|
Právě je 559 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116582355 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: Situace v pravoslavné církvi
Vloženo Středa, 10. prosinec 2014 @ 09:27:32 CET Vložil: Tomas |
poslal Nepřihlášený Vnitrocírkevní krize v pravoslavné církvi v Českých
zemích po půldruhém roce – zdá se – vrcholí. V době „bezvládí“ po
abdikaci arcibiskupa Kryštofa tu byly snahy různými „cestami“ „zvolit“
pravoslavné kněze z oblasti proruského vlivu za biskupy pro naši
pravoslavnou církev, jako Jáchyma, Rostislava, Juraje. Ty ale
cařihradský patriarcha ve svém dopise z 1.4.2014, adresovaném
ministerstvu kultury, neuznal. Naopak výslovně jmenoval jako „locum
tenens“ pravoslavné církve vladyku Simeona, který však byl za
nepochopitelných okolností z registrace ministerstva vyškrtnut.
Ale tito Cařihradem neuznaní „biskupové“ to nevzali
na vědomí, protože za nimi – jak je v kuloárech dobře známo – stál
„zahraniční ministr“ moskevského patriarchátu Hilarion. Tak šli stále za
svými plány. Účastnili se nelegálního eparchiálního shromáždění 22. 11.
2014. a nelegálně „volili“ za biskupa jiného člověka z ruské
pravoslavné církve (podivné minulosti) Michala Dandára. Zápis z tohoto
zasedání je velmi zajímavý a zasluhuje pozornosti. Při volbě bylo
porušeno několik zásadních kanonických principů, takže volba není
legální, a tedy není platná. Cařihradský patriarcha je o tom podrobně
zpraven, a proto Dandára neuznává.
Dandárova frakce chce, aby ji ministerstvo kultury
zaregistrovalo, a odvolává se na autokefalitu. Ale autokefalita není
biankošek, že si autokefalní církev může dělat, co chce. Na rozdíl od
katolické církve může světit kněze a nezávisle volit a světit biskupy
bez souhlasu Cařihradu, ale musí dodržovat určitá pravidla jako podmínku
autokefality. Musí fungovat místní synod, ale ten zde nefunguje. Dohled
nad dodržováním těch pravidel má Cařihrad. A jestliže zde nefungují
řádné kanonické orgány, pak se musí čekat na slovo z Cařihradu. To by
mělo ministerstvo kultury dobře chápat.
O minulém víkendu byla v Cařihradu malá delegace osob
„frakce“, stojících na straně vladyky Simeona. 29.11. byli velmi
přátelsky přijati patriarchou Bartolomějem, poobědvali s ním a hovořili o
pravoslavné církevní situaci u nás. Obdrželi schválení pro kandidáta na
biskupa, pakliže to nemůže rozhodnout místní synod, který nefunguje.
Bylo zřetelné, jak dopodrobna je patriarcha o této situaci informován.
Současně byli přítomní i odborníci – kanonisté, kteří doprovodili
vysvětlení situace přímými kanonickými podklady. Patriarcha žádnou
dosavadní volbu biskupa v pravoslavné církvi u nás neuznává a má své
plány na řešení situace, které jsou v kuloárech známé.
V těchto dnech se v Cařihradě údajně zdržuje i druhá
„frakce“. Není přesně známo, kdo ji vede, zda Šuvarský nebo někdo jiný.
Ovšem patriarcha Bartoloměj je nepřijme, protože odcestoval do
Švýcarska.
Zprávy ČTK z 2.11. přinášejí různé informace o té
dnešní situaci v české pravoslavné církvi podle vrchního ředitele
kabinetu ministra kultury, Patrika Košického, který velmi diplomaticky
mluvil o zvolení „údajně řádným způsobem zvoleného arcibiskupa pražské
diecéze a tím i statutára celé diecéze“. ČTK uvádí toto vyjádření
Košického, ale to „údajně“ je slabé místo, kterého si čtenáři sotva
vážněji všimnou. A rovněž slovo o „případné“ registraci Dandára, pokud
se prokáže, „že jeho zvolení bylo v souladu se základními dokumenty
pravoslavné církve“, které se prý může uskutečnit. Je to příliš
„slibné“, a příliš nerespektuje současný stav věcí.
Zdá se mi, že informace, i když diplomaticky
vyjádřené, z úst dr. Košického, neberou příliš na vědomí, kdo jsou ti,
kdo ministerstvo „ústně“ informovali. Byl jsem trochu zklamán tímto
„diplomatickým“ vyjadřováním. Ministerstvo kultury bývalo poměrně dobře
informováno a má jistě své kanály i na Cařihrad, takže se poněkud divím
tomu až příliš slibnému vyjadřování.
ČTK píše „Pražská eparchie pravoslavné církve zvolila
22.11. za svého nového biskupa Michaela Dandára“. Kritici tuto volbu
kritizují. Ale ČTK neuvádí solidní argumenty těch kritiků, které jsou
ostatně známé. Takže informace jsou celkově poněkud nepřesné. Je známá
řada „konkrétních argumentů“ proti Dandárovi, ale ČTK je bohužel
neuvádí. Svými informacemi tak spíše budí dojem, že spor bude touto
volbou ukončen, přestože jsou tu už kuloární zprávy od přímých účastníků
setkání v Cařihradě, že to zřejmě nedopadne. Dandár byl zvolen podobně,
jako byl v lednu 2013 zvolen a intronizován Jáchym, kterého pak
patriarcha Bartoloměj neuznal. Tuším, že se stejný scénář dnes opakuje s
Dandárem. Různé promoskevské živly tvrdí, aniž podávají písemné důkazy,
že Dandár byl zvolen legálně. I když je scénář očividně stejný, zdá se,
že si to média (myslím ČTK) a možná ani dr. Košický neuvědomují a jsou
ve svých i „diplomatických“ vyjádřeních příliš optimističtí.
ČTK napsalo o volbě Dandára obsáhlé sdělení
23.11.2014. s odvoláním na „úřad eparchiální rady pražské pravoslavné
eparchie“, který doplnil, že touto volbou byly ukončeny vnitřní
personální spory. „Po odchodu Krištofa vedení církve „dosadilo“ na místo
pražské arcidiecéze vladyku Jáchyma“. Z takovýchto informací je patrné,
že ten, kdo takto informuje, nezná situaci, ani například dokumenty
pravoslavné církve o volbě. Z informací, které ČTK přijalo z
jednostranných a ne zcela věrohodných zdrojů, je parné, že si
neuvědomovala, kdo jsou ti, kdo je informují, a tak svými zprávami
přispívají k poněkud nepřesnému informování veřejnosti. Z toho, co píší o
volbě, je patrné, že redaktoři příliš neznají právní předpisy, které v
pravoslaví platí.
kardinál Miloslav Vlk Zdroj: www.kardinal.cz
|
Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Středa, 10. prosinec 2014 @ 18:14:12 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tak nevím, proč pan Vlk má potřebu řešit spory v pravoslaví? Nuda v penzi? Myslím, že katolíci mají svých problémů dost, třeba (jak jsem četl na netu) jak "dobře" zhodnotit naše prašule, které jsme tak štědře věnovali, prostřednictvím našich moudrých politiků. A kde jsou velké prachy, tam stydne láska, jak vidno u "pravoslavných šéfů". rastan |
Re: Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 11. prosinec 2014 @ 08:03:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Zajímavé je že ani jeden z duchovních nepodlehl pokušení a nesnaží se použít navrácené prostředky pro sebe. Katolík ani nekatolík. Přestože všichni živoří na hranici existenčního minima. I to zaznamenaly sdělovací prostředky a někdy se kvůli tomu trochu vztekaly. My investujeme zejména do takových věcí jako jsou chráněné dílny a byty pro chudé, z čehož mám dvojnásobnou radost. Popřípadě do malých regionálních podniků, které mohou dát práci a možná také pomoci k víře lidem tam kde se těžko shání. Když se po revoluci vracel majetek řeholním řádům tak z něho bylo až do nejabsurdnějších podrobností vyčleněno všechno co mohlo jakkoliv vydělávat. Vráceny byly pouze kostely a klášterní budovy, obvykle ve zcela zdevastovaném stavu. Například v Želivě bylo hospodářské zázemí obehnáno plotem, aby na někoho nespadlo a dál chátralo. Předpokládám že bratři a setry z ostatních církví investují podobně a něco jsem o tom i slyšel. |
]
Re: Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 11. prosinec 2014 @ 08:07:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Třeba se Vám ty "Vaše prašule" jednou opravdu zhodnotí. Pokud budete například na stará kolena potřebovat aby Vás krmili, utírali a omývali tak věřím tomu že to bude svědomitěji, trpělivěji a jemněji vykonávat jeptiška než někdo kdo v Boha nevěří a nebere to jako poslání ale jen jako zaměstnání. |
]
Re: Re: Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Čtvrtek, 11. prosinec 2014 @ 16:35:25 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Drahý poutnicku, ovšem, že uvítám, když mi bude na stará kolena někdo utírat zadek. Jde o jinou věc, kterou asi nechceš chápat. Služebníci Kristovi (za které se katoličtí představitelé považují) mají v prvé řadě kázat evangelium, pokud jejich ovečky jsou tak uvědomělé a ochotné je živit, nic proti tomu i Pavel byl vděčný za každý dar, který mu umožňoval se více věnovat kázání a ne práci. Ovšem byly to dary dobrovolné a ne vynucené. Pokud ovšem ovečky dávají málo nebo vůbec, mají se živit prací a potom kázat. Dále, kdyby bydleli skromně a ne v palácích, nebylo by třeba tolik peněz na údržbu a platy všech poskoků, které jeho eminence potřebuje k životu. Dále, kdyby jste se drželi původní církevní praxe tj. scházet se po domech, nebylo by třeba tolik peněz na údržbu honosných katedrál, ve kterých Bůh stejně nepřebývá a slouží spíše jako divadelní scéna. Co říci závěrem, milý poutnicku, trochu skromnosti by neuškodilo vašim katolickým papalášům. rastan |
]
Re: Re: Re: Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: nokia v Pátek, 12. prosinec 2014 @ 06:31:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Může mi někdo prosím vysvětlit jednu základní věc?Zde diskutující křesťan Myslivec, o sobě opakovaně tvrdí, jak je dokonale znovuzrozen a jak při večeři Páně přijímá Ducha svatého. Současně ale velmi vulgárně a nevybíravě napadá bratry a sestry: jen pár příkladů za všechny: z*****i, *****ina, essesáku, černo*****lníku, onane ... atd atdChtěla bych tomu rozumět, jak je to možné? To je nějaké nové ovoce Ducha svatého? A nejsme každý, kdo s ním zde komunikujeme vlastně spolu odpovědni za negativní obraz církve v ČR? Tady přece už nejde o to, co dělá ŘKC špatně nebo dobře. Ty vulgarity to všechno dávají na jinou kolej. Nokia
|
]
]
Re: Re: Re: Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 12. prosinec 2014 @ 08:05:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Když se podíváme do historie tak jakákoliv svatokrádež vždycky nejvíce ožebračila toho kdo se jí dopustil a ty kteří jí dopustilia to po zcela hmotné, hmatatelné a konkrétní stránce. Bez ohledu na jeho světový názor. Pokaždé přinesla jenom bídu a nejrůznější katastrofy a neštěstí. Bylo by smutné kdybyste kvůli tomu chtěl ještě obětovat i svůj vlastní zadek. Popřípadě být donucen k asistované sebevraždě a nebo poslán na nedobrovolný potrat. |
]
|
|
Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: martin1975 v Středa, 10. prosinec 2014 @ 20:09:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Podľa toho čo je zverejnené na sieti tak pravoslavná cirkev česko-slovenská je naozaj v "kánonickom" chaose. Keby som bol Bartolomej II. patriarcha konštatínopolský tak ruším autokefalitu, a zaviadol by som poriadky do 24 hodín :-) Hlavný problém je asi ten, že prečo sa neskúmajú u kandidáta kánonické predpoklady než sa prispúti k samotnej voľbe je dosť detinské že eparchialne zhromaždenie pražské volí kandidáta na eparchu - Michala, kotrému žije manželka. Ved ja ako katolik viem, že biskupom sa može stať presbyter-vdovec alebo presbyter-mnich /alebo vo vynimočných prípadoch laik-slobodný, čo si myslím nie je tento prípad i ked sv. Martinovi a iným sa po podarilo:-)/. Michal tak može požiadať "patriarchu" Londýna o potvrdenie voľby a včlenenie pražskej eparchie do lona anglikánskeho spoločenstva. haha. Tak bratia pravoslávni budú mať rušné vianoce toho-či budúceho roka :-) |
|
|
Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 11. prosinec 2014 @ 16:09:30 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Svého času vznikly z pravoslaví tzv. "uniaté", řečtí katolíci. Jednalo tehdy o výsledek mise jezuitského řádu. Uniaté mají své kánony formou CCEO a mají i různé bonusy, včetně možnosti manželství kněží s jistým omezením.
Domnívám se, že pan Vlk, nejschopnější římskokatolický politik, který často nosí beránčí límec (jak sám kdysi vtipně, tuším poznamenal), ví své. Co kdyby římskokatolická církev nabídla ruku české pravoslavné eparchii v rámci českých uniatů? Nebo jen nespokojené části? |
Re: Re: Situace v pravoslavné církvi (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 12. prosinec 2014 @ 08:31:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Tak to jsem ještě neslyšel, to o tom límci. Pokusím se si to zapamatovat. Můžete požádat apoštolskou církev aby se nás všech ujala. Pravoslavných, protestantů, katolíků i osamělých křesťanů. Aby se modlila za brzké a hojné naplnění Pánova ovčince. Za celou Ekumenu.
|
]
|
|
|
|