, nemôžu prosiť vo viere, a teda ani prijať Božie požehnanie. Nazdávajú sa, že majú dostatok všetkého, preto odchádzajú naprázdno. Ponúknutú Kristovu pomoc ocenia len tí, čo vedia, že sami sa nemôžu zachrániť, ba ani urobiť dobrý skutok. Oni sú tí chudobní duchom, ktorých Spasiteľ nazýva blahoslavenými.

Koho Duch Svätý usvedčí z hriechu, toho Kristus vedie k pokániu a odpúšťa mu. Tí, ktorých Boží Duch usvedčil z hriešnosti,  poznávajú, že v nich nie je nič dobré a že všetko, čo doteraz robili, bolo vždy poškvrnené hriechom a sebectvom. Podobní úbohému publikánovi zostávajú obďaleč a neodvažujúc sa ani zrak pozdvihnúť k nebu vravia: „Bože, buď milostivý mne hriešnemu!(Luk 18,13). Takíto ľudia dostávajú požehnanie. Kajúcnikovi sa odpúšťa, pretože Kristus je „baránok Boží, ktorý sníma hriech sveta(Ján 1,29). Boží prísľub znie: „Ak sú vaše hriechy ako šarlát, môžu zbelieť na sneh; ak sú červené ako purpur, môžu byť ako vlna(Iz 1,18). „Dám vám nové srdce a nového ducha dám do vášho vnútra... dám svojho Ducha do vášho vnútra a spôsobím, aby ste chodili podľa mojich (16) ustanovení... a budete mojím ľudom a ja budem vaším Bohom(Ez 36,26-28).

O ľuďoch duchovne chudobných Kristus hovorí: „Ich je nebeské kráľovstvo“. Toto kráľovstvo však nie je časné, pozemské, ako dúfali Kristovi poslucháči. Ježiš sprístupnil ľuďom duchovné kráľovstvo svojej lásky, milosti a spravodlivosti. Znamením vlády Mesiáša v srdci veriacich je to, že sa podobajú Synovi človeka. Občania jeho kráľovstva sú duchovne chudobní, tichí, pokorní, prenasledovaní pre spravodlivosť. Im patrí nebeské kráľovstvo. Aj keď dielo obnovy nie je v nich celkom dovŕšené, predsa sa už začalo a umožní im „mať podiel na údele svätých vo svetle(Kol 1,12).

Tí, čo si uvedomujú svoju veľkú duchovnú chudobu a cítia, že v nich nie je nič dobré, môžu pohľadom upretým na Ježiša dosiahnuť spravodlivosť a duchovnú silu. Kristus povedal: „Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení!(Mat 11,28). Vyzýva vás, aby ste svoju chudobu vymenili za bohatstvo jeho milosti.  Božiu lásku si nijako nezasluhujeme, ale náš obhajca Kristus ju zasluhuje a môže spasiť všetkých, ktorí k nemu prichádzajú. Nech ste v minulosti prežili čokoľvek, nech je vaša prítomnosť akokoľvek tiesnivá, ak sa rozhodnete ísť ku Kristovi takí slabí, bezmocní a zúfalí, akí práve ste, náš súcitný Spasiteľ vám vyjde zďaleka v ústrety, privinie vás do svojho láskyplného náručia a zaodeje rúchom svojej spravodlivosti. Predstavuje nás svojmu Otcovi oblečených v bielom odeve svojej povahy. Prihovára sa za nás u Boha: Ja som zaujal miesto tohto hriešnika. Nehľaď, Otče, na toto zblúdené dieťa, ale na mňa! Aj keď nás satan tvrdo obviňuje z hriechu a pokladá nás za svoju korisť, Kristova krv nás obhajuje oveľa presvedčivejšie.




Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy