Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 182, komentářů celkem: 429683, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 342 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116560713
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Svátost Večeře Páně
Vloženo Sobota, 08. duben 2006 @ 20:19:36 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal presbyter

Úvod do problematiky   Ve své dnes již klasické eucharistické studii, v českém překladu pojmenovanou To čiňte na mou památku (1967), se holandský teolog Edward Schilleebeckx zabývá specificky římsko-katolickým pojetím eucharistického tajemství, vyjádřeném ve scholastice vrcholné (Tomáš Akvinský) a pozdní (tridentský koncil) pomocí aristotelských kategorií filosofie přírody.

Od počátku svých dějin (spis Didaché z přelomu 1.-2. století) se církev přidržuje víry, že vzýváním Ducha Svatého během eucharistické modlitby, jíž vrcholí dějství bohoslužebné liturgie, dochází - podle Kristova ustanovení - tajuplným způsobem k proměně chleba a vína v tělo a krev Ježíše Krista. Ve scholasticko-aristotelském pojetí eucharistie (svátosti Večeře Páně) je tato odedávna děděná víra filosoficky reflektována a poté i dogmatizována jako transsubstanciace - přepodstatnění eucharistických způsob v reálně přítomné tělo a krev Kristovu. Scholastické a novoscholastické myšlení ohledně eucharistie trvá až do dvacátého století, nicméně od druhé poloviny století devatenáctého, v závislosti na prudkém rozvoji přírodních věd a jí ovlivněné filosofie (Bergson, Einstein), se ukazuje aristotelská přírodní filosofie, z jejíhož (středověkou scholastikou podmíněného) rámce transsubstanciační pojetí vychází, jako naprosto neudržitelná. Proto po první světové válce i katolická teologie vede dlouhou diskusi ohledně fyzikálního a metafyzického chápání svátosti eucharistie. Tyto diskuse se však ukázaly odtažitými od jádra problému. O eucharistii se stále uvažovalo příliš instrumentálně, jako o „věci“ (res), která se „udílí“ a „přijímá“ (Fr. Kunetka), jako o objektivní danosti, pojímané izolovaně od společenství věřících, pro jejichž spásu Kristus eucharistii ustanovil, a od liturgického slavení eucharistické svátosti. V novější diskusi, inspirované mimo jiné podněty z reformačního prostředí a také studiem patristiky (eucharistie jako mystérion) proto dochází k posunu k promýšlení antropologického (co svátost znamená ve vztahu ke křesťanu a křesťanské obci) a dynamického (svátost v centru liturgického dění, jako symbolické jednání) rozměru eucharistického tajemství. Čelním představitelem této diskuse je právě Edward Schillebeeckx, snažící se modernímu, od antického a středověkého myšlení zcela vzdálenému člověku zprostředkovat vlastní smysl transsubstanciace - a tou je víra církve, že v eucharistii se zpřítomňuje Kristus, aby se dával svému lidu. Ústřední otázkou ale zůstává: jak chápat proměnu eucharistického chleba a vína („toto je mé tělo, toto je má krev“) a jak chápat přítomnost eucharistického Krista ve vztahu k těmto darům a ve vztahu ke slavícímu společenství církve? Aristotelské pojetí eucharistie. Tridentský koncil Schillebeeckx podává precizní rozbor transsubstanciačního pojetí eucharistie a shledává jeho formulaci odpovídající dobovému myšlenkovému klimatu. Aristotelismus převládal v teologickém myšlení od třináctého století, kdy po pádu Toleda byla z arabštiny přeložena do latiny řada spisů Aristotelových a jeho komentátorů. Ve scholastice ovšem prošel aristotelismus zvláštní metamorfózou a základních aristotelských pojmů (podstata - případek / substance - akcident) se nyní užívalo v kontextu odlišném od aristotelismu antického, čehož je transsubstanciační pojetí eucharistie názorným příkladem. Musíme si uvědomit, že středověk je epochou, v níž se o přítomnosti Krista v eucharistii namnoze uvažovalo sensuálním (smyslovým) způsobem. Věřící byli přesvědčeni, že eucharistický Kristus je konzumován, drcen zuby. Tato představa ukazuje, že reálná přítomnost byla chápána jako hmatatelná a materiální (zázraky s krvácejícími hostiemi) a vyjadřovala dokonce i oficiální postoj římské synody (r. 1059) proti spiritualistickému pojetí Berengara z Tours. K zúžení problematiky Kristovy eucharistické přítomnosti na přítomnost v darech (chlebu a víně) přispělo i to, že liturgie se namísto dynamického dění, na němž měla účast celá obec věřících, stala soukromým aktem kleriků, vysluhovaným ex opere operato. Je zřejmé, že za takové situace se vytrácelo pochopení eucharistické přítomnosti jako skutečnosti sebe-dávajícího se, obětovaného, vzkříšeného a oslaveného Krista uprostřed společenství, jejímž viditelným znakem jsou eucharistické dary, posvěcené Duchem Svatým, o jehož sestoupení (epiklézi) a požehnání chleba a vína prosí kněz v zastoupení celého Božího lidu (královského kněžstva). Jsou-li však eucharistické dary při konsekraci (posvěcení) skutečně proměněny (transformovány) v tělo a krev Ježíše Krista, jak to, že se smyslům stále jeví jako chléb a víno, a také tak chutnají? Tento fakt uváděl prosté věřící v nemalé pochybnosti. Na eucharistický sensualismus a materialismus reagoval představitel vrcholné scholastiky Tomáš Akvinský. To, že po konsekraci zůstává jevová stránka (případky) chleba a vína nezměněna, neznamená, že by se eucharistická proměna neuskutečnila, neboť Kristus je přítomen „za“ nebo „pod“ těmito smyslově postižitelnými způsoby chleba a vína (sub species). Chléb a víno se stávají svátostí (sacramentum) těla a krve Kristovy. Bonaventura k tomu připojuje: konsekrovaný chléb a víno jsou způsoby nejsvětějších znamení, tj. znameními těla a krve. Takto je oprášena klasická Augustinova definice svátosti: „Viditelné znamení neviditelné Boží milosti“. Oba velcí scholastikové tedy vyzdvihují to, co nabylo výsostného významu při moderních interpretacích eucharistického tajemství: přítomnost musí být pochopena sakramentálně a symbolicky, nikoli materiálně a sensuálně. Právě tyto rozměry byly však při formulaci transsubstanciačního dogmatu tridentským koncilem opomenuty. Koncil nicméně dogmatizoval Tomášovo „rozloučení“ substance s jejími akcidenty: při konsekraci je substance chleba a vína zničena a nahrazena nově substancí těla a krve Kristovy, zatímco akcidenty zůstávají - hostie a víno po konsekraci vypadají a chutnají stejně, ale objektivně vzato již nejsou chlebem a vínem, ale tělem a krví Kristovou (nikoli znakem či znamením těla a krve jako u Bonaventury). Dekrety koncilu sice nehovoří o trvající existenci případků (akcidentů), ale způsob (species), nicméně tyto pojmy považovali koncilní otcové za synonyma. Terminologie dogmatu je tedy jasně aristotelská, ale samo dogma představuje lapsus z hlediska klasického aristotelismu - akcidenty přece nemohou existovat, přestane-li existovat substance! Tridentský koncil se vlastně dovolává Aristotela proti Aristotelovi. Navíc není zřejmé, jak je možné hovořit o „podstatě“ chleba a vína, jestliže chléb a víno nejsou žádnými hotovými věcmi, nýbrž výsledkem dlouhodobého přírodního procesu zrání a následně procesu lidské práce. Co se tedy vlastně „přepodstatňuje“? Pokus o nový výklad. Smysl a symbol Zahrnuti poznatky moderních přírodních věd (biologie, fyziky, chemie) zjišťujeme, že tuto otázku nelze zodpovědět v kontextu aristotelské filosofie přírody (Aristotelovy fyziky), nýbrž - podle Schillebeeckxe - jedině takto: konsekrovaný eucharistický chléb a víno znamená něco podstatně jiného, než před konsekrací. Je tedy proměna ontologického smyslu - bytostného určení - chleba a vína tou pravou transsubstanciací? Chceme-li eucharistii uchopit jinak, než podle „překonaného metafyzického obrazu světa“ (Z. Kučera) a nově rozpoznat v této svátosti význam vztahů (Kristus dávající se svému lidu, lid dávající se Kristu, aby jej Kristus daroval Otci), je třeba vyjít ze zdánlivě banálních otázek: co znamená skutečnost chleba (a vína) a co skutečnost těla (a krve), a jaký tyto smysl mají tyto skutečnosti v celku lidské existence? Chléb můžeme z biologického hlediska rozložit na látky, z nichž je připraven. Jestliže by se nás ale někdo zeptal, co je to chléb, neodpovíme: zpracované klasy, směs zrna, mouky, atd. Řekneme: chléb je základní potravina. Představuje živinu pro člověka. Tím, že se člověk chlebem živí, nabývá chléb ontologicky nového, vyššího smyslu, než kdyby byl jen souhrnem biologických prvků. Základní potraviny jsou nutné k životu, k vyživování organismu. V přeneseném smyslu pak říkáme o něčem důležitém v životě člověka: „toto je jeho denním chlebem“ - to, co podstatně určuje jeho život. Chléb tedy není žádnou neutrální veličinou. Je pravým symbolem toho, bez čeho člověk nemůže žít. Tělo vyjadřuje skutečnost člověka, vymezuje lidskou bytost v čase a prostoru. Tělo činí člověka přítomným ve světě, mezi druhými lidmi. To je podstatné: lidské tělo jako ukazatel lidské přítomnosti na konkrétním místě, v konkrétní chvíli. Řekneme-li o něm, že se „do toho pokládá celým tělem“, znamená to: právě tam je plně přítomen, a to nejen svou fyzickou konstitucí, ale i se svým duševním a duchovním životem, celou svou bytostí. A řekne-li se, že tito „jsou jedno tělo“, nebo „jedné krve“, co jiného to znamená, než realizaci opravdové jednoty? Tyto antropologické faktory (živina pro člověka, tělo člověka) nám umožňují porozumět tomu, proč chléb a víno představují jevovou stránku eucharistického tajemství. Jsou „ztělesněním“ živin. Ale „nejenom chlebem živ je člověk“. Jako chléb sytí lidské tělo, tak Kristus sytí lidské srdce (nejvnitřnější život lidské bytosti), vyhladovělé vnitřní prázdnotou. Kristus je potravou pro duchovní život člověka, „nebeským chlebem“, který neubývá a dává se neustále. Nyní též rozumíme tomu, proč se o Kristově eucharistické přítomnosti hovoří jako o přítomnosti jeho těla a krve. Uvádí se tím do podstaty eucharistického tajemství: Kristus je zde opravdu přítomen a dává se, aby věřící byli s ním jedno tělo a jedna krev, aby se uskutečnila jednota mezi eucharistickým tělem Páně - a tedy oslaveným Kristem sedícím po pravici Otce - a mystickým tělem Páně - jeho svatým lidem shromážděným v Církev. Tak, jako je chlebu dán jeho nový smysl, když se ze souhrnu biologických prvků „promění“ v potravu pro člověka, tak nabývá eucharistický chléb nového bytostného smyslu při konsekraci - z potravy pro tělo se skutečně mění v potravu pro duši a ducha, neboť se stává viditelným znamením neviditelné, ale skutečné Kristovy přítomnosti. Toto přeznačení smyslu chleba a vína nazývá Schillebeeckx transsignifikací. Je ale nutné si uvědomit, že nový smysl chlebu a vínu nedávají lidé (křesťané), nýbrž Bůh v Kristu: vždyť eucharistická liturgie zpřítomňuje Ježíšovo jednání s chlebem a vínem při Poslední večeři. Eucharistie jako svátost jednoty Krista a Církve Pozdvihuje-li kněz konsekrovaný chléb a víno, znamená to: Kristus je zde! A přijímají-li věřící konsekrovaný chléb a víno, znamená to: Kristus vstupuje do tvého srdce, aby si tam učinil příbytek a proměnil celý tvůj život. A zároveň: věřící přistupují ke Kristu, neboť v eucharistických darech, které jsou přinášeny, aby se staly znamením Kristovy reálné přítomnosti, je zahrnuto celé lidstvo, které „dobývá svůj denní chléb“. Eucharistie je vpravdě zpřítomněním Církve, která přináší Kristu plody země a lidské práce, a zpřítomněním Krista, který skrze sestoupení Ducha svatého (Ducha Kristova) činí eucharistické dary znamením své trvající přítomnosti v Církvi a znamením sebe-vydání pro veškeré lidstvo („toto je má krev, která se prolévá za všechny na odpuštění hříchů“), aby je pozdvihl k Bohu Otci. Eucharistie tedy v sobě zahrnuje komplexní síť vztahů lásky mezi Bohem a věřícími lidmi. Důkazem lásky je dar. Eucharistickými dary jsou chléb a víno, které Církev přináší před svého Boha. A pravým eucharistickým darem je dar Kristovy přítomnosti, Krista přítomného, aby se dal svým svatým. Závěr. Přepodstatnění nebo přeznačení? Transsubstanciace chápaná jako přeznačení smyslu eucharistických darů by tudíž byla totožná s transsignifikací. Tomuto závěru se ale Schillebeeckx vyhýbá a tvrdí, že transsignifikace postihuje jevovou (fenomenální) stránku eucharistického tajemství, zatímco pojem transsubstanciace vyjadřuje vlastní hloubku Kristovy skutečné přítomnosti. Toto závěrečné terminologické rozlišení však podle mého názoru odporuje předchozímu Schillebeeckxovu tvrzení, že od sebe nelze oddělovat fainomenon (jak se věc jeví) a noumenon (co je věc sama o sobě). Neplatí to snad v plné míře i o Bohu, jenž je takový, jaký se zjevil? A nemá to platit o svátostech, které jsou „mediem“ komunikace a sdílení mezi Bohem a člověkem? Není mi zřejmé, proč by pojem transsignifikace - navíc zasazený do soudobého myšlení zdůrazňujícího eminentní význam vztahů (v Aristotelových kategoriích je vztah až na čtvrtém místě za podstatou, kvantitou a kvalitou) - neměl napomoci k uchopení eucharistického tajemství v jeho plnosti. Proč jej Schillebeeckx nenavrhl jako alternativní (protože věcně shodný) k pojmu transsubstanciace? Zdá se mi, že v tomto bodě ustoupil trvajícím tradicionalistickým tendencím v římsko-katolické církvi, což se však ukázalo málo platným: jeho poctivě analyzující teologické dílo se rozhodnutím Vatikánu ocitlo na indexu zakázaných knih. Literatura: Aristoteles / Kategorie (Praha 1958) Bouše, Zdeněk Bonaventura / Malá katolická liturgika (Praha 2004) De Libera, Alain / Středověká filosofie (Praha 2001) Kunetka, František / Úvod do liturgie svátostí (Kostelní Vydří 2001) Kunetka, František / Eucharistie v křesťanské antice (Olomouc 2004) Richter, Klemens / Liturgie a život (Praha 2003) Schillebeeckx, Edward / Po čiňte na mou památku (Praha 1998) Špidlík, Tomáš / Eucharistie - lék nesmrtelnosti (Velehrad 2000)


"Svátost Večeře Páně" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Svátost Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: ianka v Sobota, 08. duben 2006 @ 20:40:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mily presbytere,len tak kratko. Pan Jezis to nie je ta oblatka,ani vino. A Jeho treba prijat do srdca,skrze Ducha Svateho,nie do zaludka. Naco Luther a iny znasali protivenstva,protestanti boli prenasledovani za svoju vieru,ked sa teraz protestantizmus vracia do lona katolickej cirkvi?



Re: Svátost Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Neděle, 09. duben 2006 @ 05:48:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když odcházím od Večeře Páně, držím Ježíše v sobě, cítím se spojený, proniká mne a je to směřování k lepšímu, zvláště dnes, ale na to myslím pořád celý rok. S Ním ale je to jiný pocit.


]


Upozornění pro všechny! (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Sobota, 08. duben 2006 @ 21:10:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratři a sestry!
Aby nedocházelo k nedorozumění:
Ani já si nemyslím ani nevěřím, že by se Pán Ježíš proměňoval v oplatku. V to ale nevěří ani římští katolíci. Ti od dob tridentského koncilu zastávají víru, že chléb a víno se proměňují v tělo a krev Ježíšovu. To, co se podle transsubstanciace proměňuje, není Ježíš, ale chléb a víno, ne naopak!
V tomto článku jsem chtěl ukázat, že ani katolíci nejsou nějaká středověká fosilie a že se mezi nimi diskutuje o tom, jak svatou večeři pochopit nezávisle na řecké filosofii.
Já věřím tomu, že přijímáním chleba a vína přijímám Krista do svého srdce, neboť ve svátosti se Kristus skutečně zpřítomňuje a chléb a víno tím jsou proměněny ve viditelné znaky jeho přítomnosti. Takto chápu i pojem transsignifikace (přeznačení).
Vždyť i ve svém článku píšu: "Jako chléb sytí lidské tělo, tak Kristus sytí lidské srdce (nejvnitřnější život lidské bytosti), vyhladovělé vnitřní prázdnotou. Kristus je potravou pro duchovní život člověka, nebeským chlebem, který neubývá a dává se neustále."
Martin Luther zastával namísto transsubstanciace pojetí konsubstanciace, tedy, že podstata chleba a vína není zničena a nahrazena tělem a krví Krista, ale že tělo a krev k chlebu a vínu přistupuje, takže věřící přijímají obojí - jak chléb a víno, tak i tělo a krev. Takže i hlavní protestantský proud věří, že je Kristus ve svátosti reálně přítomen a dává se věřícím. Podobné stanovisko jako Lutherovo zastávala česká reformace, např. Jakoubek ze Stříbra (žák Husův).
Reformátoři totiž bojovali za očištění víry, ne za zrušení víry. Luther (na rozdíl od Kalvína) měl dost rozumu na to, aby spolu s vaničkou nevyléval i dítě.
Bratrsky všem Presbyter



Proměňování (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Neděle, 09. duben 2006 @ 11:03:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak asi tušíš nesdílím katolický pohled na eucharistii a proměňování. Přikládám článek k tomuto tématu:


VEČEŘE PÁNĚ
Sledujme nejprve význam slavnosti velikonoc ve Starém zákoně. Ustanovení Večeře Páně
nastalo během slavnosti Pasach. Pán řekl: „Jděte do města k jednomu, a rcete jemu: Vzkázal Mistr:
Čas můj blízko jest, u tebe jísti budu beránka (dle něm. Mengeho překl. Bible: „…slaviti budu
Pasach…") s učedlníky svými." (Mat.26:18) Při tomto jídle omočil Jidáš svou ruku s rukou Pána ve
stejné míse. Proto řekl Ježíš: „Kdo smáčívá se mnou ruku v míse, ten mne zradí." (v.23)
Evangelista Marek popisuje tyto události podrobně: „A když oni jedli, vzav Ježíš chléb, a
dobrořečiv, lámal a dával jim, řka: Vezměte, jezte, to jest tělo mé. A vzav kalich, a díky učiniv, dal
jim. A pili z něho všichni. I řekl jim: To jest krev má smlouvy té nové, která se za mnohé vylévá."
(Mar.14:22-24) Sotva existuje v celé Bibli text, který by byl tak mylně pochopen a vyložen jako
tento o Večeři Páně. Právě v tomto uvedeném biblickém místě jsou popisovány události, které
předcházely uzavření nové smlouvy. Krev nové smlouvy nebyla prolita během této slavnosti Pasach
neboli Večeře Páně, nýbrž na kříži na Golgatě. Během této Večeře se božská krev nacházela ještě ve
Spasiteli, ne v kalichu. Toto místo musíme posuzovat z hlediska starozákonního uzavření smlouvy,
abychom pochopili souvislosti Večeře Páně a novozákonního uzavření smlouvy.
Bůh Pán sdělil Mojžíšovi všechna nařízení. Ten je napsal a sdělil je národu: „Na to vzal knihu
smlouvy a hlasitě ji předčítal lidu; a oni prohlásili: ,Všechno, co Pán přikázal, chceme činit a
ochotně plnit.‘ Pak vzal Mojžíš krev a pokropil jí lid, při čemž zvolal: ,To je krev smlouvy, kterou
Pán s vámi na základě všech těchto přikázání uzavřel!‘" (2.Moj.24:7-8)
Lid staré smlouvy prožil spasení, osvobození a vyvedení z otroctví, a sice v tom okamžiku, když
byl v každém domě podle Božího nařízení zabit beránek, připravené maso se jedlo a krví se natřely
veřeje dveří, aby tak byli ochráněni. Bylo to znamení, které anděl smrti musel respektovat. V domě,
který stál pod ochranou této krve, nesměl prvorozeného usmrtit.
O ustanovení slavnosti Pasach je řečeno v 2.Moj.12:13: „Krev pak ta na domech, v nichž budete,
bude vám na znamení; a když uzřím krev, pominu vás, a nebude mezi vámi rána zahubující, když
bíti budu prvorozené v zemi egyptské." Všichni izraelští prvorození zůstali ochráněni. Beránkova
krev zaručovala jistotu před záhubou. Smlouva, kterou Bůh uzavřel se Svým lidem, se stala
právoplatnou. 14. verš se vztahuje na Pasach (Fáze): „Tento den nechť je vám památným dnem,
který slavit máte ke cti Páně!" Památka na záchranu — na vyvedení a zachování, které Bůh Svému
Zde jsou nápadné dvě věci: za prvé, že tato prolitá krev učinila smlouvu pro lid izraelský
právoplatnou a zachránila život spaseným; a za druhé, že byla ustanovena slavnost, která měla být
slavena na památku spasení a vyvedení. Tyto dvě skutečnosti vidíme také potvrzeny při Večeři Páně
Jednalo se o to, že spasení byli ochotni následovat a činit všechno, co Boží Slovo vyžadovalo.
Teprve potom je Mojžíš pokropil krví, což bylo viditelným znamením, že tato spasená církev je pod
ochranou krve. Na památku toho měl Izrael slavit Pasach.
V Luk. 22. kap. hovoří náš Pán: „Žádostí žádal jsem tohoto beránka jísti s vámi, prvé než bych
trpěl… A vzav chléb, a díky činiv, lámal a dal jim, řka: To jest tělo mé, které se za vás dává. To
čiňte na mou památku." (v.15+19) Při Večeři Páně vzpomínají novozákonní věřící na dokonané
spasení skrze krev Nové smlouvy, která byla prolita za lid Nové smlouvy. Pán symbolicky
znázornil, oč se jednalo. Chléb, který lámal, byl připraven pro slavnost Pasach, (resp. den přesnic), a
proto bez kvasu. Víno, které Pán dal Svým učedníkům z kalichu pít, bylo z vinné révy. Podle
Matouše Pán řekl: „…nebudu píti od této chvíle z tohoto plodu vinného kořene, až do onoho dne,
když jej píti budu s vámi nový v království Otce svého." (Mat.26:29) Jak očividné je lámání chleba,
tak zcela viditelně bylo tělo Ježíše bito, mučeno a křižováno. Tak jak je zaručeně v kalichu víno, tak
jistě a nepochybně tekla krev Beránka Božího na odpuštění našich hříchů.
Chléb, který byl lámán a jeden, netrpěl, nýbrž náš Pán, který ve Svém lidském těle vzal všechno
na Sebe a trpěl za celé lidstvo. Víno nebylo ani přeměněno ani prolito, to přítomní vypili během
Večeře Páně. Prolita byla svatá krev našeho Spasitele, se kterou On sám vešel jako velekněz „do
svatyně, věčné vykoupení nalezl" (Žid.9:12b). Dále je řečeno: „Čím více krev Kristova, který skrze
Ducha věčného samého sebe obětoval neposkvrněného Bohu, očistí svědomí vaše od skutků mrtvých
k sloužení Bohu živému?" (v.14)
O přeměně chleba a vína není nic napsáno. Jestliže Pán, když drží chléb v rukou, říká: „Toto jest
tělo mé…", pak už není zapotřebí ceremonie se zvoněním zvonků k přeměně. Jestliže Pán říká:
„Toto jest má krev…", pak zase není zapotřebí přeměny. Protože však těm Svým nedal do slova a
do písmene maso a krev ze Svého pozemského těla a krve, jasně vyplývá, že se zde jedná o
symbolické zobrazení.
Svaté Písmo také neuvádí nic o tom, že by se Kristus při Večeři Páně pokaždé znovu obětoval za
žijící, ba dokonce i za zemřelé, a že by se do hostie vtělil sám „Pánbůh", kterého pak lidé snědí
(jaká příšerná myšlenka!). To je v přímém rozporu s učením Kristovým, které o Něm říká: „Ale
tento, jednu oběť obětoval za hříchy… Nebo jednou obětí dokonalé učinil na věky ty, kteří
posvěceni bývají… Tato jest smlouva, kterou učiním s nimi po těch dnech… A na hříchy jejich, i na
nepravosti jejich nikoli nevzpomenu více. Kde pak jest odpuštění jich, není více oběti za hřích."
(Žid.10:12-18)
Kdo pokračuje ve čtení této kapitoly, nalezne v ní vyjádřenou spasitelnou myšlenku, že totiž krví
Ježíše byla uvolněna nová a živá cesta do nebeské svatyně. To, co se stalo na Golgatě, se stalo
jednou provždy a je právoplatné pro všechny, kteří obdrží skrze víru v Ježíše Krista odpuštění
hříchů a věčný život. Bible říká: „A jako uloženo lidem jednou umříti, a potom bude soud, tak i
Kristus jednou jest obětován, k shlazení mnohých lidí hříchů; podruhé bez hříchu ukáže se těm,
kteří ho čekají k spasení." (Žid.9:27-28) Kristus se přece neobětuje denně milionkráte. To je
nemožné a naprosto nebiblické.
Katolické pojmy „proměna" a „svátost oltářní" (pro objasnění tohoto katolického pojmu: „Ježíši
Kristu říkáme svátost oltářní. Svátost proto, že jeho tělo a krev jsou nejvyšším znamením Boží lásky
k nám, oltářní proto, že se koná na oltáři při nejsvětější Oběti." — Katolický katechismus „Život z
víry", str. 102) mají vyjadřovat, že chléb a víno se proměňuje ve skutečné tělo a krev Krista,
pokaždé znovu se obětuje a pak se přijímá, tedy jí a pije. Kdyby se to opravdu dělo, bylo by to
hrozné. A to nejenom pro vegetariány! Toto se však neděje, není to ani zaslíbeno, ani žádná taková
pověra v prvotním křesťanství a v prvních stoletích neexistovala. Kupodivu se ve svatostánku
(schránce na hostii) nalézá pouze hostie, kterou pak kněz klade účastníkům na jazyk. Víno však pije
za všechny sám. (Nyní se již většinou podává hostie namočená do vína účastníkům na dlaň, nebo
ojediněle přímo do úst.) Oltářní zvonky, kadidlo, volání „sanctus, sanctus, sanctus" (svatý, svatý,
svatý) jakož i pokleknutí před svatostánkem a před ním vykonávané adorace — to vše je pravé
církvi Ježíše Krista úplně cizí.
Prvotní církev slavila Večeři Páně nejjednodušším způsobem. Nazývali to „lámání chleba", které
se konalo tu a tam po domech. „I zůstávali v učení apoštolském, a v společenství, a v lámání chleba,
a na modlitbách." (Sk.2:42) Velmi důležitý je výklad apoštola Pavla v 1.Kor.10. a 11.kap.: „Jakožto
opatrným (dle něm. Mengeho překl. Bible: „…k rozumným lidem…") mluvím. Vy suďte, co pravím.
Kalich dobrořečení, kterému dobrořečíme, zdali není společenství krve Kristovy? A chléb, který
lámeme, zdali není společenství těla Kristova? Poněvadž jeden chléb, jedno tělo mnozí jsme;
všichni zajisté jednoho chleba účastni jsme." (1.Kor.10:15-17) Jak jasné svědectví!
Ještě dnes slaví biblická církev Večeři Páně tak, jak byla ustanovena a prováděna v prvotní
církvi: Chléb se upeče z pšeničné mouky, samozřejmě bez kvasu, jehož velikost či množství
odpovídá počtu účastníků. Pastýř místního sboru pozdvihne chléb, děkuje za něj Bohu a požehná jej
ve jménu Páně. Pak se chléb rozláme na kousky a staršími církve je všem podáván. Každý si vezme
kousek nalámaného chleba, neboť celá církev se skládá z mnoha údů a tvoří tělo Kristovo. Chléb
má znázorňovat jednotu těla, tzn. církve, a rozlámání na malé kousky zobrazuje jednotlivé údy tak,
jak je to vyjádřeno v 17. verši. Během Večeře Páně mají opravdově věřící, kteří patří k tělu
Kristovu, v hluboké bázni zvláštní společenství mezi sebou a Pánem, který jako Beránek Boží za
nás zemřel. Vzápětí po podávání chleba se pozdvihne a žehná kalich. Po díkůvzdání za kalich je
rovněž všem podáván. Jak to apoštol vyjádřil, je to kalich požehnání a společenství věřících, těch
vykoupených krví, kteří byli s Kristem ukřižováni a kteří s Ním vstali z mrtvých.
V 1.Kor.11:23-24 Pavel zdůrazňuje, že nám předává to, co obdržel od Pána: „…Pán Ježíš v tu
noc, v kterou zrazen jest, vzal chléb, a díky činiv, lámal a řekl: Vezměte, jezte, to je tělo mé, které se
za vás láme. To čiňte na mou památku." (Dle něm. Mengeho překl. Bible: „…toto je tělo mé za vás,
toto čiňte na mou památku.") Velmi důležité zde je, že není pouze psáno: „Toto je tělo mé," ale
„Toto je tělo mé za vás." ON vstal přece z mrtvých ve Svém skutečném těle a vstoupil na nebesa.
Abychom měli jasno, musíme k tomu vyhledat pokud možno co nejvíce míst z Bible, která se týkají
stejného tématu. Jedná se o božský život, který byl v božské krvi zde na Zemi. „V něm život byl, a
život byl světlo lidí." (Jan.1:4) „…život věčný dal nám Bůh, a ten život v Synu jeho jest. Kdo má
Syna, má život; kdo nemá Syna Božího, života nemá." (1.Jan.5:11-12)
„Nebo duše všelikého těla v krvi jest, já pak oddal jsem vám ji k oltáři, k očišťování duší vašich.
Nebo sama krev na duši očišťuje. Proto řekl jsem synům izraelským: Nižádný z vás nebude jísti
krve; ani příchozí, který pohostinu jest mezi vámi, nebude krve jísti." (3.Moj.17:11-12) Ne krev jako
chemické složení, ale v ní obsažený život Boží měl nyní vejít do všech spasených, kteří byli skrze
tuto krev smířeni. V přeneseném slova smyslu by to mělo být viděno takto: Kdo má podíl z prolité
krve, ten do sebe přijímá v ní obsažený život. Protože v Kristu byl život Boží, jedná se zde o věčný
život. To je hlavní myšlenka, která je předávána ve svatém Písmu, ve zvěstování i ve Večeři Páně.
Ve 12. verši je užívání krve výslovně zakázáno, později i ve Sk.15:29. Jestliže by se víno v
kalichu opravdu proměnilo v krev, pak by věřící jednali vědomě proti nařízení Božímu. I zde je
zapotřebí duchovního porozumění. Při Večeři Páně se nejedná o přeměnu materie, které pouze jako
viditelné symboly vyjadřují božský účel a smysl, ale zde je naopak jasně ukázáno, že skrze víru v
dokonané smíření a spasení přijímáme do sebe život Kristův.
Spasitel řekl: „Já jsem ten chléb živý, který jsem s nebe sestoupil. Bude-li kdo jísti ten chléb, živ
bude na věky. A chléb, který já dám, tělo mé jest, které já dám za život světa… Jako mne poslal živý
Otec, a já živ jsem skrze Otce, ten kdo jí mne, i on živ bude skrze mne." (Jan.6:51+57)
Co se týče tak zvané proměny, bylo by dobré, kdyby si každý přečetl zprávu o prvním zázraku,
který učinil Ježíš v Káni Galilejské. ON proměnil vodu ve víno, nad jehož vynikající kvalitou užasl
vrchní správce svatby (Jan.2). Víno, které vzniklo z vody, bylo lepší, nežli to, které bylo podáváno
předtím. Lidé snad nepili vodu a přitom si mysleli, že pijí víno. Naopak: oni pili opravdové víno. Při
jedení hostie až do dnešního dne ještě nikdo nepostřehl, že by se proměnila v maso. Totéž je i s
vínem. Není to pouze tajuplný kult?
Na jedné straně chléb symbolizuje tělo Kristovo, které bylo obětováno, a na druhé straně Jeho
tělo reprezentuje církev, jak to jasně vyplývá z 1.Kor.10:15-17. Důraz při přijímání chleba spočívá v
tom „…To čiňte na mou památku! Tak i kalich, když povečeřel, řka: Tento kalich jest ta nová
smlouva v mé krvi. To čiňte, kolikrát píti budete, na mou památku!" (1.Kor.11:24-25) Kdo jí chléb,
cítí chuť chleba; kdo pije víno, cítí chuť vína. To je čistá pravda. Pán vstal z mrtvých ve Svém těle a
vstoupil do nebe. Nikdo zde na Zemi neproměňuje pečivo v Jeho tělo. O to se vůbec nejedná, nýbrž
jedná se zde o život Boží, který musíme do sebe přijmout. „Kteří pak přijali jej, dal jim moc syny
Božími býti, těm, kteří věří ve jméno jeho." (Jan.1:12) Jasněji a zřetelněji to nemůže být řečeno.
Kalich zobrazuje novou smlouvu, která se stala právoplatnou skrze krev obětovaného Beránka.
Ani chléb, ani víno se nemusí proměňovat a dělat z nich Kristus, ale starý člověk musí být přetvořen
a proměněn spasitelnou mocí skrze Slovo, krev a Ducha Páně v nového člověka. Kdo Boha takto
biblicky prožil, může se pak správným způsobem zúčastnit Večeře Páně. Tato Večeře na památku je
určena k tomu, abychom měli tento spasitelný čin v paměti až do konce času milosti. „Nebo kolikrát
byste jedli chléb tento a kalich tento pili, smrt Páně zvěstujete, dokud nepřijde." (1.Kor.11:26)
Nezapomeňte: není psáno „kolikrát byste jedli toto maso", ale „kolikrát byste jedli chléb tento a
kalich tento pili". Pouze to, co se do kalichu nalije, se může z něho pít. Praxe římskokatolického
náboženství se nachází mimo vůli a Slovo Boží. Dohady o pojmech „to znamená" nebo „to jest"
nebyly vůbec nutné. Filozofování zde není na místě. I toto téma se musí vidět, projednávat a chápat
z božského hlediska.


]


Re: Proměňování (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Neděle, 09. duben 2006 @ 12:16:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Ahoj učedníku,
tak pod toto bych se mohl samozřejmě podepsat také :-) Vidím to stejně + to, že Pán Ježíš je při večeři Páně duchovně přítomný.. ne v oplatce, ale v našich srdcích :-)
Tvůj komentář by bylo dobré dát i jako nový topic :o)

Ad honore Jesum

Cristiano


]


to Christiano (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Neděle, 09. duben 2006 @ 20:03:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě Christiano,

děkuji a jsem moc rád, že máme podobný názor.

... + to, že Pán Ježíš je při večeři Páně duchovně přítomný.. ne v oplatce, ale v našich srdcích S tím samozřejmě naprosto souhlasím.

Umístění jako topic, pouvažuji o tom - je to vybraná kapitola z pojednání: "Tradiční Křesťanství" od E. Franka.

přeji Ti Christiano hodně Božího požehnání a těším se, že se na GS zase někdy potkáme
Ucednik Petr


]


Re: Proměňování (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Neděle, 09. duben 2006 @ 21:53:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Učedníku!
Moc děkuji za komentář, je opravdu dobrý, poučný a povýtce pravdivý. Až na detaily nemám výhrad (např. trojí zvolání "sanctus" při eucharistické liturgii se netýká adorace "svátosti oltářní" - je chvalozpěvem, kterým obec děkuje Bohu za jeho spásu slovy z knihy proroka Izajáše).
Jsem zvědav, kolikrát budu muset ještě opakovat, že víra ve fyzickou proměnu chleba a vína v tělo a krev Krista je mi cizí a kolikrát budu muset v diskusi o večeři Páně číst stále tytéž "oplatkové" fráze.
Pod pojmem "proměna" (metabolé) nechápu nic magického, žádný trik, kterým by Pán Bůh odčaroval "oplatku" a přičaroval "Ježíška" a věřící by si toho ani nevšimli, kdyby ministrant nezazvonil na zvoneček.
Pokusím se o příklad. Máš dvě oplatky. První sis koupil v krámě a druhou ti darovala osoba, která tě má ráda. Mezi první a druhou není žádný rozdíl. Ale ta druhá byla z neutrální věci proměněna v dar, který ukazuje na vztah mezi dárcem a obdarovaným.
Podobně vnímám i eucharistii. Proměna (metabolé) zde není proměnou materiální a fyzickou, nýbrž proměnou smyslu a určení. SMYSLEM eucharistického chlebu a vína je ukázat, že Kristus je přítomen a přeje si naplnit naše životy - proto je eucharistie URČENA těm, kteří Krista přijali vírou a křtem.
Nepokřtěný a nevěřící nemůže přijímat, neboť nesdílí smysl a určení této svátosti.
Nemyslím si, milý Učedníku, že bychom se lišili ve víře ohledně svaté večeře - my se lišíme jen v tom, je-li nebo není vhodné či nutné užít pojmu "proměny" jako pomůcky, jak svátost Večeře Páně chápat. Ty té pomůcky neužíváš, já ano - ani ty ani já proto nejsme lepším nebo horším křesťanem.
Vždy bratrsky Presbyter


]


Re: Proměňování, porovnání (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Pondělí, 10. duben 2006 @ 10:16:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Porozumění by žádalo více slov.

(1) Naše pozornost : vidíme vždy dobře? Izaiáš 42,20 říká : Hledě na mnohé věci, však nesrozumívá; otevřené maje uši, však neslyší.
Žalm 115,6 : Uši mají, a neslyší, nos mají, a nečijí.
A proto : je možné chápat podle lidského ? že nevidím a tedy není, že smysly nedávají svědectví, není to, co nechápu atd. .
(2) Pojem ´kalich´ bývá spojen s pojmem ´zasvěcení´, a ´společnost´, také s pojmem údělu, naložení, zvolení, cesty:
Marek 10,39 …. Ježíš jim řekl: "Kalich, který já piji, budete pít a křtem, který já jsem křtěn, budete pokřtěni.
Podobně Žalm 116,13 : Zvednu kalich spásy a budu vzýval Hospodinovo jméno.
(3) ´´Tělo a krev´´ je také uvedeno v Matouš 16,17 :
Ježíš mu odpověděl: "Blaze tobě, Šimone Jonášův, protože ti to nezjevilo tělo a krev, ale můj Otec v nebesích (myslím, že se jedná o spojení: tvé poznání není člověka, ale boží).

Vyložit slova Písma neobyčejně nelehké jest.


]


Re: Svátost Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 08. duben 2006 @ 22:16:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Po pravdě,

tohle jsou přesně ty otázky, které mě nezajímají. Jestli se promění oplatek, nebo nepromění, to přece ze mě nesnímá zodpovědnost k poslušnosti, že mám přijímat večeři Páně.

To je jako bych se dohadoval s někým, kdo tvrdí, že Pán Ježíš měřil 180 cm, ale já mu argumentoval, že měřil přece 176 cm. To kolik měřil a měří, přece nezruší, že ho musím přijmout jako svého osobního Spasitele.

Je to stejné, jako bych měl přesně určit, jakým způsobem Bůh dělá, že slyší mou modlitbu. Já to nevím, ale Bůh o mé modlitbě ví a to mi stačí...

Přání pokoje přeje Karels





Re: Svátost Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Sobota, 08. duben 2006 @ 22:42:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karelsi, děkuji za komentář.
To o té poslušnosti k přijímání večeře Páně a k přijímání Pána Ježíše jako osobního Spasitele jsi řekl velmi hezky, cítím to podobně.
Ano, nevíme, jakým způsobem Bůh dělá, že slyší naši modlitbu. Stejně tak nevíme, jak to Pán Ježíš dělá, že se nám dává ve svátosti, kterou ustanovil na svou památku. Večeře Páně je tajemství (mysterion) přístupné jen ve víře. Je jednou z největších radostí mého křesťanského života, že na tomto tajemství mohu mít z Boží milosti účast a ke svaté večeři přistupovat.
Právě proto, že večeře Páně má v mém životě tak důležité místo, snažím o ní teologicky uvažovat. Vede mě k tomu i moje odpovědnost duchovního správce sboru. Buď proto ke mě shovívavý, bratře.
V Pánu Ježíši Presbyter


]


Re: Svátost Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 09. duben 2006 @ 08:09:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě presbytere,

máš pravdu, jasně, ale myslím si, že se absolutní pravdy nedobereme. To je zase můj názor. Co máme přikázané a máme dělat s radostí, je, že máme příjímat večeři Páně.

Byl jsem u katolického přijímání eucharistie a můžu dosvědčit, že Bůh se k eucharistii přiznává jako k naší podobě večeře Páně.

Přání pokoje přeje Karels



]


Re: Svátost Večeře Páně (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Neděle, 09. duben 2006 @ 21:05:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji ti, bratře Karelsi, za tato tvá slova. Pokoj tobě. Bratrsky Presbyter


]


Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy