Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 536 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Danny42
ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116480308
přístupů od 17. 10. 2001

Mladým: Evangelíci nebo evangelikálové?
Vloženo Pondělí, 01. listopad 2004 @ 16:14:55 CET Vložil: Bolek

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

1) Co se také může stát:  

 Pro letošní lednové týdny modliteb došly do sborů poprvé odděleně dvě brožury, které byly dříve spojeny. Jednak program tzv. Aliančního týdne modliteb vydaný evangelikální aliancí, jednak pozvání ke společným modlitbám v rámci Týdne za jednotu křesťanů, vypracované společně Světovou radou církví a Papežskou radou pro jednotu křesťanů. Místní církve tak byly postaveny před poměrně nesnadný úkol, jak s těmito materiály naložit.

V Pardubicích začala příprava pozváním, které adresoval pastor místního Křesťanského společenství /KS/ ostatním církvím s výjimkou ČCE, CČSH a římskokatolické církve. Píše v něm, že se plně ztotožňuje s evangelikálním programem modlitebního týdne, že se KS ujímá pořádání všech modlitebních setkání a že jsou zváni věřící a duchovní ostatních evangelikálních denominací, aby se na těchto setkání podíleli. Ve zdůvodnění konstatuje, že pojetí modliteb a chval v ostatních církvích se od evangelikálního chápání odlišuje.

Výsledek poměrně bouřlivé diskuse mezi představiteli pardubických církví byl nakonec poměrně šťastný, nikoliv však zásluhou přípravných materiálů, ale spíše navzdory nim. Po několika schůzkách zástupců všech církví na půdě sboru Církve bratrské jsme dohodli několik společných ekumenických shromáždění s tím, že nikomu nevadilo, když si další setkání uspořádaly jednotlivé farnosti samy. Z mého pohledu byl nejsilnějším zážitkem modlitebního týdne jemný a pastoračně šťastný způsob, jakým uváděl modlitby bratr biskup Josef Kajnek z římskokatolické církve.

2) Evangelikální typ zbožnosti:

Myslím, že jsme si mnozí v evangelickém prostředí všimli až v poslední době, že se jednak původní Evangelická aliance přejmenovala na Evangelikální, jednak že tato změna naznačuje odlišnost chápání pojmů „evangelický“ a „evangelikální“ v českém církevním prostředí, kterou už nemůžeme vyložit poukazem na překlad pouze jediného anglického výchozího označení „evangelical“. Označení evangelikální nahradilo do značné míry pojmy „probuzenecké hnutí“ či „pietismus“ a zároveň se evangelikální zbožnost stále zřetelněji vyhraňuje vůči jiným typům zbožnosti, které evangelikální kriteria nesplňují.

Za průkopnickou osobnost soudobého evangelikálního křesťanství je považován John R. W. Stott /1921/, syn londýnského lékaře a pod jeho vlivem nadšený ornitolog, který se v prostředí křesťanského studentského hnutí přiklonil k osobní víře v Krista a rozhodnému biblickému pojetí teologie a církevní práce. Mezi jeho nejznámější knihy patří, vedle biblických komentářů, „Křest a plnost Ducha“ /1964/, „Porozumění bibli“ /1972/, „Rozum má svůj význam“ /1972/, „Písmo a kultura“ /1979/ a kniha známá v českém překladu pod titulem „Úzkou cestou“.

Ústředním důrazem Stottovým je vášnivá obhajoba autority Písma svatého a jeho nadřazenosti nad všemi ostatními církevními autoritami a tradicemi. Dále přesvědčení, že budoucnost křesťanství není možná bez biblicky dobře vedených sborů, které plní i významnou sociální funkci. Ve svém komentáři k listům Janovým z roku 1964 zdůrazňuje tři nezbytné známky pravého křesťanství: víru v Ježíše Krista přišlého v těle, poslušnost vůči Božímu přikázání a bratrskou lásku. Oceňuje význam hermeneutiky při výkladu biblického textu a ví o mnohosti výkladů, z nichž plyne vnitřní rozmanitost a potřebnost diskuse uvnitř evangelikálního hnutí.

Zdá se mi, že pokud se máme s určitým typem zbožnosti vyrovnat v jeho silných stránkách a nejlepších představitelích, nemůžeme osobnost Johna R. W. Stotta obejít, stejně jako předcházející duchovní vývoj v anglosaském prostředí spjatý s osobností Johna Wesleyho a vznikem metodismu. V českém prostředí se s těmito důrazy bezprostředně setkáme v životě Evangelické církve metodistické a Církve bratrské, kde se podařilo a daří budovat intenzivně žijící sbory, vedle nichž si někdy připadám svým pracovním tempem jako unavený ospalec.

Naproti tomu bych zůstal opatrný vůči účelovým pokusům ukrýt pod střechu evangelikalismu některé další charismatické a radikálně letniční skupiny, které by tím chtěly získat vážnost a solidnost tradičně uznávané a respektované zbožnosti.

3) Evangelíci v dialogu s evangelikály:

V prostředí naší církve se setkávám tu a tam s velice podrážděnými reakcemi na každou kritiku, která je nám adresována z evangelikální strany a velice dobře cítím, že na této ekumenické frontě se vztahy ochlazují. Nicméně vidím stále jasněji a každé otevření evangelického zpěvníku mi vždy znovu potvrzuje, že nedílnou součástí českobratrského evangelictví zůstává na sborové úrovni neodstranitelný vliv pietismu a probuzenecké zbožnosti. Celá generace církevních pracovníků prošla pronikavým vlivem evangelizačního spolku Snaha a lidé ve sborech i velmi civilních farářů milují vedle zpěvníku Svítá probuzenecké písně a nevidí v tom žádný rozpor. Na konci 80. let jsem byl v Pražském seniorátě velmi intenzivně účasten na procesu postupného odcházení pozdějšího Křesťanského společenství Dana Drápala z naší církve a v 90. letech jsem se jako tehdejší člen PO teologického SR účastnil těžkého rozhovoru s bratrem Janem Klasem před jeho odchodem z ČCE. Při obojí příležitosti jsem si uvědomoval, jak odcházejí lidé, kteří jsou celým svým životem a rodovou historií vpleteni do naší církve a jak je iluzí si myslet, že jejich odchodem přestane v našich řadách existovat probuzenecké křídlo, i když poněkud ustoupilo do pozadí.

V naší tradici však každý věroučný důraz existuje pouze v rozhovoru s ostatními důrazy a v tomto smyslu je výstižnou skutečností, že se hlásíme ke čtyřem konfesím najednou. Strany dialogu mění svá jména a pozice se posouvají, ale stále tu stojí v rozhovoru, naslouchání a občasném napětí pietisté a civilní interpretace, lidé otevření vůči veřejnému životu a lidé obrácení dovnitř sborů, liturgové a vyznavači strohé prostoty bohoslužby, teologové ponoření do odborné biblické exegeze a teologové volně se inspirující celou šíří duchovních podnětů, psychoterapeuti a zásadní odpůrci jakékoliv psychoterapie atd. Skoro jako by bylo popřením naší identity pouze to, když by se určitý směr stal směrem jediným a přestal naslouchat ostatním.

V tomto naznačeném smyslu zaujímá naše církev značný prostor, což je sice pěkné, ale zároveň náročné a napadnutelné. Evangelikálové rádi uznají, že jsou mezi námi také upřímní a věřící křesťané podle jejich představy, ale zároveň nám vytknou, že mezi sebou trpíme i mnohé ostatní, že nevylučujeme rozvedené faráře, že nikoho nesoudíme pro jeho sexuální orientaci, že jsme otevřeni mezináboženskému dialogu a naopak nejsme nadšeni myšlenkou misie mezi židy,že si s potěšením přečteme i Harry Pottera, že mezi námi mohou najít a nacházejí svůj duchovní domov i křesťané, kteří odešli z některé výběrové církve.

Podle mého názoru není potřeba reagovat podrážděně a neslibuji si nic od občasných prudkých přestřelek v církevním tisku. Chtěl bych povzbudit sebe i druhé k pozitivnímu postoji, který by si vážil vlastní pozice, ale nezmařil vzájemný rozhovor a naslouchání. Prostě na sebe vezměme úděl lidové církve, která nebude nikdy dokonalá, a nabídněme druhým svou zkušenost a svůj zážitek vnitrocírkevního rozhovoru. Učiňme tak bez přehnané pýchy, protože neoddiskutujeme bolestnou slabost řady našich sborů, naučme se od evangelikálů mnoho moudrého a potřebného ve způsobech sborové práce a vnímejme nesamozřejmost a vzácnost prostoru svobody, ve kterém jako evangeličtí křesťané žijeme a dýcháme. Pokud se nám to podaří alespoň trochu, tak zhodnotíme hřivnu, kterou jsme od Pána Boha jako církev dostali.

Miloš Hübner
autor je senior Chrudimského seniorátu a farář v Trnávce

z časopisu Český bratr 09/2004


"Evangelíci nebo evangelikálové?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Evangelíci nebo evangelikálové? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 02. listopad 2004 @ 08:41:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přiznám se, že mi pojem lidové církve -z hlediska mé eklesiologie- není vlastní, nicméně doporučuji se nad tímto článkem zamyslet. Samotnému je mi blízké, neřku-li vlastní, pojetí evangelikalismu s letničním důrazem.

Vidím ale jako dobré nepřeslechnout hlasy, které poukazují na to, že určité postupy a aktivity se přesunují z jiných (podle mého soudu zprofanovaných) institucí pod EA. Viz např. podpora liberálního hnutí Willow Creek na stránkách EA.

Západní směřování evangelikalismu má dnes spíše trend pokřesťanštit společnost. V pozadí stojí staré Anselmovo pojetí světa, který satan ukradl Adamu, a církev se má této vlády opět zmocnit. I na západě se pod záštitu evangelikalismu dostávají extrémní charismatické proudy jako "Joel Army" "Manifest Sons of God" a "Kingdom now", které vidí svoji úlohu v podmanění světa, včetně politiky a kultury, pro Krista. Vedle vysílání misionářů mají křesťané penetrovat do politiky a stát v čele této gigantické eschatologické přeměny společnosti. Velké poslání v tomto pojetí přesahuje záchranu duší a je nazíráno jako touha vtisknout světovému řádu křesťanský punc. Tato učení pragramově popírají učení Písma o velkém a kolosálním odpadnutí a šíření zla s přibližujícím se koncem světa.

Český národ má své skvosty ve formě české reformace 15 a 16. století, kterým bylo podobné smýšlení cizí. Vím, že komentář, jako je tento, může vzbudit další vzedmutí emocí z míst, která si snad v dobré víře tato nebezečí neuvědomují, či snad nechtěji uvědomit. Přesto -a nejen podle mne - tato nebezpečí reálně existují.

Bylo by tedy opět dobré definovat si jasně misiologii, její cíle a strategii i pojetí lidské autority v uskutečňování těchto definovaných cílů.

Pastýř



Re: Evangelíci nebo evangelikálové? (Skóre: 1)
Vložil: Benjamin v Úterý, 02. listopad 2004 @ 09:13:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kopíruji sem zajímavý komentář z Notabene, který nabízí baptistický pohled na tuto problematiku: Zaujalo mne: (Skóre: 1)
Od Felix v Pondělí, 01. listopad 2004 v 17:48:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)Na tomto upřímně evangelickém pohledu na český reálný evangelikalismus mne zaujalo několik myšlenek, které ocituji a okomentuji:

"evangelikální zbožnost se stále zřetelněji vyhraňuje vůči jiným typům zbožnosti, které evangelikální kriteria nesplňují"
- to je jeden z důvodů, pro které jsem přesvědčen, že by BJB jako celek (jako denominace) neměla vstupovat do ČEA. Ať tam vstoupí ty sbory BJB, které se považují za evangelikální a které zároveň souhlasí se způsobem činnosti a zviditelňování se ČEA.

"zůstal bych opatrný vůči účelovým pokusům ukrýt pod střechu evangelikalismu některé další charismatické a radikálně letniční skupiny, které by tím chtěly získat vážnost a solidnost tradičně uznávané a respektované zbožnosti:
- to je další důvod, proč nevstupovat jako denominační člen do ČEA. I kdybychom snad došli k rozpoznání, že velká část sborů BJB se považuje za evangelikální (např. tím, že by tyto sbory vstoupili do ČEA), nevím, proč by BJB jako denominace měla posvěcovat současný dosti problematický trend v ČEA.

"V naší tradici však každý věroučný důraz existuje pouze v rozhovoru s ostatními důrazy a v tomto smyslu je výstižnou skutečností, že se hlásíme ke čtyřem konfesím najednou. Strany dialogu mění svá jména a pozice se posouvají, ale stále tu stojí v rozhovoru, naslouchání a občasném napětí pietisté a civilní interpretace, lidé otevření vůči veřejnému životu a lidé obrácení dovnitř sborů, liturgové a vyznavači strohé prostoty bohoslužby, teologové ponoření do odborné biblické exegeze a teologové volně se inspirující celou šíří duchovních podnětů, psychoterapeuti a zásadní odpůrci jakékoliv psychoterapie atd. Skoro jako by bylo popřením naší identity pouze to, když by se určitý směr stal směrem jediným a přestal naslouchat ostatním."
- mám za to, že to, co je tu řečeno o evangelické identitě platí do značné míry (samozřejmě v trochu odlišných detailech) i o baptistické identitě - jednota v různosti. To, že v BJB v posledních letech ustalo naslouchání menšinovým postojům a náhledům a začalo prosazování pouze jedněch důrazů a náhledů, jde na vrub masivnímu vlivu různých baptismu cizorodých vlivů - především primitivního náboženského fundamentalismu a pak též pragmatismu různých "reálevangelikalismů".

"Prostě na sebe vezměme úděl lidové církve, která nebude nikdy dokonalá, a nabídněme druhým svou zkušenost a svůj zážitek vnitrocírkevního rozhovoru. Učiňme tak bez přehnané pýchy, protože neoddiskutujeme bolestnou slabost řady našich sborů, naučme se od evangelikálů mnoho moudrého a potřebného ve způsobech sborové práce a vnímejme nesamozřejmost a vzácnost prostoru svobody, ve kterém jako evangeličtí křesťané žijeme a dýcháme."
- vezmeme my baptisté na sebe svůj úděl - nabídnout zkušenost našich předků, naše anabaptistické dědictví jak lidové církvi tak českému reálnému evangelikalismu?
To bychom se však my baptisté nesměli zpronevěřovat své vlastní identitě a proměňovat se v lidovou církev vinou našeho odkoukaného pragmatismu (viz např. státní dotace)



Re: Evangelíci nebo evangelikálové? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 02. listopad 2004 @ 14:58:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem zastáncem hledání absolutní pravdy, o které jsem přesvědčen, že existuje. Nicméně záleží na tom, v jakém světle a jak ji budeme hledat. Denní světlo je směsí barev a teprve směs všech barev učiní to pravé světlo, kde ani jedna barva nedominuje. Pokud v tomto světle člověk zkoumá realitu, je schopen posoudit skutečný odstín barev zkoumaných předmětů. Jestliže jednu barvu světla upřednostníme, pak ztratíme schopnost rozpoznat i skutečnou realitu. V červeném, barovém světle nejsem schopen rozeznat právě červenou. Jsem stoprocentně přesvědčen, že Kristus je jedinou Pravdou, Cestou i Životem. Nicméně až jeho Tělo se všemi služebnostmi a dary je odleskem jeho slávy. Jsem přesvědčen, že moje vlastní církev má své důrazy, dobré i špatné. Pokud by ve spektru chyběla nebo dominovala, nepovažoval bych to za správné. Jsem proto zastáncem suverenity, tradice a významu jednotlivých denominací (které spolupracují, či nespolupracují zcela dobrovolně a bez nátlaku), stejně jako nutnosti plurality a rozmanitosti v kterékoliv lidské činnosti. Tam, kde však jeden -mnohdy naddenominační - pardon - mezidenominační směr chce vytvořit jakousi elitní třídu té pravé barvy, jsem vždy na rozpacích. Nebývá to na první pohled zřejmé, ale nakonec tyto snahy většinou vedou k omezení suverenity jednotlivých církví (viz závazek o regulaci kritiky: kdopak asi na dodržování dohlíží - komise EA?).
Na druhou stranu vidím jako potřebné se od určitých liberálních směrů důrazně distancovat. tyto kompetence bych však ponechal na jednotlivých církvích. Přesto, pokud se církve dobrovolně rozhodnou vytvořit svoji alianci, která je bude představovat, nedá se proti tomu nic namítat. Zvláště, pokud se deklarované hodnoty kryjí s realitou.
Možná řeknu něco silnějšího, ale svého času v ekonomice vznikaly a zanikaly různé neúspěšné akciovky, ve kterých byli stále stejní lidé. Když proto vidím bratry z KMS, jejíž sláva je již dávno za horizontem, v popředí další mezidenominační organizace, mám pocit, že bez změny smýšlení tito bratři dále ponesou své pojetí křesťanství, kamkoliv půjdou, i s jejich - pro mnohé - těžko přijatelnými metodami a pojetími jednoty. Viz zastřešní kurzů Alfa, ekumenických sjednocovacích kurzů, činovníky EA.



]


Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy