Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 165, komentářů celkem: 429691, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 550 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Frantisek100
oko
martino
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116577184
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Je islám mírumilovným náboženstvím?
Vloženo Neděle, 09. březen 2008 @ 19:11:04 CET Vložil: bolek

Kritika bludů poslal oko

Moji dceru v hodině dějepisu na gymnáziu učí, že islám je nejmírumilovnější náboženství. Je opravdu třeba takto plivat na naše vlastní kořeny? Je to snad pravda, či spíš hrubá neznalost věcí?


Abychom mohli objektivně posoudit pravdivost takového tvrzení, musíme si vyjasnit muslimské chápání významu slova „mír“. Muslimové často tvrdí, že “islám znamená mír”. Slovo islám pochází ze stejného arabského kořene (slm), jako slovo “salaam”, mír. “Islám” nicméně znamená podřízení se vůli Aláha, a to prostřednictvím jeho božského a věčného zákona, šaríi. Slovo “mír” tedy pro muslima znamená rozšíření Domu islámu (Dar al-Islam) na celý svět. Nepřítomnost šaríi je nepřítomností míru. Učení islámu neodděluje moc světskou od moci náboženské. Islám nezná křesťanské: „Dávejte císaři co je císařovo, co je božího, dávejte Bohu.“ Náboženský vůdce chalífa je zároveň vládcem věřících. V jeho pravomoci jsou všechna náboženská, politická i vojenská rozhodnutí. Jelikož v praxi se takové soustředění moci neosvědčilo a důsledky byly tragické, v současnosti žádný islámský stát nemá státní zřízení podle islámského učení. Tato skutečnost je dostatečně výmluvná. Nicméně vidina takovéto celosvětové utopické vlády se udržuje v povědomí muslimů i v učení islámu neustále. Dle islámského pojetí je svět rozdělen na dva tábory. Jedním je Dům míru (Dar al-Islam) s právem šaría a druhým Dům války (Dar al-Harb). Trvalou povinností celé muslimské komunity zůstává džihád (úsilí o islám), v té či oné formě. Džihád má více významů, jeden ale znamená neoddiskutovatelně OZBROJENÝ BOJ. „Dům islámu“ je trvale pod povinností džihádu, dokud neustane existence „Domu války.“ Ideologie džihádu zakazuje muslimům začít vést válku proti nemuslimům, aniž by jim nejdříve nenabídli konverzi k islámu, nebo platbu džizji,tj. daně z hlavy pro nemuslimy (týká se to pouze lidí Knihy – Židů a křesťanů. Pohané mohou volit pouze konverzi, smrt, nebo otroctví). Pokud odmítnou, je muslimům nařízen boj a skutečnost nabídnutí možnosti podřídit se islámu, je chápána jako nedonucování k náboženství. Takto muslimové rozumí významu slova mír – jako „dobrovolné“ podřízení se islámu. (2:193) “A bojujte proti nim, dokud nebude konec svádění od víry a dokud nebude všechno náboženství patřit Bohu (Alláhovi). Jestliže však přestanou, pak skončete nepřátelství, ale ne proti nespravedlivým...“ Islámský model počítá s přítomností Židů a křesťanů ve společnosti, ale jen jako druhořadých občanů s omezenými právy a s povinností placení džizji, daně za „ochranu“. Muslimský muž si může vzít za manželku i židovku, nebo křesťanku. Děti pak budou automaticky muslimové. Muslimská žena si ale nemůže vzít za manžela nikoho jiného, než zase muslima. Zvláštností islámského učení je dovolená lež - taquíja. Opora pro takové jednání vychází ze súry (3:28) „Nechť si věřící neberou nevěřící za přátele místo věřících! Kdo tak učiní, nedostane se mu od Boha ničeho, leda v případě, že byste se od nich obávali nějaké hrozby“. Nejsou – li tedy muslimové dostatečně silní k otevřenému boji, v zájmu šíření islámu je morálně dovoleno lhát. Je dobré si uvědomit, že i mezi muslimy panuje široké spektrum názorů, jsou mezi nimi lidé dobří i zlí a mnoho z nich takové jednání v praxi odmítá. Nicméně výklad Koránu toto připouští. Častým argumentem muslimů o mírumilovnosti bývá súra (2: 256) „Nebudiž žádného donucování v náboženství!...“ V duchu taquíje už neřeknou, že to platí jen jednosměrně, a to nebránit nikomu při přijetí islámu. Jenže tento verš má pokračování: A již bylo jasně rozlišeno správné vedení od bloudění! Ten, kdo nevěří v Tághúta a věří v Boha, ten uchopil se rukojeti spolehlivé, jež nikdy se neutrhne.“ Správným vedením se míní islám, blouděním pak všechna ostatní náboženství. Odpadnout od islámu tedy vůbec není povoleno! Šaría za to stanoví pro muže trest smrti, pro ženu vězení, dokud nezmění názor. Praxe dnes bývá většinou jiná, i když se tresty smrti vyskytují stále, pod tlakem světové veřejnosti i samotných muslimů se stávají praktické dopady většinou mírnějšími. Ale i tak konverze od islámu představuje v muslimské společnosti stále vyloučení z občanského života, perzekuci i vězení. (např. mediálně známé případy konverzí muslimů ke křesťanství v Egyptě, nebo Malajsii.) http://www.csi-cr.cz/malajsie_krestanka.php Základem islámu je Korán a sunna ( muslimská tradice, vycházející ze života proroka, jehož jednání je pro muslima dokonalým vzorem). Veškerý život muslima je podřízen předpisům šaríi – muslimského práva. A to do nejmenších detailů všedního života. Na minutu přesně předepsané časy modliteb, kterou rukou se má co dělat, které potraviny jsou „haram“ (nečisté, zakázané), kdy a jakým způsobem se mýt, jak se oblékat, jak se chovat. Při výkladu Koránu je přímo zakázáno používat vlastní úsudek! K tomu jsou určeny „tafsíry“ – uznané výklady veršů Koránu. Ty jsou sepsány na základě svědectví Mohamedových současníků. Svědecký isnád (v islámském slovníku = vědu) nelze obejít. Uznávaný středověký autor tafsírů at – Tirmidhí řekl: „Kdo by Korán vykládal jen podle svého názoru, dopouští se bezvěrectví... Kdo by vyslovil na Korán svůj vlastní názor a došel ke správnému řešení, i v tom případě chyboval. Takový přístup je v přímém protikladu ke křesťanskému výkladu Bible i celému způsobu našeho západního myšlení. Je smutnou skutečností, že i v samotném Koránu je více výzev k násilí, k zabíjení i k otroctví, než k modlitbě. Súra (2:216) „A je vám předepsán také boj, i když je vám nepříjemný. Je však možné, že je vám nepříjemné něco, co je pro vás dobré, a je možné, že milujete něco, co je pro vás špatné; jedině Bůh to zná, zatímco vy to neznáte.“ (47:35) „Neochabujte a nevybízejte k míru, když máte převahu, vždyť Bůh je s vámi a On neošidí vás o dobré skutky vaše.” (9:29) Bojujte proti těm, kdož nevěří v Boha a v den poslední a nezakazují to, co zakázal Bůh a Jeho posel, a kteří neuctívají náboženství pravdy, z těch, kterým se dostalo Písma, dokud nedají poplatek přímo vlastní rukou, jsouce poníženi.“ ( 9:123) „Vy, kteří věříte! Bojujte proti těm z nevěřících, kteří jsou poblíže! Nechť ve vás naleznou tvrdost a vězte, že Bůh je na straně bohabojných!“ ( 9:5) „A až uplynou posvátné měsíce, pak zabíjejte modloslužebníky, kdekoliv je najdete, zajímejte je, obléhejte je a chystejte proti nim všemožné nástrahy! Jestliže se však kajícně obrátí, budou dodržovat modlitbu a dávat almužnu, nechte je jít cestou jejich, vždyť Bůh je věru odpouštějící, slitovný.“ (8:12) „A hle, Pán tvůj vnukl andělům: Jsem s vámi, podpořte tedy ty, kdož uvěřili! Já vrhnu do srdcí těch, kdož nevěří, hrůzu a vy bijte je po šíjích a bijte je po všech prstech!“ Pokud tedy někdo bezmyšlenkovitě opakuje, že je islám mírumilovný, nečetl Korán dost pozorně. Korán postavil muže o stupeň výše, než ženy, dovoluje také mužům „umravnit“ ženu bitím. (4:34) Muži zaujímají postavení nad ženami proto, že Bůh dal přednost jedněm z vás před druhými, a proto, že muži dávají z majetků svých (ženám). A ctnostné ženy jsou pokorně oddány a střeží skryté kvůli tomu, co Bůh nařídil střežit. A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim místa na spaní a bijte je! Jestliže vás jsou však poslušny, nevyhledávejte proti nim důvody! A Bůh věru je vznešený, veliký.“ Nutno připustit, že i v Koránu jsou verše, napsané ve smířlivém duchu. I když se co do počtu vyskytují jen vzácně. (2: 195) „Rozdávejte na stezce Boží, avšak nevrhejte se do zkázy vlastníma rukama! Konejte dobré skutky, neboť Bůh miluje ty, kdož dobré skutky konají.“
(3:133) „Pospíchejte k milosti od Pána svého a k zahradě, jejíž šířka se rovná nebesům a zemi a jež připravena je pro bohabojné, kteří rozdávají almužny ve štěstí i v neštěstí a kteří krotí hněv svůj a odpouštějí lidem. Bůh věru miluje ty, kdož dobro činí.“ (60:8) „Bůh vám nezakazuje, abyste byli dobří a spravedliví vůči těm, kdož nebojovali proti vám kvůli náboženství a nevyhnali vás z příbytků vašich, neboť Bůh věru miluje poctivé.“ Alláh tady nezakazuje být dobrý k lidem, kteří nebojovali proti muslimům, ale ani to nepřikazuje. Srovnejme to s křesťanským učením: (Mat 5,37-47) „Vaše slovo buď 'ano, ano - ne, ne'; co je nad to, je ze zlého. Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Oko za oko a zub za zub'. Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; a tomu, kdo by se s tebou chtěl soudit o košili, nech i svůj plášť. Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe vypůjčit, od toho se neodvracej. Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Milovat budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.' Já však vám pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž?“ V kontrastu s křesťanskou láskou a odpuštěním naopak islám určuje krevní mstu. (2:178) „Vám, kteří věříte, jest předepsán zákon krevní msty za zabití: muž svobodný za muže svobodného, otrok za otroka, žena za ženu. A bude-li komu sleveno něco bratrem jeho, pak nechť následován je zvyk uznaný a budiž zaplacení přijato s dobrou vůlí. A toto je ulehčení a milost od Pána vašeho; kdo pak přestoupí toto nařízení, tomu dostane se trestu bolestného.“ (2:194) „Měsíc posvátný proti měsíci posvátnému; i věci posvátné podléhají zákonu krevní msty! Kdokoliv proti vám vystoupí nepřátelsky, pak i vy proti němu tak vystupte, podobně jako on vystupoval proti vám. A bojte se Boha a vězte, že Bůh stojí na straně bohabojných.“ Zabití nevěřícího Korán vůbec neřeší jako zločin. (47:4)“Když se setkáte s nevěřícími, stínejte jim hlavy, dokud mezi nimi nezpůsobíte dostatek krveprolití. Pak je spoutejte pevnými okovy. Pak bude čas na omilostnění nebo výkupné.” Islám rozlišuje cenu lidského života podle pohlaví a vyznání:(4: 92 ) „A nehodí se, aby věřící zabil věřícího, leda omylem...“ Zákony šaríe stanovují, že není žádné pokání za zabití odpadlíka od islámu, protože stejně zaslouží smrt. Odškodnění za zabití muslimského muže je 100 velbloudů. Odškodnění za smrt nebo zranění muslimské ženy je poloviční než odškodnění placené za muslima. Odškodnění za smrt Žida nebo křesťana je třetinou odškodnění placeného za muslima. Odškodnění placené za zoroastriánce je patnáctinou odškodnění za muslima. Islám je agresívní náboženství. Už za prvních sto let se rozšířil z Arabského poloostrova až na východ do Číny, na západ do severní Afriky, v r. 710 arabové napadli Španělsko a vytvořili z něho muslimskou Andalůzii, která trvala až do konce 14. st. Po dobytí Byzantské říše r. 1453 Mehmetem II. se islám rozšířil i na Balkán a jeho expanzi do Evropy zastavila až bitva u Vídně r. 1683. Zatímco křesťanství se šířilo převážně hlásáním evangelia a mučedníky, úspěch islámské expanze spočívá v jednoduché nabídce motivace boje, udržující vysokou bojeschopnost. Muslim bojuje za Alláha, šíření „pravé“ víry. Pokud zvítězí, připadne mu bohatá kořist i otroci (manželství poražených jsou automaticky zrušena a ženy připadnou jako otrokyně vítězům). Pokud v boji zemře, dostane se rovnou do ráje, kde obdrží za manželky 72 pannen. V každém případě ho tedy čeká zisk. Scénář bývá vždycky stejný. Nejdřív nabídka k „míru“ – k obrácení na islám, nebo k podřízení. Po souhlasu následuje nenásilné nastolení vlády muslimů, po nesouhlasu následuje boj se všemi důsledky. O islámu se tedy nedá tvrdit, že by byl nutně krvelačný – takový pohled je zjednodušující. Přijmeš – li islám, jsi totiž automaticky náš kamarád. Na straně druhé se ale nedá přehlédnout naprostá segregace žen, či jinověrců a neslučitelnost islámského práva se svobodou vyznání. A přesně o toto jde v islámském učení z pohledu evropského chápání lidské svobody. Takový postoj je v našich očích zvrácený a pro nás nepřijatelný. Pro nás i význam nedonucovat platí pro všechny stejně a na obě strany. Citát: „Mezi pohany a ateisty je povinností muslima šířit islámskou víru, ať už ji přijmou dobrovolně, nebo NEDOBROVOLNĚ. Protože konec konců je to v jejich prospěch.“ (říká jak islám, tak i český muslim a arabista Petr Pelikán). http://www.rozhlas.cz/radionaprani/archiv/_audio/00399354.mp3 Je třeba mít na paměti, že i tzv. praislámské země byly původně křesťanské. Roku 638 dobyli Arabové Jeruzalém, byli ale tradičně ke křesťanům tolerantní a nezacházeli s křesťanským obyvatelstvem ani s poutníky, kteří putovali ke Svatému hrobu, špatně. Z poutí jim plynul nemalý zisk v podobě obchodu a vybíraných dávek. Později se v Jeruzalémě dostali k moci egyptští Fátimovci a r.1009, chalífa (al-Hákim bin Amr Alláh) nechal zničit chrám Božího hrobu a začal pronásledovat místní křesťany. Křížové výpravy bez ohledu na jejich praktický žalostný dopad, byly tak vlastně reakcí Západu na muslimskou rozpínavost a v samotném prvopočátku byly motivovány snahou o osvobození Božího hrobu i místních křesťanů. Dopad islámské víry na muslimy můžeme posoudit i dnes, podle osvědčeného biblického pravidla: „Po ovoci je poznáte.“ Nakolik tedy obraz života v islámském světě odpovídá životu v míru? Kde je ovoce tohoto života? Jaký účinek měl islám na celé generace jeho vyznavačů? Proč za tolik staletí trvání islámu nikde ve světě nefunguje ideální stát podle islámského učení? Kolik ozbrojených konfliktů je v současnosti, kde by alespoň jedna strana nebyla muslimská? Je snad znakem mírumilovnosti prolévat krev? Přestože před islámem byly v těchto zemích rozvinuté kultury daleko dříve, než u nás, dodnes nemají rozvinuté technologie, ani nelétají do kosmu. Islám způsobil ustrnutí všestranného vývoje, neposkytl lidem za ta staletí nutnou svobodu k rozvoji samostatného myšlení ve všech oblastech života. Proto je třeba se naučit nehodnotit jednotlivé muslimy podle islámu, ale jako ostatní lidi každého zvlášť, podle jejich skutečných činů. Z hodnocení islámského učení naopak vyplývá, že islám není cestou vpřed, ale skokem do středověku, jaký je třeba zásadně odmítnout. Anton S. Bačík Použitá literatura: Hrbkův překlad Koránu Archívy isláminfo Kropáček: Duchovní cesty islámu


Podobná témata

Kritika bludů

"Je islám mírumilovným náboženstvím?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je islám mírumilovným náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Neděle, 09. březen 2008 @ 19:31:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
řekl bych,že co se týká mírumilovnosti týče  stojí Korán někde mezi Starým a Novým zákonem,protože obsahuje i celou řadu o lásce apd.
V NZ je také přece jen najdeme několik veršů,které nejsou zrovna  mírumilovné např.

Lukáš 19,27

Ale mé nepřátele, kteří nechtěli, abych byl jejich králem, přiveďte sem a přede mnou je pobijte.'"

nebo

Když však přijdete do některého města a nepřijmou vás, vyjděte do jeho ulic a řekněte:
  'Vytřásáme na vás i ten prach z vašeho města, který ulpěl na našich nohou! Ale to vězte: Přiblížilo se království Boží'.
Pravím vám, že Sodomě bude v onen den lehčeji než tomu městu.
Běda ti, Chorazin, běda ti, Betsaido! Kdyby se byly v Týru a Sidónu udály takové mocné skutky jako u vás, dávno by byli seděli v žíněném šatě, sypali se popelem a činili pokání.
Ale Týru a Sidónu bude na soudu lehčeji než vám.
A ty, Kafarnaum, budeš snad vyvýšeno až do nebe? Až do propasti klesneš!

Lukáš kap.10



Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím? a hrozby vyslovené v NZ (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 10. březen 2008 @ 22:18:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ta řeč s králem je příklad, kam až to může zajít a upozornění apoštolům, co je může čekat. Vždyť jim předpověděl také to, že je budou v ynagogách bičovat a vypovědí je ze synagog a to bylo tehdy horší, než u nás vyhazov z církve.
A co pověděl se stalo. Učedníci byli pronásledovaní.
Sám ale nechtěl být prohlášený za krále, viz
Jan 6,15 Když Ježíš poznal, že chtějí přijít a zmocnit se ho, aby ho provolali králem, odešel opět na horu, zcela sám.


]


Re: Je islám mírumilovným náboženstvím?, odklon k demokracii (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 10. březen 2008 @ 04:09:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdá se, že někteří moslimové místo svého pojetí Koránu jsou pro západní mírný způsob eistence.
Svědčí o tom výzkum, viz link: http://www.christnet.cz/magazin/clanek.asp?clanek=2990

´´ Kdo mluví za islám? ´´ protože teroristé nad naše očekávání jsou jen část. Také my ve světě demokracie jsme kdysi mívali své Mussolini a Franky.

Jak smýšlejí muslimové? - Překvapivé výsledky průzkumu
Studie Gallupova institutu informuje o skutečných názorech muslimů

Americký prezident George Bush opakovaně zdůrazňoval, že islámští extremisté opovrhují západní demokracií a svobodou - rozsáhlá studie amerického Gallupova ústavu však podle agentury DPA naznačuje, že je tomu právě naopak. "Není to tak, že sympatizanti terorismu nenávidí naši svobodu, oni naši svobodu chtějí," shrnuje manažerka Gallupova ústavu a spoluautorka studie Dalia Mogahedová.

Studie "Kdo mluví za islám? - Co si miliarda muslimů skutečně myslí" přináší dobrou zprávu; jen sedm procent muslimů může být podle ní zařazeno do kategorie "politicky radikálních", kteří ospravedlňují teroristické útoky z 11. září 2001. Naproti tomu 93 procent dotázaných tvoří podle Gallupova ústavu "politicky umírnění".

Výsledky studie vycházejí z projektu, v jehož rámci bylo v minulých letech dotázáno 50.000 muslimů ve více než 35 převážně islámských zemích. Podle Gallupova ústavu jde o vůbec nejobsáhlejší studii, jaká kdy byla uskutečněna v islámském světě.... atd (je to delší)




Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím?, odklon k demokracii (Skóre: 1)
Vložil: noire v Pondělí, 10. březen 2008 @ 10:35:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je trochu jinak. Muslim, když se úplně vydá islámu (Mohamedu), tak s velkou pravděpodobností se stane teroristou. Křesťan, který úplně vydá křesťanství (Kristu) a případně se stane misionářem, nikdy nebude obracet nevěřící mečem.

MartinČ.


]


Re: Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím?, odklon k demokracii (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. březen 2008 @ 11:23:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jsou Martine naprosté nesmysly, kdo by tomu věřil? jen ten, kdo chodí po světě se zavřenýma očima.

Olin


]


Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím?, odklon k demokracii (Skóre: 1)
Vložil: noire v Pondělí, 10. březen 2008 @ 14:10:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jasně, zapomněl jsem na křižáky

MartinČ


]


Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím?, odklon k demokracii (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. březen 2008 @ 15:01:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...taky na Žižku, na puritány, na novokřtěnce, na americké probuzení - prostě na všechny projevy násilí motivované rozhodným křesťanstvím. Bohužel nemůžeme říci, že rozhodné obrácení zaručuje, že se lidé nebudou dopouštět násilí na jinak smýšlejících.

...mezi křesťanským a islámským vztahem k násilí jistě není podobnost, přesto je také nesmysl tvrdit, že rozhodné obrácení k Mohamedovi přináší zákonitě teroristické praktiky. Opět - zkušenosti tuto zkratku vylučují.

Zajímavé je, že tyto řeči aktivně šíří mezi námi křesťané, kteří ve mně vyvolávají dojem, že se snaží rozpoutat náboženskou válku. Jak se mám zbavit toho dojmu?
 
Olin


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím?, odklon k demokracii (Skóre: 1)
Vložil: noire v Pondělí, 10. březen 2008 @ 20:20:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zkusil jsem být černobílej, je jasné, že je to složitější. Na druhou stranu se to někdy moc komplikuje. Záměr aktivního muslima je rozšířit Islám,
zájem aktivního křesťana je rozšířit křesťanství. Bible mě nenutí, abych na pohany použil meč a Židy měl za občany druhé kategorie. Politiku (a
její průvodní jevy, které zmiňuješ) v Bibli nějak nevidím, proto pomýšleje... na Žižku, na puritány, na novokřtěnce, na americké probuzení - prostě
na všechny projevy násilí ..... je to jen nějaká kdoví kým motivovaná člověčina. Btw nahlíd jsem i do Koránu, očas mě pěkně mrazilo.

Možná jsem naivní charismatik, ale nestydím se za to a vzdělání se nebráním

MartinČ


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím?, odklon k demokracii (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. březen 2008 @ 20:26:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To máme tedy mnoho společného.
Já jsem taky naivní, taky charismatik, taky se za to nestydím a vzdělání se též nebráním.

Olin


]


Re: Je islám mírumilovným náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Pondělí, 10. březen 2008 @ 12:53:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
no pochybuju o tom ze veta islám je nejmírumilovnější náboženství v tomto zneni skutecne na hodine dejepisu zaznela. spis rekl ze tato veta je jakysi mrzacek ktery vznikl tim spravnym (a pro ucely tohoto servru mozna i trosku manipulativnim - vzdyt prani je otcem myslenky) preformulovanim puvodniho tvrzeni.

po precteni tehle prvni vety v sobe dusim nutkavou touhu odpovedet na nasledujici otazku ano, je potreba takto plivat na vase vlastni koreny. ale neni to pravda, ve skutecnosti bychom se nad sebou meli spis zamyslet. zejmena autor tohoto "clanku" by se mel zamyslet nad tim jake pohnutky ho vedli k tomu ze svuj projev zacal tak populistickou vetou, jejiz jediny ucel zjevne je rozdelovat, oddalovat a znepratelovat lidi mezi sebou.

po precteni prvni vety jsem uz nemel silu cist text cely. prave tak ta veta funguje. mimochodem se autorovi asi zaseknul bold-face prepinac takze je to dvojite necitelny :)




Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím? aneb dvojí tváře před Medinou a po ní (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 10. březen 2008 @ 13:46:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Islám v době vzniku měl mírumilovné následky u arabských kmenů. Krotil jejich kmenové náboženství, vedl k soucitu a omezil počet manželek a také je nedovoloval propustit kvůli mladším, když zestárly.
Ale opotřeboval se, a bylo by ho potřeba vyměnit.
V systémech se hromadí chyby, viz zkušenosti se zanášením operační paměti v PC a následné čištění od souborů a natáhnutých programů.
Také ve společnosti se v dějinách vyskytuje zanášení a je potřeba to čistit.
V křesťanství to funguje tak, že vzniká nezájem a sekularismus paralyzuje nepotřebné záměry.
Ale islám je živý a není napadnutý postupným sesycháním. Proto se ty jeho nepotřebné soubory typu .exe (vykonej !)  hromadí .
Mezi nejhorší zhoubu jejich souhrnu patří ty typu ´assasin´ a starý ´džihád´.
Tož kdyby se islám stal nezajímavým, možná že by se Arabové chovali jen jako lidé (ale už lépe, než před kultivací od Mohameda) a bylo by klidněji.
Nedávná diskuze okolo Benedikta XVI. připomenula jednu pravdu : jak se choval Prorok před útěkem do Mediny, který ho spasil před rodovou šlechtou z Mekky se starými zvyky a potom, co v Medině získal popularitu a vliv.
Z Mediny do Mekky přijelo na velbloudech 35 jeho stoupenců se šavlemi a zmocnili se vlády.
To nedopovídá křesťanskému způsobu. Ne, že by předkové nikdy nemávali mečem se slovy jako ´vlast´, nebo ´Bůh s námi´ (Gott mit uns) na rtech, ale dnes je to nezáživné.
Prorok se choval násilnicky až po posílení vlivu v Medině. Už to nebyl ten soucitný prorok, který se projevoval  ranném stadiu.
Tedy sekularismus by byl spásou arabského světa, kdyby se islám neobrodil zevnitř. A že obroda islámu jedině může pocházet zevnitř islámu, to uznávají špičky islámského duchovenstva a jejich právníci na světě. 


]


Re: Re: Re: Je islám mírumilovným náboženstvím? aneb dvojí tváře před Medinou a po ní (Skóre: 1)
Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Pondělí, 10. březen 2008 @ 13:53:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
a) o islamu vim pomerne hodne, proto me dikce uvodu tohoto clanku vytocila.
b) odkuds toto okopcil; tohle je skutecne vzletna myslenka: V systémech se hromadí chyby, viz zkušenosti se zanášením operační paměti v PC a následné čištění od souborů a natáhnutých programů.
zrejme to psal nejaky odbornik religionista-sociolog kombinovany s programatorem operacnich systemu ... :)


]


Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin islámu (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 10. březen 2008 @ 16:49:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Whynote,
ty zkušenosti se zpomalením mého počítače jsou osobní. Občas mi někdo dobrotivý s tím pomůže. Mezi jakési ´zanášení´ křesťanství počítám na příklad inkvisici, která do let asi 1100 neexistovala a potom ji vymazali ze souboru akčních programů a dnes nestraší v operační paměti, ale jen v archivech pro vzpomínky.
Ještě k vývoji:
Ze začátků islámu
Zvyky Arabů před prorokem byly jiné. Prorok byl značně soucitný a tolerantní.
(a) Uvádím příklad s pohřbíváním děvčat před islámem. Když se Arabovi zdálo děvče v rodině přespočetné, někteří použili zvyk zasypávání. Vykopal se dětský hrob, dítě se posadilo (nebo postavilo) dovnitř a postupně se hlínou zasypávalo, až nebylo vidět. Nikdo neprolil krev.
Jeden takový otec se pak setkal s Mohamedem a vzpomínal si na svůj případ. Jeho krásná dcerka rostla a on ji měl rád. Bylo mu těžko představit si, že vyroste a jednou ji bude musel vydat za jiného muže. Nedovedl se sžít s tím, že by patřila jiném muži. A tak ji ve věku osmi let zasypal. Skoro napíši : No comment, byl to egoismus.
Seděl potom s Mohamedem, vzpomínal na svoji lásku a oba plakali. Mohamed tento zvyk neschvaloval a vyslovil se proti němu. Také nikde v právu není.
(b) Galsworthy (ten, co psal Ságu rodu Forsythů) vypráví o Angličanovi, kterého Arab v Egyptě donutil s pistolí přijmout islám. Ten moslim ho měl rád a slíbil, že ho převede na islám. Slib se musí plnit. Angličan vzdoroval. Jeho přítel Arab ho prosil se slzami v očích, aby přijal islám, jinak by on nesplnil slib a musel by ho zastřelit. Angličan pod tlakem jeho slz a namíření pistolí a nezbytí přijal islám. Doma v Anglii ho potom po návratu poctivě dodržoval  a známí ho odsuzovali, i když důvod byl zřejmý. Je lépe přijmout víru, která si zakládá ještě na Abrahámovi a Mojžíšovi, než zemřít. Ten soucit Araba byl dojemný. On to slíbil za jiného. To by se u nás nemohlo stát. Představme si některého z našich lidí, jak s namířenou pistolí řekne ´´já jsem to slíbil, že tě obrátím, a jestli to neuděláš a nestaneš se [… co na příklad, jako metodistou, katolíkem, protestantem, charismatikem, anticharismatikem atd.] bude tě muset zabít´´. Bylo by to zajímavé u Gojima, kdyby slíbil, že někoho odvrátí od katolické církve. Jenže předpokládám, že Gojimovi by se třásla v ruce pistole a trefil by spíše vrabce, nebo stěnu.
(c ) třetí příklad vyžaduje vzpomínku. Můj švagr byl členem KSČ, ale potom nesouhlasil a stranickou legitimaci vhodil do kamen před manželkou. Ta se rozmyslela a udala ho. Byl odsouzen do vězení skoro na dva roky. Vím, jak jsme ho šli navštívit, a já jako dítě jsem musel počkat venku u zdi, protože pustili jen rodiče. Po návratu se rozvedl.
(c1) při šíření islámu se v počátcích ve velkém nadšení také agitovalo stylem ´´hurá´´ a odpůrci byli napadáni. Jedna mladá nová členka donesla do shromáždění muslimů hlavu svého otce, jemuž ji odebrala proto, že ´´nechtěl přijmout islám´´. Její čin byl posouzen a potom pochválen. No comment.
(d) je také známo, že jsou dvě strategie. Jestli moslimové nemají v zemi většinu nebo dost síly, chovají se skromně a šíří program, že jsou snášenliví. Jakmile získají moc nebo většinu, obrátí chování a působí silou. Zákazy, příkazy, zákony, vše je jejich. Odpůrce deptají. U těch, kdo mají své posvátné knihy berou za bernou minci, co praví Korán. Že totiž Alláh ve svém nesmírném milosrdenství dal i jiným lidem nauku podle jejich potřeb a zvyklostí v jejich jazyce. To jsou tak zvaní ´lidé knihy´. Patří k nim ovšem židé a křesťané, také zoroastriáni. Ty nechají na pokoji, jen vyžadují platit daně. To je doložené na příklad také z listin na Slovensku, které bylo na jižní straně obsazeno Turky v XVI .- XVII. století, od Žitného ostrova až po Spiš. Bej v Komárně vytýká o velikonocích rychtářům tří sousedních vsí, že dosud nepřihnali slíbený dobytek, vymlouvajíce se, že musejí slavit velikonoce, ale už přešly tři dny a dobytek není. To bej nevěděl, že se slavil celý týden (oktáv).
Ale moslimové rádi přijmou, když některý z poddaných přijme dokonalejší nauku, to je Korán.
Některé posvátné texty se pamatovaly a šířily ústně. Na příklad u buddhistů až po 150 letech došlo k sepsání kánonu za doby občanské války na Ceyloně (Srí Lanka) z obavy, aby neprozřetelně nezahynuli všichni, kdo si uchovali celé učení Buddhy v paměti a tak by scházelo něco z nauky. Náboženství Pársů se v Azerbajdžánu uchovávalo také ústním podáním, ale v IX. století stáli před nutností sepsat to, aby moslimům ukázali, že také mají ´knihu´. A tak párské – zoroastriánské – náboženství bylo v Azerbajdžánu sepsané až tehdy.
Kdo není z národa ´s knihou´, stojí před volbou svého osudu a nabízí se mu konverze.
( e ) islám spojil kulturně dlouhý pás od Perzie přes Egypt až k Maroku a potom k Španělsku, a ve směru jih – sever od Súdánu po Balkán. A domácí kulturní odlišnosti zachoval. Proto je kultura islámu tak pestrá včetně příběhů Šeherazády. Na příklad v Persii je dovolené malovat postavy a vše živé. Mezi specifika uvádím Senegal. Muži tam znají islám a dítě je uvedeno do společnosti v 10 letech (jako u Židů ve 13 a u křesťanů při konfirmaci čili biřmování). Ale týká se to jen chlapců. Ženy dodržují své animistické náboženství s uctíváním  studánek, duchů a přírodních sil. Chlapec je v dětství spíše mezi ženami a pozná tam animismus. Potom je uveden mezi znalce víry a od té doby žije mezi muži jako muslimy. V pohodě. Islám je tam pro muže.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb z dějin zednářství a Kouzelná flétna (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 15. březen 2008 @ 15:55:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děj Kouzelné flétny má v sobě prvek, který je i v islámu: dobrovolně přijmeš báječný islám, nebo budeš otrokem nebo zemřeš.
Když nechtějí v Kouzelné flétně propustit zajatce, říkají mu , že je volný a může odejít, ale až uzná kněze Sarastra za vrchní osobu. Pak je volný - ale ve skutečnosti není, protože se zavázal uznávat kohosi za svého vrchního.
Tak i islám - uvnitř něho můžeš mít svobodu a cestovat od Maroka do Persie , a dělat tam co chceš, ale jen když slám uznáš , to je budeš v něm.
Kouzelná flétna i islám mají to společné, že svobodu přijmeš se závazkem , jako říkali marxisté : =svoboda je uznaná nutnost= .
Komunisté ale nechtěli, aby každý přijal členství v straně- byli jako elita, vedoucí, ale islám chce od každého bezvýhradnou poslušnost.
KSČ chtěla aby se jí uznávala  ´vedoucí úloha´ v zemi, ale islám chce všechno. Jedině, když ti Alláh dal knihu, jsi z ´lidu knihy´ , ale pak musíš platit tribut – poplatky a stejně uznávat moslimy nad sebou.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin islámu (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Sobota, 15. březen 2008 @ 21:07:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chtěl bych jenom reagovat na toto:
"Náboženství Pársů se v Azerbajdžánu uchovávalo také ústním podáním, ale v IX. století stáli před nutností sepsat to, aby moslimům ukázali, že také mají ´knihu´. A tak párské – zoroastriánské – náboženství bylo v Azerbajdžánu sepsané až tehdy."

Pro zajímavost - ačkoliv wikipedie uvádí dobu vzniku Denkardu, jakéhosi souhrnu zoroasteriánské víry, který byl později i s jinými spisy zahrnut do Avesty, 10. století, např. na www.avesta.org lze najít přesnější údaje,  jak to vlastně s těmi texty bylo:

  Pokud bychom vycházeli z obsahu samotného Dénkardu, dvě psané kopie Avesty existovaly už za "achaemeniánské" dynastie. Když ale v roce 330 př. Kr. Alexandr Veliký dobyl Irán, utrpěly tím texty velké škody - a teprve až necelé čtyři století později vydal císař Valkaš (51 - 77 n.l.) příkaz k jejich obnově, sesbírání a znovusestavení. O výsledku ale moc nevíme - má se za to, že tyto snahy moc úspěšné nebyly.
  To teprve až v letech sasánského císaře Artakšíra Papakána (226 - 241), který inicioval další snahy v této oblasti, jsou známy lepší výsledky. Už sice za jiného císaře, Šápura II., pod vedením Adarbada Marespanda ale nakonec skutečně vznikly nové přepisy rozdělené do 21 kapitol, "nasků" (nebo snad v ženském rodě "nask"?).
  Co mě ale zaráží nejvíc - ačkoliv zoroasteriánci nebyli podle muslimů "lidem knihy", byli to právě muslimští Arabové, kteří zavinili zničení této knihy, když Írán roku 641 dobyli - takže zoroasteriánci ve skutečnosti lidem knihy byli! Jak moc texty utrpěly arabským vpádem svědčí fakt, že do devátého století, než vznikla potřeba vyhotovení dalšího přepisu, existovaly přepisy 20 z původních 21 nasků - v poslední kopii z devátého století, ze která je používána zoroasteriánci dodnes, je už ale jen jakýsi souhrn devatenácti z nich v Dénkardu, ale znění původních 21 nasků je nenávratně ztraceno.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin islámu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 15. březen 2008 @ 21:32:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vznik zoroastrismu se datuje snad až do doby 500 let před Kristem, velmi pravděpodobně byl ovlivněn komunitou židů v babylonském zajetí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin islámu (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Sobota, 15. březen 2008 @ 22:36:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, já jsem chtěl spíš jen upřesnit dobu vzniku Avesty.

  Jak starým je ale zoroastrismus náboženstvím - to je myslím otázka stále docela otevřená. Protože ale vycházíme z toho, že některé části Avesty jsou psány přimo Zarathušthrou, můžeme od toho odvozovat přesnější dataci vzniku samotného náboženství (a nebo také opačně, období Zarathuštrova života) - např. do a ještě v průběhu devatenáctého století byl obecně přijímáno za dobu prorokova života 6. století před Kristem (což se shodovalo i s odhady samotných Íránců, kteří dobu vypočetli pomocí počtu generací vzdálených od Zarathuštry), ale i tak se objevovaly spekulace zahrnující dobu od 1. století př. Kr. až do 6000 let př. Kr. Pozdější rozbor literárních forem staroíránského textu (a také srovnání s nám známými historickými událostmi té doby) ale poukázal, že texty vznikly pravděpodobně dříve - někdy na 10. - 11. století př. Kr., přesto ale internetu často vidím i spoustu jiných údajů - 660, 628, 569, ale taky např. 1200 př. Kr. - je to tedy jsem psal výše věc otevřená, ale pravděpodobně se už nám nic moc bližšího zjistit nepodaří (ale co já můžu na druhou stranu vědět...)
  S tím ovlivňováním s judaismem - já jsem se spíš povětšinou setkal s opačným tvrzením, totiž že judaismus včetně Starého zákona byl ovlivněn zoroastrismem. Tohle by ale chtělo poctivěji nastudovat:)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin islámu (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Neděle, 16. březen 2008 @ 10:24:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ohledně těch vzájemných vlivů je pro anglicky čtoucí velice pěkný článek zde (je zde i více rozvedeno to působení na Starý zákon). Faktem je i to, že zoroasteriánství neovlivnilo pouze náboženské myšlení své doby, ale např. i řeckou a římskou filosofii (na druhou stranu je pravda, že v těchto prostředích náboženství a filosofie velmi značně "splývaly") - např. Eudoxus nebo Plinius mluvili o zoroasteriánské filosofii jako o "nejslavnější a nejužitečnější", od Eudoxa byl Zarathuštrovým učením ovlivněn dokonce i samotný Platón, což se promítlo ve spisu "O přírodě".
  Možná trochu nadneseně zní výrok Mary Boyce, celoživotní badatelky v této oblasti - "Zoroastrianism is the oldest of the revealed world-religions, and it has probably had more influence on mankind, directly and indirectly, than any other single faith." - to nechť prostuduje a posoudí případný zájemce sám.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin islámu (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Neděle, 16. březen 2008 @ 12:50:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to vlastně celé mimo téma, ale snad mi to bude prominuto: protože článek pojednává o tom, zda je Islám mírumilovným náboženstvím, dodal bych ještě, že zoroasteriánství mírumilovým náboženstvím je (alespoň já si to troufnu tvrdit).
  Především nikde nenabádá k násilnému šíření víry, v Avestě je vůbec např. v porovnání se Starým zákonem násilí prakticky "ve stopovém množství". Bez zajímavosti také není ani např. to, jak zarathušthrovi ctitelé "předběhli" Islám co do postavení žen ve společnosti, ačkoliv Islám bývá v tomto ohledu často považován za na svou dobu pokrokový: dá se o tom dočíst na mnoha místech v Avestě (např. "Kterého muže ze jsoucích a které ženy zná Ahura Mazda při modlitbě v Řádu to nejlepší, tyto muže a ženy zde uctíváme" - některé zoroasteriánské zdroje dokonce uvádějí, že byla žena v tehdejší společnosti považována za rovnocennou muži, i když to už vypadá spíš jako přehnané, např. kněžkami být ženy nemohly jako "duchovně slabší", méně schopné odolávat zlým duchům). Nebo např. že věřící muslim nemusí dodržovat smlouvy uzavřené s nevěřícími, je asi obecně známo - v Avestě ale jasně Ahura Mazda praví: Smlouvy uzavřené s věřícími i nevěřícími dodržuj - a to jde o text mnohem starší, než je Korán.
  Vůbec by se těchto porovnání dalo najít mnoho, o jakési řekněme "umírněnosti" zoroasteriánství ale podle mě svědčí hlavně fakt, že rodilí zoroasteriánci mezi sebe nepřijímají proselyty, nebo alespoň to není obvyklé - což znamená, že něco jako obdoby jihádu asi těžko kdy z jejich strany nastanou.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin zoroastriánů (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 26. březen 2008 @ 23:12:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Do indické nížiny u Gangy přišly kolony Árjů z Persie přes Pandžáb cca okolo 2000 před Kristem, a šířili se k východu (ke Kalkatě) několik století, až cca do 1200 př. K. .
Texty Zarathuštrova náboženství obsahují poznámky týkající se hornaté krajiny se sněhy a zimami a s rostlinami jako v Persii. Nemají uctívání indických božstev jak indické Védy, ale uctívání Ahury Mazdy (ovšem jiná božstva nevylučují, ale nemají indická jména). Podle tohoto hlediska by byla nauka Zarathuštrova starší než 2000 př. K. A co doplňky ? V každém proudu se vyskytují novely : V křesťanství reformace, ale i Jehovisté atd. Dotvoření nauky i později na základě jádra ještě od zakladatele by bylo možné.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin zoroastrián (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 26. březen 2008 @ 23:29:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč spojuješ Zarathustru s Árji v Indii?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin zoroast (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pátek, 28. březen 2008 @ 22:42:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč spojuji Zarathuštru s Árji v Indii? Z dějinných důvodů.
Pravděpodobně uctění Ahury Mazdy nevzniklo přímo v Indii, ale bylo přineseno při pohybu obyvatelstva z Persie.
Z původního obyvatelstva Indie to nybyli Árjové, ti přišli ze severu a jeden odhad mluví o době cca 2000 před Kristem, mezníkem je bitva na poli Kuru, o které zpívá epos Mahábháráta.
Na území Indie žili Védové (dodns na severu v archaickém rodovém uspořádání), Drávidové (dnes spíše zatalační do horského prostředí) a Tamilové (na jihu, dodnes jako svébytné etnikum). Někde mezi tím nebo s Árji se stěhovali Pársové se svým zoroastriánským náboženstvím.
Vědomosti se dlouho předávaly ústní tradicí a teď jsem na tom s historickými údaji podobně jako Češi s Libuší a Přemyslem.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin zor (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pátek, 28. březen 2008 @ 22:51:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No dobře, ale ono je známo, odkdy jsou v Indii Pársové? A dá se podle toho odhadovat vznik jejich náboženství?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin zor (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pátek, 28. březen 2008 @ 23:16:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podívej, co se píše obvykle v literatuře encyklopedického charakteru: Pársové - novodobí stoupenci proroka Zarathustry. Většina sekty pochází z perských stoupenců zoroastrismu, kteří v VII. stol. uprchli do Indie, aby unikli muslimskému pronásledování. (zde z Velkého atlasu světových dějin)
Tak jsem se to i učil. Podle toho by tady nebyl žádný vztah k tomu, kdy skutečně žil Zarathustra.

Olin


]


Kus z dějin zoroastriánců - Pársové (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Sobota, 29. březen 2008 @ 01:59:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky mi to nějak nesedělo, zkusil jsem si o tom něco vyhledat.

  Mluví-li se o Pársech, často se skutečně rozumí perští utečenci před arabským pronásledováním, kteří se usídlili v Indii (sami Pársové se považují za utečence z Indie, kteří přijali zoroastriánství), pokud ale chceme vypátrat jak a kdy migrovalo perské obyvatelstvo do Indie, úplně přesně to ale taky není - dnes jistě víme, že vlna zoroastriánských utečenců z Persie v VII. století nebyla historicky první skupinou, která osídlila Indii nebo jiné území. Je pravda, že oblasti na severu Indie patřily za sasánské éry k Perské říši, a že i po ztrátě tohoto území pravděpodobně na něm udržovala obchodní styky (takže původní obyvatelstvo tam asi zůstalo) - ale stycích s Indií si můžeme přečíst např. už Puránech a Mahábhárátě, které mluví o lidech na severu Indu jako o "Parasikas", oboje jsou texty z 6.-5. stol. př. Kr. Tak praví o Pársech anglická wikipedie, žádný vztah k Zarathuštrovi jsem tu taky nenašel.

  Jde ale totiž spíš jen o názvosloví - ne tedy s Pársy v tom klasicky chápaném slova smyslu, ale s Árji by to dle orientalisty Otakara Klímy odpovídalo:
"Někdy v druhém tisíciletí před počátkem našeho letopočtu táhly hordy z širých rovin uprostřed auroasijského kontinetu do krajů za Kavkaz a Elburz, za Zágros, za Pamir a Hindikúš a obsazovaly země, ve kterých se později vyvinula velkolepé civilizace a vyskoká vzdělanost. Ty kmeny, které táhly do nových sídel a byly členy velké pospolitosti indoevropské, nazývaly se společným jménem Árjové. ... Na východě doputovaly až do Přední Indie a dobrý osud tomu chtěl, že se nám zachovaly památky jejich duchovní tvorby..."

  Jinak ještě poznámka ohledně "proroka" Zarathuštry: on sám o sobě nikdy jako prorokovi nemluvil, ani o nějakém svém řekněme "priviliegiu" v komunikaci s bohem, takže býval, a někým dodnes je, spíš vnímán jako filosof. Přestože je pravda, že Vendidát je plný jeho rozhovorů s Ahurou Mazdou, o dodatcích k Avestě už tu řeč padla a právě Vendidát je ukázkou jednoho z nich (a zdá se že zvlášť "heretického", což ale na druhou stranu není tak s podivem, když uvážíme, že vznikl v devátém století jako součást snahy o restauraci už jednou přepisovaných textů Avesty. Údajně má být právě Vendidát jediným přesným přepisem z nasků, který se zachoval (devatenáctý) - ale i tento byl samozřejmě jen přepisem).


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je islám mírumilovný aneb kus z dějin zoroastrián (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Čtvrtek, 27. březen 2008 @ 00:57:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, najít se určitě dají, v jednom z jaštů (ku poctě Ducha země) jsou dokonce vyjmenovány hory a pohoří, které leží v dnešním Iránu, ale taky Afghánistánu nebo Ázerbajdžánu, v jaštu ku poctě Mithrově dokonce hory z Uzbekistánu a Turkmenistánu. Schválně jsem se podíval na mapu středního východu, a je to celkem slušná rozsah - ale podle mapy z tehdejšího období to souhlasí (teď je otázka, jestli tato mapa nebyla rekonstruována právě podle těchto textů:) ). Jejich autorství je skutečně připisováno Zarathuštrovi.

  Zoroastriánci uctívání jiných božstev opravdu nevylučují, sám Ahura Mazda je jedním (ale nejvyšším) z ahurů - tj. sedmi bohů, kterým se říká Nesmrtelní svatí (Ameša spenta, jakýsi hierarchický systém dobra, naproti kterému je stejně strukturovaný systém zlých duchů). Faktem ale je, že prakticky hned po Zarathuštrově smrti se do textů a k běžnému uctvívání přidaly i původní staroíránská božstva, které sám Zarathuštra odmítal - např. ochránce stád Mithra, bohyně plodnosti Anáhita, ... z toho by pak vyplývalo, že zarathuštrovy texty by nemusely být tak staré.
 Ohledně doby vzniku učení, setkal jsem se ale i s tímto odhadem, dokonce i 3000 nebo 6000 let př. n. l. Co se mi ale podařilo vyrozumnět, nejpravděpodobnější bude asi to okolí roku 1000 př.Kr., je to odvozeno od litererání formy tehdejších textů a navíc to i přibližně souhlasí s výpočty samotných zoroasteriánců, kteří tu dobu určili pomocí výčtu Zarathuštrových potomků (jak moc přesné údaje měli, nevím).
 Jinak k dodatkům - určitě ano, už jen jašty ku poctě božstev, které Zarathuštra odmítal o tom svědčí.



]


Re: Je islám mírumilovným náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: Marek2 v Pondělí, 10. březen 2008 @ 16:07:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co poradit? Nejlépe se obrátit přímo na vyučujícího, případně na ředitele školy. Také je možné žádat o vysvětlení krajského školského radu, event. školní inspekci, případně ministerstvo školství, které schvaluje učebnice. V nejhorším případě lze podat stížnost přímo u Evropského soudu.



Re: Je islám mírumilovným náboženstvím? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 10. březen 2008 @ 20:12:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud má někdo věcné připomínky k pravdivosti článku, vděčně je přijmu a rád se poučím. Ale na nepodložené osobní útoky nehodlám reagovat.  Takže pokud máte jiný názor, je třeba to dokázat. // Dle průzkumu JEN 7 % MUSLIMŮ JSOU TERORISTÉ. Neškodí si zopakovat matematiku a uvědomit si, že z celkového množství je to "jen" více než 90 milionů muslimů!!!



Stránka vygenerována za: 0.47 sekundy