Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 170, komentářů celkem: 429696, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 561 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116584349
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Zdravá autorita
Vloženo Neděle, 21. květen 2006 @ 22:12:57 CEST Vložil: Bolek

Žhavá témata poslal Zdeněk Vojtíšek

Při náhodném procházení těmito stránkami jsem byl překvapen, jak často se zde jako problém objevuje otázka autority. Napadlo mne poslat jeden ze série článků, které si ode mne roku 2004 vyžádala redakce Nových bratrských listů. Zdeněk Vojtíšek   Zdravá víra umí zacházet s autoritou (NBL 3/2004) V našem seriálku se od počátku tohoto ročníku Nových bratrských listů zabýváme tím, co je duchovním životě (snad) možné označit jako zdravé. Po zamyšlení nad charakteristikami zdravé víry (NBL 1/2004) a nad zdravým duchovním vývojem (NBL 2/2004) přicházíme nyní k otázkám autority. O její potřebnosti pro růst a osobnostní zrání jednotlivce stejně jako pro prosazování společného zájmu společenství asi nebude nikdo pochybovat; zároveň jsme se asi všichni již stali oběťmi zneužití autority (nebo alespoň pokusu o ně) a mnozí (nejčastěji v roli rodičů) jsme se nevyhnuli pokušení ji zneužít.

Nemůžeme udělat chybu, když definici autority odvodíme od Maxe Webera (1864-1920), jednoho ze zakladatelů sociologie náboženství. Ten vychází z pojmu „moc“, jemuž rozumí jako schopnosti (jedinců nebo skupin) prosadit se přes odpor dru­hých. Autorita je pak ta­ko­vá forma moci, která je uznána za legitimní těmi, kdo jsou jí podří­zeni. Moc totiž může být samozřejmě uplatňo­vá­na i pomocí násilí. Pak ale nehovoříme o autoritě, protože k autoritě – jak již bylo řečeno jinými slovy - je nutné potvrzení a uznání od těch, na nichž budou vůle a záměry prosazovány. V křesťanském prostředí je za legitimní považována jen taková moc, která nejenom podřizuje druhého své vůli, ale je zároveň sama podřízena – Bohu, Písmu, jeho lidu, tradici tohoto lidu, bližní­mu. Při tomto vědomí podřízenosti, dočasnosti a omezenosti lidské autority v církevním prostředí pak můžeme zkusit odvodit základní tezi o zdravé autoritě: Zdravá autorita v círk­vi je zřetelně omezena a směřuje ke svému zrušení. Tuto tezi samozřejmě musíme vysvět­lit. Nejprve: jak má být tato autorita omezena. (1) Především kompetenčně. V protestantském prostředí nebývá problémem oddělit rozhodování o duchovních záležitostech od praktických starostí. Nebývá zvykem, aby pan farář určoval barvu kostelních lavic – to mívá naštěstí v kom­pe­tenci nějaká správní rada nebo podobný orgán. Větším problémem pro duchovní zvláště v probuzeneckých církvích ovšem bývá neochota vzdát se kontroly nad privátní sférou svěřeného jed­notlivce. Stále je možné se setkat s tak masivním vstupováním do této oblasti, jakým je méně či více manipulativní rozhodování o volbě partnera, volbě povolání, studiu, způsobu výchovy dětí apod. Zdravá autorita zůstává při zvěstování evangelia a res­pektuje vnitřní svobodu každého člověka, jak toto evangelium v jeho svědomí působí. Svě­domí po­važuje za lidskými prostředky nedotknutelnou oblast a s vírou ji přenechává Duchu svatému; vědomě se vzdává zneužití autority vyvoláváním pocitů viny a jakéhokoli jiného nátlaku. (2) Dále je zdravá autorita omezena místně. Jak jsme uvedli výše, je založena na dohodě – na uplatňování moci na jedné straně a na uznání legitimity této moci na straně druhé. Z toho důvodu je zdravá autorita snadno nahra­ditelná, takže udržování autority na vzdálenost jiného města, natož pak přes oceán ukazuje přítom­nost něčeho nezdravého na jedné, na druhé nebo na obou stranách tohoto vztahu. (3) Podobně je zdravá autorita omezena časově: dospělostí podřízeného, jeho nabytím du­chov­ních zkušeností, funkčním obdobím nositele autority atd. Časové omezení vyjadřujeme v naší tezi tím, že zdravá autorita „směřuje ke svému zrušení“. Krátce se o tom zmíníme ještě níže. (4) Nakonec (ale možná hlavně) je zdravá autorita omezena účinnou kontrolou. Její rozhod­nu­tí musejí být průhled­ná a jednoznačná (ano, ano, ne, ne), nikoli zahalená v mlze dojmů a před­pokladů, že je něco jasné, že něco může zůstat pouze naznačeno, nevysloveno, nevypsáno apod. V případě kolektivního nosi­tele autority je dobře stanovit osobní odpovědnost za roz­hodnutí. Hlavně ale musí být zdravá autorita snad­no a skutečně (nejen naoko) kritizovatelná. Nositelé autority bývají mistry ve vymýšlení nejrůznějších zbožných výmluv, jimiž se tuto kritizovatelnost snaží omezit: mluví o „nebratr­skosti“ kritiky, vyžadují „biblickou správnost“ postupu kri­ti­zo­vání, argumentují převráceně používanými biblickými verši („Nevztáhneš ruku na po­ma­za­né­ho Hospodinova“) apod. To vše (a mnohé jiné) je třeba odmítnout jako triky těch, kdo ne­chtějí být kritizováni. Nositelům zdravé autority kritika nevadí, naopak ji v pokor­ném vědo­mí vlastní lidské omezenosti vítají. A nyní jak autorita směřuje ke zrušení: nositel zdravé duchovní autority dovoluje růst a vy­ma­nění z autority a povzbuzuje obojí. Počítá se s tím, že ze vztahu učitel - žák bude po určitém časovém úseku vztah učitel - učitel, a že (obrazně řečeno) každý žák je potencionální učitel. Tím vytváří podmínky k osobnostnímu a duchovnímu růstu i nakonec i podmínky k růstu společenství. Ideálem (úběžníkem) zdravé autority je stav, kdy bude opravdu jen jeden Mistr a všichni ostatní budou bratři a sestry a kdy žádné autority už nebude potřeba. Mluvili jsme o zdravé autoritě, ovšem titul naší úvahy zní „Zdravá víra umí zacházet s autori­tou“. Ano, zdravá autorita se netýká jen jejích nositelů, ale stejně tak těch, na nichž svou moc tito nositelé autority uplatňují. Zdravá víra totiž odmítne pokušení vstoupit do (mnohdy láka­vého) vztahu, kdy by předala veškerou odpovědnost za svůj život svému duchovnímu a slast­ně se vznášela, osvobozena od vlastních bolestných rozhodování. Tedy závěrem: zdravá víra odolá­vá nejen poku­šení autoritářství, ale i pokušení povzbuzovat autoritářství u jiných ochotou se bezstarostně, bezmyšlenkovitě a pohodlně podřizovat. Zdeněk Vojtíšek Příště: Zdravé společenství má zdravý vliv.


"Zdravá autorita" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: jakobin v Neděle, 21. květen 2006 @ 23:01:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.zelo.cz
Co ale radíte lidem, kteří jsou ve sborech, kde autorita "vůdců" takto omezena není? Jak nepovzbuzovat autoritářství a zároveň nehřešit? Jak vydržet tlak těch, kteří se pohodlně podřizují a nechtějí si nechat ikonu zbourat?



Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: Zdenek_Vojtisek v Úterý, 23. květen 2006 @ 08:23:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mile mne prekvapilo, ze se na mne obracite s otazkou. Pokusim se odpovedet, jak nejlepe umim.

Predevsim: neni hrichem si neco myslet a neni hrichem se o tyto myslenky sdelit s nekym jinym. Jiste: zalezi na tom, jakym zpusobem budeme sdelovat, jakou budeme mit motivaci apod., ale sama myslenka ani jeji vhodne vyjadreni hrichem neni. Citlivi lide, kteri jsou ochotni se kvuli Panu Bohu podrizovat druhym (a to je spravne), mohou trpet autocenzurou (a to spravne neni, dokonce to cloveku skodi). Radil bych lidem, kteri jsou ve sboru s falesne vyucovanym pojetim autority, aby si dodali odvahu a zacali byt sami sebou. Aby zacali svobodne a prirozene myslet a svobodne a prirozene (a samozrejme velmi pokorne a vhodne) svoje myslenky sdelovat. Museji samozrejme pripustit, ze se mohou mylit, atd. atd. - proste dodrzovat vsechny zasady rozhovoru. To je jasne. Ale predevsim by se meli konecne stat autentickymi lidmi, skutecne Bozimi detmi.

Mozna uvidite, ze toto vase prirozene chovani zacne lamat ledy - pravdepodobne cela rada lidi ve vasem sboru to citi podobne, ale nikdy nemela odvahu to zacit delat. Nemeli odvahu nikoli proto, ze by jim v tom nejaky "zly vudce" branil, ale proste proto, ze se boji hresit vuci Bohu (i kdyz by to samozrejme zadny hrich nebyl) a radeji svoje myslenky potlaci, jen aby neudelali chybu. Na tomto miste je treba pripomenout, ze autoritarskeho vudce do znacne miry vytvarite sam spolu s ostatnimi. Nezdravy vztah autority neni jen vinou autoritarskeho vudce.

Verim, ze vase autenticke jednani vas sbor postupne promeni. Pokud ne, s litosti bych dal prednost svobode v Bohu a byti sam sebou pred pokrivujici censurou ve sborovem spolecenstvi. Hodnota spolecenstvi je obrovska, ale nikoli nejvyssi. Spolecenstvi (a vsechny pratelske vazby v nem) se take muze stat tyranii (ktera na cloveka tlaci, jak pisete). V tyranii se da prezit, i pod tyranii clovek muze vejit do Boziho kralovstvi. Ale ztraci pravdivy vztah k Bohu, k lidem i k sobe.

Mam ve velke ucte ty, kdo se vymani z manipulace falesnym obrazem Boha, falesnym pojetim autority, falesnym pojetim nasledovani Jezise (ve skutecnosti nasledovani vudce), falesnym pojetim poslusnosti Bohu (ve skutecnosti poslusnosti vudce) a falesnym pouzivanim biblickych versu. Vymanit se z teto manipulace je strasne tezke. Cim je clovek zboznejsi, citlivejsi a kritictejsi k sobe, tim to ma tezsi. Ale to vnitrni osvobozeni stoji za to.

Zdenek Vojtisek


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Úterý, 23. květen 2006 @ 08:51:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A co má člověk dělat, když se pokusí o autentický život, začne říkat svoje myšlenky nahlas (slušně a bez agresivity) a reakce celeho společenství je agresivní - dívá se na něj jako na toho, který nebuduje ale ničí krásné vztahy ve sboru, ne-li hůře. Dávají mu to najevo, demonstrativně se mu vyhýbají, nemluví s ním atd. Odejít je snadné. Ale může těm lidem v této fázi ještě nějak pomoci? Může udělat něco, aby prohlédli? Když jenom odejde, tak jenom utuží jejich přesvědčení, že je odpadlíka a ještě víc se semknou pod falešnou autoritou.


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: joker v Úterý, 23. květen 2006 @ 13:41:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pavel se s Barnabášem taky (možná dokonce ve zlém) rozešel a bylo to ku prospěchu věci (Barnabáš založil církev na Krétě).
Odchod je mezní řešení, na druhou stranu argument o tom, že "útěk nic neřeší" tě pouze tlačí do pozice (citově) vydíraného jedince, který není šťastný. I kdyby "útěk" řešil pouze tvoji psychickou pohodu, je to důvodem proč do toho jít.
Otevírání očí, no nevím. Kdo má uši k slyšení, slyš. Víc se asi udělat nedá. I když pak třeba budeš na black listu.


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: Zdenek_Vojtisek v Středa, 24. květen 2006 @ 22:05:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odejít není snadné. Zvlášť pro člověka, jemuž na sboru záleží a kdo chce lidem v něm pomoci. Ale ono jim pomoci moc nejde. Dokud si tito lidé neuvědomí, že sbor se "nebuduje" mocí neomylné autority, ale mocí Ducha v omylných a chybujících lidech, a že skutečně "krásné vztahy" nelze vytvořit v nesvobodě a strachu, nebude jim pomoci. Naše odpovědnost za tyto lidi není neomezená. A také nejsme mesiášové. Někdy je odpovědnější zachovat si rovnou páteř a zdravý rozum než se užírat starostí o ty, kteří o to (aspoň zatím) nestojí.
Zdeněk Vojtíšek


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Středa, 24. květen 2006 @ 22:28:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tohle mi k tomu napsal jeden bráška a má v tom velkou pravdu:

Tohle se dělo u nás v církvi dlouhé roky, ale je tomu rok, co nám Pán otevřel oči. Víš, ať už si lidé myslí o tobě, co chtějí - ty jsi to hlavně nepřivlastňuj a následuj Pána, jak nám zjevuje Bible.

Lidi potřebujou autoritu, pak se cítí bezpečně. Pokud jim přinášíš pravdu - svobodu, tak je vlastně uvádíš do velké nejistoty - nevědí, jak se mají chovat, co dělat, co říkat a myslet si. Autorita jim to vše předkládá a oni se můžou cítit jako duchovní a dobří křesťané.


Díky za povzbuzení.


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Středa, 24. květen 2006 @ 22:31:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě bych se chtěl zeptat, bratře Vojtíšku, podle Vás, jsou u nás nějaké církve, kde jsou ve sborech většinou zdravé autority? A ve kterých je to většinou horší?


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: Zdenek_Vojtisek v Pátek, 26. květen 2006 @ 08:01:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na jednu stranu si vážím toho, že se na mne obracíte s takovou otázkou, na druhou stranu mne uvádíte do velkých rozpaků. Neznám české církve tak detailně, abych si mohl dovolit jasnou odpověď. Zkusím to raději takto: bludné učení o autoritách je - soudím - velkým, ba obrovským problémem současné (charismatické) Jednoty bratrské, hodně také hýbe alespoň některými sbory Apoštolské církve a Církve Křesťanská společenství. V Bratrské jednotě baptistů - zdá se mi - tvoří jednu z "front", které současné české baptisty rozdělují. Vypadá to, že v menší míře se objevuje i v Církvi bratrské. Ve světě se poněkud jiná verze tohoto autoritářství objevila i v učednickém hnutí a - zdá se mi - ohlasy napětí kolem něho byly nebo ještě jsou slyšet i u našich pokračovatelů učednické tradice (Pražské společenství Kristovo, Církev milosti, snad i jinde). Víc nevím.
Zdeněk Vojtíšek


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Pátek, 26. květen 2006 @ 08:52:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za Vám odpověď. Někde jsem četl, že nezdravé autority se objevují jednak v charismatickém proudu a jednak v necharismatickém (a neletničním) fundamentalismu amerického typu (metodismus, baptismus atd.). Je nějaký rozdíl, mezi těmito nezdravými autooritami? Třeba v tom, jak se jim bránit? A ještě by mě zajímalo, jak to vypadá v Křesťanských sborech. Tam je ještě nějaký patriarchální systém, nebo tak. Ale nejsem si jistý.


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: Zdenek_Vojtisek v Pondělí, 29. květen 2006 @ 08:10:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Problémů s autoritou je samozřejmě mnoho a mají mnoho odstínů. Zdá se mi, že aktuální autoritářství se šíří především v letničních & charismatických sborech a v dalších společenstvích, která jsou letniční & charismatickou teologií ovlivněna. Nevím o žádné vlně problémů v neletničních a necharismatických sborech metodistů nebo baptistů (mimochodem: mezi americkými metodisty se občas jistě vyskytne nějaký fundamentalista, ale celkově tato církev fundamentalistická není; ostatně podobně je to s mnoha americkými baptistickými církvemi - samozřejmě kromě jižních baptistů). Problémy jsou v učednických církvích, ale ani tam to není beznadějné: nedávno se například stala obrovská pozitivní změna s ICC (International Churches of Christ, u nás se jediný sbor jmenuje Pražské společenství Kristovo). Příslušníků učednických církví u nás (narozdíl od Spojených států) ale není mnoho.

V Křesťanských sborech je - pokud je mi známo - problém především v tom, že základní pohled na svět těmto křesťanům nedovoluje ustanovit odpovědné vedení (kromě bratří starších). Namísto formálně ustanoveného, kontrolovatelného a odvolatelného nositele autority je pak autorita rozmělněna a vykonávána neformálně, a tedy bez jasných pravidel. Někteří lidé tak rozhodují a zároveň nerozhodují a nesou odpovědnost a zároveň nenesou. Proto nejsou kontrolovatelní, kritizovatelní, odvolatelní apod. A to se samozřejmě stává zdrojem určitých napětí. Z výborné myšlenky, že jeden křesťan by neměl panovat nad jiným křesťanem, se tak někdy stane dost těžké břemeno.

Zdeněk Vojtíšek


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: Zdenek_Vojtisek v Pondělí, 29. květen 2006 @ 08:13:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě jsem zapomněl odpovědět na otázku, jak se nezdravým autoritám bránit. Trochu si to připravím a zkusím to někdy příště napsat.
Zdeněk Vojtíšek


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: mimi (superstar@email.cz) v Pátek, 26. květen 2006 @ 11:54:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenom uvést na pravou míru - Církev Milosti opustila špatné učení a praxi o autoritě. Lidé, kteří v tom chtěli pokračovat si založili sbor: Bible mluví.


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: asik v Pondělí, 22. květen 2006 @ 09:34:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za tento článek, který nám v několika odstavcích přesně autoritu v církvi vysvětluje.



Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 29. květen 2006 @ 08:42:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen nerad Vám vstupuji do Vaší diskuse, nicméně napadlo mne dát sem odkaz na jednu (na GS notoricky známou) absolventskou práci, která se - z určité perspektivy a určitého úhlu pohledu - zaměřuje na genezi autority v L/C církvích: http://www.granosalis.cz/article.php?sid=3718

S pozdravem,

Pastýř



Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. červen 2006 @ 21:46:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
K tomuto podnětnému článku mám několik praktických a několik biblických poznámek.

(Citace jsou uvedeny kurzívou. )

Zdravá autorita zůstává při zvěstování evangelia a res­pektuje vnitřní svobodu každého člověka, jak toto evangelium v jeho svědomí působí. Svě­domí po­važuje za lidskými prostředky nedotknutelnou oblast a s vírou ji přenechává Duchu svatému.

Přestože rozumím obavám z přílišného zasahování autority do života věřícího, je třeba jednoznačně rozlišovat, že jsou oblasti života, ve kterých má každý věřící plnou svobodu se rozhodnout a není nijak vázán vůči své autoritě. Na druhou stranu jsou vážnější situace, kdy se věřící člověk dostává na hranici toho, co znamená být křesťanem a to svým jednáním které je v příkrém rozporu s křesťanskou morálkou, zvláště, jedná-li se o "čin veřejného pohoršení". Ve většině církví existuje mechanismus soukromého napomenutí, "kázně", tedy veřejného napomenutí, případně vyloučení ze sboru. Máme k tomu v Písmu dostatek příkladů:

Matouš 18:15-17  Když tvůj bratr zhřeší, jdi a pokárej ho mezi čtyřma očima; dá-li si říci, získal jsi svého bratra. Nedá-li si říci, přiber k sobě ještě jednoho nebo dva, aby `ústy dvou nebo tří svědků byla potvrzena každá výpověď´. Jestliže ani potom neuposlechne, oznam to církvi; jestliže však neuposlechne ani církev, ať je ti jako pohan nebo celník.

1 Timoteovi 5:20  Ty, kteří hřeší, kárej přede všemi, aby se báli i ostatní.

Původní článek nijak nerozlišuje, o jakou situaci se jedná. Něco jiného je pastor, který mladé ženě nakazuje, koho si má vzít a něco jiného je muž, který se nazývá křesťanem a přitom žije tak že působí veřejnou ostudu církvi.

Zdravá autorita je snadno nahra­ditelná, takže udržování autority na vzdálenost jiného města, natož pak přes oceán ukazuje přítom­nost něčeho nezdravého na jedné, na druhé nebo na obou stranách tohoto vztahu.

Zdravá autorita je založena na vztahu důvěry. Tento vztah se buduje delší dobu a když se tito lidé místně rozejdou, nejen že není snadné ji nahradit, ale mnohdy může mít své pokračování i na dálku, i když v omezené míře. Proč by zdravá autorita nemohla být udržována na "vzdálenost jiného města"? Já jsem jako pastor podřízen seniorovi oblasti, který je ode mne 100 km daleko a to nemluvím o biskupovi a Radě církve, jejíž členové mohou žít na druhém konci republiky.
V Písmu nacházíme řadu vztahů autority leckdy na velkou vzdálenost. Apoštol Pavel měl velmi úzké vztahy evidentní autority vůči sborům, které založil a ta přesto fungovala na dálku skrze dopisy a osobní posly.

Hlavně ale musí být zdravá autorita snad­no a skutečně (nejen naoko) kritizovatelná.
K tomu je třeba dodat, že autority jsou kritizovatelné (viz apoštolé Pavel a Petr), ale klíčové je vždy jakým způsobem. Zažil jsem řadu rozdělení v církvi a téměř nikdy se nejednalo o nepřekročitelné problémy, ale šlo o způsob, jakým se řešili. Máloco udělá takovou spoušť ve sboru, jako jeden výmluvný a přesvědčivý kritik, který všemu rozumí, vše by dělal jinak než vedení sboru a vidí všechny chyby pastora. Ten kdo zažil, co může se sborem udělat situace, kdy má každý právo přijít k mikrofonu a bez důkazů, jen podle svých dojmů veřejně zkritizovat pastora, tak mi dá za pravdu, že stačí jeden nebo dva trvale nespokojení členové, aby naprosto rozhádali celý sbor.
Myslím, že právě proto nás Bible učí, že autorita je kritizovatelná, ale ne "snadno", nýbrž na základě více svědků. A ještě navíc s úctou k danému člověku, ve správný čas a způsobem, který nenadělá více škody než užitku. Postupem času jsem zjistil, že největší "křiklouni", přecházejí z jedné církve do druhé, aby se postupem času v každé z nich střetli s vedením a od plic jim řekli co si o nich myslí a hrdě odešli středem.

1 Timoteovi 5:19  Stížnost proti starším nepřijímej, leda na základě výpovědi dvou nebo tří svědků.

Nositel zdravé duchovní autority dovoluje růst a vy­ma­nění z autority a povzbuzuje obojí. Počítá se s tím, že ze vztahu učitel - žák bude po určitém časovém úseku vztah učitel - učitel, a že (obrazně řečeno) každý žák je potencionální učitel. Tím vytváří podmínky k osobnostnímu a duchovnímu růstu i nakonec i podmínky k růstu společenství. Ideálem (úběžníkem) zdravé autority je stav, kdy bude opravdu jen jeden Mistr a všichni ostatní budou bratři a sestry a kdy žádné autority už nebude potřeba.

Ano, tento ideální stav skutečně nastane, ale až na věčnosti v Božím království. A to co bude tam, dnes v praktickém křesťanském životě opravdu řešit nemusíme. Dokud jsme tady na zemi, jsme poddáni lidským autoritám jak světským, tak duchovním. V Bibli nenacházím žádný podklad proto, že by už tady na zemi měla autorita automaticky, jaksi ze své samotné podstaty, směřovat ke svému zrušení. Tím nijak nezpochybňuji skutečnost, že zdravý učitel se učí a inspiruje i od svých žáků a že každý žák má potenciál jednou sám učit druhé. Nicméně v Písmu nacházím dosti vyhraněné postoje autority, aniž bych tam spatřoval jakoukoliv snahu k jejímu zrušení. Autoritu 12 apoštolů všichni uznávali a nikde nenacházíme postoj, že "za chvíli už nás nebudete potřebovat". Mezi apoštoly byli ostatními "uznáni za sloupy církve" Petr, Jan a Jakub. Apoštol Pavel je plně respektoval (a to i přes kritiku Petra) a podřizoval se jim. Na prvním koncilu v Jeruzalémě, rovněž z pozice autority, apoštolé provedli klíčové věroučné rozhodnutí a sbory po celé oblasti jej prostě přijali. Apoštol Pavel z pozice autority vystupoval dosti ostře (i když s hlubokou láskou). Dokonce se této Boží autority dovolával, ale přesto sbor prosil, aby se pokořil, aby nemusel v oné autoritě jednat přísněji.
Kde je biblický podklad pro to, že Bohem dané autority mají již tady na zemi automaticky směřovat ke svému zrušení? Věřím, že princip autority je způsob, jakým se Bůh rozhodl budovat své království. Proto mi připadá nesprávné očekávat, že by tady na zemi autority již nebyli třeba. Všichni si budeme rovni a nikoho "nad námi" již nebude potřeba. Tento populární demokratický názor v Novém zákoně nenacházím. Spíš se to podobá Kórachově protestu proti Mojžíšovi: Numeri 16:3  Shromáždili se proti Mojžíšovi a Áronovi a vyčítali jim: "Příliš mnoho si osobujete. Celá pospolitost, všichni v ní jsou svatí a Hospodin je uprostřed nich. Proč se povznášíte nad Hospodinovo shromáždění?"

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem



Re: Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: legenda v Úterý, 01. prosinec 2009 @ 09:33:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
musím reagovat na Váš komentář, myslím, že bratr Vojtíšek mluví o tom, abychom byli dospělými ve víře.... ne abychom neuznávali autoritu pastora,ale abychom sami byli zodpovědní za svůj život a zároven abychom se svobodně rozhodovali ..... Zrovna Mojžíš , o kterém píšete,  říkal Izraelcům : zde před Vás předkládám smrt a život vyberte si ...aniž by je nějak manipuloval.... Já mohu říct , že jsem právě v apoštolské církvi zažila manipulaci a slova typu uznávejte autority mi bylo vmetáváno neustále , dodnes se z toho dávám dohromady a velmi negativně to ovlivnilo můj vztaj s B-hem a církví .Zrušení autority si myslím, nemá být tak , že někdo něco nepovede vůbec,ale tak, že budeme následovat B-ha více než pastora, pokud se můj komentář dozvýte-....přečtěte si celou diskuzi u tohoto článku, myslím, že je to tam jasné a dobře okomentované.


]


Re: Zdravá autorita (Skóre: 1)
Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Úterý, 01. prosinec 2009 @ 12:18:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravá autorita je potřebná (v Bohu a v Jeho následovnicích) - naopak nezdravá manipulace pod štítem autotrity je prostě nezdravá.



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy