Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 432 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116470911
přístupů od 17. 10. 2001

Recenze: Katolický dvouměsíčník TE DEUM
Vloženo Úterý, 28. březen 2006 @ 08:08:42 CEST Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal presbyter

Dnes jsem si s chutí přečetl první číslo katolického dvouměsíčníku TE DEUM, jehož první, zdarma distribuované číslo, jsem si e-mailem objednal k zaslání poštou. Nebudu se asi mýlit, když řeknu, že mezi uživateli GRANO SALIS jsem jeden z prvních, ne-li vůbec první, který TE DEUM přečetl a může tedy kritizovat nikoli na základě zpráv z druhé ruky, nýbrž po důkladném seznámení se z obsahem tohoto periodika.

Předně musím konstatovat své zklamání, neboť (šéfredaktorem Martinem Čejkou ohlašované) nějaké rekatolizační úsilí a proselytismus (získávání stoupenců) jsem kupodivu nezjistil. Pokud chce TE DEUM někoho rekatolizovat, tak jen „modernistické“, „liberální“ a „ekumenické“ katolíky, kteří na tradicionalisticky pojímaný katolicismus nereflektují. Této snaze o rekatolizaci do vlastních řad odpovídají i útoky na aktuálně oceňované katolické teology (Henri de Lubaca, Urse von Balthasara a Thomase Mertona), kteří se provinili „odpadnutím“ od striktně scholasticky pojatého katolicismu. Opatrně kritizován je ale i současný římský papež Benedikt XVI., za to, že nauku o „předpeklí dětí“ (limbus puerorum) - tj. místu, kde na věčnosti přebývají nepokřtěné děti - považuje jen za teologický názor, nikoli za dogma. Rýpnutí do protestantského tábora lze zaregistrovat pouze v apologeticky laděném článku „Není křesťan jako křesťan“, kde pan Karel Tomek píše: „Moje víra se mimo osobního vztahu k Bohu zakládá také na rozumovém zhodnocení a racionálním posouzení nauky, kterou Církev dva tisíce let učí a chrání v porovnání s tím, co učí ostatní stovky odloučených protestantských církví, co učí judaismus, buddhismus, hinduismus a islám. Víra je dar, ale ne dar pro slepce, který nepřemýšlí. Kristus nezaložil svou Církev nějak nejasně, tajemně, abychom mu nerozuměli: jeho Nevěsta má naprosto reálný charakter i poslání. Racionálním posouzením všech nauk do světových náboženství až po ty tři církvičky v naší ulici mně vyšla jako rozumově obhajitelná jen jedna. Neměl bych klidné spaní, kdybych si to sám neověřil“ (str. 35). Je pravděpodobné, že „nevzdělaný“ (k čemuž se v textu sám přiznává) katolík Karel Tomek dosud nečetl webové stránky „prokrestany.sweb.cz“, jinak by se tak naivního vyznání lásky ke své církvi nemohl dopustit. A propos: v jednom komentáři mě bratr Cristiano vyzval, abych doložil, v čem je materiál na webu „prokrestany“ zavádějící. Odpověď je prostá - v zacházení s Písmem svatým. Princip „sola Scriptura“ je zde bit. Jak správně napsal evangelík prof. Martin Prudký, Bibli nestačí citovat, ale také umět interpretovat. S Biblí v ruce je možno zastávat různé věci (nejenom papežský primát) - někdy si dám tu práci zveřejnit a okomentovat některé pasáže z reformačního „Rozšířeného westminsterského katechismu“. Moji reformovaní bratří tak zjistí, že všichni hřeší proti druhému přikázání Desatera - nebo alespoň všichni ti, kteří shlédli velkofilm „Umučení Krista“ a vytvořili si podle něj svoji představu o tělesné podobě Pána Ježíše. Vytvářet si obrazy osoby Syna - byť i jen v mysli - je totiž podle tohoto kalvínského katechismu hříchem. Ale zpátky k TE DEUM. Autor Jan Ryba se v článku „Ekumenismus podle sv. Vojtěcha?“ pozastavuje nad tím, že benediktinští mniši z Břevnova svěřili kázání při mši o Vojtěchově svátku evangelickému pastorovi Miloši Rejchrtovi. Pan Jan Ryba se diví právem, neboť katolická církev umožňuje při mši svaté kázat pouze svým klerikům, nikoli „nekatolickému laikovi“ (str. 10), za něhož pastora Rejchrta považuje. Ale ruku na srdce: kteří evangelikálové nebo letniční by si na své nedělní „shromáždění“ pozvali kázat benediktinského mnicha? Papeženec, fuj! Lahůdkou pro naše známé potírače římsko-katolických bludů bude (na pokračování vydávané) dílko sv. Alfonse Maria de Liguori „O oběti Ježíše Krista“, která je srovnávána s dějstvím mše: „Oběť kříže a oběť mše svaté je v podstatě táž, protože při obou je Ježíš obětí i knězem, který jednoho dne obětoval sebe samého na kříži - liší se jen způsobem, kterým se obětování děje. Oběť mše svaté je zpřítomněním oběti kříže, odlišujíc se od ní pouze způsobem, jímž se koná“ (str. 60). Na Alfonsově pojetí je zajímavé, jak nachází paralely mezi podstatnými znaky starozákonních obětí, Ježíšovou obětí na kříži a mešní obětí. TE DEUM je zásadový časopis. Postoje jsou tu jasné a čitelné. O dikci článku „Matka Boží v době Antikrista“ (překlad francouzského dominikána Rogera Calmela, str. 25-26) si myslím svoje. Ale jednoznačně oceňuji vyhraněně odmítavé postoje k homosexuálním svazkům, euthanasii, potratům, okultismu, reinkarnaci - o tom všem přináší první číslo TE DEUM velmi hodnotné příspěvky. Zejména poučný je text paní Anežky Šindlerové „Leninovo prokletí. Současná potratová situace v Rusku“, je to otřesné čtení (kdo z nás věděl, že v ČR bylo od roku 1960 provedeno přes 3.000.000 potratů a že v Rusku připadají na jednu ženu statisticky 4 potraty?), které poukazuje na jednoznačnou nutnost podpory práva na život nenarozených dětí. Nejvíce mě zaujaly dvě životopisné studie - překlad Andrea McCrackena „Dlouhá cesta Oskara Wildea“ (homosexuál a dekadent Oscar Wilde těsně před smrtí konvertoval a přijal křest - pro mě novinka) a překlad Marka Fellowse „Pšeničné zrno na poušti“ o životě a díle francouzského mnicha a misionáře Charlese de Foucaulda (v saharské pustině se materiálně i duchovně staral o ty nejchudší muslimy, roku 1916 byl úkladně zavražděn arabskými bandity poté, co přes varování koloniálních úřadů odmítl opustit svou poustevnu). Už jenom pro tyto dva životopisy (doplněné fotografiemi a ukázkami z díla) si stálo za to TE DEUM objednat a přečíst - nepamatuji se, kdy naposled mě srovnatelně obohatila protestantská periodika Oceňuji, že oproti internetové „Revui Katolík“ si redakce TE DEUM tentokrát rozmyslela trapné výpady na adresu židů, protestantů a „zednářů“. Chápu, že fotku Svatopluka Karáska s podtitulkem „evangelický pastor a poslanec prosazuje ve sněmovně zákon o registrovaném partnerství“ si odpustit nedokázali - ostatně, tento Karáskův postoj zklamal i mě, jakkoli ho mám rád (jeho písničky mi kdysi usnadnily obrat na víru). Přeji časopisu TE DEUM, aby byl opravdu katolickým - to bude pro mě zárukou, že mezi nářky nad zkažeností současného světa (katolickou „liberální“ hierarchii nevyjímaje) se objeví i kvalitní původní články nebo překlady. Katolická publikační činnost má v Čechách skvělou tradici - stačí vzpomenout na monumentální dílo Josefa Floriana ve Staré Říši na Moravě v 1. polovině 20. století (pro mě jeden z největších literárních a duchovních objevů loňského roku). Dokáže-li na ni navázat dvouměsíčník TE DEUM, ukáže až budoucnost. Osobně jsem k tomu spíše skeptický (negativní zkušenosti s „Revuí Katolík“ se nezapomínají), ale což - i dnes se dějí zázraky. A proto si TE DEUM asi předplatím.


"Katolický dvouměsíčník TE DEUM" | Přihlásit/Vytvořit účet | 27 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

protestanté a judaisté v jednom pytli s falešnými náboženstvími? (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 09:27:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Moje víra se mimo osobního vztahu k Bohu zakládá také na rozumovém zhodnocení a racionálním posouzení nauky, kterou Církev dva tisíce let učí a chrání v porovnání s tím, co učí ostatní stovky odloučených protestantských církví, co učí judaismus, buddhismus, hinduismus a islám."
Takže podle autora článku jsou protestantské církve a jejich věřící na stejné úrovni jako falešná náboženství buddhismus, hinduismus a islám. To je dobré vědět.



Re: protestanté a judaisté v jednom pytli s falešnými náboženstvími? (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 15:34:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Učedníku!
Podle některých protestantů jsou zase katolíci zakuklení pohané a jejich úcta k Panně Marii je vlastně modloslužbou babylónské bohyni Aštartě.
Pan Tomek ve svém článku ale o protestantech píše jako o "odloučených církvích". Příznává jim tedy (možná nechtěně) status církve jako společenství Božího lidu a těla Kristova. Paradoxně tím volí vstřícnější tón, než jaký je oficiálním stanoviskem ŘKC, která v dokumentu "Dominus Iesus" nazývá protestanty "náboženskými společnostmi".
Kuriózní na tom je, že TE DEUM je ultrakonzervativní katolický časopis a Tomkova slova o "odloučených církvích" přitom vcelku věrně odrážejí nauku II. vatikánského koncilu (ten hovoří o "odloučených bratrech"), i když tento koncil právě katoličtí tradicionalisté tolik kritizují a považují ho za dílo "zednářů".
Bratrsky Presbyter


]


Re: protestanté a judaisté v jednom pytli s falešnými náboženstvími? (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 16:00:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Presbytere,

podle mne to co se děje s Marií v ŘKC modloslužba je, ale to jen můj osobní názor, i když podložený vlastní zkušeností.

Přesto věřím, že alespoň část římských katolíků taková není a jsou vyznavači Hospodinovými a patří ke Křesťanům. Jsou tedy vyznavači pravého Boha Bible, Boha Abraháma, Izáka a Jákoba, stejně jako křesťané jiných církví a denominací a stejně jako Židé (kteří zatím neuznali příchod Mesiáše). A nedovolil bych si je míchat s vyznavači ostatních náboženství: islámu,budhismu, hinduismu, animisty, voodo....., která jsou falešná a vyznávají i falešného boha.
s úctou
Ucednik Petr


]


Re: protestanté a judaisté v jednom pytli s falešnými náboženstvími? (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 16:38:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Učedníku, já bych katolíky s nekřesťany také nemíchal, žel, jiní tak činí. Mé osobní stanovisko k Marii je takové: ctím ji jako Matku Páně, jako ženu, která svým svobodným souhlasem s Boží vůlí umožnila vtělení Božího Syna. Je mi blízké heslo: "per Mariam ad Iesu" (skrze Marii k Ježíši). Proto se každé ráno modlím "Angelus" (Anděl Páně): "Anděl Páně zvěstoval Panně Marii a ona počala z Ducha Svatého. Hle, jsem služebnice Páně, ať se mi stane podle tvého slova. A Slovo se stalo tělem a přebývalo mezi námi. Viděli jsme jeho slávu." To všechno jsou biblické výroky, jak vidíš. I Marii je možné ctít v souladu s Písmem.
Bratrsky Presbyter


]


k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 17:34:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolím si s Tebou při vší úctě nesouhlasit. Považuji jakéhokoliv prostředníka za škodlivého. Já si myslím, že bychom se k Bohu měli modlit jen skrze Ježíše Krista. Měl jsem možnost vidět jak různá prostřednictví buď Marie nebo i celého panteónu svatých v lidech pokřivila víru.
Marie si vážím a hluboce obdivuji její odevzdanost Bohu, ale k motlidbě ji nepoužívám. Neměli bychom se snažit kontaktovat žádného mrtvého člověka, to Bible zakazuje. Katolické učení toto obchází svým umělým a nebiblickým dogmatem o nanebevstoupení Marie.
s úctou
Ucednik


]


Re: k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 17:59:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Učedníka!
S katolickými dogmaty o Marii se neztotožňuji (neposkvrněné početí a nanebevzetí) a Marii nepovažuji na prostředníka mezi Bohem a lidmi, tím je jedině náš Pán Ježíš Kristus.
To heslo "per Mariam" chápu jako cestu k hlubší lásce k Ježíšovi, ne jinak. Hezky je to vidět na pravoslavných ikonách - Maria na nich vždy ukazuje na malého Ježíška, NIKDY není vyobrazena sama (narozdíl od katolických obrazů).
Možná sis nevšiml, že modlitba "Angelus" se k Marii neobrací, neoslovuje ji, je spíše vyznáním víry v Ježíšovo vtělení a Boží slávu, která v Ježíšovi zjevila.
Modlitba nesmí mít jiný cíl než Boha. Proto se nemodlím "ke svatým", nýbrž "se svatými", společně se všemi se modlím k Bohu Otci skrze Ježíše Krista v Duchu Svatém.
Bratrsky tvůj Presbyter


]


Re: k Marii (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Úterý, 28. březen 2006 @ 19:40:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Milý presbytere,
...Maria na nich vždy ukazuje na malého Ježíška... Chci se Tě zeptat...Pán pánů a Král králů, jež se usadil po pravici Božího trůnu je dítě v plenečkách? Proč se drží i protestantských i pseudoprotestantských církvích tato myšlenka? Ježíš Kristus není malým děťátkem. Nerodí se každý rok.. Je mi z toho všeho smutno, protože se děje celou historií a naskrz církvemi paralela s pohanstvím :(
Dokonce démonická zjevení se snaží mnohé svést podobou ženy oděné slunci s děťátkem..
Už potom vůbec nechápu, když někdo těmto zjevením může dát status věrohodnosti..

Cristiano


]


Re: k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 21:18:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Cristiano!
Nejsem si jistý, jestli jsem ti porozuměl. Co se ti nezdá? Že Ježíš, Boží Syn, očekávaný Mesiáš a vtělený Bůh-Slovo se narodil jako lidské nemluvně, jako bezbranné dítě odkázané na péči milující matky? Proč by jako dítě nemohl být zobrazován a ctěn, když ho tak poctili tři mudrcové od Východu a klaněli se mu jako králi?
Ježíš je vtělený, narozený, ukřižovaný, vzkříšený a oslavený Syn Boží. Betlémské děcko v plenkách je mým Pánem. Dvanáctiletý v Chrámu je mých Pánem. Pokřtěný od Jana je mým Pánem. Kázající a uzdravující je mým Pánem. Slavící poslední večeři je mým Pánem. Visící na kříži je mým Pánem. Zmrtvýchvstalý je mým Pánem. Vyvýšený na nebesa je mým Pánem.
O vánocích si křesťané připomínají Ježíšovo narození, počátek naší spásy. Nikdy jsem neslyšel, že by někdo věřil tomu, že se Ježíš rodí opakovaně každý rok. Ty ses taky jednou narodil a slavíš narozeniny každý rok, nebo ne? Datum Ježíšova narození jistě neznáme, ale důležitá je UDÁLOST jeho narození a tu je třeba si připomínat. Že je 25. prosinec dnem římského svátku "Neporazitelného Slunce" (Sol Invictus) ví snad každý. Ale nejde o datum, nýbrž o OBSAH Vánoc a ten je křesťanský. Neslavíme slunovrat, ale zrození "Slunce spravedlnosti" - našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista. Co je na tom pohanského by mě opravdu zajímalo. Ve tvé církvi Vánoce neslavíte?
Ježíš-dítě nám připomíná Boží lásku. Bůh tak miloval svět, že vydal svého jediného Syna. Boží Syn se ponížil (z nebes do chléva!), aby sdílel s námi trampoty lidského osudu od dětských plenek až po smrt. Z chléva vede cesta na kříž, Betlém je počátkem Golgoty.
Můj oslavený Pán, v něhož doufá mé hříšné srdce, už dávno není bezbranným děťátkem. Vzkříšením byl uveden do MOCI Božího Syna. Ale On tím dítětem opravdu byl - z lásky k tobě, ke mě, ke všem lidem. Tuto lásku si chci stále připomínat a proto nad mým pracovním stolem visí reprodukce Madony s dítětem od Mistra vyšebrodského oltáře.
Nebo tomu mám rozumět tak, že nevěříš v mesiášství a Boží synovství dítěte Ježíše? Domníváš se snad, že se Mesiášem a Božím Synem stal až v dospělosti, křtem, jak tvrdila starověká adopciánská christologie? To snad ne.
Bratrsky Presbyter


]


Re: k Marii (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Úterý, 28. březen 2006 @ 22:10:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Milý presbytere,
No možná jsem to nenapsal zcela přesně. Začnu tedy tím, co musím říci nejdříve... a to je, že věřím, že Ježíš Kristus byl počat z Ducha svatého...a také, že byl již Mesiášem od narození - Slovem, které bylo od počátku,.. tím, který byl zaslíben dávno proroky.
Takže k adopciánské christologii se nezařazuji.
Co se týče toho, kdo je mým Pánem... já to vidím podobně..až na pár detailů..se kterými možná nebudeš souhlasit.
V každé životní etapě Ježíš víme, že je to náš tentýž stejný Mesiáš... Ale vyvýšen byl až později....

Filipským 2:5  Nechť je tedy ve vás totéž smýšlení, jaké bylo v Kristu Ježíši:
6  Ačkoli existoval Božím způsobem, netěžil z toho, že je roven Bohu,
7  ale zmařil sám sebe, když přijal způsob služebníka a stal se podobným lidem.
8  A když se octl v lidské podobě, pokořil se a stal se poslušným až k smrti, k smrti na kříži.
9  Proto ho Bůh také povýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno,
10  aby ve jménu Ježíše pokleklo každé koleno na nebi, na zemi i pod zemí
11  a každý jazyk aby vyznal ke slávě Boha Otce, že Ježíš Kristus je Pán.

Myslím si, že k tomu už nemusím nic dodávat...
Můj Pán je vyvýšený a já uctívám Jej - vyvýšeného.. toho, který se obětoval za mé hříchy zástupně namísto mě..uctívám jej ne, pomocí obrazů, jako prostředků zbožnosti, ale v duchu a v pravdě. Miluji Jej, i když Jej nevidím..
Neuctívám jeho zpodobnění - dítěte.. i když vím, že byl dítětem, prožil lidský život..prošel vším, čím prochází člověk.. neuctívám jej, jako pověšeného na kříži (crucifix).. neuctívám jej skrze obraz - kdy mnozí falešní teologové rádí obhajují své bludy tím, že obraz milované osoby také si vytvoříme.. Není pro mě z důvodu mého osobního přesvědčení dobré zhotovovat obrazy ani Syna Božího, ani Ducha svatého, ani Boha Otce, protože jsou-li tyto tři osoby všechno dohromady trojjediný Bůh - Yahweh...(myslím si, že většina v trojici věří..) Vztahuje zákaz zobrazování si Boha z II.přikázání i na ně..
Pokud by někdo měl originální fotografii Ježíše, sem s ní... tam bych problém neměl. Je-li představa Ježíše jako dílo umělecké, nebo zpodobnění do postavy nějakého herce(u filmu).. je to z mého pohledu ohavností.
Není to nic jiného, než bychom si udělali zlatého býčka a klaněli se mu. Ten byl také lidským výtvorem...i když si lidé mysleli, že tím uctívají Boha Izraele...

V lásce našeho Pána Ježíše Krista

Cristiano


]


Re: k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 23:34:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Cristiano!
S fotkou Pána Ježíše ti nemohu posloužit, takže doporučuju jedině turínské plátno... Já vím, blbý vtip.
Měj se hezky a Pán Bůh s tebou. Presbyter


]


Re: k Marii (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 20:59:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
I já Tě zdravím bratře Presbytere,
chápu, že to myslíš dobře a opravdově a respektuji Tvůj postoj. Možná Ti budu připadat ustrašený a opatrnický, ale já se už mám na pozoru před těmito věcmi. Marie je přece jen mrtvá žena a i když se nemodlíme k ní, ale jenom s ní nebo se zemřelými svatými nepovažuji to za správné. Trochu mi to zavání kontaktem se zemřelými.
v bratrské úctě
Ucednik Petr


]


Re: Katolický dvouměsíčník TE DEUM (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Úterý, 28. březen 2006 @ 13:03:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
..někdy si dám tu práci zveřejnit a okomentovat některé pasáže z reformačního „Rozšířeného westminsterského katechismu“. Moji reformovaní bratří tak zjistí, že všichni hřeší proti druhému přikázání Desatera - nebo alespoň všichni ti, kteří shlédli velkofilm „Umučení Krista“ a vytvořili si podle něj svoji představu o tělesné podobě Pána Ježíše. Vytvářet si obrazy osoby Syna - byť i jen v mysli - je totiž podle tohoto kalvínského katechismu hříchem.

Milý presbytere,
zapoměl jsi se zmínit, že je to hříchem podle Bible - nejen podle westminsterského katechismu - zobrazovat si Boha (věříme-li v trojici) v jakékoliv podobě..
Proto mnoho evangelikálních církví si zobrazují Ježíše,... ale kdo je tomu naučil? Kde toto viděli? ... v církvi, od níž a jejich praxe se nedokázali oprostit. ŘKC podporuje zobrazování si Boha v jakékoliv podobě... Máme tam jak zobrazení si Boha Otce, Ježíše Krista, tak i Ducha svatého...
Proto Tě milý presbytere vyzývám k tomu, aby jsi označoval špatné špatným a nemíchal vše dohromady :) Já narozdíl od Tebe vím, že bratři v Kristu, kteří nechtějí tupit Boží Slovo a mají bázeň před Bohem, když se o tomto dozvědí, po varování budou činiti z tohoto pokání a tyto věci opustí... Kdežto ten, který má cejchované myšlení - bude tuto modloslužbu a ohavnost v Božích očích provozovat dále...
Kéž každému Pán do srdce dá, čeho se držet a čeho nikoliv. Mnoho lidí se natruc od katolického katechismu přimknulo k jinému katechismu.. žel je smutné, že ne výhradně k Ježíši Kristu a Božímu Slovu!

Ad honore Jesum

Cristiano



Re: Katolický dvouměsíčník TE DEUM (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 15:24:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Cristiano!
Jistěže je zobrazování Boha smrtelným hříchem. Ale proč?
1) Protože platí, že "Boha nikdy nikdo neviděl" (Jan 1, 17) a "Bůh je Duch" (Jan 4, 24) a žádné zobrazení Boha proto ani není možné.
2) Kvůli tomu Bůh v Desateru zapovídá, aby se obrazy uctívaly - nemají s ním nic společného a jako objekty kultu se stávají modlami, idoly.
Kalvínský westminsterský katechimus ale II. přikázání Desatera interpretuje mimo jiné i tak, že si věřící nesmějí ve své mysli Ježíše představovat v tělesné podobě. Něco takového je ale psychologicky zcela nemožné. Navíc nejenom katolíci, ale i protestanté napomáhají vytváření vizuálních obrazů Ježíše - třeba když ilustrují Bibli a natáčejí filmy o Ježíšově životě.
O této pochybné interpretaci "Nezobrazíš si" z westminsterského katechismu jsem se zmínil jen proto, abych ukázal, že to nejsou jen římské katechismy, kde se píší podivné věci.
Navíc se mýlíš, Cristiano, když tvrdíš, že Ježíše není možné si zobrazit. Je to možné a není to hřích. Ježíš je pravým Bohem a pravým člověkem, má dvojí přirozenost. Když nakreslím obrázek Pána Ježíše nebo obsadím herce do Ježíšovy role ve filmu, zobrazuji to, co je na Ježíšovi LIDSKÉ. Písmo hovoří jasně: "nezobrazíš si BOHA". Zobrazení Ježíše jako člověka se na to nevztahuje.
Je evidentní, že mezi krucifixem (zobrazení Ježíše na kříži) a zlatým teletem (modlou Izraelců) je diametrální rozdíl. Doufám, že ho vidíš i ty.
Možná je ti z historie známo, jaké škody napáchali ikonoborečtí fanatici, když ničili výzdobu katedrál. Za vlády "zimního krále" Fridricha Falckého takto "očistili" i pražskou katedrálu sv. Víta a zničili např. nesmírně cenný oltářní obraz z dílny Lukáše Cranacha. Podobné barbarství je srovnatelné snad jen s muslimským řáděním v kostelích po záboru byzantského Cařihradu v 15. století.
Hus i Luther povolovali náboženské obrazy za účelem vzdělávání věřících a posílení jejich víry, odmítali je jako předměty kultu. To je i moje pozice. Kadidlo před obrazem "dědečka na mráčku" neobětuju, věř mi.
Na závěr: žádná církev se neobejde bez katechismu (nebo "ústavy" či jiného základního dokumentu) - ten shrnuje její pochopení Písma a je vykladačskou normou. Problém je, když se tyto lidské normy nadřadí Písmu. Ani protestantům se tento hřích nevyhýbá. Formálně platí "sola Scriptura", ale v praxi jsou nedotknutelné Lutherovy katechismy a Kalvínova "Instituce".
Toto lpění na "zvycích otců" pak značně ztěžuje ekumenické rozhovory mezi církvemi, nebo i nové porozumění Písmu v té které církvi.
Bratrsky Presbyter


]


to Presbyter (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 15:51:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě Presbytere,
moc by mě zajímal Tvůj názor na fresku v Sixtinské kapli Stvoření Adama v Sixtinské kapli, kde je zobrazen přímo Hospodin. Na malý náhled se můžeš podívat např. zde

Obávám se, že toto je mnohem vážnější než zobrazení Ježíše v jeho lidské přirozenosti.
s úctou a přáním Božího požehnání
Ucednik Petr


]


Re: to Presbyter (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 17:06:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Učedníku, máš úplnou pravdu. Michelangelova freska "stvoření světa" je jistě veliké umělecké dílo, ale zároveň jasným přestoupením II. přikázání Desatera.
Když jsem před třemi lety Sixtinskou kapli navštívil, tohoto vyobrazení jsem si ani nevšiml - hleděl jsem jen na majestátní fresku "Posledního Soudu" s trůnícím Kristem - taktéž od Michelangela.
Jak už jsem napsal, považuji v souladu s christologickou naukou za legitimní pouze zobrazení člověka Ježíše. U Boha Otce a Ducha Svatého přicházejí v úvahu pouze symbolická zpodobnění, jako např. trojůhelník s "Božím okem" nebo holubice.
Bratrsky Presbyter


]


Re: to Presbyter (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 17:24:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Presbytere,
jsem rád, že jsme v souladu v první části Tvé odpovědi. I já považuji za legitimní pouze zobrazení člověka Ježíše. Byl bych moc rád, kdyby se k té frezce vyjádřili i naši katoličtí bratři.

Dovolím si ale nesouhlasit s druhou částí Tvé odpovědi. Myslím, že ani trojúhelník ani Boží oko ani jiné symboly by neměly být používány k byť jen symbolickému zobrazení Boha.
s přáním Božího požehnání
Ucednik Petr


]


Re: to Presbyter (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 18:11:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Učedníku!
Velmi si vážím toho, jak poctivě chceš dostát Božímu přikázání "Nezobrazíš", je vidět, že je bereš velmi vážně, jak by měl činit každý křesťan.
Lišíme se jen v tom, jak chápeme symboly. Já myslím, že symbol není obraz - symbol Boha nezobrazuje, nýbrž na Boha poukazuje, nestrhává pozornost na sebe (jako obraz), naopak na to, co je "za" nebo "nad" ním.
I Ježíš má svůj symbol - kromě beránka je to ryba, řecky ICHTYS. Je to akrostych IESOS CHRYSTOS THEOS (H)YIOS SOTER (Ježíš Kristus Syn Boží Spasitel).
Napadlo by tě uvažovat o rybě jako o Ježíšově obrazu? Asi ne. Mám za to, že podobně je tomu i u všech křesťanských symbolů, ale chápu, když to jiní bratří vidí jinak - v tom je krása "jednoty v mnohosti".
Bratrsky Presbyter


]


Re: to Presbyter (Skóre: 1)
Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 21:03:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Presbytere děkuji za pěkná slova,
možná je to o mé opatrnosti jak jsem psal v příspěvku o Marii. Symbol ryby je podle mne opravdu O.K.
s úctou Ucednik


]


Re: to Presbyter (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Úterý, 28. březen 2006 @ 19:30:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Hmm... ale jak tak přemýšlím... jak je možné, že učitelský úřad církve římskokatolické jednoduše ignoruje II. Boží přikázání. Dokonce v oficiální nauce není obsaženo! Vždyť to je podvod.. zrušit jedno přikázání a potom další rozdělit, aby bylo zachováno "deset" přikázání!!...jsem z toho velmi smutný... Obvzláště potom, když tento podvod je toliko omílán, až se mnohému stane standardem a pravdou :-((

Ale jak jsem již dříve podotkl, Boží milost může být dána každému.. A kdo chce s čistým srdcem následovat Krista, z těchto všech věcí bude činit pokání ( změnu smýšlení ).

Ad honore Jesum

Cristiano


]


Re: to Presbyter (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 20:33:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Já bych se jen chtěl skromě zeptat, jestli zachováváš sobotní den a skutečnš nevykonáváš nikdy vůbec žádnou práci, ani nenakupuješ atd.?
Když tak brojíš za desatero :-)


]


Re: to xvejvodam (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Úterý, 28. březen 2006 @ 20:53:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Milý xvejvodame,
Možná asi víš, že jako křesťané nežijeme pod Zákonem, ale pod milostí. Co to pro nás znamená? Jakou to má souvislost se Zákonem?
Já to vidím tak, že ten, kdo žije pod Zákonem a poruší jej, jak by porušil Zákon celý...a je to se všema následkama..
Když žiji pod milosti, dobrovolně ctím a dodržuji Zákon, protože vím, že Bůh již od počátku dal vše, co bylo pro člověka dobré. Vím, že je Boží vůlí to, co dal ve svém Slově.
Proto sobotu světím způsobem tak, jak jsem byl zvyklý světit neděli. To znamená, že mám umřít hlady? Nákupy stejně řešíme přes týden, takže problém v tom nevidím. Ale ptám se Tě, necháš uhynout veškerá domácí zvířata, že by ses o ně něměl postarat? Samozřejmě, že nejnutnější obhospodařit musíš.. ale neděláš věci, které děláš ve všední den. Prostě je to pro mě den odpočinku.. Do sboru chodím v neděli a jinak ji nesvětím...
Je to můj osobní pohled na věc a možná můj individuální přístup. Každopádně neděle dnem odpočinku není, stejně jako Vánoce nejsou svátkem narození Ježíše Krista :)
Ke komentáři, zda brojím za desatero: Víš, nebrojím.. ale obhajuji zde to, co je v Písmu. Jsem-li vedle - ukaž mi to prosím z Písma, ať mohu z toho zjednat nápravu a činit z toho pokání.

V Lásce našeho Pána Ježíše

Cristiano


]


Re: to Presbyter (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 21:48:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Cristiano!
To, že katolíci vynechávají "Nezobrazíš si Boha" jako samostatné přikázání, je pravda. Podobně je tomu bohužel i u luteránů, jak jsem se přesvědčil nahlédnutím do luterského zpěvníku, kde byla na úvod Boží přikázání vyjmenována. Katolíci ale ono "Nezobrazíš si" zahrnují od prvního přikázání "Nebudeš mít jiného Boha" (viz Katechismus katolické církve, str. 527).
O zákazu zobrazování píše Katechismus toto: "Výslovné Boží nařízení vyžadovalo zákaz jakéhokoliv zobrazování Boha lidskou rukou. (...) Nicméně již ve Starém zákoně Bůh nařídil nebo dovolil udělat obrazy, které symbolicky vedly ke spáse skrze vtělené Slovo: měděný had, archa Smlouvy a cherubové. Sedmý ekumenický koncil v Niceji (v roce 787) na základě tajemství vtěleného Slova prohlásil za oprávněné - proti obrazoborcům - uctívání obrazů. (...) Tím, že se Boží Syn vtělil, zahájil novou éru obrazů. Křesťanské uctívání obrazů neodporuje prvnímu přikázání, které zakazuje modly. Vždyť úcta prokazovaná obrazu patří tomu, koho obraz představuje a kdo uctívá obraz, uctívá v něm osobu, která je na něm namalována. Čest vzdávaná posvátným obrazům je zbožná úcta a nikoli klanění, které přísluší jen Bohu."
Jak vidíš, není pravdou, že by o "Nezobrazíš si Boha" oficiální nauka ŘKC mlčela. Teologie ikony, jak ji formuloval VII. ekumenický koncil, ale stejně svádí k tomu, aby lidé považovali za svaté a zázračné samotné obrazy, nejen osoby, které jsou na nich zobrazeny. A to už skutečně nemá k idolatrii daleko. Jak už jsem řekl, obrazy (a křesťanské umění vůbec) mají být pomůckou pro posílení víry, nikoli předmětem kultu.
Bratrsky Presbyter


]


Re: Katolický dvouměsíčník TE DEUM (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Úterý, 28. březen 2006 @ 20:37:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Když už, Presbytere, tak propíráš ty katechismy, tak co třeba ten tzv. Farského katechismus :-))))



Re: Katolický dvouměsíčník TE DEUM (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Úterý, 28. březen 2006 @ 22:23:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, xvejvodam!
Jestli máš na mysli "Československý katechismus" od K. Farského a Fr. Kalouse z dvacátých let, ten NIKDY nebyl oficiálním učením církve. Tím jsou od roku 1971 tzv. "Základy víry" (před nimi "Učení Církve československé" z roku 1931).
Učení K. Farského a vůbec jeho generace je třeba vnímat v dobovém kontextu, jako reakci na strnulý dogmatismus římské církve a snahu vyrovnat se s dědictvím katolického modernismu a protestantského teologického liberalismu.
Nejucelenějším výrazem Farského teologie je jeho bohoslužebný rituál - liturgie. Tam jsou uloženy všechny základní křesťanské pravdy - víra ve Svatou Trojici a spásnou moc Kristova kříže.
Jinak uznávám, že moje církev v minulosti (a někdy i dnes) nedostála plně pravdě evangelia a to je pro mě výzvou k pokání. Po 2. světové válce ale zažila má církev veliký obrat k Bibli a také ke starokřesťanské a husitské tradici (podobně jako evangelíci o generaci dříve vlivem protestantské novo-ortodoxie K. Bartha) a současná nauka je toho důkazem.
Bratrsky Presbyter


]


Re: Katolický dvouměsíčník TE DEUM (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 29. březen 2006 @ 06:12:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně katolíci nevadí,

protože stejně vím, že je to marný boj....

Svoji věrouku nezmění (alespoň na oficiálních místech). S řadovými katolíky se alespoň shodnu na řadě společných bodů učení.

A co ty teologické otázky, které nás rozdělují? Myslím tím mariánskou úctu. S tím nikdy nebudu souhlasit, ale co nadělám....


Karels



Re: Katolický dvouměsíčník TE DEUM (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Čtvrtek, 30. březen 2006 @ 07:35:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Milý Karelsi,
Mohu Tě ujistit, že boj jež vedeme, není proti římskokatolíkům, ale proti systému, v němž se nacházejí..
Já osobně mohu říci, že mám rád celým srdcem všechny římskokatolíky i všechny další, kdož upřímně hledají Pána a touží Jej následovat. Je mi vždy moc smutno z toho, kdož hledání bez kýženého výsledku zanechá.
Dále chci říci něco o tom boji. Tento boj není člověka proti člověku, ale je to duchovní boj. Tento boj je na kolenou...a vím, že Pán Ježíš má tu moc (a on takto činí) měnit srdce mnoha lidí.
A protože vím, že je mnoho lidí, kteří hledají Pána Ježíše ( nejen v tomto náboženském systému) a nenacházejí pravý pokoj do svého srdce,.. je mou povinností jako křesťana před okultismem, mysticismem a rouhání varovat.. To, zda dotyčný varování přijme či nepřijme záleží už na něm.. ale nemá výmluvu. Co slyšet ( v tomto případě číst) měl, tak slyšel...a nemá výmluvu, že neslyšel..
Když říkáš, že boj je marný... co tak složit všechny své lidské zbraně a prosit Pána, aby mocně jednal On? :o) A já vím, když Pán Bůh jedná, tak mnohdy nejedná podle našich představ, ale vše dělá v čase svém.
Boží zbroj však neskládej... i když se zdá, že je to jako boj s větrnými mlýny, svůj smysl to má... Musíme však hledět na Boží povolání v tomto. Mluvme v době, kdy máme mluvit...a mlčme, mělo by to jíti z tělesna..
Co se týká teologických otázek - je potřeba se zamyslet, zda to, v co věříš, je křesťanství či teologie... nebo zdali to, komu jsi uvěřil je Bůh, Ježíš Kristus a Duch svatý.. Zda-li to, čemu někdo říká náboženství nepopírá to, co učil Kristus a je psáno v Božím Slově.
To, co nás rozděluje je JINÉ EVANGELIUM.
A kdyby byl kdokoliv, kdo by nesl jiné evangelium, než to, co učil Kristus a apoštolové, nechť je proklatý.
Nechť Pán Ježíš vede i Tvé kroky v každém okamžiku a vždy můžeme přistupovat s láskou i k těm, kteří nás pro Ježíše nenávidí..

Ad honore Jesum

Cristiano


]


Re: Katolický dvouměsíčník TE DEUM (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Čtvrtek, 30. březen 2006 @ 11:26:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Cristiano!
Trochu mě zaráží tvůj odmítavý postoj k pojmu theologie. Řecky to znamená "slovo o Bohu". Naše řeč o Bohu je odpovědí na Boží Zjevení, výrazem touhy a snahy křesťanů Božímu Zjevení (v Písmu jako v knize a v Ježíši Kristu jako v osobě) porozumět vírou, která osvěcuje rozum.
Za každou naší řečí o Bohu již je určitá theologie - jde o to, je-li hluboká či povrchní, nakolik je promodlená a promyšlená.
Podobu tvé víry taky utváří thelogie - hovoříš-li např. o Svaté Trojici, užíváš theologický pojem, který se nikde v Písmu nevyskytuje, ale věrně vystihuje ducha Písem. Označení "Svatá Trojice" - "Hagia Trías" - poprvé užil apologeta Theofilos Antiochijský v 2. polovině 2. století.
Mám trochu výhrady i k tomu, jak zacházíš s pojmem "náboženství". Víra je darem Božím. Život víry se ale odehrává v konkrétních formách, v tom, jak lidé svou víru žijí, jak se "váží" ("religere" - odtud "religio", česky "náboženství") ke zdroji své víry (k Bohu). Smyslem "náboženství" je tedy "svazovat" člověka s Bohem - poutem víry, lásky a naděje.
Křesťané se "váží" k Bohu Otci skrze Krista v Duchu Svatém - proto také křesťanství není náboženstvím, nýbrž pravým náboženstvím ("vera religione" - sv. Augustin).
Náboženské formy na sebe bere křesťanský život v mnoha ohledech - v církevní organizaci, theologických systémech církví, v liturgických ritech. Jak už jsem řekl, jsou to ale lidské formy, a proto stojí pod Božím Slovem.
Kritika katolicismu z té pozice, že proti jeho církevnímu systému stavíme svůj církevní systém a proti jeho thelogii svou theologii je náboženskou kritikou - to, co se tu sváří, jsou lidské interpretace téhož evangelia, nikoli dvě různá evangelia.
Problémem je, když jsou lidské interpretace dogmatizovány jako ty jediné správné, ale to není jen katolická libůstka. Mám v živé paměti kritiku luterského teologa D. Boenhoffera - jak si mnozí protestanté z principu "sola gratia" odvodili, že pro svou spásu nemusí dělat nic (nekají se, nebojují proti nespravedlnosti - jsou už přece "lacino" spaseni).
Bratrsky Presbyter


]


Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy