Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 445 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477936
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt
Vloženo Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 11:04:31 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels


Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům;
odsoudí ho na smrt

Uvádím část biblického verše; celý biblický text je takto: „Hle, jdeme do Jeruzaléma a Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt“ (Matouš 20:18) Díky osobnosti a také z promluv Ježíše Krista můžeme konstatovat, že Synem člověka je pouze On sám. Já se chci sdílet s tím, jak jsem pochopil Ježíšovo konstatování, že je Synem člověka. Určitě při svých konstatováních Pán Ježíš myslí na dva prameny biblického textu, jak pochopit pojmenování, titulování toho, kdo je Syn člověka.

Vím, že písmo se nejlépe vykládá písmem a já nebudu postupovat jinak. Budu se snažit pochopit označení, kvalifikování „Syn člověka“ v perspektivě biblických textů. Prvním pramenem inspirace k pochopení kdo je Syn člověka, je v biblické knize Daniel. Přečteme si to nyní společně: „Viděl jsem v nočním vidění, hle, s nebeskými oblaky přicházel jakoby Syn člověka; došel až k Věkovitému, přivedli ho k němu.“ (Daniel 7:13) Pokud Pán Ježíš konstatuje o sobě, že je Synem člověka, je to zcela jistě odvolávka k tomuto konkrétnímu biblickému textu. Je to Ježíš sám, který je Synem člověka a pokusím se převyprávět výše uvedený biblický text s ohledem na Ježíše Krista. „Viděl jsem v nočním vidění, hle, s nebeskými oblaky přicházel Ježíš Kristus; došel až k Věkovitému, přivedli ho k němu.“ (parafráze Daniel 7:13) To byl jeden pramen inspirace pro pochopení titulu Syn člověka. Pán Ježíš je oním Synem člověka z biblické knihy Daniel. Druhým neméně významným pramenem pro pochopení onoho pojmenování Syn člověka je v biblické knize Genesis. Pokud se zamyslíme, kde se poprvé píše o synu člověka? No, nejspíše to bude biblická kniha Počátku, kniha Genesis. Píše se tam o stvoření Adama – člověka. Kolik je v této biblické knize zaznamenaných přímých potomků, synů Adama? Je tam řeč o Kainovi, Ábelovi a nakonec je uveden Šét. Kain, Ábel a Šét jsou syny člověka. Který z těchto synů člověka zemřel nepřirozenou smrtí? Byl to Ábel a je to příběh první bratrovraždy mezi Kainem a Ábelem. Řekl bych a je to jenom můj úsudek, že pokud Pán Ježíš konstatuje: Syn člověka, tak se odvolává mimo jiné i ke kontrérnímu synu člověka, což byl Ábel. Ábel byl pastýřem ovcí, jako náš Pán Ježíš (pastýřem lidí). Ábel umírá nepřirozenou smrtí, Pán Ježíš je zrovna tak zavražděný. Těch souvislostí je tam opravdu víc a povšiml si toho i pisatel listu Židům, který píše: „… a před Ježíšem, prostředníkem nové smlouvy, a před jeho krví, která nás očišťuje, neboť volá naléhavěji než krev Ábelova.“ (Židům 12:24) Uplatním tedy už mnohokrát řečené pravidlo, že se budu snažit pochopit jeden biblický text, prostřednictvím jiného biblického textu. Budu se snažit pochopit titul Syn člověka prostřednictvím syna člověka z biblické knihy Počátku, knihy Genesis. Jakoby bratrovražedný boj mezi Kainem a Ábelem byl předzvěstí násilné smrti, vraždy Našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista. Ábel zemřel jenom proto, že Bůh přijal jeho oběti a Kainovy oběti nikoliv. Podobně to vidím i s Pánem Ježíšem v této souvislosti. Bůh vyslýchá a odpovídá na modlitby Ježíše Krista. Farizeové, zákoníci, saduceové prostě Židé té doby jsou naštvaní, žárlí nejenom na popularitu Ježíše mezi prostým lidem, ale stejně tak jsou nahněváni, že Bůh vyslýchá a odpovídá na modlitby Ježíše Krista. Vztah a jednání Kaina vůči Ábelovi nám pomůže při pochopení vnitřních pohnutek a jednání Židů vůči Ježíši Kristu. Potom ale Boží odpověď Kainovi, je i Boží odpovědí Židům: „Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout.“ (Genesis 4:7) Domnívám se a opět je to pouze můj úsudek, že se tímto Božím prohlášením, touto přímou Boží řečí měli řídit Židé, současníci Ježíše Krista. Pán Bůh by je tak mohl přijmout, vyslyšet a oni by rozpoznali v pozemském Ježíši zaslíbeného Krista, Mesiáše. Ale podobně jak to bylo sepsáno v příběhu první bratrovraždy o násilné smrti Ábela, umírá Ježíš nepřirozenou smrtí – vydán do rukou lidí: „Slyšte a dobře si pamatujte tato slova: Syn člověka bude vydán do rukou lidí.“ (Lukáš 9:44) Čteme-li ve Svatých textech Bible o Ježíši Kristu, že je Synem člověka, potom je to mimo jiné míněno v souvislosti s prvními lidmi, v souvislosti s Kainem a Ábelem a jejich hrozného příběhu. (Gn 4:1-26) V příběhu o Kainovi a Ábelovi je ještě jedno velice důležité ponaučení pro nás křesťany. „Ale Hospodin řekl: Nikoli, kdo by Kaina zabil, bude postižen sedmeronásobnou pomstou.“ (Genesis 4:15) Pokud se při vraždění a pogromech Židů v průběhu tisíciletí křesťané odvolávali na tzv. bohovraždu, potom takové křesťany jistě stihne sedmeronásobná pomsta... Pokud se při vraždách, pogromech Židů odvolávali lidé na to, že Židé zavinili smrt Ježíše Krista, potom ti, kteří zabíjeli, masakrovali židovské obyvatelstvo, budou potrestáni tím přísnějším trestem… Karels


"Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 11:22:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nezapomněl jsem samozřejmě na to, že Pán Ježíš Kristus zemřel za naše hříchy, že nesl naše hříchy. V tomto článku jsem si povšiml osobnosti Pána Ježíše z pohledu "Syna člověka" a jeho souvislosti s Ábelem.

Karels



Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: LUPUS v Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 15:16:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mezi Abelem a Kristem jsou určitě zajímavé paralely. Na druhé straně Písmo sv. výslovně označuje Krista jako druhého Adama. Dvojice Adam - Kristus byla ve starocírkevním myšlení nesmírně produktivní, otcové se nad tím rádi zamýšleli. Mě se moc líbí myšlenka, že lidstvo má dva praotce, jedním je první Adam, od něhož máme život pozemský a druhý je Kristus (tj. druhý Adam) od něhož máme život duchovní. Je to trochu off topic, ale nedalo mi to...
Od dvojice Adam - Kristus se pak odvíjejí další oblíbené paralely: strom v zahradě Eden versus kříž (z jednoho pojídáme ovoce smrti, z druhého ovoce života), Eva versus Maria nebo Eva versus církev (jedna plodí děti k pozemskému životu, druhá k nebeskému).



Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 15:59:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale jo,

je to možné, články, které píšu jsou spíše zamyšlením, úvahou. Věci o kterých píše jsou občas diskutabilní, takže pokud si nejsem jistý na 100% musím připustit svůj omyl.

V tomto případě neříkám, že Syn člověka není Adam, ten druhý druhý Adam - ale na druhou stranu označení "Syn člověka" ukazuje i k Abelovi, a k Synu člověka z knihy Daniele.

Karels


]


Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: LUPUS v Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 17:59:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já tě tady nijak nechci kritizovat. Paralela Kristus - Abel má smysl. A samozřejmě Danielův Syn člověka interpretován jako Kristus také.


]


Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Čtvrtek, 26. říjen 2006 @ 22:27:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Tento clanek celkem zajimave zkouma, co presne to znamena, ze Jezis byl Synem cloveka. Doufal jsem ale, ze tu najdu i trosku dukladnejsi uvahu nad tim, kde bereme tu jistotu, ze Jezis je opravdu Synem cloveka, protoze jsou to prave ty nejsamozrejmejsi predpoklady, ktere musime zkoumat.

Zvazte nasledujici:
1. Rika nekde Jezis neco na zpusob: "Ja jsem Syn cloveka" ? Janovo evangelium ma mnoho pasazi ve stylu "Ja jsem to a to" (voda zivota, chleb zivy, svetlo sveta, cesta atd.), ale neobsahuje vyrok "Ja jsem Syn cloveka", ackoli se v nem o Synu cloveka mluvi casto (J 3:13, J 5:27, J 6:27, J 12:34, J 13:31). Synoptici se Synem cloveka jen hemzi, ale Jezis to spojeni pouziva vzdycky zpusobem, jakym o sobe mluvil Vinettou, tzn. ve treti osobe.

2. Proto musime totoznost Jezise a Syna cloveka odvozovat casto z kontextu. Viz napriklad Mk 2:23-28 - prihoda s mletim obili v sobotu, kterou Jezis zakoncuje slovy: "Proto je Syn cloveka panem nad sobotou." Kontext naznacuje, ze rozemlivat obili dovolil ucednikum on, ergo v te vete musi mluvit o sobe. Podobne odvozeni z kontextu bychom asi mohli uvazovat v pasazich jako Mk 8:27-33 nebo L 9:54-58.

3. V Pismu je ale take par vyroku, jejich gramatika naznacuje, ze Jezis a Syn cloveka jsou dve rozdilne osoby: "Kdo se stydi za mne a za ma slova v tomto zproneverilem a hrisnem pokoleni, za toho se bude stydet i Syn cloveka az prijde v slave sveho Otce se svatymi andely." (Mk 8:36, L 9:26). Pokud byl Jezis Synem cloveka a chtel na sebe odkazoval ve treti osobe, pak proc to nedelal konsistentne? Mohl prece rict: "Kdo se stydi za slova Synova, za toho se bude stydet Syn cloveka...", pripadne "kdo se stydi za moje slova, za toho se budu stydet ja, az prijdu v slave sveho Otce..." To, ze v pulce vety zmenil zpusob reference, je prinejmensim zvlastni.

4. Jina je situace v L 12:8-9, coz je parafraze jiz uvadeneho vyroku a v nem Jezis rozlisuje mezi "mymi slovy" a Synem cloveka. Tento vyrok ale ma svou paralelu u Matouse (Mt 10:32-33), kde Jezis nerozlisuje: "Kazdy, kdo se ke mne prizna pred lidmi, k tomu se i ja priznam pred svym Otcem v nebi; kdo me vsak zapre, toho i ja zapru pred svym Otcem v nebi." To ale muze byt vysledkem pace z prameny. Nevime, jake vsechny prameny mel pred sebou Lukas a jake Matous, takze je mozne, ze Matous proste rovnou dosadil za Syna cloveka Jezise, ackoli v jeho prameni stal puvodne Syn cloveka.

V souvislosti s Jezisem se zkratka musime jako krestane popasovat i s intepretacemi historiku, kteri vykladaji cely Jezisuv pribeh tak, ze Jezis byl puvodne potulny apokalypticky kazatel, ktery kazal o nadchazejicim konci sveta a O Synu Cloveka. Soucasti jeho poselstvi bylo tvrzeni, ze konec sveta nastane jeste za jeho zivota (Mk 13:30). Kdyz potom zemrel a jeho predpovedi o konci sveta behem jeho zivota se tudiz evidentne nenaplnily, ucednici "znasilnili" Jezisovo uceni v tom smyslu, ze Synem cloveka byl on a vsechna evangelia uz byla napsana v tomto duchu. Zvestovatel apokalypsy se tak sam stal zvesti (aniz s tim mohl cokoli delat).

Co vy na to?

Aviaf



Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 27. říjen 2006 @ 08:29:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toho jsem se obával... :),

já vím, že nic není tak jednoduché, jak se může zdát. Vím o tom, že existují propracované studie o Synu člověka, Aviafe.

Já jsem o tom takto nepřemýšlel, díky za tu gramatiku, opravdu nevím, takže moje odpověď bude skekulativní.

Není tady možnost, když píšeš Aviaf:

2. Proto musime totoznost Jezise a Syna cloveka odvozovat casto z kontextu. Viz napriklad Mk 2:23-28 - prihoda s mletim obili v sobotu, kterou Jezis zakoncuje slovy: "Proto je Syn cloveka panem nad sobotou." Kontext naznacuje, ze rozemlivat obili dovolil ucednikum on, ergo v te vete musi mluvit o sobe. Podobne odvozeni z kontextu bychom asi mohli uvazovat v pasazich jako Mk 8:27-33 nebo L 9:54-58.

Mluví-li Kristus o Synu člověka v třetí osobě, není to kvůli tomu, aby jeho učedníci k rozpoznání osoby Syna člověka dospěli sami? Těžko říct, možná (a asi se tím zabývají nějaké odborné studie) bylo nějaké očekávání Syna člověka, nějaká předloha apokalyptického Syna člověka, nebo co já vím ještě. Ježíš Kristus se nemůže otevřeně přiznat k onomu Synu člověka právě z těchto důvodů - snad, že by nenaplnil falešné představy, falešné očekávání o Synu člověka. Právě proto o něm (o Synu člověka) mluví jako o Něm, ačkoliv je to On sám.

Karels


]


Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 27. říjen 2006 @ 09:49:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ceho ses obaval?

Problem s tou hypotezou postupneho dovtipeni (jako aby si na to ucednici prisli sami) je ten, ze je dost krkolomna. Na jednu stranu si Jezis vyvolil svych Dvanact, aby byli svedky jeho uceni, k nemuz jako jedini maji pristup z prvni ruky (Mk 4:11 - "Vam je dano znat tajemstvi..."), a na druhou stranu jim nerekne to nejdulezitejsi? Byl Jezis spatnej Mistr?

Napriklad v Markovi cteme, ze Petr nejdriv spravne rozpozna, ze Jezis je Mesias (Mk 8:29), ale kdyz jim Jezis pak rekne, ze Syn cloveka musi trpet (Mk 8:31), tak se Petr nechapave divi, az ho Jezis musi vykazat do patricnych mezi (Mk 8: 33). No, a o kousek dal, pres Petrovo mesiasske vyznani, ucednici stejne zase nechapou, vo cem je rec, kdyz Jezis opet predpovida svoje utrpeni (Mk 9:30-32).

Historikovo vysvetleni je samozrejme jednoduche: Jezis nikdy nemluvil o sobe jako o Synu cloveka, mozna ani nikdy nerekl, ze Syn cloveka bude trpet. Jenze kdyz pak zemrel na krizi, tak mu to ucednici vlozili do ust jednak aby si vysvetlili, proc trpel, jednak aby prave Jezisovi prirkli statut Syna cloveka (tim, ze jakoby vlastne predpovidal SVOJE utrpeni). Timto procesem se z potulneho kazatele postupne stal Mesias.

Ja mam samozrejme o teto historicke hypoteze svoje pochybnosti, predevsim v tom, ze Pavlovy epistoly, ktere predchazeji evangelia nejmene o generaci, o Kristu vzdy bez vyjimky mluvi jako o vzkrisenem Mesiasi. Prvni pavlovska epistola je 1 Te, ktera uz obsahuje prvni formulku kreda (1 Te 1:9-10), a ta pochazi z roku 50. Cili, pokud by Jezisova mesianizace byla vysledkem zklamani z krize, musela by vzniknout behem deseti, mozna patnacti let. To je podle me prilis kratka doba.

No, nevim.

Aviaf


]


Re: Syn člověka bude vydán velekněžím a zákoníkům; odsoudí ho na smrt (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 27. říjen 2006 @ 19:01:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přiznávám se, že podobné názory znám. Možná jsem dost konzervativní, ale nezdá se mi, že by Ježíši někdo něco musel vkládat do úst. Na druhou stranu se určitě vyřeší ten problém, který jsi nastolil... Aviafe...

Například: "Vždyť Syn člověka je pánem nad sobotou." (Matouš 12:8) jsem slyšel výklad, že to bylo Kristu vloženo do úst, aby měli křesťané "navrch" v židovsko-křesťanských rozhovorech právě s židy....

Opravdu datace - kdy bylo písmo sepsáno, hraje svoji úlohu. V této souvislosti se odvolávám na práci Claude Tresmontanta - Hebrejský Kristus, Tresmontant uvádí, že sepsání evangelií musela proběhnout ještě do roku 70 AD.... - ale všechno je to na diskuzi a zůstává otázkou...

Karels


]


Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy