Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473100
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Protestanté o katolické tradici
Vloženo Neděle, 06. srpen 2006 @ 21:37:36 CEST Vložil: Bolek

Služba bližním poslal Miloslav

Jednou v hodině církevních dějin měl jeden můj student, bývalý katolík, referát o Tridentském koncilu. V rámci svého referátu položil takovou otázku, kterou jsem předtím nikdy neslyšel a která mne naprosto odzbrojila: „Pane profesore,“ říkal, „ukázal jste nám, že princip sola fide (pouze víra) není biblický a že bojový pokřik reformace ztrácí jakýkoliv podklad, jakmile správně interpretujeme Pavla. Jak víte, druhým bojovým pokřikem protestantské reformace byl princip sola scriptura (pouze Písmo): podle něj je naší jedinou autoritou samotná Bible, více než papež, koncily čito, co katolíci označují jako církevní Tradice či posvátné Podání.[1] Pane profesore, na kterém místě Bible učí, že princip „pouze Písmo“ je naší jedinou autoritou?“

Podíval jsem se na něj a kapky studeného potu mi začaly stékat po zádech. S takto položenou otázkou jsem se dosud nesetkal. V semináři jsem měl tak trochu pověst „sokratovského šťourala“, který si vymýšlel nejtěžší otázky, ale tahle mě nikdy nenapadla. Odpověděl jsem tedy tak, jak by odpověděl každý profesor, zaskočený otázkou, na kterou nemá odpověď: „To je ale hloupá otázka!“ Jakmile vyšla tato slova z mých úst, zatrnulo mi, protože jsem si vzpomněl na své rozhodnutí, že jako učitel takových slov nebudu nikdy používat. Ale studenta to nijak neodradilo — věděl totiž, že to vůbec není hloupá otázka. Podíval se mi zpříma do očí a řekl: „Tak mi dejte alespoň hloupou odpověď.“ Já jsem řekl: „Nejprve bychom se museli podívat na Matouše 5, 17 a potom na Druhý list apoštola Pavla Timotheovi 3, 15—17: ‘Od dětství znáš svatá Písma, která ti mohou dát moudrost ke spasení, a to vírou v Krista Ježíše. Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti, aby Boží člověk byl náležitě připraven ke každému dobrému činu.‘ A také bychom se měli podívat na to, co říká Ježíš o tradici v patnácté kapitole Matoušova evangelia,“ pokračoval jsem. Student mi však odpověděl velmi bystře: „Ale pane profesore, v patnácté kapitole Matoušova evangelia Ježíš neodsuzuje tradici jako takovou, ale odsuzuje tradici zdeformovanou a zfalšovanou. A když se v třetí kapitole Druhého listu Timotheovi, ve verši 16 mluví o ‘veškerém Písmu‘, neznamená to přece, že jenom a pouze Písmo je prospěšné. Modlitba, evangelizace a mnoho dalších věcí je také podstatných. A co říkáte na pasáž z Druhého listu Soluňanům, druhá kapitola, verš 15?“ „Ano,“ tiše jsem odpověděl. „A co se tam konkrétně říká?“ „Pavel píše Soluňanům: ‘Nuže tedy, bratří, stůjte pevně a držte se toho učení, které jsme vám odevzdali, ať už slovem nebo dopisem.‘ Z tohoto, ale i z dalších míst Nového zákona jasně plyne, žene všechno bylo apoštoly řečeno v listech písemně jako Písmo svaté, ale mnoho i ústně jako ústní posvátné Podání neboli Tradice, a že obojí má mít podle apoštola pro křesťany stejnou platnost.“[2] „Víš co, Johne,“ opáčil jsem. „Nechme toho. Uhýbáme od tématu. Pokračujme teď dál, příští týden se na to podíváme a řekneme si k tomu víc.“ To studenta neuspokojilo. Ani já jsem nebyl spokojený. Když jsem jel večer po dálnici domů, zíral jsem na hvězdnatou oblohu a bědoval: „Bože, co se to děje? Na kterém místě v Bibli je potvrzen princip sola scriptura — pouze Písmo?“ Protestanté vystavěli svou revoltu proti Římu na dvou pilířích: první se už zhroutil a druhý se otřásal. Nahánělo mi to strach. Celý týden jsem strávil studiem tohoto problému. Nikam jsem se nedostal. Zavolal jsem několika přátelům. Ani to nepomohlo. Nakonec jsem zatelefonoval dvěma teologům, kteří patřili k těm nejlepším v Americe a ještě některým svým bývalým profesorům. Ti, se kterými jsem tento problém konzultoval, byli šokováni tím, že jsem takovou otázku vůbec položil. A byli ještě více ohromeni tím, že jsem nebyl spokojen s jejich odpověďmi. Jednomu z nich jsem řekl: „Možná trpím ztrátou paměti, ale nějak jsem zapomněl základní důvody, proč věříme, že Bible je naší jedinou autoritou.“ „Scotte, taková hloupá otázka!“ zněla reakce. „Tak mi dej aspoň hloupou odpověď.“ „Scotte, skutečně není možné prokázat princip sola scriptura z Písma samotného. Bible záměrně nikde neprohlašuje, že je pro křesťana jedinou autoritou. Jinými slovy, Scotte: princip sola scriptura je svou podstatou historickým vyznáním protestantských reformátorů, namířeným proti katolickému nároku, tvrdícímu, že křesťan je vázán autoritou Písma včetně autority Církve a církevní Tradice. Pro nás je sola scriptura spíše teologický předpoklad, ze kterého vycházíme, než že by to byl dokázaný úsudek.“ Pak uvedl tytéž pasáže z Písma, které jsem zmiňoval i já svému studentovi. Já jsem zase použil tvrzení svého studenta. „Jaké jsou další argumenty v neprospěch katolické církevní Tradice?“ chtěl jsem vědět. „No Scotte, vždyť se podívej, co ta katolická Církev učí! Samozřejmě je katolická Tradice nesprávná.“ „Jistě, je nesprávná,“ souhlasil jsem. „Ale konkrétně kde, na základě jakého místa v Písmu je základní myšlenka této Tradice zavrženíhodná nebo odmítnutelná? Dále: co měl Pavel na mysli, když požadoval po Soluňanech, aby stáli pevně a drželi se toho ‘učení odevzdaného ať už slovem nebo dopisem‘?“ Pokračoval jsem v argumentaci: „Není to směšné? Trváme na tom, že křesťané mohou věřit jen tomu, co učí Bible. Ale Bible nás neučí, že ona sama je jedinou autoritou!“ Zeptal jsem dalšího teologa: „Co je pro tebe sloupem a oporou pravdy?“ „Samozřejmě Bible,“ odpověděl. „Tak proč Bible říká v Prvním listu Timoteovi, kapitola třetí, verš 15, že sloupem a oporou pravdy je Církev? „Dostals mě, Scotte!“ odpověděl. „Ale já mám pocit, že někdo ‘dostal‘ mě,“ řekl jsem. „No jo, Scotte,“ pokračoval, „ale která církev?“ „Kolik kandidátů na tuto funkci tu je? Myslím tím, kolik církví si dělá výlučný nárok na to, že je sloupem a oporou pravdy?“ „Znamená to, že se staneš katolíkem, Scotte?“ „Doufám, že ne.“ Cítil jsem, jak se mi chvěje půda pod nohama, jako kdyby mi někdo podtrhával koberec, na kterém stojím. Tato otázka byla závažnější než všechny ostatní a nikdo ji nedokázal zodpovědět. Krátce poté se na mne obrátil předseda rady semináře a jménem členů mi nabídl místo děkana. Tato nabídka vycházela z toho, že se mi práce v jednotlivých kursech dobře dařila a studenti byli nadšení. Ani se mi nesnilo o tom, že bych takové místo mohl dostat dřív, než mi bude padesát. A nyní mi bylo „plných“ šestadvacet a ono mi tak říkajíc padalo do klína. Ačkoliv jsem mu nemohl říci proč, musel jsem tuto nabídku odmítnout. Když jsem v ten večer přijel domů, musel jsem o tom říct své ženě. „Kimberley, na světě není nic, co bych dělal raději, než učit v semináři. Ale já chci vědět, jestli učím pravdu. Protože jednou budu stát před Bohem a dávat počet z toho, co jsem učil jeho lid. A před Boží tváří mi nebude stačit, když se schovám za svou náboženskou denominaci a profesory. Je potřeba, abych mu mohl pohlédnout přímo do očí a říct: ‘Pane, učil jsem je všemu, čemu ty jsi učil mě ve svém Slově.‘ A víš, Kimberley, já už si nejsem jistý, co vlastně učím, a nemůžu dál učit do té doby, až si budu jist.“ Pak jsem se vnitřně připravil na její odpověď. „To je právě to, čeho si na tobě vážím, Scotte. Ale znamená to, že budeme muset důvěřovat Bohu, že se ti postará o zaměstnání,“ vlídně mi odpověděla Kimberley. Bohu díky za takovou manželku! Tento rozhovor vedl k dalšímu bolestivému rozhodnutí. Oznámil jsem starším ve sboru, že odstupuji z místa pastora. V tomto momentě jsem nevěděl, kudy dál. Věděl jsem však, že musím opět dosáhnout vnitřní vyrovnanosti. Dokud jsem neměl víc jasno, nemohl jsem dál působit jako pastor. Kimberley i já jsme se vrhli do Boží náruče a modlili se, abychom poznali, co mám dál dělat. Jediné, co jsem věděl, bylo, že chci věřit, rozumět, učit a milovat všechno, co Bůh zjevil ve svém Slově. Ukázka z knihy "Naše cesta do katolické církve" Scott a Kimberley Hahnovi: ROME – SWEET HOME


"Protestanté o katolické tradici" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Protestanté o katolické tradici (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 06. srpen 2006 @ 22:28:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Miloslave, pokud se nemýlím, (ale mohu), jde o knihu "Můj návrat do katolické církve." Pokud jde o tuto knihu, je velice užitečné si ji přečíst, neboť ukazuje jasnou snahu přivést zbloudilé protestanty zpět do lůna římské církve. Kdysi mi ji zapůjčil jeden katolík, který se ze mne snažil udělat katolíka a chtěl rekatolizovat naší mládež. Ta kniha, pokud jsem správně hledal, není nikde na Internetu. Nebo ano? Měl bych o ní zájem, je-li to ona. Je možné ji někde sehnat?

Jinak o Sola Sciptura třeba zde:

L 24,44-45 Řekl jim: "To jsem měl na mysli, když jsem byl ještě s vámi a říkal vám, že se musí naplnit všechno, co je o mně psáno v zákoně Mojžíšově, v Prorocích a Žalmech." Tehdy jim otevřel mysl, aby rozuměli Písmu.

Sk 17,11 Židé v Beroji byli přístupnější než v Tesalonice: Přijali evangelium s velikou dychtivostí a každý den zkoumali v Písmu, zdali je to tak, jak zvěstuje Pavel.

1K 4,6 Toto jsem, bratří, kvůli vám vztáhl na sebe a na Apolla, abyste se na nás naučili, co znamená 'ne nad to, co je psáno', a nikdo se nepyšnil jedním z nás proti druhému.

Zj 22,18 Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví této knihy: Kdo k nim něco přidá, tomu přidá Bůh ran popsaných v této knize.

Znám samozřejmě katolické protiargumenty. Naše náboženství jsou však odlišná, a proto jsou v tomto stěžejním bodu neslučitelná. Pro nás protestanty platí pojetí autority pod vládou zákona, pro vás je autorita papeže nad zákonem, a to je základní rozdíl. Jinými slovy naše autority je možné volat k odpovědnosti podle Písma, vaše autorita, papež, nesmí být nikým souzen a nesmí být nikým ani odvolán. Je nad zákonem. To je asi nejpraktičtější důsledek tohoto odlišného pojetí.

Ale i o tom zde již bylo mnoho řečeno.

Děkuji za odpověď,

Pastýř



Re: Protestanté o katolické tradici (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Pondělí, 07. srpen 2006 @ 09:21:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
Pastýři, měl bys mít na Granu osobní zprávu. M


]


Re: Protestanté o katolické tradici (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 07. srpen 2006 @ 00:03:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak píše pastýř, je to asi popis cesty z jedné církve do druhé, lépe řečeno z jednoho vyznání.
Četl jsem knihu od Thomase Mertona : Sedmistupňová hora. Student protestant, syn malíře, viděl více kostelů na cestách se svým otcem v Itálii, ale teprve časem poznal více.
Má také postřehy o charakteru zvyků anglických protestantských obyvatel.



Re: Protestanté o katolické tradici (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 07. srpen 2006 @ 00:07:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Velmi zajímavé, velmi dobrá argumentace.

Co je zřejmé - domníval jsem se, že dávno:
//skutečně není možné prokázat princip sola scriptura z Písma samotného. Bible záměrně nikde neprohlašuje, že je pro křesťana jedinou autoritou. Jinými slovy, Scotte: princip sola scriptura je svou podstatou historickým vyznáním protestantských reformátorů, namířeným ...atd.

co je divné - je-li tento rozhovor autentický, pak mohu smutně říci, že jsem měl o amerických teolozích lepší mínění:
//Ti, se kterými jsem tento problém konzultoval, byli šokováni tím, že jsem takovou otázku vůbec položil
- je-li tomu tak, není nám zde právě demonstrováno, že tito teologové žijí a učí pod rozhodujícím vlivem protestantské tradice? Pokud ne, tak co tento stereotyp znamená?

intermezzo: jednou jsem viděl dokumentární film z prostředí amerických škol o tématu kreacionismus-evolucionismus. Nemohu na to zapomenout. Z tohoto filmu jasně vyplývalo, že američtí studenti myslí, zatímco jejich učitelé (křesťané i ateisté bez rozdílu) se to již odnaučili. Patrně v zájmu zachování své učitelské prebendy.
Nedomnívám se, že by tento defekt postihoval jen Američany. Amerika je díky vlivu svých médií a literatury výkladní skříní, v které můžeme vidět nebezpečí, která ohrožují i nás.

Co je od základu chybné:
//Bože, co se to děje? Na kterém místě v Bibli je potvrzen princip sola scriptura — pouze Písmo
- ten učitel se taky mohl zeptat ještě upřímněji: "Bože, kde je v Bibli psáno, že teď když už umíme číst, se bez tebe nadále obejdeme?"

Co je k smíchu:
// „Jaké jsou další argumenty v neprospěch katolické církevní Tradice?“ chtěl jsem vědět.
- co s tím vším má společného katolická církev?

- jak to, že těm lidem nedochází, že tady nejde o otázku Kdo z koho?
Proč učitele vykolejí prozření, že protestantská tradice se plete? (což mimochodem je velmi nepřesné, spíš bych řekl, že se vyčerpala. Nebyla vymyšlena pro nás.)
Což kdyby se ani po pěti staletích reformační tradice neotřásala v zásadních výpovědích? Což by právě to neznamenalo, že většina katolíků má v hodnocení významu tradice pravdu? Bylo by přece jasné, že katolická církev má pravdu v hodnocení místa tradice, jen tu správnou vyměnila za bludnou! Protestanti však díky reformaci mají tu správnou tradici...

Co je vlastně na tom divného, že se tradiční protestanti v něčem pletou? A oni se ani tak moc nepletou, jako se rozhodně nespletl Mojžíš, když vyrobil měděného hada k záchraně věřících. A to přesto, že se z toho hada stala později modla...

Řešení: pro ty, kdo věří Písmům, je dostatečné vše, co je o Písmu a jeho moci v životě člověka v Písmech samých mnohokrát dosvědčeno.

Nepotřebujeme, aby na nějakém konkrétním jednom místě bylo ještě zdůvodněno "jak praví protestantská teologie, a papeženci jsou mimoni".

Naopak potřebujeme, abychom se otevřeli moci toho Božího slova, které je v Písmech zapsáno a z Písem kázáno věrnými služebníky Božího slova. Pak už se nebudeme potřebovat ujišťovat o správnosti své tradice.

Kristovi apoštolové, o kterých je v evangeliích psáno, že tyto otázky taky řešili, s tím přestali, jakmile pochopili z Ducha Božího, co je skutečně důležité. Tuto proměnu dosvědčuje Nový zákon, a tedy Písma.

Vysvětlení: Revolta reformačních otců proti tradici byla motivována především tím, že tradiční církevní autority, tč. tedy římskokatolická církev, trvaly na své svrchované moci vykládat Písma, zejména pak na své moci přikazovat, co všechno v Písmech vidět nemáme. Došlo to až tak daleko, že přesvědčily milióny lidí, že číst Bibli samostatně je hřích! V odporu proti tomu se zrodil "nástroj" Sola scriptura.

Jakmile se však z reformačních otců staly tradiční církevní autority, a to se stalo brzy, chovaly se skoro stejně! A tak je tomu dodnes.
Proto je dnes toto pravidlo hlavně svědectvím o pokrytectví protestantů, zvláště v porovnání s papeženci, neboť mezi nimi je dnes často větší svoboda a otevřenost moci Písem, než jak je zvykem v mnoha protestantských církvích. V nich se sice stále horuje pro Sola scriptura, ale mnohý ordinovaný kazatel Božího slova dobře ví, kterým místům v Písmu by se měl vyhnout, ¨jestliže chce zůstat na svém místě.
Jó, "život je šašek a blázny si z lidí dělá!"

Olin










Re: Protestanté o katolické tradici (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Pondělí, 07. srpen 2006 @ 14:50:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Velmi pěkná knížka. Takřka se čte jedním dechem. Lidé však zapomínají, že křesťanství není náboženstvím knihy, ale je to vztah s Ježíšem Kristem. Ten vztah je živý.
Co se týče Bible, není to jen nějaká kniha. Je to plně autoritativní Boží Slovo, které je měřítkem pro každou církev, která se vydává za křesťanskou. V jejím světle se odkrývá veškerá hereze a modlářství v té či oné církvi.
Každý, kdo přijal Pána Ježíše Krista, přijal Ducha Svatého, který uvádi do veškeré pravdy. Při čtení Bible jsou slova oživována Duchem Božím, takže v srdci čtenáře činí svědectví o pravdě zjevené v Bibli. O Ježíši Kristu jako jediné cestě spasení, o vlastní hříšnosti a neschopnosti se z bahna hříchu svépomoci vydostat. Také o tom, že vlastními skutky si nemůžeme zasloužit spasení. Ani chozením na mši, ani odpustky, ani dobrým chováním. To, co je nutné pro spasení je víra v Pána Ježíše Krista. Nikoliv filozofické myšlenky a báje.
Ta kniha, která je výše zmiňována, je dobrým nástrojem antikristovského ducha katolicismu, který svádí mnohé křesťany na zcestí. Avšak ten, který přijal Ježíše Krista do svého srdce a je znovuzrozen, nemusí se obávat, protože bude-li vždy hledět na svého Pána a Spasitele Ježíše Krista jako jedinou cestu, nenechá se svést do systému plného modlářství a babylónského kultu a kultu slunce. Přijal-li Ducha Pravdy - Ducha Svatého, tak ten jasně do jeho srdce hovoří Boží Pravdu a není potřeba žádné dlouhé teologické debaty k tomu, aby argumentace uváděna v prospěch bludného učení byla vyvrácena svědectvím Božího Ducha.
Ten, kdo poznal milost a lásku Ježíše Krista a ví, že Pán Ježíš se přijímá do srdce jednou provždy a vícekrát není potřeba, ví, že Pána Ježíše nelze přijímat přes trávicí trakt, nýbrž skrze slyšení a přijetím do svého srdce.
Pán Ježíš nabízí pokrm a nápoj po kterém nebude již více žádného hladu ani žízně. Opravdu se dá toto říci o mši? Ti, kteří chodí ke mši, chodí tam často a častěji, buduje se k ní návyk, protože člověk ví, že dělá "dobře" a pro své "dobro"..., a tak sbírá "posvěcující milost" potřebnou pro spásu. Pán Ježíš nikdy takový marketingový obchod neměl na mysli. Ten, kdo přijal Ježíše do svého srdce, v jeho útrobách je pramen živé vody, který nejen, že napojí jeho samého, ale je přínosem i lidem okolo.
Pán Ježíš v plnosti zaplatil za naše hříchy. Žádnou další, ani ne zpřítomněnou oběť není potřeba. (Splátky na hypotéku po plném vyrovnání dluhu také na připomínku nezpřítomňujeme a nesplácíme.)

Nicméně, mě mrzí jedna skutečnost.. že lidé více hledají teologii, než kolenologii.. Kéž by bylo více kolenologů, kteříž se stali teology, než naopak...

S přáním všeho dobrého a hojnosti Božího požehnání všem...

v Lásce našeho Pána Ježíše Krista

Cristiano



Kolenologie Tě prozradila (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 08. srpen 2006 @ 22:36:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Christiano,

tak Ty jsi z AC? Z kterého sboru, nemýlím-li se?

Pastýř


]


Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy