Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 554 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116487266
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Katolické učení o eucharistii - od katolíka
Vloženo Úterý, 13. září 2005 @ 17:07:18 CEST Vložil: xxx

Kritika bludů V komentáři ke kritice na veřejnou modlitbu za svatého otce, se rozvinula opět diskuze o špatném katolickém učení a to k ekumenismu i k eucharistii jako jediné platné a trvalé oběti Bohu. K již opakovaným výhradám ze strany nekatolíků tento článek shrnuje odpovědi katolíka.

Zajímavé podněty z diskuze v komentářích:
K ekumenismu bratr Pastýř navrhuje ať "papeže všichni odmítneme, zřekneme se transsubstanciace, modlení se k Marii a jiných nebiblických věcí a vrátíme se k prostotě Písma."

Bratr wollek zase k hodnocení názorů a víry církve uvádí:
Mě tolik nezajímá, co přinesla tradice, nevěřím ani tomu, že by to zjevil Bůh , ani že by zrovna tito teologové byli adepti na Nobelovu cenu v oborech matematika, logika apod.
... a tak mi nezbývá, než Ti popřát dobrou noc a snad také navštívení ducha moudrosti aby jsi poznal, proč jsem se zrovna s Tebou rozhodl diskuzi ukončit tímto kuriózním způsobem:-)

K "nebiblickým věcem" - katolicky

Bůh zjevil své učení skrze proroky a nejvíc podstatného skrze Ježíše, kterého lidé viděli, slyšeli a zažili jeho skutky. Dále v Duchu svatém (ne v duchu jen tak nějaké moudrosti nebo filosofie - což by se hodilo k té matematice nebo logice, ale na Boží slovo tato moudrost u katolíků nic neváží) apoštolové kázáním a spisy předali, co jim Kristus svěřil, aby to bylo pro všechny lidi až do jeho dalšího příchodu ve slávě.

Názor, že nelze věřit ani kdyby to Bůh zjevil, se vztahoval na uváděné citáty z Písma , ve kterém Bůh zjevil co chtěl pro nás. Jeho slova o eucharistii jsou jasná a také o tom, že jeho Tělo a Krev máme přijímat a jíst. Apoštol (tedy někdo kdo napsal list Židům, autor není tak důležitý pokud byl inspirován Duchem svatým) píše, že tato oběť stačí jedna, v čemž se všichni shodnou a přitom se zároveň odlišují v tom stejném chápání jiných vět Písma:

Skutečné Tělo a Krev Páně

Jan 6,53nn
"Amen, amen, pravím vám,
nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev,
nebudete mít v sobě život.
Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný
a já ho vzkřísím v poslední den.
Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj.
Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.
Jako mne poslal živý Otec a já mám život z Otce,
tak i ten, kdo mne jí, bude mít život ze mne.
To je ten chléb, který sestoupil z nebe
- ne jako jedli vaši otcové, a zemřeli.
Kdo jí tento chléb, živ bude na věky."
....
Když to jeho učedníci slyšeli, mnozí z nich řekli: "To je hrozná řeč! Kdo to může poslouchat?"
....
Od té chvíle ho mnoho jeho učedníků opustilo a už s ním nechodili.
....
1 Kor 11,23
Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal:
Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, lámal jej a řekl:
"Toto jest mé tělo, které se za vás vydává, to čiňte na mou památku."
Stejně vzal po večeři i kalich a řekl:
"Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví;
to čiňte , kdykoli budete píti, na mou památku."
Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich,
zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.
podobně Lk 22,14nn nebo Mt 26,28 resp. Mk 14,24
"Pijte z něho všichni.
Neboť toto jest má krev, která zpečeťuje smlouvu a prolévá se za mnohé na odpuštění hříchů."

Forma, způsob a opakování

Jediná a trvalá oběť byla uskutečněna na kříži. Jeho tělo jako chléb bylo vydáno a zmařeno jako zrno. V trvání této oběti Písmo svědčí jasně - není ji totiž třeba uskutečňovat znova a znova jako židovské oběti, ona platí a trvá stále. Zrno vrostlo a Ježíš je zase s námi. Slova Ježíšova jsou přítomná "vydává" nikoli "vydá se/proleje" nebo "se vydalo/se prolila". Toto Tělo a Krev máme jíst a pít - Jan 6, 54 a dále (např. v.56 "Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.).

Ježíš její formu i obsah sám ustanovil - "vydává" v přítomném čase, jedná se o chléb a víno. Apoštolé dále slavili takto, jak píše Pavel 1 Kor 11,23 "já jsem přijal od Pána" - jak by to mohl přijmout od Pána, nežli, že to slavil někde v tehdejší církvi - a samozřejmě s apoštoly a učedníky (třeba s Ananiášem?) - tedy tam, kde je Pán stále přítomen. Ostatní apoštolé poprvé slavili Eucharistii při Poslední večeři, a někdy ji tedy musel slavit i Pavel "s Pánem", těžko by se o ní dočetl v nějakých Písmech, když tehdy žádná nebyla, nebo by jen opakoval co slyšel - on ji musel zažít i sloužit!
(I to je pro katolíky další podpora - eucharistie se slaví bez přerušení již dvě tisíciletí a předává se stále stejně, kdyby někdo nevěřil v tělo a krev - nebyl by vůbec připuštěn ani by nebyl v církvi, tudíž jeho učení by se nepředávalo apoštolsky dále - vždyť kde jsou Ariovi následovníci ??? Kde je Marconion, který si vytvořil vlastní soupis kanonických knih??? Bohužel hereze a lidské výklady zůstávají, katolíci mají ale aspoň jednu celosvětovou jistotu, že pokud je daná církevní obec a její biskup v jednotě s papežem, je zde správně předáváno i učení - v jedné řadě od těch, kteří viděli a chodili s Pánem).

Ekumenismus skrze eucharistii?
Bible hovoří o Těle a Krvi Páně - o skutečném Těle a Krvi Páně - viz apoštol 1 Kor 11, 29: " Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení."

(Z tohoto důvodu také nechceme připustit účast nekatolíků na eucharistii - máte jiné chápání, proto připuštěním k přijímání by jsme vás vlastně vedli ke hříchu proti Tělu a Krvi Páně, a sami sebe byste odsuzovali. Ale pokud věříte a vyznáváte stejně tak můžete k eucharistii také přistupovat - např. nedávno zemřelý bratr Roger z Taize přijal Tělo Páně od tehdy ještě kardinála Ratzingera, který jistě věděl komu jej podává, musel si být tedy jist vírou bratra Rogera, že přijímá skutečné Tělo Páně - a rozhodně bratr Roger nebyl nějakým "tajným" katolíkem. Podobně se o něm po jeho smrti vyjádřil, že je "jeho duše dosáhla věčné blaženosti" - tedy je přesvědčen, nebo to vyhlašuje, že bratr Roger zemřel v milosti a přešel k Pánu. A proč by to také papež neměl netvrdit a nepodávat mu přijímání? Vždyť bratr Roger sám nazýval papeže Svatým otcem , jak je známo z jeho dopisu papeži.).

Opustit své učení?
Když se katolíci zamýslí nad jednáním Pavlovým - jak přijal, tak předává - nemají důvod, proč bych se tohoto způsobu měli vzdávat. O slavení eucharistie tímto způsobem a vírou v pravé Tělo a Krev, vydané na kříži, je od apoštolů a jejich následovníků dost zapsáno (např. mučedník Justin o tom píše zde:

Nebo nepřijímáme pokrmu toho, ani nápoje toho jako obecného; nýbrž jako skrze slovo Boží Ježíš Kristus spasitel náš se vtělil a tělo a krev pro spasení naše měl: takto i vyučeni jsme, že pokrm onen, skrze modlitbu slova od něho pocházejícího posvěcený, jímž krev a tělo naše skrze proměnu živí se, že, dím, jest tělem a krví vtěleného onoho Ježíše . Apoštolé zajisté v pamětech svojich, evangelia řečených, takto od Krista sobě poručeno míti vypravují; že totiž vzav chléb a díky učiniv, pravil: “To čiňte na mou památku, to jest tělo mé;" a vzav podobně kalich a díky učiniv pravil: “Toto jest krev má," a že jim samým toliko dal.

.... a je to stále stejně předáváno (např. reformátor řk církve Jan Hus tvrdil o eucharistii to samé, všichni husité bojovali právě za to aby mohli přijímat Tělo i Krev Páně, ne za slavení nějaké večeře. Šlo jim o Krev = kalich. Navíc věděli další podmínku - aby to bylo slaveno apoštolsky - proto si utrakvisté nechávali světit kněze u biskupů s apoštolskou posloupností resp. staroutrakvisté se nakonec s katolíky spojili)a od nich zase ).

A učení lidské např. jednotných bratří: Kristus je ve svátosti přítomen "duchovně totiž, ne tělesně, posvátně totiž, ne bytně neb podstatně, ale znamenitě"). Nehovoří snad jasně Ježíš o svém Těle a nerozdává jej snad??? Nepodával jim snad chléb a kalich??? Proč se tedy přidává k Písmu ono "duchovně" a "posvátně"??? Podobně lze rozebírat učení jiných nekatolických církví. Učení JB se ovšem v ochotě připustit k přijímání ne-bratří shoduje s katolíky - tedy raději ne - i když s jiným odůvodněním. Alespoň v tom víme, že tudy vést ekumenu nelze ve více církvích a mělo by se na to přestat tlačit.

Jen památka - jako třeba výročí úmrtí?

Konat na památku, nebo opakovat stále - v Písmu (SZ - nic jiného apoštolové neznali), to není pouze vzpomínka na minulé události, nýbrž přímo i hlásání Božích děl, které Bůh učinil pro lidi. Při bohoslužbě se tyto události zpřítomňují a aktualizují (smlouva - proto už také říkáme Stará smlouva - protože již neplatí - byla splněna, nyní je platná Nová smlouva, ta stará ale platila pro každého Žida, který ji plnil - "toto je pro vždy platné nařízení - buď proklet, kdo nebude plnit slova tohoto zákona a dodržovat je"). Právě tak chápal Izrael své osvobození z Egypta: kdykoliv se slaví velikonoce, tak se událost exodu (odchodu z Egypta) se zpřítomňuje ve vědomí věřících, aby s ní srovnali svůj život. Kdo nenatřel veřeje krví a nepřešel Rudé moře ... Tak i při slavení eucharistie nejde o vzpomínku na umučení Kristovo, ale o znovu zpřítomění této jediné nejsvětější oběti za nás (za naše hříchy) a hlavně možnost se jí zúčastnit. Pro Boha je jistě stále platná, ale ne každý může chtít se s Bohem vyrovnávat, většina lidí si zvolí cestu klidné lhostejnosti k Bohu a nechce se s ním smiřovat, ani když stačí jen využít milosti Boží, která se všem nabízí.

Má církev učit něco jiného?
V Duchu svatém toto učení o Těle a Krvi Páně v Písmu zapsali apoštolové a jiní. Nejprve jim to ale bylo takto zjeveno - Ježíš to tak ustanovil sám. Buď věříme, že to apoštolové a jiní dobře pochopili a zapsali, což je pravda, nebo tomu lidé nevěří, a pak sice mají Písmo, které jim předala a uchovala i přeložila církev, ale výklad si ponechávají svůj, ačkoliv nikomu není dáno si soukromě Písma vykládat a chápat. (Není dáno = prostě na to sami lidé nemáme). 2 Petr 1,20: "Toho si buďte především vědomi, že žádné proroctví v Písmu nelze vykládat po svém (nevzniká z vlastního pochopení skutečnosti) ... 2, 17 ... takoví lidé jsou jako prameny bez vody ... slibují svobodu ... 3,16 ... neučení a neutvrzení lidé je překrucují ... k vlastní záhubě ... střezte se abyste neodpadli od vlastního pevného základu." Což opravdu nikomu nepřeji!

Díky za možnost zde na stránkách bratří tento článek uveřejnit, určitě lze o mnohém vést diskuze, ale stále "opravování" katolíků, že jejich učení není správně biblické, by chtělo podložit pádnějšími argumenty, nežli - "nevěřím, ani kdyby to Bůh zjevil". Vždyť je psáno "je mnoho jiného co Ježíš učinil ... a celý svět by neměl dost místa pro knihy o tom napsané".

jarda2005

Otázka na závěr - vyznává Vaše církev a vy osobně, že při slavení eucharistie nebo při vaší VP pro vybrané, se jedná o pojídání a pití skutečného Těla Kristova a skutečné Krve Kristovy?

Pozn.: Katolické učení je veřejně přístupné všem na stránkách Katechismu, internetově zde: http://www.katechismus.cz

Pokud se chcete něco dozvědět o skutečném životě a dokumentech první církve tak zde je seznam prvokřesťanských spisů (před prvními koncily), dostupný ještě snad na adrese: http://www.patrologie.fatym.com/



Article's Poll
[ Výsledky | Ankety ]

Hlasů: 8
Komentářů 11

"Katolické učení o eucharistii - od katolíka" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 13. září 2005 @ 20:51:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jedna otázka pro vás, katolíku:

píšeš - Z tohoto důvodu také nechceme připustit účast nekatolíků na eucharistii - máte jiné chápání, proto připuštěním k přijímání by jsme vás vlastně vedli ke hříchu proti Tělu a Krvi Páně, a sami sebe byste odsuzovali.

Nemyslíš katolíku, že to musíš nechat na nás? Je to příkáz Ježíše Krista! Pokud si určujete, kdo a za jakých podmínek se může zúčastnit eucharistie, potom jste na stéjné úrovni, jako Ježíš samotný! Nejste přece Bůh, že ne?

Pokud se tedy proviníme proti Tělu a Krvi, je to náš problém! Máme právo se zúčastnit eucharistie! A nikdo mi nebude říkat, ať to nedělám, kromě mého Pána. Což není papež, ale Pán v nebesích - Ježíš Kristus.

Co si myslíš, katolíku? Změní můj pohled na Tělo a krev, kterou ty přijímáš v kostele svoji podstatu. Znehodnotí se mým teologickým pohledem sama jeho podstata? V žádném případě! Proto jsem svobodný k tomu, abych s vámi přijímal eucharistii! Co myslíš, změní se podstata Těla a krve, pro starou babičku, která si nečte Bibli a ví jenom to, že má přijít dopředu a sníst hostii?

Protože není možné, aby se podstata eucharistie, změnila protestantským pohledem na tuto otázku, jsme svobodni zúčastnit se přijímání eucharistie s vámi. Jsa poslušni příkazu Ježíše Krista! Můj pohled mi nemá bránit v poslušnosti příkazu Ježíše Krista!! Pokud mi někdo brání naplnit to, co příkázal Ježíš Kristus, tak potom to může být jedině antikrist!!!

S pozdravem Karels

p.s. to jsem se zase rozčílil, ne proto jak to chápete, ale proto, že určujete, kdo to může přijímat a kdo ne!!



Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Veritas (_veritas@inmail.sk) v Středa, 14. září 2005 @ 08:40:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Priateľu, eucharistia je dar. Eucharistiu ako takú majú jedine katolíci.

Nekatolíci verejne a neustále zdôrazňujú, že majú iba pamiatku večere Pánovej.
Katolíci naopak veria, že obeta Krista sa sprítomňuje (NIE OPAKUJE!!!) na oltári a zakaždým sa z hostie (chleba) a z vína stáva Telo a Krv Pána...

Pokiaľ by sme tento dar bezhlavo rozdávali aj tým, ktorí implicitne neveria, že príjímajú NAOZAJSTNÉ TELO Kristovo, nepodobali by sme sa človeku, ktorý hádže perly sviniam...? (Porvo. písmo)

Katolíci nerozhodujú, kto môže a kto nemôže prijať. My si len chránime obrovský dar, ktorý máme: opravdivú prítomnosť (nie zdanlivú ale ozajstnú!) Krista.
Ak niekto uverí v opravdivú prítomnosť vtedy môže pristúpiť k prijímaniu... Ale, podľa mňa, je veľmi dôležitá aj určitá prvotná katechéza o Eucharistii...

Je to podobné, ako keby mi niekto dal najlepšie víno sveta a ja by som to nevedel. Nevedel by som to oceniť...

Pán s vami!
veritas


]


Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 14. září 2005 @ 09:54:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře Veritasi,

já už u přijímání eucharistie byl (tajně). Takže, co se mnou bude?

Omlouvám se za svůj emocionální závěr, že každý kdo bude bránit v naplění slov Ježíše je antikrist. Je jasné, že je to ve vaší pravomoci, určit jak bude probíhat bohoslužba.

S pozdravem Karels


]


Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Veritas (_veritas@inmail.sk) v Středa, 14. září 2005 @ 10:06:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milí Karels,

napísal si:
"já už u přijímání eucharistie byl (tajně). Takže, co se mnou bude?"

Nuž čo s Tebou bude, Ti asi najlepšie povie Tvoje vlasné svedomie, prípadne Tvoj chudvný vodca.
Záleží na okolnostiach, skrze ktoré si bol na sv. prijímaní...
Je rozdiel, ak si tam bol v BONA FIDE (v dobrej viere), že robíš správnu vec, alebo ak si tam šiel naschvál, alebo z nevedomosti, alebo z trucu, alebo "na skúšku"...

Ak by si veril vo sviatosti a šiel by si na sv. prijímanie neoprávnene (napr. v stave smrteľného hriechu), tak sa pácha svätokrádež a je to hriech. A musel by si sa vyspovedať. Takto to platí v RKC. Nekatolíka, však viaže vlastné svedomie, ktoré musí byť zdravé - t.j. nei škrupulózne alebo voľné a ono mu povie, čo ďalej...

Pokoj s Tebou!

veritas.


]


Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 15. září 2005 @ 09:18:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já jsem v tom v pohodě, neudělal jsem to bez rozmyslu! Byl jsem také jako protestant u zpovědi, což je také myslím, další svátost a přímo jsem tomu bratru řekl, že jsem protestant. A jestli mně dá rozhřešení.

A dal mi ho! A dosvědčuju každému na tomto webu! Pociťoval jsem přítomnost Božího ducha, jako na svých protestantských shromážděních. I když tento argument je založený na subjektivním důkazu. Má jistou vypovídací hodnotu. Bůh je a jedná v katolické církvi i přes nesouhlas nás protestantů s některými body v katolické věrouce! To je můj názor.

Karels


]


Přijímání ... zpověď ... svátosti (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Čtvrtek, 15. září 2005 @ 18:15:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý KarleS,

katolická církev v kostelech zabraňuje chodit k přijímání např. katechumenům, kteří po čtení a kázání odcházejí, neboť slavení oběti je jen pro křesťany. Toto jsem zažil prakticky (osobně). Jinak nikdo nikomu nebrání přistupovat a jen v případě, že kněz ví, že člověk není ve stavu milosti Tělo (a Krev) přijmout, může to odmítnout, to jsem prakticky nezažil.

Za to jsem osobně zažil, že v Jednotě bratrské se Večeře Páně a přijímání mohli zúčastnit pouze vybraní, a rozhodně to nebylo jako v katolických kostelech pro všechny.

K odmítání a tím bránění k tomu co Ježíš přikázal. Ano - nejen házeti perly sviním bychom neměli, ale především Eucharistie se slaví určitým způsobem (například všichni litujeme svých hříchů, vyznáváme, že Ježíš je Bůh a patřímu sláva jako Otci i jako Duchu svatému, i jiná tajemství víry se vyznávají - o Marii pouze to, že je matka Ježíšova, matka Boží a je svatá), ale také vyznáváme a věříme v jeho skutečnou přítomnost v chlebě a víně.

Tato víra ve skutečnou přítomnost se vyjadřuje vzdáním pocty - pokleknutím před Pánem. Bratři odmítají (pokud to již změnili, omlouvám se) před Eucharistií pokleknout a tím vyznávají, že to není jeho Tělo tedy přímo on = Bůh osobně. Ono lze velmi dobře určit, kdo věří v Tělo skutečné a kdo jen v nějaké duchovní přijímání. Rovněž tak Bratři a Kalvínci (a nejen oni) šlapali ve vypleněných kostelech po proměněných hostiích tj. po Těle Páně - máme si snad myslet, že opravdu věří v Tělo a Krev Páně??? Plánovat ekumenickou bohoslužbu s tím, že část účastníků vědomě nebude vyznávat víru ve skutečné Tělo a Krev Páně dost dobře nejde - buď bude protestantská a pak my se klanět chlebu a vínu nebudeme (byla by to modloslužba), protože není skutečně sloužena (u některých církví třebas chybí jen pověření od apoštolů - viz utrakvisté tvrdě stáli na tom mít kněze svěcešné katolickými biskupy), nebo bude katolická a pak nejde Vás pustit přijímat, když v přítomného Ježíše nevěříte a neklaníte se.

Ty osobně - podobně jako bratr Roger jsi při mši třeba zcela jednal a věřil tomu co se tam říká - a co říkáme všichni tj. vyznání, že je to Pán, kdo k nám v chlebě a vínu přichází. Na kolenou říkáme: "Pane, nezasloužím si,abys ke mě přišel, ale řekni jen slovo a moje duše bude uzdravena." vyznáváme, že toto (proměněná hostie) je "Beránek Boží, který snímá hříchy světa" tedy ten obětovaný.

Pokud věříš tomu co katolická církev učí a jak předává svátosti a jednáš podle toho (ke zpovědi jdeš jako kajícník - jen nepokřtěný ke zpovědi nemůže a ten co nelituje toho špatného co dělá) pak nevidím důvod, proč bys nemohl, ale pak i Tvé skutky budou jasné.
Vstoupení do té nebo oné církve je otázka až na druhém místě - viz bratr Roger a papežova slova o něm "dosáhl věčné blaženosti" - to nejsou lehká slova pro katolíka - papež tu vlastně bratra Rogera "svatořečí" nebot o něm tvrdí, že je v nebi. Ale oni se asi znali osobně, takže ... no comment, ale mám o čem přemýšlet.

Omlouvám se na víc nestihnu odpovědět.

jarda2005

PS: Díky Karle za zajímavý rozhovor, zvláště Tvá slova o skutečné biblistice by si měli přečíst všichni.


]


Dodatek k podávání přijímání ne-katolíkům (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pátek, 16. září 2005 @ 11:05:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ad KarelS.
Katechismus §1401 – Naskytne-li se závažná potřeba velké
naléhavosti, mohou podle úsudku diecézního biskupa katoličtí kněží udělovat
svátosti (eucharistii, pokání a pomazání nemocných) i jiným křesťanům, kteří
nejsou v plném společenství s katolickou církví, ovšem jen když o to sami
zcela dobrovolně požádají
: v takových případech je nutné, aby projevili
katolickou víru, pokud se týká těchto svátostí, a
aby měli požadovanou dispozic.


]


Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 13. září 2005 @ 20:56:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Navíc dobře víte, katolíci a neříkejte, že ne.

Účast na eucharistii je jedna ze svátostí. Bez které je problematické prokázat se, že jsme poslušní následovníci Ježíše Krista!!

Chcete ekumenismus! Potom nám umožněte bezpodmíněčný přístup ke všem svátostem vaší církve!! Pokud tomu bráníte, celý ekumenismus je jenom fraška, komedie pro naše atheistické nevěřící spoluobčany, aby tito konstatovali: "Ta katolická církev dělá pokroky."

Karels



Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Úterý, 13. září 2005 @ 23:16:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
podložit pádnějšími argumenty, nežli - "nevěřím, ani kdyby to Bůh zjevil".

Vidím, že se evidetně necítíš jistý, a tak si musíš pomáhat nečistými prostředky. wollek nikdy nepsal, že "by nevěřil, ani kdyby to Bůh zjevil", ale, že "nevěřím, že by katolická tradice byla zjevená Bohem". A to z jednoho prostého důvodu: Neodpovídá zjevení Bible.

Bible nepraví, že u večeře Páně přijímáme 'skutečné' tělo a 'skutečnou' krev Kristovu, ale 'tělo a krev' Páně. Co to vlastně znamená "skutečné"? Bible ani nemluví o žádné eucharistii, ani o tom, že oběť se má přinášet stále znovu až do skonání světa. Prostě stačí umět číst, umět některý z jazyků, do nichž je Bible přeložena, a pak mít v hlavě všech deset pohromadě. Já prostě u večeře Páně přijímám tělo a krev Krista a činím tak podle Kristova přání či příkazu výslovně zapsaném v Písmech na Jeho památku. Ty přijímáš skutečné tělo a skutečnou krev Krista (aniž bys vysvětlil nebo vysvětlit dokázal, co pojem 'skutečnou' znamená), nečiníš tak při večeři Páně jako první křesťané, ale při Eucharistii, a patrně se zdráháš to označit jako činění na památku svého Pána, ačkoliv On sám si to tak přeje. Oprav mě prosím, zda v těchto tezích je nějaká zásadní chyba, ať se máme od čeho odrazit.

wollek



Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Prorok (novazeme@centrum.cz) v Středa, 14. září 2005 @ 14:32:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karelsi proč tak stojíš o účast na katolickém svatém přijímání? Co když to nemá s památkou večeře našeho Pána nic společného? Co když jde o mysticko-okultní seanci při které uctíváš stvoření místo stvořitele? Co když se tím otevíráš působení různých mocných démonů?
Nejsem "ujetý charismatik", ale mám několik osobních zkušeností a také názor postavený na Písmu.
Myslím si, že ekumenismus je fraška kterou hrají mezi sebou instituce a lidé a že skutečná jednota křesťanů ( katolíky nevyjímaje ) je něco zcela diametrálně odlišného.
Mnoho katolíků jako jednotlivců jsou mými sourozenci bez ohledu na ďábelský blud o transsubstanciaci, mariánské úctě a úctě ke svatým jakož i prosby o přímluvu Marii a svaté. Jednají podle svého svědomí, milují Krista a slouží mu. Jsou zajatci toho zlého a nevidí to. Pravda Písma je však může mocí Boží osvobodit k plné službě Pánu v čistotě a pravdě evangelia.
Katolická církev jako instituce má však dle mého mínění antikristovské rysy a je bláhové usilovat o společenství s touto institucí a účast na jejích obřadech. V jejích řadách jsou tisíce nominálních členů, kteří mají slíbeno že skrz jejich křest jako dětí a alespoň formální členství a občasnou účast právě na eucharistii dosáhnou skrz tuto samospasitelnou organizaci věčného života. Ale právě tito bláhoví lidé nemění svůj život, povrchně věří a Písmo nečtou. Přes všechny sliby katolické instituce, které dostali jsou to zplozenci pekla horší než ti, kteří mají klíče od Království, sami nevcházejí a druhým vejít zabraňují.
Svou vzdoroúčastí na katolických obřadech neprospěješ sobě a Bohu ani katolíkům se víc nepřiblížíš. Radši mezi nimi vyhledávej přátele a služte Bohu v mezích pro vás oba přijatelné.
Promiňte, nechci opravdu nikoho urazit.
Mluvím jen za sebe a bez dráždění a zloby v srdci.
S úctou Prorok.


]


Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Veritas (_veritas@inmail.sk) v Středa, 14. září 2005 @ 15:02:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj.
OK, hovoríš za seba, no veľmi generalizuješ.

S Tvojím príspevkom vôbec nesúhlasím. A ak áno, tak iba s tým, že naozaj všetci katolíci nie sú úplne veriaci - ale v ktorej cirkvi je to inak? Ale je plno tých, ktorí naozaj dôverujú v Pána.

A ak by si mal naozaj pravdu, že KC je diablova inštitúcia, asi by neprinášala také dobré ovocie, aké prináša.
Ak sa pýtaš aké, rád Ti ho ukážem. Ale skús (určite to dokážeš) nájsť niečo dobré v KC aj sám.

Pokoj!
verias


]


Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Prorok (novazeme@centrum.cz) v Čtvrtek, 15. září 2005 @ 07:58:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokoj Tobě Veritasi.
Tvé jméno zní Pravda, proto si myslím, že Ti skutečně jde o pravdu a že pravda je pro Tebe vysokou hodnotou.
Vážím si všech dobrých skutků vykonaných katolíky i těch zorganizovaných katolickou institucí.
Nesnižuji jejich užitek ani nezpochybňuji motivy.
Jen si myslím, že falešné učení, které staví mezi Otce a křesťana další prostředníky kromě Pána Ježíše ( prosba o přímluvy zemřelé svaté a Marii ) a která věří že chléb je skutečný Bůh a klaní se mu ( eucharistie ) je ďábelské , svádí na scestí a zneuctívá Jediného Pána vesmíru.
Pravda je důležitá. Stojí hned za láskou a vzdát se jí nemůžeš.
Ve sborech, kde principy sola scriptura a sola verbum dei jsou totožné a zaměnitelné nikdy nikomu neslíbí, že účast na obřadech církve zajistí věčný život. Jen upřímná víra a skutky z víry.
Katolická církev toto slibuje. Proto i neznovuzrození lidé ( jsem Písmem přesvědčen, že křest a znovuzrození jsou dvě odlišné zkušenosti a že křest člověku nedá znovuzrození )tam jsou ujišťováni, že účastí na svátostech mají podíl na věčném životě. Naplňuje se tím slovo Boha : " Léčí těžkou ránu mého lidu slovy pokoj, pokoj a přitom žádný pokoj není - Jeremiáš 6,14.
Ne pro její dobré skutky ale pro kupčení s Písmem nazývám katolickou instituci antikristovskou.
Ale důsledně odděluji od jednotlivých katolíků. Nesoudím cizího služebníka.
Děkuji Ti Veritasi, že jsi mnou nepohrdnul i když si uvědomuji jak Ti má slova musejí znít.
S úctou Prorok.


]


wollekovi (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pátek, 16. září 2005 @ 11:41:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Milý bratře wolleku,
 
nepochopil jsem Tě? Vždyť jsi mi jasně napsal, že nějaké časy Tě nezajímají - ty časy jsou uvedené v Písmu a tak jsou zapsány, respektuješ Bibli, nebo to není důležité jak je zapsána? (Ano církev má vykládat, ne lidé neučení a neutvrzení, ale to je argument spíše proti Tobě, neboť tradice učí jasně). Proto jsem napsal, že tvrdíš - ani kdyby to zjevil Bůh, bys neuvěřil - ale on to v Písmu zjevil. O tradici jsem nehovořil - ta má sice také oporu v Písmu (učení, slyšení, předávání) - ale nepotřebuji hledat základy základů, stačí, že přijali učení přímo od Pána. Kdybychom přijali to"lze chápat více způsoby" pak musíš uvést, kde Ježíš hovoří o své oběti jinak a o ustanovení poslední večeře jinak, nežli jsem psal.
 
Možná jsem se opravdu zmýlil a nepochopil jsem Tě, reagoval jsem tak jak jsem Tvou větu pochopil, pokud špatně, tak se omlouvám. Naše rozmluva zde (jen to hlavní):
 
wollek:
 
Mohou být výjimky, které je třeba přijmout vírou, ale ty, musí naprosto explicitně vyplývat z Písma, což v případě čachrování s gramatickými časy rozhodně není tento případ. Navíc se dají chápat více způsoby. Je-li něco možné pochopit více způsoby, pak je nutné hledat v Bibli na dalších místech a snažit se harmonizovat. Mě tolik nezajímá, co přinesla tradice, nevěřím ani tomu, že by to zjevil Bůh, ani že by zrovna tito teologové byli adepti na Nobelovu cenu v oborech matematika, logika apod.
 
wollek - reakce na článek:
Vidím, že se evidetně necítíš jistý, a tak si musíš pomáhat nečistými prostředky. wollek nikdy nepsal, že "by nevěřil, ani kdyby to Bůh zjevil", ale, že "nevěřím, že by katolická tradice byla zjevená Bohem". A to z jednoho prostého důvodu: Neodpovídá zjevení Bible.
 
Ačkoliv v otázce Božích věcí je náš rozum mnohdy krátký, přeci jenom je zde patrná časová a kauzální posloupnost:
 
1) Ježíš přinesl oběť
2) Usedl po pravici Boží
3) Nyní po pravici Otce sedí
 
jarda2005:
Mohu napsat také svůj žebříček?
1) Ježíš VYDÁVAL své TĚLO a proléval svou KREV při večeři beránka
2) Ježíš přinesl oběť - své TĚLO a KREV, a to na kříži
3) Zjevil se učedníkům a LÁMAL s nimi chléb A VZDÁVAL DÍKY (eucharistii)
4) Dechl na ně a dal jim DUCHA SVATÉHO
5) Usedl a sedí po pravici Otce, i když se pak zjevil Pavlovi
6) O Letnicích byli učedníci naplněni DUCHEM SVATÝM ačkoliv jej již měli
7) Vrátí se zpět ačkoliv je i uprostřed nás.
 
K té kauzalitě a časovosti by Ti asi své mohli napsat i KarelS a Vendaor, mnoho z ní lze dovodit. Tvůj výklad je jeden z možného. Já tvrdím, že to tak zcela a naprosto (tj. dostatečně neomylně) nejde.
 
A nakonec:
 
Výmluvně hovoří i Žd 10:18: "Tam, kde jsou hříchy odpuštěny, není už třeba přinášet za ně oběti."
 
Pavel vysvětluje Židům a odpovídá na různé dosavadní průběh Bohu milých obětí. Nyní je není nutné denně předkládat (ty zvířecí), je tu stále platná oběť Ježíšova - prolitá krev a zabité tělo. Podle učení Židů se musela každoročně obnovovat smlouva s JHVH při slavení beránka - kdo neslavil, nebyl už Židem. Nyní toto nutné není, obět Ježíšova je nejen natolik dražší a vyšší nežli ty oběti beranů a kozlů, ale také platnější a trvalejší.
 
Proč by jinak říkal, že se jeho tělo vydává, a ne vydá, nebo po jeho smrti vydalo??? Protestantům stačí na připomínku nebo vzpomínku jen, že Ježíš to tak chtěl říkat. My věříme, že to neříkal jen tak, ale věděl co říká tj. vydává se - a tak to máme činit a říkat. Rozdíl u protestantů v chápání této nové smlouvy je v tom, že Vám stačí její uzavření kdysi dávno nebo u obráceného při křtu - ač křest není platná nová smlouva, smlouva se stvrzuje právě KRVÍ Ježíšovou, a pokud se již za nás nevydává - jak víš, že ještě tato smlouva platí???? To asi tak chtěl Pavel říci - nebojte se bartři, nebude už muset slavit každoročně Pesach s beránkem, je obětován ten pravý Beránek a jeho obět je před Bohem stále, nemůžete už k ní nic přidat - ale můžete se ZÚČASTNIT.
 
 
wollek - ad "skutečnost Těla a Krve Pána Ježíše, zde na světě" - píši Ti co jsem psal Karlovi S.
 
Bible nepraví, že u večeře Páně přijímáme 'skutečné' tělo a 'skutečnou' krev Kristovu, ale 'tělo a krev' Páně. Co to vlastně znamená "skutečné"? Bible ani nemluví o žádné eucharistii, ani o tom, že oběť se má přinášet stále znovu až do skonání světa. Prostě stačí umět číst, umět některý z jazyků, do nichž je Bible přeložena, a pak mít v hlavě všech deset pohromadě. Já prostě u večeře Páně přijímám tělo a krev Krista a činím tak podle Kristova přání či příkazu výslovně zapsaném v Písmech na Jeho památku. Ty přijímáš skutečné tělo a skutečnou krev Krista (aniž bys vysvětlil nebo vysvětlit dokázal, co pojem 'skutečnou' znamená), nečiníš tak při večeři Páně jako první křesťané, ale při Eucharistii, a patrně se zdráháš to označit jako činění na památku svého Pána, ačkoliv On sám si to tak přeje. Oprav mě prosím, zda v těchto tezích je nějaká zásadní chyba, ať se máme od čeho odrazit.
 

Odpověď jarda2005 KarloviS:
Tato víra ve skutečnou přítomnost se vyjadřuje vzdáním pocty - pokleknutím před Pánem. Bratři odmítají (pokud to již změnili, omlouvám se) před Eucharistií pokleknout a tím vyznávají, že to není jeho Tělo tedy přímo on = Bůh osobně. Ono lze tedy velmi dobře určit, kdo věří v Tělo skutečné a kdo jen v nějaké duchovní přijímání. Rovněž tak Bratři a Kalvínci (a nejen oni) šlapali ve vypleněných kostelech po proměněných hostiích tj. po Těle Páně - máme si snad myslet, že opravdu věří v Tělo a Krev Páně??? Plánovat ekumenickou bohoslužbu s tím, že část účastníků vědomě nebude vyznávat víru ve skutečné Tělo a Krev Páně dost dobře nejde - buď bude protestantská a pak my se klanět chlebu a vínu nebudeme (byla by to modloslužba), protože není skutečně sloužena (u některých církví třebas chybí jen pověření od apoštolů - viz utrakvisté tvrdě stáli na tom mít kněze svěcešné katolickými biskupy), nebo bude katolická a pak nejde Vás pustit přijímat, když v přítomného Ježíše nevěříte a neklaníte se.

Díky za Tvoje názory, ale nejen slovy se prokazuje co člověk také myslí a jak jedná - podle ovoce poznáváme strom, zda je dobrý nebo špatný. Proto také před každým přijímáním musíme každý zkoumat své srdce i skutky, zda jsme přijímání Pána hodni. V tom jsme všichni křesťané na tom stejně.
 
   


]


Re: wollekovi (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Sobota, 17. září 2005 @ 17:40:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Jardo,

asi nebudu tak detalní, abych Ti vše vysvětlil, ale pokusím se o to:

Vždyť jsi mi jasně napsal, že nějaké časy Tě nezajímají - ty časy jsou uvedené v Písmu a tak jsou zapsány, respektuješ Bibli, nebo to není důležité jak je zapsána?

Čteš-li pozorně, tak zjistíš, že přítomný průběhový čas použitý v přímé řeči ve skutečnosti vyjadřuje děj, který probíhal v minulosti:

...řekl: "Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku." (1 Kor 11:24, podobně Lk 22:19).

Z tohoto nikterak neplyne, že tento děj stále probíhá, naopak spíš zde byl být použit budoucí čas, ale ani tak by to nemuselo znamenat, že ten děj probíhá i dnes. Jsi-li zběhlý v časech třeba v angličtině (průběhové, předpřítomné, předminulé a jejich vzájemné použití, jistě bys lépe pochopil, jak to myslím).

Navíc se zdá, že Ekumenický překlad, který používáš, není zdaleka natolik přesný, aby z něho takové detaily bylo možné odvozovat.
Např. Pavlíkův překlad má: "... řekl, Toto je mé tělo, jež /je/ za vás; toto konejte k připomínání mne". (/je/ je pouze vložené slovo, pro pochopení významu, v řeckém textu chybí - tedy Tvé machinace s časy vyznívají zcela naprázdno).

Tvůj výklad je jeden z možného. Já tvrdím, že to tak zcela a naprosto (tj. dostatečně neomylně) nejde.

A můžeš mi říci, jak jinak bys ty mé tři body chtěl chronologicky uspořádat? Já tedy nevím, ale jinou možnost bych tam opravdu nehledal. Rozšíření o další detaily možné samozřejmě je, ale to už bychom hovořili o něčem jiném, nikoliv o tom, že mé tři události lze vyložit jiným způsobem.

Proč by jinak říkal, že se jeho tělo vydává, a ne vydá, nebo po jeho smrti vydalo???

Co Ty můžeš vědět o tom, co přesně Ježíš říkal? Pochopitelně nemohl mluvit v minulém čase, neboť tato událost právě začínala, ale jsem si jist, že by učdníkům řekl, ať tuto oběť stále dokola přinášejí, a ne ať to činí na jeho připomínání.

Tato víra ve skutečnou přítomnost ...

Jedná se o skutečnou přítomnost hmotnou nebo duchovní? Pokud o hmotnou, pak není možné, aby Kristovo fyzické tělo bylo přítomno na tolika místech každou neděli najednou. Pokud duchovní, pak by se poněkud vytratil smysl toho, o co tady v diskuzi usiluješ. Ježíš chodil v hmotném těle, to mělo normální vlastnosti lidského hmotného těla, nepobýval třeba na mnoha místech v jednom čase zároveň, množství atomů, z nichž bylo složeno, bylo také omezené, a opravdu nechápu, jak by jsi chtěl zaručit, aby se neděli co neděli přesně tyto skutečné hmotné stavební prvky Kristova pozemského těla objevily přesně na těch místech, kde všude se po Zemi slaví Eucharistie. Nejenže to evidentně není možné, neboť částic hmoty by bylo málo, ale i kdyby možné bylo, tak by reálná víra na opravdové přijetí takové myšlenky (nejen pouhé demostrativní vyhlašování) musela hory přenášet, a musela by tedy víra těchto lidí být někde vidět. Což není.

Chci tím říci asi to, že se jedná o podobný počin, jako z Bible sestavit teze typu: Země je placatá, neobíhá kolem Slunce a je středem vesmíru. Podobných tvrzení právě ti teologové, jež spolutvořili tzv. tradici, v minulosti vymysleli mnoho a je mnohem více záležitostí zdravého rozumu a upřímné víry, abychom nepravdivost těchto tvrzení odhalili, než-li víry, která by hory měla přenášet, ale nepřenáší, nebo mluvnických časů, které v Bibli buď nejsou, nebo se nacházejí jako součást přímé řeči vyřčené někdy v minulosti, apod.

Bůh Ti buď milostiv, aby jsi tomu, co píši, mohl porozumět. Jinak by to totiž bylo hodně na dlouho, a toho se ode mne asi nedočkáš:-)

wollek


]


Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 15. září 2005 @ 09:28:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nezlob se proroku,

nesouhlasím s tebou, tvůj názor stojí na opačném spektru než názory na přijímání od katolíků.

To, že si o tom myslí, že se to promění, změní to podstatu, na základě jejich teologie? Ať už si myslíme to a oni zase ono na chléb a víno. Naše povinnost vůči Ježíši Kristu je účast na tomto aktu! Stejně jako na křtu, stejně jako na modlitbě a na shromážděních křesťanů.

Nechci se dopustit jakéhosi rouhání, berte to trochu jako určitý druh humoru. Ale s tím proměním chleba a vína. Neprokázalo by se to nějakým vědeckým rozborem? Potom by se prokázalo na základě vědecké analýzy, zda je pravdivý ten katolický pohled nebo ten protestantský!!

Takže problém s vysvětlením mi nebrání se zúčastnit eucharistie!

Daleko víc jsem "nabroušený" na nesouhlas s přístupem nás protestantů.

Ale je to pochopitelné, tady je vidět linie, kterou razí v ekumenismu. Ano ekumenismus, ale pod křídly katolické církve.

S pozdravem Karels



Re: Katolické učení o eucharistii - od katolíka (Skóre: 1)
Vložil: Prorok (novazeme@centrum.cz) v Čtvrtek, 15. září 2005 @ 14:51:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Samozřejmě se nezlobím.
Ale zkusím tě ještě jednou poprosit o zamyšlení.
Může vůbec jít v eucharistii o památku Pánovy večeře?
Jsi typický "boanerges"- syn hromu. Pravý Izraelita v němž není lsti, emotivní, opravdový.
Někdy je však třeba "vyhodit padák" a zastavit.
Nechci Tě lámat ve Tvém přesvědčení. Jen zpomal, vem Písmo, zavři se do pokojíku, modli se čti a přemýšlej - může jít v tak zvláštním obřadu o skutečnou večeři Páně?
Ale Tvé poznání a rozhodnutí samozřejmě respektuji.
S úctou Prorok.


]


Prorokovi (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pátek, 16. září 2005 @ 11:28:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prorok:

„vem Písmo, zavři se do pokojíku, modli se čti a přemýšlej - může jít v tak zvláštním obřadu o skutečnou večeři Páně?“

 

Zvláštní obřad? Co tím myslíš? Vše co tvoří Bůh je podivuhodné, a pro mnoho lidí nepochopitelné a nepřijatelné, pokud nemají víru. Ano je to zvláštní obřad, zcela odlišný od jakýchkoli obětí nebo modloslužeb.Při
eucharistii se křesťané od počátku shromažďují a slaví stále prakticky stejně - většina promluv je podle Písma (jen nehovoříme řecky nebo hebrejsky, ale česky aby každý mohl rozumět celé např. zde
http://www.modlitba.cz/articles.php?akce=art&id=522 ):

 

–       nejprve je bohoslužba slova (litujeme svých hříchů, čteme z Písem, modlíme se, vyznáváme svou víru tedy komu a čemu věříme – Vyznání víry, věříme také, že již v Písmu k nám Pán přichází a prosíme jej „Kyrie, eleison – Pane, smiluj se.),

–      poté se přinášejí chléb a víno (nazývané dary, neboť se jedná o slavení oběti Ježíšovi, který se za nás vydává),

–      pronášejí se slova Ježíšova (1 Kor 11,23; Mk 14,22; Mt 26,26; Lk 22,14) a kněz při nich pozdvihuje Tělo i Krev Páně
k Bohu a ukazuje shromážděnému lidu,

–      věřící klečí na kolenou, neboť se vzdává pocta Bohu, který je nyní přítomen svým Tělem a Krví v chlebě a vínu (pro husity – celý i s krví je přítomen v chlebě)

–      na kolenou se vyznává tajemství naší víry – („Tvou smrt zvěstujeme, Tvé vzkříšení vyznáváme, na Tvůj příchod Pane Ježíši Kriste čekáme.“ nebo „Kdykoli jíme tento chléb a kdykoli pijeme tento kalich, zvěstujeme Tvou smrt a čekáme na Tvůj příchod, Pane Ježíši Kriste.“ nebo „Zachraň nás svým křížem, vysvoboď nás svým vzkříšením, Ježíši Kriste, Spasiteli světa.“

–      poté následuje Kristova odlitba, kterou nás sám naučil – „Otče náš“ (Mt  6,9; Lk 11,2)

–      pak je (celkem nově zde) pozdravení pokoje slovy např. Kristovými „Pokoj s Tebou“ Jan 20,19a26

–      po té se vyznává na kolenou opět, že se
jedná o jedinou nejsvětější oběť  - beránka Božího, který snímá hříchy světa (Jan 1,29 – Jan Křtitel Ježíše viděl a toto o něm prohlásil, my to opakujeme, protože jej též vidíme)

–       kněz ukazuje opět Tělo a Krev následuje vyznání „Pane, nezasloužím si abys ke mně přišel, ale řekni jen slovo, a má duše bude uzdravena.“ slova setníkova Mt 8,8 - Pán jeho
prosbu neoslyšel, ale uzdravil jeho otroka; naše prosby jistě také neoslyší máme-li víru ,"Jdi, a jak jsi uvěřil, tak se ti staň ." A v tu hodinu se sluha uzdravil.´

–       poté kněz sám jí a pije a přistupují věřící, kteří na výzvu Tělo Kristovo a Krev Kristova,
vyznávají, že tomu věří a říkají „Amen.“

–       následují závěrečné obřady s rozesláním do světa „Jděte ve jménu Páně“(Mt 28,19; Mk 16,15) a učte, křtěte ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého, a hle já jsem s vámi po všecky dny až do skonání světa.

 

A co prvokřesťané?

Justin +166 Obrana I. K Antonínovi Piovi, čl. 65-67 – viz odkaz zde
http://www.fatym.com/taf/knihy/patrol/p_just_1_apol.rtf  - už jsem z něj citoval, hovoří stejně a stejnými argumenty, že to tak v církvi
je předáno a ustanoveno od apoštolů. Když tak mohu nakopírovat sem, pokud chceš, ale škoda místa na serveru GS. Rovněž tak citovat jiné mučedníky.

 




]


Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy