Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 610 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116494326
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Přes úskalí Janova evangelia
Vloženo Úterý, 28. červenec 2015 @ 10:11:47 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal unshaken

„Nebuďte jako pohané a nepoužívejte množství slov“ nabádá Ježíš učedníky (Matouš 6:7,8) a naučil je vzorové modlitbě, která, ačkoliv zahrnuje veškeré potřeby člověka ve vztahu k Bohu, obsahuje u Matouše (6:9-13) kolem 49 slov, u Lukáše (11:2-4) kolem 30 slov. Přesný počet závisí na překladu.

V Janově evangeliu Ježíšova „velekněžská modlitba“ (17:1-26) obsahuje téměř 500 slov vyjadřujících toliko prosbu za oslavení sebe a učedníků, jejich ochranu, posvěcení a poznání Boží lásky. Množství slov v Janově evangeliu, než evangelista dojde k vyjasnění záměru (pointy), ostře kontrastuje s vyobrazením Ježíše podle synoptiků, neboť Ježíš sám byl mimořádně stručný a výstižný tak, že i ubrání jediného slůvka na jeho výrocích nebo podobenstvích mění smysl jeho výroků. A naopak, přidání dalších slov je nadbytečné. Ježíš byl zkrátka géniem vyjadřovací zkratky a opakem prázdného plácání. A totéž vyžadoval od ostatních - „Vaše slovo buď ‚ano, ano – ne, ne‘; co je nad to, je ze zlého.“ (Matouš 5:37). „Při modlitbě pak nemluvte naprázdno jako pohané; oni si myslí, že budou vyslyšeni pro množství svých slov.“ (Matouš 6:7)


Tradiční chápání Janova evangelia

Již první křesťanská církev si byla vědoma odlišností Janova evangelia od podání synoptiků. Asi nejvýstižněji to popsal Kliment Alexandrijský a Origenes - „Jan napsal duchovní evangelium, na rozdíl od těch tělesných (životopisných)“. Přitom jsou všichni shodně přesvědčeni, že autorem je Jan Zebedeův, tedy apoštol Ježíšův. Skutečností však je, že o autorství není nikde zmínka a ani „učedníka, kterého Ježíš miloval“, nelze jednoznačně pojmenovat. Někteří soudí, že šlo o Jakuba (Jan 18:15,16), nebo pouze na základě rodinných zvyklostí usuzují na Judu, nejmladšího bratra Ježíšova. Tradiční pojetí má také trhlinu v datování Janova evangelia – nejstarší zmínka o něm pochází až z doby kolem r. 125. Což na druhou stranu nevylučuje, že apoštol Jan ho mohl napsat ve vysokém věku.

S autorstvím můžeme také přijmout hypotézu, že autorem zrovna tak mohl být prebyster Jan z Efezu (je doložen), nejspíš Žid, dobře seznámený s poměry v Palestině, který si dokonce troufl opravit den Ježíšova ukřižování před velikonoční svátky. Prebyster se nejspíš setkal s apoštolem Janem, z čehož někteří soudí, že jde o „evangelium Jana prebystera podle svědectví Jan apoštola“.

Ježíšovy „řeči“

Od odbočky o autorství se vraťme zpět k textovému vyjádření evangelia. Již jsme zmínili, že se považuje za duchovní. Doplníme, že jde o ztvárnění evangelia na řecké půdě, kde jako výrazové a myšlenkové prostředky sloužily filozofické formulace. Spjatost s řeckou filozofií snad nejvíce dokladuje použití božského „Logos“ („Slovo“), tedy ztotožnění dokonalého řeckého myšlenkového principu s Kristovým božstvím („Na počátku bylo Slovo...“ - Jan 1:1) .

Ježíšovi v evangeliu Jan vkládá do úst „řeči“. Zde používám termín teologů. A o tyto „řeči“ právě jde, chceme-li odlišit pouhé filozofování od Ježíšova božského poslání a současně ho ochránit před zařazením mezi řecké filozofy. Evangelista Jan si to evidentně uvědomil, neboť filozofem může být kdekdo. Ale jak rozpoznat božské „řeči“ od filozofického tlachání? Evangelista si dobře uvědomoval, že první otázka jeho kolegů by nejspíš zněla:„Dokaž, že tvá tvrzení jsou od Boha“.

Řeči bez důkazů jsou jen řeči

Evangelista ztvárnil Ježíšovy „řeči“. Avšak si dobře uvědomuje, že bez důkazů jsou postaveny na vodě. Nedovolává se zpět na tyto „řeči“, ale na znamení, divy a také skutky. Kdo chce, nechť si tyto odvolávky najde ve verších 2:23, 3:2, 4:45, 6:2, 7:4,31, 10:32, 11:47, 12:37, 20:30n. Jde však pouze o odvolávky bez konkrétního obsahu!

Kde chybí důkaz nastupuje víra

Když se však člověk nad těmito odvolávkami zamyslí, jsou to pouhé odvolávky. Pokud nemají obsah ve vlastním důkazu, tak jsou založeny jen a jen na víře. Od synoptiků dobře víme, že Ježíš své božské poslání dokazoval zázraky, uzdravováním, proroctvími a mocí, kterou mělo jeho slovo.

U evangelisty Jana je to podobné. Jsou obsaženy popisy některých Ježíšových činů, potvrzujících jeho božskou moc. Chceme-li však být kritičtí, tak různé divy s uzdravováním, sycením, vzkříšením, dokáží předvádět mnozí iluzionisté, léčitelé, šamani, hypnotizéři a jiní manipulátoři. Pokud soudím podle dokumentů popisujících podle historiků tu dobu, tak těchto tvůrců různých balamucení bylo bezpočet a jejich produkce byly mimořádně žádané. Dnes diváci také manipulace žádají a polykají jich bezpočet – stačí zapnout TV.

Důkaz jediný, nejdokonalejší a nejsvatější

Důležité jsou proto důkazy, které současně obsahují symboliku s odkazem na Boha. U Jana je takový jeden, a to uzdravení slepého potřením očí blátem (9:1-7). Který symbolizoval prorockou předpověď „Přišel jsem na tento svět k soudu: aby ti, kdo nevidí, viděli, a ti, kdo vidí, byli slepí.“ (9:39).

Uzdravení slepého blátem také dost připomíná tehdejší léčitelské praktiky. Ale s pomocí Boží najdeme snad největší důkaz božského Ježíšova poslání i v Janově evangeliu, a to ve verších 7:38,39:

[Jan 7:38,39]
Kdo věří ve mne, ‚proudy živé vody poplynou z jeho nitra,‘ jak praví Písmo.“
To řekl o Duchu, jejž měli přijmout ti, kteří v něj uvěřili. Dosud totiž Duch nebyl dán, neboť Ježíš ještě nebyl oslaven.


Jak rozumím Janově evangeliu

Evangelista Jan používá způsob mluvy naprosto odlišný od vyjadřování synoptického a nejspíš i historického Ježíše z Nazareta. Nabízí se důvod, že to dělal proto, aby se vyrovnal svým řeckým filozoficky smýšlejícím kolegům. Můj dojem je takový, že se mu to příliš nezdařilo, určitě ve srovnání s těmi lepšími. Ti, a nejen řečtí myslitelé, si též zakládali na stručnosti a přesnosti vyjadřování, alespoň těch základních myšlenek. Potvrzením jsou sbírky moudrostí z té doby; v Bibli nalezneme třeba tu blízkovýchodní a egyptskou v knize Přísloví.

Došel jsem však k přesvědčení, že evangelista Jan je člověk jako leckterý z nás. Poznal vzkříšeného Krista a byl obdařen Jeho duchem. Poznal znovuzrození a milost odpuštění. Slyšel od bratrů a sester o některých Ježíšových divech. Ne však o všech. Nebylo mu také nic známo o ustanovení Večeře Páně. Symboliku přijmutí Krista obrazem tělesné absorpce vnímal vyloženě duchovně jako Boží manu. Splynutí s Kristem je principem jeho evangelia. To, že divy Ježíšovy se odehrávají na neopakovatelném základě pochopil dobře. Protože se neopakovaly, ačkoliv epilogy některých synoptiků je prohlašovaly, vnímal jako mezeru, kterou je zapotřebí vyplnit vírou. Proto je u něj tolik slov odvozených od slova „věřit“. Více, než u všech třech synoptiků dohromady.

Evangelista Jan byl jako leckterý z nás. Toužíme mít a máme Krista. Ale některé divy evangelií se nekonají, jak bychom si představovali. Zde nastupuje naše víra, neboť když došlo k zázraku největšímu, tak vykonání těch dalších je již detail v Božích rukách.

"Přes úskalí Janova evangelia" | Přihlásit/Vytvořit účet | 45 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 10:09:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V tom článku je jen jedna věta, která stojí za pozornost: Jan napsal duchovní evangelium, na rozdíl od těch tělesných (životopisných)“.

Jinak je to jen teologický blábol, který víru spíš nahlodává, než posiluje.

Ano, Janovo evangelium je především o duchovním, vnitřním, srdečním životě. Proto je naprostý nesmysl spojovat výroky z 6. kapitoly s večeří Páně. Tato kapitola je o sycení našeho vnitřního člověka Božím slovem, které se v Ježíšovi stalo lidským tělem. K čemu by našemu vnitřnímu člověku bylo sytit se masem a krví, byť v podobě chleba a vína? Technicky by to ani nešlo, neboť duch nemá potřebné orgány k jedení materiálních věcí. :)



Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 20:49:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím, proč ti teologický blábol může nahlodávat víru.

Ale jinak k obsahu článku: Vyjma některých vlastních úvah, kterých je minimálně (hlavně ty v úvodu a v závěru) je prakticky všechno převzato od moudřejších než jsem já, a to z Biblického slovníku. Zkrátka a dobře, všichni, zřejmě vyjma tebe, jen blábolí.


]


Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 21:51:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě víru nahlodat nemůže, protože je přes 30 let budována Božím slovem z Písma a mocí Ducha svatého. Ale mladé ve víře a nezkušené to může vést k tomu, aby místo spoléhání na věrné a neomylné Boží slovo, přemýšleli o tom, zda Janovo evangelium napsal ap. Jan, nebo jiný Jan a nebo dokonce někdo, kdo se ani Jan nejmenoval. A nad těmito naprosto zbytečnými úvahami se zamýšlejí ti Tví teologové, které tak obdivuješ a věříš jim.
Jestli jsi přesvědčen o tom, že napsání biblického slovníku je nějakým potvrzením neomylnosti autora, brát Ti to nebudu. Ale uvědom si, že živou víru v živého Krista roznesli po světě obyčejní nestudovaní lidé, kteří brali Boží slovo tak jak je a nešťourali se v něm s pýchou člověka, jako to dělají ti Tví teologové. Neznám žádného teologa, který se celý život šťourá v tom, z jaké doby je který spis a kdo že ho opravdu napsal, aby svými knihami přivedl někoho k živé víře, nebo aspoň něčí víru posilnil. Jestli Ti to nedochází, tak o to především Bohu jde.

Zkrátka a dobře, všichni, zřejmě vyjma tebe, jen blábolí.

Ne, blábolíš Ty a Adolf Novotný. Myslím, že i na GS by se našla většina, co si myslí totéž co já. Jen neměla tu potřebu se k tomu vyjádřit.


]


Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 22:23:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, s tou většinou jsi to přehnal. Jana Husa také přivedla na hranici většina. Jinak se tvé povznesenosti na autory Biblického slovníku podivuji. Nu což, kdo se povyšuje, bude ponížen. A vůbec, pokud nechceš používat rozum, bylo by lépe, kdyby jsi věřil v reinkarnaci a doufal, že konečně se dostaneš tam, čím se dnes cítíš.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 10:43:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A vůbec, pokud nechceš používat rozum, .......

No, jestli Ti to nedochází, tak rozum nelze nepoužívat, neboť je to schopnost duše. A dokud naše duše žije, používá rozum. Rozum je nástroj. Není sám o sobě ani špatný ani dobrý, zrovna tak jako třeba nůž. A tak tedy záleží na tom, k čemu ten rozum používáš a komu je ten Tvůj rozum podřízen. Pokud je Tvůj rozum podřízen jen Tvému hříšnému já, tak klidně vytváří takové zbytečné traktáty, jako je Tvůj článek a ještě je na to pyšný. Pokud svůj rozum podřídíme Duchu svatému, pak skrze něj můžeme poznávat živého Boha a učit se rozumět jeho slovům života. Hádej, co z toho se Bohu líbí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 12:27:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pán s tebou Unshakene, mnozí teologové jsou opravdu nebezpeční pro víru, tedy pro spasitelnou víru, Pro náboženské prožitky jsou naopak velmi potřební. V komentářích ekumenického překladu najdeš mnoho perel z pera kritických teologů. Díky těmto perlám šířících se dnes z teologické fakulty organizace ČCE je víra mnohých zabíjena. Komu asi pak v ekumence slouží komentář, že Jericho nebylo opevněné?  Člověku víry nebo ďáblu? Já osobně tvrdím ďáblu, protože pokud Jericho nebylo opevněné tak je Bible nevětším paskvilem všech dob. Bůh zázrakem sbořil neexistující hradby, na kterých bydlela Rachab, jediná co přežila... od jedné paní ve funkci farářky jsem na základě poznání, že Efezským nenapsal Pavel slyšel výklad, který byl diametrálně odlišný od toho co Pavel zapsal. Víš pro mne je směrodatné Písmo, pokud Ef 1:1 je napsáno Pavel, tak je mi jedno kdo držel brk, je to dopis od Pavla a tak jej budu vykládat.
K čemu moudrost, která mne učí, že Bible je podvrh a snad jen snůška bajek?
Stále se těším na tvoji odpověď na otázku, jak jsi rozeznal a v čem Pán žehná papeži. Psal jsi, že Bůh papeži evidentně žehná, ale zatím jsi se nedostal k odpovědi na moji otázku jak jsi to rozsoudil, v čem vidíš požehnání Boží papeži.
Pokoj tobě Jirka




]


Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 12:33:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se rozumu týče už jsem to tu kdysi několikrát zmínil, ale rád to udělám znovu,. Písmo Svaté zjevuje, že rozum má sloužit k hledání Boha. To znamená, že pokud člověk používá rozum k něčemu jiném, pak jej používá špatně a vlastně rozum zneužívá k něčemu, k čemu není původně Bohem při stvoření určen. Tož tak.

Problém také vzniká často tím, že si člověk myslí, že může Boha poznat rozumem. Jenže Bůh je Duch a rozum je součástí duše a k poznávání a kontaktování Boha je tedy určen lidský duch, nikoli duše. Ano duši lze před Bohem vylít, jak se říká, je možné vylít před Bohem své srdce, které podle zjevení Bible tvoří tři složky duše - mysl (chceme-li rozum, inteligence), city a vůle + důležitá, ne-li nejdůležitější, součást lidského ducha, jíž je svědomí. Dalšími částmi ducha je pak společenství a intuice. Společenství slouží ke společenství s Bohem - viz např. 2K 13:13 a intuice je přímý vhled, zjevení skutečnosti/pravdy od Boha, kdy nám dá Bůh porozumění skutečnosti v duchu, který však musí být znovuzrozen, tj. obnoven Duchem ke společenství s Bohem. Na duchovním porozumění se sice rozum nemůže podílet, ale může mít a má z něho užitek, pokud se mysl obnovuje a tím se proměňuje nejen mysl, jako vůdčí část duše, ale vlastně člověk jako takový - viz Ř 12:2 a Ef 4:23 

Tož tak.


]


Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 29. červenec 2015 @ 08:55:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
... „Nebuďte jako pohané a nepoužívejte množství slov“ nabádá Ježíš učedníky ....

Já toto vidím jako nepochopení smyslu toho, co tím chtěl Ježíš vlastně říci:
Sleduj širší kontext - tedy i situaci, ze které Ježíšova slova vyvěrala: "Jednou se Ježíš modlil na nějakém místě; a stalo se, když přestal, že mu jeden z jeho učedníků řekl: „Pane, nauč nás modlit se, jako tomu naučil své učedníky i Jan."

O Ježíši je z evangelií známo, že on sám se modlil často a dlouho - sám odcházel na osamělá místa a modlil se třeba celou noc. Jak tato skutečnost koliduje s tvojí představou, že sám Ježíš byl v modlitbě stručný?
A co hlas Ducha svatého v Božím slově - je snad v rozporu s Ježíšovým nabádáním ke "stručnosti" v modlitbě? Ten nás nabádá: "Neustále se modlete"!!!!  (1 Tes 5,17)

(Ju 1,20)
Vy však, milovaní, budujte se ve své nejsvětější víře, modlete se v Duchu Svatém,...

Opravdu si myslíš, že se lze budovat modlitbou nějak ve stručnosti?


Co tedy vlastně učil Jan své učedníky?
(Lk 5,33)
A oni mu řekli: "Proč se Janovi učedníci často postí a modlí, podobně i učedníci farizeů, ale tvoji jedí a pijí?
On jim tedy řekl: "Můžete snad nutit ženichovy přátele, aby se postili, dokud je ženich s nimi?
Přijdou však dny, kdy od nich bude ženich vzat, a tehdy, v těch dnech, se budou postit."
 ...

Modlitby jsou různého druhu:

Modlitba prosebná: O této modlitbě Ježíš hovoří, že netřeba plýtvat slovy - vždyť Otec nebeský o tom, co skutečně potřebujeme, ví lépe, než my sami. Netřeba mu to vyjmenovávat.
Když se modlím "modlitbu Páně" (Otče náš...), ta obsahuje pouze sedm proseb (sedmička je však v biblické mluvě číslem vyjadřujícím plnost!). Tato modlitba tedy v plnosti víry obsahuje prosby úplně za vše, co potřebujeme k našemu pozemskému životu. A modlím se ji proto, abych si já - člověk, uvědomil svoji existenční závislost na Bohu naprosto ve všem. Nikoli tedy kvůli Bohu, aby si snad on uvědomil, že já něco potřebuji.



Jsou i jiné směry v prosebné modlitbě, kde už netřeba být tak stručným - protože zde už proudí i láska k bližnímu, která buduje srdce člověka:
Vyznávejte hříchy jeden druhému a modlete se jeden za druhého, abyste byli uzdraveni. Mnoho zmůže účinná modlitba spravedlivého. (Jk 5,16)

Také oblast vnitřích duchovních bojů zrovna nijak nevybízí ke stručnosti:
"... Bděte a modlete se, abyste nevešli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo slabé.“ (Mt 26,41)



Ježíš nenabádá ke stručnosti v modlitbě obecně:Naopak, nabádá k vytrvalosti v modlitbě.

... Pravím vám, i když nevstane a nedá mu kvůli tomu, že je jeho přítel, pro jeho neodbytnost se zvedne a dá mu vše, co potřebuje
A já vám pravím: Žádejte, a bude vám dáno, hledejte, a naleznete, tlučte, a bude vám otevřeno.

Neboť každý, kdo žádá, dostává, a kdo hledá, nalézá, a tomu, kdo tluče, bude otevřeno
.  (Lk 11,8-10)


Zatím jsme zde stále hovořili jenom o modlitbách prosebných.
Ale ty ani zdaleka nemají vyplňovat celý náš modlitební prostor!

V modlitbách totiž také Boha chválíme a děkujeme za obdržené milosti. A je snad nějaký časový limit ve chvále Boha? Nebo máme snad být struční ve svých díkůvzdáních?


Duch svatý nás skrze Písmo vybízí, abychom se modlili žalmy:
Budu zpívat o milosrdenství a právu, tebe, Hospodine, budu opěvovat. (Žl 101,1)

"Proto tě budu chválit mezi národy a tvému jménu budu zpívat žalmy."  (Ř 15,9)

Mluvte k sobě navzájem v žalmech, chvalozpěvech a duchovních písních; zpívejte a hrajte svým srdcem Pánu.  (Ef 5,19)

Ať ve vás bohatě přebývá Kristovo slovo ve vší moudrosti. Vyučujte a napomínejte jedni druhé žalmy, chvalozpěvy a duchovními písněmi; s vděčností zpívejte svým srdcem Pánu.
A všechno, cokoli děláte slovem nebo skutkem, všechno to čiňte ve jménu Pána Ježíše a děkujte skrze něj Bohu a Otci. (Kol 3,16-17)


Toto všechno je modlitba - celý náš život se tak má stát jednou velkou modlitbou.
Každý jednotlivý okamžik.
Já rozumím modlitbě jako setrvávání celé Boží rodiny pospolu. Duchovní prostor, naplněný vzájemnou láskou a společnou činností. Protože když jsme spolu, je nám dobře. Zde je docela nesmyslem a neporozuměním nabádat nějak ke "stručnosti".



Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 09:54:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A co tedy Ježíš myslel tím: nebuďte na modlitbě mnohomluvní jako pohané? Nebo to vůbec neřekl? Nějak jsem si nevšiml, že bys tento Ježíšův výrok vysvětlil.
Spíše jsi ho popřel a učinil z Ježíše člověka, který neví co říká.


]


Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 07:38:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle.
Už jsem to tu vysvětloval mnohokrát opakovaně.

Ježíš zde hovořil konkrétně jen o určitém druhu modlitby prosebné - proto ten úvod, že nebeský Otec dobře ví, co potřebujeme a my nemáme ohledně svých proseb být mnohomluvní jako pohané - abychom snad ně něco nezapomněli.

Vždyť to dává celý kontext tohoto místa.

Pane, nauč nás modlit!
Umět se správně modlit nám nespadne samo s nebe, ale třeba se nám i v modlitbě cvičit.
Když se třeba modlím žalmy, musím naopak vytěsnit z hlavy všechny své starosti a trápení - vyčistit si hlavu a všechno odevzdat Bohu. Pak teprve s čistou hlavou mohu Boha chválit a vnitřně se budovat.
Veškeré "prosby", které bych do toho zde zamontoval, by mě jen strhávaly na zem a bránily by mě ve správné modlitbě.


Ježíš zde tedy určitě nehovoří o modlitbě chval - že by i zde vybízel ke stručnosti - protože modlitba chval člověka vnitřně buduje v jeho vztahu k Bohu. Podobně jako člověka vnitřně buduje , když se modlí za své bližní. Zde naopak Ježíš vybízí k vytrvalosti v modlitbě.


]


Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 11:05:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podíval jsem se znovu na ten text o modlitbě a tam stojí psáno: Když se modlíte, neopakujte na prázdno(prázdná) slova jako pohané, neboť Ti se domnívají, že budou vyslyšeni pro množství slov.

Já z toho chápu, že tedy nejde především o množství slov, ale o to, aby to nebyla prázdná slova. Čili aby u těch slov, které se modlíme, bylo i naše srdce. Abychom se modlili opravdu to, co prožíváme a ne to, co se nám zdá nábožné. Například nemá smysl se modlit nějaký žalm, pokud v mém srdci neprožívám to, co prožíval žalmista, když ten žalm psal. Např.: když jsem v depresi a vše vidím jen černě, nebudu se modlit: mé srdce jásá v Hospodinu..., ale : jako laň dychtí po bystré vodě, tak moje duše dychtí po tobě, Bože.....
K Bohu nás nepřiblíží modlitba jako taková, to, že se modlím, ale modlitba z čistého a upřímného srdce, modlitba, která není náboženským úkonem, ale výrazem touhy, nebo prožitku mého srdce.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 31. červenec 2015 @ 08:03:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V podstatě bych s tebou mohl souhlasit v tomto: "(modlitba z čistého a upřímného srdce)", jen to rozvedu, že touha v modlitbě nemusí být vždycky spojena i s prožitkem srdce.

Prožitek srdce je bonusem od Boha!


Když jsem v depresi a vidím vše černě, odevzdám to všechno Kristu.
Právě o tomto jsem hovořil jako o podmínce, dřív, než se začnu modlit žalmy. Nebo modlit modlitbu růžence.
Vždycky nejdřív vyprázdnit hlavu od všeho, co mě tíží.

Pak se mohu modlit s upřímným srdcem i ono: Mé srdce jásá v Hospodinu ...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Pátek, 31. červenec 2015 @ 14:46:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jen to rozvedu, že touha v modlitbě nemusí být vždycky spojena i s prožitkem srdce.

Já vím, vy berete modlitbu hlavně jako náboženskou disciplínu. Proto je to pro vás tak těžké a musíte hodně trénovat. Srdcem se modlíte až když vám teče do bot.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 31. červenec 2015 @ 14:51:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Srdcem se modlíte až když vám teče do bot.
Já myslím, že ani to ne. Jen přidají na intenzitě naučených kolovrátků.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: luteran v Sobota, 01. srpen 2015 @ 07:56:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tím "prožitkem srdce" tu máte (oba) na mysli pocity, náladu, rozpoložení? To asi ne, že. Jen se ujišťuju.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Sobota, 01. srpen 2015 @ 10:27:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jistě ne, Luterane. Je to to, co v té chvíli vidíme jako podstatné a důležité, ať už je to chvála, prosba, vyznání, slib, nebo jen potřeba něco sdílet. Je to prostě to, co člověku "leží"na srdci.


]


Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 21:01:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Některé paradoxy Ježíšových výroků mohou vzbudit reakci, kterou jsi výše prezentoval. Jsou to však jen zdánlivé paradoxy, např. "buďte struční" proti "buďte vytrvalí v modlitbě". Je to jen zdánlivý paradox, plynoucí z nepochopení Ježíše. "Buďte vytrvalí v modlitbě" přece neznamená "buďte v modlitbě ukecaní". Ten Ježíšův výrok o stručnosti modlitby máš v úvodu článku.


]


Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 21:55:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Teď nevím na koho reaguješ, jestli na mne, nebo na Oka. Já reagoval na Oka.


]


Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 22:29:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spočítej si Re:


]


Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 07:12:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
O Ježíši je z evangelií známo, že on sám se modlil často a dlouho - sám odcházel na osamělá místa a modlil se třeba celou noc. Jak tato skutečnost koliduje s tvojí představou, že sám Ježíš byl v modlitbě stručný? 

A co hlas Ducha svatého v Božím slově - je snad v rozporu s Ježíšovým nabádáním ke "stručnosti" v modlitbě? Ten nás nabádá: "Neustále se modlete"!!!!  (1 Tes 5,17)

  Stando, a nenapadlo tě někdy, že to "neustále se modlete" neznamená "neustále opakujte stále dokola Zdrávas Maria a občas do toho přidejte Otčenáš"? Že Ježíš se celou noc nemodlil "Zdrávas Maria"?

  Co když je tím slovem "modlitba" myšleno opravdu rozhovor, dialog s Bohem a "neustále se modlit" či "celou noc se modlit" neznamená, že mluví stále jen jeden? Co když to "neustále se modlete" znamená mimo jiné "mlčet a poslouchat Boha co říká"?


]


Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 08:09:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A je to opravdu skutečný Bůh, kterého dneska posloucháš a kterému sloužíš?

O tomto mám já jisté pochybnosti.

Království nemůže být vnitřně rozděleno, to by neobstálo. A ty neustále útočíš na katolickou církev a neustále zde šíříš nesprávná lidská učení.



... že to "neustále se modlete" neznamená "neustále opakujte stále dokola Zdrávas Maria a občas do toho přidejte Otčenáš"? ...

Jakým způsobem se modlil Ježíš si už dneska můžeme jen domýšlet.

Určitě se ale modlil žalmy.

A zkus se modlit žalmy a neopakovat určité pasáže!

Opakování je matka moudrosti. Opakování člověka vnitřně buduje. Opakováním se nám věci stávají trvalou pamětí. Opakováním určité myšlenky ona v nitru člověka vystupuje do stále nových podob a člověka formuje. Zvyšuje se účinek, sčítá se potenciál.
Proto básníci v poezii opakují určitou myšlenku - pro zdůraznění obsahu.
Podobně jako v refrénu písní, či v opakování samotného textu.

Ani hesychanismus  pravoslavných není založen na ničem jiném, než právě na opakování.

Žijeme jen proto, že dýcháme vzduch.
A zkus dýchání neopakovat!

Tak nějak podobně je to i s opakováním při modlitbě.


Nejvyšším stupněm modlitby je kontempace - v tichu mlčet a nikoli jenom poslouchat, ale přímo zažívat Boha.
Ale takto se modlit vyžaduje léta cvičení v modlitbě, to ti nespadne samo do klína.

Alespoń ne v tomto skutečném světě, který je schválně stvořen tak, aby nám nelétali pečení holubi sami do huby, ale abychom se i my sami museli přičinit, přiložit svůj díl práce a námahy.  :-).

Toto platí i v oblasti modliteb.


]


Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 08:20:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
opr.: kontemplace


]


Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 19:15:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Království nemůže být vnitřně rozděleno, to by neobstálo. A ty neustále útočíš na katolickou církev a neustále zde šíříš nesprávná lidská učení.

  To reaguješ na můj příspěvek? 

  Když píšu, že modlitba je rozhovor, dialog s Bohem a že modlit se může člověk klidně nejen tak, že mluví, ale i tak, že poslouchá Boha, tak je to pro tebe "nesprávné lidské učení"? 

  Zajímavá reakce.


  Jinak s tím útočením na katolickou církev sis mne s někým popletl, ani by mne něco takového nenapadlo a nedělám to. Píšu tu svědectví o tom, co jsem zažil v ŘKC a ptám se vás jednoduchými otázkami na to, co žijete vy. To, že svědectví a jednoduché otázky po skutečné vaší víře a skutečné praxi vy považujete za "útok" proti vám samo o sobě vypovídá v jaké paranoie asi tak žijete.


Nejvyšším stupněm modlitby je kontempace - v tichu mlčet a nikoli jenom poslouchat, ale přímo zažívat Boha. 
Ale takto se modlit vyžaduje léta cvičení v modlitbě, to ti nespadne samo do klína.

  Ano, vím, že to máte těžké. Znám dobře  a osobně římskokatolický život, řeholi růženců, breviářů, meditací, kontemplací a adorací. Bavil jsem se na dané téma i s budhisty, něco vím o muslimech. Náboženství je v tomhle těžké. Ale když vám to vyhovuje a chcete to žít, určitě vám to nebudu brát.


  Život s živým Bohem je v tomhle dost jiný právě i díky tomu dialogu. Tím, že modlitba křesťanů není monolog (navíc naučený), máme to v modlitbě o pořádný kus jednodušší. Křesťané se, díky Bohu, učí modlit asi tak dlouho, jako se učí dýchat miminka po porodu.

  Toník


]


Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 31. červenec 2015 @ 07:54:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Křesťané se, díky Bohu, učí modlit asi tak dlouho, jako se učí dýchat miminka po porodu."...


Bohužel, toto je asi jediné, na co je ještě možné smysluplně reagovat. Jinak je tvůj komentář opravdu jen zajímavým nahlédnutím do tvé zmatené dušičky, jaké zmatené závěry si z mých slov dokážeš vyfabulovat.



Miminko po porodu dýchá oproti člověku dospělému rychleji - ale protože má malý obsah plic, nebere vždycky jen trošičku okysličeného vzduchu.

Oproti tomu vytrénovaný sportovec (třeba já :-))  )  s obsahem plic hodně přes pět litrů, dýchá pomalu a zhluboka.


Podobné je to v modlitbě.
Chceme - li dýchat Božího Ducha v plnosti, která je nám určena, třeba se nám v modlitbě cvičit. Všechno na světě připravil Bůh pro člověka způsobem, aby se i on mohl na uskutečňování darů podílet, mít na nich svou aktivní účast - svou prací růst k dokonalosti víry.




Bůh nepodporuje lenochy, ale líbí se mu člověk usilovný, skromný a pracovitý - poněvadž tyto vlastnosti formují lidské srdce správným směrem.

A to platí i v modlitbě - pane "Dokonalý" - mistře modlitby už od porodu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 31. červenec 2015 @ 10:47:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Bůh nepodporuje lenochy, ale líbí se mu člověk usilovný, skromný a pracovitý - poněvadž tyto vlastnosti formují lidské srdce správným směrem. 

  A už sis ty sám to tvoje srdce zformoval tvou prací správným směrem?


  S komunikací a dialogem je to jiné, než s monology.

  Monology člověk musí pracně cvičit, zdokonaluje se v nich, vydává velké usilí, protože když není odezva "z druhé strany", je dost práce dlouhodobě pokračovat. Čím déle, tím více práce. Stejně tak je to s meditací, kontemplací, adorací a se vším dalším ansámblem v náboženstvích.

  S miminkem v rodině je to jiné. Komunikace v rodině začíná tak, že miminko jenom poslouchá a kouká: Nic neříká. Nemá s tím moc práce, protože dobří rodiče to miminko vychovávají, tu práci mají rodiče. Nevychovávají to miminko zlomeninami, angínou a rakovinou, jako to dělá váš otec, ale vychovávají ho slovem a příkladem. No a z toho slova, které miminko poslouchá, se to miminko učí mluvit, komunikovat. Ne dokonale, ale velmi účinně a snadno a rychle.

  V tom se náboženství liší od života ve skutečné rodině.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 01. srpen 2015 @ 08:40:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."A už sis ty sám to tvoje srdce zformoval tvou prací správným směrem?"...


Toníku,
já ale na to formování srdce vůbec nejsem sám.

Je to společné dílo, výslednice mojí spolupráce s Bohem a bližními.

Krása vytvářeného společenství je právě v tom, že formujeme svá srdce společně stejným směrem.


]


Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 21:01:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Určitě se ale modlil žalmy.
A zkus se modlit žalmy a neopakovat určité pasáže!

Tak velmi určité to není. Možná výjimečně.


To máš oko o Ježíši, Božím synu, velmi ubohé a mizerné mínění.

On, který vyšel od Otce, znal Otce jako nikdo z lidí, měl s ním velmi blízký kontakt, velmi důvěrné společenství, podle tebe potřeboval  k rozhovoru se svým Otcem používat naučené či odposlouchané věty ? 
Asi oko netušíš co je důvěrné společenství s Bohem.


Když někdo někoho miluje, důvěrně ho zná, tak s ním hovoří opakovaně pořád dokola naučené  věty ?




]


Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 31. červenec 2015 @ 08:10:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."To máš oko o Ježíši, Božím synu, velmi ubohé a mizerné mínění."...


Ježíš je Boží Slovo (zosobněné).

Žalmy jsou Boží slovo
.



Jako ubohé a mizerné se mi zde jeví tvé vzdělání ve víře.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: rosmano v Pátek, 31. červenec 2015 @ 11:47:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ale jo, oko, jen pokračuj ve mletí dokola zdravásů. Nikdo ti to nebere.Jisté je, že Ježíš toto nedělal.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Pátek, 31. červenec 2015 @ 20:18:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jako ubohá a mizerná se mi zde jeví tvá představa o tom, co je to žít s Bohem a mít k němu vztah lásky.


]


Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 29. červenec 2015 @ 09:45:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ohledně Janova evangelia.
Tvrdit, že jakýsi "Jan" dobře znal Ježíše a učedníky a přitom neznal ustanovení o večeři Páně - To raději ani nebudu dál komentovat, abych snad neurazil.


Neexistuje žádný důkaz, který by rozhodně vylučoval možnost, že evangelium napsal apoštol Jan sám.
Přesto se většina dnešních biblistů kloní k domněnce, že dnešní forma Janova evangelia je poznamenána redakčním zásahem jednoho nebo i více Janových učedníků.

Ale to je zcela nedůležité!
V té době bylo běžným zvykem, že učedníci se pod svým dílem podepisovali jménem svého duchovního učitele (protože si byli vědomi toho, že vlastně svou prací jenom předávají myšlenky a názory svého učitele, které převzali - a často své učitele i citovali - i když třeba rozvinutě a obohacené vlastním přínosem).

V době sepisování Janova evangelia už byla sepsána tři evangelia synoptická.
Jan neměl důvod v podstatě duplicitně znovu popisovat ustanovení večeře Páně - o to víc se totiž soustředil do hloubky významu tohoto ustanovení (J 6. kapitola).
Proto začíná předobrazem nasycení zástupů (zázračné rozmnožení chlebů) - a vrcholí popisem nebeského chleba, posily k věčnému životu, který je skutečným pokrmem a skutečným nápojem.
Skutečným a viditelným pokrmem pro tělo i pro duši proto, že celý člověk je určen ke spasení - i jeho viditelná část - člověk přece nebude spasen jen jaksi "duchovně".



Jan a jeho bratr Jakub (synové Zebedeovi) patřili k nejužšímu okruhu Kristových učedníků. Spolu s Petrem byli svědky událostí, z nichž ostatní apoštolové byli vyloučeni. (Např. proměnění na hoře).
Apoštol Pavel počítá Jana mezi sloupy církve (Gal 2,9).
V J 8. kapitole je popsán Ježíšův příběh s omilostněním cizoložné ženy.
V synoptických evangeliích se nevyskytuje. Jak by to mohl napsat někdo jiný (z pozdější generace učedníků - třeba zmiňovaný presbyter Jan z Efezu), než právě ten, kdo byl tehdy Ježíšovi nejblíže? Kdo byl očividným svědkem této události, kterou synoptikové ani nezaznamenali?

Jako jiné spisy Nového zákona je i Janovo evangelium závislé na svém prostředí:

Jan (už nežil mezi židy, ale ve stále rostoucí církvi z pohanů - hlavně řecké kultury) mluví jazykem svých současníků, aby se s nimi dorozuměl - nikoli aby se jim připodobnil.


Celé Janovo evangelium bylo napsáno z evangelií nejpozději. Logicky se tedy liší - poukazuje už na hlubší poznání, ke kterému učedníci došli  ve světle Kristova oslavení  a darem Ducha pravdy (J 7,39; J 16,7;).
Autor nás nechce už jen seznámit s podrobnostmi Ježíšova života, nýbrž píše: "abyste věřili, že Ježíš je Mesiáš, Syn Boží, a s vírou abyste měli život v jeho jménu." (J 20,31)

Janovo evangelium je tudíž z pohledu duchovního nejhlubší.



Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 20:56:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Může to tak být. Ale nemáš na to důkaz. Já jsem ho v tvé argumentaci nenašel. Ale logiku článku jsi také nepochopil, nevylučuji však, že jsem ji špatně vyjádřil. Totiž, že Janovo evangelium je postaveno na znalostech člověka - obráceného křesťana, který byl svědkem Kristova vzkříšení.

Podle mně je to ten hlavní důkaz Janovy duc*****sti a také vysvětlení toho, že Jan nemusel znát podrobnosti Ježíšova působení.

Nicméně pro zbytečnou obsažnost Janových "řečí" argumenty též nemáš.


]


Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 22:07:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zbytečnou obsažnost Janových "řečí"vidíš asi jen Ty a ten kdo Ti to nakukal - pan Novotný. To, že všemu, co je napsáno v Janově evangeliu nerozumíš a nebo Ti to připadá zbytečné, ještě neznamená, že tam jsou slova přebytečná. Pro stovku generací skutečných křesťanů všech dob po Kristu jsou slova Písma vdechnuté Bohem a Ty, ve své pýše, si dovoluješ tvrdit, že jsou tam slova zbytečná. Za koho se považuješ Ty mudrci?


]


Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Středa, 29. červenec 2015 @ 22:28:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Za koho se považuješ Ty mudrci?" Pěkná replika. Třeba vymyslíš ještě lepší. Tak se snaž, když již nemáš argument, kterým by jsi napsané dokázal zpochybnit.

"Stovky generací skutečných křesťanů" také pálili a vraždili, určitě hodně z nich. Zdalipak by jsi též vyvezl tento traktát na hranici a zapálil?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 10:28:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Stovky generací skutečných křesťanů" také pálili a vraždili,

Máš zvláštní představu o tom, co je to být skutečným křesťanem, když věříš, že skutečný křesťan je schopen upalovat a vraždit. Vidím, že katolické myšlení Ti není vzdálené.
Jinak tento traktát bych klidně spálil. Nic jiného si ani nezaslouží. Nevím o tom, že by v Písmu bylo něco o tom, že je hřích pálit závadné knihy. Nečetl jsi ve Skutcích, jak lidé v Efezu, kteří se zabývali magií uvěřili v Ježíše a pálili své knihy na znamení pokání?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 31. červenec 2015 @ 08:17:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Omlouvám se, že vám vstupuji do dialogu.


Neporozumění zde podle mě vzniká z toho, že nerozlišujete křesťany podle stavu (tedy stavu obdarování od Boha) od těch z křesťanů, kteří své obdarování také správně využívají - kteří jsou křesťany i podle vztahu svého srdce.

Možná by bylo dobré se zamyslet nad podobenstvím o hřivnách.


Jsou služebníci Pána dobří i služebníci špatní.

Ale všichni jsou Pánem vybranými služebníky - a obdarovanými hřivnami - oproti jiným, kteří za služebníky vybráni ani nebyli.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Pátek, 31. červenec 2015 @ 10:34:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já vím Stando, podle tebe každý, kdo byl pokřtěn v řkc jako miminko, je křesťan. Podle toho také ta vaše organizace vypadá a je schopna zvěrstev, které páchala a páchá. Proto vás také nikdo nebere vážně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 01. srpen 2015 @ 08:36:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Křesťanem je každý, koho Bůh svou milostí obdaroval osobní účastí na životě, smrti a vzkříšení Ježíše Krista.
Vyvolením.
Tohle spasení ve křtu je zdarma, bez zásluh člověka.

To, jaký je pak každý z nás křesťan, záleží už i od nás.

A nevěřím, že i ve vaší církvičce by se nenašlo pár pořádných parchantů, co káží vodu a sami pijí víno.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Sobota, 01. srpen 2015 @ 10:37:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A nevěřím, že i ve vaší církvičce by se nenašlo pár pořádných parchantů, co káží vodu a sami pijí víno.

Opět podle sebe soudím tebe. Jen potvrzuješ, že vůbec nevíš, co je to církev. Máš v mysli zafixován jen obraz té vaší náboženské organizace, v které může člověk klidně žít v hříchu a nic se neděje. Vždyť to přece normální že? Ano, ale jen podle vás a jiných zesvětštělých náboženských organizací drze se nazývající církví a přitom neodstraňujících hřích ze svého středu, jak přikazuje Pán.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Pátek, 31. červenec 2015 @ 18:32:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Písmo Svaté v Nové smlouvě jasně zjevuje, že každý věřící v Krista přijal míru váry, alespoň jeden talent (hřivnu) a milost, kterou může a má sloužit druhým lidem, ať už v církvi, tak mimo ni. Skutečnost (např. hierarchii apod.), kterou je možno pozorovat v praxi řkc, je něco (skutky a učení Nikolaitů - Zj 2.k.), co Pán Ježíš nenávidí!!!


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 02. srpen 2015 @ 09:01:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak - a teď se zase zkus, můj milý jmenovče, pro změnu vyjádřit k něčemu, čemu alespoń trošičku rozumíš.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Neděle, 02. srpen 2015 @ 12:23:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale já nechci rozumět něčemu, co Pán Ježíš nenávidí. Já to chci nenávidět stejně jako On. Tj. nechci poznávat hlubokosti Satanovy, ale našeho Otce v nebesích a Toho, kterého poslal, Ježíše Krista, neboť to je věčný život (J 17:3). V něčem, co Pán Ježíš nenávidí žádný život není ani být nemuze.!


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 02. srpen 2015 @ 19:33:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Slávku,
Ve skutečnosti je tomu naopak a ty žiješ v těžkých omylech, domnívaje se něčeho, co není.
A přisuzujíc to mylně vnuknutí Ducha svatého.


Hierarchii v církvi ustanovil sám Pán Ježíš.

Tím, že ustanovil pastýře stáda. Ten, kdo stádo pase, má větší odpovědnost a větší pravomoci uvnitř církve, než ten, který je veden.



(Žd 13,17)
Poslouchejte ty, kdo vás vedou, a buďte poddajní, neboť oni bdí nad vašimi dušemi jako ti, kdo budou muset skládat účty. Ať to mohou dělat s radostí a ne se vzdycháním - to by vám přece nebylo prospěšné.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: Willy (stanislav.velicky@seznam.cz) v Neděle, 02. srpen 2015 @ 20:09:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Slávku, dovol mi nevěřit tomu, že by Pán Ježíš ustanovil hieratchii, kterou sám nenávidí - viz Zj 2:6 a 15

Žd 13:17 není o hierarchii, tj. o vládnutí jedněch lidí nad druhými, jako u Nikolaitůl, kteří zavedli v církvi "profesionály", kteří panovali nad laiky, jak to můžeme vidět v praxi řkc. Bratři, kteří vedou, nejsou nadřízení těm, které vedou a delegovaná autorita, kterou mají, se odvíjí spíše  od "množství" života, než od postavení ři úřadu, který zastávají. Kromě toho např.  staršovství, jak je zjevuje Písmo Svaté v Nové smlouvě, je ze všeho nejvíce svým způsobem forma otroctví vůči Pánu Ježíši, což je patrno ze všech listů apoštolů, kteří sami sebe do jednoho označovali za otroky Pána Ježíše Krista, ne za pány nad věřícími. Tož tak.


]


Re: Re: Re: Přes úskalí Janova evangelia (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 30. červenec 2015 @ 08:19:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Může to tak být. Ale nemáš na to důkaz. Já jsem ho v tvé argumentaci nenašel."...

A jakého druhu důkaz by to měl být, aby jsi ho i ty akceptoval?
Jaký jiný máš důkaz o Matoušovi, Markovi a Lukášovi?


Já nemám nic proti historicko-kritickému přístupu k biblickým textům.
Problémem je však učiněný závěr - správně vyhodnotit osobnost svatopisce. V případě Jana ho buď zakonzervovat do neměnné podoby prostého a nevzdělaného galilejského žida, nebo u něj připustit možnost růstu ve vzdělání jeho osobnosti a způsobu vyjadřování. Připustit u něj kvalitativní změnu - vždyť i on o Letnicích přijal křest Duchem svatým a prožil dlouhý život s Kristem po boku! Nebo ještě lépe - s Kristem v srdci a ve společenství svých bratří a sester v církvi.



Neexistuje žádný důkaz, který by rozhodně vylučoval možnost, že evangelium napsal apoštol Jan sám.


]


Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy