Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 179, komentářů celkem: 429680, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 279 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116550831
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jak je to s darem jazyků?
Vloženo Středa, 22. únor 2006 @ 14:33:25 CET Vložil: Standa

Služba bližním      Dar jazyků Tomáš Novotný  Zápas o duši, Leden 2004 (č.79) Glosolálie v náboženských dějinách V náboženských dějinách lidstva se od nepaměti vyskytuje fenomén tzv. glosolálie (česky "mluvení jazyky", z řec. glossa jazyk, lalein - mluvit). Jedná se o verbální projev, kdy dotyčný mluví nebo i zpívá v jemu nesrozumitelných slabikách a slovech. Vyskytoval se již v Dionýzských kultech, v Delfách, u Sybily i v Egyptě ještě dávno před počátkem našeho letopočtu.1

Někteří vykladači se dokonce domnívají, že zvláštní biblický text u proroka Izajáše (28,10 a 13), kde čteme v původním hebrejském textu nesrozumitelná slova "tsav latsav tsav latsav kav lakav kav lakav z'ér šam z'ér šam", jsou vyjádřením glosolálie a naznačují, že se vyskytovala i u extatických proroků v prostředí Izraele. Jasné je, že se s ní můžeme setkat v některých sborech prvotní církve (viz např. 1. list Korintským 12-14). První učitelé k ní však přistupovali přinejmenším ostražitě, zřejmě proto, že byla v jejich představách spojena s pohanskými helenistickými kulty. V prvních stoletích našeho letopočtu pak narážíme na glosolálii u následovníků Montana z Frygie, jenž se prohlašoval za nástroj Ducha Svatého k připravení druhého příchodu Kristova.2 Údajně mluvil jazyky i Mohamed, zakladatel islámu.3 V pozdější době praktikovali glosolálii např. valdenští (od konce 12. století), hugenoti ve Francii na konci 17. století, v 18. století to byli angličtí quakeři a američtí metodisté. V 19. století se stali největšími zastánci glosolálie následovníci Edwarda Irvinga, jež se stali později spolu s hugenoty vzorem daleko známějším shakerům a mor- monům.4 Mormoni pak praktikovali glosolálii již v první polovině minulého století tak, jak ji známe dnes z prostředí letničních a charismatických skupin. Dobový zápis z ledna 1836 vypovídá: "Prezident Rigdon povstal, aby uzavřel večerní bohoslužby vzýváním nebeského požehnání na Pánovy pomazané. Učinil tak s velkou výmluvností a shromáždění odpovědělo dlouhým provoláváním hosana a dar jazyků na nás padl s velikou mocí, andělé spojili své hlasy s našimi a jejich přítomnost byla mezi námi a neutuchající chvály nadouvaly naši hruď po dobu půl hodiny." Mormoni považovali glosolálii za mluvení v tzv. adamickém jazyku, kterým mluvil Adam v ráji.5 V křesťanském prostředí je glosolálie většinou spojována s Duchem Svatým a v poslední době je považována především za typický znak letničního a charismatického hnutí. To se snaží dokonce představovat glosolálii jako typický znak poslední doby, který byl od biblických dob znovuobnoven až s počátky tohoto hnutí (Kansas, USA, 1901). Mnozí vyznavači tohoto hnutí se také domnívají, že mluví nějakým skutečným jazykem. Někdy se dokonce glosolálie nesprávně zaměňuje se schopností vyjadřovat se v jazyku, jemuž se dotyčný předem nenaučil. Tomuto nikdy vědecky nedoloženému jevu se však říká správně xenoglosie. Ve skutečnosti se však při glosolálii nejedná o jazyk v pravém slova smyslu. Dojem jazyka může vznikat z toho, že již z fyziologických důvodů je glosolálie členěna do makrosegmentů (vět) a mikrosegmentů (slov). Nejde však o skutečnou větnou stavbu. Ukázalo se také, že rodný jazyk mluvčího zcela určuje způsob glosolalie. Výzkumy prokazují, že glosolalisté používají zvuky, jež považují za cizí, a naopak se vyhýbají těm, které jsou podvědomě považovány za typické pro rodný jazyk. Tak např. Američané vyslovují "r" v glosolálii jako alveolární (dásňovou) znělou kmitavou souhlásku (jak ji znají ze španělštiny) a nikdy ne jako skutečné americké retroflexní "r". Na druhé straně se zcela vyhýbají otevřené přední samohlásce a [ae], která je cítěna jako typicky americký zvuk.7 (Bylo by zajímavé statisticky doložit, zda se čeští glosolalisté také vyhýbají např. hláskám "ž" a "ř". Podle mých zkušeností tomu tak je.) Na druhé straně glosolalisté nikdy nepoužívají skutečně fonémy typické pro jim cizí jazyky, jako např. tzv. kliknutí nebo zvuky asijských jazyků. Invence zvuků v glosolálii je vůbec velice omezená (menší než v jakémkoli existujícím jazyce) a repetitivní. Je např. doloženo, že sekta shakerů používá především slabiky se souhláskami "k, l, ts".8 (Srovnej se zápisem u Izajáše!) Typické také je, že glosolalisté v určité oblasti nebo prostředí mají sklon používat stejné výrazové prostředky. To vzbuzuje otázku, zda je mluvení jazyky skutečně projevem změněného stavu mysli, jak se někteří domnívají, anebo se jedná pouze o na- učený způsob náboženského vyjádření. Badatel Nicholas P. Spanos udělal pokus, zda je možné glosolálii naučit. Šedesát pokusných osob nejprve poslouchalo 60 se***** příklad skutečné glosolálie. V následujících třiceti se*****ách pak mohli zkusit sami mluvit v ja- zycích. Asi dvacet procent bylo schopno mluvit v jazycích okamžitě a bez ja- kéhokoliv nacvičování. Poté, co dotyční prodělali určitý výcvik, bylo schopno 70% z nich se projevovat zcela plynně v glosolálii.9 To naznačuje, že se při glosolálii může jednat (při nejmenším v mnohých případech) o spíše naučené jednání než zvláštní stav změněné mysli. To by vysvětlovalo i tu skutečnost, že glosolalisté z jednoho sboru nebo oblasti vykazují často stejný lingvistický charakter. To nemění nic na skutečnosti, že glosolálie může být jistým druhem psycholingvistické katarze (očištění), jež může být prožívána jako hluboký náboženský zážitek. Samostatnou oblast pak tvoří tzv. výklad jazyků, kdy někdo z přítomných glosolálii převádí do srozumitelného jazyka. Nikdy však nebyla dokázána žádná semantická souvislost mezi "jazykem" glosolálie a "překladem". Nepodařilo se ani nezávislými pokusy dokázat "správnost" takového překladu. Jeho obsah ostatně bývá zcela v intencích příslušné skupiny a jejího očekávání. Přesto zůstává pro dnešní letniční a charismatické skupiny glosolálie velice podstatnou součástí jejich náboženské praxe a důkazem duchovní úrovně jejich členů, tak jak to např. vyjadřují Základní články víry nejdůležitější americké letniční organizace "Assemblies of God": "Křest věřících v Duchu Svatém je dokládán prvotním fyzickým znakem - mluvením jazyky." - Tomáš Novotný -
DINGIR 3/1999, str. 26. Citace
a odkazy na požádání poskytneme


"Jak je to s darem jazyků?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 40 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Středa, 22. únor 2006 @ 16:35:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doporučuji všem bratřím a sestrám, kteří věří učení letničních církví o mluvení jazyky, aby navštívili http://www.hcjb.cz/, Zápas o duši
Pavel Steiger Duben 2004 (č. 80), článek Pavlova náprava mluvení v jazycích. Tento článek doplňuje a utvrzuje článek Tomáše Novotného „Dar jazyků".
Nikomu nechci nic vnucovat, ale tyto články mě definitivně utvrdily v názoru, že jsem se nemýlil. Je velkou škodou že letniční církve tuto záležitost nebudou respektovat a budou se k ní stavět odmítavě. Tolik mi to připomíná postoj ŘKC k papežské neomylnosti. S přáním pokoje Standa.



Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Středa, 22. únor 2006 @ 20:23:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
bratři z letničních církví zase vám antiglosalistům doporučují přečíst si pořádně Bibli :o)


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Středa, 22. únor 2006 @ 23:24:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
teď jsi mně rozesmál ..ale defacto je to tak..

Omlouvám se, nestihl jsem si tento článek ještě přečíst.

Ale Stando jak řešíte Marek 16.kapitola, kde je psáno, že ty kdo uvěří budou následovat určitá znamení?

To jste zrušili nebo co?





]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 10:36:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V žádném případě. Myslel jsi tyto verše?
Marek 16,17  Znamení pak ti, kteříž uvěří, tato míti budou: Ve jménu mém ďábly budou vymítati, jazyky novými mluviti.
18  Hady bráti; a jestliže by co jedovatého pili, neuškodíť jim; na nemocné ruce vzkládati budou, a dobře se míti budou žádném případě.
Tyto verše platí. Je třeba dát tyto verše do souvislosti s jinými verši tak, aby jsi dostal celek, který do sebe zapadá a vzájemně si neodporuje. Problém letničního učení v otázce mluvení jazyky je v tom, že si vytáhnou jeden, dva verše a na tom staví svou víru.
Je to stará taktika, kterou používala např. ŘKC při trestání, upalování (krádež - useknout ruku,
nevěra - upálit). Bratře, přečti si v klidu, pořádně a pozorně všechny články o mluvení jazyky které jsem poslal na GS a potom mi napiš. S přáním pokoje Standa.


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: asik v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 10:41:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč bychom to rušili. Já pouze vím že zrovna tento text je obrazem, který popisuje život křesťana. Stejně tak, jako nikdo z nás nebere hady do ruky a nepiješ jed coby kapalinu, stejně tak si myslím že nové jazyky neznamenají glosolálii. Když se totiž na ten text podíváš takto zjednodušeně (doslovně), přinese to i jednoduché výsledky.

Jsem přesvědčen, že rozměr tohoto slova je mnohem hlubší a jak hada tak i jed vnímám v duchovní rovině jako falešné učení, vyhánění démonů jako zvěst evangelia a tak dál.
Možná že nemám pravdu, ale snažím se Boží slovo vnímat v celé jeho hloubce i šířce. Ono je to pro dnešního moderního člověka poměrně obtížné, protože dnes na hloubku slova nejsme zvyklí a velmi často texty které čítáváme (nebiblické, třeba knížky, časopisy apod.) jsou psány mělkým jazykem. To ovšem nemění nic na tom, že Bible je psána jazykem jiným, významově mnohem hlubším.


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 19:25:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
V poslední době mi zní slova "hloubka" a podobně trošku "podivně". Nacházím ji totiž často ve spojení s překrucováním Písma, jako např. u obhajovy homosexuality , teď u těchto jazyků.

Ano, hloubka je..ale ..no nic.

Zatím se mějte..pokud budu mít čas...možná se kouknu na ty Standovi články..no ale uvidím .

Dnes jsme měli na skupince vyučování o jazycích ..mimochodem poprvé za tak dva roky (tedy vlastně podruhé)..a to je naše "miniskupča" až na vyjímky každý týden.

To jen tak na okraj.

Majtě sa


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 21:34:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud někoho provázejí znamení, pak se nemůže jednat o duchovní obrazy, neboť znamení je něco víc než duchovní či básnický obraz.

Předpoklad, že Bible je psána takovým jazykem, aby tisíc lidí v jeho 'hloubce' našlo 989 výkladů, často protiřečících si, je také naprosto neopodstatněný. Spíše to vypadá tak, že někteří si skutečnou víru v Hospodina realizují pouze skrze urputný a houževnatý boj proti svým souvěrcům, resp. jejich chápání Písma, a přitom, kdyby se skutečně drželi oné hloubky a moudrosti, tak by brzy poznali, že nejednou přímo popírají slova samotného Ježíše. Ve výkladu je třeba být mnohem opatrnější, než se hned ohánět herezí, když se vůbec o zjevnou herezi nejedná. Naopak tvrzení, že letniční postavili svou víru na dvou verších o jazycích je lživé, urážející, arogantní a velmi povrchní. Svědčí o značné neinformovanosti, neobjektivitě, neznalosti a pravděpodobně jisté zaujatosti. To píšu přesto, že jsem se sám s letničními ohledně jejich výkladu dostával do sporu a ve své podstatě s ním nesouhlasím.

S politováním,

wollek


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: asik v Pátek, 24. únor 2006 @ 09:52:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
J8 v množství výkladů nevidím problém. Nepředpokládám, že to bude tak jak jsi naznačil z 1000 lidí 989 výkladů. Nicméně myslím, že podstata různých výkladů bude podobná a myslím že právě různost výkladů přináší bohatství víry.
Pro mně není problém, když výše uvedenému někdo věří mělce a někdo hluboce. Jen mi vadí, když někdo tvrdí, že je to tak a ne jinak.


]


pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 24. únor 2006 @ 12:31:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře, buď tak laskav a zanech toho překrucování a demagogie.
má odpověď: Problém letničního učení v otázce mluvení jazyky je v tom, že si vytáhnou jeden, dva verše a na tom staví svou víru.
Tvá odpověď: Naopak tvrzení, že letniční postavili svou víru na dvou verších o jazycích je lživé, urážející, arogantní a velmi povrchní. Svědčí o značné neinformovanosti, neobjektivitě, neznalosti a pravděpodobně jisté zaujatosti.
Takovou taktitu mj. používali jezuité a totalitní režimy. Standa.


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 27. únor 2006 @ 10:18:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stando, už jsem si u tebe zvykl, že lži a osobní útoky jsou běžným sortimentem tvého repertoáru a že s tebou nemá smysl vést věcnou diskuzi postavenou na klasické argumentaci, neboť jakmile ti záhy dojdou nápady na obhajobu toho, co jsi's někde přečetl, tak buď spustíš palbu podobného kalibru, nebo oponent dostane za úkol přečíst si knížku, ze které jsi čerpal..., nicméně dovol mi, abych uvedl na pravou míru to, co podle tvých měřítek je demagogie:

Mk 16:17  Ty, kdo uvěří, budou provázet tato znamení: Ve jménu mém budou vyhánět démony a mluvit novými jazyky;
Sk 2:4  všichni byli naplněni Duchem svatým a začali ve vytržení mluvit jinými jazyky, jak jim Duch dával promlouvat.
1 Kor 12:30  Mají všichni dar uzdravovat? Mají všichni schopnost mluvit ve vytržení rozličnými jazyky? Dovedou je všichni vykládat?
1 Kor 13:1  Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon.
1 Kor 14:2  Vždyť kdo ve vytržení mluví jazyky, nemluví k lidem, nýbrž k Bohu, a nikdo mu nerozumí. Je puzen Duchem, ale to, co říká, zůstává tajemstvím.
1 Kor 14:5  Chtěl bych, abyste všichni mluvili jazyky, ale ještě více, abyste měli prorocký dar. Neboť ten, kdo mluví prorocky, znamená víc než ten, kdo mluví ve vytržení - ledaže by jeho řeč byla vykládána, aby z toho církev měla užitek.
1 Kor 14:18  Děkuji Bohu, že mám dar mluvit jazyky více než vy všichni,
19  ve shromáždění však - abych poučil i druhé - raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce slov ve vytržení.
1 Kor 14:39  A tak, bratří moji, horlivě se snažte prorokovat a nebraňte mluvit jazyky.
atd. (např. příběhy ve Skutcích).

To jsem vybral jen verše týkající se daru jazyků, nikoliv "víry letničních", kterou jsi zmínil.
Mohl by jsi tedy laskavě čtenářům sdělit, na kterých dvou verších letniční svou víru postavili?

wollek


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pondělí, 27. únor 2006 @ 10:41:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji Ti za "krásné a křesťanské" hodnocení mého názoru a přesvědčení. Nicméně i za to Ti děkuji. Můj názor a postoj na mluvení jazyky je shodný s názory odborníků, kteří jsou známí doma i ve světě. Dříve zmiňovaní odborníci vydávají odborné studie a knihy. Pokud je Tvá odbornost a jméno na vyšší úrovni, rád se s Tvými studiemi a knihami seznámím. Rád bych navšívil i Tvou webovou stránku, kde bych se mohl seznámit s obsahem Tvých odborných studií a děl. S přáním pokoje a vzájemné lásky. Standa.

P.S.: Další odpověď k mluvení jazyky jsem dnes poslal v tomto článku J. Krupovi. Tato odpověď je také určena i Tobě.


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 28. únor 2006 @ 07:41:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kéž bys své poděkování myslel upřímně. Pak by snad mé odhalení, které se mi rozhodně nijak příjemně nepsalo, padlo na úrodnou půdu...

Nicméně táži se tě podruhé: mohl by jsi čtenářům vysvětlit, které dva verše jsou ty, na nichž letniční postavili svoji víru?

wollek


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 28. únor 2006 @ 08:31:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Wolku. Problém je v tom, že má odpověď byla dána v celku. Ne jen jednou větou, kterou jsi navíc vytáhl z kontextu a upravil po svém. Taková je pravda.

Tyto verše platí. Je třeba dát tyto verše do souvislosti s jinými verši tak, aby jsi dostal celek, který do sebe zapadá a vzájemně si neodporuje. Problém letničního učení v otázce mluvení jazyky je v tom, že si vytáhnou jeden, dva verše a na tom staví svou víru. Myslel jsem verše při výkladu. Tu větu, postavili svou víru, jsi napsal ty bratře!

Nikdy jsem nenapsal to co jsi mi napsal ty - Naopak tvrzení, že letniční postavili svou víru na dvou verších o jazycích je lživé, urážející, arogantní a velmi povrchní. Svědčí o značné neinformovanosti, neobjektivitě, neznalosti a pravděpodobně jisté zaujatosti.

S přáním pokoje a porozumění Standa.


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 28. únor 2006 @ 09:36:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je třeba dát tyto verše do souvislosti s jinými verši tak, aby jsi dostal celek, který do sebe zapadá a vzájemně si neodporuje. Problém letničního učení v otázce mluvení jazyky je v tom, že si vytáhnou jeden, dva verše a na tom staví svou víru.

Podívej, Stando, toto jsi napsal ty, a na mě to skutečně působilo urážlivě, ačkoliv sám letniční nejsem a mám vůči jejich učení řadu konkrétních výhrad. Mohl bys, prosím, vysvětlit, o které verše se konkrétně jedná, popřípadě upřesnit, v čem jsem tvé vyjádření údajně upravil?
Pokud se ukáže, že tento tvůj výrok je pravdivý a letniční skutečně staví tak, jak píšeš, pak bych zřejmě své hodnocení musel přehodnotit. Zatím jsem však pro to, nenalezl žádný důvod:-)

wollek


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 28. únor 2006 @ 10:11:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jedná se o taktiku vytáhnutí jednoho, dvou
veršů. Na tom pak staví obhajobu svého učení. Pro správný výklad mluvení jazyky je třeba pochopit i další související verše. Při výslechu Mistra Jana, ale i jiných obětí, používali obhájci římskokatolického učení tuto taktiku. Tato praxe je známá a rozšířená i u Jezuitů (viz. Tajné dějiny Jezuitů).
Zrovna včera byl na 2. programu večer film,
Kladivo na čarodějnice. Tento film je opravdu vynikající. Je natočený podle Václava Kaplického, který zaznamenal děj na základě dochovaných záznamů soudních výslechů. Tady bylo také jasně vidět tuto taktiku (žena nástroj ďábla, zkrze ženu vzešel hřích atd.).
Žádné další souvislosti, žádná láska, porozumění, žádná analýza. Pro další pochopení otázky mluvení jazyky si přečti mou odpověď bratru Jiřímu Krupovi. Je pod tímto článkem úplně dole. Stačí? Standa.


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 28. únor 2006 @ 10:47:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stando, já tu taktiku samozřejmě znám a není třeba vysvětlovat její obecné použití, případně uvádět, kdo ji používal.

Mě spíš zajímá, jakým konkrétním způsobem ji použili letniční, a také, které verše k tomu využili. Myslím, že má otázka je položena dost jasně a konkrétně, a není tedy třeba chodit kolem horké kaše. Označil jsi můj postoj za demagogický, tak mě zajímá, zda tento svůj názor umíš obhájit, neboť sám jsem na svém hodnocení podobné charakteristiky neshledal :-).

Připomínám tedy, že mě zajímá, na kterých dvou verších postavili letniční svoji víru, a také v čem spočívá má úprava tvého výroku. A až budu chtít zapojit do diskuze ohledně samotné otázky mluvení jazyky, pak se připojím do patřičné části diskuze spolu s Jirkou, neměj obavy :-)

wollek


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 28. únor 2006 @ 12:10:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poznal jsem, že chceš za každou cenu prosadit svou verzi a pravdu. Na mé jasné odpovědi, argumenty, výklad a odkazy nebereš zřetel.
Stále dokola opakuješ své tvzení - na kterých dvou verších postavili letniční svoji víru. Původní význam tohoto výkladu jsi nepochopil
a zřejmě nemáš zájem pochopit. Jde Ti jen o vytváření své vlastní pravdy. Po těchto zkušenostech jsem poznal, že můj názor na Tvé hodnocení z překrucování, demagodie a vytahování významu vět z kontextů, a tím měnění jejich významu, opět dosáhl z Tvé strany naplnění. Na takovou nízkou úroveň diskuze nebudu dále reagovat a odmítám ji.
Standa.


]


Re: pro Wolka (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 28. únor 2006 @ 13:54:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stando, budu pokračovat dole, neboť zde již není dost místa na naši zajímavou debatu:-))

wollek


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 00:01:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Tak už jsem to dočetl...no, abych pravdu řekl, skoro bych potřeboval speciální jazyk , abych vůbec mohl pořádně vyslovot to Glosolalie nebo jak to tam píšete.

Některé věci jsou zajímavé, ale pokud to prostě nevede k tomu, co říká Pavel

"chtěl bych, abyste všichni mluvili jazyky",

tak prostě je to mimo.

Boží děti by si ušetřili plno problémů, kdyby přestali tento Boží dar pronásledovat. Je to srandovní a k pláči zároveň. Je docela možné, že Bůh některé lidi vede v modlitbách v jazyku za Vás..ale vy přitom říkáte..Ne, jazyky ne, jen ne jazyky..vše to je mimo.

Pavel mluví jazyky a zpívá jazyky, modlí se jimi a říká, že je to fajn pro ducha..ale vy věříte více Tomáši Novotnému, který to zkoumá jak kus pečiva.

Zajímalo by mne, jaké hlásky vynechávali v Korintu či v jiných "Pavlových" sborech. Asi také schválně nějaké.

No napadá mne, co když se Pavel vlastně mýlil ? Teď už věda na to přišla, že to vlastně od Boha nebylo.

A že dokonce Ježíš řekl, že ty kdo uvěří skrze učedníky..tak bude následovat i to..že budou mluvit novými jyzyky.

To jsme také zrušili a převyprávěli jinak. No, což, když už, tak pořádně!

On by se měl asi Pán Ježíš přečíst nějakou vědeckou příručku o té ..glosooloool nebo co že to bylo.

(ne , uplně si srandu z toho nedělám..něco tam může být fa´kt zajímavé..ale lidi, čtěte prosím Vás raději Bibli, jak říká vogel.

Stando..připadá Ti, že Ti kdo věří v jazyky, jednají nějak divně jako neomylní. Ale když jsi mi vysvětloval podle Písma, proč že bych to tedy měl změnit , názor že jazyky jsou biblické, tak si řekl, že už skončili.

Víš, tvé učení docela dost lidem zablokne vysvobození od démonů, některým uzdravení, jiným prorokování ....ale myslíš, že nikdo už osvobození, uzdravení atd, nepotřebuje?

Říkáš, že to pominulo. TEdy jazyky určitě, ale pak i to jiné ne..podle Písma kterés dával..že jazyky a proroctví pominou, až přijde plnost.

My prostě tomu nevěříme, že již přišla. Nikde v Písmu to není jasně řečeno,naopak mnohé tomu odporuje.

Vykládáš tu plnost jako jakési dospění,kdy už pak jazyky nejsou potřeba.

No, Pavel byl dle mne hodněkrát dospělejší než my (v Bohu)..ale jaksi je "potřeboval".

"Nebraňte mluvit jazyky"

1 Korintským 14:39  A tak, bratří moji, horlivě se snažte prorokovat a nebraňte mluvit jazyky.

Ale jasně, lepší věřit tomu Tomáši Novotnému, že?

Ten by to jistě nějak vysvětlil.

Jak je to slovo aktuální i dnes..

"bratří nebraňte mluvit jazyky"

Proč se ten Pavel kurnik těmi jazyky modlil, proč to Bůh tak divně vymyslel..to je hrůza..nějak nám to nezapadá do našich představ, jak by měl jednat.

A ještě ten Pavel že prý "nikdo tomu nerozumí", když se modlí jazyky..a že prý se modlí můj duch. No tak to už je příliš.

Nerozumíme tomu, je to divné, bláznivě to působí..a tak to zatrhnem. ¨¨¨

Zatrhnem to Bohu, ale pro ty , co to vidí v Bibli...to ještě musíme z té Bible nějak odpárat.

No jo, ale ono to tam zůstalo.

"
15  A řekl jim: "Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření.
16  Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo však neuvěří, bude odsouzen.
17  Ty, kdo uvěří, budou provázet tato znamení: Ve jménu mém budou vyhánět démony a mluvit novými jazyky;
18  budou brát hady do ruky, a vypijí-li něco smrtícího, nic se jim nestane; na choré budou vzkládat ruce a uzdraví je."
19  Když jim to Pán řekl, byl vzat vzhůru do nebe a usedl po pravici Boží.
20  Oni pak vyšli, všude kázali; a Pán s nimi působil a jejich slovo potvrzoval znameními
"

Ó, zde Bůh mluví o nějakých znameních toho, že lidé uvěřili tomu, co Bůh říkal. Mají následovat ty, kteří uvěří.

A tak se dívám a dívám..a vidím skupinu lidí, která je nemá ..a ta to pěkně pálí na ty, co je mají...a ti, co je mají, jsou prý falešní, respektive jejich dary jsou falešné.

Nemají ta znamení náhodou následovat ty, kdo fakt věří..neříká to Ježíš nějak opačně, než to tvrdíte vy?

No, pravda je..že každý to vidí jinak.

Ale já se raději přidržím toho, co je tam napsáno.

Jo, jinde se píše o možnosti falešných zázraků atd. a o důležitějších věcech, než jsou dary..to ano.

Ale to už je jiná kapitola.

Stando POkoj

A nečti ty bláboly nebo se z toho fakt nikdy nevymotáš.

To je má rada..trohu ležérní..a budu obviněn z pýchy asi..ale nemůžu si pomoc..

Ale je to jen rada..byť pravdivá.

Pokoj











Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 07:32:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemohu si pomoci, ale Vaše tvrzení o mluvení jazyky je poplatné letničnímu učení. Z odborného hodnocení jasně vyplývá, že se jedná o herezi a manipulaci. Kvalifikovaní lidé typu Tomáše Novotného, Pavla Steigera a Jimmiho Jividena, svými jasnými argumenty ukazují naprosto zřetelně, jak je to dnes s mluvení jazyky. Jejich práce je na velmi vysoké a odborné úrovni. Po seznámení s jejich články mě velmi těší, že jejich názory se shodují a kryjí s mými.
Poznal, že letniční a Papež se drží jen svého učení a vlastní neomylnosti. Po pravém, kvalifikovaném a odborném poznání Písma netouží. Jaká škoda. S přáním pokoje Standa.



Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 09:45:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
z jiných odborných hodnocení vyplývá, že tebou citovaná odborná tvrzení, není odborná, ale pouze tvrzení, a že argumenty citovaných jsou vetché a manipulativní - jak zpívali Voskovec a Werich - "Čtěte Bibli tam to všechno je".


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 09:59:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jsou plané řeči o ničem. Kde máš ta odborná hodnocení. Doufám, že budou od letničních tzv. odborníků. Přesně podle nepsané zásady, koho chleba jíš, toho píseň zpívej. Zdraví Standa.


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 12:10:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
přesně stejný přístup jako tvůj - tvoji "odborníci" na glosálie, taky kopou za svůj tým (a ignorují Bibli)

a ti kterým ty říkáš "letniční odborníci" jsou studovaní teologové, například ze státní Luteránské univerzity v Uppsale, Yale a dalších :o)


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 12:13:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ale nemá cenu se dohadovat, já četl Steigerovo vysvětlení glosálií v ZODu a kdybych to co tam říkal o Glosáliích (jeho berličky řečtiny kterými se snažil pomoci si aby jeho antighlosalistická fabulace pasovala) tedy kdybych toto aplikoval dále na Bibli, pak Ježíš není Bůh ale stvoření a pravdu mají Jehovisté (to je jen jedna z věcí co mě teď hned při vzpomínce na ten jeho text napadla) ......... takže díky, než takové "odborníky", tak raději žádné.


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 10:47:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento přístup k Bibli je mi znám a dovedu lidsky pochopit, z čeho v naší pochybovačné době pramení.

Apoštolové o Letnicích zažívali "jistý druh psycholingvistické katarze" (:-), jejich jazykům ve skutečnosti nebylo rozumět, neboť takový jev nebyl nikdy "vědecky doložen". (Zcela vážně se mezi některými teology uvažuje o tom, že o Letnicích okolní lidé pouze "měli dojem", že slyší různé srozumitelné cizí jazyky.) V Korintu se v případě jazyků zřejmě jednalo o naučené chování, získané napodobováním druhých lidí.
Biblický racionalismus ovšem jde mnohem dále: Ježíš se nenarodil v Betlémě (podle některých výzkumů byl v té době dnešní Betlém pustý), nebyl ukřižován (v té době se údajně používal jiný způsob poprav), po ukřižování se buď vyplazil z hrobu, ovšem pravděpodobnější je, že došlo k záměně hrobu a ženy i učedníci omylem hledali Ježíšovo tělo v cizím prázdném hrobu. Ježíšovo vzkříšení je pak pozdější teologickou konstrukcí, vzniklou až při sepisování evangelií. Měli bychom ji chápat čistě symbolicky, jako zaslíbení nového začátku života a církve. Nikdo přece nemůže vážně uvažovat o tom, že by mrtvý člověk mohl být vzříšen. (Taková událost nebyla nikdy vědecky doložena a při opakovaných pokusech v laboratoři bylo jednoznačně vyvráceno, že by k tomu mohlo dojít.(:-) Ježíšovo zjevení po vzříšení dovede dnešní moderní psychologie snadno vysvětlit, jako kolektivní sugestivní halucinaci, pramenící z psychického šoku, který Ježíšovi následovníci po jeho popravě utrpěli a dále ze společného až manického očekávání zázraku. Takové stavy ovšem dnes dovedeme účinně tlumit některými moderními druhy psychofarmak.

Nezlobím se na ty, kteří se tímto způsobem snaží vědecky hodnotit a posuzovat nadpřirozené jevy. Rozumím tomu, že když věřím v zázraky, budu snadno nařčen z toho, že podléhám kolektivní manipulaci, kterou nazývám proroctvím, mé jazyky jsou naučené posloucháním druhých lidí a údajná uzdravení jsou jen přirozená a spontánní zlepšení zdravotního stavu, která lze lékařsky vždy nějak vysvětlit.
Před pár týdny měl ke mně jistý muž proroctví. Nikdy v životě mě neviděl, nic o mě nevěděl, ale řekl mi o mé minulosti a přítomnosti věci, které ví jen pár mých nejbližších. Kromě toho o mé budoucnosti s neuvěřitelnou přesností zopakoval to, co mi Bůh řekl již před 5 lety. Právě včera jsem se dozvěděl, že lékaři definitivně potvrdili, že sestra, za kterou jsme se ve sboru modlili a která měla 3x bez jakýchkoliv pochybností potvrzený zhoubný nález, je zcela zdravá.
Nevadí mi, že někdo v proroctví nevěří a bude je mít snahu vysvětlit přirozenými psychologickými metodami. Nevadí mi, že lékaři se snaží evidentní zázrak, vysvětlit přirozeným způsobem. (Ostatně, je to jejich práce.) Když si mám ale vybrat, jestli chci být moderní a vědecký a věřit jen tomu, co lze lidsky dokazovat, nebo být tím bláznem, který věří v nadpřirozené dary, pak volím dary. Jsou totiž moc potřeba.

Štěpán Hlavsa



Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 14:35:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Hlavso! Vážím si Tvé odpovědi a Tvého názoru. Děkuji Ti za ně. Já osobně také věřím
na sílu a ovoce modlidby. Věřím i v to, že je možné pomocí upřímné modlitby dosáhnout u Pána vyslyšení (uzdravení, ochrana, upevnění víry atd.). Bohužel, záležitost mluvení jazyky
považuji za herezi, která se dostala do letničních církví. Neměj mi to za zlé, ale všechny argumenty mě pevně utvrdily v tom, že mé poznání záležitosti mluvení jazyky je správné. Vždyť samotné Písmo nám ukazuje jak nedokonalý a hříšný je člověk. Myslíš si, že AC je dokonalá a bezchybná. Věř, že dokonalá
a bezchybná není žádná církev. Přes tuto skutečnost a jasnou logiku dochází v drtivé většině k neuznání a nepřiznání vlastních omylů a chyb. Proč bratře Hlavso, proč?
Římanům 3,23  Neboť není rozdílu. Všickniť zajisté zhřešili, a nemají slávy Boží.
24  Spravedlivi pak učiněni bývají darmo, milostí jeho, skrze vykoupení, kteréž se stalo v Kristu Ježíši.
S přáním vzájemné úcty a porozumění Standa.



]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Středa, 01. březen 2006 @ 10:08:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře,
nevím z kterého z mých komentářů jste získal dojem, že považuji Apoštolskou církev za dokonalou a bezchybnou. (Pro mě je to vskutku úsměvná představa.) Mohu Vás ujistit, že kdyby AC skutečně takovou církví někdy byla, tak jí přestala být ve chvíli, kdy jsem se stal jejím členem. (:-)

Zároveň bych chtěl upozornit na to, že pokud jsou Vámi zmiňované argumenty "odborníků" stejné či podobné jako uváděný článek v ZOD č. 80, tak mám vážnou obavu, že jsou ve světle Písma dost vratké.
Jen jako ukázku si dovolím odcitovat část závěru zmiňovaného článku od Pavla Steigera:

"ZÁVĚR

1. Mluvení v jazycích je xenoglosie (nenaučená cizojazyčnost). Není to glosolalie (zvuky bez gramatické stavby).
2. Znamení xenoglosie bylo k užitku, podle Izajáše, na kterého Pavel odkazoval, pouze nevěřícím židům, aby si uvědomili konec svého výsadního, národního, duchovního postavení a všeho, co s tím souviselo.
3. Znamení xenoglosie platilo pouze na přelomu mojžíšovského zákona a Kristovy milosti, aby potvrdilo a dosvědčilo pravdivost zvěstovaného evangelia, protože Písmo nové smlouvy nebylo ještě napsáno. "

O pravdivosti každého z těchto bodů lze s úspěchem pochybovat:

1. Mluvení v jazycích bylo v Písmu jak srozumitelný cizý jazyk, tak nesrozumitelný.
1 Korintským 14:2  Neboť kdo mluví jazykem, nemluví k lidem, nýbrž k Bohu; nikdo mu nerozumí, duchem mluví tajemství.

(Pojmy xenoglosie a glosolalie mohou být dosti zavádějící. Každopádně nejsem přesvědčen, že použití termínu "glosolalie" pro "zvuky bez gramatické stavby" je správné. "Glosolalie" doslova znamená "mluvit v jazycích". Je to tedy řecký výraz, který je spojením dvou řeckých slov, která jsou v Bibli použitá všude tam, kde je řeč o "mluvení v jazycích", tedy slov "laleo"=mluvit a "glossa"=jazyk. I ve Skutcích ve 2. kapitole, kde byly jazyky srozumitelné, je použito těchto slov.)

2. Teze o tom, že mluvení v jazycích má smysl pouze jako znamení nevěřícím židům, je neudržitelná. Pro jaké nevěřící židy by bylo toto znamení v Kornéliově domě, nebo v Efezu? Kromě toho Pavel píše o tom, že mluvení v jazycích bez výkladu má význam pro toho, kdo se modlí a ne pro jeho okolí.

1 Korintským 14:4-5  Kdo mluví jazykem, buduje sám sebe, ale kdo prorokuje, buduje církev. Chci, abyste všichni mluvili jazyky, avšak ještě více, abyste prorokovali. Kdo prorokuje, je větší než ten, kdo mluví jazyky, ledaže by i vykládal, aby se budovala církev.

3. To, že dar jazyků byl potřebný pouze na přelomu mojžíšovského zákona a milosti, je v protikladu s řadou míst, která mluví o tom, že nadpřirozené dary jsou určeny každému věřícímu.

1 Korintským 14:5  Chci, abyste všichni mluvili jazyky, avšak ještě více, abyste prorokovali.

1 Korintským 12:4-6  Jsou rozdílná obdarování, ale tentýž Duch; rozdílné služby, ale tentýž Pán; a rozdílná působení moci, ale tentýž Bůh, který působí všecko ve všech. Každému je dán zvláštní projev Ducha ke společnému prospěchu.

1 Korintským 12:11  To všechno působí jeden a týž Duch, který uděluje každému zvláštní dar, jak sám chce.

Marek 16:17 Tato znamení budou doprovázet ty, kteří uvěří: V mém jménu budou vyhánět démony, budou mluvit novými jazyky,


Myšlenka o "vymizení darů" na základě 1. Kor 13,8 už tady byla mnohokrát probírána. Okamžik, kdy nastane "plnost" a žádné dary již nebudou potřeba, dosud nenastal, protože zjevně nenastala chvíle, kdy bych vše poznal tak plně, "jako Bůh zná mne". To se stane až v Božím království.

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem


]


Mýlíš se, neznaje ducha proroctví (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 01. březen 2006 @ 12:38:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Štěpáne,

máš zjevně známost litery bez ducha proroctví! Zřejmě Ti není známo, že Ellen Whiteová viděla letniční hnutí jako nečistého ducha, ropuchu, která vychází z úst postavy z knihy Zjevení. Teprve prismatem Whiteové exegeze (malého světla) můžeš správně pochopit Písma (velké světlo). Bez jejího autoritativního výkladu, resp. bez výkladu Lodivoda církve ostatku, zůstaneš bloudit, neschopen rozeznat Znamení doby...

V úctě,

Pastýř


]


Re: pro Štěpána Hlavsu (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Středa, 01. březen 2006 @ 13:21:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji Ti za odpověď. Posílám Ti další zajímavý materiál, který se vyjadřuje k otázce mluvení jazyky. Rád bych znal Tvůj názor na něj. Zajímalo by mě zda jej dokážeš také vyvrátit.
Srdečně zdraví Standa.
_____________________________________

1 Kor 14. kapitola
Základní verš
"Tak i vy: když tak horlivě usilujete o duchovní dary, snažte se, abyste měli hojnost těch, které slouží růstu celé církve." 1 Kor 14,12
Hlavní myšlenka
Použití našich darů musí posloužit ostatním k růstu.
Od roku 1994 se rozšířilo do mnoha křesťanských společenství tzv. "Torontské požehnání". Hnutí se vyznačovalo nejrůznějšími projevy, včetně svalových křečí, "odpočíváním v Duchu", glosolálií (mluvení cizími jazyky), zvířecími zvuky a co bylo typické - nakažlivým smíchem. Rodney Howard-Browne své následovníky vedl k "oživení smíchem". Nazval se "barmanem svatého Ducha" a nabízel "nové víno" "svatého smíchu". Pomocí charakteristických gest jako pohybováním rukama nahoru a dolů nad něčí hlavou, nebo nahrnováním vzduchu do prostoru kolem potenciálního příjemce "požehnání" předávali kazatelé, opilí Howard-Brownovým vínem, toto víno dalším. Tisíce takto obdržely domnělé požehnání.
Jestliže se Duch svatý rozhodne zviditelnit se ve veřejné bohoslužbě, jaké projevy lze pravděpodobně očekávat? Jak se shromáždění může ujistit, že se jedná o bohoslužbu vedenou Duchem? Které jsou pravé projevy přítomnosti Ducha v životě člověka? Apoštol Pavel odpovídá na tyto významné otázky, které dodnes nic neztratily na své důležitosti.


Problém s mluvením

1. Jaké rozdíly vidí apoštol Pavel mezi darem jazyků a darem proroctví? 1 Kor 14,1-5

V 1 Kor 12.-14. kapitole se Pavel zvláště věnuje zneužívání daru jazyků. I když hlavní pojednání na toto téma se objevuje až ve 14. kapitole, Pavel si již před tím připravuje cestu pro komentář, kterým chce věci uvést na pravou míru. Jeho první zmínka o darech má přímo blahopřejný charakter a Pavel si tím připravuje půdu pro pozdější diskusi. Korintští křesťané neměli nedostatek v žádném duchovním daru (1,7). Když se pak Pavel vrací k tématu duchovních darů ve 12. kapitole, zdůrazňuje princip rozdílnosti darů. To znamená, že církev potřebuje širokou rozmanitost darů. Není možné, aby byl jeden dar důležitější než ostatní a stal se dokonce kritériem duc*****sti. Z Pavlova vyjádření vyplývá, že dar jazyků byl v Korintu používán právě takovým způsobem.


Ve svých seznamech darů (1 Kor 12,10.28.30) Pavel řadí dar jazyků vždy na poslední místo. Ve dvou ze tří seznamů uvádí tento dar ve spojení s darem vykládání jazyků (1 Kor 12,10.30), tedy s darem, který později vyžaduje všude tam, kde jazyky hrají nějakou roli při veřejných bohoslužbách (1 Kor 14,27). Nakonec vyjadřuje nezbytnost lásky i při užívání daru jazyků a popisuje dar jako záležitost spíše přechodnou než trvalou (1 Kor 13).

2. Kromě 1. epištoly Korintským se Nový zákon zmiňuje o "mluvení jazyky" i na dalších místech. K jakému účelu byl v jednotlivých případech dar udělen? Mar 16,14-18; Skut 2,1-12; 10,44-48; 19,1-7

3. Jaký mám důkaz o tom, že Duch svatý působí v mém životě?


Pravidla používání daru jazyků - 1. část

Z 1 Kor 12.-14. kapitoly je patrná Pavlova snaha stanovit pravidla používání daru jazyků v Korintu. K principu rozmanitosti (1 Kor 12) a zákonu lásky (1 Kor 13) Pavel připojuje 8 dalších zásad. Dnes uvedeme tři z nich a v úterý dalších pět.

1. Jaké zásady Pavel stanoví pro používání daru jazyka v korintském sboru?

A. 1 Kor 14,1.5 Dar proroctví by měl zaujímat přednostní postavení.

B. 1 Kor 14,3.4 Duchovní dary užívané při veřejných bohoslužbách by měly být všem k užitku a povzbuzovat druhé.

C. 1 Kor 14,2.6-12 Veřejná bohoslužba by měla být všem srozumitelná.

2. Proč si Pavel cení daru proroctví tak vysoko? 1 Kor 14,1-5.23-25

Duchovní dar proroctví je něčím víc než jen předpovídáním budoucnosti. Přináší rovněž Boží slova povzbuzení, naučení a napomenutí. Není divu, že Pavel vybízí korintské křesťany k tomu, aby o tento dar usilovali.

3. Co říká kniha Zjevení o daru proroctví mezi Božími následovníky v posledních dnech? Zj 19,10; 22,6-10

Přílišnou opatrností ve snaze vyhnout se falešným duchovním projevům se můžeme připravit o plnost pravých duchovních projevů. Satanovy svody jsou dnes rafinovanější než kdykoli dříve. Proto potřebujeme být ještě více naplněni Duchem, abychom věci dokázali správně duchovně rozlišit.


Pravidla používání daru jazyků - 2. část
1. Jaká jsou další kritéria pro používání daru jazyka?
D. 1 Kor 14,5.13.27.28 Je-li dar jazyků používán veřejně, vyžaduje i výklad.
E. 1 Kor 14,15.28.30.32 Ti, kdo mluví jazyky, by měli být schopni se ovládat.
F. 1 Kor 14,16.17.28 Chybí-li výklad, lidé s darem jazyka mají ve shromáždění mlčet.
G. 1 Kor 14,27 Počet těch, kteří promluví jazyky na veřejné bohoslužbě, by měl být omezen.
H. 1 Kor 14,33.40 Křesťanská bohoslužba se má vyznačovat pořádkem a poklidem.

"Tento svět čeká na vykonání velkého díla. Mužové a ženy budou obráceni, ne však darem jazyků či činěním zázraků, ale kázáním Krista ukřižovaného. Proč otálet se snahou zlepšit svět? Proč podmiňovat naši práci čekáním na nějaké výjimečné příležitosti či vybavení nákladným zařízením?"
"Někteří používají nesmyslné brebentění, které nazývají neznámým jazykem, který je neznámý nejen člověku, ale i Bohu a celým nebesům. Takové dary jsou vytvořeny lidmi a inspirovány velkým svůdcem." (1T 412)
2. Uvádí Pavel dar jazyků i v ostatních svých seznamech duchovních darů? Řím 12,6-8; Ef 4,11
Dar jazyků Pavel ani nevyžaduje (1 Kor 12,30) ani nezakazuje (1 Kor 14,39).
2. Je, na základě těchto Pavlových instrukcí, moderní glosolálie (mluvení jazyky) skutečným projevem biblického daru jazyků? Je možné, že se Bůh rozhodne oživit pravé projevy tohoto daru?


Povaha daru jazyků v Korintu

1. Které z následujících tvrzení je podle tebe pravdivé? Proč?

A. Dar jazyků v Korintu je tentýž jako ve Skutcích 2. kapitole, tedy Duchem daná schopnost mluvit běžnými jazyky, aniž by se je člověk musel učit. Pavel korintským křesťanům jen radí, aby tento dar nebyl příliš přeceňován a zneužit. Skutky 2. kapitola by měla sloužit jako vysvětlení 1. Korintským 14. kapitoly.

B. Dar jazyků popsaný v 1. Korintským 14 je darem Ducha svatého, který se projevuje v extatickém stavu. Pavel potvrzuje, ale současně i usměrňuje používání tohoto daru v souvislosti s veřejnou bohoslužbou. Dar měl sloužit jen přechodně v Korintu a neměl by být spatřován v projevech moderní glosolálie. Člověk musí text v 1. Korintským 14 nejdříve pečlivě prostudovat a zvážit, než jej bude porovnávat a dávat do souvislosti se Skutky 2. kapitolou.

2. Která z Pavlových instrukcí ohledně daru jazyků je podle tebe nejdůležitější pro dnešek?

Není ani tak důležité umět přesně rozlišit povahu daru jazyků ve starém Korintu, jako spíše pečlivě přemýšlet o Pavlových instrukcích týkajících se tohoto daru. Poskytnou nám vodítko k posouzení toho, co je zneužíváno nebo zfalšováno, a rovněž měřítko, podle kterého lze zhodnotit úroveň našich veřejných bohoslužeb.


Náplň bohoslužby

1. Apoštol Pavel v 1 Kor 14,26-33 zaznamenává nejranější popis bohoslužby. V čem vidí prospěch bohoslužby? 1 Kor 14,6.26.31

Dva charakteristické rysy Pavlova líčení křesťanské bohoslužby jsou velmi významné.

A. Vysoký stupeň účasti jednotlivých členů (1 Kor 14,26).

Snaha o co nejširší aktivní účast vařících na bohoslužbě je důležitá. Jsi při bohoslužbách spíše pasivní divák, nebo aktivní účastník?

B. Ohled na přátele, kteří přicházejí do shromáždění, a zájem o ně. 1 Kor 14,23-25

2. Jaký účinek by mohl mít dar jazyka bez výkladu na nevěřící, kteří by se zúčastnili bohoslužby? 1 Kor 14,16.17.23

3. A naopak, k čemu by tyto lidi mohlo přivést proroctví? 1 Kor 14,24.25


Pavel zde hovoří s nadějí o těch, kteří navštěvují křesťanskou bohoslužbu. Věří, že takový člověk může být tím, co slyší, přesvědčen o své hříšnosti (v. 24) a připojí se k uctívání Boha. Sledují naše bohoslužby takové cíle? Chápeme bohoslužbu jako příležitost pro nevěřící, aby mohli poznat svou hříšnost a Boží odpouštějící lásku? Plánujeme takové bohoslužby, které by byly přístupné a vstřícné i přátelům naší církve? Nebo se při bohoslužbách staráme jen o naplnění svých potřeb?

"Naše shromáždění by měla být co nejzajímavější. Měla by být prostoupena atmosférou nebes. Nepřipusťme dlouhé nudné proslovy a formální modlitby za účelem pouhého vyplnění času. Všichni by měli být připraveni přispět svým dílem, a to hbitě a pohotově. A když každý splnil svou povinnost, mělo by být shromáždění ukončeno. Tak se udrží pozornost posluchačů až do konce. Toto je bohoslužba, kterou Bůh může přijmout. Bohoslužba by měla být zajímavá a přitažlivá a nemělo by se dopustit, aby zdegenerovala do bezduché formy. Musíme pro Krista žít každou minutu, každou hodinu, den co den. Teprve pak v nás bude Kristus přebývat. A když se sejdeme, jeho láska bude z našich srdcí vyvěrat jako pramen na poušti, občerství všechny a způsobí to, že ti, kdo jsou na pokraji záhuby, zatouží se napít vody života."


]


Re: Pro Štěpána Hlavsu 2 (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Středa, 01. březen 2006 @ 16:43:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Teologie: Čím dar jazyků není - nebiblické důrazy a jak jim čelit
Přišlo v Úterý, 03. prosinec 2002 v 19:42:15 CET vložil Bolek

nor poslal:


Čím dar jazyků není - nebiblické důrazy a jak jim čelit

1) Mluvení jazyky není výlučným znakem tzv. křtu Duchem svatým. Mezi lidmi takzvaně letničními vládne nesprávný názor, že jen ten obdržel tzv. křest Duchem svatým, kdo mluví cizími jazyky. Už jsme viděli, že tomu tak není. Bible a dějiny církve mluví jinak.




2) Pouhé mluvení jazyky není vším, ani cestou ke svatosti. Život v posvěcenosti a oddanosti Pánu je při věřících o v o c e m Ducha, a to i bez daru jazyků. Bible nikde neříká, že bychom byli ve svém Duchovním životě závislí jen na daru mluvení cizími jazyky.

3) Pouhé mluvení jazyky není omezeno jen na křesťanství. Upřímní charismatikové ochotně přiznávají, že je i nepravé mluvení jazyky, podvodné, v cizím duchu, a že může být i od ďábla. Dějiny nás učí, že už v době Platónově (4. stol. př. Kr.) byl znám jev glosolálie. Také mezi lidem afrického kmene Zulu a v hinduismu se s tímto jevem setkáváme. Ovšem v cizím duchu. - Jeden nově obrácený hinduista, kterému letniční lidé vytýkali, že prý neuvěřil opravdově, když nemluví jazyky, jim odpověděl toto: "Slyšet mluvit jazyky mohu v místním hinduistickém chrámě dosyta!" Glosolálie se vyskytuje i mezi mohamedány, mormony a u některých spiritistických médií, ovšem taktéž v cizím duchu.

Dnes namnoze i katolické jeptišky mluví v jazycích, a v glosolálii vyvyšují katolický kult Panenky Marie a římského papeže! - Kdo se v tom má vyznat! je jasné, že není vše z Ducha svatého, co se ozve v jazycích. Ne, ne, pouhé mluvení v jazycích není výlučným znamením tzv. křtu Duchem svatým!

4) Mluvení jazyky není znakem duchovního života. Dar jazyků neudělá z člověka světce a neuchrání ho automaticky před tělesností. Sbor v Korintu, který se tolik vyznačoval tímto darem jazyků, současně vykazoval otřesnou tělesnost a nemravnost, jaká nebyla běžná ani mezi pohany. Německý kazatel Dr. E. Lubahn uvádí v jedné své knížce i tyto dva otřesné případy: Znal jednoho nadšeného letničního kazatele, který dovedl neobyčejně přesvědčivě zvěstovat evangelium. Jeho svěží poselství obsahovalo převzácné pravdy. Jenže později se veřejnost z tisku dověděla, že tento bratr žil v cizoložství, v mnohoženství a že byl podvodníkem. Přitom mluvil jazyky až to bublalo.

Druhý případ se stal v roce1964, kdy jedna letniční skupina, velmi agilní a zdánlivě duchovní, se dostala do hrozných lidských řečí, neboť všechna děvčata, jež také tato shromáždění navštěvovala, jedna po druhé otěhotněla. I tato skupina začala duchovně a skončila tělesně. Dar jazyků netvoří žádnou výzbroj či imunitu proti tělesnosti, jestliže při nás nebude i o v o c e Ducha.

5) Mluvení jazyky není darem ke vzdělání církve.Apoštol Pavel, jak už víme, hodnotí např. dar proroctví daleko výše než dar jazyků, a to z důvodu potřebného vzdělávání církve. Dar jazyků může být jen tam přínosem pro církev, kde se jazyky hned vykládají. Jinak glosolálie má mlčet ve shromáždění církve (1K 14,28).

Nelze tedy souhlasit s těmi, kteří z jediného daru, a to ještě posledního, chtějí vytvářet jediné znamení naplněnosti Duchem svatým. Vždyť je více darů Ducha, a každý z nich je znamením plnosti Ducha. Jen darem se zamysleme nad zprávou ze Sk 6, kde také i dar organizování v církvi je darem Ducha svatého a znamením p l n o s t i Ducha. V téže kapitole se mluví i o plnosti víry, např. při Štěpánovi. Ale nikde se o Štěpánovi neříká, že měl dar jazyků. Měl však plnost Ducha svatého a dar prorocké řeči. Je nad čím se zamyslet.

Nejjistějším znamením toho, že člověk uvěřil a tudíž obdržel dar Ducha svatého, nejsou dary, nýbrž ovoce Ducha, kdy prvořadým ovocem je láska. Proto Pán Ježíš neřekl: "lidé podle toho poznají, že jste mými učedníky, budete-li mít dar jazyků, nýbrž podle toho, budete-li mít lásku jedni k druhým!" Ve stejném duchu mluví i apoštol Pavel: "Bych jazyky lidskými mluvil i andělskými, a lásky kdybych neměl, nic nejsem." Kdo chce tedy mluvit o darech Ducha, ten nesmí opomenout tuto známou 13. kapitolu o lásce, která je organickým středem mezi oběma kapitolama o darech Ducha. Při posledním soudu nebudeme tázáni po našich duchovních darech, nýbrž po o v o c i Ducha (Mt 7,21nn, 25,31-46).

R. Novák
autor je kazatelem Bratrské jednoty baptistů


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Pátek, 03. březen 2006 @ 13:18:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poznámka:
Dobrý příklad tohoto přístupu ke zkoumání Bible je například tento rozhovor:

Papeže nemusím

Štěpán Hlavsa


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 03. březen 2006 @ 14:28:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano Štěpáne, každý je omylný. Má to ale jeden háček. Ty výhrady, které jsem na GS zveřejnil vůči dnešnímu mluvení jazyky pochází z různých zdrojů a církví, které nejsou na sobě závislé. Není to zvláštní, že se ve své podstatě shodují? Kdo má tedy pravdu, letniční a nebo Ti druzí? Srdečně zdraví Standa.


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Čtvrtek, 23. únor 2006 @ 21:19:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Stando, uvidím, možná se kouknu na ty tvoje texty někdy.

Prozatím bych chtěl říct, že problém mezi námi není ve víře v neomylnost.

Kdybys mne znal déle, myslím, že bys poznal, že věřím v moudrost ochotnou dát se přesvědčit. A někdy názor změním, když ho uvidím jinak.

Problém je ve "vidění věcí". My skutečně vidíme ony věci v Písmu jinak. A tak by bylo nelogické, kdyby jsme je změnili.

Ty je vidíš naopak. Je to zvláštní, že ..oba tvrdíme, že Písmo je pro nás autoritou, ale docházíme k opačnému závěru..ty máš dojem takový a já zas makový.

Vogel, Štěpán Hlavsa ..vidí v Písmu jasně možnost mluvení jazyky..stejně jako já..a nechápeme..proč nejsi ochoten přijmout (tedy možná chápem..já to tedy myslím chápu..) ale teoreticky prostě nám jakoby nejde do hlavy, že tě některé argumenty Písma nechtějí přesvědčit.

Fakt je to divný..no ale je to tak.

Takže já prostě, kdybych to vzal z Tvého pohledu, nejsem schopen uvidět to tvé poznání, kdy tvrdíš, že jazyky už skončili. Prostě to nevidím, i když jsem si četl některé Tvé argumenty a již dříve zkoumal v Písmu, jak to je.

Ty tvrdíš , že děláš zhruba to stejné..ale vidíš to jinak.

Je to prostě problém vidění..nikoli víry v neomylnost.

To jen tak, abys věděl..pokud jsi ochoten to přimout, přijmi, je to totiž skutečně tak.

Můžeme uvažovat proč tomu tak je a na něco bychom "přišli" ..ale ..já tvrdím prostě, že vidím v Písmu i Duchu to, že je to Boží dar pro církev dnes. A mohu doložit dosti Písmy.

Ty tvrdíš hlavně to, že již skončili a to na základě jednoho Písma z Korintským..které navíc dle mne mluví úplně o něčem jiném a prostě nevěřím, že "plnost" již přišla.

Argument, který si mi dal, mne nepřesvědčil..to ti nevytýkám..teoreticky mohu být "zastřený" já..kdo je bez "bludů"? ..ale prostě mně to přijde jasné tak a tak...já to dokonce vím, že je to Boží dar..to víš, asi je to pro Tebe se mnou těžká řeč.

Ale připusť na chvilku, že je to opravdu Boží dar...je vyloženě nepřípustné, že by to mohl Bůh někomu velice jasně a zřetelně zjevit a dokonce mu dovolit říct...já vím, že mluvení jazyky je Boží dar i pro dnešní dobu ... ?

Pokoj



Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pondělí, 27. únor 2006 @ 08:15:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jirko! Děkuji Ti za Tvou odpověď. Dovol, abych tě seznámil s dalšími velmi zajímavými výklady
k otázce mluvení jazyky a proroctví. Pokud to budeš číst, tak čti prosím velmi pozorně a hlavně v klidu. S přáním pokoje Standa.
_____________________________________

1 Kor 14. kapitola
Základní verš
"Tak i vy: když tak horlivě usilujete o duchovní dary, snažte se, abyste měli hojnost těch, které slouží růstu celé církve." 1 Kor 14,12
Hlavní myšlenka
Použití našich darů musí posloužit ostatním k růstu.
Od roku 1994 se rozšířilo do mnoha křesťanských společenství tzv. "Torontské požehnání". Hnutí se vyznačovalo nejrůznějšími projevy, včetně svalových křečí, "odpočíváním v Duchu", glosolálií (mluvení cizími jazyky), zvířecími zvuky a co bylo typické - nakažlivým smíchem. Rodney Howard-Browne své následovníky vedl k "oživení smíchem". Nazval se "barmanem svatého Ducha" a nabízel "nové víno" "svatého smíchu". Pomocí charakteristických gest jako pohybováním rukama nahoru a dolů nad něčí hlavou, nebo nahrnováním vzduchu do prostoru kolem potenciálního příjemce "požehnání" předávali kazatelé, opilí Howard-Brownovým vínem, toto víno dalším. Tisíce takto obdržely domnělé požehnání.
Jestliže se Duch svatý rozhodne zviditelnit se ve veřejné bohoslužbě, jaké projevy lze pravděpodobně očekávat? Jak se shromáždění může ujistit, že se jedná o bohoslužbu vedenou Duchem? Které jsou pravé projevy přítomnosti Ducha v životě člověka? Apoštol Pavel odpovídá na tyto významné otázky, které dodnes nic neztratily na své důležitosti.


Problém s mluvením

1. Jaké rozdíly vidí apoštol Pavel mezi darem jazyků a darem proroctví? 1 Kor 14,1-5

V 1 Kor 12.-14. kapitole se Pavel zvláště věnuje zneužívání daru jazyků. I když hlavní pojednání na toto téma se objevuje až ve 14. kapitole, Pavel si již před tím připravuje cestu pro komentář, kterým chce věci uvést na pravou míru. Jeho první zmínka o darech má přímo blahopřejný charakter a Pavel si tím připravuje půdu pro pozdější diskusi. Korintští křesťané neměli nedostatek v žádném duchovním daru (1,7). Když se pak Pavel vrací k tématu duchovních darů ve 12. kapitole, zdůrazňuje princip rozdílnosti darů. To znamená, že církev potřebuje širokou rozmanitost darů. Není možné, aby byl jeden dar důležitější než ostatní a stal se dokonce kritériem duc*****sti. Z Pavlova vyjádření vyplývá, že dar jazyků byl v Korintu používán právě takovým způsobem.


Ve svých seznamech darů (1 Kor 12,10.28.30) Pavel řadí dar jazyků vždy na poslední místo. Ve dvou ze tří seznamů uvádí tento dar ve spojení s darem vykládání jazyků (1 Kor 12,10.30), tedy s darem, který později vyžaduje všude tam, kde jazyky hrají nějakou roli při veřejných bohoslužbách (1 Kor 14,27). Nakonec vyjadřuje nezbytnost lásky i při užívání daru jazyků a popisuje dar jako záležitost spíše přechodnou než trvalou (1 Kor 13).

2. Kromě 1. epištoly Korintským se Nový zákon zmiňuje o "mluvení jazyky" i na dalších místech. K jakému účelu byl v jednotlivých případech dar udělen? Mar 16,14-18; Skut 2,1-12; 10,44-48; 19,1-7

3. Jaký mám důkaz o tom, že Duch svatý působí v mém životě?


Pravidla používání daru jazyků - 1. část

Z 1 Kor 12.-14. kapitoly je patrná Pavlova snaha stanovit pravidla používání daru jazyků v Korintu. K principu rozmanitosti (1 Kor 12) a zákonu lásky (1 Kor 13) Pavel připojuje 8 dalších zásad. Dnes uvedeme tři z nich a v úterý dalších pět.

1. Jaké zásady Pavel stanoví pro používání daru jazyka v korintském sboru?

A. 1 Kor 14,1.5 Dar proroctví by měl zaujímat přednostní postavení.

B. 1 Kor 14,3.4 Duchovní dary užívané při veřejných bohoslužbách by měly být všem k užitku a povzbuzovat druhé.

C. 1 Kor 14,2.6-12 Veřejná bohoslužba by měla být všem srozumitelná.

2. Proč si Pavel cení daru proroctví tak vysoko? 1 Kor 14,1-5.23-25

Duchovní dar proroctví je něčím víc než jen předpovídáním budoucnosti. Přináší rovněž Boží slova povzbuzení, naučení a napomenutí. Není divu, že Pavel vybízí korintské křesťany k tomu, aby o tento dar usilovali.

3. Co říká kniha Zjevení o daru proroctví mezi Božími následovníky v posledních dnech? Zj 19,10; 22,6-10

Přílišnou opatrností ve snaze vyhnout se falešným duchovním projevům se můžeme připravit o plnost pravých duchovních projevů. Satanovy svody jsou dnes rafinovanější než kdykoli dříve. Proto potřebujeme být ještě více naplněni Duchem, abychom věci dokázali správně duchovně rozlišit.


Pravidla používání daru jazyků - 2. část
1. Jaká jsou další kritéria pro používání daru jazyka?
D. 1 Kor 14,5.13.27.28 Je-li dar jazyků používán veřejně, vyžaduje i výklad.
E. 1 Kor 14,15.28.30.32 Ti, kdo mluví jazyky, by měli být schopni se ovládat.
F. 1 Kor 14,16.17.28 Chybí-li výklad, lidé s darem jazyka mají ve shromáždění mlčet.
G. 1 Kor 14,27 Počet těch, kteří promluví jazyky na veřejné bohoslužbě, by měl být omezen.
H. 1 Kor 14,33.40 Křesťanská bohoslužba se má vyznačovat pořádkem a poklidem.

"Tento svět čeká na vykonání velkého díla. Mužové a ženy budou obráceni, ne však darem jazyků či činěním zázraků, ale kázáním Krista ukřižovaného. Proč otálet se snahou zlepšit svět? Proč podmiňovat naši práci čekáním na nějaké výjimečné příležitosti či vybavení nákladným zařízením?"
"Někteří používají nesmyslné brebentění, které nazývají neznámým jazykem, který je neznámý nejen člověku, ale i Bohu a celým nebesům. Takové dary jsou vytvořeny lidmi a inspirovány velkým svůdcem." (1T 412)
2. Uvádí Pavel dar jazyků i v ostatních svých seznamech duchovních darů? Řím 12,6-8; Ef 4,11
Dar jazyků Pavel ani nevyžaduje (1 Kor 12,30) ani nezakazuje (1 Kor 14,39).
2. Je, na základě těchto Pavlových instrukcí, moderní glosolálie (mluvení jazyky) skutečným projevem biblického daru jazyků? Je možné, že se Bůh rozhodne oživit pravé projevy tohoto daru?


Povaha daru jazyků v Korintu

1. Které z následujících tvrzení je podle tebe pravdivé? Proč?

A. Dar jazyků v Korintu je tentýž jako ve Skutcích 2. kapitole, tedy Duchem daná schopnost mluvit běžnými jazyky, aniž by se je člověk musel učit. Pavel korintským křesťanům jen radí, aby tento dar nebyl příliš přeceňován a zneužit. Skutky 2. kapitola by měla sloužit jako vysvětlení 1. Korintským 14. kapitoly.

B. Dar jazyků popsaný v 1. Korintským 14 je darem Ducha svatého, který se projevuje v extatickém stavu. Pavel potvrzuje, ale současně i usměrňuje používání tohoto daru v souvislosti s veřejnou bohoslužbou. Dar měl sloužit jen přechodně v Korintu a neměl by být spatřován v projevech moderní glosolálie. Člověk musí text v 1. Korintským 14 nejdříve pečlivě prostudovat a zvážit, než jej bude porovnávat a dávat do souvislosti se Skutky 2. kapitolou.

2. Která z Pavlových instrukcí ohledně daru jazyků je podle tebe nejdůležitější pro dnešek?

Není ani tak důležité umět přesně rozlišit povahu daru jazyků ve starém Korintu, jako spíše pečlivě přemýšlet o Pavlových instrukcích týkajících se tohoto daru. Poskytnou nám vodítko k posouzení toho, co je zneužíváno nebo zfalšováno, a rovněž měřítko, podle kterého lze zhodnotit úroveň našich veřejných bohoslužeb.


Náplň bohoslužby

1. Apoštol Pavel v 1 Kor 14,26-33 zaznamenává nejranější popis bohoslužby. V čem vidí prospěch bohoslužby? 1 Kor 14,6.26.31

Dva charakteristické rysy Pavlova líčení křesťanské bohoslužby jsou velmi významné.

A. Vysoký stupeň účasti jednotlivých členů (1 Kor 14,26).

Snaha o co nejširší aktivní účast vařících na bohoslužbě je důležitá. Jsi při bohoslužbách spíše pasivní divák, nebo aktivní účastník?

B. Ohled na přátele, kteří přicházejí do shromáždění, a zájem o ně. 1 Kor 14,23-25

2. Jaký účinek by mohl mít dar jazyka bez výkladu na nevěřící, kteří by se zúčastnili bohoslužby? 1 Kor 14,16.17.23

3. A naopak, k čemu by tyto lidi mohlo přivést proroctví? 1 Kor 14,24.25


Pavel zde hovoří s nadějí o těch, kteří navštěvují křesťanskou bohoslužbu. Věří, že takový člověk může být tím, co slyší, přesvědčen o své hříšnosti (v. 24) a připojí se k uctívání Boha. Sledují naše bohoslužby takové cíle? Chápeme bohoslužbu jako příležitost pro nevěřící, aby mohli poznat svou hříšnost a Boží odpouštějící lásku? Plánujeme takové bohoslužby, které by byly přístupné a vstřícné i přátelům naší církve? Nebo se při bohoslužbách staráme jen o naplnění svých potřeb?

"Naše shromáždění by měla být co nejzajímavější. Měla by být prostoupena atmosférou nebes. Nepřipusťme dlouhé nudné proslovy a formální modlitby za účelem pouhého vyplnění času. Všichni by měli být připraveni přispět svým dílem, a to hbitě a pohotově. A když každý splnil svou povinnost, mělo by být shromáždění ukončeno. Tak se udrží pozornost posluchačů až do konce. Toto je bohoslužba, kterou Bůh může přijmout. Bohoslužba by měla být zajímavá a přitažlivá a nemělo by se dopustit, aby zdegenerovala do bezduché formy. Musíme pro Krista žít každou minutu, každou hodinu, den co den. Teprve pak v nás bude Kristus přebývat. A když se sejdeme, jeho láska bude z našich srdcí vyvěrat jako pramen na poušti, občerství všechny a způsobí to, že ti, kdo jsou na pokraji záhuby, zatouží se napít vody života."



]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Úterý, 28. únor 2006 @ 12:24:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem rád, že Bůh mne nenechal čekat na vědu, až vysvětlí to, že z ateisty je najenou vyznávač zmrtvýchvstalého Krista. Jsou věci nepochopitelné rozumem. Líbí se mi argument apoštola Pavla z 1.Korintským 2,4-5, kde říká: "A řeč má a kázání mé nebylo v slibných lidské moudrosti řečech, ale v dokázání Ducha a moci, aby víra vaše nebyla založena na lidské moudrosti, ale na moci Boží."
Ne všichni mluví jazyky, ne všichni vykládají, ale SNAŽTE SE DOJÍT DARů lepších a ještě vyšší cestu vám ukážu. Neni to však skrze moudrost chápání, ale skrze moudrost trvání a hledání přítomnosti Boha.



Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 28. únor 2006 @ 13:54:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolil bych si zde navázat na Standovo obvinění:

Poznal jsem, že chceš za každou cenu prosadit svou verzi a pravdu. Na mé jasné odpovědi, argumenty, výklad a odkazy nebereš zřetel. Stále dokola opakuješ své tvzení - na kterých dvou verších postavili letniční svoji víru. Původní význam tohoto výkladu jsi nepochopil a zřejmě nemáš zájem pochopit. Jde Ti jen o vytváření své vlastní pravdy. Po těchto zkušenostech jsem poznal, že můj názor na Tvé hodnocení z překrucování, demagodie a vytahování významu vět z kontextů, a tím měnění jejich významu, opět dosáhl z Tvé strany naplnění. Na takovou nízkou úroveň diskuze nebudu dále reagovat a odmítám ji.

Přiznám se, že souvistlost této reakce z naší předchozí diskuzí mi celkem uniká. Abych to shrnul, pouze jsem se ptal, na kterých dvou verších letniční staví svou víru, což bylo tvrzení, se kterým Standa před pár dny přišel (23. únor 2006 v 11:36:44 CET), načež mě obvinil z demagogie a překrucování, aniž by dodnes vysvětlit proč. Opakovaně jsem se ptal, v čem ono překrucování spočívá (28. únor 2006 v 10:36:53 CET, 28. únor 2006 v 11:47:13 CET) a také mě zajímalo, které verše má uživatel Standa na mysli, abychom mohli posoudit pravdivost či nepravdivost jeho tvrzení. Místo toho vytasil s dalšími nekonkrétními a nejasnými obviněními, k nimž se nyní pokusím vyjádřit:

Poznal jsem, že chceš za každou cenu prosadit svou verzi a pravdu.

Na prosazení svého pohledu na věc jsem vůči Standovi dávno rezignoval. Prosím tedy Standu, aby upřesnil jakou verzi a pravdu zde má na mysli, neboť sám si ničeho podobného vědom nejsem. Chci pouze vědět, co svými výroky myslel a také jej přimět odpovídat na věci, na které je tázán.

Na mé jasné odpovědi, argumenty, výklad a odkazy nebereš zřetel.

Ono je dost těžko brát zřetel na něco, co neexistuje, navzdory Stadovým proklamacím :-). Sám jsem se ptal několikrát:

- Mohl by jsi tedy laskavě čtenářům sdělit, na kterých dvou verších letniční svou víru postavili?

- Nicméně táži se tě podruhé: mohl by jsi čtenářům vysvětlit, které dva verše jsou ty, na nichž letniční postavili svoji víru?

- Mohl bys, prosím, vysvětlit, o které verše se konkrétně jedná, popřípadě upřesnit, v čem jsem tvé vyjádření údajně upravil?

- Mě spíš zajímá, jakým konkrétním způsobem ji použili letniční, a také, které verše k tomu využili. Myslím, že má otázka je položena dost jasně a konkrétně


A k tomu jsem i přislíbil změnu svého postoje, pokud Standa uvede pravdivé informace ("Pokud se ukáže, že tento tvůj výrok je pravdivý a letniční skutečně staví tak, jak píšeš, pak bych zřejmě své hodnocení musel přehodnotit.")

Můj další dotaz tedy zní, jaké jasné odpovědi má Standa na mysli, když na několikrát jasně položený dotaz reaguje místo konkrétní odpovědi urážkami?

Stále dokola opakuješ své tvzení - na kterých dvou verších postavili letniční svoji víru.

Tady bych to poopravil. Nejedná se o mé tvrzení, nýbrž dotaz na konkretizaci tvrzení Standova.

Původní význam tohoto výkladu jsi nepochopil a zřejmě nemáš zájem pochopit.

Stando, mám zájem pochopit, v čem spočívalo mé překrucování. Snad i člověk tvého formátu dokáže pochopit, že pokud si přeješ, abych něco nedělal, tak nejdřív musím vědět, že to vůbec dělám a také, jak to dělám. Pokud mám pocit, že na mě kydeš hnůj jen na základě vlastní autobiografie, pak s tím asi těžko něco můžu dělat, než Ti pokládat konkrétní otázku až do vyčerpání nebo zodpovězení. Neumím si představit, že bych sám někomu tolikrát neodpověděl na něco, z čehož bych jej před tím osočil.

Jde Ti jen o vytváření své vlastní pravdy.

Prosím Tě, vysvětli mi, jak někdo, kdo je tázající se, může chtít prosadit svoji pravdu?? Vždyť já žádnou pravdu tímto útržkem diskuze neprosazuji, a pokud ano, tak netuším jakou.

Po těchto zkušenostech jsem poznal, že můj názor na Tvé hodnocení z překrucování, demagodie a vytahování významu vět z kontextů, a tím měnění jejich významu, opět dosáhl z Tvé strany naplnění.

Táži se minimálně potřetí: v čem spočívá podstata onoho překrucování? Nenapsal jsi snad, že letniční postavili svou víru na dvou verších? Co na tomto tvrzení může změnit kontext? A jak jsem jej vlastně pozměnil? Navíc si dávno měl možnost uvést věci na pravou míru. Drž se konkrétních faktů.

Na takovou nízkou úroveň diskuze nebudu dále reagovat a odmítám ji.

Tak reaguj konstruktivně, konkrétně a bez nejasně definovaných urážek a zajisté tím povýšíme úroveň diskuze. Ono je napováženou už samotný fakt, že na stejnou věc se člověk musí zeptat několikrát a místo odpovědi se dozví, že chce prosadit svou pravdu. Inu úrovni některých diskutérů se asi meze nekladou:-))

wollek



Re: pro Wollka naposled (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 28. únor 2006 @ 15:13:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikdo není tak slepý, jako ti, kdo nechtějí vidět, nikdo není tak hluchý, jako ti, kdo nechtějí slyšet.


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Tomik v Úterý, 28. únor 2006 @ 16:14:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím s bráškou Standou. I já jsem zde poznal tvou povahu. To co tady předvádíš nemá s křesťanstvím nic společného. Pečetí tvého nefér jednání jsou demagogie, manipulace a ješitnost. Standa měl pravdu Wolek zůstane vždy jen Wolkem! Tomik


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 28. únor 2006 @ 17:51:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud se dívám, tak tu máš sotva tři příspěvky včetně tohoto, tak se jen mohu domnívat, co jsi ve skutečnosti poznal a kdo vlastně jsi. Nebudu spekulovat, můžete si však spolu podat ruku. Stylizace a obsah příspěvků tvých a Standy jsou nápadně podobné. Např.:

Re: Rimsko-katolická církev bude vybírat desátky uz i z bludu! (Skóre: 1)
Od Tomik v Středa, 25. leden 2006 v 18:01:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Delší dobu sleduji na GS kritiku a útoky proti ŘKC. V dřívějších dobách podobným způsobem
prováděl výpady proti adventistům Aleš Franc.
Jakékoliv útoky a kritika, které nemají Ducha svatého a nejsou podloženy láskou, jsou bez účinku. Řada bratří po těchto útocích raději z tohoto portálu odešla, nebo se odmlčela. Ptám se, je Vaše kritika v Kristově duchu? Tomik.


Mohu se zeptat, v čem je tento příspěvek konstruktivní, a jak můžeš vědět kdo a proč z portálu odešel? Z tvého příspěvku se člověk nedozví prakticky nic. Prázdné řeči zahalené do křesťanské terminologie, stejně když jako vy dva spustíte řečnění o demagogiích, ačkoliv se na základě vašeho projevu lze jen stěží domnívat, že vůbec máte tušení, co je skutečným obsahem tohoto pojmu. Jestli ti třeba toto Standovo vyjádření připadalo jako věcný příspěvek umožňující diskuzi:

"Můj názor a postoj na mluvení jazyky je shodný s názory odborníků, kteří jsou známí doma i ve světě. Dříve zmiňovaní odborníci vydávají odborné studie a knihy. Pokud je Tvá odbornost a jméno na vyšší úrovni, rád se s Tvými studiemi a knihami seznámím. Rád bych navšívil i Tvou webovou stránku, kde bych se mohl seznámit s obsahem Tvých odborných studií a děl."

pak tě vítám do klubu demagogů :-)). To je nádherná ukázka toho, jak říci, že máte pravdu a že diskuze není možná, jediná možnost je přijmout nebo zůstat 'slepý'. Na tomto principu je vystavěna vlastně celá obhajoba evoluční teorie, která vůbec nepřipouští diskuzi a zpravidla se odkazuje právě na onu odbornost (připouštím však, že jako odpověď na mou otázku, to bylo i tak celkem mimo...)


Pokud jde o zdejší diskuzi, mám to snad chápat tak, že i ty se domníváš, že letniční postavili své učení na dvou verších? Proč raději nenapíšeš něco, o čem se dá diskutovat nebo na co se dá normálně reagovat? I kdyby se vás tu zaregistrovala stovka podobných, nehodlám ustupovat vaším lžím a křivému, resp. zcela nekonkrétnímu a od diskuze naprosto odtaženému obviňování, ať už mě osobně nebo celých církevních směrů.

wollek

PS: Mimochodem, v Tvém příspěvku jsem nenašel vůbec nic, co by jasně ukazovalo, že jsi vůbec mou diskuzi se Standou četl.


]


Re: Jak je to s darem jazyků? (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Pondělí, 06. březen 2006 @ 11:19:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já jsem byl pokřtěn Duchem svatým necelý měsíc po svém znovuzrození. Zeptali se mne (podle Skutků), zda kromě křtu ve vodě jsem byl pokřtěn i Duchem svatým, nebyl jsem a tak se za mne modlili. Od té doby nedám na jazyky dopustit. Je to veliká pomoc pro křesťana. Je třeba více věřit než věčně studovat studovat něco, co stejně nejde rozumem vysvětlit. Tak už nediskutujte a raději se modlete, aby Bůh vám tento dar dal....



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy