Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429544, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 426 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116466044
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Církev jako terapeutická komunita?
Vloženo Neděle, 21. září 2014 @ 18:37:35 CEST Vložil: Olda

Služba bližním poslal Nepřihlášený

“Církev je nemocnice,” slýcháme někdy s rozporuplnými pocity. Ale je tomu tak. Církev je místo pro nemocné, a máme-li vzít vážně Kristova slova, církev je zde právě pro ty, kteří si uvědomují nedostatek svého zdraví (nejenom duchovního), a neustálou potřebu zachránce, kolem kterého se v chudosti a ubohosti svého ducha shromážďujeme (Mk 2,17). V případě duševních nemocí tomu není jinak. Duševní nemoc člověka často velmi zřetelně staví za hranici schopnosti pomoct si sám, a je v tomto směru dobrou ukázkou všeobecné lidské odkázanosti na záchranu, kterou v posledku nalézáme v Kristu. Jsme na jedné lodi. V praxi křesťanského terapeuta opakovaně vidím, že duševně nemocní lidé někdy právě díky své situaci zvlášť dobře chápou hloubku lidské odkázanosti na Krista a v něm též naši odkázanost na sebe v rámci společenství (Gal 6,2). V Kristu jsme si vzájemně darem. Co může tedy církev nabídnout člověku, který prochází duševní nemocí?

Bude to znít banálně, ale víc, než co jiného – společenství. Nemám na mysli pravidelné setkávání v modlitebně. Myslím společenství, které je místem láskyplného nesení vzájemných břemen (Gal 6,2). To předpokládá trpělivost, ochotu nechat se vtáhnout do příběhu druhého člověka a prakticky se angažovat. Velmi snadno se v tomto ohledu schováme za povrchní nabídku modlitby, která někdy slouží k tomu, abychom se situaci trpícího zbožně vyhli. Vážně míněná modlitba je totiž nejenom prosbou o Boží jednání, ale i východiskem aktivního jednání na naší straně. “Budu se za tebe modlit” znamená vždy také “budu hledat nejlepší možný způsob jak ti být nyní k dispozici”.

Někdy pak budeme s daným člověkem dlouho mlčet uprostřed nejtěžších chvil, jindy s ním budeme udržovat kontakt ve chvílích, kdy je samotný kontakt velmi komplikovaný, a jindy zas zjistíme, že nejlepší bude vzít daného člověka na vzduch, anebo jej budeme motivovat k pravidelnému užívání vhodných léků. Modlitba nás vede doprostřed konkrétní situace, a vystavuje naše zdroje a možnosti potřebám druhého. Chceme-li vědět, co onen člověk v dané chvíli skutečně potřebuje, musíme věnovat jisté úsilí tomu, abychom zjistili, co se skutečně děje, a k čemu nás v danou chvíli volá Bůh. A Bůh někdy překvapí. Když Hospodin jednal s ustrašeným a depresivně smýšlejícím Eliášem, nedal mu přednášku o pozitivním biblickém myšlení a o naději. Dal mu najíst (1. Královská 19,6). Podobně, společenství s trpícím anebo zmateným člověkem, vedené Boží přítomností, bude vést k velmi praktickým formám doprovázení. Sociální opora je konec konců i dle výzkumu jedním z dominantních faktorů prevence, ale i stabilizace a uzdravení u duševně trpících. Natož sociální opora inspirovaná a zmocněná Božím vedením.

Přirozenou součástí společenství je tudíž naslouchání. Otevřenost pro skutečný příběh mého bližního. Podobně jako Ježíš odmítal redukující představy lidí o situaci trpícího (Jan 9,3), i my musíme dát stranou náš předpoklad, že předem víme, co se s daným člověkem děje. V poradenství se dnes v tomto smyslu mluví o umění “nevědět”. Když budeme naslouchat, a vzdáme se bezpečí předem daných formulek používaných k otupení chaosu, s nímž se duševně nemocný člověk potýká, budeme někdy překvapeni, ale i hlouběji zasaženi realitou jeho života. Teprv pak jasně zahlédneme důstojnost, kterou náš souputník nese, a budeme též schopni přínosným způsobem reagovat na narušení této důstojnosti, ať už v důsledeku poruchy biologické, vztahové anebo duchovní stránky jeho života. I v tomto jsme s duševně trpícím člověkem na jedné lodi.

Teprve pak jsme připraveni mluvit pravdu v lásce, a přinášet do jeho situace slovo povzbuzení i konfrontace a skutky, které budou zdrojem života. Naslouchání tak dává prostor pro odhalení reálné situace trpícího, pro setkání se se skrytými postoji a emocemi, ale i s událostmi, které nejsou zrovna příjemné. Platí totiž, že cokoliv se v člověku odehrává, to má také místo v modlitbě i ve společenství s Bohem a s blízkým člověkem. Ať už jsme duševně zdraví anebo ne, máme-li jít s Bohem dál, musíme se s ním potkat tam, kde jsme, nikoliv tam, kde bychom chtěli být. Takové místo setkání bude někdy uprostřed vzteku, zklamání, pochybností, nenávisti, chtíče, zoufalství anebo apatie, což jsou emoce a stavy známé všem, ve velké intenzitě jsou jim však vystaveni zvláště duševně nemocní. Jsme pozváni společně se postavit v realitě a složitosti života před Boží tvář. Teprve pak se otevírá cesta dál. Hospodin se totiž nebojí lidské temnoty, ale vstupuje do ní s tichostí křižovaného Krista, a zve nás, abychom jej tam následovali. Takové je světlo, které vyhání tmu (Jn 1,5), světlo, jehož jsme jako církev nositeli.

Pokud si v církvi navzájem dáme prostor k opravdovému sdílení a doprovázení, neznamená to, že duševně nemocní lidé nebudou někdy potřebovat pomoc psychologa anebo psychiatra. Poznání a postupy, které tyto obory nabízejí, se nesmí absolutizovat, ale také nesmíme nevděčně zacházet s dary, které lidem Bůh v těchto specializacích nabízí. Musíme v tomto ohledu rozlišovat, nikoliv paušálně démonizovat. Léky můžou být výzamnou součástí uschopnění člověka k následnému řešení jeho psychologických a duchovních potíží, anebo k udržování vnitřní rovnováhy nervového systému.

Často ale musíme počítat s dlouhodobým nesením duševně nemocného člověka, a budeme-li dobře naslouchat, možná zjistíme, že právě on je zvláštním darem, který Bůh církvi dává. Komunita církve je za optimálních okolností skvělým prostředím pro nalezení podpory, porozumění, i konfrontace, kterou duševně nemocný člověk potřebuje, ale často také sám nabízí. Každý věřící se pak může ptát sebe sama, nakolik se podílí na utváření společenství, v němž jsou rány zlomených obvázané a srdce zacelené (Žalm 147,3). Běžná praxe ukazuje, že církev v naší republice má v tomto ohledu stále co dohánět.

Marek Macák

(psáno pro Živor víry, říjen 2014)

K článku proběhla na FB tato užitečná krátká diskuse, v níž proběhla výměna vyjasňující kontext a záměr textu:

Alexandr Sasha Flek: Trochu mě v článku zarazilo důsledné používání termínu “duševně nemocný”. Především si nejsem jistý, že (jako laikové) můžeme vytyčovat takovouto hranici (“Everybody hurts”). Dále, pokud někdo skutečně “má diagnózu” často se o tom málokomu svěří (kvůli přetrvávající stigmatizaci). Takže to navenek vypadá, že mezi námi není (skoro) nikdo “duševně nemocný”, a zároveň jsme nějak nemocní (trpící, potřební) všichni. Aspoň tak to vidím. Za článek díky, je to supr napsané a mluví mi to z duše – takhle nějak i já sním o společenství – a snad jsme k něčemu takovému “na cestě”.

MM: To je pravda. Zároveň, když někdo opravdu trpí duševní nemocí, tak se necítí jako “everybody”, a je dobré to uznat. Implicitně v článku zároveň trochu dekonstruuji z duchovniho hlediska hranici mezi duševně nemocným a ostatními členy společenství. Bude to i tím, že pracuji velmi často s lidmi, kteři jsou v těžkých stavech, a o těch jsem psal nejvíc. Ve sborech máme lidi, kteři jsou někdy pohlcení naprosou apatií deprese, jiní mají halucinace anebo bludy a dalši jsou tak nestabilni anebo zranitelní, že přežít do dalšiho dne je zjevné utrpení. Článek není o lidech s nějakou ‘depkou’. Asi i proto ta hranice. Vyjde v Životě víry na téma “deprese”. Je třeba trochu posílit vědomí, že těžká deprese je opravdu nemoc. Musíme se naučit použivat pojem ‘duševni nemoc’, pokud máme vytvořit prostor pro ty, kteří se s ní potýkají. Zároveň platí, že musíme dekonstruovat představu morální anebo duchovní hranice mezi takto nemocnými a ostatními. Jak jsem psal, často mi přijde, že mají víc realismu a poselství, než zdravější lidi, když se jim pozorně naslouchá. Navíc jejich otázky a utrpení často ukazují směrem, kterým je potřeba se podívat. Jsou vzácní.

Zdroj: http://mrmacak.wordpress.com


"Církev jako terapeutická komunita?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Církev jako terapeutická komunita? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 22. září 2014 @ 08:58:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
I tak by se to dalo říct, i když mi to připadá poněkud zjednodušené. Věřím že tomu kdo nevěří na nesmrtelnou lidskou duši se tento "orgán" léčí opravdu těžko. Pán Ježíš Kristus takže vždycky nejprve vyháněl zlé duchy a odpouštěl hříchy a nakonec uzdravoval. Což je také posláním Církve.



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy