Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 550 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Danny42
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480468
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Neo-pelagianismus v charismatickém hnutí?
Vloženo Pondělí, 21. únor 2005 @ 22:02:31 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal Nepřihlášený

Boží prozřetelnost
aneb ví Bůh všechno?
II.

Obsah: Máme na to? -- Věřím Bibli? -- Bůh, čas a věčnost -- Theodicea -- Nepředurčil, ale předzvěděl -- 9. kapitola Římanům
 
Děkuji všem, kteří na můj článek zareagovali. Ohlasů bylo mnohem více, než jsem čekal. Je zřejmé, že je to otázka zajímavá a živá. Předem se omlouvám, že v tomto článku reaguji pouze na některé ohlasy. Více jsem zatím nezvládl, ale chystám se, že postupně zareaguji na všechny. Pokusím se do svého článku zapracovat Vaše připomínky a zodpovědět na některé námitky.
 
Máme na to?
Někteří z Vás vyjádřili pochybnosti o tom, zda vůbec "máme na to", abychom se těmito věcmi zabývali. Většinou se snadno shodneme na tom, že Bůh je mnohem větší než my, že nás přesahuje. Ostatně sám nám ve svém Slovu říká, že Nejsouť zajisté myšlení má jako myšlení vaše, ani cesty vaše jako cesty mé, praví Hospodin. Ale jakož vyšší jsou nebesa než země, tak převyšují cesty mé cesty vaše, a myšlení má myšlení vaše (Izajáš 55,8-9, cituje dle Kr., protože ČEP má "úmysly" místo "myšlení"). Apoštol Pavel poznamenává, jak mě někteří z Vás neopomněli připomenout, že nyní poznáváme pouze částečně (1Kr 13,12).

Měli bychom se možná tedy zabývat nejprve tím, zda je vůbec možná teologie. Zda vůbec můžeme o Bohu učinit nějaké smysluplné výpovědi s určitou mírou jistoty, že nemluvíme nesmysly.
Soudím, že si musíme neustále připomínat omezenost svého chápání. Na druhé straně chápu rozum jako Boží dar. Ať chceme nebo nechceme, o Bibli nějak přemýšlíme. A naprostá většina z Vás, kdo se mnou diskutujete, berete Písmo vážně, berete ho jako zdroj našeho přemýšlení o Bohu a rovněž jako normu tohoto přemýšlení. Těžko tomu může být jinak a jsem si téměř jist, že Bůh chce, abychom o Jeho Slovu přemýšleli. Ale aby nebyl nikdo na pochybách, vyjadřuji naprostý souhlas s tím, že poznáváme z částky, a že je třeba si to stále znovu připomínat.
Jeden bratr ze Slovenska to myslím vyjádřil dosti pregnantně: stačí jeden chybný predpoklad a nebadane môžeme vykresľovať nereálny obraz o Bohu. Veď ak by som z morskej kvapky pod mikroskopom usudzoval, že v mori žijú len mikroorganizmy, potom pri mojej nereálnej predstave budem v skutočnom mori prekvapený zo žralokov...
Nicméně to vše nevyvrací potřebu promýšlet, co nám Bůh o sobě v Písmu sděluje, jak se nám jeví. Náš rozhovor beru jako srovnávání si poznámek a postřehů; nečiním si nárok, že mám pravdu proti všem ostatním. (Dostal jsem ovšem i celou řadu ohlasů souhlasných.)
Otázka Boží prozřetelnosti, předurčení a svobody našeho rozhodování se jeví jako velmi složitá proto, že v Písmu můžeme najít opory pro dosti protichůdné pohledy. Nemyslím si ale, že by nás to mělo vést k tomu, abychom rezignovali na jakoukoliv snahu přijít těm věcem na kloub. Co hledám, je takové pochopení, které žádný z biblických textů neznásilňuje.

Věřím Bibli?
Proto se na tomto místě musím ohradit proti námitce některých z vás, že "nevěřím tomu, co je v Bibli". Kdybych nevěřil, že Bible je Boží slovo, tak bych tuto debatu vůbec neotvíral. Pokud se nám ale zdá, že něco je v rozporu, a pokud věříme tomu, že v Bibli žádné podstatné rozpory být nemohou, pak je pravděpodobné, že se nám něco jeví jako rozporuplné, protože špatně rozumíme jednomu nebo oběma místům, která se nám v rozporu zdají být. Pak není od věci zkoumat, zda Písmu rozumíme správně, případně čemu v něm rozumíme špatně.
Nyní tedy k jednotlivým argumentům.

Bůh, čas a věčnost
Jako námitka proti mému tvrzení, že Bůh nezná každý jednotlivý detail toho, co se ve světě děje, protože nás stvořil jako svobodné lidské bytosti, stojí přesvědčení, že Bůh na rozdíl od nás není spoután časem. Proto může vědět, jak něco bude v budoucnosti, přestože ta budoucnost ještě nenastala. Dám slovo opět bratru ze Slovenska: Ak však Boh nie je uzavretý v čase tak, ako my ľudia, potom môže jasne poznať budúcnosť, aj keby ju nepredurčil.
Může Bůh znát dopředu běh událostí, stvořil-li člověka svobodného?
Sám jsem argument o Boží nadčasovosti po léta používal. Mám ovšem za to, že je to argument spíše filozofický než biblický. Ano, Bůh byl před stvořením světa. Byl "na počátku", a tento počátek je asi něco jiného než jen počátek jakési časové úsečky. Věřím tomu, že Bůh stvořil i čas. Nicméně s námi jedná v čase, a pokud se rozhodl stvořit nás jako svobodné bytosti, pak svět skutečně mohl stvořit tak, že minulost je neměnná a že budoucnost Bůh stvořil jako otevřenou. Pokud je tedy někdo přesvědčen, že Bůh "přesně ví, jak se kdykoli rozhodneme", pak se ptám, proč se pak některým našim rozhodnutím diví. Já si myslím, že to (v každém detailu) neví.
V této souvislosti byl vyjádřen názor, že kdyby Bůh dokonale neznal lidská rozhodnutí, nevěděl by, jak věci dopadnou. Kdyby se bratři nerozhodli prodat Josefa do Egypta, byl by příběh Josefovy rodiny, Egypta a konec konců i Izraele zcela odlišný...
Zde bych se zastavil o slovíčka "dokonale". Spor není o tom, jestli Bůh něco dopředu neví. Ví toho spoustu. Spor je o tom, zda zná každý detail. Já nemusím být Bůh, abych věděl, že pokud bude hrát Sparta s FC Horní Blatná, určitě vyhraje. Nevím samozřejmě nic o tom, zda dá gól Poborský, Vachoušek nebo někdo jiný, a zda ten či onen hráč dá gólů třeba pět, zda bude mít soudce dobrou náladu, zda čárový rozhodčí něco nepřehlédne či bude-li toho dne pršet. Abych použil anglickou terminologii, nejde o to, zda Bůh má "foreknowledge", ale o to, zda má "exhaustively definite foreknowledge". Argument o Josefovi možno obrátit: Zahubil by Hospodin celý Izrael, kdyby se za něj Mojžíš nemodlil?
Co by bylo, kdyby bratři Josefa neprodali?
To samozřejmě nevím a nikdo z nás se k tomu nemůže vyjádřit. Možná Bůh věděl, že ho prodají. Znal jejich povahy. My nemusíme být Bůh, abychom věděli, že přijde-li Rom do hospody plné skinheadů, nedopadne to dobře. Když Hospodin dával Josefovi jeho sny, měli jeho bratři za sebou už celou řadu svobodných rozhodnutí, kterými utvářeli své povahy. Hospodin neurčil jejich budoucnost; na základě jejich minulých rozhodnutí ovšem viděl, jak se utvořila jejich přítomnost. Jejich volbami byly některé možné cesty do budoucnosti nadobro uzavřeny. Hra byla už rozehraná natolik, že Hospodin mohl celkem s jistotou počítat, že ho Izmaelcům prodají.
Můžeme zastávat názor, že Bůh zná předem naše rozhodnutí, ačkoli nám dal svobodu. Musím se u toho ale zdržet. Ano, takový názor zastávat lze, ostatně já si to tak představoval celá desetiletí. Říkal jsem, že je to "tajemství". Ano, v této věci jsem svůj názor revidoval. Nemyslím si, že je to tajemství, myslím si, že je to nesmysl, protimluv, contradictio in adiecto.
Může Bůh znát něco, co není?
Může, pokud se rozhodl to stvořit. I člověk může znát něco, co není. Malíř může jistým způsobem znát (tj. mít na mysli) obraz, který teprve namaluje. Bůh, který povolává z nicoty věci k existenci, samozřejmě zná předem to, co není. Kromě toho jsem už v prvním článku napsal, že Bůh zná všechny možnosti. Zná tedy nejen svět, který skutečně stvořil, ale zná i světy, které nestvořil, ale které stvořit mohl.
Ovšem s lidskou svobodou je to jiná věc. Pokud Bůh nechal na člověku byť jen jedno jediné rozhodnutí, pokud mu dal svobodu byť jen v jedné jedinké malinké věci, pokud mu dal skutečnou svobodu, aby zvolil buď A nebo B, pak nemůže znát, zda se člověk rozhodne pro A nebo B. Kdyby to znal, tak by už A nebo B někde nějak bylo (třeba jen v Boží mysli) a nemohlo by tedy být výsledkem svobodné lidské volby. Nejde teď o to, zda je Bůh nadčasový v tom smyslu, že pro něj "neplatí" minulost, přítomnost a budoucnost. I kdyby byl nadčasový v tomto smyslu a mohl znát lidská rozhodnutí, která ještě nenastala, pak ta rozhodnutí musí mít jiný zdroj než ve svobodné lidské vůli. Výpověď, že Bůh zná předem výsledky našich svobodných rozhodnutí není tajemství. Je to nesmysl, logický protimluv.
Důsledný determinismus je si toho vědom a proto lidskou svobodu popírá. Zastavme se nyní u biblických argumentů v jeho prospěch.
Nejčastěji používaný argument pro Boží předurčení je vzat z 9. kapitoly listu Římanům.
Rebeka z jednoho muže otěhotněla, totiž z našeho otce Izáka; ještě se jí synové nenarodili a neučinili nic dobrého ani zlého, aby však zůstalo potvrzeno Boží předsevzetí, které je podle vyvolení, ne ze skutků, nýbrž z toho, kdo povolává, bylo jí řečeno, že starší bude sloužit mladšímu. Jak je napsáno: 'Jákoba jsem miloval, ale Ezaua jsem nenáviděl.'
Co tedy řekneme? Není u Boha nespravedlnost? Naprosto ne! Mojžíšovi říká: 'Smiluji se, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.' Nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo běží, ale na Bohu, který se smilovává
(Ř 9,10b-16).
Většinou tomu rozumíme tak, že Bůh už v lůně matky vyvolil Jákoba a Ezau měl prostě smůlu. Jákob musel dopadnout dobře, a Ezau dobře dopadnout nemohl, ať by dělal co by dělal.
Na druhé straně známe místa z Písma, kde Bůh říká, že před nás položil dvě cesty -- cestu života a cestu smrti (Jer 21,8, srov. Dt 11,26 a 30,1). Bůh nás vyzývá, abychom si vyvolili život.
Pokud platí deterministické chápání citátu z Římanům 9, pak výzva, abychom si vyvolili život (nebo smrt), nedává smysl. Bůh to přece rozhodl již v lůně matky. A jen nějaký sadistický Bůh by nás vyzýval k tomu, abychom učinili volbu, kterou ve skutečnosti vůbec učinit nemůžeme.
Buď tedy špatně chápu ono předložení života a smrti, nebo špatně chápeme Římanům 9.
Zanedlouho se na 9. kapitolu Římanům podíváme blíže. Písmo vykládá samo sebe. Je zpravidla plodné, když si položíme otázku, co Pavel na daném místě řeší. Nám se zdá, že tam jde především o otázku předurčení. Dospěl jsem ale k závěru, že je tomu tak proto, že text této kapitoly obsahuje výroky, které pro předurčení hovoří snad nejlépe z celé Bible. Jak ale dovozuje Gregory Boyd, tento přístup k dané kapitole začal převažovat až od Augustina, jenž formuloval nauku o předurčení a definoval predestinační theodiceu.

Theodicea
Toto slovo musím pro laiky vysvětlit: theodicea je způsob argumentace, který nějakým způsobem vysvětluje, jak to, že je ve světě zlo, jak to, že se "dobrým lidem dějí špatné věci". Je to kardinální otázka -- jednak pro mnohé z nás osobně, jednak pro každého, kdo zvěstuje evangelium. Málokterou otázku nám totiž nevěřící kladou tak často, jako otázku, "proč Bůh dopustil druhou světovou válku" či nějakou otázku velmi podobnou.
Proto každý z nás nějakou theodiceu má. Každý si nějak tuto otázku řeší. Znovu podotýkám, že nepřicházím s nějakým názorem, který bych chtěl vášnivě prosazovat. Přiznávám se, že mě překvapilo, jak vášnivé reakce můj článek vyvolal.
Pokud jsme přesvědčeni, že Bůh všechno předurčil a že všechno řídí, pak musíme nějak zodpovědět na otázku, jak je možné, že Bůh předurčil, aby během holocaustu zahynulo šest milionů Židů, z toho milion dětí mladších sedmi let. Klasická augustiniánská a kalvinistická theodicea tvrdí, že veškeré zlo slouží nějakému vyššímu dobru. Přiznám se, že si nedovedu představit, jakému vyššímu dobru by mohlo posloužit takové masové vyvražďování často ještě morálně nesvéprávných dětí. Řeknu-li "milion dětí", je to hodně neosobní. Známe ale např. film Sofiina volba, který ukazuje jednu strašlivou osobní tragédii: Matka se musela rozhodnout, kterému ze svých dvou dětí dá šanci na přežití a které pošle na jistou smrt. Boyd uvádí ještě drastičtější, přitom ale skutečný případ. Němečtí vojáci ve varšavském ghettu viděli šestiletou holčičku s krásnýma očima. Rozhodli se, že jí ty oči vyloupnou a učinili tak před očima matky. O týden později byla holčička jakožto nemocná poslána do plynu.
Těžko se mi věří, že tuto událost předurčil dobrotivý Bůh, a že tato událost posloužila nějakému "vyššímu dobru". Dobru pro koho? Pro tu holčičku? Pro její matku? Pro náhodné diváky? Pro ty německé vojáky, kteří spáchali tento krutý čin?
Proto mě klasická kalvinistická theodicea neuspokojuje a hledám jiné řešení. To mě přivedlo k bádání, zda biblické texty tyto názory skutečně podporují, jak se mnohdy má za to.
Někdo by mohl namítnout, že tedy nevycházím od Písma, ale od lidských otázek, a že nějaké texty odmítám, protože se "mi nehodí do krámu". Ano, dalo by se na to dívat i takto. Nicméně ty "lidské otázky" jsou neodbytné a klademe si je všichni. Nechci Písmo znásilňovat a chci ho vykládat správně. Vím však velmi dobře, jak často jsme určeni svým předporozuměním Písmu a vykládáme si ho právě na základě našich neuvědomělých předpokladů. Onen bratr ze Slovenska, jehož jsem citoval v úvodu, má sice názory hodně odlišné od mých, ale v oné věci mu dávám za pravdu: stačí jediný chybný předpoklad, a vidíme Boha velmi nesprávně...
Jiná místa Písma mluví o potřebě volby a celkově se dá říci, že hlavní zvěst celého Písma se týká vztahu Boha a člověka, který je líčen zcela jinak než tak, že Bůh na počátku všechno předurčil a ono se to pak už jenom odvíjí v čase.
I dnes jsou lidé, kteří učí klasickou predestinaci, nicméně oblíbenější řešení je dnes to, že Bůh to sice nepředurčil, nicméně o všem předem věděl. Lidé jsou většinou přesvědčeni, že je-li Bůh vševědoucí, nemůže tomu být jinak.
Stojí ovšem za úvahu to, že Pán Ježíš, ač pravý Bůh, vševědoucí v tomto smyslu slova není. Sám přece říká, že neví, kdy bude konec světa. Dle jeho vlastního vyjádření tu hodinu zná jedině Otec (Mt 24:36). Z toho tedy nutně plyne, že vševědoucnost nezbytně nepatří k božství.
Promiňte, vím, že tím trochu dráždím hada bosou nohou. Já si ve skutečnosti myslím, že Bůh je mnohem schopnější a že mocnější, než si myslí kalvinisté. Právě proto, že je mocnější a schopnější, než si kalvinisté dovedou představit, si mohl dovolit riskovat a dal člověku svobodu. A nakonec se naplní Jeho úradky.
V jednom denominačním časopise jsem byl dokonce oficiálně obviněn z rouhání. Je mi to líto, ale pokusím se postupně vysvětlit, proč mi klasická predestinační theodicea připadá jako větší rouhání než to, co shledávám já. Ale nebudu nikoho z rouhání lacině obviňovat: mým základním postojem je důvěra, že jako křesťané chceme Boha oslavit. Každý se přitom nějak vyrovnáváme s tím, co nám přináší život. Písmo nám život osvětluje a když žijeme v poslušnosti, stále více Písmu rozumíme. Zdá se mi, že jsem našel lepší řešení otázky theodiceje, a proto píši tyto články. Myslím si, že je lepší, protože žádný text neznásilňuje a nabízí určité řešení "nepohodlných" textů, které mi připadá oprávněnější než přístup klasické predestinační theodiceje. Ale věřte mi, nejsem v tom nijak "zaseklý" a jde mi o Boží slávu. Mám za to, že řešení, které tuším, je Bohu více právo a více Ho oslaví.
Ještě k roli Písma: Mezi názory, které jsem dostal, byl i ten, že textů, v nichž se Bůh něčemu diví, je v Písmu poměrně "málo". Poznamenávám, že z hlediska metodického je to jedno. Ano, také si myslím, že když je v Písmu něco vícekrát, má to patrně větší význam. Ale pokud věřím, že Písmo je inspirované -- a já tomu věřím -- pak byť tam byl jen jediný text, který se mi "nehodí do krámu", hledám nějaké řešení. Tzn. i kdyby v Písmu bylo jen jedinké místo, které by dosvědčovalo, že se Bůh něčemu diví, tak z toho usuzuji, že se Bůh něčemu diví, pokud mě někdo nepřesvědčí, že tomu rozumím špatně a že ten text vlastně znamená něco jiného.
Nyní zpět k názoru, že Bůh sice všechno nepředurčil, ale všechno předzvěděl.

Nepředurčil, ale předzvěděl
Kalvín sám k tomu poznamenává, že takový názor je nesmyslný. Jeho argument je prostý a srozumitelný: Bůh by přece nepřipustil něco, co není v Jeho vůli. Vše, co se děje, děje se pouze a výhradně na základě jeho vůle.
Můj argument, jak již bylo zmíněno výše, je spíše filozofický, konkrétně ontologický. Pokud to, co není, není v Boží mysli, pak to Bůh nemůže vědět, protože to není. Kdyby to věděl, tak už to nějak je, a pokud to nějak je, pak to má zdroj v něčem jiném než v rozhodnutí svobodného činitele. V tom případě člověk není svobodný. Ještě jednou: Pokud Bůh ví všechno, musí být lidská svoboda fikcí. Pokud je člověk skutečně svobodný, pak Bůh nezná předem každé jeho jednotlivé rozhodnutí. Buď jedno, nebo druhé.


9. kapitola Římanům
Tedy k 9. kapitole Římanům. Otázka, kterou tam Pavel řeší, není otázka predestinace, ale otázka, proč Židé neuvěřili a co s nimi bude dál. Řeší pochybnosti o Božích zaslíbeních (v. 6: "ne že by slovo Boží selhalo"). Když ve verši 30 shrnuje svou argumentaci, neříká, jak bychom čekali, pokud by ta kapitola byla o predestina-ci: "Vidíte, všechno Bůh předem určil a ať se lidé snaží jak chtějí, naplňují jen to, co jim Bůh předurčil." Říká: (v. 30-31) "Co tedy nakonec řekneme? To, že pohanští národové, kteří neusilovali o spravedlnost, spravedlnosti dosáhli, a to spravedlnosti z víry; Izrael však, který usiloval o spravedlnost podle zákona, k cíli zákona nedospěl." Izraelci byli přesvědčeni, že jsou na tom dobře, protože jsou vyvolení, protože jsou potomci Jákobovi, ne Ezauovi. S křesťanskou zvěstí měli obrovské problémy: Byla-li pravdivá a oni Krista nepřijali, ocitli se ve vztahu k Bohu jaksi na vedlejší koleji. Pavel předpokládal jejich námitku: "Ty tedy říkáš, že Boží slovo neplatí!? Vždyť z Božího slova se dovídáme o vyvolení svého praotce Abrahama!" Na to právě Pavel reaguje. Slovo Boží neselhalo. Rozhodující je ale víra, ne etnický původ. Bůh může vyvolit, koho chce.
A tady máme problém. Čteme-li o tom, že Bůh vyvolil Jákoba a nikoli Ezaua, a to už v životě matky, máme dojem, že text pokračuje asi takto: Jákoba jsem si zamiloval a vyvolil k věčné spáse, ale Ezaua jsem odmítl a tak bude na věky zavržen. Tento dojem v nás vznikl ne proto, že by se Pavel na tomto místě zabýval otázkou predestinace ke spáse či zavržení, jak se tomuto textu rozumělo v posledních patnácti stoletích (ale nikoli v rané církvi), ale proto, že to, proč Pavel tato slova psal, námi dnes už nehýbe, není to pro nás problémem a dokonce ani tématem, kdežto otázka theodiceje ano. Pavel ale mluví o vyvolení k určitému osudu, totiž k tomu, aby vyvolení, tj. praotec víry Abraham, syn zaslíbení Izák a pak Jákob byli nositeli Božích zaslíbení. Nemluví o věčném životě.
Pavel říká, že Bůh hledá víru a rozhoduje se podle našich reakcí, ne podle toho, kdo je jakého původu. 9. kapitola ukazuje přesně opačným směrem než predestinace: Nespoléhejte na své vyvolení. "Nejsou všichni dětmi Abrahamovými jen proto, že jsou jeho potomci" (v. 7). Ano, Bůh se předem rozhodl, že zde bude mít svůj lid. A žádná lidská svoboda nemohla tento úradek zvrátit. Ani Jákobovy triky. Bůh se rozhodl, že vyvede Izrael z Egypta. Žádný farao tomu nemohl zabránit. Bůh skutečně faraóna v určitém okamžiku zatvrdil. Neznamená to však, že farao se narodil a nikdy neměl jinou možnost. Od určité doby ale Hospodin věděl, že farao už zvolil a že už jinou cestou nepůjde. Jelikož zná všechny možnosti, věděl, že farao už udělal tolik rozhodnutí na špatné cestě, že se dobrou nevydá. Proto předpovídá, že farao lid nepropustí. Přesto až do konce 9. kapitoly Exodu čteme, že "se zatvrdilo faraónovo srdce" a až od 10. kapitoly čteme, že "Bůh zatvrdil jeho srdce". Když se farao narodil, nebylo ještě rozhodnuto, že se na něm Bůh oslaví způsobem tak drastickým. Bůh byl rozhodnut se na něm oslavit. Jakým způsobem, to se rozhodlo později. Farao v určitém okamžiku dospěl do bodu, z nějž již nebylo návratu. "Koho chce, činí zatvrzelým."
A nyní se Židé, kteří se považovali za vyvolené, ocitli dokonce v podobné pozi-ci, jako byl tehdy farao! Byli "vylomeni" (Ř 11,20) -- proč? Protože je Bůh předurčil k věčnému zahynutí? Nikoli! Byli vylomeni pro svou nevěru (tamtéž)!
Proto soudím, že 9. kapitola není v rozporu s přesvědčením, že Bůh dal lidem svobodu rozhodování. Jinak řečeno, není v rozporu s těmi nesčetnými pasážemi Písma, kde Bůh sám či případně jeho služebníci na tuto svobodu apelují, když volají k víře a poslušnosti.
V příštím pokračování se budu zabývat dalšími místy v Písmu, jimiž se argumentuje ve prospěch predestinace.
Jeden bratr kalvinista mi napsal, že se přes své přesvědčení o predestinaci při modlitbě rozhodně nemusí nudit. Ano, souhlasím. Nemyslím si, že tato debata je zbytečná, ale jsem přesvědčen, že leckterý kalvinista může být Božímu srdci bližší než člověk, který na predestinaci nevěří. Bůh hledí k srdci: tam se rozhoduje, kdo se rouhá a kdo ne. My se můžeme mýlit a já si to uvědomuji velmi dobře. Snažím se formulovat názory, které nejlépe vyjadřují, co je obsaženo v Písmu jako v celku. Protože si uvědomuji naši omylnost, chci sice pracovat pečlivě a poctivě, ale nejsem pln vášní. Některé dopisy, které jsem dostal, plné vášní byly, byť jich byla menšina, vlastně jen pár. Jejich autorům vzkazuji: rozvášněnost, případně hněvivost není argument!
Všem Vám přeji, abyste se stali horlivými modlitebníky. O to mi jde především.


Dan Drápal
13.2.2005


"Neo-pelagianismus v charismatickém hnutí?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Neo-pelagianismus v charismatickém hnutí? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 22. únor 2005 @ 09:14:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to sice velmi smutné, ale Dan Drápal má jakožto "naddenominační apoštol" "formou vztahů" své ovečky ve všech denominacích, a tyto své "epištoly" jim pravděpodobně zasílá formou pastýřských listů. Vzhledem k tomu, že začal rozvíjet své vlastní učení, je pravděpodobné, že jeho následníci v jiných denominacích, jejichž existenci Dan Drápal považuje za hřích, budou mít tendenci toto učení přijímat za své, jak tomu bylo i v minulosti. To nutně povede k jediné věci, a to, že ostatní církve budou nuceny zaujmout k jeho novému učení veřejné a odmítavé stanovisko. Dovolím si odhadnout, že zřejmě není daleko doba, kdy se od tohoto učení bude nucen veřejně distancovat i Život víry. Přejme proto všem charismatikům, aby si uchovali víru ve všemohoucího, vševědoucího a všudypřítomného dobrého Boha, a aby toto učení následovalo co nejméně bratří a sester z KS.

V lásce,

Pastýř



Re: Neo-pelagianismus v charismatickém hnutí? (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Středa, 23. únor 2005 @ 17:29:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milí přátelé,

ačkoliv jsem měl v úmyslu vycouvat z těchto diskuzí, nedá mi to, abych se k tomuto článku nevyjádřil. Souhlasím s tím, že i když Boha nejsme schopni plně vystihnout naší myslí, stejně každý z nás, co se o víru nějak zajímá, o Bibli nějak přemýšlí, a že si Bůh velmi pravděpodobě přeje, abychom o Jeho Slově přemýšleli. Chci i věřit tomu, že bratr Dan Bibli skutečně věří a za jeho novými názory je upřímná snaha hledat Boha, porozumět Mu a hledat pravdu. To má však své ALE: žádná teologie nemůže být správná, pokud nesouhlasí se všemi částmi Písma a zdánlivé rozpory, či nesrovnalosti nedokáže uspokojivě vysvětlit. A zde vidím problém Danovy teorie, která vychází pouze z některých částí Písma a opomíjí obecné pravdy o Bohu a jasně vyřčené teze, jako třeba:

1 Pt 1:19  ....nýbrž převzácnou krví Kristovou. On jako beránek bez vady a bez poskvrny
20  byl k tomu předem vyhlédnut před stvořením světa a přišel kvůli vám na konci časů.


Jak by mohl být Ježíš vyhlédnut před stvořením světa, pokud by Bůh ani nevěděl, zda člověk zhřeší? Dejme tomu, že by to Bůh mohl předpokládat a Ježíše mít vyhlédnutého jen tak pro jistotu, kdyby člověk od Boha odpadl. Mám tady ale ještě mnohem větší problém: Pokud by Bůh neznal dějiny tohoto světa, jak by nám potom mohl zaručit, že po stvoření nového nebe a nové země (viz Zjevení), nedojde opět ke vzpouře a odpadnutí od Boha?? Je možné, aby Bůh znal dějiny nové země, a té stávající nikoliv? A pokud by je neznal, znamená to, že tam lidé nebudou mít svobodnou vůli a budou jako roboti? Vůbec celou argumentaci postavenou na teorii svobodné vůle považuji za dosti nešťastnou a rozhodně ne založenou na Bibli. Ale do této polemiky se nyní pouštět nechci a raději se zaměřím na další příklady z Písma, či výtažky z textu hlavního článku:


Ef 1:4  v něm nás již před stvořením světa vyvolil, abychom byli svatí a bez poskvrny před jeho tváří.
5  Ve své lásce nás předem určil, abychom rozhodnutím jeho dobroty byli skrze Ježíše Krista přijati za syny
6  a chválili slávu jeho milosti, kterou nám udělil ve svém Nejmilejším.


Pokud někdo věří cele Bibli, pak by měl věřit i těmto veršům a umět se s nimi nějak vyrovnat. Nemluví se ani o žádném předzvědění, ale o rozhodnutí a určení Božím.

Sám jsem argument o Boží nadčasovosti po léta používal. Mám ovšem za to, že je to argument spíše filozofický než biblický.

Je to argument jak filosofický, tak biblický. Dokazují to třeba dobře známé verše:

2 Pt 3:8  Ale tato jedna věc kéž vám nezůstane skryta, milovaní, že jeden den je u Pána jako tisíc let a `tisíc let jako jeden den´.
Jan 8:58  Ježíš jim odpověděl: "Amen, amen, pravím vám, dříve než se Abraham narodil, já jsem."

Pokud je tedy někdo přesvědčen, že Bůh "přesně ví, jak se kdykoli rozhodneme", pak se ptám, proč se pak některým našim rozhodnutím diví. Já si myslím, že to (v každém detailu) neví.

a) A proč by se divit nemohl? Já znám tolik lidí, co něco dělají, tuším, jak se rozhodnou a přesto mě klidně může udivovat, tedy se divím, že to dělají právě tak, a ne nějak jinak, správněji. To není logický argument.
b) Z Danovy strany se nejedná se o argument biblický, ale filosofický. Nenapadá mě místo z Bible, kde by o Bohu bylo napsáno, že neví, jak se člověk rozhodne.

Spor není o tom, jestli Bůh něco dopředu neví. Ví toho spoustu. Spor je o tom, zda zná každý detail.

A jak by to asi Bůh technicky prováděl? Prostě buď ví nebo neví. Tady bych se zase mohl připomenout můj úvodní a nejhlavnější argument proti této představě: život a 'svobodnou' vůli lidí na nové zemi.

pokud mu dal skutečnou svobodu, aby zvolil buď A nebo B, pak nemůže znát, zda se člověk rozhodne pro A nebo B. Kdyby to znal, tak by už A nebo B někde nějak bylo (třeba jen v Boží mysli) a nemohlo by tedy být výsledkem svobodné lidské volby.

Tato představa vyvěrá z omezenosti lidské představy o bezčasovosti. Můžeme třeba na základě toho, že víme, že se včera někdo rozhodl koupit auto, říci, že se nejednalo o svobodné rozhodnutí? My přece tou znalostí nějakého rozhodnutí nemůžeme popřít nezávislost onoho rozhodnutí! A jelikož Bůh není hmotný a tedy nemůže být závislý na čase, pak je úplně jedno, zda to rozhodnutí koupit auto padlo včera nebo zítra nebo za 50 let. Na nezávislost (či svobodu) takového rozhodnutí nemá odpozorovaná znalost výsledku sebemenší vliv. A pokud ano, pak by to chtělo podstatně hlouběji vysvětlit, proč by mít měla.

I kdyby byl nadčasový v tomto smyslu a mohl znát lidská rozhodnutí, která ještě nenastala, pak ta rozhodnutí musí mít jiný zdroj než ve svobodné lidské vůli. Výpověď, že Bůh zná předem výsledky našich svobodných rozhodnutí není tajemství. Je to nesmysl, logický protimluv.

No, tady bych si o logickém protimluvu dovolil s Danem dost silně polemizovat. Jaký vůbec má smysl k nějaké argumentaci používat v jedné větě pojmy jako "nadčasový" a "rozhodnutí ještě nenastala", když je evidentní, že každé z těchto vyjádření se týká zcela jiné vztažné soustavy. Pokud se někdo pohybuje nezávisle na čase, pak je nelogické uvažovat o tom, že něco už nastalo a něco ještě nenastalo, a pokud se zase někdo pohybuje v časové vztažné soustavě, kde ještě něco nenastalo, pak nemůže být nadčasový v tom smyslu, jak to chápeme u Boha.

(Ř 9,10b-16): Většinou tomu rozumíme tak, že Bůh už v lůně matky vyvolil Jákoba a Ezau měl prostě smůlu. Jákob musel dopadnout dobře, a Ezau dobře dopadnout nemohl, ať by dělal co by dělal.

Toto je naprosté nepochopení. Nejde o to, co by Ezau dělal nebo nedělal, ale že Bůh vyvolil Jákoba právě proto, že věděl, jaký je Jákob a jaký je Ezau, a věděl, že Ezau je pro Jeho plán nepoužitelný. Tady bych zmínil třeba osud Jidáše. Jak mohl Bůh, který by měl schopnosti podle Danových představ, vyvolit dvanáct apoštolů, z nichž právě jeden (a žádný jiný) Ho zradí? Bůh si musel být naprosto jistý, že jeden z Dvanácti Ježíše zradí a všichni ostatní budou kázat o Jeho Království až na smrt. Neumím si představit, jak by toho mohl Bůh spoléhající se na náhodná či svobodná rozhodnutí lidí, dosáhnout.

Pokud platí deterministické chápání citátu z Římanům 9, pak výzva, abychom si vyvolili život (nebo smrt), nedává smysl.

Deterministicky samozřejmě citát z Římanům brát nemůžeme, ale třeba výzva o vyvolení smrti nebo života vůbec nemusí být v rozporu s Božím vyvolením, o kterém mimochodem Písmo hovoří naprosto jasně, ale ta výzva se stává pouze jedním z mnoha prostředků, se kterými Bůh může své vyvolení uskutečňovat.

Pokud jsme přesvědčeni, že Bůh všechno předurčil...

Tady bych chtěl potoknout, že jsem přesvědčen, že Bůh všechno nepředurčil a tento názor mi připadá velmi extrémní a velmi nepravděpodobný.

Proto mě klasická kalvinistická theodicea neuspokojuje a hledám jiné řešení. To mě přivedlo k bádání, zda biblické texty tyto názory skutečně podporují, jak se mnohdy má za to.

Mě tato theodicea také neuspokojuje a nevěřím, že je pravdivá, ale nedomnívám se, že by toto přímo souviselo s ústředním tématem, a sice s vševědoucností Boží. Řekl bych, že Bible tyto názory příliš nepodporuje, což neznamená, že některé 'zlo' nepřichází od Hospodina, což bychom jistě z Bible snadno podpořit mohli.

Stojí ovšem za úvahu to, že Pán Ježíš, ač pravý Bůh, vševědoucí v tomto smyslu slova není. Sám přece říká, že neví, kdy bude konec světa. Dle jeho vlastního vyjádření tu hodinu zná jedině Otec (Mt 24:36). Z toho tedy nutně plyne, že vševědoucnost nezbytně nepatří k božství.

Jenže Ježíš nebyl jenom Bůh, ale také pravý člověk. V době své pozemské služby byl ponížen, na své rovnosti s Bohem nelpěl, předpokládám třeba, že po narození byl nemluvně a neuměl ani to, co běžný dospělý člověk, také evidentně byl závislý na čase, takže ačkoliv Ježíš je Boží Syn, není možné ze znalostí a údajů o Jeho pozemské službě usuzovat na obecné Božské atributy.

Mezi názory, které jsem dostal, byl i ten, že textů, v nichž se Bůh něčemu diví, je v Písmu poměrně "málo".

Mě ani tak nebolí texty, kde se Bůh něčemu diví, opravdu není důvod s tím mít nějaký problém, zajímavější je otázka, kdy Bůh litoval toho, že učinil člověka. Ovšem to považuji za emotivní vyjádření Božího postoje, vztahu a smutku nad tím, kam se člověk ve svém hříchu až dostal, nikoliv prosté sdělení, že kdyby Bůh věděl, že bude muset seslat na Zemi celosvětovou potopu, tak raději člověka neučiní. Numeri 23:19 naopak hovoří o tom, že "Bůh není člověk, aby lhal, ani lidský syn, aby litoval.". Tatéž myšlenka je rozvinuta i v 1. Samuelově 15:29, aby vzápětí o pouhých šest veršů dále "Hospodin litoval, že Saula ustanovil králem nad Izraelem." I z toho je evidentní, že se nejedná o popis Božích vlastností, na nichž lze budovat teologický systém, ale mnohem spíše člověku blízký popis emotivního rozpoložení Hospodina. (Bůh pak svých činů litoval ještě v Jer 26:19 či Jon 3:10, ale to už nemá smysl rozebírat, princip je stejný).

Tzn. i kdyby v Písmu bylo jen jedinké místo, které by dosvědčovalo, že se Bůh něčemu diví, tak z toho usuzuji, že se Bůh něčemu diví, pokud mě někdo nepřesvědčí, že tomu rozumím špatně a že ten text vlastně znamená něco jiného.

Tady by mě přímá diskuze s bratrem Drápalem opravdu zajímala, neboť bych chtěl viděl, jak by vysvětlil evidentní rozpor z hlediska doslovného chápání 1 Sam 15:29 a 15:36 (patrně by to šlo obejít tak, že slova byla vyřčena ústy Samuele, nikoliv samotného Hospodina a tedy nemusí být pravdivá - pak je ale otázkou, čemu z přímých vět Bible bychom vůbec mohli věřit, pokud nejsou přímo přiřčeny Bohu).
K tomu ještě dodám, že se divím, že někdo nevěří v Boží vševědoucnost, a divit se tomu budu, i kdybych stokrát věděl, že někdo takový názor má. Není důvod se takovému názoru nedivit:-))))

Kalvín sám k tomu poznamenává, že takový názor je nesmyslný....

Obávám se, že autor celkově příliš polemizuje s extrémním kalvinistickým pohledem, nad nímž se dá celkem snadno argumentačně 'vítězit', ale je třeba mít na mysli, že ve vševědoucnost Boží věří mnoho křesťanů a jen malé procento z nich je skutenými kalvinisty. Proto mi tato část Danovy obhajoby připadá trochu zbytečná, resp. neřešící základní problém vzniklé polemiky. Většinou s ním v těchto otázkách souhlasím.

Kdyby to věděl, tak už to nějak je, a pokud to nějak je, pak to má zdroj v něčem jiném než v rozhodnutí svobodného činitele.

Opět klasická záměna vztačných soustav (časové a nehmotné) a tudíž závěr je učiněn z nesprávných předpokladů.

9. kapitola Římanům

Tady bych jen chtěl připomenout, že bez ohledu na to, co tím Pavel chtěl říci, je sdělení, že Bůh někoho vyvoluje k určitým úkolům, naprosto nepochybné. Samozřejmě toto místo nehovoří o vyvolení ke spáse, či zavržení, od toho jsou jiné verše, ale každopádně popřít Boží vyvolení k jistým záměrům třeba ve světle:

10  A nejen to: Také Rebeka měla obě děti z téhož muže, z našeho praotce Izáka;
11  ještě se jí nenarodily a nemohly učinit nic dobrého ani zlého. Aby však zůstalo v platnosti Boží vyvolení, o kterém bylo předem rozhodnuto
12  a které nezávisí na skutcích, nýbrž na tom, kdo povolává, bylo jí hned řečeno, že starší bude sloužit mladšímu.

se fakticky rovná popření víry v hodnověrnost Písma. Blaze tomu, kdo může třeba na verš Ř 9:11 říci zcela z čistým svědomím, bez váhání či vedlejších kliček a překážek říci jasné 'Amen' a nepochybovat. Věřím, že toto je jeden ze základních klíčů, abychom se částečně učili porozumět Bohu a Jeho záměrům v našem světě.

S pozdravem,

wollek



Re: Neo-pelagianismus v charismatickém hnutí? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 23. únor 2005 @ 19:44:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Wolleku,

Tvá argumentace je obdivuhodná a děkuji Ti za ní. Obávám se, že situace je již tak daleko, že zřejmě nemůže být vedena na úrovni agumentů a faktů. Jak sis mohl všimnout, teorie o nevševědoucím bohu má již své stoupence a Ti ji budou hájit za pomoci celé své osobnosti a svého intelektu, namísto, aby svůj intelekt použili ke kritické reflexi. Teď již půjde církvím jen o to, jak zabránit šíření této hereze. Smutné je, že tento článek je namířen nejen proti kalvinismu, ale ve skutečnosti je i proti arminiánům (ačkoliv se nepovažuji ani za jednoho, či druhého). Osobně s kalvinismem nesouhlasím (byť kalvinisty respektuji). Bible však popisuje desítky případů odpadnutí Božích dětí od Boha, což kalvinisté popírají, a nejsem ani arminián (v Bibli jsou rovněž desítky veršů o předurčení, což nevidí rádi arminiáni). Můj rozum nemá na to pochopit Boha, ale nejsem blázen, abych zde neviděl verše, které obě strany, vždy zrcadlovitě, implicitně popírají. D. D. svým článkem velmi nahrává kalvinistům. Ti si pak mohou řící: ejhle, kam až vede víra v možnost svobodné volby.

Pastýř


]


Re: Neo-pelagianismus v charismatickém hnutí? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Pátek, 25. únor 2005 @ 07:30:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
HA..HA - to jsem si přesně říkal, co všechno lidi nepřekroutí, aby jejich rozhodnutí bylo "svobodné"


]


Re: Neo-pelagianismus v charismatickém hnutí? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 25. únor 2005 @ 15:26:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Avšak! Je-li vše dáno a rozhodnuto předem, nelze se na Dana za tento článek zlobit, on přece nemohl jinak, než tento článek napsat. Vše bylo rozhodnute již předem...

Pastýř


]


Re: Neo-pelagianismus v charismatickém hnutí? (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Neděle, 27. únor 2005 @ 14:37:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
já se taky na Dana nezlobím ;-) kritizujeme přece učení a ne osoby:-))))


]


Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy