Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 439 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462846
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: Indie: země paradoxů
Vloženo Středa, 26. duben 2006 @ 22:07:03 CEST Vložil: Bolek

Misie poslal pastýř

0. Úvod Indie je zemí mnoha protikladů. Vedle nezměrné chudoby, nízké životní úrovně, znečištěné přírody v okolí velkých měst a bezpočtu nemocných nebo zmrzačených, vesměs nezaměstnaných lidí, je možné se zde setkat s luxusními hotely, honosnými obchodními centry a drahými restauracemi. Jediná zeď, oddělující hotel nebo areál moderní firmy, tak odděluje dva zcela protikladné světy. Svět “před zdí”, kde sedí žebráci, kterým rodiče zlámali ruku už jako kojencům, aby více vyžebrali. Svět před zdí, kde v nánosu kravinců umírají lidé, aniž by to kohokoliv nějak vzrušovalo. A svět před zdí, kde lidé bydlí v papírových krabicích, aby mohli včas odejít před monzuny a kde má kráva větší hodnotu než lidský život.

Naproti tomu do Indie “za zdí” se vjíždí v nejnovějších luxusních automobilech západních značek. Za zdí se jí ze stříbrných mís stříbrnými příbory. Za zdí je svět klimatizován a za okny rostou tropické, ovocné rostliny. Za zdí bez asistence sluhy není možné ani otevřít dveře. Svět drahých hotelů, honosných jídel, drahých obleků, v obklopení té nejmodernější elektroniky, versus svět bídy, chudoby, nezaměstnanosti a nemocí. Do Indie jsem zavítal v srpnu letošního roku, kdy jsem ještě netušil, že se Indie stane na dlouhou dobu centrem mých služebních cest. Ačkoliv jsem se, jako člověk přivážející do Indie drahé technologie výroby léčiv, pohyboval “za zdí”, stále více jsem chtěl poznat Indii “před zdí”. Má první zkušenost byla zcela odstrašující. V evropském oblečení se zde “bílý muž” stal doslova terčem náletu žebráků a nebylo možné se pohybovat bez “asistence” snad stovek žebrajících, kterým bych za hodinu mohl rozdat své diety. Proto jsem se v Indii pohyboval raději v nočních hodinách, osvícen jen kvanty všudypřítomných svítících reklam, na které chudá indická města berou kdovíkde peníze. Po prvotní “děsivé zkušenosti” s bídou, nezaměstnaností a netečností, jsem byl překvapen klidem a vyrovnaností místních lidí. Člověk zde není svědkem hádek, rvaček ani zločinů. Alespoň na první pohled ne. Jakoby lidé přijali svůj osud s tím, že jej není možné změnit. Klid lidí však hraničil se stoicismem u vyšších kast a s fatalismem až apatií u “nedotknutelných”. Začal jsem se tedy o Indii více zajímat, modlit se za ní a přes svůj počáteční, takřka nepřekonatelný odpor a počítání dnů do návratu, jsem získal k místním lidem a jejich zemi takřka nepochopitelnou náklonnost. Zatímco ze své první cesty jsem si odnesl zničující zážitky a sklíčenost nad osudy lidí v sevření fatalistických náboženství, které jsem shrnul v článku pro časopis Život v Kristu, (který je součástí této přílohy), druhá cesta mi již poskytla příležitost k přiblížení se lidem a poznání jejich kultury a smýšlení. Snahou o bližší poznání Indie je motivována i tato seminární práce. 1. Demografie 1. 2 Místopis
Subkontinent Indie je přímořským státem v jižní Asii na stejnojmenném poloostrově v Indickém oceánu. Nachází se na jihu Asie mezi Pákistánem, Čínou a Nepálem. Na severu hraničí s nejvyšším světovým pohořím, zabírajícím většinu území dvaceti šesti států Indie. Směrem na jih lze nalézt náhorní plošiny, deštné pralesy a písečné pouště s palmovými plážemi. Indie má námořní přístavy (Kalkata, Madrás, Bombaj, Kóčín) a mezinárodní letiště (Dillí, Bombaj, Kalkata, Madrás). 1. 3 Obyvatelstvo Indie patří k nejdéle a nejhustěji osídleným oblastem. Žije zde velké množství etnických skupin hovořících množstvím jazyků a nářečí. Hindustánci, mluvící hindsky, tvoří 39%, Telugové 8%, Bengálci 7,6%, Maráthové 7,3%, Tamilové 6,6%, Hindustánci mluvící urdsky 5,2%, Gudžarátci 4,9%, Kannadové 3,9%, Malajámci 3,8%, Urijci 3,4%, Paňdžábci 2,7%, Ásámci 1,6%, ostatní tvoří 6,2%. Indie má řadu miliónových aglomerací. Ročně přibývá asi dvacet miliónů obyvatel. Průměrná délka života je u mužů 57,7 roku a u žen 58,7 roku. Ačkoliv se od doby získání samostatnosti zvýšila vzdělanost, přesto je téměř polovina dospělých obyvatel negramotných. Velká část obyvatelstva žije ve městech, kde se však tísní v přeplněných chatrčích. Bohatí Indové žijí v místech, kde je silný západní vliv. Někteří nosí obleky podle západní módy, ale většina tradiční oděvy, což činí košile s rukávy a plátěné kalhoty. Mnoho Indek nosí barevná sárí. Společenský život se soustřeďuje na náměstí. Většina obyvatel však žijí na venkově, kde se život po staletí nezměnil. Není zde elektrifikace ani komunální vodovod. 1. 4 Jazyk Jazykovědci v Indii napočítali přes sedm set různých jazyků a dialektů. Patnáct hlavních jazyků dostalo statut úředních jazyků svazových států. Nejpočetnější jsou indoárijské jazyky vzniklé ze sanskrtu, kterými se mluví po celé severní a západní Indii. Angličtina se používá více na jihu země a zůstala úředním jazykem. Oficiálně zaznamenaných jazyků je osmnáct a dělí se do celkem šesti skupin. Národním jazykem je prohlášena hindština, kterou mluví asi třetina obyvatelstva. Dalšími rozšířenými jazyky jsou bengálština a urdština. Indická ústava uznává i další, místní jazyky: ásamský, dogri, gudžarátský, kannandský, kašmírský, konkánský, malajálamský, manipurský, maráthský, oríjský, pandžábský, sanskrt, sindhský, tamilský a telugský. 2. Historické pozadí Jedna z nejvýznamnějších starověkých civilizací vznikla na Indickém subkontinentu kolem roku 2500 př. n. l. V 6. stol. př. n. l. vznikla dvě nová náboženská hnutí, která se později usídlila i v Indii: džinismus, který má dnes své přívržence hlavně mezi indickými obchodníky, a buddhismus, který se později rozšířil téměř po celé východní a jihovýchodní Asii. Okolo roku 1500 př. n. l. vtrhli do severní Indie Árjové a zatlačili původní obyvatele na jih. Drávidské skupiny zde pak vytvořily pokročilé zemědělství a systém správy. Od Árjů a Drávidů pochází i většina dnešních Indů. Árjové zakládali města a šířili vzdělanost založenou na staroindickém jazyku, který byl později kodifikován jako sanskrt. Jejich pojetí kast mělo základní význam pro vývoj pozdější indické společnosti. Poprvé byla země sjednocena Ašókou (asi 273-232 př. n. l.), který vládl na většině území Indie, a který podporoval buddhismus. Za vlády dynastie Guptovců (320-414) však na severu země došlo k novému roztříštění. Ke sjednocení dochází až za vlády dynastie Velikých Mughalů. V osmém století byla část severní Indie islamizována. Později, ve středověku, se v Indii začali usazovat evropští obchodníci z řady Portugalců, Francouzů a Angličanů, kteří využili rozpadu Indie a jejich faktorie se staly základnami koloniálních výbojů. Počáteční převaha Francie byla po sedmileté válce v letech 1756-1763 vystřídána vládou britskou. Od poloviny 19. století Britové prostřednictvím Východoindické společnosti takřka z poloviny ovládli celý subkontinent. Později, následkem povstání v letech 1857-1859, se Indie stala korunní kolonií a od roku 1877 britští panovníci přijali titul indických císařů. Britská Indie ovšem zahrnovala nejen dnešní Indii, ale i další asijské státy. Po první světové válce nezískala Indie statut dominia a v Indii vznikl protibritský odpor mezi hinduisty (Gándhí), i muslimy (Džinnáh). Během druhé světové války byla Indie neutrálním státem s nepřímou podporu Japonska. V poválečném uspořádání je země rozdělena mezi islámský Pákistán a Indickou unii, která zahrnula 555 z celkových asi 651 knížectví. Začleňování probíhalo až do vyhlášení Indické republiky v roce 1950. Územní spory s Pákistánem vedly k několika ozbrojeným konfliktům zejména o Džammú a Kašmír, v souvislosti s odtržením dnešní Bangladéše, dříve Východního Pákistánu. V roce 1962 došlo i k ozbrojenému střetu s Čínou, jako důsledku anexe Tibetu. V šedesátých letech zanikly i zbytky koloniálního panství Francie a Portugalska. Od roku 1990 probíhají krvavé srážky mezi hinduisty a muslimy a od roku 1993 došlo ke střetům vládních sil s muslimskými separatisty právě ve státech Džammú a Kašmír. 3. Ekonomika Ekonomika v Indii silně závisí na zemědělství. Velká část zemědělské půdy je totiž v Indii neúrodná. Přesto se zde pěstuje rýže, proso, pšenice a fazole. V menší míře mango, ořechy, čajovník, juta, sezamová semínka a betelové ořechy. V moři se chytají makrely, sardinky, garnáti a v řekách kapři a sumci. Ačkoliv se z těchto produktů vyrábí množství potravin, velký přírůstek obyvatelstva způsobuje jejich aktuální nedostatek. Také většina hospodářství je příliš malá na to, aby mohla využívat moderní zemědělské stroje a zajišťovat prodejné přebytky. Hrubý domácí produkt činí v přepočtu 269 mld US dolarů, z čehož na osobu připadá 310 US dolarů. HDP lze zhruba procentuelně rozdělit do několika oblastí: zemědělství a rybolov 31%, těžba 2,3%, průmysl 31%, dále stavebnictví 5,7% a zbytek tvoří služby.. Jednotkou měny je indická rupie, což je 100 paisů. V přepočtu lze za 1 US dolar získat 44,10 rupií. 4. Průmysl Indický průmysl závisí na dvou podstatných faktorech, a to jsou zejména lidské zdroje a nerostné bohatství. Lidskými zdroji je limitována i schopnost Indie v potravinové soběstačnosti. Jelikož hindské zákony stanovují, že se půda po smrti rodičů rozděluje rovným dílem mezi děti, jsou zemědělská hospodářství stále menší, neboť indická populace stále roste. Tak klesá i možnost používání složitějších technologií v zemědělství, což způsobuje nedostatečnost v potravinové saturaci. Proto dnes lidské zdroje, které nacházely donedávna uplatnění v zemědělství, slouží jako levná pracovní síla v jiných odvětvích průmyslu. To vede zahraniční nadnárodní koncerny k budování výrobních závodů a jejich infrastruktur přímo v Indii, kde navíc neexistují zákony, které by limitovaly například množství exhalací resp. používání toxických surovin při přípravě finálních výrobků. V souvislosti se zanedbatelnými výrobními náklady se Indie stává stále lukrativnější zemí pro zahraniční investory. Z toho dnes nejvíce těží zejména farmaceutický a chemický průmysl. Z domácích výrobců převládá malovýroba textilu, obuvi, jízdních kol a elektrických spotřebičů. Nerostné bohatství představují především velké zásoby černého uhlí a železné rudy a rozvíjí se i těžba ropy. Dále se zde těží mangan, chrom, měď a uran, také bauxit, slída a sůl a pěstují se užitkové rostliny a dřeviny. Nejvýznamnější zůstává těžba drahokamů. Tyto suroviny se zpracovávají na výrobu šperků, oděvů, tabáku, koření, kaučuku, textilu, čajů a strojírenského zboží. V dopravě dominují železnice, v okolí velkých měst roste automobilová doprava. Nezpevněná silniční síť je však v období monzunů nesjízdná. Co se týká zdravotnictví, pak finanční prostředky nestačí na boj s nemocemi jako je malárie, tuberkulóza a cholera. Značná část obyvatel žije v chudobě a trpí podvýživou. 5. Politická situace V roce 1950 se stala Indie první nezávislou republikou v rámci Britského společenství a nyní je federativní republikou. Jedná se tak o největší asijskou zemi s demokratickým zřízením. Má dvacet šest samosprávných svazových států a sedm teritorií. Dolní sněmovna indického parlamentu se nazývá Lóksabhá (Sněmovna lidu). Má až 550 poslanců s volebním obdobím pět let. Horní sněmovna zvaná Rádžjasabhá (Rada států) dosahuje nejvíce dvě stě padesáti členů. V čele státu je prezident, kterého na období pěti let volí zástupci obou komor federálního parlamentu a svazových zákonodárných sborů. Výkonnou moc má ministerský předseda a rada ministrů, kteří se zodpovídají Sněmovně lidu. V současné době čelí jednotná Indie separatistickým tendencím některých kmenů v rámci jednotlivých států. 6. Náboženství 6.1. Zastoupení jednotlivých náboženství Indie je zemí průniku a střetu mnoha náboženství. Uvádí se, že nejrozšířenějším náboženstvím je hinduismus, ke kterému se hlásí 730 000 000 obyvatel (81%), dále je zde islám se 104 000 000 obyvateli (11%), poté křesťanství s 23 000 000 obyvateli. Následuje sikhismus, který zastává 19 000 000 obyvatel. Nejrozšířenějším náboženstvím s největším vlivem je bezesporu hinduismus, který prostupuje celou společnost. Ten dělí hinduisty asi na 3 000 různých skupin. Ačkoliv indická ústava z roku 1950 odsuzuje kastovní diskriminaci, vlivem hinduismu zde přetrvává společenské kastovnictví. Nejvyšší kastou jsou bráhmani, nejnižší tzv. nedotknutelní. Přísná náboženská pravidla přikazují každé kastě nejen stravovací režim, ale i oblečení, či pracovní zařazení. Členové různých kast nemohou mezi sebou uzavírat manželství, aniž by jeden z nich nepřišel o své kastovní výsady. Na sňatek se často pohlíží spíše jako na spojení dvou rodin než jako na svazek dvou lidí. Stále bývá zvykem, že rodiče vybírají svým dětem životní partnery a ojediněle dochází i k rituálnímu upalováni vdov, ačkoliv to zákon nedovoluje. 6. 2 Křesťanství v Indii Indie byla po celá staletí s různým úspěchem cílem mnoha křesťanských misionářů. Eusebius uvádí, že evangelium přinesl do Indie již apoštol Tomáš. Za prvního misionáře v Indii je pak Eusebiem považován zakladatel Alexandrijské školy, Pantaen, který údajně dorazil do Indie koncem druhého století. První křesťanský sbor vznikl v Mar Toma někdy ve třetím století. Koncem středověku se do Indie dostávají misionáři s Vascem De Gamou (1498) a v letech 1542-5 v Indii působil jezuitský misionář Františk Xaverský, kterého roku 1605 vystřídal další jezuita, Robert de Nobili. Od 19. století se Indie stává tradičním cílem i protestantských misionářů. Více než dvacet milionů formálních křesťanů nedosahuje ani 3% indické populace. Celkem jsou zde zastoupeny tři hlavní proudy křesťanství: katolíci, ortodoxní a protestanti, přičemž okolo 73% tvoří katolíci. Katolická církev zde má tři církve: Latinskou, Malabarskou a Malankskou. Největšího procenta křesťanů je dosaženo ve státech Kerala, Goa a Misoram. Dále je zde Syrská církev, Kanayská církev, Goanská církev, Anglo-Indská církev a řada dalších. Příslušníci jednotlivých církví jsou zastoupeni v řadě zastupitelských funkcích počínaje vládou a konče soudnictvím. Nejtěsnějšího svazku je zde dosaženo s katolickou církví. Od roku 1967 je zde ustavena Apoštolská nunciatura a funguje zde Konference katolických biskupů v Indii (CBCI). Z nekatolických církví je zde nejvlivnější Syrská ortodoxní církev a různé historicky odštěpené východní církve jako jsou Nestoriáni nebo Mellusiniáni. Z evangelikálních církví jsou zde zastoupeny všechny běžné církve, jako jsou baptisti, metodisti nebo letniční. Údaje o jejich počtu se značně rozcházejí. Přes demokratické uspořádání v zemi bývá Indie tradičně řazena mezi země, kde dochází k pronásledování vyznávajících křesťanů, kteří jsou misijně aktivní. Tato pronásledování přicházejí zejména ze strany militantního hinduismu a ze strany islámu, částečně je podpořeno i zákony země. Ústava sice zaručuje každému občanovi právo na rovnost před zákonem, avšak v mnoha případech zvýhodňuje hinduisty. Například legálně adoptovat dítě si v Indii mohou pouze hinduisté. Křesťané a příslušníci ostatních náboženských menšin se mohou stát jen opatrovníky. Náboženské svobodě pak explicitně odporuje zákon, zakazující konverze. 7. Modlitební výzvy

     
  1. Jako první bod modlitební výzvy vidím potřebu nalezení opravdových křesťanských misionářů, kteří by nebydleli v luxusních hotelích, nezvěstovali by metody a strategie, ale ukřižovaného Krista, a byli by schopni trávit svůj život v indických slumech, kde by se snažili přiblížit životu prostých Indů.  
  2. K rozvoji misijní práce je potřebné modlit se za zrušení zákona zákazu náboženských koverzí, nebotˇ náboženské přesvědčení a svoboda jeho šíření je nezadatelnou volbou každého člověka.  
  3. Je nutné pamatovat na to, že misie má krom bezesporu nejdůležitějšího evangelizačního úkolu i osvětový rozměr. Za účelem umožnění seznánení se s literaturou je potřebné i zvýšit gramotnost obyvatelstva. Rozšíření indické Bible by pak, jak tomu bylo v historii mnohokrát, pomohlo překonat rozdíly ve vzdělanosti.  
  4. Velkým nebezpečím pro misionáře je neutěšená hygienická situace a rozšíření mnoha tropických chorob. Součástí misie by měla být i schopnost pomoci nemocným a trpícím, kteří by krom evangelia a duchovní útěchy měli vidět i zcela praktickou křesťanskou lásku.  
  5. Je třeba zlomit “prokletí hinduismu”, kdy lidé věří v osudovost a křesťanské hodnoty jako soucit a pomoc v nouzi jsou brány jako nebezpečí narušení karmy. Trpící nepřijímají pomoc, neboť se skrze utrpení chtějí vymanit z cyklu převtělování.  
  6. Stále okrajově přetrvává kultické upalování vdov a mrzačení dětí, spojené s hinduistickou praxí a pohrdání lidským životem. Evangelium Ježíše Krista tak, skrze porozumění jediné, dokonalé oběti, může tento ustrnulý způsob života změnit.  
  7. Je třeba se též modlit za změnu smýšlení lidí, kteří uctívají stvoření resp. zvířata. Jelikož většina populace je vegetariánská, chudoba i hlad by šly podstatně zmírnit tím, že by lidé přijali hodnoty evangelia a nasytili své děti masem zvířat, která jsou v judeo-křesťanské tradici chápána jako pokrm určený lidem.  
  8. Nihilismus, fatalismus a pohrdání lidským životem a hmotným světem vedou člověka k devastování životního prostředí a ničení přírodních zdrojů. Apel evangelia na správcovství a odpovědnost za stvoření vůči jednomu Bohu Stvořiteli by jediný mohl prolomit staletími zakonzervovaný způsob myšlení.
Závěr Indie po dvě tisíciletí byla a je misijní výzvou. Uvědomil jsem si to při procházce ulicemi Bombaje. Indii nechybí nadaní lidé, nechybí ji přírodní zdroje. Jediné, co ji sužuje, je hinduistický fatalismus, pohrdání životem, uctívání zdroje potravy a vykořeněný lidský soucit, způsobený poukazem na nutnost karmického utrpení. Indie se prakticky ještě nesetkala s křesťanským probuzením. Jezuité zde hledali pouze zdroje k podpoře svých mocenských ambicí a jejich intriky na dlouhá staletí znechutily hinduisty. Křesťanství nepodpořila ani britská, anglikánská kolonialistická misie. Lidé, navštěvující anglikánské kostely, zůstali uvnitř hinduisty. Indové ve skutečnosti neznají zvěst evangelia o zástupné oběti Ježíše Krista, zvěst o životu z milosti. Zvěst o vykoupení z milosti, bez skutků, je hinduismu zcela cizí a logicky jej nemůže přemoci ani katolická zvěst o spáse ze skutků a svátostí. Matka Tereza v Kalkatě nezvěstovala evangelium Ježíš Krista, ale zvěstovala synkretické náboženství dobra a své trpící, zcela v souladu s učením hinduismu, nechala trpět pro dosažení posmrtného života. Slyšel jsem hinduistické bohoslužby, které byly odříkány ve stejné dikci a intonaci jako římskokatolické, obřadní mše. Hinduisti se však potřebují osobně setkat s živým Ježíšem Kristem, který by proměnil jejich život. Nepotřebují další rituály. Během svých cest jsem nepotkal jediného křesťana, který by znal podstatu evangelia. Proto Indie zůstává trvale výzvou evangelikálním misionářům. Avšak při představě, že by se člověk po vzoru Krista měl vzdát bezpečného zázemí luxusních hotelů, resp. “Indie za zdí”, obléci se do prosté košile a plátěných kalhot a bydlet například ve slumu na předměstí Bombaje, riskovat nakažení parazity, trpět průjmy z mikrobiologicky závadné vody, čekat na jakoukoliv pracovní příležitost a živit se velmi nekvalitní, překořeněnou stravou s žádnými pozemskými vyhlídkami na lepší budoucnost, to si žádá vskutku misionářské srdce a Kristovu lásku k Indům. Mementem mi zůstane jeden zážitek. Když jsem se procházel v Bombaji po přístavišti a doléhalo na mne množství natažených žebrajících dlaní, přistoupila ke mně i mladá studentka a perfektní angličtinou mne požádala o rozhovor. Neodmítl jsem. Zeptala se mne, co bych udělal, kdybych měl množství peněz, které bych mohl rozdat v Indii. Její otázka tedy byla, kam bych přispěl. Bezelstně jsem odpověděl, že bych zaplatil mnoho křesťanských misionářů, kteří by Indům zvěstovali evangelium. S úděsem, strachem a opovržením v očích ode mne beze slova odešla. Kolega se mne pak zeptal, jaká kouzelná slůvka jsem pronesl, že mne ta Indka přestala “obtěžovat”. Až později jsem si hlouběji uvědomil jak hroznou představu o křesťanských misionářích zřejmě Indové mají a že Indie dodnes zůstává jednou z největších výzev světové misie.   Literatura Bateman, G., Eganová. V.: Encyklopedie Zeměpis světa, Columbus, spol.s r.o., 1999, z anglického originálu: Encyclopedia of World geography, ISBN 80-901727-6-8, s. 410-414 Christianity in India, Christianity in India Today, URL: http://members.tripod.com/~Berchmans/today.html> FRANC, A.: Ovoce hinduismu v Indii, Život v Kristu, 9/2005, s. 4-5 HANES, P.: Dejiny kresťanstva, PF UMB, Banská Bystrica, 1998 Indian Christianity, Evangelicalism, URL: http://www.indianchristianity.org/evangelical1.html> Indie, Compass Direct CZ, URL: http://prayer.cz/indie/indie.php> Indie, základní informace, Matrix ČR, URL: http://www.on-internet.cz/index.php?ido=379&idm=> Kolektiv autorů, Velká encyklopedie zeměpisu, nakladatelství Svojtka & Co 2003, z anglického originálu: Encyclopedia of Lands & Peoples, ISBN 80-7237-939-9, s. 454-463 SIVARAMAKRISHNAN, V., Cultural Heritage of India, Bhavanś Campus, Bomaby, 2003

    "Indie: země paradoxů" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
    Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

    Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

    Matka Tereza (Skóre: 1)
    Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Čtvrtek, 27. duben 2006 @ 13:38:06 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    ad:

    Matka Tereza v Kalkatě nezvěstovala evangelium Ježíš Krista, ale zvěstovala synkretické náboženství dobra a své trpící, zcela v souladu s učením hinduismu, nechala trpět pro dosažení posmrtného života.

    Matka Tereza už nyní ví, stejně jako ten, kdo nás poslal hlásat evangelium, co skutečně komu zvěstovala.

    Za svého života věděla co je Boží přikázání lásky a podle toho také jednala a utrpení a trápení lidí umenšovala, jak jen mohla i životy zachraňovala a úctu k životu tím propagovala, to jsou skutky, které vidět jsou ... na rozdíl od prázdného psaní nebo hlásání svého pochopení evangelia.

    Kéž by všichni nesli alespoň nějaké ovoce, nemlátili pořád prázdnou slámu ...

    jarda2005



    Re: Indie: země paradoxů (Skóre: 1)
    Vložil: Speranza v Čtvrtek, 27. duben 2006 @ 17:10:48 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    Souhlasím s Jardou.

    Nepodkládejme misionářům církví, s nimiž se "neztotožňujeme", nečestné pohnutky, ať už jsou to ti současní nebo třeba jezuité minulých staletí.
    Do srdce lidí vidí jen Pán.
    Hrůza v očích Indky může pocházet z čehokoliv, třeba i ze zmiňovaného tradičního hinduistického pojetí smyslu lidského života...versus jakákoli případná změna.

    S úctou a přáním pokoje Speranza



    Re: Indie: země paradoxů (Skóre: 1)
    Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Čtvrtek, 27. duben 2006 @ 17:30:11 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    Jaká je šance na hlásání ?
    V knize od Bromfielda ´Když nastaly deště´ je postřeh: slyší-li Ind o zázracích Ježíše, porozumí. Říkají, že byl velký prorok. Nemají námitky. Byl to avatar - posel z nebes, vtělení z božské říše. (na internetu má slovo avatar jiný význam - jen jako barevná ikona, zástupce v diskuzi).
    Indické náboženství prý ´absorbuje vše s jakousi lenivou žravostí´. To znamená podle Bromfielda, že se oni až tak moc nevzruší, uznají Ježíše jako přišlého z nebes kvůli nám a vybaveného boží mocí.
    Co není obvyklé, to je náš postoj k utrpení. My to bereme jako bychom se měli cvičit, kolik kdo vydrží, a neustále používáme kříž s Ježíšem. Indická mysl ví, že utrpení je nepříjemné a není navyklé na pohled na trpícího avatara.
    Jejich myšlení je zaměřeno na to, že svět je místo pro dočasný, i když opakovaný pobyt a nejlépe je vyhnout se žádosti, aby se člověk tolik nepoutal k pomíjivému světu, kde je tolik jen přeludů. Viz slova u nás : 1. list Janův 2,16: ´Nebo všecko, což jest na světě, [jako] žádost těla, a žádost očí, a pýcha života, [toť] není z Otce, ale jest z světa.´
    a list Jakubův 3, 6 : ´Jazyk pak [jest] oheň [a] svět nepravosti. Takť jest postaven jazyk mezi oudy našimi, znečišťující celé tělo, a rozpalující kolo narození [našeho, ] jsa rozněcován od ohně pekelného.´.
    Ta slova ´kolo narození´ by Ind ihned pochopil.
    Ind je klidná bytost, směřující ke sjednocení s bohem.
    My se jim asi jevíme tak, jak to charakterizoval T.G.Masaryk o naší civilizaci, že je ´fascinovaná smrtí´. A ve filmech to je vidět - pro kasovní trhák potřebuje buď smrt nebo sex. Detektivky pojednávají o porušování zákona. Inda zajímá spíše dodržování zákona (dharmy, správného a zbožného jednání, které zabraňuje padnutí do hříchu).
    Náš názor, že je jeden život a dost působí pro Indy dojmem, jako bychom byli slepí ke skutečnosti. ta přece nezávisí na názorech, ale je jak je. A oni vědí, že jeden život je jen okamžik. Navíc se tam nemůže vyskytnout podstatně případ častý u nás : myšlení, že se může všechno, vždyť se stejně umře a je to jedno.
    Správný Ind by neukradl ani kus jídla, i kdyby měl za to umřít hladem. Jednak by tím porušil zákon, dharmu a jednak, když ji dodrží, bude v příštím životě více spravedlivý, lépe se mu ji bude dodržovat, protože bude vycvičen z minulého života, ale kdyby ukradl, zhorší si karmu pro příště.
    Víra v to, že nemáme pomáhat druhému je brzdou, ale dala by se zmírnit tím, že jsou další způsoby, jak si zlepšit karmu. Odtrpění si viny je jen pasivní způsob. Nepoukazuje se na aktivní způsoby.
    Křesťané by neměli jako odznak používat stále tělo trpící na kříži, protože je to nesrozumitelné nepoučenému člověkovi a také by neměli bránit Indům vykonávat dobré skutky, protože ve staletém kulturním prostředí je to znehodnocování činnosti jednotlivce. A opravdu by to tak vadilo nechat Indy také konat dobré skutky? nebo jim stále říkat, že je člověk spasený pouhou vírou? to se v tom prostředí nehodí. Však někteří pro svou hinduistickou víru nekonají žádné skutky pro dobro jiných a to je nevhodné.
    Je tu další aspekt: křesťanství bylo často přijímáno těmi nejchudšími a proto je opovrhováno vyššími třídami z prostého důvodu -- lidé se oddělují nebo sdružují podle náklonnosti. Potom se s vaničkou vylije dítě.
    Povýšenecký postoj také vadí. kdo je nasáklý kulturou od nás, myslí si, že nad jeho náboženství není. Tolerantní Indové mu to nevyvracejí, ale také neberou a tím dojde ke lhostejnosti, jako když vidíme umanutého blázna, který si mele svou a chce každého přesvědčit o tom, že jen on má pravdu. To je vpravdě vnímáno jako neindické.
    Nedivím se, že Indický národní kongres zakázal propagaci křesťanství zákonem.



    Re: Indie: země paradoxů (Skóre: 1)
    Vložil: Presbyter v Čtvrtek, 27. duben 2006 @ 18:21:57 CEST
    (O uživateli | Poslat zprávu)
    Gándhí jednou řekl, že kdyby křesťanství zahrnovalo jen Kristova blahoslavenství z Kázání na hoře, byl by křesťanem.



    Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy