Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 438 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Mikim
Danny42
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116502123
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář
Vloženo Středa, 07. listopad 2007 @ 10:09:32 CET Vložil: bolek

Charismatici poslal jirikrupa

Dovolím si lehkou rekapitulaci  diskuze zde na granu. Pokusím se být co nejvíce objektivní.



Diskuze, kterou mělo publikování Skryté tváře I.díl rozjet, se rozjela.


1) Oblast diskuze


Fakta:

nějaká diskuze probíhá

Autoři a spol.:  

deklarovali touhu diskuzi vyvolat


Oponenti:

deklarovali touhu se jí zúčastnit


Postoje,pocity, předporozumnění, emoce, spor:

Obě strany mají pochybnosti o tom, zda druhé straně jde vskutku o diskuzi.


Cesta:

Modlitby,argumentace, pokus ukřižovat předsudky


2) Oblast definice charismatismu, neboli o co jde

Fakta:

Pojem "charismatismus" "charismatické hnutí" "charismatické učení" "charismatické sbory" "charismatik" je zde používán.


Autoři a spol:  

Prezentují charismatismus jako špatný a více či méně uznávají jeho možnost splodit dobré


Oponenti:

Považují charismatismus za podstatou dobrý a biblický a přiznávají nějakou míru excesů v něm


Nejasnosti:

O kterých denominacích se mluví jako o "charismatickém světě" v ČR ?


Postoje,pocity, předporozumění, emoce,spor:


Zatímco oponenti vnímají "charismatický svět" jako JB, CKS  a pak různě velké části křesťanů porůznu v církvích (mluvme o ČR), tak autoři a spol. to zatím zcela jasně nevyznali(či oponenti to tak vnímají), popřípadě bychom mohli rozumět, že tak vidí AC,JB,SŽ a CKS , které definovali na Echu jako "charismatické" církve.  Takto ale oponenti v základu neuvažují, protože AC je letniční církev a SŽ a další patrně spíše Hnutí víry.

Je zde nějaké předporozumění o čem se vlastně a o kom mluví konkrétně, používá-li se pojem "charismatické hnutí" a "charismatické církve" v ČR!

Cesta:

Ujasnění objektu, který je popisován. Polopatě, které církve opravdu jsou světem charismatismu jaksi cele a ve kterých se v nějaké míře vyskytuje.

Osobní výzva:

Volání po konkretizaci!



3) Oblast  problémů

Fakta:

Problémy existují
Existují negativní zkušenosti a osobní zážitky v interakci s "charismatickým hnutím"
Existují negativní zkušenosti a osobní zážitky v interakci s "tradičními církvemi" a s "proticharismatickým hnutím"


Autoři a spol.:  

Předkládají negativa zážitků a problémů s "charismatickým hnutím"
Zmíní pár pozitiv


Oponenti:

Reagují na toto předkládání oněch problémů
Zmiňují se tu a tam o negativních zkušenostech s "proticharismatickým hnutím"


Nejasnosti:

Jaká míra těchto negativních zážitků tam či tam je a co z nich lze vyvozovat?


Postoje,pocity,předporozumění, emoce:

Autoři a spol. mají pocit, že oponenti nejsou dostatečně zaměřeni na samotný problém a bagatelizují či odvádějí pozornost od daných problémů. Oponenti víceméně slovně přiznávají to, že to uznávají a že je jim to  líto, že to berou opravdu jako součást problému a neříkají , že to neexistuje. Ovšem zde přichází otázka důvěry, zda tomu tak opravdu je a autoři povětšinou pochybují, oponenti pravděpodobně tyto pochybnosti vnímají jako neporozumění jejich stanovisku.


Cesta:

Neříkat, že problémy neexistují a být upřímný. Nějaké vyvození důsledku a závěru z toho. (při konfrontaci se všemi dostupnými fakty a v lásce)Ale i opatrnosti.


4) Oblast řešení problému

Fakta:

Nedokážu posoudit zatím, jaká fakta k řešení jsou předloženy
Tato diskuze může solužit k vyprofilování názorů účastníků, zaujmutí nějakých postojů, ale asi "problém" nevyřeší



Autoři a spol:  

Předkládají jistá řešení


Oponenti:

Také předkládají tu a tam část řešení

Nejasnosti:

Co je opravdu řešením v předchozích bodech zmíněných problémů?

Postoje,pocity, předporozumění, emoce:

Oponenti možná očekávají dost vyhrocené řešení a vůbec toto je dosti nejasná část diskuze. Komplikují ji podotázky o anonymitě a kompetenci účastníků diskuze ať na té či té straně. Pochybuje se o těch či těch osobách diskuze a jejich oprávněnosti a přínosu do diskuze.(toto patří spíše do první oblasti otázky samotné diskuze, jejího způsobu,účelu, možnosti)Také o kompetenci a schopnosti přinášet návrh řešení či dokonce věci nějak řešit.

Řešení věci je dost ovlivněno osobními zážitky a zkušenostmi.


Cesta:

Je cesta, kterou nás Pán vede k řešení problémů. Je třeba se zvažovat. Držet se především svých oblastí, které nám Pán dal na starost . Diskuzi vést s tímto vědomím .

Na svých místech vyřešit v mysli, postojích , předsudcích (případně i nám svěřenému dílu) s Bohem to, k čemu můžu být touto diskuzí přiveden v této otázce. Nalézt popřípadě shodu, opravit si náhledy, zaujmout nějaké postoje.



Pokoj Vám


Jsou věci nedosažitelné v této diskuzi, jako jedno z dosažitelných, při troše ochoty ( i když můj předsudek je, že se to od autorů nedočkám a nepodaří se to,.. přiznám se) je ona konkretizace.

1) Konkretizujme jasně o kom mluvíte, my totiž reagujeme na obvinění, což je defacto rysem této diskuze, její půdorys je apologetika názorů a postojů, které jsou zde kritizovány až patologizovány. Oponenti reagují na kritiku, není to zatím (a ani nebude) diskuze společného hledání a vyjasnění, je do diskuze "reakce na obvinění."

2) Chceme-li mluvit o učení , pak pro účely diskuze uznejme pojem "nauka" "poznání" "vyučování" , které je jakýmsi souhrnem bodů víry a nauky, které se věří. Na této rovině pak opravdu na základě faktů můžeme dojít k poznatkům o tom, co se ve které církvi vyučuje.

3) Jestliže praktické chování a vyučování příkladem či jaksi praxí je dle nás jiné, zmiňme to třeba, ale vyhněme se tomu, kdy se vkládají do úst a  myšlenek lidí slova, která nevyučují.

Proto znovu volám autory k ujasnění?


1) Které církve popisujete, když mluvíte o charismatickém světě v ČR?


2) Považujete je za sekty?


3) Dokáže-li Vám někdo, že učení nějakých celků je jiné, než některé body udávají, jste ochotni změnit názor (nikoli třeba na problém, ale na tu konkrétní věc nauky) a uvést to na pravou míru?


Padá spousta vyjádření . Prosím o odpověď početný zástup strany žalující , aby strana žalovaná případně konkrétněji mohla vést obhajobu.


Zatím se toho nejde schopno dobrat.

Prosím taky odpověď konkrétně od pastýře!

Podobná témata

Charismatici

"Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Středa, 07. listopad 2007 @ 11:05:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně si myslím, že paušalizované hodnocení charismatických sborů jako závadných, škodlivých nebo odpadlických je velkou chybou a nesmyslem. Každá církev, sbor nebo křesťanské společenství má své klady i zápory. Každé hodnocení je třeba dělat individuálně, odborně a nezaujatě. Nezbytnou součástí správného názoru a hodnocení je jeho obhajoba. Pokud si někdo myslí, že jeho názory, studie nebo knihy jsou něčím výjimečným a nedovede (nemá zájem) je seriózně obhájit, podléhá sebeklamu, egoizmu a dostává se do role trapného fabulátora. Takový je můj názor. V pokoji. Standa.          



Re: Re: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář (Skóre: 1)
Vložil: IC434 v Středa, 07. listopad 2007 @ 11:54:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proto také nemohu Jirkovi odpovědět na jeho otázku, kterou mi neustále klade: Které církve popisujete, když mluvíte o charismatickém světě v ČR?


]


Re: Re: Re: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Středa, 07. listopad 2007 @ 12:39:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Proč ne? Charismatické církve jsou jednoznačně snad i svým sebehodnocením CKS a přinejmenším obecným konsenzem JB ?

Stačí říct, ano i o nich např. mluvím, když mluvím o charismatismu. Nemluvím o Ac nebo SŽ.

Ty používáš pojem "charismatické sbory". Shoduje se tedy s tímto chápáním, že JB a KS má charismatické sbory ?

Nebo chceš číct, ře JB a CJS mají x necharismatických a y charismatických sborů?

Ať si to uvědomuješ nebo ne, mluvíš mimojiné o JB a CKS. To jsou totiž obecně přijímané "charismatické" církve a patří sem do této rubriky. Ve chvíli , kdy o nich mluvíš, že jsou sekty, tak to říkáš o nich.

Jen to asi  nechceš prostě říct nahlas, protože možná sám cítíš, že je to asi zkreslené nebo silné slovo.
 
Místo abys tedy jasně, řekl, ano já je vidím jako sekty , nebo řekl, ne takto to nemyslím a opravil to, tak se vymluváš a říkáš, že vlastně ani tak přesně nevíš, o kom to tedy mluvíš.







]


Re: Re: Re: Re: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 07. listopad 2007 @ 15:58:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Jirko,

nedá mi to, protože vedeš diskusi úplně opačným směrem. Budu nyní mluvit pouze za sebe. Zde přece vůbec nejde o nějaké církve! KS ani JB já osobně za sekty nepovažuji. Konkrétně popisuji taková hnutí, která přesahují do jednotlivých církví, do některých více, do některých méně. Míru zasáhnutí v jednotlivých církvích nemohu ani v KS ani v JB dost dobře posoudit neboť jsem nikdy nebyl jejich členem a ani se necítím být povolán to činit a ani k tomu nemám sebemenší důvod. Konkrétně – z institucí - se mohu vyjádřit pouze ke KMS, KAM případně ke Kurzům Alfa atd., a ještě k tomu hlavně k učení, která se z těchto paracírkevních organizací šíří, a která jsou odtud exportována do konkrétních církví. Pokud tato hnutí nebudou mít za cíl školit, získávat, směřovat a sjednocovat ostatní církve, je mi úplně lhostejné, co učí. 
 
Ještě jednou: pokud by tato hnutí, zpravidla zastávající nějaké charismatické (a podle mne často závadné) nauky, neměla potřebu tyto nauky exportovat do jiných církví a získávat je pro své vize, nepořádaly by se různé „směřující“ a „vyučující“ konference pro ostatní, a pokud by KAM neměl potřebu vyučovat služebníky ostatních církví, neměl bych nejmenší potřebu tyto věci zkoumat. A Ty nyní děláš z obrany útok. Nemám tedy nejmenší zájem o apoštoly ani  o kouče a pokud oni nabízejí církvím své služby a učení, nediv se, že tyto služby jsou rozsuzovány a komentovány.
 
Pastýř


]


Jaktože nejde i o církve? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Středa, 07. listopad 2007 @ 17:09:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
To je Tvůj pohled. Charismatické hnutí nějak ovlivňuje církve  (bez přívlastku) a ty nevíš, jak velkou měrou. Souhlas. (Ovšem ve chvíli, kdy jsou nějaké denominace brány jako charismatické, tak prostě jaksi jsou součástí toho hnutí defacto. Důkazem pro toto tvzení je i to, že I AC,JB,CKS,SŽ jsou označeny zde mylně jako "charismatické".Nazývají se tady charismatickými církvemi.  V textu se mluví o charismatických sborech.

V textu se píše:

"Především je potřeba říci, že vedoucí představitelé v charismatickém sboru všemu co zde bylo řečeno bezmezně věří."(v bodě4,část2)

Ty jsi možná člověk, který vnímá, že hnutí nějak prolíná různé církve a více či méně je zasahuje.Ale zde jsou lidé, kteří prostě mají nějaké "charismatické církve" a "charismatické sbory". (a některé církve se tak i sami berou)

A ty mi řekneš, že útočím, když prostě chci vědět, zda to myslí vážně, že ty "charismatické církve" zde uvedené označují za sektu.

Může mi někdo říct, kde jinde by měl být tzv.charismatismus, než v charismatických církvích?  

Autor tak říká:

  "Dnes můžeme i z úst představitelů charismatické hnutí slyšet slova o krizi. Sbory početně stagnují, z mnoha z nich už nejsou ani klasické živé probuzenecké sbory"

Já chci jenom slyšet, jací to jsou představitelé a o jakých sborech mluví?

Tyto sbory jsou pak logikou textu prostě "charismatické" a platí v nich to, co se tam prý určitě učí.


Jakmile chceš posunout diskuzi na rovinu, že v charismatické církvi je možná charismatické hnutí a možná taky ne, tak my si možná porozumíme, ale jinak to můžem rovnou momentálně zabalit, to už by byl opravdu neunosný guláš.

Uvažuj logikou prvočtenáře, či člověka jen trochu znalého.
Charismatismus, charismatické církve, charismatické sbory..aha..tam učí to a to a to.  Aha a charismatické církve jsou Ac,JB,CKS a SŽ (je psáno Granem)...Aha, takhle to je.


Takovou logikou se tu mluví.

Pokud by někdo pochopil, že v "charismatických církvích" se může vyskytovat biblický charismatismus, ultracharismatismus, granocharismatismus a dokonce také hnuťovírácké, letniční či "grace and unity" proudy, pak jsme doma.

V tu chvíli bych považoval diskuzi opravdu s uspokojivou základní shodou a byl bych spokojen, že jsme k tomu dospěli i s našimi openty a kritiky, kteří to ovšem mají jasně nalajnované...je charismatismus,uč to a to a  ..je špatný.

Ale toto dosažené pochopení o diferenciaci studie vůbec neříká, a IC ani není schopen říct, že JB,KS,AC ani SŽ pro něj nejsou sekty!


POkoj





]


Re: IC434 (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Středa, 07. listopad 2007 @ 13:04:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Možná by stálo za to se ho zeptat, jaký je rozdíl mezi autosugescí a posilováním (budováním) ducha skrze mluvení v jazycícíh. Třeba se dostal tak daleko a dovede Ti je v pohodě odborně vyložit. 


]


Re: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář (Skóre: 1)
Vložil: Simon v Středa, 07. listopad 2007 @ 11:47:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud Jiri srovnává "negativní zkušenosti" v charismatických kruzích s "negativními zkušenostmi" v tradičních církvích, pak - dovolím si říci - neporozumněl autorům dílka "Odvrácená tvář..." Jde přeci o úplně jiné zkušenosti s jinou destruktivní silou.....
Fenomén "duchovního zneužití" popsali např: David Johnson a Jeff Van Vonderen: The Subtle Power of Spiritual Abuse, Bethany House Puiblishers, Minneapolis, Minnesota 1991
simon



Můj účel (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Středa, 07. listopad 2007 @ 12:26:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Nemělo jít teď ani tak o srovnání, jako o šíři pohledu. Řekněme, že popisujeme problémy Česka izolovaně. Nějaká nezaměstnanost, nějaké problémy ve zdravotnictví , nějaké problémy s politiky. Jakmile se člověk odvrátí od dívání se na Pána , a jiných věcí, natož jakmile  soustředí svou pozornost jaksi omezeně na nějakou problémovou oblast, může (ale neříkám, že vždy musí) již  svůj úsudek trochu ovlivňovat negativním způsobem.

V případě příkladu s Českem ztratí ze zřetele (jak tisíce lidí, když je slyšíte někdy mluvit) okolní svět, kdy problémy s politiky jsou všude,problémy s nezaměstanaností jsou všude a navíc jsou země, kde se problém života lidí v jedné společnosti a v jednom místě odvíjí mnohem destruktivnějším způsobem (hlad, války). Tento celkový pohled dává nějaký signál k tomu, jak vnímat i daný třeba skutečný problém, který jsme pro naše potřeby izolovali. (prostě vážit si daných věcí a naše problémy vidět v širší perspektivě)

Zacílení na něj je možné a může pomoci něco vyřešit.Pohled shora, kdy ale mám jakousi větší perspektivu (v našem případě pohled na celou církev v ČR, či i šíře ) může daným problémům dát také znovu jiný rozměr.

Pokoj







]


Re: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Středa, 07. listopad 2007 @ 11:09:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
jejda nikoli solužit, ale sloužit :) zrovna takovej blbej překlep, kterej mě nenechá v klidu jej tam jen tak nechat , omlouvám se



Re: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 07. listopad 2007 @ 14:33:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahý Jirko,
 
nemohu se vyjádřit, protože nejsem autorem knihy.

Pastýř



Re: Re: Malé ohédnutí a rekapitulace diskuze nad Skrytá tvář (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Středa, 07. listopad 2007 @ 16:06:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Ne, ale píšeš o charismatismu také. Takže se ptám i Tebe.

Když ty uvažuješ o charismatismu, tak jistě neřadíš například AC , jako to činí Granosalis, do charismatických církví.

Ovšem jinak si myslím, že dokážeš na ty otázky odpovědět za sebe.

Nemusí se to schodovat s názory autorů.



]


Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy