Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 177, komentářů celkem: 429703, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 762 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

gregorios777
rosmano
Frantisek100

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116596983
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je Bible stále závazná?
Vloženo Středa, 26. září 2007 @ 21:51:51 CEST Vložil: Bolek

Kázání poslal Gregorios777



O tom, jak rozpoznat, co je v Bibli jen kulturní zvyklost nějaké doby.

http://www.hcjb.cz/Zapas_o_dusi/51/zodc5109.phtml


Podobná témata

Kázání

"Je Bible stále závazná?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je Bible stále závazná? (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Čtvrtek, 27. září 2007 @ 00:43:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistěže je!

Na pokusu P.M., na nějž sem Gregory vyvěsil odkaz, je sympatické to, že se snaží předejít lehkovážnosti a nezávaznosti přístupu k slovu Božímu zejména při výchově mládeže a nově obrácených lidí. P.M. hledá orientační body, kudy lidi vést.

Ale pokus jeto od základu mylný a nakonec neúspěšný. Jeho snaha je postavena na hluboce zakořeněném zákonictví a pravděpodobně se dost podobá přístupu farizeů, jak ho známe z evangelií všichni. Je to představa, že se můžeme shodnout na NĚČEM, co je závazné dodržovat asi jako vyhlášku, a na tom OSTATNÍM, co je dobově podmíněno.
To je úplně špatně. Dobově podmíněno je přece v Bibli všechno a nijak to nepřekáží tomu, že je nás zavazuje celá Bible. "Zavaž svědectví a zapečeť zákon mezi mými učedníky!" Ježíš nás vykoupil z moci hříchu a zavázal nás, abychom na tomto světě žili Bohu. A Boží slovo nám odkázal takové, jaké je, tedy v Písmech zapsané a tedy se omezeními, vyplývajícími z tohoto aktu, ale také s mocí, která je (celému!!) Písmu dána. Na nás pak je, abychom vychováváni učením na základě Písma a proměňováni Božím slovem jakoby "snědli" toto slovo, jedinečné slovo v Písmech zapsané, které nemůže nahradit žádné poroctví ani učení. Jestliže pak se tímto slovem budeme živit, přivedeme na svět věci a skutky, které si Bůh žádá.

Naším úkolem na tomto světě tedy není dodržovat pravidla vyňatá z Bible podle dalších, "farizejských" pravidel, nýbrž prostě přinést lidem Ježíše. Jak to uděláme, je na nás - tedy ne samotných, ale v obecenství s Bohem v Duchu svatém. protože se mění časy i národy v nich, jako se mění místo, kam nás Bůh staví, mění se i ty způsoby, které jsou výsledkem toho, jak jsme strávili Písmo.

Uvedu příklady: P.M. rozsoudil podle pravidel, že mytí nohou je obřad dobový. Já souhlasím. jenomže zrovna já jsem byl vychováván - výkladem Bible! - sofistikovaným zdůvodněním, že "mytí nohou" je příkaz Páně stejně důležitý jako křest a stejně jako křest Kristem založený a přikázaný učedníkům.
A podle toho jsme v dobré víře jednali.

Jistě - byl to úlet, ale nijak nám neuškodil. To je třeba si pamatovat, když se setkáváme s úleťáky, jako je třeba Gregory. Každý úlet neškodí. Anebo neškodí vždy. Hodnotíme-li "deklinaci" úletu, musíme věnovat pozornost škodě, ke které opravdu došlo, a ne jen to, že "to" je jinak, protože... 1.2.3....

Jiný příklad: Neexistují žádné sofistikované otázky, kterými bychom vykouzlili dobovou podmíněnost dodržování soboty, jestiže vezmeme vážně slovo, že sobotu přikázal Bůh na znamení Božího odpočinutí ve stvoření. Kdybychom tedy chtěli býti důslední, museli bychom se státi adventisty. Adventisté to takytak chápou a pokud vím, vyhlížejí den, kdy všem znovuzrozeným Božím dětem význam soboty svitne. ˇJestliže je přístup P.M. správný, pak ať reformovaný s pastýřem vymění nepřítele, skutečné nebezpečí sjednocení, kterého se bojí jako čerti, hrozí odjinud.

Jenomže - přečtěme si znovu evangelia: jakto, že to nenapadlo Ježíše? Proč se himbajs nevěnoval vyjasnění dobových podmíněností a závaznozti jistých pravidel pořádně? Proč problematizoval dodržování soboty? Vždyť to až do jeho příchodu bylo tak jasné!  A JAK TO, že dovolil svému apoštolovi význam soboty doslova relativizovat? 
S obřízkou je to, milí čtenáři, totéž: 
   "ten jest žid, který obřezaní maje srdečné v duchu, ne podle litery."
Pokud mi chcete oponovat, že toto slovo je přece v Bibli, tak se prosím zastavte a uvědomte si, že než se dostalo do Bible, když ho Pavel "vymyslel", bylo proti Bibli. Myslíte,že ho židé chtěli zabít jen tak pronic zanic?

Samozřejmě (!) dnes jsou Písma uzavřena, v tom jako v mnohém jiném jsem tradičním křesťanem, takže žádného dalšího "novátora Pavla" nepřijmu. 
Ale zato přijmu jeho slovo! Jestliže mohu mít obřízku, která byla nařízena jako znamení Božího lidu "pro všechna pokolení", "srdečnou v duchu, ne podle litery", pak mohu celý Zákon přijmout srdcem, aby ze mě učinil, k čemu je určen. A jestliže Zákon, pak i proroky, i žalmy, i evangelia, i epištoly. 

A tak je celá Bible "mečem" ostrým jako břitva, který musí obříznout mé srdce skrze práci Ducha svatého, a nemuhu se tomu vyhnout. A skutky, které pak vycházejí z takto obřezaného srdce, ať svědčí o tom, který to vše způsobil - a je vedlejší, zda je vykonávámstejně jako předkové ve víře před staletími, anebo jinak. Ať jsou to stejné skutky, stejné v duchu.

Pozn.: inkriminovaná pasáž, o kterou šlo ve sporu o závaznozt Bible - totiž "učit ženě nedovoluji" - není problematická jen proto, že se změnilo kulturní prostředí, ale hlavně proto, že "díky" této propasti času je toto slovo misogyny úplně špatně vykládáno. Ale toje na diskusi, která již proběhla a já ji nebudu opakovat.

Olin    



Re: Olinovi! Pokud něco napíšeš, měl by jsi to mít podložené Písmem a fakty! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 27. září 2007 @ 10:19:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Olin:
Jiný příklad: Neexistují žádné sofistikované otázky, kterými bychom vykouzlili dobovou podmíněnost dodržování soboty, jestiže vezmeme vážně slovo, že sobotu přikázal Bůh na znamení Božího odpočinutí ve stvoření. Kdybychom tedy chtěli býti důslední, museli bychom se státi adventisty.

_____________________________________________________________________________________________________________________________

Standa:

Všeobecnost soboty.


Všeobecnost soboty je odvozena od stvoření. Proto její přednosti i závazky platí pro všechny národy, skupiny i společenské vrstvy. (Viz 2 Moj 20,11; 23,12; 5 Moj 5,13; Iz 56,1-8.) Zachovávání soboty se vztahuje na všechny členy domácnosti včetně dětí a platí dokonce i pro „tvého hosta, který žije ve tvých branách" (2 Moj 20,10).

Kdy sobota začíná a kdy končí.

Bible říká: Sobota začíná na konci šestého dne týdne a trvá jeden den, od večera do následujícího večera (1 Moj 1; Mar 1,32). Tento čas se shoduje se západem slunce. Když je obtížné určit přesný čas západu slunce, považujeme za začátek soboty okamžik, kdy se začne stmívat.

Principy zachovávání soboty.

Ačkoli Bible neodpovídá přímo na mnoho konkrétních otázek, které mohou dnes vyvstávat v souvislosti se svěcením soboty, poskytuje nám základní principy, které jsou platné i dnes (2 Moj 16,29; 20,8-11; Iz 58,13; Neh 13,15-22).

2 Moj

16,29  Viztež, žeť Hospodin vám dal sobotu, a proto on vám dává v den šestý chleba na dva dni. Zůstaňte každý v svém, aniž  kdo vycházej z místa svého v den sedmý.

20,8  Pomni na den sobotní, abys jej světil.
20,9  Šest dní pracovati budeš, a dělati všeliké dílo své;
20,10  Ale dne sedmého odpočinutí [jest] Hospodina Boha tvého. Nebudeš dělati žádného díla, ty i syn tvůj i dcera tvá, služebník tvůj i děvka tvá, hovado tvé i příchozí, kterýž jest v branách tvých.
20,11  Nebo v šesti dnech učinil Hospodin nebe a zemi, moře a všecko, což v nich [jest] , a odpočinul dne sedmého; protož požehnal Hospodin dne sobotního, a posvětil ho.

Izaiáš

58,13  Jestliže odvrátíš od soboty nohu svou, abys nevykonával líbosti své v den svatý můj, anobrž nazůveš-li sobotu rozkoší, a svatou Hospodinu slavnou, a budeš-li ji slaviti tak, abys nečinil cest svých, ani vykonával, co by se líbilo, ani nemluvil slova:
58,14  Tehdy rozkoš míti budeš v Hospodinu, a uvedu tě na vysoká místa země, a způsobím to, abys užíval dědictví Jákoba otce svého; nebo ústa Hospodinova mluvila.

Podle mého názoru a zkušeností sobota zůstala dnem odpočinku a nikde v Písmu svatém není napsáno, že se nahrazhuje nedělí nebo nějakým jiným dnem.  To, že je sobota pro člověka ne člověk pro sobotu je dáno tím, aby sobota člověka nezotročovala, nesvazovala a nebyla břemenem, které člověka táhne dolů. Spolu s tímto platí, že  nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám.

Marek

2,24  Farizeové mu řekli: "Jak to, že dělají v sobotu, co se nesmí!"
2,25  Odpověděl jim: "Nikdy jste nečetli, co udělal David, když měl hlad a neměl co jíst, on i ti, kdo byli s ním?
2,26  Jak za velekněze Abiatara vešel do domu Božího a jedl posvátné chleby, které nesmí jíst nikdo kromě kněží, a dal i těm, kdo ho provázeli?"
2,27  A řekl jim: "Sobota je učiněna pro člověka, a ne člověk pro sobotu.
2,28  Proto je Syn člověka pánem i nad sobotou."
 

Kolosenským

2,12 S Kristem jste byli ve křtu pohřbeni a spolu s ním také vzkříšeni vírou v Boha, jenž ho svou mocí vzkřísil z mrtvých.

2,13  Když jste ještě byli mrtvi ve svých vinách a duchovně neobřezáni, probudil nás k životu spolu s ním a všechny viny nám odpustil.
2,14  Vymazal dlužní úpis, jehož ustanovení svědčila proti nám, a zcela jej zrušil tím, že jej přibil na kříž.
2,15  Tak odzbrojil a veřejně odhalil každou mocnost i sílu a slavil nad nimi vítězství.
2,16  Nikdo tedy nemá právo odsuzovat vás za to, co jíte nebo pijete, nebo kvůli svátkům, kvůli novoluní nebo sobotám.
2,17  To všechno je jen stín budoucích věcí, ale skutečnost je Kristus.
2,18  Ať vám neupírá podíl na vykoupení nikdo, kdo si libuje v poníženosti a uctívání andělů, jak to v marné pýše své mysli viděl při svém zasvěcování.
2,19  Takový člověk se nedrží hlavy, Krista, z níž celé tělo, pevně spojené klouby a šlachami, roste Božím růstem.

_____________________________________________________________________________________________________________________________


odbornou a kvalifikovanou studii k sobotnímu dni najdeš   -   
z d e .   

Srdečně zdraví Standa.
















]


Re: Re: Olinovi! Pokud něco napíšeš, měl by jsi to mít podložené Písmem a fakty! (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Čtvrtek, 27. září 2007 @ 10:49:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No vždyť to říkám!

Cos tím jako myslel? Když něco píšu, že to mám prokládat opisovanými biblickými citáty?
Oni nemají moji čtenáři doma Bibli?

Olin


]


Re: Re: Re: Olinovi! Pokud něco napíšeš, měl by jsi to mít podložené Písmem a fakty! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 27. září 2007 @ 12:05:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Říkáš, ale jen to své. Aby to Tvé nebylo jen plácáním do vody a mlácením prázdné slámy, je třeba mu dát věrohodnost podloženou Písmem a fakty. Mylný fakt, že slunce obíhá kolem Země bylo potřeba také doložit a dokázat, nemyslíš? Bylo třeba ukázat na oběti bludů a tmářství a "jedinou pravou Kristovu církev". Proto to Písmo a fakta. Oline! A přece se točí!


]


Re: Re: Re: Re: Olinovi! Pokud něco napíšeš, měl by jsi to mít podložené Písmem a fak (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Čtvrtek, 27. září 2007 @ 13:31:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já o voze, ty o koze.

Co jsem napsal, je vesměs podloženo Biblí, protože jsem to napsal o Bibli a Bibli znám. Máš snad doma Bibli, ne? Tak ji použij a uvidíš.

Něco jiného je, zda se mnou souhlasíš, nebo zda máš jiný názor. třeba se pletu, třeba jsem na omylu já a ne peter masters.
Takže pokud se ti něco nezdá, tak se vyslov, ale takhle nevím, co bych měl ještě podkládat. Celou bibli ti sem vkládat nebudu, na internetu již visí.

Ještě polopatičtěji - vždyť o tom můj příspěvek byl:
   - jestliže je slovo pravdivé, nepotřebuje vycpávku v podobě odkazů, protože mluvím k lidem, kteří mají vesměs stejné vzdělání.
   - jestliže slovo pravdivé není, nemohu to zamaskovat křovím v podobě 1Tes25/6Moj14/apod.
   - písu miniesej, ne vědeckou práci. odkazy použiji tam, kde chci upozornit na něco nového, co čtenáři neznají, nebo na něco, co by je hned nenapadlo.

Kdyby každý publicista, který se odváží napsat, že se Země točí, musel uvádět i fyzikální důkaz...kdo by to četl?  


Olin   


]


Re: Re: Je Bible stále závazná? o umytí nohou u poutníka (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 29. září 2007 @ 22:02:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Umytí nohou bylo potřebné v zemi, kde je prach (ne asfaltové silnice), horko a obuv jiného druhu. Takové boty bývaly s otevřenou špičkou, v nich se noha nezapařila. Je dosti soch ze starého Říma a Řecka, na kterých je taková obuv vidět (Hebrejci ale nezobrazovali lidi, takže nemáme sochařské svědectví o jejich obuvi, čekal bych, že byla v celém Středozemí podobná).
Když hostitel umyl nohy návštěvníkovi, prokázal mu tím službu. O umytí nohou hovoří také Zend Avesta z Persie.
Ježíš použil umytí nohou a tím prokázal službu svým hostům. Ale učedník je sice host, ale měl by on sám prokazovat poctu svému učiteli. I když Jan Křtitel hodnotil Pána Ježíše takto : ´nejsem hoden rozvázat řeménka u obuvi jeho´.
To ale čti v toto smyslu : ´Nejsem hoden přijmout ho za hosta, abych uvolnil jeho obuv, umyl mu nohy a předložil mu jídlo´.
Tedy v čase své poslední večeře s učedníky Ježíš použil opačnou situaci, aby UKÁZAL PŘÍKLAD a sám říká Příklad dal jsem vám.
Kdo ukáže příklad, naučí tím co dělat.
Ryze praktická věc sloužila pro něho a učedníky za příklad, jak se starat.
V Indii se uchoval zvyk, že děti přivítají své rodiče tak, že se skloní a dotknou se rukou špiček jejich bot. Říká se tomu ´sejmout prach z obuviˇ. je to zeschematizovaný úkon, jako formální. Ale původ je stejný - poskytnout očištění nohou příchozího.
V Odysei jde chůva Eurylocha umýt nohy nenadálému hostu, kterého vnímají jako žebráka. Když se rozhodli, že ho přijmou k hostině, dostane stoličku a jeden služebný člen domácnsti - chůva- se jala očištění nohou, i když byl vnímaný jako žebrák.
Bylo by to zapadlo v literatuře a u Homéra by nebyl důvod, proč zpívat o obyčejném a častém úkonu, kdyby autor nepoužil možnost, aby Euryklocha poznala po jizvě na noze svého hospodáře Odysea, kterého neviděla mnoho let. Přikázal jí ovšem mlčet, protože záměr byl, aby byl dočasně vnímaný jako nepoznaný příchozí. Bez této miniepizody bychom neměli svdectví v Homérovi, že bylo obvyklé omývání nohou v přineseném umyvadle pro příchozí.
A přece - zamyslete se : i žebrákovi umyli ve starém Řecku nohy a tu službu udělala služebná osoba.
Co v tom porovnání dělá Mistr pro učedníky ? Ukazuje jim, že při přijímání někoho není potřebné dělit se na sloužící a nesloužící. Naopak je třeba vžít se do role POSLUHY pro přijatého.
Jedni druhým posloužit.
=
Jan 13,12 Když jim umyl nohy a oblékl si svůj šat, opět se posadil a řekl jim: "Chápete, co jsem vám učinil?
Jan 13,14 Jestliže tedy já, Pán a Mistr, jsem vám umyl nohy, i vy máte jeden druhému nohy umývat.
Ale to ´nohy umývat´ znamená ´přijmout jako hosta, přijmout k sobě, posloužit a uhostit, postarat se ´. Tím také znamená bratrskou soudržnost.
A dále je rozveden duchovní nadstavbový význam pro duši:
13,6 Přišel s Šimonu Petrovi a ten mu řekl: "Pane, ty mi chceš mýt nohy?"
13,7 Ježíš mu odpověděl: "Co já činím, nyní nechápeš, potom však to pochopíš."
13,8 Petr mu řekl: "Nikdy mi nebudeš mýt nohy!" Ježíš odpověděl: "Jestliže tě neumyji, nebudeš mít se mnou podíl."
(stejný verš v Kralickém překaldu: 13,8 Dí jemu Petr: Nebudeš ty mýti noh mých na věky.,,, atd.)
13,9 Řekl mu Šimon Petr: "Pane, pak tedy nejenom nohy, ale i ruce a hlavu!"
13,10 Ježíš mu řekl: "Kdo je vykoupán, nepotřebuje než nohy umýt, neboť je celý čistý. I vy jste čisti, ....


]


Re: Je Bible stále závazná? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 27. září 2007 @ 14:24:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Je Bible stále závazná?--

Záleží jak pro koho,komu v hlavě straší písmenka takové starosti má , svobodní lidé modlám natož knižním neslouží,nemají důvod se pizdit jako bonsaje podle nějakých knih a nauk.
V řadě věcí je dnes Bible prakticky nepoužitelná např. celá řada nažízení SZ včetně tzv. Desatera jiná nařízení se objevují i v jiných kultůrách  a mají v civilizaci dlouhodobou platnost. 



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy