Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 537 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116563116
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ?
Vloženo Neděle, 21. říjen 2007 @ 17:35:53 CEST Vložil: bolek

Svědectví poslal Nepřihlášený

J.M.M...: Mili, statisíce lidí poctivě pracují. Podívej se například na prodavačky podnikatelé jim dávají almužnu a po zkušební lhůtě je propustí bez udání důvodů, aby jim nemuseli zvýšit plat a přijmou jiné neštastníky. Bohatí jsou bohatí protože jsou lakomí(vyjímky existují) a ke svému bohactví potřebujjí armádu obyčejných lidí, kteří pracují na lidi, kteří jsou uměle zaměstnáni a mnohdy nevytváří žádné hodnoty jako např. 10% zemědělců, kteří živí náš národ. Kdyby byli všichni úspěšní podnikatelé tak by ti bohatí nebyli tak bohatí a nemohli by "vyniknout".

MILI:Jsem studentka a bohatá nejsem. Chodím na brigády a vydělávám si, třeba i jako prodavačka. Vlastním stařičkou škodovku a bydlín na koleji. Prodavačkou ale být nikdy nechci. A pokud jí nějaká prodavačka je a má problémy se zaměstavatelem, nikdo jí nenutí na tom místě zůstávat a věnovat se tomuto povolání. Vží se do kůže toho zaměstnavatele. Trh je boj a pokud chce být úspěšný, tak bojovat musí. Zaměstnavatel nemůže být na každého hodný, to by nikdy úspěšný nebyl. A dokud mu to lidi budou tolerovat, že prostě jen propouští, tak proč by to dělat neměl? Bude dělat to co mu české zákony dovolí a to co mu dovolí lidi! Jemu jde o zisk, ne o samaritánství...a pokud si někdo zaslouženě vydělá velký peníze ať už ostrýma loktma, jsou to jeho peníze! On není tvrdej proto, aby půlku svého platu dal někomu, kdo takovej není, dá ruce dozadu a řekne, že je chudej. Pořád nechápu, kde žiješ. Já jsem studentka, ale vím, že tam venku je divočina a budu se podle toho chovat, tak abych mohla být úspěšná a svý vydělaný peníze bych chtěla dát svým dětem, ne kopáčům!

Mili: ...Jsem studentka a bohatá nejsem. Chodím na brigády a vydělávám si, třeba i jako prodavačka. Vlastním stařičkou škodovku a bydlím na koleji.
J.M.M. Ve dvaceti jsem také chodil na brigády a měl kolo Ukrajinu a jezdil vlakem.
Mili: Prodavačkou ale být nikdy nechci.
J.M.M...:Proč je to moc velká dřina? Málo by sis vydělala a málo by sis užila?
Mili: A pokud jí nějaká prodavačka je a má problémy se zaměstavatelem, nikdo jí nenutí na tom místě zůstávat a věnovat se tomuto povolání.
J.M.M...: Pokud žije v místě kde je nedostatek zaměstnání a má k tomu děti, tak moc možností nemá.
Mili: Vží se do kůže toho zaměstnavatele.
J.M.M...:Do toho se dá vžít dobře hájí si peníze na úkor druhých.
Mili: Trh je boj a pokud chce být úspěšný, tak bojovat musí. Zaměstnavatel nemůže být na každého hodný, to by nikdy úspěšný nebyl.
J.M.M...:Jinými slovy nebyl by bohatý, úspěšnost=vydělat co nejvíce peněz a nebrat na nikoho ohledy.
Mili: A dokud mu to lidi budou tolerovat, že prostě jen propouští, tak proč by to dělat neměl?
J.M.M...:Aha tak na toleranci jiných se dá založit byznis? To mají lidé podnikateli rozmlátit stroje?
Mili: Bude dělat to co mu české zákony dovolí a to co mu dovolí lidi!
J.M.M...:Tak až jednou zákony dovolí, že muže zloděj okrást slabou studentku (protože zákony tvoří zloději-tuneláři) bude to v pořádku?
Mili: Jemu jde o zisk, ne o samaritánství...a pokud si někdo zaslouženě vydělá velký peníze
J.M.M...:Co je to zásluha, je zásluha, že si peníze vydělá na úkor jiných?
Mili: ať už ostrýma loktama, jsou to jeho peníze!
J.M.M...:Který si poctivě nakradl.
Mili: On není tvrdej proto, aby půlku svého platu dal někomu, kdo takovej není, dá ruce dozadu a řekne, že je chudej.
J.M.M...:Tomu jem nerozuměl
Mili: Pořád nechápu, kde žiješ. Já jsem studentka, ale vím, že tam venku je divočina a budu se podle toho chovat, tak abych mohla být úspěšná a svý vydělaný peníze bych chtěla dát svým dětem, ne kopáčům!
J.M.M...:I ti kopáči mají děti.Sobče!

Mám otázku na vás, co to znamená být podle vás úspěšný.

Podobná témata

Svědectví

"JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 45 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Neděle, 21. říjen 2007 @ 18:15:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Každý podnikatel si ty peníze vydělá na něčí úkor. To je princip podnikání, že produkt prodám dráž něž jsou náklady na jeho výrobu-tomu se říká zisk. To by tedy znamenalo, že jakékoliv podnikání je neetické. Každy podnikatel zloděj?



Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Neděle, 21. říjen 2007 @ 18:49:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
No, ja se rozhodne musim ohradit proti nazoru, ze vydelat penize se da pouze a jen na neci ukor. Existuje takova vec zvana hospodarskej rust, vime? A ten rust znamena, ze ten kolac, kterej si lidi rozdelujou, se kazdorocne zvetsuje. Proto je celkem dobre mozny (a dokonce se to deje!), ze si z roku na rok vsichni (nebo alespon drtiva vetsina) najednou polepsej!

Aviaf



Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Neděle, 21. říjen 2007 @ 20:06:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Já to myslel tak, že každej podnikatel musí na svém výrobku něco vydělat, tzn. že si musí přirazit něco, co je navíc nad výrobní (či pořizovací) cenu výrobku a tuto částku vlastně získá "na úkor" buď zákazníka nebo zaměstnancům, kterým to mohl rozdělit do platů. Ale kdyby si tuto částku (tzv, zisk) nepřirazil, tak by se mohl jít pást...A hospodářskej růst by asi taky nebyl tak žhavej:-)))


]


Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 13:27:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
  //Ale kdyby si tuto částku (tzv, zisk) nepřirazil, tak by se mohl jít pást...
 - čímž jsi sám doložil, že to není na ničí úkor. Naopak - kdyby to neudělal, doplatili by na to všichni a on první. A když je něco na úkor všech, není to už ani úkor.

Nelze se tomu divit a není to výčitka - ale tvůj popis vzniku ceny je marxistický a je mylný.

Ale zkus si to vztáhnout na sebe: Nejen podnikatel na svém výrobku, i ty na svém chození po lese musíš něco vydělat. Říká se tomu mzda.
Kdyby ses jí zřekl, a chodil po lese zadarmo - což by tě jistě i tak uspokojovalo - mohli by dostat ostatní zaměstnanci víc, anebo majitel lesa. Zvaž to. Svým přehnaně vysokým platem ostatní vykořisťuješ!
To je blbost, co? :-)

Olin


]


Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 20:18:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Ale o té absurditě já přece mluvím, s tímúkorem přišel autor článku, ne já. Já jeho úvahu jen dovedl do důsledku. Co je na tom marxistického, to fakt nevím. Ani nevím, proč se mnou polemizuješ, když v zásadě tvrdím totéž co ty.


]


Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 20:47:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
   //každej podnikatel musí na svém výrobku něco vydělat, tzn. že si musí přirazit něco, co je navíc nad výrobní (či pořizovací) cenu výrobku a tuto částku vlastně získá "na úkor" buď zákazníka nebo zaměstnancům, kterým to mohl rozdělit do platů. Ale kdyby si tuto částku (tzv, zisk) nepřirazil, tak by se mohl jít pást

tohle...
možná jsem nepochopil, jax to myslel, sorry.
marxistická je teorie, podle které existují nějaké výrobní (pořizovací) náklady, plus zisk, to dohromady dává cenu.
jako obvykle v marxismu to vypadá jako pravda, ale je to polopravda, a to ta dolní polovina. Zcela zavádějící.

Každopádně mi nejde o polemiku s tebou, ale o názornou ukázku na sparingpartnerovi, že šetřit se dá do bezvědomí. A nejlepší se šetří na ziscích těch druhých. Zaměstnanci by nejraději zrušili podnikatelské zisky, podnikatelé se zase ujišťují, že na své zaměstnance v podstatě doplácejí. Daně by se taky neměly platit, ale stát by měl fungovat, jako kdyby se platily. Ať je tedy platí ti druzí: chudí řeknou, ať platí bohatí, když na to maj, bohatí by zavedli daň z hlavy, což je nejspravedlivější (údajně). Většinou se pak shodnou, že by se měly oškubat hlavně střední vrstvy, protože tam je co brát a současně mají pracovní kázeň, takže obrostou znovu.

Všichni dohromady nadávají na ty druhé, že se chovají sobecky (jako v úvodním článku), a nikdo si neuvědomuje, že ekonomie je věda o tom, jak se lidé doopravdy chovají, a ne o tom, jak by se měli chovat ti druzí.

Olin  


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 23. říjen 2007 @ 16:47:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
"marxistická je teorie, podle které existují nějaké výrobní (pořizovací) náklady, plus zisk, to dohromady dává cenu."
Jo a co je na tom marxistického, ono to tak není?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 24. říjen 2007 @ 01:40:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ne, není. Ale, jak jsem řekl, nedivím se, že si to myslíš, protaže jsou o tom přesvědčeny naše učitelky dodnes. Samy se to učily ve škole v době, kdy ekonomie byla tabu a nahrazovala se disciplínou eufemisticky zvanou "politická ekonomie".

Já ale nejsem ekonom, tak nechť ti to odborně vysvětlí aviaf.

Já jsem jen praktik v penězích (jako i v teologii), a tak ti prakticky mohu sdělit: cena není skutečná, je to jen aktuální (v účetnictví též teoretický, účetní) poměr mezi penězi a službou nebo zbožím nebo realitou nebo cenností. Nejnápadnější je to v případě aukčních cen u vzácných obrazů: Cena díla Emila Filly je dnes závratná - doslova.
Ale platí to i jinak: cena vstupenky na Českou filharmonii je dána zvykem - praktickou ochotou lidí, jako jsem já, jít na koncert, aby sál nebyl prázdný. Jistěže je to závislé zase na "ceně" muzikanta, takže když přijel kdysi do Prahy Yehudi Menuhin, jeho cena byla obrovská, ale to nevadilo, protože cena vstupenky se vyšplhala do nebes - protože by se nepochybně našlo i trojnásobek lidí, ochotných dáti cokoli.
Skupina Kabát počítá cenu zase jinak - říká: koncert vžycky stojí tisícovku. Na Rolling Stones si koupíte lístek za devět set, za desátou stovku jednu colu a máte zážitek na celý život. Na Kabát si koupíte lístek za stovku, devět set na koncertě propijete a máte taky zážitek na celý život!

Vážněji: platí to i u obyčejných věcí: teorie říká, že tuctové zboží stojí maximálně tolik, kolik by stálo, kdyby ho vyráběl ten, kdo to dosud nedělá.
Prakticky: Tvůj myslivecký kabát na zimu může stát maximálně tolik, kolik tě přiměje zařvat: "Caramba, to si ho radši ušiju sám!" Anebo dokud tvůj kamarád krejčí neřekne: TOLIK? Vykašli se na ně, já to začnu vyrábět a bbude to stát míň!

Když se do něčeho pouštíš, a není to úplná novinka, cena už tu je. Náklady, mylně chápané jako "výrobní", se odvíjejí od té ceny. Ty prostě musíš respektovat ceny a nedokážeš-li se tam vejít se svými náklady, raději toho nech, dokud je čas. Je zbytečné snít o zisku.
Naopak zisku dosáhneš tehdy, pokud objevíš hlad po službě, jejíž cena- ať je jakákoli - ti dovoluje vysoký obrat, a tedy si můžeš dovolit zaangažovat do této služby mnoho lidí na vlastní náklady. Prakticky: Mají-li lidé denně v poledne hlad a kupují-li si jen housky v pekárně, můžeš směle postavit velikou jídelnu a zaměstnat z fleku 20 lidí. Zisky pocházejí z průtoku peněz, ne z velikosti nějaké přirážky. Tu nepotřebuješ případně žádnou, jen složku zvanou "risk" - tedy rezervu pro nepředvídatelné okolnosti.  Zisky samy pak neslouží k tomu, abys neumřel hlady ty nebo tvá rodina, ale k tomu, abys je vrazil do celého řetězce restaurací, a zvýšil ten průtok peněz, a tedy sílu toho turba, a tedy zisky, které zase někde investuješ atd. až je z tebe světový magnát...

Jak je to jednoduché, když se to jen tak popíše, že?

A to jsem nezmínil cenu peněz samých: tedy cenu USD v CZK apod.

Olin 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Čtvrtek, 25. říjen 2007 @ 17:13:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Cena nexistuje, výrobní náklady neexistují..existuje vůbec něco? A jakto, že když si du do krámu tak po mě tu cenu chtějí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Sobota, 27. říjen 2007 @ 18:07:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
cena existuje - ale jako teoretický poměr. není materiální. mylný dojem vyvolávají "šušče" v peněžence, ale ty tam taky nemusí být, existují-li peníze na účtu a tedy fakticky pouze v počítačové síti.
 
výrobní náklady existují, ale nemají ten vliv na cenu, jak učili marxisti, i když nějaký vliv na cenu pochopïtelně mají. Stejný vliv má ale cena na výrobní náklady. Slovo výrobní je navíc zavádějící - jak nám předvedli před patnácti lety Poláci, kteří vyjeli do světa s dvěma napakovanými kufry něčeho, co již vyrobeno bylo, objeli svět a vrátili se se čtyřmi napakovanými kufry a balíkem peněz na roční živobytí. Aniž by cokoli vyrobili.

Je jasné, že v pekárně po tobě chtějí za materiální rohlíky materiální penízky. Ale být tebou, tak tyto zkušenosti nezvšeobec'nuji: já jsem jen malý živnostník, ale svým partnerům (bankám apod) zprostředkuji ročně obchody o objemu miliónů CZK - ani nevím kolik,
svým zákazníkům přinesu každému ročně zisky v tisících CZK - krát několik set zákazníků - to máme, to máme...,
ani jeden ze zákazníků mi nedal korunu, a přece můj řádek "příjmy" na daňovém přiznání činí asi 500 tis., což sice proteče mým účtem, ale polovinu těch peněz nikdy neuvidím.
Od řádku "příjmy" se odpočítávají náklady, a ačkoli náklady si bolestně uvědomuji, nemám šanci je nějak zohlednit v mé "ceně". Buď vyjdu, nebo jsem v dluzích, což jsou taky peníze, mimochodem.

A kdybych byl wuelký podnikatel, všechno tohle by bylo víc dematerializované.

Olin


]


Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Jirka v Neděle, 21. říjen 2007 @ 21:58:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hmm, jsem mladý a politickou ekonomii ani marxismus jsem se nikdy nikde neučil, ale můj selský rozum mi říká, že se zisk musí od někud brát. Prostě zákon o zachování hmoty - pokud je stálá cenová hladina a podnikatel chce mít zisk, musí to být na něčí úkor - zaměstnanců, kupujících a nebo obou. Řekněme že zisk=cena_za_kterou_prodá-(náklady_na_suroviny+mzda_dělníků). Pokud by zaměstnanec neprodával svou práci pod cenou a nenechal se vykořisťovat, byl by zisk asi jen otázkou kolik jsou lidé ochotni za výrobek zaplatit. Pokud by byla populace ochotna zaplatit za chleba 50 korun a náklady+mzda by byly řekněme 40 Kč, byl by zisk z jednoho chleba vždy 10 Korun. Pokud si však podnikatel najme třeba Číňany, kterým zaplatí poloviční mzdu, může mít zisk třeba 15 Kč. A těch 5 Kč navíc na bochníku fakticky získal na úkor Číňanů. To že se Číňan nechá vykořisťovat je sice "jeho problém", ale nic nemění na podstatě problému. Proto třeba Chelčický obchod křesťanovi silně nedoporučoval a já osobně s ním souhlasím (ale to je na svědomí každého z nás, že ...). Takhle tomu rozumím já, jestli to někdo vidíte jinak, tak mne, prosím, poučte.



Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Neděle, 21. říjen 2007 @ 23:17:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Bohuzel musim konstatovat, ze reakce mistniho osazenstva prozrazuji jistou - jak bych to kulantne...? - negramotnost ve vecech ekonomickych. Selskej rozum ma holt svoje meze a nekdy je lepsi se spolehnout na seriozni studium veci.

Dam priklad (stylizovanej, ale v zasade platnej).

Mejme zemi nekde na dalekem severu, treba Svedsko, jejiz obyvatele by velmi radi konzumovali kokosove orechy. Tak hodne po nich touzi, ze by za ne klidne zaplatili i 50 chechtaku za kilo. Mejme i zemi na dalekem jihu, treba Tanzanii, kde kokosove orechy rostou a konzumuji se za cenu 25 chechtaku za kilo.
Najde se nejakej filuta, kterej se ze Svedska vyda do Tanzanie, nakoupi tam orechy a proda je ve Svedsku. Rekneme, ze k pokryti nakladu za transport musi prirazit 5 a jeste k nejakymu zisku mu staci dalsich 5 chechtaku k cene, takze je ve Svedsku prodal za 35 chechtaku za kilo.

Vysledek:
1. tanzansti vyrobci se raduji, protoze prodali vice orechu.
2. svedsti spotrebitele se raduji, protoze nakoupili orechy o 15 chechtaku levneji, nez by byvali byli svolni.
3. filuta se raduje, protoze udelal 5 chechtaku zisk na kazdym kile.
4. namornici se rovnez radujou, protoze si prisli na 5 chechtaku ve mzdach a to v jobech, ktery pred tim ani neexistovaly

Podtrzeno secteno: vsichni si polepsili a nebylo to na nici ukor.

Zisk tudiz vubec nemusi pochazet z kapsy nekoho jineho. Vynosy z obchodu jsou jen jedna z moznosti a to je jen ten nejprimitivnejsi priklad. Dalsi moznosti jsou samozrejme technologicke zlepseni nebo treba realokace zdroju do vyhodnejsiho pouziti.

Aviaf



Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Neděle, 21. říjen 2007 @ 23:50:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aviafův příklad je modelový, reálný. Říká nám, že zákon zachování hmoty nemá s ekonomií co dělat, což by měl - kdyby dával ve škole pozor - vědět každý středoškolák.
Proč? Protože neexistuje žádný zákon o zachování peněz. Peníze totiž nejsou hmota.

Peníze jsou vztah.
Parafrázujme: je psáno - "Ustydne láska mnohých." Kam se tedy přelije ta láska, ustydne-li u mnohých? Mnozí milují stále stejně, jenomže jiní mnozí? Na úkor těch prvních? Nebo co?
Samozřejmě - neexistuje žádný zákon  o zachování lásky, ani zákon o zachování peněz.

Peníze - řekněme - vznikají a zanikají. Peníze jsou zobrazením množství a bohatství ekonomických vztahů. Méně vztahů - méně peněz. Každým okamžikem se to mění. Zpravidla ve směru růstu: více vztahů - více peněz. Samozřejmě jen u někoho. Nerovnoměrně. Protože jako nemilují lidé na zeměkouli rovnoměrně, ani ekonomické vztahy nepletou mezi sebou rovnoměrně, a také je nesplétají stejně efektivně.
 Jako je ve světě jeden obletován a jiný osamělý, tak je jeden chudý a druhý odporně bohat.

Jiná věc je, že někdy (ale jen někdy) se skutečně jeden zmocňuje bohatství na něčí úkor. A patří sem nejen zlodějina, ale i vykořisťování - tedy nečestné využívání momentální převahy ve vztahu. A zase je to podobné jako v oblasti citové - není každá láska poctivá.

Olin, možná nehodný jezdec na pfinančním koni.






Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 03:28:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nekdo jeste dnes "objevuje ameriku". Osmnact roku po "sametove revoluci". Za tech 18 roku uz snad mohl nekdo pochopit, ze kapitalismus je opravdu "vykoristovani cloveka clovekem". Komunismus neni reseni, ale kapitalisticka diktatura take ne. Jako krestanka prenechavam tyto starosti politikum a hledim si zit, tak jak me uci a vede muj Pan a Buh. Uz jsem jednou psala, ze u nas mame tvrdy kapitalismus s novym systemem, ktery prevzali od komunistu. Jenze to co prevzali je jen to spatne - kontrola, podrazenost systemu bez moznosti odvolani. Spolu s negativnimi strankami kapitalismu to vytvari novy system, kdy budou lide vic zotroceni a nesvobodni nez za komunismu. A nemuzete si jit stezovat ani na nadrazi. Napadlo nekdy nekoho, ze to, co udelal Josef v Egypte, se pripravuje uz delsi dobu pro cely svet?



Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 11:32:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Koho vykořisťuješ, Libby?

O'Lynn















]


Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Úterý, 23. říjen 2007 @ 05:08:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vypada to, ze bys mi O'Lynne pral, abych byla bohata a to je docela nevsedni ukaz u Cechu. Vetsinou si dobre bydlo jeden druhemu moc nepreji. Podilela jsem se na kapitalismu, ze jsem se nechavala vykoristovat a ani jsem nemukala, abych si praci udrzela. Dnes z toho mam ponicenou pater, takze jsem rok v invalidnim duchodu. Jinak bych musela pracovat az do 65 roku. Jak jsem to tak sledovala a videla, tak my Cesi nejsme na delani byznysu. Neni nam to proste dano. Jen dve rodiny v tomto meste znam, co delaji byznys a to ten jeden je napul nemec. Jinak se vsichni Cesi zivi tim, ze pracuji pro nekoho jineho. O vykoristovani vim opravdu dost, protoze jsem mohla posoudit mezi tim jak se pracovalo v Zapadni Evrope, v soc. Ceskoslovensku a tady. Rozdily velike. Kdybych o tom zacala psat, tak mi nebude nikdo verit a jak znam cechy, rikali by, ze kecam, takze toho necham. Akorat jeste jednu perlicku. Kdyz jsme sem prijeli, tak jeden starousedlik pokazde kdyz nas videl v Cs.klubu (ty posledni co jsme prijeli ze soc. Ceskoslovenska), rikal: "do koncetracniho tabora s vami, na preskoleni". A ono se mu to splnilo ani nas nemuseli nikam posilat. Stacilo zde zit.


]


Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 23. říjen 2007 @ 13:35:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Libby,
mě by zrovna zajímalo, jak to v "kapitalismu" vypadá. Když byl Sametovej Švindl (=Revoluce), tak mně byly 4 roky, během pár let bych měl nastoupit do pracovního procesu, fakt nemam důvod si mysle, že bys kecalas, ńaopak by to pro mne bylo poučení, co a jak. Úplně nejvíc bych ocenil rady, jak z pozice kvalifikovaný pracovní siíly proplouvat tržním prostředím práce, abych utržil míň ran a víc na mzdě.
eleazar


]


Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec v Úterý, 23. říjen 2007 @ 14:04:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
20 Každý ať zůstává v tom povolání, v němž byl povolán.
21 Byl jsi povolán jako otrok? Neměj s tím starost. Můžeš-li se však stát svobodným, raději toho využij.
22 Neboť kdo byl Pánem povolán jako otrok, je Pánův osvobozený. Podobně také ten, kdo je povolán jako svobodný, je Kristův otrok.
23 Byli jste koupeni za cenu; nestávejte se otroky lidí!
24 Bratři, ať každý před Bohem zůstává v tom, v čem byl povolán.

  Milý Eleazare

  Jestlis ještě nenastoupil do pracovního procesu, nestávej se otrokem lidí. Je to velká škoda jít touhle cestou. Pořádná oklika. Zvlášť pro kvalifikovanou pracovní sílu je ta oklika ještě o kousek delší.

  Víš, do čeho jsi byl povolán? Seš si jistý, že je to "nastoupit do pracovního procesu" a "proplouvat tržním prostředím práce"? To na první a ani na druhý pohled nevypadá zrovna jako Boží povolání.

  Toník


]


Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Úterý, 23. říjen 2007 @ 14:55:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mily Eleazare,
ptas se mne vlastne na nekolik veci. Zadne "fligny" ti radit nemohu, protoze je neznam, ale vim, co plati vsude abys byl dobre cenen a hlavne mel ciste svedomi a nemusel ses pred Bohem stydet. Pracuj poctive, uznavej predstavene, nelzi, bud vzdy ochoten pracovat i dele pokud je to potreba. Kdyz by pozadovali udelat neco, co by bylo spatne nebo proti zakonne, zkus vysvetlit, ze to nemuzes a proc a kdyby i nadale na necem takovem tvuj zamestnavatel trval, tak odejdi. Buh ti zase da jinou praci a treba lepsi. V pracovnim prostredi nepanuji nikdy spravedlive a spravne podminky, ale protoze jsi krestan, je lepsi trpet radeji krivdu, nez bojovat s lidmi nebo dokonce se sefem To nedoporucuji vubec.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 23. říjen 2007 @ 15:13:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Tak to slysis, Eleazare, nech se vykoristovat, to je ten spravnej pristup.

A tak se nam tu predstira situace, ze nejvic si na vykoristovani v kapitalismu stezuje ten (ta), kdo zaroven tvrdi, ze si to clovek ma nechat libit. Kuriozni.

Aviaf


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 23. říjen 2007 @ 16:37:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milí

Cizinče Toníku,
já sem v pozici ekonomicky nesoběstačný osoby, tj. nástroje zhodnocení investic mejch rodičů (do mýho vzdělání..). V tomhle postavení nemužu zustat, i kdybych chtěl, navždy; měl bych eště tak 2 roky.
Nebejt "otrokem lidí" se lehko řekne, ale člevěk nežije ve vzduchoprázdnua vždycky je něčím "otrokem", buď rodičů, anebo zaměstnavatele, anebo zákazníků, anebo živícího manžela. Svobody je relativní pojem. Člověk si muže v podstatě dělat co chce, ale pak si ponese následky, podobně, jak v tý reklamně s Čtvrtníčkem.

Aviafe,
že si nejvíc stěžuje ta, která tvrdí, že si to vykořisťování máme nechat líbit. Jo, je to tak a nejhorší natom je, že má Libby pravdu. Pokud Tě bude někdo v práci šikanovat, anebo po Tobě chtít věci, co Tě jinak poškozujou, tak nemáš moc možností, jak se bránit, mstít a trestat jako křesťan dost dobře nemužeš, vzít zaměstnavatele reciprocitně u držky tam, kde si to neni schopnej vohlídat taky ne, stěžovat si "cézarovi" taky ne (a stejně by to moc nepomohlo) - prostě seš vydanej na milost a nemilost tamu, kdo Tě platí, tak to bylo vždycky a a si je to normální. Já si myslim, že je jedinou možností jak nebejt vykořisťovanej je prevence - tj. aby si zaměstnavatel nemoh dovolit Tě šikanovat. Buď proto, že bude mít strach z toho, ře si na něj počkáš v křoví, anebo, že bys moh prozradit něco jeho konkurentum, a hlavně proto, že kybyses rozhod, že u něj na zaměstnavatele vykašleš (což muže i křesťan), tak za Tebe nesežene odpovídající náhradu, případně jí bude muset dlouho a nákladně zaškolit, načež si průměrně chytrej zaměstnavatel spočítá, že se mu vyplatí, aby Ti radši poctivě proplácel přesčasy a neztěžoval Ti práci, než, abys mu vzals roha, podobně to udělali ve Starym Římě a tam to fungovalo (vit plabejská secese).

Libby,
většinu toho, co sem měl sem napsal už Avimu, akorát eště k Josefovi. Dost mě Tvoje úvaha zaujala a při svý pesimisticko-realistický povaze mi došlo, že to neni vůbec blbost, ta analogie se Safenatem Paneachem. Jeden levičák kdysi tvrdil, že nejlíp se zajistí loyalita státu tim, že většina obyvatel bude ekonomicky závislá na státnim rozpočtu. Navíc je psáno, že kdo nebude označen číslicí šelmy, tak nebude moct kupovat ani prodávat - to by taky souhlasilo. Teďka už jenom zbejvá vymyslet, jak to udělat, aby člověk nebyl závislej na pseudospasitelnym státu? V Egyptský Říši nebyly otroky jen 5 skupin: Faraon (na něm totiž byly závislí ty ostatní), kněží (měly od faraona svoje důchody, takže se nemudeli prodat), Josef (zeť kněze) další aparát (většinou taktéž kněží) a Izraelci, protože přišli až potom, co se to tak ustanovilo. Tak poraď Libby

eleazar
 


]


Proč být otrok? Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec v Úterý, 23. říjen 2007 @ 21:32:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Eleazare, jestli to dobře chápu, i Josef byl v Egyptě otrok, stejně jako Izraelci, kteří tam přišli. Množství majetku, který spravoval svému pánu, na to nemělo vliv. Proč si necháš radit od člověka, který byl celý život otrok a jako otrok dodnes smýšlí? Není to trochu škoda?

  Vidíš spoustu věcí, kteří mnozí jiní nevidí. Nemusíš být otrokem státu a řešit problémy typu "dostanu ty přídavky, nebo nedostanu"? "Máme nárok na mateřskou, nebo nemáme?" Nemáš už tolik ten background, který máme my. Proč si ho sám bereš?

  Napsal jsem ti verše. Kde bereš tu jistotu, že jsi byl Bohem povolán jako otrok? Šiju do tebe schválně, a doufám že dobře. Já jsem měl taky jistotu, že jsem byl povolán jako otrok, kdysi na začátku. A pak ještě dlouho, hodně let. A Bohu dalo hodně, hodně práce, než mi vysvětlil, že mě povolal jako svobodného a že moje místo není být otrokem. Jsem moc rád, že to vysvětlování netrvalo 40 let jako pak u těch Izraelců. Ale i těch 13 let bylo docela dlouhých.

  Ty jsi na začátku. Nemusíš projít tím, co já a mnozí další naší generace. Možná ti tu jistotu "povolání do pracovního procesu" vložili rodiče. Možná jí máš proto, že "to tak je normální" (myšleno statisticky normální, "normální" okolo tebe). Nejspíš tě i celý školský systém od začátku vychoval v tomhle povolání. Celý ten systém tě chce mít napojený na sebe, vychovává si tě tak.

  Víš, chápal bych rozhodnutí být otrok. Kdybys měl povolání. Přinášel evangelium ostatním otrokům. Čeští bratři to tak pro Pána kdysi udělali - aby mohli nést evangelium, nechali sami sebe prodat do otroctví. Je to voje cesta?

  Naším vzorem je jeden člověk z Nazareta. Kdysi vyšla knížka "Víc než tesař". Měl nějakou práci. Asi si dokážeme představit Ježíše všude možně, ale přestava, že ve třiceti dává výpověď, dva měsíce čeká na výpovědní dobu (protože jako správný křesťan neporušuje smlouvy), pak sebere tři výplaty odstupného a jde se nechat pokřtít od Jana - co ty na to?


]


Proč být otrok? Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 23. říjen 2007 @ 22:37:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinče,
Izraeliti v Egyptě byli otrokama až po tom, co skončil ten faraon, co pamatoval Josefa, ze začátku byli jako Josefovi příbuzný docela dost protěžovaný (např. dostali nejlepší půdu v Gošenu). Dneska se myslí, že Izraeliti přišli do Egypta v době vlády Hyksosů, což byli stejně jako Izraeliti původem pastýřský národy. Hyksosové byli po 3-ech dynastiích vyhnaný a nastoupila domácí dynastie, tomu by odpovídaly faraonovy obavy o to, aby se Izraeliti nespojili s nepřátelema říše (=etnicky příbuznejma kočovníkama), a tak je zotročil.

Máš pravdu, že v mym hodnotovym žebříčku stojí pořádná práce (="stálej" flek) hodně vysoko. Tu jistotu povolání nemam jenom ze svýho okolí, ale i z Bible. Možná bych si měl promyslet, jestli nejsem na nejlepší cestě zrobit sobě modlu.

Pak se tady neskýtá otázka, v jakym celoživotně udržitelnym postavení sem tedy přijal Pána, když ne v postavení syna a študáka, což je postavení jak ekonomický, tak myšlenkový závislosti na ostatních lidech?

eleazar

P.S.: Šij dál, sem moc rád, ne každej umí klást otázky, který donutěj myslet.


]


Proč být otrok? Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec v Středa, 24. říjen 2007 @ 13:25:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
   Když nad tím zpětně přemýšlím, napadá mě, že to vyžaduje pořádnou dávku odvahy a pro křesťana i Božího povolání, stát se zaměstnancem a vydržet a obstát na takovém místě nějakých 45 let svého života. Být vystaven prostředí s neustálým reptáním, závistí, nespravedlností, podváděním a strachem ze ztráty "jistot". Neustále vyhledávat nové a nové přídavky, úlevy, dávky, přesčasy, brigády, kličky aby člověk ekonomicky přežil. Každé ráno nastoupit do práce a večer domů. Handrkovat se, jestli musím nebo nemusím v sobotu pracovat. A jestli budu mít 4 týdny volna, nebo pět, jestli je budu mít v lednu nebo červnu. Od nějakých pětatřiceti se těšit na důchod a ani nevědět, jestli nějaký dostaneš. Je to složitá životní cesta a uvědomuju si, jak těžké to bylo.

  Zvlášt když čtu nebo slyším zkušenosti lidí, třeba jako od Libby tady. Když je člověk "kvalitní a vzdělanou pracovní silou", tak to má ještě trochu jednodušší. Je hýčkaný, když "ztratí zaměstnání", rychle najde nové. Za prodej sama sebe dostane celkem dost peněz, takže ho tolik netrápí existenční starosti. Když je ale člověk vzdělaný méně, je to opravdová odvaha stát se zaměstnancem.

  Jasně, píšu to ironicky. Olin by řekl, že jsem zas extrémista. A to já jsem :-). Ironie je to ale jen trochu. Jak ty věci vlastně doopravdy jsou? CO je normální? To jsou dobré otázky, které jsem si já tenkrát klást nemohl, natož abych na ně dostal odpověď. Byl jsem příliš omezený svým okolím a příliš jsem nevěřil Bohu, že některé věci myslí vážně, když už je říká.

  Modla "jistého zaměstnání" a výchova od "ducha chudoby" mě připravila o pěkných pár let života. Teda, připravil jsem se o ně sám tím, že jsem je poslouchal. Když jsem začínal, hledal jsem dokonce ještě "práci s bytem" (to už snad ani dneska neexistuje. Naštěstí...) Moji rodiče byli moc hodní a živili mě dlouhou dobu, na střední, na VŠ a ještě nám pomáhali chvíli potom. Nevyužil jsem ten čas, kdy jsem byl ekonomicky "v pohodě", mohl jsem si v klidu vybrat. Jenže tenkrát jsem to ani nevěděl. Navíc jsem k smrti nesnášel papíry, účetnictví, plánování, obchod či sebekázeň a miloval "opravdovou práci".

  Jestli jsi někde na VŠ, tak 2 roky do konce školy je akorát hezká doba na to, aby se člověk "normální" cestou stal ekonomicky soběstačný. Není to moc dlouho, ale mohlo by to stačit, zvlášť pokud máš nějaký dobrý obor. Chce to vzdělání v oblasti podnikání (pokud  ho nemáš), trochu svědectví na povzbuzení od lidí, kteří šli jinou cestou než cestou zaměstnání. Jestli takové zkušenosti a svědectví nemáš, zkus se o ně zajímat. Už jen proto, aby sis mohl svobodně vybrat - ke svobodnému výběru jsou informace dost podstatné. K dispozici je dost informací zdarma (nejlíp "vycucat" někoho, kdo rád pomáhá v začátcích a má zkušenosti :-) . Spoustu přednášek pořádají zdarma křesťani, třeba PrimeNet. (Odhaduju, že ta nejbližší 29. října 2007 bude dost "hustá")


]


Jeste dodatek (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Úterý, 23. říjen 2007 @ 16:10:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protoze prisel manzel od televize a zacal mi povidat o situaci v Bolivii, ptretrhl mi myslenky a zapomnela jsem napsat jeste neco. Az budes mit praxi a budes si jisty, ze delas dobrou praci a bude prihodna doba, neboj se pozadat o zvyseni platu. Mej zdravou sebeduveru, tak aby sis mohl vzdycky obhajit, ze pracujes dobre a je na tebe spolehnuti. A k tomu vykoristovani. To se neboj ze to nebudou zkouset a delat. Co jsem zazila a co se mi nelibilo, bylo treba, ze jsme cely den pracovali a byl cas jit domu, deset minut pred koncem pracovni doby a majitel si vzpomel, ze potrebuje premistit nekolik posteli z pokoje do pokoje na druhou stranu budovy. Ja uz utahana a bolava, jsem musela jit a tahat ty postele, tezke, zelezne. To bylo mimo nasi pracovni napln a on nas vyuzival. Pritom tam mnel chlapy, kteri delali nejake stavebni prace a vsichni nebyli zrovna odbornici, ale nadenici a byli to jeho znami, kteri to mohli udelat. Jenze ti by ho asi poslali nekam. My jsme si to dovolit nemohli. Dalsi pripad byl, kdyz jsme si koupili vetrak-fen do malicke mistnosti, kde jsme travili prestavky v praci. Protoze ta budova nemela klimatizaci a v lete pri ctyricitkach vedrinach jsme se potrebovali trochu osvezit. Na ten fen jsme se slozili z vlastnich penez. Jednoho zase horkeho dne fen behem dopoledne zmizel a kdyz jsme se ptali vrchni sestry, tak nam rekla, ze ho matron (nejvrchnejsi sestra a predstavena a zaroven majitelka NH) dala k umirajici pacientce. Normalni rozumny clovek by si rekl, ze pro takove pripady snad ta majitelka fen ma a nebo si napriste koupi treba dva. Ne, fen se zacal pouzivat pro pacienty a pak ho stejne nekdo ukradl a asi to byl jeden z tech stavaru. Majitele chteli NH prodat, tak co by vic investovali, ze? Nebo jsme meli tezke pacienty a bylo potreba pouzit zvedaci pristroje. Jenze jeden byl dost v provozu a druhy byl polamany. Oprava nebo novy by stal penize, ze. Nebo nam bylo narizeno, abychom na Vanoce kazda prinesla darek pro pacienta. Uplne sproste bylo, ze kdyz se opravovala pradelna, tak v jedne mistnosti se shromazdovalo spinave pradlo a na jeden kos dala matron napis, ze kdo to toho kose da pocuranou deku, tak ji musi vyprat. Rucne. Velkou, vlnenou deku. A tak jsme staly pred rozhodnutim bud prat deku a nechat pacienty bez pece nebo jim tu deku na posteli nechat. Co asi takova pecovatelka udela? Honi se, aby osetrila pacienta a jeste vyprala deku. A pritom nam matron mohla koupit malou pracku a bylo by po problemech. Jenze to stoji penize a oni by pak nemohli kupovat kazdy rok nove auto zvelebovat barak nebo kupovat dalsi byznysy.Taky bylo velice prijemne, kdyz matron (tak jsem nazyvala manzela matrony, majitelky) chodil do nasi cimirky na nase prestavky, aby poslouchal co si povidame. jake soukromi jsme jako zeny asi mely? Zena ma ruzne mesicni potreby a on to vsechno sledoval. Doufam, ze jsem uspokojila tvoji zvedavost Eleazare a mas trosku prehled jak se vykoristuje.


]


Re: Jeste dodatek (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Úterý, 23. říjen 2007 @ 16:57:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuju Libby,
dočet sem to a mam chuť si zajít do obchodu pro uchyláky, koupit si tam bič a napodobit Pána Ježíše. Sám mam v rodině zdravotní sestru.
Přemejšlim o tom, co proti takovýmu správání udělat. Jelik,ož pro nás platí, že kdo Tě přinutí k  službě na 1 míli, jdi s ním 2 a o košili a plášti, tak si nejsem jistej jak moc by bylo v souladu s evangeliem poslat do háje toho zaměstnavatele chtějícího stěhovat postele a tak. Furf mi vychází, že jesli je ňáká možnost, jak nepřijít o všechny pláště a nezařezávat eště další 2 míle přesčas, tak je to ta "plebejská secese"
eleazar


]


Re: Libby! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 13:12:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Libby. S tím co jste napsala souhlasím. Vaše odpověď  má podporu a soulad s historií i součastností.  Vaše vlastní zkušenosti a poznání jsou správné a lze se o tom přesvědčit v Písmu . Přeji Vám hodně zdraví a Boží požehnání. Standa.  

1. Timoteovi 6,10

Kořenem všeho toho zla je láska k penězům. Z touhy po nich někteří lidé zbloudili z cesty víry a způsobili si mnoho trápení.

Židům 13,5

Nedejte se vést láskou k penězům; buďte spokojeni s tím, co máte. Vždyť Bůh řekl: 'Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu.'

Marek

10,21 Ježíš na něj s láskou pohleděl a řekl: "Jedno ti schází. Jdi, prodej všecko, co máš, rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!"
10,22 On po těch slovech svěsil hlavu a smuten odešel, neboť měl mnoho majetku.
10,23 Ježíš se rozhlédl po svých učednících a řekl jim: "Jak těžko vejdou do Božího království ti, kdo mají bohatství!"
10,25
Snáze projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý vešel do Božího království."

Lukáš

6,30 Každému, kdo tě prosí, dávej, a co ti někdo vezme, nepožaduj zpět.
6,31 Jak chcete, aby lidé jednali s vámi, tak jednejte vy s nimi.




]


Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 15:14:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Libby, nevím, kde to žiješ, ale tady u nás v Čechách se mi po kapitalitalizmu docela stýská. Ten komunisticko-socialistický hybrid, který se tu za 15 let vyvinul se mi přiznám se moc nelíbí. Ve které zemi to žiješ ty, že tam máte tak tvrdý kapitalizmus?

  Mluvil jsem s pár lidmi, kteří začínali od nuly v některém "opravdovém kapitalizmu" (Nový Zéland, Austrálie, USA ...) a žádný z nich si nestěžoval na to, že by to tam bylo horší než u nás v tom výplodu namodralých či zoranžovělých bývalých komunistů. Naopak - třeba kamarád, který žil 2 roky na zélandu s nadšením vypravoval, jak byl schopen během dvou měsíců začít ekonomickyy normálně žít - sehnat práci, bydlení, dokumenty...

  To by se tady v Čechách nestalo. Pracuju tu s lidma, kteří nejsou schopni začít "normálně ekonomicky žít" ani po mnoha letech. A jediné, co jim ten KSČSSODS je schopen nabídnout, je úplatek na úkor ostaních - aby nekradli moc ale jen trochu - a hromadu překážek k tomu, aby mohli sami začít pracovat.

  Přiznám se, že já zas docela nesnáším socializmus, ve kterém žije každý na úkor každého, a zvláště ti neschopní na úkor těch, co tvrdě pracujou.
 


]


Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Úterý, 23. říjen 2007 @ 05:32:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mily cizince, omlouvam se, ze na tve otazky nebudu odpovidat. Jednak GS neni urceno pro takove namety a jednak by to bylo na dlouhe psani.


]


Aviaf a kokosy (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 08:29:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Bohuzel musim konstatovat, ze reakce mistniho osazenstva prozrazuji jistou - jak bych to kulantne...? - negramotnost ve vecech ekonomickych.--
 
A ty jsi snad ekonom?:-)


--Podtrzeno secteno: vsichni si polepsili a nebylo to na nici ukor.--

No:-) ono to sice tak na první pohled vypadá,jak všichni pěkně vydělali...ale kdyby si tak měli všichni ve všem polepšovat,pak by to byla utopie- nastala by totiž masivní inflace ,tedy že by si třeba ti námořníci za těch svých 5 vydělaných chechtátů dohromady nic nekoupili,protože by měli na trhu vlastně bezcennou hodnotu...

Tedy souhlasím s Jirkou snad i s Libby,že podstata fungování takového ekonomického systému je založena na vykořisťování respektive kalkulovanému zisku jedné ze zůčasněných stran na úkor někoho druhého,jinak by to v praxi ani nefungovalo. Pokud má být někdo bohatý, musí pak existovat někdo kdo bude chudý...   



Re: Aviaf a kokosy (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 14:47:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
A ty jsi snad ekonom?

Ano. Dokonce z toho mam doktorat a ted to ucim na univerzite. Viz moje stranky, je tady na ne nekde link.

To, co jsem popsal, neni nic jinyho nez na kost osekanej vyklad komparativni vyhody z pera Davida Ricarda. Cili jedna se o casem docela dobre proverenou myslenku.

Pokud má být někdo bohatý, musí pak existovat někdo kdo bude chudý...  

Nanejvejs tak v relativnim smyslu (maji-li dva lide ruzne bohatstvi, pak jeden z nich je relativne chudsi nez ten druhej). Ale neplati, ze proti kazdymu milionari musi existovat nejmin jeden clovek, kterej umira hladem. Tak to zkratka neplati.

A.


]


Re: Aviaf a kokosy (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 20:12:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

--Ano. Dokonce z toho mam doktorat a ted to ucim na univerzite. Viz moje stranky, je tady na ne nekde link.--

to jsou věci...

--To, co jsem popsal, neni nic jinyho nez na kost osekanej vyklad komparativni vyhody z pera Davida Ricarda. Cili jedna se o casem docela dobre proverenou myslenku.--

která ovšem obecně fungovat vždy nemůže )že by všichni vydělali),protože inflace by tomu udělala rázný konec

--Nanejvejs tak v relativnim smyslu (maji-li dva lide ruzne bohatstvi, pak jeden z nich je relativne chudsi nez ten druhej). Ale neplati, ze proti kazdymu milionari musi existovat nejmin jeden clovek, kterej umira hladem. Tak to zkratka neplati.--

Praxe je dnes taková,že ti bohatší se stávají ještě bohatšími tedy propast mezi bohatými a chudými  se zvětšuje.Taky bych tipl že na jednoho milionáře připadá mnohem více umírajících hladem viz. analogie vesnice ,denně např. 30000  dětí v Africe

Kdyby se celá populace planety Země smrskla na vesnici se o stu obyvatel, kde by však zůstal zachován poměr všech lidských odlišností - jak by potom tahle maličkatá, různorodá vesnička vypadala? Tak to přesně bylo předmětem pátrání Philipa M. Hartera, lékaře z Nemocnice u Stanfordské Univerzity. Tady jsou výsledky jeho výzkumu:
Ve vesnici by žilo:
55 Asiatů, 21 Evropanů, 14 obyvatel ze Západní polokoule, 8 Afričanů
52 žen, 48 mužů
70 "barevných", 30 bělochů
70 jiného vyznání, 30 křesťanů
89 heterosexuálů, 11 homosexuálů
6 lidí by vlastnilo veškerý světový majetek
6 by bylo z USA
80 by žilo v domě, který by neodpovídal standardu
70 by neumělo číst
50 by trpělo podvýživou
1 by byl na prahu smrti
1 by byla těhotná
1 by měl vysokoškolské vzdělání
1 by vlastnil počítač


]


Re: Re: Aviaf a kokosy (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 22:42:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
která ovšem obecně fungovat vždy nemůže )že by všichni vydělali),protože inflace by tomu udělala rázný konec 

To, ze funguje vzdy, jsem netvrdil. Samozrejme ze se v minulosti (i dnes) vyskytovalo mnoho pripadu normalniho vykoristovani, ktere bylo na neci ukor. Treba otroctvi. Jenze ja jsem se tu hlavne vyslovoval proti ideji, ze to vykoristovani se deje vzdy a ze se to neda obejit. To neni pravda. Shodou okolnosti je kapitalismus historicky systemem, kde se to obohacovani na ukor deje ze vsech systemu nejmene, a diky tomu mame hospodarsky rust. Druha vec, kterou kapitalismus docela dobre umi, je vyvarovat se nesmyslnejch, stupidnich a zcela plejtvavejch projektu typu pyramidy (zbytecne velkej nahrobni kamen) nebo cinska zed (zcela neefektivni hranicni obrana) a misto toho (kdyz uz stavi velky projekty) se stavej nejaky rozumny veci, jako je treba Suezskej kanal, kterej skutecne k necemu je dobrej. Cim mene je system kapitalistickej, tim zhovadilejsi pyramidalni nesmysl si vymysli. Ale to je jen odbocka.

Nikdo si samozrejme nemysli, ze Ricardova teorie je posledni slovo do pranice, ale pokud je mi znamo, tak myslenku komparativni vyhody se nikomu nepodarilo nejak efektivne zpochybnit. Nestoji za ni v zasade nic slozitejsiho nez pochopeni specializace: Svedove chtej kokosy, jenze ty tam nerostou. Tanzanci zase chtej slanecky, jenze ty tam nezijou. No tak si vymenej pul slanecku za pul orechu a vsichni jsou spokojenejsi (ja jsem v tom priklade jako platidlo pouzil chechtaky, ale neni duvod, proc by se nedalo platit slaneckama, v minulosti se platilo i mnohem kurioznejsima vecma, treba dobytkem). Kazdej dela to, k cemu je (treba diky mistnim podnebnym podminkam) lepe disponovanej a vysledkem je cistej zisk pro vsechny. Tentyz princip se uplatnuje i na individualni urovni. Treba jsem dobrej holic a ty jses dobrej zubar. No, tak nema smysl, abychom si kazdej delali vlasy a zuby sami - ja te vostriham a ty me vymenis plomby. Jiste, mohli bychom se na obchod vykaslat a kazdej se s vlastnima vlasama/zubama piplat doma pred zrcatkem, ale zatim kazdej koho jsem potkal a ma alespon dve mozkovy bunky, tak pochopil, ze je lepsi, aby se zubar s holicem domluvili k vzajemne "vymene expertizy", tedy obchodu, protoze to bude OBEMA k uzitku. Ne ze jeden si polepsi a druhej si pohorsi.

Kdes do toho zamotal inflaci mi neni jasny. Inflace se snad odvozuje od toho, kolik je v obehu penez a to je velicina, se kterou v tom mym prikladu nikdo nehejbal. Tak jak by se asi mohla roztocit inflace?

Praxe je dnes taková,že ti bohatší se stávají ještě bohatšími tedy propast mezi bohatými a chudými  se zvětšuje.

Praxe je samozrejme takova, ze celosvetove se ten rozdil zmensuje a jako relevantni literaturu bych ti k tomu doporucil clanek Jagdeeshe Bhagwatiho z Columbia University, kterej vysel v Quarterly Journal of Economics loni v kvetnu. Jedna se ale vyvoj, kterej se asi zase nakonec zvrati a zase se ty nuzky budou roztahovat.

A TED POZOR: i v tech obdobich kapitalismu, kdy se ty rozdily zvetsovaly, tak to nebylo proto, ze by bohati bohatli na ukor chudejch, ale proto, ze bohati bohatli rychleji nez chudi. Cili: vsichni bohatli, vsem se zlepsovala zivotni uroven, jen nekterym rychleji. Opet: jake je to mozne? HOSPODARSKY RUST!!!!!!!

Priklad s planetou a 100-clennou vesnici samozrejme neni pro me nic prekvapivyho. Priznavam, ma to ten spravnej public-relations efekt, protoze spousta lidi nerozumi procentum, za to si dokaze predstavit 100-clennou vesnici.

Ale jestli chces obvinovat kapitalismus ze zbidacovani mas, tak si predevsim najdi relevantni udaje a udelej si podobny srovnani treba pro rok 1000. Muj soukromej odhad je, ze 100-clena vesnice roku 1000 by vypadala takto:

Ve vesnici by žilo: 
60 Asiatů, 12 Evropanů, 10 obyvatel ze Západní polokoule, 8 Afričanů 
48 žen, 52 mužů
80 "barevných", 20 bělochů 
95 jiného vyznání, 5 křesťanů
89 heterosexuálů, 11 homosexuálů 
? lidí by vlastnilo veškerý světový majetek (to nevim, to bych zcela losoval, i kdyz cinskej cisar, bagdadsky kalif a byzantsky cisar by toho asi pobrali dost)
0 by bylo z USA, zato 15 lidi z Ciny, dalsich 10 z chalifatu 
100 by žilo v domě, který by neodpovídal standardu (zvlast pokud by se jednalo o standard stanfordskeho doktora z roku 2000)
99 by neumělo číst 
100 by trpělo podvýživou 
5 by bylo na prahu smrti (z toho by 2 byli kojenci a ten kojenec zenskeho rodu by byl zabit umyslne - infanticida)
5 by byly těhotnych 
0 by měl vysokoškolské vzdělání (hehehe)
0 by vlastnil počítač
3 by "vlastnili" mor, TBC nebo nejakou jinou dnes lecitelnou nemoc
1 by vlastnil alespon dvoje trenky

Nevim, jak ty, ale ja mam pocit, ze se veci docela drasticky zlepsily za tech 1000 let.

Aviaf


]


Libby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 10:18:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Napadlo nekdy nekoho, ze to, co udelal Josef v Egypte, se pripravuje uz delsi dobu pro cely svet?--

Co by se mělo připravovat ??-zase někdo haraší s celosvětovými katastrofami?  



Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Marobud v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 14:01:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Říká se, že ekonomika je hra s nenulovým (kladným) součtem. Marxisté zase mluví o přerozdělování přebytků.

Proč? Protože ty kokosové ořechy z aviafova příkladu, nebo třeba obilí rostou zadarmo. Nebo skoro zadarmo. Na vypěstování obilí spotřebuješ mnohem méně energie, než kolik získáš, když ho sníš. Protože energii získává ze Slunce. Takže obilí které už nesníš můžeš poskytnout někomu jinému, který ti dá něco co potřebuješ. A každý kdo dělá něco užitečného si přijde na své. Samozřejmě není to rozděleno rovnoměrně, ale pokud zrovna není neúroda tak nikdo neumírá hlady.




Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 14:50:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Protože ty kokosové ořechy z aviafova příkladu, nebo třeba obilí rostou zadarmo.

A to jsou mi veci? Takze takovy zemedelci celej rok jen tak sedej a koukaj, jak to samo vod sebe roste...?

A i kdyby nakrasne ten rust sam byl zadarmo (jako ze neni - hnojivo, osetrovani pred skudci apod.), do stodoly se ti to pri sklizni samo nenasklada, ani se ti to samo do pole na podzim nerozeseje.

A.


]


Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 15:54:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj.

  Díky za tenhle článek. Hodně si přečteš v diskuzích pod ním, stojí za to. Chce se mi napsat "přijeď k nám na kurz financí do Nymburka" :-), třeba tam získáš pár ideí. Zrovna příští pondělí budeme mluvit přesně o tomhle tématu (jako bys mi nahrála na smeč), bude se to jmenovat "Opravdové bohatství".
 
  Já se na to dívám asi takhle: "Být úspěšný" souvisí s penězi, poctivostí, zaměstnáním a podobně většinou jen u mužů, ženy mají v téhle věci trochu jiné založení. Pokud se budou snažit "dělat úspěch" touhle cestou, často po dlouhých letech dřiny spláčou nad výdělkem.  Moje žena je třeba úspěšná - a to ještě nebyla "v práci", natožpak "v zaměstnání". A ani nikdy v životě nebude.
  A s penězi to souvisí jen u některých u mužů, u těch, kteří vyvíjí ekonomickou aktivitu. Těžko se dá spojit "úspěšnost s penězi" třeba u učitelů, misionářů nebo podobného povolání, které je placené z veřejných zdrojů.

  První věc, kterou tu chci napsat: Tady v Čechách je dobré si dávat především pozor na systémy, jejichž podstatou je závist. To jsou ďábelské systémy, založený na získání a likvidaci lidí přes 10. přikázání. Už jsem potkal desítky zamindrákovaných chlapů, kteří si na socialistické ideologii zlikvidovali život a skončili k smrti ureptaní s pivem na gauči před televizí vedle chlupatého mazlíčka (ne) vlastní manželky. V čechách to mají muži o to těžší, že asi 90% společnosti má závistivé smýšlení. Téměř 100% školského systému vychovává děti a mladé v této ideologii. Ženy to mají o to těžší, že pak vedle takto zlikvidovaných zamindrákovaných chlapů musí žít.

  Druhou věc, kterou už říkám zcela otevřeně: Křesťan, který je ekonomicky činný (t.j. "vytváří nějaké hodnoty", "pracuje" významnou část svého života) by měl hledět, aby těch ekonomických hodnot vytvořil co nejvíc a co nejvíce smysluplně. Aby byl vzorem každému jinému člověku ve světě. Pokud je někde zalezlý a uchlácholený ideologiemi vybudovanými na chudobě a závisti, žije ve vážném hříchu. Na světě je až příliš mnoho chudých lidí na to, aby někdo v bohatých zemích (například v Čechách) mohl obhájit totálně sobecký postoj typu "já jsem spokojený s tím co mám a to mi stačí".

  Před nedávnem tu byl článek Křesťanská levice (ten myslím dobře ilustruje do jakých zvráceností se lidi na základě závisti mohou dostat). Docela jsem tam vyjádřil svůj postoj k tomu známému marxistickému klišé "když má jeden víc, musím mít duhý míň". Tenhle postoj platí jen pro ty, kteří berou bohatství a úspěch _jen_ v penězích a ve zlatě. To platí, pokud člověk uvažuje na úrovni výplat, nájmů, stavebních spoření, přídavků na děti, dotací, mateřských a dalších pojmů státní či socialistické ekonomiky. Tam opravdu platí "když má někdo víc, má jiný méně". U skutečného bohatství platí jiné zákonitosti. Bohatství lidé tvoří. Bohatství také dává Bůh. Když ho lidé vytvoří, nebo ho Bůh daruje, je ho víc, než ho bylo před tím, než bohatství vytvořili.

  Díky Bohu, že jsem měl to štěstí, že jsem mu uvěřil a nechal se jím před léty (pomalu) vést. Jsem vděčný, že jsem mohl vidět zrod již mnoha firem a podnikání a ještě mnoha uvidím. Jsem vděčný, že jsem si na vlastní kůži mohl ověřit, že klišé typu "bohatí jsou bohatí proto, že jsou lakomí a chudí proto, že jsou štědří" je Boha-pustá lež - viděl jsem až příliš mnoho štědrých bohatých lidí a ještě o poznání více lakomých chudých. Když řeknu "nemám marxistické smýšlení", vím dost o čem mluvím - byl jsem 20 let v marxismu vychován a vím, že takovéhle věc z člověka nevyjde za 5 minut cinkání klíči. Chce to modlitbu a opravdový půst :-)



Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 17:26:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co prosím znamená věta "byl jsem 20 let v marxismu vychován?"
Děkuji

Olin


]


Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 18:45:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, narodil jsem se v roce 1969 a žil jsem v Čechách. Chodil jsem do české školy, pak na českou průmyslovku, pak na českou vysokou. Byl jsem členem pionýra, pak SSM, dokonce jsem byl třídním předsedou Československo sovětského přátelství a vybíral pravidelně poplatky na známky. A rodiče byli katolíci.

  Takže kolem mě byla odmala do nějakých 25 let taková směs levicových ideologií. A v krátkém příspěvku se dá napsat jen zkratkovité vyjádření skutečnosti.


]


Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Jirka v Pondělí, 22. říjen 2007 @ 17:07:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře,
ačkoliv se ti to asi nezdá, s ořechy jsi situaci nezjednodušil, ale naopak zkoplikoval. Onen filuta, jak jsi správně napsal, ty ořechy nenajde na zemi, ale koupí je za obvyklou cenu 25 chechtáků/kg. Dejme tomu, že zaplatí zcela námořníka a pak je jeho zisk daný pouze tím, co jsou na severu ochotni připlatit. Potud nemám výhrad a dokonce to odpovídá i mému vzorci výše :). 

zisk=cena_za_kterou_prodá-(filutovy_náklady_na_suroviny+mzda_dělníků) neboli  5=35-(25+5)

Námořníci jsou skopojení, ty dále nebudu řešit. Problém je v tom, že ty ořechy nenašl ležet na zemi, ale někdo je musel vypěstovat. Ten někdo je místní zemědělec. Ten chce mít pochopitelně taky zisk, aby mohli malí tanzánci dvakrát týdně do školy jako chodí sousedi. Takže rozvineme předchozí model:

zisk_Tanz=filutovy_náklady_na_suroviny-náklady_na_pěstování neboli zisk_Tanz=konečná_cena-filutův_zisk-náklady_na_transport-náklady_na_pěstování
neboli řekněme 5=35-5-5-20.

Čili zatím na tom Tanzánec taky netratí a raduje se. Prodá všechny ořechy co vypěstoval a může sázet další palmy. Hurá. Jenomže jeden rok bylo sucho a neurodily se ořechy. Smůla.
  1. má podepsanou smlouvu s filutou, že musí dodat x ořechů. Aby to splnil bude muset někde splašit ořechy. To se stává.
  2. jenomže ořechy se pořádně neurodily ani sousedovi
  3. ořechy se ve finále prostě neseženou, Tanzánec prodá co vypěstoval a řekne "vice nemela".
  4. Filuta má problém, prodává ořechy ve velkém a na prodej si půjčil. To je ale jeho problém, ten řešit nebudeme. To že je naštvaný taky ne.
  5. náklady na pěstování měl ale letos Tanzánec stejné jako loni, jenom se méně urodilo. Řekněme, že loni bylo 200 ořechů, letos jen sto.
  • filuta nakupuje i letos za stejné ceny jako loni (to ho nezajímá, že se neurodilo, je přeci filuta), jeho část vzorce se nemění.
  • Tanzáncův zisk loni: 25*200 - 20*200 =5000 - 4000 = 1000 Chechtáků
  • letost měl Tanzánec stejné náklady jako loni, i když se neurodilo čili
  • Tanzáncův zisk letos:  25*100 - 20*200 = 2500 - 4000 = - 1500 Chechtáků !!!
  • Tanzánec je v červených číslech. Nemá co jíst, v horším případě mu banka zabavuje chýši a políčko.
  • filuta má letos nižší zisky, je smutný, loni to hodilo 1000 Chechtáků, letos jenom 500. Nový Rolce až napřesrok :-(
  • právě se nám vzbouřili námořníci, protože odvedli stejné množství práce jako loni (nenakládali na loď) a dostali polovic ! Argument, že se neurodilo neberou. Musíme jim zaplatit stejný paušál jako loni, jinak napřesrok nepojedou.
  • Klatě. Filuta vysolí dalších 500 Chechtáků jako náklady na dovoz. Filuta je na nule.
  • takhle to přeci nejde. Budeme muset Švédům vysvětlit, že se v Tanzánii neurodily ořechy.
  • "Milí Švédové, v Tanzánii se urodila jen polovina ořechů co loni. Měly by stát dvojnásobek (ale za 70 jsou neprodejné, což jim ale neřekneme), ale pro vás budou jen za 50 Chechtáků".
  • Po tomto značně nepopulárním kroku získáme dalších 15*100 chechtáků, čili 1500.
Závěr:
Filuta vydělal o polovinu více než loni (Švédi si na ořechy už zvykli a dají za ně těch 50, i když se skřípěním zubů) a je spokojený. Námořníci odpracovali polovinu toho co loni a dostali stejné peníze, takže také spokojeni. Ten kdo ostrouhal je Tanzánec, který musí někde rychle sehnat 1500 chechtáků než mu banka sebere chýši.
Závěrečné otázky: Dá filuta 1500 Chechtáků Tanzáncovi aby byli oba na nule ? Proč by to měl dělat ? Pak nebude mít ani on nic. Jak z té šlamastyky ven ? Nenadře se Tanzánec na svých 5 chechtáků víc než filuta ? No není ten kapitalismus hnusnej ;-)) ? Co dotace EU ? A co Jan Tleskač :-))) ?

A to už neuvažuju skutečnost, že se chudý zemědělec asi do kontaktku s filutou nedootane (navíc neumí anglicky), to za něj udělá místní filuta2, který se na celé akci taky pěkně napakuje ...



Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 23. říjen 2007 @ 22:13:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
At to ctu jak to ctu, jediny cos asi tak dokazal, je to,z e kdyz je neuroda, tak je situace horsi, nez kdyz je uroda. No, nevim, jestli to je zrovna vec, kterou nekdo rozporoval. Navic me ani tak neslo o to ukazat, ze vsechno vzdycky dopadne KRAAAAASNE, ale ze to VUBEC JDE, ze to muze obcas nastat. Zdalo se mi totiz, ze tys pred tim tvrdil, ze i kdyby cert na koze jezdil, tak zisk jednoho musi vzdycky zakonite pochazet z kapsy nejakyho druhyho. Nemusi. Prinejmensim kdyz je uroda tak nemusi.

A dal se ti pokusim vysvetlit, ze ani pri neurode to tak bejt nemusi. 

Čili zatím na tom Tanzánec taky netratí a raduje se. Prodá všechny ořechy co vypěstoval a může sázet další palmy. Hurá. Jenomže jeden rok bylo sucho a neurodily se ořechy. Smůla.
1. má podepsanou smlouvu s filutou, že musí dodat x ořechů. Aby to splnil bude muset někde splašit ořechy. To se stává.


To nevim proc by musel mit podepsanou smlouvu s filutou. Filuta proste prijede vzdycky v lete a podiva se, jestli je na tanzanskym trhu neco pro Svedy nebo ne.
Jina moznost: do smlouvy se da klauzule, ze v pripade neurody neni Tanzanec nicim povinovan.
Treti moznost: Kazdej Tanzanec vi, ze cas od casu se dostavuje neuroda, tak je proti ni pojistenej a to pojisteni uz je davno v nakladech na pestovani kokosovych orechu (ty se prodavaj za 25 za kilo, takze klidne 5 chechtaku v nakladech muze padnout na pojisteni proti neurode, ktera se dostavuje - coz se da jiste dohledat a statitiscky spocitat - v prumeru treba jednou za pet let). Proto i kdyz se dostavi neuroda, pojistovna to proplati a Tanzanec zaplati Svedovi nahradu. Vymalovano.
Samozrejme, nejpravdepodobnejsi je ta prvni moznost, ze totiz zadna forwardova smlouva podepsana neni a proste se kazdej rok zacina s cistym stolem.

Tim vsechny tvoje dalsi uvahy padaj. Jde proste jen o par primyslenejch komplikaci, na ktery na kazdou existuje nejaky rozumny a levny trzni reseni, ktery se uz staleti standardne pouziva.

Analogicky, kdybych si vymyslel protipriklad, ze naopak misto sucha byla uroda nadmerna, tak by proste akorat vsichni vydelali vic, no. To nijak neeliminuje vynosy z obchodu. Akorat se nanejvejs musej zprumerovat pres nekolik sezon. Ale jsou tam a nejsou na nici ukor!

Aviaf



]


Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: Jirka v Sobota, 27. říjen 2007 @ 08:28:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Obchod není výmysl kapitalismu. Můj původní příspěvek (no v podstatě i ten druhý) mluvil o zaměstnanci a podnikateli. Ten Filuta s Tanzáncem tolik nesedí právě proto, že je tam ten vztah celkem volný a tak třeba to nedodání "výrobku" v objednané kvalitě a kvantitě až tolik nevadí. To že obchod - za určitých podmínek - NEMUSÍ nikoho přímo obírat je věc druhá. Navíc příměr tolik nesedí taky proto, že kokosové ořechy jsou "luxusní zboží". Švédi byli před ořechy a budou i po nich. Pokud bude Filuta šmelit s chlebem, bude situace trochu jiná. A pokud to bude v odlehlé vísce kdesi na severu Švédska kam zajede těžko i sobí spřežení a tudíž bude mít monopol ... V našem středoevropském blahobytu si to asi nedokážeme dostatečně představit (a v tom Švédsku asi taky ne), ale je možné, že by "ořechovým mechanismem" zdražil filuta švédům chleba a dostal se až na hranici otázky, zda budou dost jíst Švédi (budou mít na chleba) nebo on (bude mít alespoň trochu rozumný zisk). A v tom okamžiku považuji jeho zisk minimálně za eticky pochybný. Čili ano, kapitalismus je nádherný, když jsi mladý, svítí sluníčko a ořechy krásně rostou, v okamžiku, kdy se něco z toho přestane dařit, je problém ...


]


Re: Re: Re: Re: JE NÁZORY DNEŠNÍCH MLADÝCH LIDÍ SOBECKÉ? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Neděle, 28. říjen 2007 @ 17:58:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Obchod není výmysl kapitalismu.

To neni. Ale teprve kapitalismsu prijal jako jednu ze svych hodnot "svobodny obchod". Do ty doby byla predstava, ze se to musi co nejvic regulovat, protoze obchodnici sjou pakaz.

Ten Filuta s Tanzáncem tolik nesedí právě proto, že je tam ten vztah celkem volný a tak třeba to nedodání "výrobku" v objednané kvalitě a kvantitě až tolik nevadí.

Mne to tam sedi bajecne. Co je spatnyho na volnyn vztahu? Jsou situace, kdy proste neni potreba to mit nejak drasticky smuvne podchyceny, a tohle je jedna z nich.

Navíc příměr tolik nesedí taky proto, že kokosové ořechy jsou "luxusní zboží".

Zaprve, jaks na to prisel, za druhy, proc je to problem?

Pokud bude Filuta šmelit s chlebem, bude situace trochu jiná. A pokud to bude v odlehlé vísce kdesi na severu Švédska kam zajede těžko i sobí spřežení a tudíž bude mít monopol ... V našem středoevropském blahobytu si to asi nedokážeme dostatečně představit (a v tom Švédsku asi taky ne), ale je možné, že by "ořechovým mechanismem" zdražil filuta švédům chleba a dostal se až na hranici otázky, zda budou dost jíst Švédi (budou mít na chleba) nebo on (bude mít alespoň trochu rozumný zisk).

Chleba neni jedna vec, ktera se da jist. Filuta neni na svete sam. Vysledek bude konkurence. Obchod je presne to, co rozbiji monopoly - at uz monopol jednoho vyrobku v celkove vyzive obyvatelstva, tak monopol jednoho vyrobce/dovozce v dane oblasti.

Čili ano, kapitalismus je nádherný, když jsi mladý, svítí sluníčko a ořechy krásně rostou, v okamžiku, kdy se něco z toho přestane dařit, je problém ...

Achjo. Kapitalismus se lisi od ostatnich systemu ne tim, ze dokaze ze spatnyho pocasi udelat dobry, ale ze narozdil od vsech ostatnich systemu nedela z dobryho pocasi spatny. Kazdej jinej system, co jsem studoval, produkuje hladomory, epidemie, monopoly ci nelidsky podminky v mnohem vetsim meritku, nez kapitalismus. Zapad - za tu dobu, co je kapitalismus - zaznamenal pouze jeden hladomor - Irsko 1845 a i to bylo zpusobeny tim, ze tam existoval monopol brambor v mistni vyzive. Kdyby byla jejich strava diverzifikovanejsi (tj. kdyby meli VICE OBCHODU), tak by se tomu bejvalo dalo zabranit. Vsechny ostatni hladomory za poslednich tri sta let jsou vysledkem debilni hospodarsky politiky statu (nejpamatneji v pripade Maova Velkeho Skoku Vpred, ktery byl ve skutecnosti vzad), v to pocitaje statni monopoly, regulace, cla, zakaz obchodovani, centralni planovani apod.

Podtrzeno secteno, kdyz se ekonomicky pocasi pokazi, tak je blbe za kazdyho systemu. V kapitalismu je ale blbe ze vsech systemu nejmin.
Naopak, kdyz se ekonomicky pocasi vydari, tak kapitalismus toho umi vyuzit, zatimco vsechny ostatni systemy zacnou usilovne pracovat na tom, aby se pocasi zase zkazilo, protoze jinak by si mohli na svy prijit obchodnici a to jim zavist ci jinej predsudek nedovoli.

Aviaf


]


Aviaf (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 23. říjen 2007 @ 07:22:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Nevim, jak ty, ale ja mam pocit, ze se veci docela drasticky zlepsily za tech 1000 let--

Jak v čem,jak pro koho a za jakou cenu. Faktem třeba je, že v dobách nejtěžšího nevolnictví v Evropě měli lidé více volného času než ho dnes.



Re: Aviaf (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 23. říjen 2007 @ 14:21:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Jak v čem,jak pro koho a za jakou cenu.

Prakticky ve vsem (i kdyz podle me je zadleka nejdulezitejsi pokles umrtnosti, prodlouzeni zivota a vymyceni mnoha smrtelnych chorob - zkratka zdravicko je nejprednejsi) pro nezanedbatelnou cast populace (a to nota bene populace, ktera se za tech tisic let vice nez zdesetinasobila - takze lze dnes rict, ze dnes je na svete vic lidi zijicich v blahobytu nez bylo tenkrat na svete lidi sakumprask) a podle vseho za relativne nizkou cenu - malokdo je ochoten opustit zapadni svet a vydat se nekam, kde porad jeste funguje to bajecne prazdninove nevolnictvi. Vetsina lidi naopak pochoduje opacnym smerem. A maloco ma takovou vypovidaci hodnotu jako hlasovani nohama.

Pokud jde o volny cas, muzes ho mit stejne jako lide za nejtezsiho nevolnictvi. Najit praci na ctvrt uvazku neni zas takovej problem. Jde o to, zda jsi rovnez ochoten spokojit se s tim spojenou nizkou zivotni urovni doby nevolnictvi. Vetsina z nas si na tu otazku odpovida negativne, a proto si ten volny cas radi odpustime a jdeme delat neco uzitecnyho.

Aviaf 


]


Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy