poslal eleazar Už je to dávno, co sem sem napsal článešek wo vŕšipu, kde sem psal wo sveych postojích k týhle volnočasový aktivitě.
A jaxem se těmadle záležitostma začal zabeyvat hloubějc, taxem uviděl, že problematika vŕšipu je wobsáhlá, matriálu je hodně; a jeden se musí starat i wo teologický problémy každýho dne, bla bla bla
Taxem se rozhod zaměřit se prozatim na jednu úzce specializovanou woblast vŕšipu, co s nástupem "progresivních" metod bratrskýho wobecenství z USA nabeyvá čim dál tim víc na naléhavosti.
Jedná se wo fenomén roztleskáveček, sloužícíh během vŕšipu.
Většina z nás si typickou roztleskávačku představí jako ženu 25-40 mávající práporkama během vŕšipu, za účelem rozněcování atmosféry. Někdo takovou službu vítá, jiney jí považuje za redundantní.
Začněmež wod Adama.
První historicky doloženou roztleskávačkou, co sem našel, je Mojžíšova sestra Mirjam. Po zničení egyptské armády v Rákosovym moři zavládla v Božím Národě výrazná nálada, projevující se zpěvem ku Pánu a Mirjam se chopila bubínku a jala se roztančit ženskou část Božího Národa (Ex 15,20-21)
Zajímavý je, že v těchto verších je Mirjam označena za prorokyni, protože i dnes existujou sbory, kde roztleskávay právě místní prorokyně.
Přesunem se do Davidoveych časů (to je něco jako zlatá éra vŕšipu)
David právem považován za zakladatele organizovanýho vŕšipu v Izraeli. Do tý doby se zbožnost činila převážně obětma, ale David inkorporoval do boholužebnýho řádu vŕšip, zajistil chváliče, složil Žalmy...........prostě udělal toho hodně a mimo toho i sloužil jak roztleskávač.
V II. knize Samuelově 6 se píše wo přestěhování Archy Úmluvy do Templu. Celé procesí bylo taktéž velmi radostné a David tehdy ukázal, že se i izraelskey král umí wodvázat.
V tomto příběhu si mužem všimnout, že David skákal a poskakoval (v. 14 a 16). I dneska se opět začíná na vŕšipech hopsat, jen nevim, jesli je to dlouhodobější trend, či jenom výstřelek poslední doby, co časem zapadne.
Dál si nemužem nevšimnout role Míkal (Davidovy první manželky) v 2S 6. Ona nejenže Davida v hopsání a roztleskávání nepodpořila, ale eště ho zkritizovala, že se podbízí plebánum (v.20).
Z toho se můžem poučit, že chceme-li vládnout davu, taxi prostě musíme umět naklonit plebs, a to i méně zdrženlivou cestou, aby se s náma prostě mohli identifikovat - takle se to dělá, takle se pracuje s davem lidi.
Kdo tohle nepochopil, tak riskuje, že skončí podobně jako Míkal......
Další roztleskávačkou je Júdit, vdova z Betúlie, . Po tom, co je skrze ní Iudea zachráněna wod války, její město (a země) je wosvobozena, tak začne mohutný díkuvzdání, kde Júdit rozněcuje dav k vŕšipu (Júd 15,14).
Suma sumárum:
Nenašel sem nikde příkaz wo ustanovení roztleskávaček, ale jejich pozitivní vliv na vŕšip se zdá bey prokázán.
אלעזר