Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 529 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480133
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: PRVENSTVÍ apoštola Petra II
Vloženo Neděle, 14. leden 2007 @ 07:59:52 CET Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Pattre






Více mě zaujal příspěvek Gregoriose 777 o přemítání nad prvenstvím apoštola Petra. Nechci ap.Petrovi ubírat zmíněná prvenství včetně jeho třikráte zapření Krista. Dovolím si tuto problematiku posunout trochu někam jinam. Otázka je, zda je opravdu ten základ, neboli skála, jež Petrovi přisuzuje Katolická církev. Mám touhu se s vámi o tom sdílet a znát vaše pohledy. Můj

pohled:




V Efezským 2/22 stojí : „v něm jste i vy společně budováni v duchovní příbytek Boží.“, tedy všichni věřící jsou v Duchu sv. společně budováni v příbytek Boží, v chrám v němž sám Bůh chce přebývat.




V 1 Petrově 2:4-5: „Přicházejte tedy k němu, kameni živému, jenž od lidí byl zavržen, ale před Bohem je `vyvolený a vzácný´. I vy buďte živými kameny, z nichž se staví duchovní dům, abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli duchovní oběti, milé Bohu pro Ježíše Krista.“, jsou věřící zase nazváni živými kameny budováni v duch.dům živého Boha.




Apoštol Pavel také hovoří o sobě a jeho spolupracovnících, potom také k lidem kterým slouží v I Korintským 3:9 Jsme spolupracovníci na Božím díle, a vy jste Boží pole, Boží stavba.




10 Podle milosti Boží, která mi byla dána, jako rozumný stavitel jsem položil základ a druhý na něm staví. Každý ať dává pozor, jak na něm staví.




11 Nikdo totiž nemůže položit jiný základ než ten, který už je položen, a to je Ježíš Kristus.“,




hovoří k nim dvěma obrazy..vy jste Boží pole…a Boží stavba. Pole proto , že Bůh z něj očekává své plody (ovoce) a potom rozvijí druhý obraz stavby, kdy jsou apoštolé jakožto stavitelé stavící základy v každém místě s velkou odpovědností, protože každý pak na nich staví. Každý má pak svou odpovědnost, jak sám na nich staví. Jiný už nemůže položit jiný základ, než ten, který byl již založen. Ježíš. On je tím základem, Skála pro křesťanský život.




A jak je to s naším Petrem? Matouš 16/13 „Když Ježíš přišel do končin Cesareje Filipovy, ptal se svých učedníků: "Za koho lidé pokládají Syna člověka?"




14 Oni řekli: "Jedni za Jana Křtitele, druzí za Eliáše, jiní za Jeremiáše nebo za jednoho z proroků."




15 Řekl jim: "A za koho mne pokládáte vy?"




16 Šimon Petr odpověděl: "Ty jsi Mesiáš, Syn Boha živého."




17 Ježíš mu odpověděl: "Blaze tobě, Šimone Jonášův, protože ti to nezjevilo tělo a krev, ale můj Otec v nebesích.




18 A já ti pravím, že ty jsi Petr; a na té skále zbuduji svou církev a brány pekel ji nepřemohou.“,


souhlasím že v oddíle kdy Kristus říká Petrovi „ty jsi skála“ je asi mnohé nedorozumění. Tradice katolické církve učí, že Ježíš učinil Petra skálou tj. Základ. Originální text (přiznám se bez mučení, že nejsem žádný řečtinář) v řečtině je „petros“ s tím , že slovo určené Kristu je „petra“ a samozřejmě že nemají stejný význam. Petros znamená kámen (balvan) a slovo Petra je skála (velké skalisko, či útes). Petr je opravdu první základní kámen postaven na Skále (a to je jeho prvenství) , kterou je sám Kristus. Petr není skálou, ale první stavební kámen do duchovní stavby chrámu živého Boha.




Jak mi můžeme stavět na skále, kterou je sám Kristus? Myslím, že v Petrově jednání v Mt 16 určitý vzor jak se člověk může stát živým kamenem položeným na základně, kterou je Ježíš Kristus:




• jasná konfrontace mezi Kristem a Petrem (Mt 16/13-15). Nikdo mezi nimi nestál, žádný kněz, ani prostředník (konfrontace dvou bytostí)




• přichází zjevení a to nikoli od člověka, ale přímo od Boha. Ježíš říká: „..můj Otec ti to zjevil“(Mt 16/16-17).




• Petr uznal zjevení, neodmítl jej a přijal v srdci , že Ježíš je ten Mesiáš.




• Zároveň tuto skutečnost (vnitřně charismaticky prožitou) veřejně vyznal.




Když se setkáš s Ježíšem, nemůžeš zůstat stejný a vrcholem tohoto setkání by mělo být vnitřní zjevení (nemám namysli nějaké mystické vytržení) a uznání kým je, konče vyznáním. Pak věřím, že člověk stejně jako Petr, je položen jakožto duch.kámen v Božím chrámu. Přijal Kristův život. Nevím zda člověku pomůže být členem nějaké denominace, nebo je (nebo není) charismatikem, nebo jaký to vlastně teologický názor že zastává (zároveň tyto záležitosti naprosto nesnižuji). Duch sv. ti v jeden moment (nebo postupně) ukáže , kdo je Syn. Potom uznej, kým je Ježíš a výsledkem bude vyznání víry. To je asi podstata toho jak petros je postaven na Petra.




Nevím jak vy , ale já bych z toho prvenství ap.Petra nedělal takovou kovbojku. Byl to sice řízek, mě je opravdu velmi sympatický svou prchlivostí, ale byl to jen člověk, který byl na Kristu stejně závislí, jako já. Kdo z nás Krista nezapřel.









Pattre


"PRVENSTVÍ apoštola Petra II" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: PRVENSTVÍ apoštola Petra II (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Neděle, 14. leden 2007 @ 09:38:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Ad MT 16,18:

Cituji z knihy D. Drápala "Můj vztah ke katolické církvi" (Sborový dopis 1995), s. 16:

"... v řeckém textu je použito dvou slov: ´petros´ a ´petra´. Pán Ježíš však se svými učedníky nemluvil řecky, nýbrž aramejsky... A aramejský podklad obou slov by byl týž!"

Ač dále D. Drápal tímto nedokazuje oprávněnost kat. výkladu ve vztahu k papežství, přesto je to zajímavý postřeh.



Re: PRVENSTVÍ apoštola Petra II (Skóre: 1)
Vložil: Pattre (Pattre@seznam.cz) v Neděle, 14. leden 2007 @ 11:41:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý lukine,
děkuji za komentář a co se týče zmíněné knihy D. Drápala , tak jsem z ní nevycházel. Je určitě jisté, že Ježíš hovořil k učedníkům aramejsky, přesto je NZ sepsán řecky a z toho vycházíme.

Pokoj Tobě!

Pattre


]


Re: PRVENSTVÍ apoštola Petra II (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Neděle, 14. leden 2007 @ 19:58:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Máte možnost získat originál napsaný v aramejském textu? Nebo jen překlad? Proč v řečtině je užito dvou různých slov, když aramejština má pro tyto výrazy slova shodná? Bez aramejského originálu lze považovat za originál pouze řecký význam slov. I když by Pán Ježíš mluvil aramejsky, Duch je přece ten, který připoměl pisateli Matoušova evangelia to, co Pán Ježíš řekl. Není divu, že Duch Boží nechal toto evangelium inspirovat v řečtině, protože Duch Boží je Duchem pravdy. Nikoliv zcestné doktríny, že církev je postavena na skále jménem Petr... ale na vyznání, že Ježíš Kristus je Synem Boha živého. Bez tohoto vyznání by církev neexistovala a bez skály jménem Kristus taktéž ne. Nelze budovat na oblázku, neboli na kousku skály, ale na masívu, který je v tomto textu zmiňován v protikladu.

S přáním Božího pokoje a v lásce Pána Ježíše Krista

Cristiano


]


Re: PRVENSTVÍ apoštola Petra II (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 14. leden 2007 @ 20:35:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk by tam někdy rád viděl tu aramejštinu, nebo hebrejštinu. Já jsem taky musel nakonec uznat, že původní originály jsou řecky.


]


čeština (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Středa, 17. leden 2007 @ 15:22:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
- mně docela stačí i ten český překlad ...
- Petrovo pověření vést církev, kterou založil a podporoval, prostě převzal další, podobně jako Pavel ustanovoval své nástupce ... proč v tom vidět více nežli je?
- církev římsko-katolickou řídí římský biskup, apoštolskou zase apoštolský biskup, jiné církve zase jiní biskupové



]


Pro mne osobne je zajimave zjisteni, ze (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Neděle, 14. leden 2007 @ 21:05:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
apostol Petr uznaval v pozdejsi dobe autoritu Jakuba, bratra Pane.

Ma to pro nas nejaky vyznam?



otázka je ... (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Středa, 17. leden 2007 @ 15:16:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak píšeš:

Otázka je, zda je opravdu ten základ, neboli skála, jež Petrovi přisuzuje Katolická církev.

Otázka to je především pro protestanty, kteří si dosud nevyjasnili, že církev je založena Kristem na apoštolech, kteří dostali od Něho jisté úkoly. A po nich tyto úkoly převzali další.

Také by jsi si měl vyjasnit, zda mezi křesťanem katolíkem a Kristem je nějaký prostředník, když už si tu otázku kladeš. Každý katolík Ti řekne, že o nikom neví, ale většina protestantů Ti vyjmenuje několik prostředníků.

Inu otázky většinou nemají stejné odpovědi od nestejných lidí a vůbec již ne od těch co znají víru toho jiného jen z papírů.

jarda




Re: otázka je ... (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Středa, 17. leden 2007 @ 22:23:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Kdyby ji znali alespoň z těch papírů, ale často si leccos cucají pouze z vlastního prstu, jen aby si falešným obviněním druhého ulevili.


]


Re: otázka je ... (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 17. leden 2007 @ 22:28:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jsou předsudky..., což je určitě chyba..., ale pokud je většina protestantů přesvědčená, že nás chcete vlákat do pasti babylonské nevěstky, tak se nedivím.... (já si to s tou pastí nemyslím)

Karels


]


neznám je .... (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 11:40:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím a neznám většinu protestantů, že by si myslela o katolické církvi, že chce ostatní křesťany vlákat do pasti babylonské ...

Co jsem osobně poznal protestanty, tak z nich si to z nich nikdo nemyslí resp. to nijak nedal najevo.

To jen tady na GS jich je velký, ale ve většině anonymní počet ... někteří ani nenapíší jaký sbor církve vlastně navštěvují nebo jsou členy ....

jarda


]


Re: otázka je ... (Skóre: 1)
Vložil: Pattre (Pattre@seznam.cz) v Středa, 17. leden 2007 @ 23:07:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jardo,
k tvému komentáři snad jen toto: netuším, jaké prostředníky si různá protestantská církevní uskupení vyjmenovávají, ale můj osobní názor je shodný s I Timoteovou 2/5 „Je totiž jeden Bůh a jeden prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš“, ale nevím zda jsem ti v otázce dobře porozuměl. Pravděpodobně někam míříš, že?

Pattre


]


Re: otázka je ... (Skóre: 1)
Vložil: lukin v Středa, 17. leden 2007 @ 23:16:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.theofil.cz
Tak předhazují papeže, Marii, kněze, světce a našli by se i další... Člověku znalému je však jasné, že katolíci mají jen jednoho prostředníka mezi Bohem a lidmi - člověka a Boha Ježíše Krista, jak je psáno v Písmu.


]


Pattre ... nemířím (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 11:36:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Pattre,

nemířím nikam - pouze proti Tvému zjednodušujícímu pohledu na katolíky.

Komentoval jsem Tvoji otázku:

Jak mi můžeme stavět na skále, kterou je sám Kristus? Myslím, že v Petrově jednání v Mt 16 určitý vzor jak se člověk může stát živým kamenem položeným na základně, kterou je Ježíš Kristus:
• jasná konfrontace mezi Kristem a Petrem (Mt 16/13-15). Nikdo mezi nimi nestál, žádný kněz, ani prostředník (konfrontace dvou bytostí)


Tedy jistě - soulasím s Tebou, že nikdo mezi námi a Kristem nestojí, i když alespoň z časového pohledu ano ... ale ty jsi si zrovna vybral kněze ...

Pro Tvou informaci - kněz slouží v církvi ve svátostech jako svědek a vykonavatel, tedy nikdy jako působitel - vkládání rukou (svěcení) a křtu se účastní jako každý jiný stanovený křesťan v jiné církvi ... koneckonců i proto se tomu říká svátosti ...

Např. při zpovědi je svědek vyznání hříchů a na potvrzení, že jsi skutečně vyznal vydává "rozhřešení" ovšem ve jménu Boha, nikoli sebe:
"Bůh, Otec veškerého milosrdenství smrtí a vzkříšením svého Syna smířil se sebou celý svět a na odpuštění hříchů dal svého svatého Ducha. Ať ti skrze tuto službu církve odpustí hříchy a naplní tě pokojem. Uděluji ti rozhřešení ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Amen."

K osvědčení - vnitřnímu i vnějšímu - dává konkrétní pokání - skutek, který by se měl vykonat ... v každém případě pokud se nevykoná tak i to vyznání je dostatčně působivé.

Formulace promluv při svátostech je vždy stejná ... např. jako při křtu - viz Matouš 28,19n "jděte, získávejte mi, křtěte ve jméno ... , učte ... já jsem s vámi"

Jinak se mi líbily obě úvahy - jak G777 tak i Tvoje ...

jarda




]


Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy