poslal oskar
Láska-agapé a poznání Písem
Lze říci, že dokonalý charakter je tvořen souhrnem všech dobrých vlastností, o kterých Duch hovoří v Písmu a doporučuje je.
Například podle apoštola Petra máme vynaložit veškerou snahu na to, abychom "ke své víře připojili ctnost, k ctnosti poznání, k poznání zdrženlivost, ke zdrženlivosti trpělivost, k trpělivosti zbožnost, ke zbožnosti bratrskou náklonnost a k bratrské náklonnosti lásku". Podle známé a hojně citované třinácté kapitoly v listu Korintským máme být trpěliví, laskaví, nezávidět, nevychloubat se, nebýt domýšliví, jednat čestně, jednat nezištně, být mírní a snášenliví, odpouštět, radovat se z pravdy, být za všech okolností vytrvalí, věřit a uchovávat si naději. Lze k tomu přidat další dobré vlastnosti. Všechny pak tvoří dohromady dokonalý charakter, který je teprve schopen toho, co se nazývá láska (agapé). Takový charakter (čti takovou lásku) má předně Ježíš Kristus, který je nám v tomto smyslu vzorem. Dosáhnout beze zbytku všech těchto vlastností a být schopen lásky-agapé lze jedině dokonalou proměnou osobnosti podle jeho vzoru. Dojít k dokonalosti v lásce znamená potom dojít k cíli křesťanství a k nezvratné jistotě, že po svém proměnění či vzkříšení budeme s Ježíšem v nebeských příbytcích a budeme se v budoucím obrazném tisíciletém království podílet na obnově celého ostatního vzkříšeného lidstva.
Dosáhnout dokonalého charakteru je úkol doslova nadlidský. Vždyť cílem je dosáhnout dokonalosti takové, jakou má Ježíš Kristus, ba dokonce dokonalosti takové, jakou má sám Bůh Otec. Slabému tělu je to věc nemožná, a kdyby nám Otec z nebes neposlal na pomoc svého svatého Ducha, nikdy bychom nebyli schopni dokonalé lásky dosáhnout. Dokonalé lásky se nedosahuje hned, okamžitě, ze dne na den. Je třeba jít po té cestě, prosit Boha o pomoc a přidávat k jednomu úspěchu druhý, třetí, čtvrtý, až z toho nakonec bude v našem srdci dokonalé spektrum vlastností souhrnně zvaných láska-agapé neboli dokonalý Boží charakter a tedy dokonalý obraz Boží. Bez mocné pomoci Ducha to nejde, protože jedině "ovocem Božího Ducha je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, tichost a sebeovládání", jak se píše v listě Galatským. To jsou ty "duchovní dary", o které se máme snažit nejvíc. Tělo, ten starý člověk v nás, těchto vlastností nikdy nedosáhne sám ze sebe.
S vyspělostí křesťanova charakteru je svázáno chápání Písem. Teprve tehdy, když se v nás rodí, prohlubují a rozhojňují veškeré dobré vlastnosti, neboli když rosteme v lásce-agapé, tak teprve tehdy "nezůstaneme v poznání našeho Pána Ježíše Krista nečinní a bez ovoce", jak píše Petr. Bez zdokonalování charakteru nelze docházet poznání pravdy z Písem. Boží slovo v Písmech lze čistě vnímat a chápat jedině čistým a zdravým okem, tedy s čistým a zdravým charakterem. Když svět čte Písmo a hraje si na vysokou biblistiku, vylézají z toho nesmysly, Bohu směšné a směšné i Božím synům. Jedna teologie stíhá druhou a vzájemně si dokazují svou pravdu a svou lež. Písmo je psáno záměrně tak, aby mu nerozuměl nikdo jiný, než ten, komu to odhalí sám Otec. Ostatní budou chyceni do svých vlastních vývodů a sofistiky. Dát dohromady stavebnici, kterou jsou biblická proroctví, není v lidských silách a nedosahuje se toho sebepoctivějším studiem.