 |
Zaznamenali jsme 113134365 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Hledání: Sociální zásady Ježíšovy
Vloženo Pondělí, 17. únor 2014 @ 13:46:55 CET Vložil: Stepan |
poslal lutrik Sociální
zásady Ježíšovy podle Waltera Rauschenbusche
Už delší dobu mne zajímají sociální důsledky
Ježíšova učení. Sociální učení katolické církve mne
neuspokojuje, evangelické církve explicitní sociální učení
zpravidla nemají. Proto jsem si po četbě knihy W. Weitlinga
„Evangelium chudého hříšníka“ se zájmem si přečetl knihu
„Sociální zásady Ježíšovy“ od profesora církevních dějin
na bohosloveckém semináři v Rochesteru Waltera Rauschenbusche.
Kniha vyšla česky v druhém vydání v roce 1926
nákladem YMCA. Toto dílo podle profesora Josefa L. Hromádky
představuje typický ohlas moderních snah
anglo-amerického křesťanství.
Podle
W. Rauschenbusche je nejzákladnější sociální zásadou Ježíšovou
posvátnost každého člověka,
cena každé lidské duše (s. 17). Přitom Ježíš silně vnímal
jednotu lidského pokolení. Vztahy mezi lidmi má určovat láska a
solidarita. Proto druhou Ježíšovou sociální zásadou je
posvátnost družnosti,
jinak řečeno, že družnost je posvátná (s. 28). Podle W.
Rauschenbusche svět potřebuje náboženství s mocným
vědomím solidarity. Úkolem křesťanství je rozšířit oblast
přátelství i mimo oblast rodiny - vlastenectví, pojištění a
spolupráce, družstevnictví. Třetí Ježíšovou sociální
zásadou je to, že silný musí státi při
slabém a zastat se ho (s. 44). Ježíš
viděl jasně své poslání v tom, že má povznést k svobodnému a
plnému životu ty, jejichž život byl dušen a zraňován. Ježíš
měl hluboký soucit nejen s trpícími a zatíženými jednotlivci,
nýbrž i se zástupy chudiny ve své vlasti, s rolníky, rybáři a
řemeslníky. Ježíš se postavil na stranu
těch, kdož se lopotí. Nemůžeme jinak než
vidět ho s rukou vztaženou k výstraze bohatým. Ježíš byl na
straně prostého lidu před vystoupením demokracie. Miloval jej,
cítil jeho cenu, důvěřoval jeho skrytým schopnostem a sliboval
mu království Boží.
Další (čtvrtou) Ježíšovou sociální zásadou
je to, že jednotlivec i lidská rasa nutně potřebuje kolektivní
mravní ideál. Touto ideou je Království
Boží (s.
50). Pro Ježíše jedinou uspokojující vyhlídkou byla podle W.
Rauschenbusche představa bohabojného lidstva žijícího ve
spravedlivém společenském pořádku. Každý člověk musí mít
vědomý úkol, pomáhat na svém místě při budování
spravedlivého sociálního řádu pro Boha a s Bohem
(s. 72). Už není dostatečnou spravedlností, vede-li jednotlivec
dobrý život v soukromí. Křesťanství podle W. Rauschenbusche
požaduje mravnost pro veřejný život,
včetně např. toho, že jednotlivec nebude brát nezaslouženého
zisku od svých bližních, nýbrž zaplatí společnosti činnou
prací, co od ní přijímá na majetku (s. 86).
Království Boží
staví bratrský a spravedlivý sociální řád proti loupeživému
řádu a nespravedlivému řádu, jež lidstvo zdědilo po minulosti.
Proto tento nový řád potřebuje novou dynastii vůdců. A tak
jinou (pátou) Ježíšovou sociální zásadou je to, že ctižádost
jednotlivce musí být podrobena službě společnosti (s.
102). Moci a cti dlužno nabývat vynikající a cennou službou.
Pokrok v tomto směru znamená pokrok království Božího.
Vyděračné a panovačné vůdcovství
musí být odstraněno,
kde království Boží úspěšně pokračuje.
Ježíš
cítil, že touha po zisku, podobně jako pohlavní pud, snadno
překročí meze a stává se nenasytnou;
má dokonce ještě méně přirozených hranic. Je těžko dosáhnout
velkého bohatství, aniž se páchá bezpráví na druhých (s.
115). Nutností je křesťanská etika
majetku.
Bohatství je dobré a nutné, ovšem je zároveň nebezpečné pro
majitele a společnost. Uvést tyto fakta v soulad není jednoduché,
proto Ježíš usuzuje, že naše
peněžní prostředky jsou pouze majetek svěřený, nikoliv
naprostý
(s. 118). Dostali jsem jej od Boha a Jeho vůle má hlavní pravomoc.
Držíme-li majetek jako svěřený pro Boha, držíme jej pro
lidstvo, jehož jsme částí. Zneužíváme důvěry, zbavujeme-li
pro majetek druhé zdraví, svobody, radosti, naděje nebo činnosti.
Ježíš odmítal nesociální nebo protisociální
náboženství,
to jest náboženství, které lidem škodilo, místo aby jim
pomáhalo. Skutečným měřítkem pro něho nebyla stará autorita,
nýbrž současné dobro lidí. Duchovní středisko, na němž
zakotvil a s něhož posuzoval všechny věci, bylo
království Boží, dokonalý sociální řád. Církev
a všechny její skutky musí sloužit království Božímu (s
130). Křesťanství podle W. Rauschenbusche bylo velkou mocí, když
čistilo a sbratřilo sociální život v malých
obcích. Na hlavní mravní otázky kapitalismu se církev
neodvážila, nemluvě o tom, že by kladla důraz na smyšlení
Kristovo (s. 134). Nelze učinit trvalého pokroku k spravedlivému
sociálnímu řádu, dokud spousty pracujícího lidu budou trpět
hospodářskou chudobou a politickou bezmocností,a pokud menšina
bude mít svrchovanost nad zemí, nad nástroji a nad politickou
mocí.
Má-li se
uskutečnit říše Boží na zemi, je třeba podrobit zákonu Božímu
tři vzpurné síly: touhu po moci, lásku k majetku a nesociální
náboženství. Fakt, že Ježíš si
byl vědom zla v osobách i společnosti, že s ním prakticky
počítal a že se mu vzepřel s úmyslnou přísností,
je další (osmá v pořadí) z jeho sociálních zásad (s. 144).
Jeho velkým sociálním problémem bylo vykoupení od zlého. Každý
krok, jímž se máme přiblížit říši Boží, musí být
vybojován.
Hlásání evangelia je „útok výkupné energie v oblasti
osobního života“. Problém zla se stává mnohem složitějším,
když je zlo socializováno. Existence velkých trvalých tříd
trávících, ale nevyrábějících a ovládajících život celých
národů podle svých vlastních představ, je svrchovaný důkaz o
moci zla v lidstvu. Nestačí mít
Krista a Bibli. Je třeba společnosti organizované na křesťanských
zásadách a vyjádřující křesťanského ducha,
jež by člověka pro sebe získala a znenáhla učinila z něho
občana království Božího (s. 150). Kdekoli se organizované
zlo staví proti postupu království Božího, všude tu třeba
rozvinout bitevní šik.
Vrcholnou (devátou) Ježíšovou sociální zásad
je kříž.
Ukřižování bylo skutečným vyvrcholením Jeho díla a klíčem,
objasňujícím význam veškerého jeho života (s. 160). Vlastní
jeho smrt se Mu jevila jako nejvyšší důkaz věčného zákona
lidského života. Proto nás učil vidět v kříži velkou sociální
zásadu království Božího. Zlo je všeobecně rozšířeno,
vniklo do zřízení a je bojovné. Království Boží a jeho vyšší
zákony dovedou je odstranit toliko bojem. „Pravda je věčně na
popravišti, křivda věčně na trůně“. Tento
rozpor znamená utrpení,
které nejtíže dolehne na ty, kdož nejvíce ztělesňují ducha a
myšlenky království Božího, a kdo jsou dosti stateční, aby se
pustili do boje. Platí zde zákon o
prorockém utrpení.
Království Boží je ze všech věcí nejvyšší, proto pokus
překážet mu nebo je rušit, je hříchem nejhorším (jde např. o
rdoušení proroků). Mravní zdraví národa lze měřit podle
rychlosti a přesnosti, s jakou dovede porozumět svým prorockým
hlasům - ať osobnostem, ať událostem. Vedle proroka nejkrásnějším
posláním je být tlumočníkem proroka (s. 165). V čím větší
míře bude mezi námi uskutečněno království Boží, tím méně
budou proroci trpět. Až bude uskutečněno, zmizí kříž.
Sociální zásada
kříže je především výzvou všem, kdož jsou si vědomi
vůdcovských vlastností. Ti, kdo jsou si vědomi prorockého
poslání, mají dvojnásobnou pohnutku k čistému, střídmému a
upřímnému životu. Mnoha šlechetná hnutí byla na léta zničena,
poněvadž se vůdce připravil o čest (s. 165). Sociální
zásady Ježíšovy tak vyžadují osobní oddanost a sociální
činnost a
jsou stálou výzvou pro nás. Tolik stručně pro inspiraci od W.
Rauschenbusche. Ať každý zkoumá své vlastní jednání
(Galatským 6,4), jak na tom je z hlediska výše uvedených
sociálních zásad Ježíšových.
Stanislav Heczko
|
Podobná témata
 |
|
Re: Sociální zásady Ježíšovy (Skóre: 1) Vložil: unshaken v Úterý, 18. únor 2014 @ 17:13:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Z mála, co jsem o Rauschenbuschově "sociálním evangeliu" slyšel, mi připadá, že totéž sociální evangelium, avšak později transformované do humanismu bez Krista Karlem Marxem, hlásá násilí (viz text článku popisující odstranění zla: "Království Boží a jeho vyšší zákony dovedou je odstranit toliko bojem."). K pochopení Rauschenbusche by bylo nutné znát podrobněji jeho život, pohnutky, neboť jeho postoj ospravedlňuje krutost pozdějších socialistických revolucí, byť je to jen v myšlence "boje za spravedlivý řád". My však víme, že bojujeme proti nadzemským silám a mocnostem, Boží království není z tohoto světa, pronásledování, utrpení, hlad... jsou naší cestou následování Krista. Nikoliv změna sociálního systému.
Viz také zásadní myšlenky Rauschenbusche: "křesťanství je v podstatě revoluční", "hlavní charakteristiky zla jsou militarismus, individualismus, kapitalismus a nacionalismus, proti nimž stojí tyto instituce dobra: Pacifismus, kolektivismus, socialismus a internacionalismus". Pro upřesnění: Zemřel v r. 1918. Takže se nedožil krachu křesťanských sociálních myšlenek rukama agresivních humanistů. |
Boj o sociální spravedlnost (Skóre: 1) Vložil: Lutrik v Středa, 19. únor 2014 @ 17:43:10 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Neradostný výsledek a krvavý průběh boje o sociální spravedlnost je spíš dán tím, že jsi jej zmocnili ateisté - komunisté a socialisté, jelikož křesťané nebyli v tom dostatečně angažovaní, jak o to W. Rauschenbush, L. Ragaz a další usilovali.
|
]
Re: Boj o sociální spravedlnost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 19. únor 2014 @ 19:14:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | A nebyli snad národní socialisté v Německu a komunisté v Rusku křesťané? Nebyli snad Gotwaldovi pohůnci křesťané?
Existují někde nějací "křesťané", kteří by byli dostatečně angažovaní a kteří by se zmocnili boje o sociální spravedlnost "správně"? |
]
Re: Re: Boj o sociální spravedlnost (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pátek, 21. únor 2014 @ 14:05:50 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Těch je. Například svatá Anežka, svatá Zdislava, svatý Vincenz z Pauli, svatá Alžběta Durynská, Matka Tereza a každý kdo pomáhá chudým a nemocným. Miliony lidí po celém světě a v každé době. Těžko ale můžeme čekat že bude něco takového chtít dělat sekularizovaný stát, který se jakkoliv vymezuje proti Bohu a Církvi. Od toho se vždycky odvíjí i vztah ke člověku.
|
]
Re: Re: Boj o sociální spravedlnost (Skóre: 1) Vložil: unshaken v Sobota, 22. únor 2014 @ 16:43:32 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Když je někdo křesťan, tak to ještě neznamená, že je následovníkem Kristovým. Nejenom já, ale i ty a mnozí další se s Kristovými následovníky a současně hlasateli "sociálního evangelia" můžeme setkat v nemocnicích, hospicech a jiných ústavech. Poutnick zde nejspíš omylem nevzpoměl ty stovky řádových sester, pro tento svět bezejmenných. |
]
Re: Re: Re: Boj o sociální spravedlnost (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 05. březen 2014 @ 08:02:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Když je někdo křesťan, tak to ještě neznamená, že je následovníkem Kristovým.
Když je někdo křesťan, tak to pro mne znamená, že je následovníkem Kristovým. Pokud není následovníkem Kristovým, není to křesťan.
Jinak to píšeš hezky: Ježíšovo evangelium je v nadacích, hospicech, nemocnicích, ústavech, v církvích a na mnoha místech, kde lidé dobrovolně a ze svého dávají druhým. V tom se právě liší od všelijakých socialistů.
|
]
|
|
montres guess mais cette astuce révèle que si vous achetez sur (Skóre: 1) Vložil: sacguess v Pondělí, 14. duben 2014 @ 10:03:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Le sac guess est tout simplement l'une des meilleures séances d'entraînement "
globaux " , sacs guess à
partir d'une formation de cardio et de musculation perspective.If vous continuez
à lui , vous réussirez . La plupart des gens abandonnent les 15-20 minutes de
travail le sac chaque jour parce que c'est un travail dur . Comme toute autre
chose dans la vie , restez avec une séance d'entraînement et vous verrez les
résultats . La plupart qui renoncent à le faire dans les premières semaines .
Dites-vous que vous durera un mois à n'importe quel entraînement il est vous
choisissez avant de prendre des décisions hâtives . Alors, quels sont les
avantages du sac guess de boxe ? Frappant bon jeu de jambes et est un des plus
élevés brûler des calories activités intensives là-bas guesse. Google "Tableau de
l'activité de combustion calorique " et vous remarquerez que la boxe est
beaucoup plus intense que la course et d'autres activités communes . En raison
de mouvement constant et coups forts , vous seriez étonné de voir combien
endurance anaérobies augmente. Cela ne veut pas dire que c'est facile . Vous
serez toujours sentir la douleur résultant de l' acide lactique qui coule dans
vos bras et le dos , mais à chaque séance d'entraînement, cela deviendra de
moins en less.A montre guess en cuir est un accessoire à la garde-robe d'une
femme qui gagne plus de popularité à chaque fois un fabricant de bijoux
guess libère leur nouvelles lignes de printemps. Si vous êtes dans
le marché ou l'humeur pour l'achat d'un nouveau montre homme guess en cuir ,
vous voudrez considérer ces 5 conseils pour l'achat d' un montres guess en cuir
. Pourquoi ? Ils vont vous faire économiser temps, argent et sont le résultat de
la compilation des réponses de milliers de femmes qui ont acheté des sac guess
2014 en cuir de Clava cuir dans le passé 10 years. Purchase un nom de marque sac
. Il existe de nombreux imposteurs là-bas qui montre guess pas cher en cuir de
mode pour ressembler à l'original, montres guess
mais cette astuce révèle que si vous achetez sur le site Web du fabricant réel
ou de briques et de mortel magasin , vous obtenez un véritable et authentique
marque de sac en cuir . http://www.france-guess.net/ |
|
|
|
|