Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 438 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116472218
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev
Vloženo Sobota, 12. únor 2005 @ 15:17:45 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal Nepřihlášený

Stuttgart (KAP) Letniční církve a církev římskokatolická se přibližují. Při posledním setkání v jihoněmeckém Rottenburgu uznali teologové letničních církví učení církevních otců za společné křesťanské dědictví.

Také v porozumění křtu došlo k sblížení. Křest stál v posledních pěti letech v centru dialogu mezi Vatikánem a letniční církví. Část letničních totiž neuznává křest dětí, který je v katolické církvi obvyklý. Letniční církve v posledních letech vykazují bouřlivý rozvoj, především v jižních zemích. Podle některých ekumenických pozorovatelů také letniční církve zmírnily ostrou protikatolickou polemiku, která vyplynula z historického dědictví fundamentalistického protestantismu. Vatikán usiluje od roku 1972 o teologický dialog s těmito církvemi. Zdroj: http://www.getsemany.cz/index.asp?c=560


"Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev (Skóre: 1)
Vložil: joker v Pondělí, 14. únor 2005 @ 08:13:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Četl jsem pěkný komentář od katolíků. Bylo to o výtkách protestantů k neděli jakožto sedmému dni. Katolíci pěkně odpověděli: "Víme, že neděle není sedmým dnem, slavení neděle vychází z tradice a když se vám to nelíbí, slavte neděli v sobotu."
Moc se mi to líbilo.
Já jsem všemi devíti pro přiblížení katolíků a zbytku světa, a to včetně otupení ostří ve vzájemné nevraživé propagandě. Vždyť stačí tak málo - já uznám, že oni jsou jiní, oni uznají to stejné o mě a nakonec to zajíme chlebem a zapijeme Modrým portugalem ;-)



Re: Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Úterý, 15. únor 2005 @ 09:02:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hledal jsem k tomuto setkání nějaké odkazy. Nějaké informace jsou na adrese: http://www.regent.edu/news/parker_stephen.html a další na adrese http://www.prounione.urbe.it/dia-int/pe-rc/i_pe-rc-info.html.
Jen pro upřesnění chci uvést, že letniční, stejně jako část ostatních protestantkých církví (u nás například Církev bratrská, či Bratrská jednota baptistů), neodmítají křest dětí obecně, ale křest nemluvňat, nebo tak malých dětí, u nichž křest nemůže být vyjádřením jejich vlastní vůle, jejich vlastního rozhodnutí vstoupit do smlouvy s Bohem. Toto učení není samozřejmě žádnou "letniční doktrínou", ale své kořeny má již v reformaci ("novokřtěnci") a k tomuto odkazu se hlásí řada církví. Protože jsem se dosud nesetkal s tím, že by některá letniční církev ve světě křest nemluvňat přijímala, nemám dojem, že by ve věci křtu docházelo k jakémukoliv sbližování. Pokud někdo víte o letničních, kteří křest nemluvňat přijímají, tak prosím dejte vědět, ale z mé letmé znalosti letničních církví v Rusku, Německu, USA, Anglii, Austrálii či Slovensku vyvozuji, že v tomto základním bodě se letniční shodují.

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem



Re: Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 15. únor 2005 @ 18:49:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Štěpáne,

velice se mi líbí Tvůj klidný, vyvážený a věcný způsob diskuse. Zaujaly mne Tvé odkazy, zejm. na závěrečnou zprávu, která navazuje na exkominikovaného a opět rehabilitovaného člena mne velice sympatické denominace Assemblies of God D. D. Plessise:

http://www.prounione.urbe.it/dia-int/pe-rc/doc/i_pe-rc_pent01.html

Osobně považuji D. D. P. za velmi nešťastnou, byť svým způsobem obdivuhodnou postavu novodobých dějin křesťanství. Ale přeci jenom cítit vanutí Ducha během (řečeno slovy Zwingliho) "ohavnosti mše" a vybudovat výbor pro jednotu křesťanů prakticky bez jakýchkoliv věroučných hranic, to mi nepřipadá rozumné.

Původně jsem se k tomuto článku nechtěl vyjadřovat, ale určité sblížení letničních a katolíků vidím zejm. v latinské Americe u stoupenců "Torontského požehnání". Viz např. slova letničních stoupenců duchovního boje:

„Katolickou církev pokládám za část Božího lidu, která je modlářstvím znečištěna, a která potřebuje očistit… Během posledních třech let jsem se zabýval proměnou struktury našich sborů na skupinkovou a mobilizací ke zvěstování evangelia, ale povolání Vision de Futuro je nyní jít za ztracenými ovcemi v katolické církvi. Je to pochopitelně změna: v minulosti jsme se na katolickou církev jako evangelikálové dívali z protikatolických pozic – nevnímali jsme je jako křesťany, jako část Božího lidu… Bůh sám začal proměňovat náš úhel pohledu... „Když uvažuji o katolické církvi, pak je to církev, kde má svůj původ většina z nás – když jdeme ke kořenům. Když na to pohlížíme, vidíme různé věci, které pocházejí z jednoho kořene: je zde znečištění, je zde však také příležitost se vrátit a usilovat o proměnu prostřednictvím základů. Je zde zcela křesťanský základ, z něhož můžeme vycházet. Chce to čas – bude to proces.“ (Viktor Lorenzo)

Podobná vyjádření můžeš slyšet např. od Pensacolských nebo Torontských protagonistů nebo od B. Hinna, který dokonce uzavřel s katolickým kardinálem smlouvu. Je to ostatně logické neboť jednota je nacházena ve společném prožívání duchovních zkušeností spíše než v ortodoxii a dogmatice.

Druhým pramenem sbližování je např. pojetí autority některých letničních směrů, kde se namísto klasického protestanského pojetí "dělby" a "kontroly" moci člověka, hlásá "jednota", "nedělitelnost" a téměř "svrchovanost" moci církevních představitelů. Vidět je to například -jak uvedl Lorenzo- ve skupinkových sborech. Na toto nebezpečí nedávno upozornil např. bývalý letniční vůdce a vynikájící teolog Jakob Zopfi.

Na základě studia těchto věcí i z osobní zkušenosti se domnívám, že toto pojetí má kořeny v učení křesťanského (v dobrém slova smyslu) mystika W. Nee a jeho i v češtině vydané knize "Duchovní autorita". Nee sám jde tak daleko, že tvrdí, že Boží autorita přesahuje Boha (str. 14). Aby pak ospravedlnil své pojetí autority, staví i Kristovo rozhodnutí podrobit se kříži ne jako jeho dobrovolné rozhodnutí a přijetí Boží vůle, ale jako podřízení se Boží autoritě, kterou náhle rozpoznal v jeho vůli. (Nee, str. 18) Kristus tedy až v Getsemane poznal, že Boží vůlí je jeho smrt! Nee pak už jen logicky vidí spasení jako setkání člověka s autoritou (Nee, str. 19).

Přesně takto je pojata i katolická soteriologie, kde spása, což reflektuje i ustanovení Codex Iuris Canonici z roku 1917 i 1983, spočívá (volná parafráze) v zaujetí a obci člověka v místní v církvi, která formou apoštolské posloupnosti představuje Boží autoritu na zemi. Spasení, zcela jako u Neeho, pak znamená zaujetí místa v delegované Boží autoritě - rozuměj: příjmout v hierarchii místní církve své místo. "Jakmile jednou poznáme, komu máme být poddáni, přirozeně najdeme své místo v těle." (Nee, str. 26) Poslušnost člověku je pak dána na roveň poslušnosti Bohu. "Bůh si přeje, abychom poslouchali jím delegované autority, jako jeho samotného... Tím se církev stává královstvím Božím." (Nee, str. 17) To je evidentní princip katolické zbožnosti. Pak ovšem může nastat i obrácení člověka do systému, resp. podrobení se autoritě člověka s absencí vnitřní konverze ke Kristu.

I když jsem toto uvedl, pak jen proto, abych ukázal, že určitá podobnost s katolickou zbožností existuje i v kruzích, kde hraje učení W. Nee nezanedbatelnou úlohu. Velice rád bych Tě proto, milý Štěpáne, poprosil, zda bys mi mohl moji obavu potvrdit, či vyvrátit.

S přátelským pozdravem,

Tvůj Pastýř


]


Re: Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 15. únor 2005 @ 19:51:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Otázka: Kdo je DDP? Děkuji, Olin.


]


Re: Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 15. únor 2005 @ 19:58:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
David Du Plessis. Je to o dva řádky výš.

Pastýř


]


Re: Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 15. únor 2005 @ 21:21:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Aha, děkuji. Že jsem tak smělý, co je na něm nešťastného?
Olin


]


Re: Katolíci zdolávají poslední baštu: letniční církev (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pondělí, 21. únor 2005 @ 08:11:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ajajaj, Velice zajímavé informace, i ty z kometáře od Pastýře. Tady se pohybujem na velice tenkém ledě. Zajímává byla i myšlenka nápravy Katolické církve "od kořenů". Chci ale upozornit na nebezpečí změny směrem ke kompromisu. Který by mohl vést k odmítnutí přijatého světla.



Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy