Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 267 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Dzehenuti
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116536114
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje!
Vloženo Pátek, 16. září 2005 @ 15:32:36 CEST Vložil: Karels

Ekumenismus poslal Pastýř

Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje! Tuto okřídlenou větu často používají naši přátelé z Katolické církve, když reagují na výtky protestantů vůči jejich učení. Dlouho jsem nad touto formulací přemýšlel a musím říci, je to dobrý nápad. Bylo by vítané, kdyby se i naši katoličtí přátelé této své navržené definice, ohledně tématu komunikace - kterou tím vymezili - drželi.
Přemýšlel jsem proto, co nás spojuje a lámal jsem si nad tím hlavu. Je toho více než méně a je obtížné to vymezit. Přidržel jsem se proto filosofie, a to zákona „negace negace“. Pokud mám problém najít bližší množinu průniku dvou subjektů, jednoduše vymezím množinu odlišnou, tedy množinu toho, kde k průniku nedochází. Jinými slovy, spojnici můžeme hledat v tom, co nás nerozděluje a zbytek nechat stranou. Chtělo by se říci, sláva Pánu! Co však patří do množiny toho, co nás rozděluje?

Je to určitě Písmo. Pro přátele katolíky je Písmo návodem ke komunikaci se zemřelými svatými, pro nás je Písmo naopak tím, co nás před tím důrazně varuje. Nechci nyní říci, že pravdu máme my nebo potažmo oni. Jednoduše konstatuji, že nás to rozděluje. Stejně tak učení o církvi, o očistci, o uctívání ostatků atd. My například věříme, že se, dle Desatera, nemáme klanět zpodobením Boha a naši přátelé tento bod ve svém Desateru vypustili. V tom všem se nám Písmo stává rozdělujícím. Vidíme to odlišně právě na základě Písma, resp. jeho výkladu.
Co nás rozděluje dále? Zajisté pojetí církve. Pro naše přátele je církev místem v apoštolské posloupnosti udělovaných svátostí, kde je neomylně uchována pravda za přispění magisteria církve. Pro nás je církev Tělem Krista, které je tvořeno jednotlivými údy, kde každý je knězem a kde svátosti nemají spásonosný charakter. Rovněž naše církve nemají ráz neomylnosti. Tedy, pocházíme z jiné církve. Naši přátelé katolíci věří, že jejich církev je vpravdě církví apoštolskou, my naopak věříme, že až reformace je návratem k apoštolské církvi. Tedy ani církev není tím, co nás spojuje.
Dále nelze mluvit ani o Kristu jako o spojnici. Naši přátelé věří v Krista, který se proměňuje v hostii – resp. hostie v něho - při transsubstanciaci. Jejich Kristus neměl ani žádné sourozence, jeho matka byla bez hříchu, zůstala navždy Pannou a byla vzata v těle do nebe. Kristus protestantů měl fyzické sourozence, jeho matka zhřešila a byla daleko Boží slávy, a proto potřebovala Spasitele. Porodila další děti, zemřela a rozpadla se v prach. Tedy ani osoba Krista není tím, o čem by bylo možné diskutovat, neboť Kristus nás rozděluje.
Co je tedy onou spojnicí? Například to, že jsme lidé, že máme stejná těla, máme hlad, žízeň a jsme poddáni stejným slabostem. Dále nás může spojovat státní občanství, jsme vydáni většinou stejným povětrnostním vlivům a například se nám rodí děti a sami máme biologické rodiče. Proto, přátelé, chcete-li skutečně mluvit jen o tom, co nás spojuje, pak zanechme debat o Písmu, Kristu a církvi. Právě to nás rozlučuje a rozděluje! Zatímco mnoho z toho ostatního nás spojuje. Chceme-li zůstat v něčem jednotní, pojďme hovořit o počasí, jídle, dětech... Tedy: kde jste byli letos o dovolené? Já nikde.

Váš Pastýř


"Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje!" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje! (Skóre: 1)
Vložil: Veritas (_veritas@inmail.sk) v Pátek, 16. září 2005 @ 16:30:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to určitě Písmo. Pro přátele katolíky je Písmo návodem ke komunikaci se zemřelými svatými,
- NEPRAVDA

Pro naše přátele je církev místem v apoštolské posloupnosti udělovaných svátostí, kde je neomylně uchována pravda za přispění magisteria církve.
- NEÚPLNÉ

Dále nelze mluvit ani o Kristu jako o spojnici. A nasledujúce.
- NEPOCHOPENÉ

Ostatok príspevku: satira - čiže krutý, uštipačný "humor", resp. sarkazmus.

Teda čo nás rodeľuje?
NEDOSTATOK INFORMÁCIÍ a VEDOMOSTÍ.

Ak niečo idem kritizovať, tak si to naštudujem a snažím sa to pochopiť.
Bratia nekatolíci častokrát iba kritizujú, pričom si nestíhajú veci nasštudovať a keď sa im vysvetlia, nechcú sa snažiť porozumieť... :(

Pekný víkend praje
veritas

P.S.
Ja som bol na duchovných cvičeniach v cisterciánskom kláštore vo Francúzsku (ABBAYE de TAMIÉ)
A bolo tam super! ;)



Re: Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje! (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. září 2005 @ 16:40:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Veritasi,

musím Ti vysvětlit, že bratr pastýř si přímo libuje v tom, když se mu něco nelíbí, v sarkasmech a někdy i přímo v urážkách. Což se zase nelíbí mně.

Je to hodně dobrá myšlenka: "Nesouhlasím s Vámi, ale vždycky budu bojovat, aby jste se mohl vyjádřit!"

Kéž to je motto, v našich vzájemných diskuzích.

Upozorňuji vás katolíky na jeden můj článek:

klikni zde

S pozdravem a přáním pokoje Karels


]


Re: Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje! (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 16. září 2005 @ 18:10:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Drahý Veritasi,

jak vidím, stále máš neodolatelné nutkání mluvit o tom, co nás rozděluje. Budiž Ti to přáno :-)

Napsal jsi totiž: "Teda čo nás rodeľuje?
NEDOSTATOK INFORMÁCIÍ a VEDOMOSTÍ."


No a co Ti brání si je doplnit? Katolický katechismus nalezneš na Internetu.


S přátelským pozdravem,

Tvůj Pastýř


]


Re: Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje! (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. září 2005 @ 16:34:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolím si s tebou pastýři nesouhlasit.

Jednou se Karlovi Orlíkovi řekli, "Ale ti katolíci, neměli pravdu". Na čež jim odvětil, "ale měli, protože mají Pána Ježíše, On je ta pravda".

Otázka je jestli mají Ježíše. Já jsem přesvědčený, že ano!

A pokud se týká eucharistie, co myslíš pastýři, změní tvůj, můj a jejich pohled na podstatu eucharistie? Jestli se děje to nebo ono, nezmění žádná teologie. Jestli se promění nebo ne, prostě nezvrátí naše poznání, naše teologie rozumíš pastýři?

Ale daleko větší zrůdnost vidím v tom, aby se zakazovalo přístup k eucharistii právě na základě poznání.

Je to jednoduše Ježíšův příkaz, a tak to plním, lhostejno zda se hostie promění nebo nepromění v tělo Páně. Priorita je - přijímaní !!

Teologie je v tomto případě až podružná. Je to můj názor. Který se možná nebude líbit ani tobě, ale ani katolíkům.

S pozdravem Karels



Osobně (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pátek, 16. září 2005 @ 17:50:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře KarleS.

článek slušný jako vždycky. Omlouvám se předem za své emoce, ale jinak reagovat na tak slušný článek neumím. V podstatě jsi mě dostal kam jsi chtěl - v tomto je překážka ekumenismu na naší straně a bylo špatné ji zakrývat nebo dělat kompromisy.

K obsahu a Tvým výzvám - jak jsem Ti psal jinde účast nekatolíka možná je za určitých podmínek (§1401 Katechismu ŘKC). Nebudeme-li je klásti (pokřtěný, chce přijmout, ve stavu milosti) budete přijímat ke svému odsouzení.

Je tu ale i další otázka - bude mít kdo eucharistii sloužit? Naši kněží a biskupové mají apoštolskou posloupnost, neboť jim Pán Ježíš toto tajemství a slavnost ustanovil. Jako to byly jeho ruce, tak to jsou nyní ruce kněze a biskupa - nikoho jiného. Když budu považovat pojetí svátosti "ex opere operator" pak mi stačí, aby to byl jen platně vysvěcený muž. Věřit tomu, že právě vydává Tělo a Krev Páně, sám vůbec nemusí (ke své škodě). Ale při jeho svěcení naopak musí věřit a vyznat, že se chce stát knězem a bude vysluhovat svátosti podle učení církve - mohl by takto nějaký protestant snad přijmout svěcení, slíbil by věrnost papeži a učení církve? Jinak by vysvěcen platně ani nemohl být.

Tito platní kněží a biskupové - naši otcové - jsou jen v některých církvích - většina protestantských se dobrovolně těhto otců vzdala a přestala být v jednotě s naším pozemským otcem - papežem. Tyto církve se tohoto práva vzdali dobrovolně a její členové dobrovolně přešli do těchto jiných církví nebo přicházejí. Ano, před Bohem snad jsme všichni křesťané jedno stádce, ale někteří si našli své pastýře. Nepřijde Ti samozřejmé, že nejprve by bratři měli přiznat, že jednali a jednají špatně, když se sami vzdali apoštolské posloupnosti? Pokud chtějí od našich otců, aby jim dali jíst, měli by jim také říkat otče - budou-li prosit jistě je nikdo neodmítne. Jak píšeš na závěr - je to ve skutcích, nejen v teologii. Kdo se ale oddělil a úmyslně přerušil jednotu (utrakvisté si ještě nechávali světit kněze u katolíků, pak ale přišli luteráni a kompaktáta byla vymazána, aby mohli mít svoji Českou konfesi = luterskou s uvedením Bratří, svoji víru a zcela dobrovolně, ...). Kdo porušil poslušnost? Mají jen katolíci povinnost poslouchat a ostatní nemusí? Budou se protestanté stavět do role milovaného, ale nezdárného syna - pak ať se vrátí a vyznají našeho společného otce. Chtíc nechtíc, papež je pozemským otcem celé církve, nejen římsko-katolické, a je jejím služebníkem, ne těch co stojí dobrovolně venku.

Cesta - dávat všem bez ohledu je jednak výslovné házení perel sviním (viz šlapání po hostiích) - jednat konec trvání na apoštolské posloupnosti našich otců. Nebudou-li i Vaši otcové, proč by Vám měli něco dávat?

Tvoje církev je nová, takže asi lidé v ní mohou mít takové postoje jako Ty, myslím, že reformovaní (kalvínci) a luteráni nebo anglikáni (svěcené ženy) mají jiný pohled na věc a o společném přijímání uvažují jinak než prostě dávat všem.

Jak jsi přiznal - byl jsi u nás u svatého přijímání - budiž to Tvé duši k dobrému a ne k odsouzení.

Osobně - píši to, co jsem prožil - jsem pokřtěn z Církve husitské, dotknul jsem se Jednoty bratrské, ale nakonec jsem vstoupil k té "otcovské" církvi. Podobně jako prvním bratřím z Jednoty bylo vcelku jedno, kde a co slaví a dbali na morální stav člověka, tak ve sboru, který jsem potkal, mi nechali možnost poznat i jiné. Po ověření všech bludů, které na katolickou církev kde, kdo nanesl, po přijetí toho co udělali její představitelé špatně, se v ní cítím už dobře. Je ovšem důležité, aby skutečně byla rodinou a našel jsi dobrou farnost a dobré otce i bratry.


]


Re: Osobně (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. září 2005 @ 18:05:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mně je to jasné,

článek se nelíbil ani protestantům. Biskup mi ho přikázal smazat s Grano Salis!

I tak, by mohla být jednota alespoň na té neoficiální úrovni možná. Třebas, když se potkají dva křesťané.

Ostatně ono to tak nějak funguje, třeba na různých křesťanských akcích, kde se potkají křesťané různých vyznání. Tak se stejně shodneme na chvále Boha a modlitbě. A pokud jde o naši sestru Marii, budu upřímný, pokud se mně něco nelíbí, tak na to neřeknu amen! To je celé.

S pozdravem Karels


]


ale právě, že líbil (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pondělí, 19. září 2005 @ 14:12:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě se ale ten článek líbil, KarleS!

Jen jsem se snažil napsat, že ty skutky jsou taky potřeba ... ale ty asi vidíš na naší straně jiné nežli bych viděl já rád na vaší. Víš asi jak se eucharistie slaví - nemůžeme přeci říkat, že jsme jednotní jako učedníci a přitom mít své církve, ve kterých se tvrdí něco jiného?

Samozřejmě, že se jednota, spíše duchovní příbuznost (jsme bratři) projevuje na různých křesťanských akcích, modlitbách i překladech.

Pokud se Ti na Matce Boží a Panně Marii něco nelíbí, pak je čestné nejprve zjistit pravdu, co opravdu učí a vyznává naše církev, o čem mluví Písmo a co je známo od učedníků, pak se máš rozhodnout, zda řekneš: Amen nebo - tak jak máš výjimku z AC, dáš si i výjimku z ŘKC. Pochopení Marie jistě předchází hlavně pochopení Ježíše jako Boha a Spasitele a jediného prostředníka k Bohu, a dále pochopení SVATÝCH u Boha. Nenarazil jsem na dogma, kterému by Písmo vysloveně odporovalo - viz naše debata o trojjedinosti Boží (samotné slovo "trinity" není ve vyznání víry, ale v katechismu, což je už výklad učení církve; např. oporou pro naše "trinity" je již stejná úroveň příkazu Mt 28,19: "Křtěte ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého!" a nemusíme vůbec mluvit o podstatě a osobách.)

Piš dál, rád si Tvé úvahy přečtu.


]


Re: Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje! (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Pátek, 16. září 2005 @ 18:49:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle, upřímně si myslím, že se snažíš smířit nesmiřitelné. A bereš to za špatný konec. To "přijímání", přijímání těla a krve Kristovy, jak to ustanovil Ježíš a z čeho se dneska dělá obřad, zobrazuje to, co je teprve tou skutečnou prioritou: "pojídání" slov, která Ježíš mluvil a přijímání jeho učení (potažmo praktikování). Jakmile se kolem nekvašeného chleba začalo házet teologickými pojmy a světští lidé pokřivili jednoduchost evangelia, těsto nakvasilo a nepřestalo kvasit do dnešního dne. Tam, kde jsou bratři v Kristu, kteří Ježíšova slova poslouchají, živí se jimi a řídí se jimi, tam se nejsvrchovanějším způsobem naplňuje jeho přikázání o lámání chleba. V podstatě by k tomu lámání a přijímání mělo docházet neustále, protože člověk by měl neustále chodit s Bohem a mít v srdci Božího Ducha. Ale kdo to o sobě může říct? Koná to tak někdo?


]


Re: Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje! (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. září 2005 @ 17:09:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek jsem měl už i tady na Grano Salis, ale zdá se mi vhodně ho skopírovat sem:

Jednota mezi katolíky a protestanty je možná

Může být církev jednotná bez ohledu na denominaci, či konfesijní vyznání? Jaká je samotná podstata jednoty? Předložím jeden biblický text, protože ten má pro tuto úvahu zásadní význam. Po jeho přečtení a porozumění budeme moci lépe porozumět myšlence jednoty. Text je zaznamenán v 2. knize Mojžíšově 24:7 ′Potom vzal (Mojžíš) Knihu smlouvy a předčítal lidu. Prohlásili: "Poslušně budeme dělat všechno, o čem Hospodin mluvil."′

Izrael vyznává poslušnost a věrnost Hospodinu, svému Bohu, a také věrnost Božímu slovu. Mně se jedná zvláště o poslední část této věty, která zní v hebrejštině נעשׂה ונשׁמע [naase venišma]. Což si dovolím co nejdoslovněji přeložit, interpretovat jako – „my to budeme dělat a porozumíme“. Ale k čemu nám bude tento doslovný překlad a jak nám pomůže k pochopení tak ožehavé otázky, jako je jednota celé církve Kristovy?

Nejprve bych se v krátkosti pokusil vyložit ono Boží slovo – נעשׂה ונשׁמע . Podstatné je se zmínit, že skutky předcházejí porozumění. V tomto případě jde o pořadí skutků vůči jejich teologickému pochopení. V životech věřících lidí jde v prvé řadě o poslušnost Božímu slovu, než jak mu přesně teologicky rozumět. Vezměte si například jenom obrácení mnohých z vás, kteří tento článek čtete, vážení čtenáři. Když jste přijímali Ježíše Krista za svého osobního Spasitele, ještě jste mnohým biblickým otázkám zcela jasně nerozuměli. To správné a hlubší porozumění přišlo teprve později. Tehdy jste už nekráčeli životem sami, ale doprovázel vás na vaší pouti životem Pán Ježíš Kristus. Kdyby jste se však před svým obrácením ten pořádek snažili obrátit – „my porozumíme a potom to budeme dělat“. Je tady jedna veliká překážka, jedno veliké úskalí a které to je? My totiž nevíme, jak se moc do hloubky v našem biblickém poznání musíme dostat, abychom z něho učinili závěr a vykonali ho. Představte si, přátelé, že kupříkladu začnete studovat biblické texty v hebrejštině, řečtině, zatímco nemáte vztah s živým Bohem. Chcete všemu přijít na kloub a přesně všemu porozumět, abyste přijali Ježíše za svého Pána a Spasitele. Také by se mohlo stát, že pro náročné studium a hledání toho správného porozumění se nedostanete nikdy k samotnému kroku prostého vydání svého života Ježíši Kristu. A tak se tato biblická pravda potvrzuje. Nejdříve jsou vykonány skutky a teprve potom následuje porozumění.

Tato biblická pravda nám nyní pomůže objasnit myšlenku jednoty mezi jednotlivými denominacemi, vyznáními, konfesemi. Dle mého soudu totiž jednota mezi jednotlivými církvemi není založená hlavně na teologii, ale na skutcích „vyvěrajících z Božího slova“. Objasnění této myšlenky vám, čtenáři, demonstruji na příkladu.

Uvedený příklad je památka večeře Páně slavená v evangelikální církvi a eucharistie slavená našimi bratry katolíky. Jde o odlišný výklad toho, jak večeři Páně chápou protestanti a jak katolíci.

Nejenom z poslušnosti, ale také jako projev naší radosti vůči Ježíši Kristu máme slavit večeři Páně. A abychom byli přesní, citujme to, co nám Pán Ježíš přikázal: ′Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, lámal a dával učedníkům se slovy: "Vezměte, jezte, toto jest mé tělo." Pak vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: "Pijte z něho všichni. Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů.′ (Mt 26:26,27,28 ) To nám přikázal Ježíš, než byl ukřižován. Tak máme činit, pokud jsme Ježíše přijali jako svého Pána a Spasitele. Pokud tedy uplatníme onu myšlenku „my to budeme dělat a porozumíme“, potom jde v prvé řadě o poslušnost vůči Bohu a až potom o porozumění, přesné porozumění. To, na čem se všichni křesťané společně shodneme je, že máme slavit večeři Páně. A ve vykonání toho samotného aktu, činu slavení je podstata jednoty mezi katolíky a protestanty.

Mám jíst chléb a pít z kalicha a nic na tom nezmění, zda chápu doslovnou proměnu chleba v tělo Ježíše, nebo chápu večeři Páně pouze jako připomínku Ježíše Krista a jeho oběti!!! Tím chci říct, že moje teologické poznání by mi nemělo bránit v naplnění Boží vůle, Božího přikázání. Ba co víc, také bych díky mému poznání Bible neměl bránit, či dokonce zakazovat některému bratrovi či sestře naplnění Boží vůle, Božího přikázání! Možná se my protestanti neshodneme s našimi bratry a sestrami z katolické církve na společném teologickém vysvětlení večeře Páně. Totiž to, co nás protestanty a katolíky hlavně spojuje, není teologický výklad večeře Páně, nýbrž ten čin slavení večeře Páně, ten skutek účasti na ní, ta poslušnost vůči nařízení Páně!

Při této příležitosti bych se s vámi podělil ještě o jednu zásadní pravdu. Já nemůžu, ba dokonce nesmím určovat, za jakých podmínek se smí, nebo nesmí naplnit Boží přikázání! Můžete se mě hned zeptat „a proč ne“? Protože v okamžiku, kdy určuji nebo zakazuji naplnění Boží vůle, Božího přikázání, tak se stavím na stejnou roveň toho, kdo to přikázání, tu vůli vydal. A tím je samotný Bůh! Já nesmím přikázat: „Ty a ty se nesmíš zúčastnit večeře Páně“, protože pak se dostanu na stejnou úroveň toho, kdo ten příkaz vydal. Rád bych vám, milí čtenáři, dal jeden příklad z našeho života. Víme všichni dobře, že na mnohých křižovatkách je semafor a na červenou se stojí a na zelenou se jede. Teď si jenom představte, že byste přiběhli ke křižovatce a začali z nějakého důvodu ostatní přesvědčovat, vykřikovat, aby na červenou jeli a na zelenou stáli. Sklidili byste jenom posměch. O pravidlech silničního provozu a jejich změnách může rozhodovat jedině vydavatel tohoto zákona – a to je stát. Uznávám, že tento příklad je hodně „přitažený za uši“, ale jasně vyjadřuje to, jak se mnohdy můžeme chovat v jednotlivých křesťanských církvích. Podle mne není na zemi žádného člověka, žádné instituce, žádného úřadu, staršího sboru, který by mi mohl zakázat účast na večeři Páně. Ani taková autorita církve jakou byl apoštol Pavel účast na ní nezakazuje. Ale přečtěme si ten biblický text společně: „Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně. Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.“ (1. Kor 11:27–28 )

I taková autorita jakou je náš apoštol Pavel nepíše a neapeluje na starší korintského sboru, aby zakázali účast na večeři Páně těm, u koho to uznají za vhodné. To, jestli se já, jako věřící křesťan církve Pána Ježíše Krista, rozhodnu přijímat večeři Páně, či ne, záleží jenom na mně a na mém Pánu. Pokud bych ji bral nehodně, soudil by mě jedině Pán! Rozhodně ne žádný lidský soudce! I náš milý bratr apoštol Pavel jasně rozlišuje mezi tím, co přikazuje Pán Ježíš a tím co nařizuje on sám. (např. 1.Kor 7:10–12)

Ale kam tímto výkladem mířím? Je to účast nás evangelikálních křesťanů na katolické bohoslužbě. Pokud naši přátelé a bratři z katolické církve usilují o ekumenismus, což je jednota všech poznatelných církví Ježíše Krista, potom by nám měli umožnit účast na své bohoslužbě. Účast na svátostech katolické církve, jako je i například eucharistie! Právě takto bude z katolické strany zcela zjevná, transparentní otevřenost a ochota ve vedeném ekumenickém dialogu. A je docela pravděpodobné, že i náš společný Pán Ježíš má pro nás připravené své vlastní pochopení biblických textů, které je nám v současné době skryto díky rozdělené církvi.

A na závěr zpět k jednotě celé církve, které jsem věnoval tuto úvahu. Já si osobně myslím, že jednota všech křesťanských vyznání, konfesí, denominací není založena v zásadě na teologii, ale je založena na skutcích. Které skutky mám na mysli? Uvažuji skutky, které jsou nám připraveny od založení světa, abychom v nich „chodili“. Jsou to skutky, které „pramení“ v samotném Božím slově. Skutky – jako je slavení večeře Páně, modlitba Páně, společné studium písma, chválení Boha, misie, charita a mnohé další. A v těchto skutcích jsou zcela jistě „zajedno“ různé denominace, konfese a křesťané všemožných vyznání.

S pozdravem a přáním pokoje Karel Sýkora



Kde je ten na zemi zpodobněný Bůh? (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pátek, 16. září 2005 @ 17:58:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prosím Tě pastýři, ve kterém katolickém chrámu se klaníme zpodobnění Boha? Jaké zpodobnění máš na mysli a jak se mu klaníme?

Pokud myslíš poklekání před Tělem a Krví Páně, tak to ustanovil pro nás sám Pán a jemu patří Bohopocta,neboť on Bohem je.

Pokud myslíš nějaký obraz nebo kříž, napiš mi kde se mu lidé klaní jako Bohu a nosí mu své oběti, rozmlouvají s ním (modlí se k němu "můj milovaný obrázku uzdrav Pastýře kéž vidí pravdu o lidech kolem sebe") eventuelně s ním dělají zázraky. Klečení před obrazem nebo křížem v modlitbě k našemu Bohu a Pánu není klanění se obrazu nebo kříži.



Rád se zajdu na tohoto Boha podívat!



V monstranci (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 16. září 2005 @ 19:38:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za věcnou reakci, doufám, že Tě nepohorším a tento reformační pohled vysvětlím: Poklekáte před monstrancí, v níž je bůh udělaný lidskýma rukama a před tím nosíte tohoto svého boha pečeného na talíři. Ale pokud je někde napsáno, že máme poklekat před chlebem a vínem, prosím o biblický odkaz.

S láskou,

Pastýř


]


Re: V monstranci (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pátek, 16. září 2005 @ 22:48:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře, občas mi připomínáš učitelku ve škole, která nás nechala zasadit dvě semínka, když povyrostla řekla, jedno budeme zalévat a pěstovat a o druhé ať se postará Bůh a uvidíme zda existuje. Rostlinka zašla a to byl podle ní důkaz že Bůh není. To, že něčemu nemůžu uvěřit, to ještě neznamená, že to neexistuje.
V Bibli se dá nalézt vše i to že Bůh není, stačí jen hledat a dobře citáty vybírat. Tak se omlouvám, že ti neodpovím citací Písma ale jen svým nedokonalím lidským pohledem.


]


Bůh upečený v troubě (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 16. září 2005 @ 23:40:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Noname, to mi úplně stačí, děkuji. Vskutku, necháš-li hostii ležet, nepohne se. Tento bůh je navíc němý, hluchý a slepý, stejně tak jako ti, kdo se mu klanějí.

Iz 44,17-18 "Z toho, co zůstalo, si udělá boha, modlu, před kterou se hrbí a jíž se klaní a k níž se modlí a žadoní: "Vysvoboď mě, jsi přece můj bůh!" Nevědí nic a nechápou, mají oči zalepené a nevidí, jejich srdce nevnímá."

Pokud jej nakonec nesníš, ztvrdne a zplesniví.


S přátelským pozdravem,

Pastýř

P. S. Jinak je samozřejmé, že to v Bibli není a odkaz dát nemůžeš. Pokud by Tě ale přesto zajímalo, kde má tato doktrína kořen, tak v antické filosofii resp. v ve spekulacích o nehmotné ideji a jejím hmotném obrazu. (Platon vs. Aristoteles)


]


Re: Bůh upečený v troubě (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Sobota, 17. září 2005 @ 11:41:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Žalm 52 (53 ) Nerozumný říká v srdci Boha není ...
Jak vidíš stačí si vybrat vhodné slovo.


]


ÚCTA K BOHU (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pondělí, 19. září 2005 @ 13:48:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratře Pastýři,

jsem rád, že věříš v posmrtný život křesťanů. Tedy ještě něco k úctě k Bohu. My katolíci se klaníme jen Bohu a proto i TĚLU A KRVI KRISTOVĚ. Naše učení je takové:

1) JEŽÍŠ JE BŮH
2) BOHU SE VZDÁVÁ ÚCTA NA KOLENOU
3) JEŽÍŠ PŘIŠEL V TĚLE
a SVÉ TĚLO A KREV VYDÁVAL PŘI POSLEDNÍ VEČEŘI V CHLEBĚ A VÍNĚ
4) TOTO MÁME ČINIT NA JEHO PAMÁTKU

TEDY
1) KLANÍME SE JEŽÍŠOVU TĚLU A KRVI
2) VZDÁVÁME MU NEJVYŠŠÍ ÚCTU (nešlapeme po něm)
3) OPAKUJEME VYDÁVÁNÍ TĚLA A KRVE JEŽÍŠOVI, JAK USTANOVIL A ŽIVÍME SE JÍM
4) TOTO ČINÍME NA JEHO PAMÁTKU NEUSTÁLE

a pár citátů pro osvěžení Tvé mysli:

PŘED BOHEM NA KOLENA

.... takže padne na kolena, pokoří se před Bohem a vyzná: "Vskutku je mezi vámi Bůh!"


PŘED JEŽÍŠEM A BOHEM NA KOLENA

a řekl mu: "Věříš v Syna člověka?" Odpověděl: "A kdo je to, pane, abych v něho uvěřil?"
Ježíš mu řekl: "Vidíš ho; je to ten, kdo s tebou mluví." On na to řekl: "Věřím, Pane," a padl před ním na kolena.

a když jim žehnal, vzdálil se od nich a byl nesen do nebe. Oni před ním padli na kolena; potom se s velikou radostí navrátili do Jeruzaléma,

... čtyři bytosti a čtyřiadvacet strarců padlo na kolena před Beránkem;
Tu jsem padl na kolena k jeho nohám. Ale on mi řekl: "Střez se toho! Jsem služebník jako ty a tvoji bratři, kteří vydávají svědectví Ježíšovi. Před Bohem poklekni!" Kdo vydává svědectví Ježíšovi, má ducha proroctví.

TĚLO

Ježíš Kristus přišel v těle.
Do světa vyšlo mnoho těch, kteří vás svádějí, neboť nevyznávají, že Ježíš Kristus přišel v těle; kdo takto učí, je svůdce a antikrist.

Když jedli, vzal chléb, požehnal, lámal a dával jim se slovy: "Vezměte, toto jest mé tělo."

Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.

PŘIŠEL V TĚLE:

Do světa vyšlo mnoho těch, kteří vás svádějí, neboť nevyznávají, že Ježíš Kristus přišel v těle; kdo takto učí, je svůdce a antikrist.

A ZNOVU VŠICHNI NA KOLENA - NENÍ JINÝ PÁN ANI JINÝ ČLOVĚK KTERÝ BY PŘIŠEL NEŽLI - JEŽÍŠ:

Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno, aby se před jménem Ježíšovým sklonilo každé koleno - na nebi, na zemi i pod zemí - a k slávě Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán.

NEŠLAPAT PO BOŽÍM SYNU A VÁŽIT SI JEHO KRVE!

Což se vám zdá, čím přísnějšího trestání
hoden jest ten, kdož by Syna Božího pošlapával, a krev smouvy, kterouž byl posvěcen, za nehodnou drahého vážení by měl, a Duchu milosti potupu učinil?

JAKÉ je Tvoje učení o vzdávání úcty k Bohu? A pokud můžeš citovat - používej co se nás týká tj. Novou smlouvu, neboť Mojžíšovský zákon pro učedníky Krista neplatí - přečti si Židům kap.10. - my se máme řídit jeho učením. V tom máš i odpověď, proč už můžeme Boha zobrazovat = obrazy Ježíše, kříže, neboť sám toto přikázání zrušil (naplnil až přetéká - stejně tak jako přikázání o sobotě a tom co se v ní dá dělat - chodit, uzdravovat, sbírat klasy, synovství podle Abraháma=obřízka atd.), jako nadřazený Mojžíšovi a smlouvě Židům dané?. On sám se nám zjevil a nejen, že jej viděli, ale také se jej dotýkali!!! Boha se dotýkali, bratře!!! Dotknul se snad někdo předtím Boha?



]


Re: ÚCTA K BOHU (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 19. září 2005 @ 16:37:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Říkám si, jestli má bratr pastýř úctu k bratřím jiných křesťanských vyznání. Nejen vůči těm, co to chápou nalinkovaný v jeho linii myšlení.

Možná by bylo dobré zdůraznit i tuto výtku, bratru pastýři.

S pozdravem Karels




]


Re: Mluvte s katolíky jen o tom, co nás spojuje! (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pátek, 16. září 2005 @ 19:46:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Pro přátele katolíky je Písmo návodem ke komunikaci se zemřelými svatými

tohle přece není jenom nepravda, jak se tu kdosi korektně vyjadřuje. To je příspěvek do soutěže Vtipnější vyhráva.

myslím, že autor ve své vyšroubované hysterii ještě není na vrcholu, a ještě mu síly nedošly. co to bude příště?



Logicke, analyticke myslenie = vyšroubovana hysteria. (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Sobota, 05. květen 2007 @ 11:19:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, ano ...presne si to vystihol. A do ekumenicko - jezuitskeho slovnika si pridavam:

Logicke, analyticke myslenie = vyšroubovana hysteria.

:-))


]


Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy