Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 268, komentářů celkem: 429603, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 444 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Mikim

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116507451
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Boží prozřetelnost
Vloženo Pátek, 18. únor 2005 @ 12:24:49 CET Vložil: Bolek

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

Reaguji tímto na otevrený dopis Dana Drápala o Bozí prozretelnosti, zda se Buh muze divit, litovat,a soucasne být vševedoucí atd....
Myslím ze hlavní problém který my lidé deláme kdyz se zabýváme výše uvedenými paradoxy je ze o nich stále tvrdohlave uvazujeme jen z naší titerné perspektivy lidských tvoru plazících se na této planete v toku casu z nehoz nejsme schopni za svého zivota bezne a vlastní silou ( i kdyz jsem se setkal slidmi co se jim to podarilo) uniknout.

A z toho plyne i druhý problém: ze máme ošklivý zlozvyk neustále podcenovat Boha, pravdivost jeho slova a neustále Ho polidštujeme = omezujeme a ve svých predstavách strháváme na vlastní úroven omezenosti nedokonalosti a svázanosti casem, prostorem, naším vesmírem, našemi hodnotami atd.
Dokonce i 100% atheistictí astrofyzikové mají casto daleko více nadhledu a pripouštejí vetší moznosti pravdivosti tech prohlášeních která my krestané nacházíme v bibli a dle našich omezených úvah si myslíme ze musíme jedno nebo druhé z nich prohlásit za nepravdivé ( nebo pokrytecky - schizofrenicky trvat jen na jednom ale nemít uz tu odvahu ríci ze to druhé prohlášení co tomu "protirecí" neplatí)protoze naší omezené lidské logice ( omezené protoze staví na velice omezených znalostech) se zdá ze si bible protirecí.
Tím mám na mysli úvahy astrofyziku ze cas je proste jen jeden z mnoha!!! ( nekterí astrofyzikové uvazují v 5 i více dimenzích) rozmeru, a tak jako my neshledáváme nikterak nemozné se pohybovat v tech 3 prostorových rozmerech ve kterých máme svobodu to cinit a které dobre známe, tak je mozné se pohybovat ( i kdyz pro lidi bezne né) i v tech dalších rozmerech.
My kdyz cteme bibli a dozvídáme se o tom ze jména spasených byla zapsána uz od pocátku, ze nás Buh znal ješte nez jsme existovali, ze dobré skutky jsou jiz dopredu pro nás pripraveny a potom ze Buh tvrdí ze nekomu predkládá volbu zivota ci smrti - k tomu aby si vyvolil zivot a byl zachránen, takze vše není pevne predurceno ale máme moznost volby a moznost ovlivnit svuj osud, a pak opet další premet - ze by to jméno mohl vymazat, tak z toho máme mzitky pred ocima.
Kdyz nám Buh tak jasne v bibli ríká ze jeho myšlenky jsou daleko výše nez naše a i jeho bláznovství je moudrostí pro nás, tak mu zaryte odmítáme verit a myslíme si ze s naší omezenou inteligencí a znalostmi vesmíru nebo existujících vesmíru (!!!) , jsme schopni plne pochopit proc co jak ríká, místo abychom proste uverili a akceptovali jako pravdu VŠE to co nám ríká o tom jak ví veci dopredu a presto máme moznost voleb a ovlivnovat náš osud který není nezmenitelný i kdyz ho Buh uz zná.
Setkal jsem se s nekolika lidmi kterí byli v nebi a setkali se tam s Jezíšem i se ho dotkli ( jako Christopher Alam ze Švédska co nás vyucoval na biblické škole a kdyz o tom mluvil tak ale zádal abychom vypnuli magnetofon) a ti stejne jako mnozí lidé se kterými jsem se setkal co byli klinicky mrtví a také do techto koncin zabrousili vypovídali budto ze tam cas "neexistoval" ( mozná ze existoval ale né jako tok ), jiní to popisovali ze cas nemel zádný smysl. nebo ze to nebyl takový cas jako jej známe my (?).
Nekterí z nich vypráveli ze jim Jezíš ukázal celý jejich zivot a oni ho shlédli celý !!! behem toho co byli jen pár minut pozemského casu mimo své telo.
Pokud je to tak a cas tam nefiguruje stejne tak jako u nás pak je samozrejme velice dobre mozné ze Buh je velmi uprímne zarmoucen ci prekvapen našimi špatnými skutky ve stejný okamzik co o nich ví a to ze o nich ví "DOPREDU " je jen pokrivená perspektiva lidského náhledu který si neumí predstavit ze Buh to muze vše videt a zazívat najednou v jednom okamziku(minulost soucasnost budoucnost) pohledem na jediný obraz kde to vše je, a divit se , litovat v jediné nulté vterine neustálé prítomnosti kde má vše stále pred sebou najednou a né jak my v filmových políckách filmu jen pozvolna se zjevujících našemu zraku, a dokonce (aby to nebylo zas tak moc jednoduchý) tak je mozné ze tam nemá jen ten filmový pásek našeho osudu v celé své délce najednou rozvinutý pred svýma ocima jediným pohledem vstrebatelný ale zrejme tam má rozlozené od kazdého toho polícka filmového pásu vedoucí nové filmové pásy všech mozných variant zmen našich rozhodnutí a následne odlišných osudu. Tak to alespon vypadá z toho co zazila Sandy Brown kdyz se chtela zasebevrazdit a Buh jí ukázal jako na filmovém plátnu zretelne a do detajlu zaznamenané co se bude dít dál po její smrti s jejími detmi. Videla jasne jak jí pohrbívají, deti na pohrbu, potom jak její deti vyrustají u cizích lidí atd.(proto si tu sebevrazdu rozmyslela)
Buh jí také dal vedet ze i kdyz by propásla plán A pro její zivot co pro ní mel pripravený, tak okamzite má hned k dispozici plán B nebo dál C atd.( to je dobré vedet , ze jakkoliv jsme svuj zivot zvorali a zpackali, Buh uz má pro nás další nové dobré ,dobé!!!!! plány a veci pripravené pro náš zivot, jen ceká az se zvednem s toho porazeneckého postoje a litování a jdem do toho nového smysluplného zpusobu zivota aby jsme tech pár vterinek co máme moznost ovlivnovat dení v tomto fyzickém vesmíru co nejlépe vyuzili nez prijde odpocinek u neho, kdy uz to tu asi nejspíš moc ovlivnit nebudem moc - leda tak tim fandením v tom zástupu svedku, kde však se uz jen tak hned na hrací plochu a k míci nedostanem - leda snad mozná v té 1000 leté ríši ješte na chvilku- kdo ví. )
Dokonce se zdá ze takovéto vysvetlení "sedí" i z hlediska teorie relativity.
Bible nám ríká ze kamkoliv by se kdo chtel schovat tak tam všude je Buh a zrejme je pro nej mozné být na mnoha místech soucasne coz ovšem muze znamenat ze kdyz není vázán rychlostí svetla pro své premístování, pak nemuze být vázán a omezován ani casem! a nachází se mozná v minulosti prítomnosti i budoucnosti soucasne.

Mám za to ze to byl Einsteinuv spolupracovník Dr. Wheeler kdo prišel jako první s teorií, ze muze existovat nekolik vesmíru ve stejném míste najednou které se navzájem prolínají jako bubliny s naším . Coz by docela dobre popisovalo biblický popis duchovních svetu a vysvetlovalo proc se neprerazím o nohy andela který si zrovna hoví v kresle mého obýváku. A mají li duchovní bytosti schopnost premístovat se vetší rychlostí nez svetlo, tak muze ten samý andel vystoupit ze svého vesmíru a vstoupit ve fyzickou interakci s naším vesmírem (ze o ty jeho nohy zakopnu) nebo jako kdyz mi zachytil v pádu kdyz jsem padal z lode, nebo jak mi 3x nastartoval prívesný moturek aniz bych se ho já dotknul, kdyz byl 3x pod vodou a já rval k Jezíšovi o pomoc na rozboureném Atlantiku, ovšem podobne i démonci- padlí andelé kdyz neverícího kapitána s kterým jsem delal na mori málem srazil ranou do obliceje mezitím co jsme se modlili za satanistu který chtel být vysvobozen, nebo kdyz kousali pred ocima doktoru tu prostitutku na Filipínách co o tom psali tamní noviny a nedal pokoj dokud ho Bozí muz ve jménu Jezíše nezahnal. Jestlize by to tedy vskutku tak bylo (jsem si moc dobre vedom ze toto co píšu jsou jen a JEN teorie zrovna tak jako ty výklady tohoto problém které jsem slyšel kázat i kdyz ale nekterí kazatelé mají tu nehoráznou drzost presentovat své teorie jako jistou pravdu) ze i duchovní bytosti mají urcité ( i kdyz mozná omezené) schopnosti premistovat se vetší rychlostí nez svetla a v tom prípade nebýt svázáni rozmerem casu, o co víc by pak mel tuto schopnost mít stvoritel techto bytostí a všech vesmíru co jsou!
Manzelka mi vyprávela ze v televizi dávali porad kde jedna rodina vyprávela o tom jak jejich predkové kdysi dávno dobývali Ameriku a v jakési pouštní oblasti uz umírali zízní a nemohli dál, tak vyslali nekteré lidi dopredu hledat vodu. Prý se tito lidé dostali nejakým zpusobem k benzínové pumpe do 20století kde od majitele dostali plastové kanystry s vodou a jakýsi reklamní leták nebo plakát s fotkou auta. Tu rodinu Buh tímto zpusobem zachránil, a jejich následující generace pak se s údivem dívali na to jak se vyvíjely automobily tím smerem az k tomu co jejich predkové dostali na letácku v minulém století (ale z 20 století).
(neco podobného zazila má známá se svými kamarády a byli z toho hodne nesví ). Podobne existuje v Anglii oblast kde uz nekolikrát za sebou se stalo ze naopak se lidé z 20 století pojednou premístili o nekolik století nazpet kdy tam vládly líté boje. Ty scény co tam zazili ale prý nebyly jen nejaké vize, oni cítili ze tam skutecne fyzicky byli a meli interakci s tím co se tam deje, i s prchajícími obyvateli kterí je varovali aby utíkali pryc.
Nemyslím ze by to bylo neco špatného o techto vecech premýšlet a uvazovat jak to vlastne je - pokud se to ovšem neprehání, jak se bohuzel casto deje.
Je to v pohode pokud se to podává tak jak to Dan Drápal redstavuje - Muj názor je ze......
Horší je ze mnoho pastoru a kazatelu neríká : muj názor je... , ale ríkají tak a tak to je!
A to je casto duvod proc nás krestany svet povazuje nekdy za arogantní trouby kterí si neco z bible prectou co tam není úplne explicitne vysvetleno a pak tvrdíme ze to je urcite tak, nebo jiný ze to je jinak a jsou z toho sváry, rozepre a rozdelení, místo abychom pokorne rekli: nevím nerozumím tomu proc to tam je, jak to souvisí, ale verím tomu všemu.
Príliš casto zapomínáme na verše z 1 korint. 13:12 Nyní zajisté vidíme v zrcadle a skrze podobenství... nyní poznáváme z cástky... a jen se ztrapnujeme falešnou jistotou.

Meli bychom si uvedomit ze náš Buh je Buh pravdy, Jezíš rekl ze je Pravda, o Duchu Svatém stojí ze je Duch pravdy, Boha máme uctívat v pravde, a tak je naší povinností o pravdu dbát a nedelat s ní kompromisy jen proto ze nekterá prohlášení se nám zdají nepríjemná, nebo nelogická,staví nás nebo krestanství do "špatného svetla" z pohledu neverících, nebo neco v bibli chápeme jako protirecení (protoze jim nerozumíme) a krecovite trváme na tom zamést ty citáty co se nám nelíbí pod koberec ignorování a zapomnení tím, ze prohlásíme ze to tak Buh urcite nemyslel.
Osobne nechci aby má zena nosila šátek pri modlidbe, ale nedovolil bych si tvrdit ze to co tam tak jasne stojí je zastaralá blbost, nebo ze to tak Buh nemyslel. ( to ze tím trpí má dustojnost ci "nádhera" nebo jak se to dá prelozit , nepokládám za podstatné, zato pravdu ano). Horší je uz kdyz v podobném duchu lidé tvrdí ze protoze uz jsou jména spasených zapsaná od pocátku, a Buh uz ví vše od pocátku tak holt uz jejich zivoty jsou nalajnované, vše je holt osud který nelze zmenit i kdybychom se pretrhli. Potom tím popíráme tu pravdu kdy nám na mnoha jiných místech Buh zase jasne ríká ze my si muzeme svobodne zvolit mnohé (i kdyz né všechny) faktory a zpusoby vývoje naší budoucnosti a skutecne máme svobodnou vuli (i kdyz omezeným zpusobem) reagovat na okolnosti které náš zivot ovlvnují ale ješte svobodneji si muzeme utváret postoje k Bohu a lidem nezávisle na predstavách o " osudu"- coz je ješte dulezitejší..
Jezíš nás nekolikrát varoval pred pokrytectvím (ríká mu kvas Farizeju). A je to tak smutné videt krom toho popírání pravdy v návaznosti na svobodnou vuli, popírání jednech biblických pravd a prohlášení, jen proto ze si myslíme ze jsou v rozporu s jinými v bibli téz uvedenými.
Bylo mi dost smutno kdyz jsem byl v nekterých církvích svedkem toho jak pastor rekl : kdo veríte uplne všemu co v bibli stojí tak zamávejte svou biblí ( následovalo náruzivé mávání) nacez pak pastor kázal ze tam kde v bibli stojí ze Buh nekoho zahubil nebo na nej dal nemoc tak to není pravda, nebot to jen dopustil, címz si pastor dovolil prohlásit Boha za bambulu který neví co ríká ( kdyz praví : já ho zahubím , raním, uvrhnu na loze, zabije prvorozené, Sodomu Gomoru atd,atd) nebo ze Buh ví co ríká ale tomu co stojí v bibli se holt nedá verit protoze to tak jak to tam stojí vubec nechtel napsat a nemyslel to tak. Proste dost tvrdý výraz pokrytectví.
I kdyz je to nejspíš pravda ze 99,9% všech nemocí a zahubení nepochází od Boha tak si ale presto nesmíme dovolit vymazat tech 0,1% kde Buh tvrdí ze to delá ON, tvrzením ze to tak není, jen aby sme pohany neodradili od krestanství, nebo jen proto ze v našem omezeném mozecku nejsme schopni pochopit jak by Buh co ríká jasne ze je dobrý, je svetlo, zádné zlo v nem není mohl pusobit neco co MY chápeme jako zlo. ( naše malá dcerka si také asi lámala hlavicku proc jsme tak zlí ze jí drzíme kdyz se chce bránit té doktorce co jí píchá do ruky. A presto nás nakonec bere jako hodné rodice i kdyz jsme jí tím ockováním nijak nenadchli a nijak tomu nerozumela)
Jezíšova slova ze k Nemu potrebujeme prijít jak malé deti - kterí verí všemu co nám ríká a nespochybnují to jen proto ze tomu nerozumí, jsou vskutku pravdivá.
A i kdyz je dobré premýšlet o tom co v bibli cteme a co tím vlastne Buh myslí a proc to tak je ( aby se nám nestalo ze budeme nenávidet své rodice protoze to budeme povazovat za podmínku ucednictví) tak ale tam kde náš rozum uz to nezvládá, tak je bezpecnejší proste ríci : nerozumím Boze jak je tohle mozné , nebo proc to ríkáš, ale proste verím ze to je pravda.
Setkal jsem se s mnoha Bozími muzi a teology ale snad nejvetší dojem na mne udelala skupina pologramotných krestanských cikánu na Ukrajine. Tito lidé snad umeli pouze císt a psát ale to ze Jezíše znají osobne - nikoliv jen spousty teologických nauk O Nem, to bylo na nich a na všem co ríkali tak zjevné (oni ho i nekolikrát videli) ze kdyz nás vyzvali, abychom jim neco rekli my , tak nikdo z nás nemnel chut povstat, protoze jsme se cítili tak malinkatí pred nimi a bylo tak zjevné jak moc nás duchovne prevyšují , ze jsme nemeli chut se ztrapnovat. Tito lidé snad nerekli jediné slovo zbytecne, a pri vzpomínce na ne mi pripadají všechna ta teologická dohadování a filozofování o predurcenosti nebo svobode volby, o tom zda Jezíš zemrel duchovne nebo né, o tom zda bude vytrzení pred nebo po pronásledování a útrapách, kdo bude v 1000 letém království a jiné DOHADY o kterých nám bible neríká doslovne ze tak a tak to urcite je , jen nám dává indicie ( OK poslední trumpeta pro vytrzení je konkrétní údaj nejen indicie, ale chronologicností si stejne nejsem jistý) toto všechno mi pripadá tak malicherné a nedulezité ve srovnání toho jak dulezité je osobne zít s Jezíšem.
Nikterak bych tuto diskuzi tím to nechtel zlehcovat, (myslím ze je dobré o tom uvazovat) jen jsem to chtel uvést do správné prihrádky priorit protoze v mnoha církvích temto otázkám dávají úplne zbytecnnou váhu a dulezitost a tím i vznikají zbytecné a nesmyslné sváry s temi kdo mají jiný názor. ( pro mne je dulezité vedet ze Jezíšovou obetí na krízi jsem zachránen, zda tu záchranu provedl tím ze zemrel i duchovne, nebo "jen" fyzicky, s kolika démony pri tom bojoval, jak se kdo pri tom tváril, kolik andelu mu pri tom pomáhalo , kolik se jich pri tom vešlo na tu povestnou špicku špendlíku, toto vše ostatní co jasne a zretelne v bibli není receno nepovazuji za nezbytné v tomto zivote na zemi vedet ani to jiné vyucovat, tím méne se o to hádat a porušovat tak Jezíšuv príkaz ze se MUSIME navzájem milovat a máme mít jednotu)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- .Toto je má reakce na druhý dopis Dana Drápala na téma Boží Prozřetelnosti. Jak já, tak ten slovák co Danovi Drápalovi odpověděl (Ak však Boh nie je uzavretý v čase tak, ako my ľudia, potom môže jasne poznať budúcnosť, aj keby ju nepredurčil. ) jsme vyjádřili možnost ( a já svědectví lidí co byli v nebi a zažívali že "čas tam není" nebo není jako u nás) že Bůh není vázán časem a jeho tok pro něj pak jakoby neexistoval protože ho nijak neomezuje ani neovlivňuje ( jako ten kdo letí ve větru balonem žádný vítr nevnímá, neovlivňuje ho, i svíčka mu tam hoří rovně- pro něj vítr není- i když je.) Jeli to skutečně tak pak: Bůh Může znát dopředu běh událostí, i když stvořil člověka svobodného. To "na počátku " je něco co je platné pro nás a je to velmi korektně v bibli tak vysvětlováno - nám kteří vidíme vše z perspektivy času, ale z Božího hlediska není žádný počátek ani potom. Kdyby nám v bibli podával vysvětlení z Jeho hlediska nadčasovosti, tak by to ani nešlo vše vyjádřit, (s tím mají velké problémy i fyzici a astrofyzici-to vyjádřit) a tuplem by nám to nedávalo smysl. >Věřím tomu, že Bůh stvořil i čas. Nicméně s námi jedná v čase, a pokud se rozhodl stvořit nás jako svobodné >bytosti, pak svět skutečně mohl stvořit tak, že minulost je neměnná a že budoucnost Bůh stvořil jako >otevřenou. Pokud je tedy někdo přesvědčen, že Bůh “přesně ví, jak se kdykoli rozhodneme”, pak se ptám, >proč se pak některým našim rozhodnutím diví. Já si myslím, že to (v každém detailu) neví. No to je ale přece právě to co jme se (ten slovák a já) snažili vysvětlit, že všechny nejasnosti a otázky i paradoxy se nutně musí okamžitě v takovém to případě vyskytnout , máme li model kdy je"minulost" (to je časové omezení) uzavřená a "budoucnost" (rovněž omezení časem)otevřená, nebo i jakýkoliv jiný model kde figuruje čas,-minulost,přítomnost, budoucnost, - jako něco na co by Bůh musel brát zřetel a něco co ho ovlivňuje a omezuje, bude nutně přinášet nelogičnosti, a protiřečení . V tom modelu bezčasovosti pro Boha (že my lidé jsme časem a rychlostí světla svázáni je už vedlejší), který jsme uváděli jako vysvětlení, už žádné protiklady v biblických citátech ale nejsou, a Bůh se může divit, protože sice vše ví ( i do detajlu), ale nikoliv "dopředu" protože pro něj žádné dopředu není, (jako není minulost)on to pak přece vidí ve stejný okamžik kdy jsme se rozhodli pro to co ho překvapilo, kdy jsme se narodili, kdy jsme zemřeli, a v ten samý okamžik na to vše může reagovat s podivem, lítostí, radostí, a nepřehání ani to není metafora že se diví. ON je ten který JE, né ten který byl, nebo bude. Následující výrok tam v Danově druhém dopise nedává vůbec smysl protože to "jak se rozhodneme" je zpitvořenina naší časové perspektivy - budoucího času, kterou On nemá!!!. on vnímá " jak se rozhodujeme" ve stejný čas jako vnímá jak se rodíme vše ve stejný okamžik jedním pohledem. >Pokud je tedy někdo přesvědčen, že Bůh “přesně ví, jak se kdykoli rozhodneme”, pak se ptám, proč se pak >některým našim rozhodnutím diví. Tato otázka je prostě u modelu kdy Bůh není svázán časem naprosto nesmyslná protože vyslovuje budoucí čas v Boží perspektivě nadčasovosti. Model kdy Bůh není svázán časem není jen a pouze filozofickým modelem jak Dan mylně uvádí, je to především matematický a astrofyzický model (nadčasovosti tam kde rychlost cvětla již není omezením) který je vědci velmi uznávaný ( i když nemluví o Bohu), totiž že čas je jen jedním z dalších rozměrů - dimenzí tedy čtvrtou dimenzí a kdo není vázán prostorovými dimenzemi - jak nám bible jasně uvádí že Bůh jimi vázán není ( je všude), a není svazován ani rychlostí světla a podle teorie relativity pak není ani svázán časem a tudíž vše co nám bible říká o jeho podivu, zármutku nad našimi rozhodnutími a jeho znalostmi těchto rozhodnutí (jména spasených již zapsaná) a naší svobodě volby je vše logické a možné. Nějak se mi zdálo že Dan tento model ve svém druhém dopise sice zmínil ale rychle odbyl (nebo nepostřehl že vše to ostatní co popisuje se od toho liší a již více nemluví o nadčasovém Bohu) a dál se již zabývá jen těmi modely kde čas Boha omezuje a které následně samozřejmě přinášejí jen další a další protikladné myšlenky . >Může Bůh znát něco, co není? > Může, pokud se rozhodl to stvořit Toto je zase jen další model kde je Bůh svázán časem, v bezčasovém modelu to vše před ním již je a otázka je nesmyslná. . >I kdyby byl nadčasový v tomto smyslu a mohl znát lidská rozhodnutí, která JEŠŤE NENASTALA, pak ta >rozhodnutí musí mít jiný zdroj než ve svobodné lidské vůli. Výpověď, že Bůh zná PŘEDEM výsledky našich >svobodných rozhodnutí není tajemství. Je to nesmysl, logický protimluv. Samozřejmě že to je nesmysl a logický protimluv pokud Dan mluví o skutečné Boží pozici a nadčasové Boží perspektivě, protože tam přeci jakákoliv zmínka o "....která ještě nenastala" nebo " ...PŘEDEM" je absolutně nesmyslná když bůh je v pozici kde žádná budoucnost ani minulost či přítomnost nejsou od sebe oddělené časem (jsou to nesmyslné termíny-neexistují tam pro Boha, pro nás ale ano) a tudíž to dává i nesmyslné závěry. Věříme li teorii nadčasového a všudypřítomného Boha, tak znova podotýkám že to proč k nám nemluví v termínech nadčasovosti a nevypustí všechny jiné časy krom přítomného, ale používá v bibli omezující čas minulý i budoucí je celkem logické, protože mluví k lidem kteří svázáni časem jsou. my lidé ve své neschopnosti být, pohybovat se rychleji než světlo jsme skutečně časem svázáni a termíny minulost i budoucnost se nám jeví jako pevné hranice ze kterých nemůžeme do jiné dimenze času uniknout,( tak jako baktérie co se plazí dokola po jablku se ze svého "téměř" 2rozměrného světa do 3 rozměru jen tak nedostane a z jablka těžko unikne.) a kdo by k nám mluvil v termínech a svobodách dalších možných rozměrů ve kterých je Bůh naprosto svobodný, tak bude mít problémy aby sme mu my lidé vůbec porozuměli. Již v 5 rozměrném vesmíru jsem četl že je jen pár jedinců z celého světa (špičkových matematiků- fyziků) co jsou schopni myslet a představit si to, a to fyzikové a matematici tvrdí že těch rozměrů (svobod) je ještě víc. Teorie relativity jak byla formulována a jak to chápu já, ani nemůže plně popsat veškerou svobodu našeho mocného všemohoucího , úžasného a nad naše chápání vysoko vyvýšeného Boha stvořitele všech světů a všech rozměrů, tu svobodu jakou má ode všech časů rozměrů rychlostí a konstant atd. protože se pokud vím plácá jen se 4 rozměry a konstantou rychlosti světla kdežto ve skutečnosti je těch dimenzí - svobod daleko více ( možná to je právě vysvětlení k zdánlivým protikladům mezi teorií relativity a kvantovou mechanikou, něco jako zdánlivé protiklady mezi zákony Newtonovy fysiky a teorií relativity, v nichž to poslední je vyšší stupeň zohledňující další rozměr - či konstantu ) . A tak zase přicházím k závěru že babička která umí sotva číst a psát ale věří všemu tomu co jí Bůh v bibli říká o jeho všudypřítomnosti, znalosti jak minulosti tak budoucnosti do detajlu, a o naší svobodné vůli činit svobodná rozhodnutí (máme li fyzické možnosti je provést je už jiná věc), ta babička má lepší pojem pravdy než filozofové a teologové kteří roky studovali, nad těmito biblickými pravdami dlouho koumali, a jen nevěřícně kroutí hlavou a chtěli by nějakým způsobem plný význam Božích prohlášení omezovat, ať už by se jednalo o to kolik detajlů z " budoucnosti" Bůh zná a kolik né , nebo jiná omezení jeho suverenity, a vševědoucnosti. Miloš Milos.Popp@da.cz


"Boží prozřetelnost" | Přihlásit/Vytvořit účet | 2 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Boží prozřetelnost (Skóre: 1)
Vložil: jirda v Pondělí, 07. březen 2005 @ 21:34:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bible je v otázce Boží vševědoucnosti a všemohoucnosti jednotná. Podívejme se jen na slovo žalmisty Davida v Ž 139,4:"Ještě nemám slovo na jazyku a ty, Hospodine, víš už všechno."David zde prohlašuje, že Bůh již dopředu ví, co on ještě nestačil říct svými ústy. Kde zůstala svoboda Krále Davida? On ji samozřejmě stále měl, ale ať už chtěl Bohu říct příjemné anebo nepříjemné věci, Bůh již stejně ve své vševědoucnosti dopředu věděl, co David nakonec vysloví.Nikoho proto nepřekvapí, že v Bibli nenalezneme ani jedno místo, kde by bylo napsáno, že Bůh není vševědoucí či všemohoucí. Pokud přijmeme fakt, že Bible je Boží slovo k lidem, potom se ocitáme v situaci, kdy buďto přijmeme její poselství jako neomylné a pravdivé, anebo se v opačném případě ocitneme na nakloněné rovině. Pokud by totiž Bůh nebyl vševědoucí a všemohoucí, potom by nebyla ani pravdivá Bible, která to tvrdí. Pokud Boží slovo není pravdivé, potom je Bůh nepravdivý neboli lhář, protože v Bibli tvrdí, že vše ví a vše může (viz např. Job 42,2 : „Uznávám, že všechno můžeš a že žádný záměr tobě není neproveditelný.“). Také by byl podvodník, pokud by lidi nechal věřit nepravdám v Bibli. Pokud, pokud, pokud...Kam až zajdeme, když uvěříme nebiblické konstrukci, kterou zde prezentoval Dan Drápal? Myslím, že lidská svoboda a Boží vševědoucnost a všemohoucnost nejsou věci, které by šly proti sobě.. To, že jsme jen stvoření a některým věcem v Písmu ještě zcela nerozumíme však neznamená, že je musíme za každou cenu ze svých sil vysvětlovat, byť bychom kvůli tomu museli vševědoucího, všemohoucího a pravdivého Boha obětovat na oltáři našeho poznání. Jiří Doležel



Re: Boží prozřetelnost (Skóre: 1)
Vložil: BoArrow v Středa, 20. duben 2005 @ 20:52:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen kratičká poznámka. Diskuze, kterou u nás otevřel Dan Drápal probíhá mezi evangelikálními teology už asi 10 let (Clark Pinnock a spol.) a jsou to lidé, u kterých je nefér mluvit o tom, že neberou vážně určitá vyjádření Bible. Taktéž nemám důvod podezírat Dana Drápala, že se chce vyhnout určitým biblickým jasným tvrzením. Jedná se pouze (na obou stranách) o snahu co nejpřesněji definovat určité, přiznejme si, dost obtížné texty Bible. Když mluvím, že nějaká "konstrukce je nebiblická" pak se nemůžu opírat o spekulativní matematicko-fyzikální konstrukce o mimočasové existenci Boha (viz článek) ale o jasná slova z Bible. Nejsem (alespoň zatím) zastáncem teologie "Opennes of God", ale se snažím slyšet argumenty obou stran. Nejsem taktéž klasickým kalvinistou, protože se mi to jeví v rozporu z pojetím Boha celé Bible. Řekl jsem krátká poznámka, tak končím.


]


Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy