Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 263 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Dzehenuti
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116535827
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Pravda a lež o čarodějnických procesech
Vloženo Úterý, 11. březen 2008 @ 18:37:13 CET Vložil: bolek

Katolicismus poslal Karels

Upalování čarodějnic (a čarodějů) bývá často "dobrým beranidlem" proti Katolické církvi. Nicméně dánský historik a etnolog Gustav Hennigsen (protestant) vydal nedávno na toto téma obsáhlou publikaci, v níž přesvědčivě na prokázaných faktech dokazuje, že pravda je – jako obvykle v těchto věcech – poněkud jiná. Není ve svém postoji osamocen, už v sedmdesátých letech dospěli renomovaní američtí historikové Norman Cohn a Richard Kieckhefer (taktéž nekatolíci) ke stejnému závěru, který je dnes názorem stále většího počtu historiků.

Především je třeba odkázat do říše bájí tvrzení o 9 milionech obětí čarodějnických procesů v Evropě. Toto číslo pochází od francouzského osvícenského historika Lamothea, žijícího v době Velké francouzské revoluce a Napoleona, kdy se na běžícím pásu vymýšlely hrůzostrašné historky o inkvizici a jejích procesech (jako nedávno za komunistů), aniž byla možnost korigovat je solidním předložením faktů, neboť osvícenská a liberální cenzura se vůbec nelišila od pozdější cenzury totalitních režimů 20. století. Na základě solidního výzkumu je nutno upřesnit počet obětí čarodějnických procesů 14. až 18. století na cca 50 tisíc. Před 14. stoletím čarodějnické procesy neexistovaly, nešlo tedy o „středověkou“ pověru, ale o novověkou.

Katolická církev ve středověku naopak velmi tvrdě vystupovala proti původem pohanské pověře o čarodějnicích (tj. ženách, které se pohlavně stýkají s ďáblem a takto od něho získávají nadpřirozenou moc škodit lidem). Už císař Karel Veliký ustanovil trest smrti pro každého, kdo by ji rozšiřoval. Ještě ve starověku církevní otcové sv. Jan Zlatoústý, Cesarius z Arles aj. bojovali ostrými slovy proti této pověře jakožto pozůstatku pohanství. Veliký papež středověku a obránce svobody Církve proti německému císaři Jindřichu IV. v 11. století, sv. Řehoř VII., pod trestem exkomunikace zakázal dánskému králi Haraldovi, aby zahájil proces proti ženám obviněným z „čarodějnictví“, které prý zavinily sucho a morovou epidemii. Papež nabádá krále, aby raději hleděl „pokáním odvrátit Boží tresty a ne je ještě rozmnožovat nevinně prolitou krví“. Užívání čar a kouzel bylo přísně zakázáno už ve Starém zákoně. Církev ve starověku a středověku je také zakazovala, trestala je však pouze církevními tresty a odmítala zasahování světské moci do této záležitosti.

Teprve ve 14. století se zapojila do stíhání čarodějství také světská moc, docházelo k rozsudkům smrti, při nichž žel často církevní i světské instituce spolupracovaly, jak se to stalo v případě sv. Jany z Arku (panny orleánské), jejíž upálení na hranici nelze nazvat jinak než justiční vraždou. Vlna čarodějnických procesů vrcholí v letech 1550 – 1650, tedy nikoli ve středověku, ale v novověku. Přitom mezi katolickými a protestantskými zeměmi existovaly obrovské rozdíly. Henningsen cituje v této souvislosti Martina Luthera, který požaduje důslednější pronásledování čarodějnic. Zatímco v protestantské části Německa zemřelo na hranici pro údajné čarodějství 26 tisíc lidí, v katolickém Irsku pouze 4. V nejkatoličtějších regionech Evropy, v Itálii a na Pyrenejském poloostrově, proběhlo od 16. do 18. století více než 12 tisíc čarodějnických procesů, z toho jen 36 poprav, značná část souzených naopak vyšla s osvobozujícím rozsudkem. Poslední čarodějnice v Evropě byla popravena koncem 18. století ve švýcarském protestantském kantonu Glarus.

Historička Jenny Gibbonsová taktéž poukazuje na zavádějící informace, jako by čarodějnické procesy organizovala církevní inkvizice. To vyplývá z nepřesného překladu latinského textu, že někdo byl „per inquisitionem“ vyzkoušen, což nemusí znamenat hned inkvizici, nýbrž jenom to, že byl podroben soudu – a to lhostejno, jestli církevnímu nebo světskému (lat. inquire = vyhledávat, zkoumat, vyšetřovat). Církevní inkvizice se naopak vyhýbala čarodějnickým procesům. Když dva němečtí inkvizitoři Spengler a Institoris koncem 15. století vydali primitivní a pověrečný spis „Kladivo na čarodějnice“, který žel vydatně přispěl k eskalaci čarodějnických procesů v Německu, inkvizice se od toho distancovala, papež sv. Pius V. (1566 – 72), který v Církevním státě zakázal čarodějnické procesy, nařídil dát tuto knihu na index zakázaných knih. Římská inkvizice, podléhající přímo papeži, se snažila bránit čarodějnickým procesům všude, kde to jen trochu bylo možné, o čemž existuje ve vatikánském archivu spousta dokumentů, žel velmi často byla neúspěšná, protože nejen protestantští, ale i katoličtí vládcové Evropy papeže ignorovali.

Dalším historickým mýtem je teze, že teprve bezbožecké osvícenství skoncovalo s touto pověrou a upalováním nevinných obětí. Skutečnost je taková, že v 18. století, kdy osvícenství začínalo, byly už čarodějnické procesy na definitivním ústupu v celé Evropě. Hlavní zásluhu na postupné změně smýšlení v tomto směru má německý jezuita a duchovní básník Friedrich von Spee, který v první polovině 17. století s rizikem vlastního obvinění z čarodějství a upálení na hranici vyvolal v Německu proti této pohanské pověře a popravám nevinných lidí kampaň, kterou vedli zejména jeho řádoví spolubratři.

V našich zemích byly mezi českým obyvatelstvem čarodějnické procesy jen ojedinělé. Horší situace vládla na Jesenicku a Šumpersku, kde žilo německé obyvatelstvo, jež mělo čilé styky se sousedním Slezskem, odkud sem prosakovala pověra o čarodějnicích. V 17. století tam byla upálena zhruba stovka lidí. Když toho zneužily osoby zvrácených mravů, jako Heinrich Boblig z Edelstadtu, který v postavení světského soudce vynucoval mučením doznání svých obětí k neexistujícím zločinům, rozpoutalo se hotové peklo. Katolický děkan v Šumperku Christoph Lautner jménem Církve vystoupil proti Bobligovi na obranu údajných „čarodějnic“, doplatil však na to sám upálením na hranici r. 1685. Velmi negativní roli žel sehrál jeho přímý nadřízený – olomoucký biskup Karel II. z Lichtenštejna, který podlým způsobem vydal Lautnera Bobligovi. Poslední upálení pro čarodějství proběhlo v Šumperku r. 1700. Od tohoto data už v českých zemích nikdo nebyl pro tento delikt popraven.

Myslím si osobně, že i kdyby díky podobným procesům zemřelo byť i 50 lidí, tak je to hodně - a přesto přeze všechno co bylo řečeno v článku, čarodejnické procesy jsou poskvrnou naší křesťanské minulosti...



Podobná témata

Katolicismus

"Pravda a lež o čarodějnických procesech" | Přihlásit/Vytvořit účet | 16 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pravda a lež o čarodějnických procesech (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 11. březen 2008 @ 19:12:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Snad jsem mohl uvést zdroj článku: http://www.eridanus.cz/



Len obmedzený, nevedomý človek nevie nič ... (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 11. březen 2008 @ 19:12:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Len obmedzený, nevedomý človek nevie nič o hrôzach cirkevných inkvizícií, ktorými zavraždili státisíce ľudí v mukách, aké len chorá myseľ zvrhlých netvorov vedela vymyslieť. Dnes je zjavná snaha mnohých tzv. cirkevných historikov tieto zločiny zľahčovať alebo dokonca popierať. Že by si to všetko vymysleli len nepriatelia cirkvi?
„Inkvizícia bola najstrašnejší a najkrvavejší zjav, aký sa kedy ako systém pod rúškom náboženstva vyskytol", píše už citovaný jezuita Pavel Hoensbróch:
„Prúdy ľudskej krvi, preliatej inkvizíciou padajú celkom a výlučne na vrub pápežstva, takže úplne dejinnej pravde zodpovedá, ak sa povie: Námestníci Krista stáli celé stáročia v popredí vražedného systému, ktorý viac než ktorákoľvek vojna, spôsobil medzi národmi spustošenie a biedu a meno kresťanstva neslýchané zneuctil."

A klerikálmi oslavovaný španielsky spisovateľ Orti y Lara píše výstižne: „Cirkev, ktorá inkvizíciu vyvolala, uznávala ju vždy s osobitnou záľubou. Žiadny katolík nesmie vysloviť meno svätého tribunálu viery, aby nesklonil úctyplne hlavu pred inštitúciou, ktorá je podstatne katolíckym, takmer podstatným obrazom cirkvi, našej matky."

Je zjavným klamstvom, ak sa zo strany rímskych cirkevníkov tvrdí, že nie cirkev, ale svetské vrchnosti robili inkvizíciu.
Proti tomuto tvrdeniu stoja jasné, všetku pochybnosť vylučujúce vyhlásenia a nariadenia „objektívnych autorít v ohľade náboženskom", rímskych pápežov.

Svata inkvizicia





Re: Len obmedzený, nevedomý človek nevie nič ... (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Úterý, 11. březen 2008 @ 19:57:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Gojime, nikdo přece nepochybuje o hrůzách spáchaných inkvizicí a její protestantskou sestřičkou. Rovněž je jasné, že za ty zločiny nese vinu ta která církev, i když samotný rozsudek vesměs vykonávala moc světská.


]


Re: Pravda a lež o čarodějnických procesech (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 11. březen 2008 @ 19:18:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle, že čarodějnice upalovali protestanti stejně jako katolíci, ví každý, kdo je v dějinách jen povrchně vzdělán.
Taky to proti křesťanům kromě gojim používají hlavně komunisti, kteří čarodějnice neupalovali.  :-)

Olin



Re: Re: Pravda a lež o čarodějnických procesech (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 11. březen 2008 @ 19:25:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek se mi zdál natolik zajímavý, že jsem ho vložil sem...


]


Re: Pravda a lež o čarodějnických procesech (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Úterý, 11. březen 2008 @ 19:54:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za podnětný článek - už jsem ho četl jinde, ale i tak je dobré umět se podívat na historii s co největší mírou objektivity. V odborné literatuře se hodně různí odhady o skutečných obětech, což určitě víš. Nesmíme zapomínat ani na různé pogromy - zejména proti židům (a často i Židům).



Karelsov clanok je postaveny na nicom ... (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 11. březen 2008 @ 20:50:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolim si pripomenut, ze Karelsov clanok je postaveny iba na tom ze neexistuje prelozena objektivna literatura a dokazy o katolickych lziach ktore prezentuje napriklad teraz Olin. 

Teda o tom ze vraj biblicki krestania niekoho upalovali a mucili. To su lzi, krestania niesu katolici aby zabijali za presvedcenie.

Je zvlastne ze objektivna literatura o katolickych vrazdach a sposoboch jezuitskych lzi zalozenych na sofistikacii ... sa do 
nasich jazykov dostane zriedka alebo vobec nie... ...a pri tom mnohi byvali katolicki 
knazi o tom jasne pisu .... hm, preco asi?

dufam ze to nebude takto az do doby kedy odidem na dochodok (teda ak sa dozijem:-))) a budem mat na to konecne cas :-))) ....teraz prekladam nejake 
zaujimave svedectva o  Billy Grahamovi a Oralovi Robertsovi.... Ozaj, vedeli ste ze Oral Roberts prijal "uzdravujucu moc" od indianskeho samana este ked bol mlady ? Oral Roberts ma indiansku krv a viaceri svedkovia ho o tom poculi jasne rozpravat ... Nechate sa uzdravit az by k nam nahodou prisiel?

 



]


Re: Karelsov clanok je postaveny na nicom ... (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 12. březen 2008 @ 10:58:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ten Oral Roberts je tento? To jméno jsem před tím nikdy neslyšel. Co jsi měl na mysli tím, že "Oral Roberts ma indiansku krv"? To jako že má předky mezi indiány? To je přece jedno, ne?

Grahama znám (tedy ne osobně) a je mi celkem ukradený.

Gojime, měl bys nějak definovat, kdo je biblický křesťan. Karels napsal jen tolik, že se obvykle nadhodnocují počty obětí inkvizice, což nijak tuto instituci a celou katolickou církev neomlouvá! Současně uvedl i to, že i protestanté upalovali čarodějnice a nijak se nemazlili se svými názorovými odpůrci, což je snad všeobecně známé. O temných stránkách ŘKC je dost knih i v češtině (o slovenštině mluvit nemohu) - např. Temné papežství, Zrada, aneb krize v katolické církvi (o zneužívání dětí klérem a snaze zametat to pod koberec ze strany církve) a dost dalších. Na Slovensku je asi trochu jiná situace, protože ŘKC tam má mnohem větší vliv a moc - zrovna včera jsem četl, že kněží budou při kázáních propagovat zavedení Eura! Ale i tak není nejmenší problém objednat si kteroukoli knihu ze zahraničí.


]


Re: Pravda a lež o čarodějnických procesech a o dějinách vůbec (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 11. březen 2008 @ 22:35:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V dvacátém století se rozmohlo vnímání dějin jako temna. Učitelka dějepisu (kterou jsem si ale vážil, ba i více než to) nám opakovala, co ji naučili v učitelském ústave, kde studovala.
Taky to, že se ve středověku lidé neumývali, ale voňavkami stírali zápach neumytého těla.
To lze solidní znalostí opravit:
(a) neumývání se vzniklo až v XVII. století, když se předpokládalo, že se mor šíří vodou. Báli se šíření nemoci. V té době také ruský car dal vybudovat sídlo zvaný Carskoje selo (carská vesnice), a tam se přestěhoval s celým dvorem, aby se vyhnuli moru z města.
Ale před morem se lidé nejen umývali, ale je dosti dokladů o tom, že si ve vodě přímo užívali. Je mnoho dobových kreseb, kde ve velké kádi sedí muž se ženou, přes káď mají položené prkno, na něm jídlo a pití a služebná jim dolévá vodu do kádě (asi teplou, voda chladne).
V husitských kronikách jsou vyobrazeny městské lázně a husité se pozastavují nad tím, že do nich chodí i mniši (nevím, proč by se mnich nemohl vypařit v teplé vodě). Obsluha ale byla ženská, v dlouhé košili.
Jedna taková ´lázebnice´ ukryla krále Václava IV., kterého pronásledovali šlechtici a drželi ho na hradě jako vězně. Král ale šel do lázně, z čehož ho nepodezřívali. Bylo to ta, kde je dodnes v Praze objekt nesoucí jméno Karlovy lázně. Domluvil se s lázebnicí, která bydlela naproti přes vodu na ostrov dnes zvaním Kampa a jezdila do práce vlastní loďkou. Odvezla krále zahaleného přes hlavu do roucha a šlechtici pozdě zjistili, že jim král uprchnul. Potom na Kampě dostal šaty a odejel na svůj lovecký hrádek ke svým věrným. Alespoň na čas získal svobodu.
Věříte husitským kronikám? Pak ale nemůžete brát na bernou minci, že se lidé ve středověku neumývali a používali jen voňavky. Je tu skloubená perioda asi 30 let z doby moru s představou, že to tak bylo vždycky, asi až k Adamovi.
Tomu se říká vědomost o minulosti. Jak se začne, tak se rozšíří. A kdyby zde byl nespravedlivý úmysl, pak platí, že kdo chce podrazit, hůl si hledá. Nebo to vyplývá ze zjednodušování.
To bylo obecně.




Re: Re: Pravda a lež o čarodějnických procesech a o dějinách vůbec (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 12. březen 2008 @ 02:27:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
V dvacátém století se rozmohlo vnímání dějin jako temna.

No, i pres tve historicko-hygienicke extempore se asi budu dal drzet nazoru, ze pokud jde o materialni, zdravotni a vzdelanostni situaci predchazejicich generaci, tak historie skutecne byla temna a k lidskemu pokoleni nevlidna. Jeste v polovine devatenacteho stoleti umiral kazdej patej kojenec pred prvni rokem veku, vime? A lazne, nelazne - myslim, ze kazdej den se nesprchovali, tak jako my...

Aviaf


]


Re: Pravda a lež o čarodějnických procesech (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 12. březen 2008 @ 07:49:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
K upalování čarodějnic nabádá sama Bible

Čarodějnici nenecháš naživu.

Exodus 22,17


Je pozitivní,že se autor článku nesnáží srovnávat počty obětí např. s 20 stoletím ,kdy prostředky k likvidaci lidí byly na úplně jiné technické úrovni než v minulých staletích. 



ad. Upalování čarodějnic a jiné excesy.... (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Středa, 12. březen 2008 @ 09:10:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Upalování čarodějnic a jiné excesy....

Je pro mně zcela nepochopitelné, jak křesťanstvo mohlo být schopno někoho zabít za údajný okultismus (většinou však šlo o lidi s psychickými problémy nebo věřícím pohanským pověrám) , když Kristus v 8. kapitole Janova evangelia řekl cizoložnici: "...Nikdo tě neodsoudil?...ani já tě neodsuzuji. Jdi a už nehřeš!"
A pokud by někdo chtěl takového člověka odsoudit (a ne přesvědčit), je třeba takovému "církevnímu soudci" říci: "Kdo z vás je bez hříchu, první hoď na ni kamenem!"...Nejsme-li (nebo nebyli-li jsme) schopni takového "okultistu" přesvědčit o nevhodnosti jeho myšlení a konání, svědčí to o naší bezmoci. Tam kde schází "moc z výsosti" (Lukáš 24,49), tam se začne lhát, překrucovat Písmo, soudit, exkomunikovat a předávat slabé světské moci. Na rovinu řečeno - neschopnost křesťanstva se zakrývá světskou spravedlností. Impotence srozumitelně předat evangelium se zakryje zákonictvím a instituční mocí.

A přitom nás pisatel Janova evangelia ujišťuje, že s příchodem Ježíše Krista Nazaretského se změnilo ABSOLUTNĚ VŠECHNO - bylo zjeveno to, co nám Mojžíšův zákon (a všechny světské i církevní zákony potom také) nebyly schopny (pro naši slabost) vysvětlit - potřebujeme Spasitele. Nu..a On přišel v Kristu Ježíši. A pro nás to i dnes (a právě dnes) má veký důsledek:
"Z jeho plnosti jsme byli obdarováni my všichni milostí za milostí. Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista." (Jan 1,16-17)Bez Něj nic nemáme, bez Něj není církev, bez Něj není Písmo... A bez Písma bychom nevěděli ani nic o něm.
Poznámka na závěr:
Což tehdy, když byly čarodějnické a jiné inkviziční procesy, nebylo evangelium zapsáno? Janovo evangelium 1,16-17 jsme našli až v 21. století? Nebo je Kristus příliš milosrdný a křesťanstvu se to nehodí?Tyto otázky mě trápily od mé konverze. Je-li pravda ono "sola scriptura, sola gratia, sola fide", tak proč tak v církvi (či v církvích) nechceme žít? Proč...


]


Re: ad. Upalování čarodějnic a jiné excesy.... (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 12. březen 2008 @ 09:42:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Je pro mně zcela nepochopitelné, jak křesťanstvo mohlo být schopno někoho zabít za údajný okultismus (většinou však šlo o lidi s psychickými problémy nebo věřícím pohanským pověrám) , když Kristus v 8. kapitole Janova evangelia řekl cizoložnici: "...Nikdo tě neodsoudil?...ani já tě neodsuzuji. Jdi a už nehřeš!" --

teorie je jedna věc, praxe odpovídající stavu lidí věc druhá . 


--A přitom nás pisatel Janova evangelia ujišťuje, že s příchodem Ježíše Krista Nazaretského se změnilo ABSOLUTNĚ VŠECHNO--


jak se říká papír snese všechno,skutečnost může být značně odlišná


]


Re: Re: ad. Upalování čarodějnic a jiné omyly v dějinách nás barbarů (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 12. březen 2008 @ 11:17:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tu se ptáš: ´...jak křesťanstvo mohlo být schopno někoho zabít za údajný okultismus -...´, je to dobré, až na to, že to nedělalo to ´křesťanství´, ale lidé navenek počítaní mezi křesťany. uvnitř se starými zvyky.

Nejen to, že postupně křesťanství pronikalo dále, ale křesťanství přišlo sem pozdě- do Francie za 200 let, do Britanie za 300 - 400, k nám na Moravu za 800, do Čech, Polska a Madarska za 900, do Finska až v XVIII. století atd.
Všude jsou zvyky a ty byly pohanské a barbaři ze severu si svoje zvyky zachovali. Procesy, vraždění, boje, to byly zbytky starého života.
Na Moravě ještě ve 14. století lid tančil o pohanských svátcích na rozcestích (to jsou místa čarodějných sil), jak z Vatikánu listem vyčítali biskupům u nás.
Nic nového, staré hříchy v novém rouchu a potom hanba padá na to nové, jako by mohlo zastavit to staré.
A co nedávno? Magie germánské rodové rasy, volání Blutt ind Boden (krev a půda nás sjednocuje) , pochodňové pochody v třicátých letech v Norimberku na stadionu před Goebelsem a Fuehrerem atd.
To jsou pohanské motivy přenesené do 20. století.
Mohli by se nás ptát: jak to, že vy křesťané jste pochodovali večer s pochodněmi v rukou o stadionu a volali Sieg Heil ?
Ale to už není křesťanství, to je erupce starého pudu do novodobých časů.
Podobnou erupcí smůly a asfaltu jsou zde výlevy na př. Gojima, který se také nechová jako mazlíček laskavého evangelia, ale mává svou pochodní atd. V Izraeli si dodnes někteří (mnozí) židé myslí, že co křesťan, to fašista . nepoznají podrobnosti. Předloni tam mladá židovka konvertovala ke křesťanství a sousedé ji napadli, protože je fašistka. Nechápali, že křesťan není fašista.
A tak se někteří bláhově ptají: jak to, že se v křesťanství bojovalo a upalovalo? Bohužel, už tam v té době žili vedle pohanských duší (v tělech navenek křesťanů) také zbožní křesťané, a teď se na GranoSalis někteří ptají, jak to, že to v tom křesťanství bylo.
Také bych se mohl ptát: jak to, že demokracie dovoluje úplatky, a tunelování. Ale demokracie to nedovoluje, je na to moc krátká.


]


Křesťanstvo a touha po moci (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Středa, 12. březen 2008 @ 11:56:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pojmy "křesťanstvo" a "křesťanství" jsem použil záměrně. Nezaměňuji je však.

Je to definice, kterou celkem trefně používá Kierkegaard ve svých knihách.
Zatímco "křesťanství" je to, co jsme přijali, když jsme uvěřili v Krista - tj. pravda evangelia, ospravedlnění a vykoupení.

"křesťanstvo" je ono náboženské a znáboženštělé myšlení, které nám bylo vnuceno mocnými světa i instituční církve, abychom nežili ve vnitřní svobodě a nepromítali tuto vnitřní svobodu do svých skutků směrem k okolnímu světu.
Proč tomu tak je? Na jednoduchou otázku jednoduchá odpověď - abychom nevzali mocným "die Existenz" (náboženskou i světskou), ze které jsou živi a za kterou především děkují své přestavě o Bohu - který však rozhodně není Bohem evangelia, nýbrž bohem jejich břicha (jak velmi přesně toto definoval a napsal ap. Pavel v Listu Filipenským 3,19 - inspirován Duchem Páně)).


Proto jsem to tak napsal...

Chceme svědčit o Kristu a jeho evangeliu a o našem osvobození. A musíme se vyrovnávat s otázkami, které nám klade okolní svět: Proč se církev a křesťané chovali tak a tak v minulosti? Proč tomu dnes není jinak?

A tak se stáváme apologety...
Někdo chce být apologetou "dokonalé duchovní církve" a zamlčuje fakta... (takový jsem byl i já)
Někdo vidí holou pravdu a nechce nic zamlčovat a tak nevědomě dští síru na svět kolem... (takový jsem taky byl i já - před 2ma lety)
..no a někdo chce, aby se Hospodin slitoval a něco s tím už konečně udělal. A tak volá: "Přijď už, Pane Ježíši!"

(Ten, od něhož je to svědectví, praví: "Ano, přijdu brzo." Amen, přijď, Pane Ježíši! - Zjevení 22,20 - Nový Zákon)
:-)


]


Re: Re: Pravda a lež o čarodějnických procesech (Skóre: 1)
Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Středa, 12. březen 2008 @ 10:34:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je pozitivní,že se autor článku nesnáží srovnávat počty obětí např. s 20 stoletím ,kdy prostředky k likvidaci lidí byly na úplně jiné technické úrovni než v minulých staletích. 

a navic kdy je absolutni pocet lidi na planete, a tedy i na ctverecni kilometr, vyrazne vetsi nez tehda ...


]


Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy