Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 247, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 527 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116484737
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jak čtení bible vedlo k bohatství
Vloženo Středa, 18. červenec 2007 @ 20:56:47 CEST Vložil: bolek

Charismatici poslal Nepřihlášený

Jak čtení bible vedlo k bohatství

Neexistuje mnoho vědeckých tezí, které by i po sto letech byly tak intenzivně diskutované jako teze "protestantské etiky a ducha kapitalismu".

"Teprve reformace umožnila vznik moderního podnikatelského ducha a průmyslovou revoluci," tvrdil v jedné z takových tezí Max Weber v roce 1904. Důvodem podle něj bylo, že jelikož protestanté považují práci za Bohem předurčený samoúčel života, pracují více a jsou ekonomicky úspěšnější.


 
Protestanté v. katolíci

Dva ekonomové z Univerzity Ludwiga Maximiliana v Mnichově se nyní snažili tuto tezi prověřit z nové perspektivy. Sascha Becker a Ludger Wö3mann sice zkoumali stejné historické období - tedy situaci v Prusku v pozdním 19. století, využili přitom ale nástroje moderního, empirického ekonomického výzkumu.

Jejich výsledek je pozoruhodný. Weber sice měl co se týče rozdílu mezi blahobytem protestantů a katolíků opravdu pravdu, ve vysvětlení tohoto fenoménu se ale mýlil. Důvodem většího bohatství totiž podle nich nebyla jiná etika práce, ale studium bible. Jelikož totiž evangelická církev své věřící vedla k tomu, aby slovo Boží sami hledali v bibli, uměli tito výrazně lépe číst a psát než katolíci.

Ve své studii použili Becker a Wö3man detailní čísla pruských statistických úřadů. Pro všech 42 pruských krajů tak znali přesnou demografickou, náboženskou a ekonomickou strukturu, stupeň gramotnosti a příslušnost k církvi. Pro dobu kolem roku 1870 sice pro jednotlivé kraje neexistuje spolehlivé vyčíslení HDP, známo ale je, kolik lidí z dané oblasti pracovalo v zemědělství, průmyslu či ve službách.

Z toho se dají vyvodit závěry o blahobytu daných oblastí: čím menší je význam zemědělství, tím vyšší je podle nich stupeň vývoje regionu a o to větší jeho bohatství.

Jako další indikátor blahobytu pak vědci vzali mzdy učitelů v základních školách. Ti totiž byli zpravidla financováni z regionálních daní a prozrazují proto nepřímo něco o ekonomické situaci oblasti.

Nejprve se tak vědcům podařilo dokázat, že Weberovo tvrzení o souvislosti mezi náboženstvím a ekonomickým blahobytem opravdu existuje. Čím více evangelíků v kraji bylo, tím byl ekonomicky pokrokovější. V čistě protestantských oblastech hrálo zemědělství výrazně menší roli - jeho podíl na celkově vytvořené hodnotě ve výrobě je o 3,5 procentního bodu nižší než v čistě katolických regionech. Také příjem protestantských krajů byl vyšší - měřeno příjmy učitelů, a to dokonce o 6,3 procenta.

Blahobyt stál na vzdělání

Becker a Wö3mann zároveň přišli na to, že v evangelických oblastech bylo méně analfabetů než u katolíků. Celkem v Prusku v roce 1870 umělo číst a psát zhruba 88 procent lidí, v čistě protestantských oblastech přitom tato kvóta byla o deset procentních bodů vyšší než v oblastech katolických. A to nezávisle na tom, zda se jednalo o města nebo venkov.

Vědci tento poznatek vysvětlují požadavkem Luthera, že každý věřící má poznat slovo Boží sám a pravidelně číst v bibli.

Tradičně tak evangelická církev kladla větší důraz na dobré školní vzdělání, které bylo důvodem větší gramotnosti protestantských regionů. Stupeň gramotnosti je navíc podle uskutečněných výzkumů i vysvětlením pro rozdílný stupeň blahobytu (a to i v případě, kdy se vůbec nezohledňuje náboženská příslušnost).

"Když v porovnání zohledníme lepší schopnosti protestantů číst a psát, neexistují mezi katolickými a evangelickými regiony žádné ekonomické rozdíly, tvrdí výzkumní pracovníci."

"Tím je teze, že by za rozdíly mohla různá pracovní etika, spíše neopodstatněná. Ekonomický náskok protestantských regionů lze tak přičíst jejich vyššímu lidskému kapitálu," dodávají.

Argument, že by naopak o tom, jaký kraj je nakloněný jakému náboženství, mohly rozhodovat ekonomické faktory, vědci odmítají. Pak by totiž podle nich protestantismus možná k blahobytu vůbec nevedl, naopak by jej zvýhodňovala ekonomická situace.

O tom, jaké náboženství se kde rozmohlo, ale podle nich mohl rozhodovat zcela jiný faktor - a sice vzdálenost k působišti Luthera, městu Wittenberg.

Becker a Wö3mann se zároveň snažili prověřit i možnost, že by protestanti mohli klást větší důraz na vyšší vzdělanost kvůli své pracovní etice. Ale i to mohli vyvrátit: evangelická církev na čtení a psaní totiž kladla důraz čistě z náboženských, nikoli ekonomických důvodů. Proto jejich závěr zní: vliv protestantismu na ekonomický vývoj nespočívá v jeho pracovní etice, ale v jeho etice vzdělanosti.

Olaf Storbeck

HN.IHNED.CZ  17. 7. 2007  00:09
Handelsblatt



Vyjdeme-li z těchto výše uvedených předpokladů, pak katolizace našich protestanstských denominací prostřednictvím charismatického hnutí zákonitě povede k ekonomickému úpadku jejich sborů: charismatismus potlačuje u svých stoupenců samostatné zkoumání Božího slova (které je protestantismu vlastní) a vnucuje jim trpné přijímání "neotřesitelných a neomylných pravd" svých vůdců jakožto nezpochybnitelných autorit (katolický koncept).

Ekonomický úpadek (navzdory exaltovaným vizím charismatického triumfalismu víry) pak jde ruku v ruce s úpadkem etickým a úpadkem vzdělanosti jako takové (favorizování laických samouků oproti akademickému theologickému vzdělání).

To vše se pak promítá do celkového úpadku občanské uvědomělosti a vyspělosti charismatických konvertitů, jejich odcizení se demokracii a snížené senzibility pro ochranu lidských práv a svobody svědomí.


Podobná témata

Charismatici

"Jak čtení bible vedlo k bohatství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 5 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak čtení bible vedlo k bohatství (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec v Čtvrtek, 19. červenec 2007 @ 00:20:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
No, nevím, co na to vědci, či "vědci", tak jen moje krátká osobní zkušenost.

  Pokud jsem kdy získal nějaké bohatství ve smyslu majetku, bylo v tom z tohoto pohledu jedna podstatná věc: Svoboda. Vnitřní svoboda. Svoboda, která byla způsobená tím, že jsem poznal Pravdu. Svoboda způsobená tím, že jsem závislý na Bohu a ne na penězích či jiné formě majetku či prospěchu (zaměstnání, důchodu, vzdělání, pozici...)

  Tahle svoboda mi dává v ekonomické oblasti obrovské plus - nemusím být závislý na tom, "jestli mám zaměstnání", na tom "jestli mám vzdělání". Ta závislost je jednodušší: jsem závislý na tom, "jestli poslouchám Boha". Takovýhle postoj ale dává neskutečné možnosti v ekonomické oblasti. Hlavně slabším lidem, ale i těm silnějším.

  Živá víra Bohu je tak radikální zásah do lidského běhu života, že mám apriori velkou nedůvěru ve výsledky vědeckého zkoumání, které neobjeví ve věci "množství a kvalita věřících Bohu" a "ekonomická situace společnosti" žádnou podstatnou korelaci.

  A ještě jedna ekonomická teorie (můžete jí říkat třeba Tondova teorie :-):

   "Prosperita společnosti (bohatství společnosti) je nepřímo úměrná množství prostředků věnovaných na hřích"

  V ČR jde přímo na hřích něco přes 40% HDP. Hřích je nedražší věc na světě, byla za něj zaplacena cena nejvyšší. Bylo by fakt divný, kdyby se neobjevila korelace mezi čtením a poslušností bible a bohatstvím.



Re: Re: Jak čtení bible vedlo k bohatství (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 19. červenec 2007 @ 09:29:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hodně dobrá úvaha.

Irena


]


Re: Jak čtení bible vedlo k bohatství (Skóre: 1)
Vložil: whynot (Falešný@e-mail) v Čtvrtek, 19. červenec 2007 @ 11:20:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ten clanek je good, sem to cet pred par dnima v nakym platku, ... jen konstrukce zaveru "neprihlaseneho" je naprosto zcestna, asi zapomel pouzit mozek.




Re: Re: Jak čtení bible vedlo k bohatství (Skóre: 1)
Vložil: Rony v Čtvrtek, 19. červenec 2007 @ 16:46:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
že bys byl ňákej frustrovanej študentík? Podle bezobsažnosti tvý kritiky to vypadá, že vygumováno máš spíš ty :-)))


]


Re: Jak čtení bible vedlo k bohatství (Skóre: 1)
Vložil: cumbulak v Pátek, 20. červenec 2007 @ 09:33:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prehliada sa este jedna podstatna vec. Protestantska moralka. V protestanstkych krajinach je vyrazne nizsia kriminalita a korupcia ako v katolickych. Vid extremy v Europe - Svedsko, Finsko na strane jednej a Taliansko ci Spanielsko na strane druhej. Rovnako aj menej hierachizovane prostredie vytvara vyrazne lepsie podmienky na podnikanie.




Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy